Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Otwarcie ofert on-line – sprawdź praktyczne wskazówki

Andrzela Gawrońska-Baran

Autor: Andrzela Gawrońska-Baran

Dodano: 24 marca 2020
Pytanie:

Proszę o informację, jak przeprowadzić otwarcie ofert online. Moje pytanie dotyczy postępowań powyżej progów unijnych, ale i poniżej ich wartości. Otwarcie ofert ma się odbyć w instytucji Skarbu Państwa.

Odpowiedź:

Zamawiający może wypełnić wymóg jawnego otwarcia ofert poprzez zapewnienie transmisji on-line, o ile poda uprzednio informację o takiej transmisji. Transmisja musi umożliwiać obserwację czynności otwarcia ofert „na żywo” każdej zainteresowanej osobie.

Stanowisko, zgodnie z którym transmisja on-line z otwarcia ofert w zaistniałej sytuacji zagrożenia epidemicznego w sposób wystarczający realizuje zasadę wynikającą z art. 86 ust. 2 ustawy Pzp, podał 16 marca 2020 r. Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej.  

Wskazał, że brak możliwości fizycznej obecności zainteresowanych osób przy otwarciu ofert, z jednoczesnym zapewnieniem transmisji on-line i co istotne − podaniem uprzedniej informacji o takiej transmisji, nie będzie naruszać przepisów ustawy Pzp.

Odnosząc się do tego, w jaki sposób przeprowadzić otwarcie on-line, niezbędne jest w pierwszej kolejności sprawdzenie przez danego zamawiającego istniejących na rynku i dostępnych dla niego rozwiązań „informatycznych”, w czym niewątpliwie pomocne mogą być działy informatyczne zamawiającego. Powinny one sprawdzić dostępne na rynku rozwiązania i wybrać najwłaściwsze.

Trzeba pamiętać, że podczas transmisji internetowej on-line (streaming on-line) każdy zainteresowany powinien móc „na żywo” obserwować czynności podejmowane przez zamawiającego (komisję przetargową) w czasie otwarcia ofert oraz pozyskać informacje o kolejnych otwartych ofertach. Bezpośrednio przed otwarciem ofert należy również podać też kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.

W praktyce wygląda to przykładowo w ten sposób, iż zamawiający zamieszcza informację o takiej transmisji on-line tj. dniu i godzinie, w której ona nastąpi i podaje jednocześnie link do miejsca na platformie umożliwiającej transmisję obrazu przez Internet przez dowolnego użytkownika (np. za pomocą internetowego kanału YouTube).

Niemniej jednak decyzja i wybór rozwiązania do transmisji należy ostatecznie do zamawiającego.

Odpowiedź udzielona:

23 marca 2020 r.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych,

w latach 2010−2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej

Andrzela Gawrońska-Baran

Autor: Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji Europejskiej i...

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Obowiązki zamawiającego w nowym Prawie zamówień publicznych

Sprawdź, co się zmieni, a co będzie nowe!

Transmisja online

22 kwietnia (środa), godz. 10-11

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Warunki korekty oferty pod kątem zaproponowanych wag i ilości produktów

Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawę nabiału o wartości poniżej progu unijnego. W formularzu cenowym w jednej z pozycji wymagaliśmy dostawy jogurtu naturalnego w op. 300−500 g w ilości 400 kg. Wykonawca...

krzysztof-hodt
Krzysztof Hodt
03.04.2020
Czytaj więcej »
Reguły szacowania usług sporządzania dokumentacji projektowych

Pytanie: Zamawiający zamierza zlecić w 2020 roku opracowanie kilku dokumentacji projektowych na remonty w swojej siedzibie oraz na terenie nieruchomości zewnętrznej. Opracowanie poszczególnych dokumentacji będzie dotyczyło...

Czytaj więcej »

Aktualności

Nowelizacja ustawy o COVID-19 – najważniejsze zmiany w przetargach
Dnia 31 marca br. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji...
Ocena referencji wykonawcy – praktyczne aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę Cz. II
Niewłaściwa ocena referencji i błędy w tym zakresie mogą być nawet przedmiotem zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dlatego tak ważne jest, aby weryfikacja wykonawcy pod kątem tego, czy potwierdził wykazywane doświadczenie...
Ograniczony kontakt bezpośredni z UZP i KIO z uwagi na pandemię koronawirusa
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swoich stronach WWW, iż kancelaria Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowej Izby Odwoławczej (piętro IV, pok. 504) funkcjonuje w trybie ograniczonego bezpośredniego kontaktu z interesantami.

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel