Intercor dokończy odcinek A1 po Alpine Bau

Stan prawny na dzień: 07.10.2013
ciężarówka na wiadukcie drogowym

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad znalazła nowego wykonawcę odcinka autostrady A1 od węzła "Świerklany" do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Za niespełna 50 mln zł inwestycję dokończy firma Intercor.

Za około 7 miesięcy kierowcy pojadą nowym odcinkiem autostrady A1. Trasę, której nie była w stanie dokończyć firma Alpine Bau, zrealizuje nowy wykonawca – Intercor. W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja podpisała umowę z tym przedsiębiorcą. Firma będzie realizować zamówienie w oparciu o „Warunki kontraktu na budowę dla robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez zamawiającego”. Zawierają one opisy standardów, w zakresie przygotowania i prowadzenia inwestycji.

Umowa z poprzednim wykonawcą zerwana

Kontrakt zobowiązuje firmę nie tylko do dokończenia budowy 18-kilometrowego odcinka autostrady A1 od węzła "Świerklany" (bez węzła) do granicy państwa z Republiką Czeską w Gorzyczkach. Nowy wykonawca zobowiązał się także do realizacji prac wykończeniowych na moście MA532 w Mszanie. To właśnie ten obiekt był przyczyną rozwiązania umowy z poprzednim wykonawcą. Jest to ostatni element na prawie ukończonym odcinku A1. Praktycznie wszystkie pozostałe obiekty oraz sama konstrukcja autostrady zostały już wykonane.

Błędy w realizacji inwestycji

GDDKiA twierdzi, że podczas realizacji inwestycji Alpine Bau popełniła błędy wykonawcze. Inwestor zarzuca też austriackiej firmie, że ta zaprzestała wywiązywać się z podpisanego w lipcu 2012 roku porozumienia. Zostało ono zawarte po tym, jak w kwietniu 2012 roku Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wstrzymał prace na moście i nakazał wykonawcy wdrożenie Programu Naprawczego. W czerwcu inspektor zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, co wymagało korekt w projektach i dodatkowych robót. Termin zakończenia prac naprawczych został wówczas określony na 31 sierpnia 2013 roku.

Alpine Bau ze względu na swoją złą sytuację finansową i konflikt z inwestorem zaprzestała realizowania prac. „Pomimo intensywnych starań, konstruktywne rozwiązanie sporu z zamawiającym jest niemożliwe" – napisała spółka w swoim komunikacie.

Pierwotnie cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 roku. Obecnie przewidywany termin dopuszczenia do ruchu całego tej trasy to połowa 2014 roku.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl