KIO 72/18 WYROK dnia 29 stycznia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 18.04.2018

Sygn. akt: KIO 72/18 

WYROK 

z dnia 29 stycznia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Monika Szymanowska 

Protokolant:    

Zuzanna Idźkowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  24  stycznia  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prez

esa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15 stycznia  2018  r.  przez 

wykonawcę  Dahliamatic  sp.  z  o. o.  z   siedzibą  w  Warszawie, ul. Gothlieba Daimlera 2, 

–  460  Warszawa  w  postępowaniu  prowadzonym  wspólnie  przez  zamawiających 

Jednostki Adminis

tracji Państwowej:  

Centralna Komisja Egzaminacyjna z siedzibą w Warszawie, 

Centrum Informatyki Resortu Finansów z siedzibą w Radomiu, 

Centrum  Obsługi  Kancelarii  Prezydenta  Rzeczypospolitej  Polskiej  z  siedzibą 

w Warszawie, 

Centrum Projektów Polska Cyfrowa z siedzibą w Warszawie, 

Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu z siedzibą we Wrocławiu, 

Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska z siedzibą w Warszawie, 

Główny Inspektorat Farmaceutyczny z siedzibą w Warszawie, 

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska z siedzibą w Warszawie, 

Główny Inspektorat Transportu Drogowego z siedzibą w Warszawie, 

Główny Inspektorat Weterynarii z siedzibą w Warszawie, 


Główny Urząd Miar z siedzibą w Warszawie, 

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego z siedzibą w Warszawie, 

Główny Urząd Statystyczny z siedzibą w Warszawie, 

Instytut  Pamięci  Narodowej  -  Komisja  Ścigania  Zbrodni  przeciwko  Narodowi 

Polskiemu z siedzibą w Warszawie, 

Izbę Administracji Skarbowej w Białymstoku z siedzibą w Białymstoku, 

Izbę Administracji Skarbowej w Szczecinie z siedzibą w Szczecinie, 

Kancelarię Prezesa Rady Ministrów z siedzibą w Warszawie, 

Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Warszawie, 

Krajową Informację Skarbową w Bielsku- Białej z siedzibą w Bielsku Białej, 

Kujawsko - 

Pomorski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Bydgoszczy, 

Lubelski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Lublinie, 

Lubuski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim, 

Łódzki Urząd Wojewódzki z siedzibą w Łodzi, 

Małopolski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Krakowie, 

Ministerstwo Cyfryzacj

i z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Edukacji Narodowej z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Obrony Narodowej z siedzi

bą w Warszawie, 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Rozwoju z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Sportu i Turystyki z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Środowiska z siedzibą w Warszawie, 

Ministerstwo Zdrowia z 

siedzibą w Warszawie, 

Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych z siedzibą w Warszawie, 

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna z siedzibą w Warszawie 

Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu z siedzibą w Opolu, 

Ośrodek Rozwoju Edukacji z siedzibą w Warszawie, 

Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą z siedzibą w Warszawie, 

Państwową Agencję Atomistyki z siedzibą w Warszawie, 

Podkarpacki Urząd Wojewódzki z siedzibą w Rzeszowie, 

Podlaski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Białymstoku, 

Pomorski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Gdańsku, 


Prokuratori

ę Generalną Skarbu Państwa z siedzibą w Warszawie, 

Prokuraturę Okręgową we Wrocławiu z siedzibą we Wrocławiu, 

Rządowe Centrum Legislacji z siedzibą w Warszawie, 

Śląski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Katowicach, 

Świętokrzyski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Kielcach, 

Urząd do Spraw Cudzoziemców z siedzibą w Warszawie, 

Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z siedzibą w Warszawie, 

Urząd Komunikacji Elektronicznej z siedzibą w Warszawie, 

Urząd Lotnictwa Cywilnego z siedzibą w Warszawie, 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Warszawie, 

Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej z siedzibą w Warszawie, 

Urząd Regulacji Energetyki z siedzibą w Warszawie, 

Urząd Transportu Kolejowego z siedzibą w Warszawie, 

Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Olsztynie, 

Wielkopolski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Poznaniu, 

Wojewódzką Stację Sanitarno- Epidemiologiczna w Poznaniu siedzibą w Poznaniu, 

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach z siedzibą w Katowicach, 

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych z siedzibą w Dęblinie, 

Wyższy Urząd Górniczy z siedzibą w Katowicach, 

Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki z siedzibą w Szczecinie, 

w  imieniu  i  na  rzecz 

których  działa  Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej 

siedzibą w Warszawie, ul. Powsińska 69/71, 02 - 903 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy 

„EB2B  SERVICE”  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  siedzibą  w  Warszawie, 

Aleja Komisji  Edukacji  Narodowej  51  lok.  U21,  02  -  797  Warszawa, 

zgłaszającego  swoje 

przystąpienie po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

odrzuca  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  25  ust. 

1 pkt  2  p.z.p.  w  zw.  z  art.  29  ust.  1  p.z.p.  oraz  art.  7  ust.  1  p.z.p.,  poprzez  opisanie 

przedmio

tu  zamówienia,  w  tym  w  szczególności  sposobu  dokonania  weryfikacji 

oświadczenia  wykonawcy,  którego  wzór  stanowi  załącznik  nr  7a  do  SIWZ, 

potwierdzającego  że  oferowana  platforma  realizuje  funkcjonalności,  o  których  mowa 


w z

ałączniku  nr  2  do  SIWZ  oraz  spełnia  wymagania  dotyczące  bezpieczeństwa, 

których mowa  w  pkt  3  ppkt  9)  lit.  a,  c,  d,  f,  h,  j,  m,  o,  q  tego  załącznika,  w  sposób 

niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  który  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań 

mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także w sposób który nie wpływa na 

przejrzystość postępowania; 

w pozos

tałym zakresie odwołanie oddala; 

kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  wykonawcę  Dahliamatic  sp.    z  o.o.  

siedzibą  w  Warszawie,  ul. Gothlieba  Daimlera  2,  02  –  460  Warszawa  i  zalicza 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  w  wysokości  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez powyższego tytułem 

wpis

u od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………………... 


U z a s a d n i e n i e 

do wyroku z dnia 29 stycznia 2017 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 72/18 

Zamawiający  –  Jednostki  Administracji  Państwowej,  w  imieniu  i na  rzecz  których, 

zgodnie z art. 16 p.z.p., 

działa Centrum Obsługi Administracji Rządowej - prowadzą wspólne 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. „Usługa  dostępu  do  platformy 

zakupowej  dla  Jednostek  Administracji  Państwowej”,  o numerze  postępowania  nadanym 

przez  zamawiającego  2017/36,  o ogłoszeniu  o zamówieniu  publicznym  opublikowanym 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskim w dniu 17 listopada 2017 r. pod numerem 2017/S 

– 459511, dalej zwane jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego 

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust. 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz. 

1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu  4  grudnia  2017  r.  zamawiający  przekazał  wykonawcom  zainteresowanym 

udziałem  w  postępowaniu  wyjaśnienia  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(dalej jako „SIWZ”). Odwołanie od tej czynności zamawiającego, w dniu 15 grudnia 2017 r., 

wniósł wykonawca Dahliamatic sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Gothlieba Daimlera 2, 

– 460 Warszawa, dalej zwany jako „odwołujący”. 

W odwołaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., zarzucono zamawiającemu 

naruszenie (pisownia oryginalna): 

art.  8  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  w  związku  z  przepisem  art.  7  ust.  1  oraz  art.  180  ust. 

1 us

tawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  z  naruszeniem  zasady  jawności 

przejrzystości  w  zakresie  zmienionych  zapisów  SIWZ  dotyczących  braku  jawności 

prowadzenia  prezentacji  -

–  stanowiącej  weryfikację  oświadczenia  wykonawcy, 

którego wzór stanowi Załącznik nr 7a do SIWZ, podczas gdy brak jest przesłanek dla 

ograniczenia jawności, co może spowodować brak możliwości wniesienia odwołania 

względem  nieprawidłowej  czynności  oceny  prezentacji  oferty  konkurencyjnej 

stosunku do Odwołującego; 

art. 25 ust. 1 pkt 2 

ustawy Pzp w związku z art. 29 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w tym w szczególności sposobu dokonania 

weryfikacji oświadczenia wykonawcy, którego wzór stanowi Załącznik nr 7a do SIWZ, 

potwierdzającego że oferowana platforma realizuje funkcjonalności, o których mowa 


Załączniku  nr  2  do  SIWZ  oraz  spełnia  wymagania  dotyczące  bezpieczeństwa, 

których mowa w pkt 3 ppkt 9) lit a, c, d, f, h, j, m, o, q tego Załącznika, w sposób 

niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  który  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań 

mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także w sposób który nie wpływa na 

przejrzystość postępowania. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  poprzez 

nakazanie  z

amawiającemu  zmiany  treści  SIWZ,  w  zakresie  Rozdziału  V  SIWZ 

pkt 12 i 13, w 

sposób  określony  w  treści  uzasadnienia  odwołania  oraz  przeprowadzenie 

dowodu z 

dokumentacji postępowania. 

Uzasadniając  wniesiony  środek  ochrony  prawnej  odwołujący  przywołał  treść  pkt 

11 i 

12  rozdziału  V SIWZ,  dotyczącego  wykazu  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  brak  podstaw 

wykluczenia,  w  ich  brzmieniu  pierwotnym 

–  udostępnionym  przez  zamawiającego  dnia 

listopada  2017  r.,  następnie  wskazano  na  treści  zmodyfikowanego,  w  trybie  udzielenia 

wyjaśnień  przez  zamawiającego  na  mocy  art.  38  ust.  1  p.z.p.,  pkt  12  i  nowo  dodanego 

pkt 13 w rozdziale V SIWZ. 

W  zakresie  zarzutu  oznaczonego 

nr  1,  sformułowanego  jako  naruszenie  przez 

zamawiającego  art.  8 ust.  1 i  2  p.z.p.  w  zw.  art. 7 ust.  1  p.z.p.  oraz  art. 180 ust.  1  p.z.p. - 

poprzez  prowadzenie  postępowania  z  naruszeniem  zasady  jawności  i przejrzystości 

zakresie zmienionych zapisów SIWZ dotyczących braku jawności prowadzenia prezentacji 

stanowiącej weryfikację oświadczenia wykonawcy, którego wzór stanowi załącznik nr 7a do 

SIWZ,  podczas gdy  brak  jest  przesłanek  dla  ograniczenia  jawności,  co może  spowodować 

brak możliwości wniesienia odwołania względem nieprawidłowej czynności oceny prezentacji 

oferty konkurencyjnej w 

stosunku do odwołującego - odwołujący wskazał jak niżej. 

W  ocenie  odwołującego,  w  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców  dotyczących  treści 

SIWZ,  z

amawiający  pismem  z  dnia  04.01.2018  roku  (sygn.  WZP/11/2018/PK)  wyłączył 

jawność  prezentacji  platformy  wykonawcy,  którego  oferta  zostanie  najwyżej  oceniona. 

Co 

więcej,  zamawiający  ograniczył  sferę  dowodową  w  zakresie  protokołowania  prezentacji 

do  sporządzania  protokołu  -  odmówił  utrwalenia  prezentacji  w  formie  audiowizualnej. 

Następnie  odwołujący  zacytował  pytanie  nr  2  wraz  z  odpowiedzią  udzieloną  przez 

zamawiającego, które stanowią treść ww. wyjaśnień z 04.01.2018 r. 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  podkreślił,  że  zgodnie  z  art.  8  ust.  1  i  2  p.z.p. 

podstawową  zasadą  jest  jawność  prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, 

zaś  zasada  ta  może  doznać  ograniczeń  jedynie  w  przypadkach  określonych 


w ustawie. W przedmiotowej sprawie

, zdaniem odwołującego, nie zachodzi żaden przypadek 

określony w ustawie, bowiem p.z.p. przewiduje wyłączenie zasady jawności wyłącznie w art. 

8  ust.  3  p.z.p. 

(tajemnica  przedsiębiorstwa  zastrzeżona  i  wykazana  przez  wykonawcę  na 

etapie  składania  ofert)  lub  art.  8  ust.  4  p.z.p.,  który  dotyczy  postępowań  w  trybie  „z  wolnej 

ręki”.  Zatem  w  opinii  odwołującego,  oczywistym  jest,  że  zamawiającemu  nie  przysługuje 

uprawnienie do wyłączenia jawności prezentacji wykonywanej przez jednego z wykonawców, 

w  dodatku gdy  takie wyłączenie następuje na  etapie SIWZ,  ponieważ  brak jest  dla takiego 

działania  podstawy  prawnej.  Co  więcej,  przy  próbie  objęcia  prezentacji  tajemnicą 

przedsiębiorstwa przez wykonawcę, działanie takie byłoby nieskuteczne i nie zasługiwałoby 

na ochronę.  

Ponadto  odwołujący  przypomniał,  że  przedmiotem  weryfikacji  oświadczenia 

w

ykonawcy złożonego w oparciu o zapis pkt 11 rozdziału V SIWZ jest prezentacja platformy 

zakupowej  dostępnej  za  pośrednictwem  sieci  internet  i  zacytował  pierwsze  zdanie 

zmodyfikowanego  pismem  z  04.01.2018  r.  pkt  12  SIWZ.  W  konsekwencji  zestawienia 

powyższej treści SIWZ, w ocenie odwołującego oznacza to, że zamawiający z naruszeniem 

przepisu art. 8 ust. 1 i 2 p.z.p. 

prowadzi postępowanie, którego zasady nie mają charakteru 

transparentnego,  sprzeczne  są  również  z  wyrażonymi  zasadami  jawności  i  przejrzystości 

postępowania. Zatem odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany SIWZ poprzez 

dopuszczenie  do  udziału  w  prezentacji  platformy  przedstawicieli  innych  wykonawców  oraz 

konieczność  uwiecznienia  owej  prezentacji  w  formie  audiowizualnej,  jako  załącznik  do 

protokołu postępowania dla celów dowodowych. 

Z

arzut oznaczony przez odwołującego nr 2, tj. naruszenie przez zamawiającego art. 

25 ust. 1 pkt 2  p.z.p. w zw. z art. 29 ust. 1 p.z.p.  oraz art. 7 ust. 1  p.z.p., poprzez opisanie 

przedmiotu  zamówienia,  w  tym  w  szczególności  sposobu  dokonania  weryfikacji 

oświadczenia wykonawcy, którego wzór stanowi załącznik nr 7a do SIWZ, potwierdzającego 

że  oferowana  platforma  realizuje  funkcjonalności,  o  których  mowa  w  załączniku  nr  2  do 

SIWZ  oraz  spełnia  wymagania  dotyczące  bezpieczeństwa,  o których  mowa  w  pkt  3  ppkt 

9) lit.  a,  c,  d, f, h,  j, m, o,  q  tego  z

ałącznika, w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, 

który  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty, 

także w  sposób który nie wpływa na  przejrzystość postępowania,  uzasadniono w  sposób 

następujący. 

W  odpowiedzi  na  pytania  do  SIWZ  (pismo  z  dnia  04.01.2018  r.),  w  ocenie 

odwołującego,  zamawiający  odmówił  sporządzenia  scenariuszy  testowych,  które 

umożliwiłyby obiektywny i przejrzysty sposób oceny prezentowanego systemu w kontekście 

spełnienia  wszystkich  wymagań  określonych  w  pkt  2  i  pkt  3  ppkt  9  lit. 

a, c, d, f, h, j, m, o i q z

ałącznika  nr  2  do  SIWZ.  Następnie  odwołujący  zacytował  pytanie 


nr 1 

i  odpowiedź  udzieloną  przez  zamawiającego,  będące  treścią  rzeczonego  wyjaśnienia 

specyfikacji. 

Wobec 

powyższego 

stwierdzono, 

iż 

zamawiający 

pozostawia 

sobie 

przedmiotowym  zakresie  zbyt  daleko  posuniętą  dowolność  w  przeprowadzaniu  oceny 

prezentowanej  platformy  zakupowej,  zwłaszcza  że  opis  przedmiotu  zamówienia  nie  jest 

uszczegółowiony  w  takim  stopniu,  aby  było  możliwe  0:1  określenie  sposobu  dokonania 

oceny spełnienia konkretnych wymagań, a większość funkcjonalności może być zapewniona 

w różny sposób i w szczególności zależeć od interpretacji zamawiającego. 

„Przykłady: 

Kontroluje  poprawność  wprowadzanych  przez  użytkownika  danych.  W  wybranych 

polach  wymusza  poprawność  wprowadzanych  danych  poprzez  odpowiedni 

komunikat 

– spełnia/nie spełnia 

W tym  przykładzie  -  nie  wiadomo  w  jakich  polach  Zamawiający  wymaga,  aby  była  robiona 

walidacja i w jakim zakresie? 

Możliwość zamieszczania dokumentów w różnym formacie – spełnia/nie spełnia 

W tym przykładzie nie wiadomo w jakich formatach? 

Możliwość  dokonywania  zmian  terminów  określanych  w  danym  postępowaniu 

możliwość  Ich  aktualizacji  w  Innych  powiązanych  dokumentach,  zakładkach 

Platformy - 

spełnia/nie spełnia 

W  tym  przykładzie  -  nie  wiadomo  czy  platforma  ma  zapewnić  możliwość  automatycznej 

zmiany terminu np. w załączonym do postępowania własnoręcznie przygotowanym SIWZ?” 

Odwołujący dodał również, iż zamawiający ustanowił bardzo dotkliwą sankcję z tytułu 

nie  posiadania  przez  platformę  choćby  jednej  funkcjonalności,  której  spełnienie  ocenia 

według  własnego  uznania  -  sankcją  tą  jest  odrzucenie  oferty:  „W  przypadku,  gdy  Centrum 

Obsługi Administracji Państwowej stwierdzi, że udostępniana platforma nie posiada choćby 

jednej  funkcjonalności  opisanej  w  Załączniku  nr  2  lub  nie  spełnia  co  najmniej  jednego 

wymagania dotyczącego bezpieczeństwa, o których mowa w pkt 3 ppkt 9 Załącznika nr 2 do 

SIWZ, odrzuci ofertę na podstawie art 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp.” 

Ponadto  odwołujący  podkreślił,  że  przedmiot  zamówienia  dotyczy  platformy 

zakupowej, która realizuje wszystkie tryby ustawy p.z.p. i wskazał na treść pierwszego wersu 

opisującego  moduł  o  nazwie  „POSTĘPOWANIA”  z  tabeli  z  załącznika  nr  8  do  SIWZ 

dotyczącego  funkcjonalności  platformy  zakupowej,  gdzie  w  opisie  modułu  zamawiający 

wskazał na możliwość elektronicznej obsługi procesu udzielania we wszystkich dostępnych 

trybach  udzielania  zamówień  i  inne  wymagania  dla  przedmiotowego  moduł,  co  oznacza 

ocenie  odwołującego,  że  wykonawca  w  ogóle  nie  wie  czego  może  się  spodziewać 

podczas prezentacji, nie wie jak poszczególne pokazywane czynności będą oceniane przez 

z

amawiającego.  Odwołujący  dodał,  że  „Zamawiający  wskazał,  że  podczas  prezentacji 


dokona weryfikacji wszystkich funkcjonalności określonych w pkt 2 Załącznika nr 2 do SIWZ 

zapytał  czy  to  oznacza  że  zweryfikuje  każdy  z  trybów  we  wszystkich  możliwych 

wariantach?

” 

Następnie  odwołujący  podniósł,  że  przy  tak  skonstruowanych  zasadach  oceny 

w

ykonawca  będzie  pozbawiony  możliwości  odwołania  się  od  krzywdzącej  decyzji 

z

amawiającego,  ponieważ  nie  wskazuje  on  punktu  odniesienia,  względem  którego  będzie 

oceniał spełnienie poszczególnych wymagań. Z prezentacji zamawiający sporządzi protokół, 

gdzi

e  według  własnego  uznania  stwierdzi  że  platforma  spełnia  albo  nie  spełnia  wymagań, 

kt

óre  nie  zostały  uszczegółowione,  zaś  wykonawca  nie  może  być  narażony  na  sytuację, 

której  będzie  zgadywał  jak  zamawiający  sobie  pewne  funkcjonalności  wyobraża,  pod 

sankcj

ą  odrzucenia  oferty.  Odwołujący  wskazał  również,  iż  zamawiający  odmówił 

sporządzenia  zapisu  audiowizualnego  prezentacji,  co  w  rażący  sposób  narusza  zasadę 

prze

jrzystości postępowania wyrażoną w art. 7 ust. 1 p.z.p. 

Odwołujący podkreślił, że nie zgadza się z twierdzeniem zamawiającego (odpowiedź 

na  pytanie  nr  1  z  dnia  04.01.

2018  r.)  jakoby  nie  było możliwe sporządzenie uniwersalnego 

scenariusza do przeprowadzenia podczas prezentacji, bez względu na to na której platformie 

będzie  prezentowane spełnienie  wymagań.  Czynności  zamawiającego w  konkretnym  trybie 

postępowania  mają  charakter  uniwersalny,  a  zamawiający  w  scenariuszu  prezentacji 

zobligowany jest wskazać, które funkcjonalności i jak będą weryfikowane. W scenariuszach 

prezentacji  nie  chodzi  bowiem  o  to,  żeby  zamawiający  przykładowo  wskazał  kolejność 

przyciskania  konkretnych  przycisków  na  konkretnych  interfejsach,  ale  o  czynności,  jakie 

będzie musiał zaprezentować wykonawca i sposób dokonania oceny. 

W  związku  z  powyższym,  w  celu  zachowania  przejrzystości  i  transparentności 

postępowania,  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  zmiany  treści  specyfikacji 

zakresie przekazania wszystkim wykonawcom biorącym udział w postępowaniu załącznika 

do  SIWZ  w  postaci  szczegółowego  scenariusza  czynności,  które  będzie  musiał  wykonać 

wykonawca podczas prezentacji i jasnych zasad oceny zgodności z SIWZ. 

Działając  w  imieniu  i  na  rzecz  zamawiającego  odpowiedź  na  odwołanie  w  formie 

pisemnej  wniósł  organ  uprawniony  do  reprezentacji  podmiotu  wskazując,  iż  zamawiający 

wnosi  o  o

drzucenie  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  pkt  3  p.z.p.,  gdyż  odwołanie 

przedstawionym zakresie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie na 

jego  wniesienie,  a 

także,  z  ostrożności  procesowej,  w  przypadku  nieodrzucenia  odwołania, 

z

amawiający oświadcza, że nie uwzględnia zarzutów zawartych w odwołaniu, ze względu na 

ich bezzasadność i wnosi o jego oddalenie. 


Tak określone na podstawie art. 180 ust. 3 p.z.p. zarzuty i stanowiska stron zakreśliły 

zakres  sporu  objętego  kognicją  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  ramach  przedmiotowego 

postępowania.  Zgodnie  bowiem  z  art.  192  ust.  7  p.z.p.  Izba  nie  może  orzekać  co  do 

zarzutów, które nie zostały podniesione w odwołaniu, a zatem a contrario musi orzec co do 

tych zarzutów, które w odwołaniu zostały zawarte.  

Izba  jest  zatem  związana  przedstawionymi  zarzutami  i  co  do  zasady  nie  może 

orzekać w zakresie szerszym niż wskazano w odwołaniu, co jednak nie oznacza związania 

Izby  podstawą  prawną  wskazaną  przy  dokonywaniu  kwalifikacji  naruszenia  prawa  przez 

zamawiającego.  Izba  jest  zatem  uprawniona  do  orzekania  w  sytuacji,  gdy  okoliczności 

faktyczne  podniesione  w  zarzutach  odwołania,  a  także  opis  czynności  lub  zaniechania 

Zamawiającego  wskazują  na  faktyczne  naruszenie  przepisów  ustawy  i  nie  budzą 

jakichkolwie

k wątpliwości (vide wyrok KIO z 26.04.2012 r., sygn. akt KIO 711/12). 

Zakres kognicji Krajowej Izby Odwoławczej i związanie go bezpośrednio z zarzutami, 

które  odwołujący  stawia  zachowaniu  zamawiającego  był  wielokrotnie  potwierdzany  przez 

orzecznictwo  samej  Izby  (tak  KIO  w  wyrokach:  z  08.12.2015  r.,  sygn.  akt  KIO  2598/15; 

09.09.2016  r.,  sygn.  akt  KIO  1610/16)  jak  i  Sądów  powszechnych  i  Sądu  Najwyższego 

(tak 

Sąd  Najwyższy  w Uchwale  z  dnia  17  lutego  2016  r.  w  sprawie  o  sygn.  akt  III  CZP 

W  toku  pos

tępowania  odwoławczego  do  udziału  w  sprawie,  wobec  spełnienia 

przesłanek  określonych  w  art.  185  ust.  2  p.z.p.  oraz  braku  zgłoszenia  opozycji  stron, 

dopuszczono  do  udziału  w  sprawie,  po  stronie  zamawiającego,  wykonawcę  „EB2B 

SERVICE”  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Aleja Komisji  Edukacji  Narodowej 

51 lok. U21, 02 - 797 Warszawa (dalej zwany 

jako "przystępujący").  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  przedstawionymi  w  odwołaniu, 

odpowiedzi  na  odwołanie,  konfrontując  je  z  zebranym  w  sprawie  materiałem 

dowodowym,  w  tym  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

przedstawioną w formie oryginału przez zamawiającego, w szczególności 

postanowieniami  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  postanowieniami  siwz,  po 

wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron  złożonych  ustnie  do  protokołu 

toku  rozprawy,  gdzie  odwołujący  i  zamawiający  podtrzymali  stanowiska 

przedstawione  pisemnie,  zaś  przystępujący  poparł  stanowisko  zamawiającego, 

ustaliła i zważyła, co następuje: 


W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  iż  niniejsza  sprawa,  w  zakresie  zarzutów 

podniesionych przez odwołującego, mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy p.z.p. i że 

odwołanie,  które  ją  zainicjowało  zostało  wniesione  przez  podmiot  uprawniony  i  dotyczy 

materii określonej w art. 179 ust. 1 p.z.p. oraz art. 180 ust. 1 p.z.p., a więc podlega kognicji 

Krajowej  Izby  Odwoławczej.  Ponadto  Izba  ustaliła,  że  odwołanie  podlega  rozpoznaniu  na 

podstawie  art.  187  ust.  1 

p.z.p.  i  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 189 

ust. 2 p.z.p., skutkująca odrzuceniem odwołania w całości. 

Izba  stwierdziła,  że zarzut  oznaczony  przez  odwołującego nr  2, tj.  naruszenie przez 

zamawiającego art. 25 ust. 1 pkt 2 p.z.p. w zw. z art. 29 ust. 1 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p., 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  w  szczególności  sposobu  dokonania 

weryfikacji  oświadczenia  wykonawcy,  którego  wzór  stanowi  załącznik  nr  7a  do  SIWZ, 

potwierdzającego  że  oferowana  platforma  realizuje  funkcjonalności,  o  których  mowa 

w z

ałączniku  nr  2  do  SIWZ  oraz  spełnia  wymagania  dotyczące  bezpieczeństwa,  o których 

mowa w pkt 3 ppkt 9) lit. a, c, d, f, h, j, m, o, q tego z

ałącznika, w sposób niejednoznaczny 

niewyczerpujący,  który  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań  mogących  mieć  wpływ  na 

sporządzenie  oferty,  a także  w  sposób  który  nie  wpływa  na  przejrzystość  postępowania  - 

został  postawiony  z  przekroczeniem  terminu  zawitego,  określonego  w  art.  182  ust.  2  pkt 

1 p.z.p., zatem na podstawie  art. 189 ust. 2 pkt 3 p.z.p. 

odwołanie w tym zakresie należało 

odrzucić, jako wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. 

Zgodnie  z  art.  189  ust.  2  pkt  1  p.z.p.  „Odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia 

zamówieniu, a jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, 

także wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wnosi się w terminie: 

10  dni  od  dnia  publikacji  ogłoszenia  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  lub 

zamieszczenia  specyfikacji  istotnych  w

arunków  zamówienia  na  stronie  internetowej  -  jeżeli 

wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na 

podstawie art. 11 ust. 8;

”.  

Izba stwierdziła, że SIWZ została udostępniona wykonawcom poprzez zamieszczenie 

jej  na  stronie  internetowej  zamawiającego  w  dniu  17  listopada  2017  r.  i  kilkukrotnie 

modyfikowana poprzez dokonywanie wyjaśnień w trybie art. 38 ust. 1 p.z.p., w tym zmiana 

SIWZ z dnia 4 stycznia 2018 

r., która była podstawą do wniesienia odwołania, nie dotyczyła 

żaden  sposób  treści  SIWZ,  którą  jako  wadliwą  w  treści  zarzutu  wskazał  odwołujący  tj.  – 

zamawiający  nie  zmienił  sposobu  dokonania  weryfikacji  oświadczenia  wykonawcy,  którego 

wzór stanowi załącznik nr 7a do SIWZ, zatem podniesiona przez odwołującego okoliczność, 

iż  za  pośrednictwem  modyfikacji  z  4  stycznia  2018  r.  powziął  informację  co  do  „wskazania 

sposobu  oceny  prezentacji,  który  nie  opiera  się  o scenariusz  systemu”,  nie  znajduje 

potwierdzenia  w  ustalonym  stanie  sprawy.  Izba  stwierdziła,  że  sposób  oceny  był  znany 


wykonawcom od momentu zamieszczenia SIWZ na stronie internetowej zamawiającego, od 

17 listopada 2017 r. i od tego dnia należy liczyć zawity termin na składanie środków ochrony 

prawnej w tym zakresie. 

Ponadto  zaznaczyć  należy,  że  okoliczności  faktyczne  podniesione  w  odwołaniu,  są 

znacznie 

węższe niż sama treść postawionego zarzutu, który odwołujący oparł o wymagania 

zamawiającego  określone  w załączniku  nr  2  do  SIWZ  oraz  treść  zapisów  dotyczących 

bezpieczeństwa,  o której  mowa  w  pkt  3  ppkt  9) lit.  a,  c,  d,  f,  h,  j,  m,  o,  q  ww.  załącznika, 

bowiem  odwołujący  w  treści  odwołania  wskazał  istniejącą  w  jego  ocenie  dowolność 

w przeprowadzaniu  oceny  pr

ezentowanej platformy zakupowej i brak możliwości określenia 

dokonania  oceny  spełnienia  konkretnych  wymagań,  przy  swobodnej  interpretacji 

zamawiającego,  wskazując wyłącznie na następującą treść SIWZ, która jak stwierdziła Izba, 

opierając 

się 

na 

aktach 

postępowania, 

została 

udostępniona 

wykonawcom 

od 17.11.2017 r., tj.: 

„Kontroluje  poprawność  wprowadzanych  przez  użytkownika  danych.  W  wybranych 

polach  wymusza  poprawność  wprowadzanych  danych  poprzez  odpowiedni 

komunikat

” – jest to lit. a) pkt 3.9 załącznika nr 2 do SIWZ – vide str. 24 SIWZ z dnia 

17.11.2017 r.; 

„Możliwość zamieszczania dokumentów w różnym formacie” – jest to pkt 2 załącznika 

nr  2  do  SIWZ,  w  tabeli  opisującej  funkcjonalność  platformy  zakupowej,  w  zakresie 

modułu  o  nazwie  postępowania  -  dokumentacja  zamówienia,  w  opisie  modułu  – 

dokumentacja zewnętrzna - tiret 9 - vide str. 22 SIWZ z dnia 17.11. 2017 r.; 

„Możliwość  dokonywania  zmian  terminów  określanych  w  danym  postępowaniu 

możliwość  Ich  aktualizacji  w  Innych  powiązanych  dokumentach,  zakładkach 

Platformy

” - jest to pkt 2 załącznika nr 2 do SIWZ, w tabeli opisującej funkcjonalność 

platformy  zakupowej,  w  zakresie  modułu  o  nazwie  postępowania  –  karta 

postępowania zamówienia - tiret 4 - vide str. 22 SIWZ z dnia 17.11. 2017 r.; 

treść  pierwszego  wersu  opisującego  moduł  o  nazwie  „POSTĘPOWANIA”  z  tabeli 

załącznika  nr  8  do  SIWZ  dotyczącego  funkcjonalności  platformy  zakupowej,  gdzie 

opisie  modułu  zamawiający  wskazał  na  możliwość  elektronicznej  obsługi  procesu 

udzielania we wszystkich dostępnych trybach udzielania zamówień i inne wymagania 

dla przedmiotowego moduł, tj.: 

„Nazwa  Modułu  –  POSTĘPOWANIA,  za  pośrednictwem  Modułu  możliwość 

prowadzenia  całego  procesu  związanego  z  udzielaniem  zamówień  publicznych 

(w 

szczególności  od  momentu  ogłoszenia  postępowania  do  momentu  jego 

udzielenia)  wg  wymagań  określonych  w Opisie funkcjonalności  platformy  zakupowej 

oraz zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych 

(ustawie Pzp) 


Moduł:  

Moduł  dostosowany  do  wymagań  prowadzenia  postępowania  w  każdym 

trybów określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych. 

Możliwość  elektronicznej  obsługi  procesu  udzielenia  zamówienia  we 

wszystkich dostępnych trybach udzielania zamówień: 

Przetarg  nieograniczony;  Przetarg  ograniczony;  Negocjacje  z  ogłoszeniem; 

N

egocjacje  bez  ogłoszenia;  Zamówienie  z  wolnej  ręki;  Zapytanie  o  cenę; 

Licytacja  elektroniczna;  Partnerstwo  Innowacyjne;  Dialog  konkurencyjny,  tryb 

przewidziany w art. 101 a ust. 1 ustawy PZP; o usługi społeczne; 

Możliwość ustanowienia dynamicznego systemu zakupów; 

Możliwość prowadzenie dialogu technicznego; 

Za  pośrednictwem  Modułu  dostęp  do  informacji  o wszystkich  realizowanych 

zamówieniach  w  zakresach  wskazanych  w  Opisie  Funkcjonalności, 

zależności od uprawnień Użytkowników Platformy”  

-  jest  to  pkt  2  za

łącznika  nr  2  do  SIWZ,  w  tabeli  opisującej  funkcjonalność 

platformy  zakupowej,  w  zakresie  modułu  o  nazwie  postępowania  oraz  opis 

tego modułu - vide str. 21 SIWZ z dnia 17.11. 2017 r.; 

Zatem  mając  na  uwadze  powyższe  Izba  stwierdziła,  że  treść  SIWZ  co  do  której 

odwołujący  podniósł  zarzut,  którego  substratem  są  okoliczności  faktyczne  wskazane 

odwołaniu,  była mu znana już od dnia udostępnienia SIWZ, czyli od 17.11. 2017 r. więc 

zawity termin na jej zaskarżenie skutecznie upłynął 27.11.2017 r. Zaznaczyć również należy, 

akceptując  twierdzenia  zamawiającego,  że  na  obecnym  etapie  postępowania,  poprzez 

dokonanie  wyjaśnień  SIWZ  w  dniu  04.01.2018  r.,  zamawiający  nie  dokonał  jakiejkolwiek 

zmiany  SIWZ  skutkującej  możliwością  przywrócenia  terminu  na  skarżenie  jej  treści  w  tym 

zakresie, gdyż  jak już  wyżej  wykazano, każdy  element kwestionowany  przez  odwołującego 

w zakresie omawianego zarzutu 

istniał w dacie udostępniania SIWZ wykonawcom.  

W

ykonawcy posiadali również wiedzę, że ich oferta będzie badana co do spełnienia 

wy

magań  określonych  przez  zamawiającego  (art.  25  ust.  1  pkt  2  p.z.p.)  na  podstawie  

dołączonego  do  oferty  oświadczenia  wykonawcy,  którego  wzór  stanowi  załącznik  nr  7a  do 

SIWZ, 

co  do  spełniania  funkcjonalności  z  załącznika  nr  2  do  SIWZ  oraz  wymagań 

dotyczących bezpieczeństwa, o których mowa w pkt 3 ppkt 9) tego załącznika, zgodnie z pkt 

11  rozdziału  V  SIWZ  (vide  str.  11  SIWZ  z  17.11.2017  r.),  zaś  sama  „Weryfikacja  przez 

zamawiającego dokumentu, o którym mowa w punkcie 11 nastąpi na podstawie wskazanego 

w Załączniku nr 7a do SIWZ adresu strony www (…)  pod którym dostępna jest oferowana 

prze

z Wykonawcę platforma  zakupowa (…)  podczas prezentacji  platformy  pod wskazanym 

przez  Wykonawcę  linkiem  w  wyznaczonym  terminie  w  siedzibie  Centrum  Obsługi 


Administracji  Państwowej  przez  Wykonawcę.  Zamawiający  wyjaśnia,  że  jedyną 

dopuszczalną  formą  prezentacji  platformy  jest  bezpośrednie  połączenie  on-line  za 

pośrednictwem  sieci  Internet  pod  linkiem  wskazanym  w  załączniku  nr  7a  do  SIWZ,  na 

komputerze  przygotowanym  przez  Centrum 

Obsługi  Administracji  Państwowej  zgodnie 

konfiguracją wskazaną w Załączniku nr 7a do SIWZ i wskazanie każdej z funkcjonalności 

czasie  rzeczywistym,  co  dotyczy  także  zaprezentowania  zamawiającemu funkcjonalności 

umożliwiającej  wykonawcom  złożenie  oferty  i  jej  zaszyfrowania,  a  następnie  jej  otwarcie 

przez Zamawiającego (…)” (vide str. 11 SIWZ z 17.11.2017 r.), zatem stwierdzić należy, że 

żadnych nowych informacji poprzez wyjaśnienie treści SIWZ wykonawcy nie uzyskali.  

Zamawiający  udostępnił  wykonawcom  nowo  dodany  załącznik  nr  8,  który  zawiera 

funkcjonalności  platformy  zakupowej,  które  będzie  oceniał  –  jednakże  nie  można  pominąć, 

jak  wyżej  wykazano,  że  są  to  te  same  funkcjonalności,  zgodnie  z  literalnym  brzmieniem 

treści  ww.  SIWZ  z 17.11.2017  r.,  które  istniały  od  momentu  jej  udostępnienia,  zaś  samo 

odmienne  co  do  formy 

przedstawienie  treści  SIWZ  –  zamawiający  zrobił  to  w  formie  nowo 

dodanej  tabeli  -  bez  dokonywania  jakichkolwiek  merytorycznych  zmian,  nie  skutkuje 

przywróceniem terminu, któremu odwołujący uchybił.  

Dodatkowo Izba zwraca uwagę, że przyjęcie przez odwołującego formy wskazywania 

wybranych 

„przykładów”  z  treści  SIWZ  i  podnoszenie  zarzutów  co  do  wadliwości  całej 

procedury dokonywania oceny prezentowanej platformy zakupowej, przy twierdze

niu, że opis 

przedmiotu zamówienia nie jest uszczegółowiony w takim stopniu, aby było możliwe binarne 

określenie  sposobu  dokonania  oceny  spełnienia  konkretnych  wymagań,  jak  wskazywał 

odwołujący, nie może prowadzić do obejścia zakazu sformułowanego w art. 192 ust. 7 p.z.p., 

gdy

ż odwołanie rozpoznawane jest wyłącznie w granicach zarzutów, które były w odwołaniu 

zawarte.  

Zatem  skoro 

dla  prawidłowego  sformułowania  zarzutu  przez  odwołującego, 

konieczne  jest  precyzyjne  wskazanie  czynności  zamawiającego  w  formie  działania  lub 

zaniechania 

którą  odwołujący  kwestionuje  (art.  180  ust.  3  p.z.p),  a  także  wskazanie 

okoliczności  faktycznych,  na  których  odwołujący  opiera  swój  pogląd  o niezgodności 

przepisami ustawy tejże czynności, przybranie formy podawania „przykładów  z SIWZ” nie 

zmieni  w  żaden  sposób,  że  Izba  rozpozna  wyłącznie  okoliczności  faktyczne  wprost 

wskazane  w 

odwołaniu.  Nazwanie  podanych  przez  odwołującego  okoliczności  faktycznych 

zarzutu 

odwołania  przykładami  nie  może  skutkować  poddaniu  przez  Izbę  subsumpcji 

jakichkolwiek  innych 

elementów  treści  SIWZ,  co  do  których  odwołujący  podniósł,  że  były 

wadliwe, ale ich w żaden sposób nie uszczegółowił ani nie wskazał.  

W  konsekwencji  powyższego,  pomimo,  że  zarzut  został  sformułowany  poprzez 

zarzucenie  naruszenia  prawa  w  stosunku  co  do  wszystkich 

wymagań  zamawiającego 


załącznika  nr  2  do  SIWZ  oraz  spełniania  wymagań  dotyczące  bezpieczeństwa,  o których 

mowa  w  pkt  3  ppkt  9) lit.  a,  c,  d,  f,  h,  j,  m,  o,  q  tego  z

ałącznika,  to  okoliczności  faktyczne 

zarzutu zostały sformułowane w sposób wąski, gdyż ograniczyły się wyłącznie do  lit. a) pkt 

3.9  załącznika  nr  2  do  SIWZ  i  trzech  wybranych  tiretów  z  wymagań  pkt  2  załącznika  nr  2, 

opisanych 

przez  Izbę  szczegółowo  w  ww.  pkt  1  -  4  i  wyłącznie  te  okoliczności  faktyczne 

podane  w  odwołaniu,  zgodnie  z  art.  192  ust.  7  p.z.p.  Izba  mogła,  ex  lege,  poddać 

jakikolwiek sposób rozpoznaniu.  

Rekapitulując powyższy wywód, wskazać należy, że tak sformułowany zarzut zmierza 

do  obejścia  prawa  poprzez  nieuprawnioną  próbę  doprowadzenia  w  sposób  pośredni  do 

przywrócenia  zawitego  terminu  na  wniesienie  odwołania  i  jako  taki  został  przez  Izbę 

odrzucony.  Sposób  dokonania  oceny  ofert  był  znany  wykonawcom  od  momentu 

opublikowania  SIWZ,  w  szczególności  każdy  z  punktów  który  zdaniem  odwołującego 

wskazywał  na  dowolność  w  przeprowadzaniu  oceny  prezentacji  platformy  i możliwość 

dyskrecjonalnej interpretacji wymagań SIWZ przez zamawiającego, był znany wykonawcom 

od  17.11.2017  r.,  z

aś  na  obecnym  etapie  próba  przeforsowania  dokonywania  oceny  ofert 

poprzez scenariusze 

testowe, które to w ocenie odwołującego w sposób wyłączny mogłyby 

umożliwić  obiektywną  i przejrzystą  ocenę  prezentowanego  systemu,  nie  zasługuje  na 

aprobatę, z racji przedstawienia takiego żądania odwołania na etapie postępowania, kiedy to 

możliwość  składania  środków  ochrony  prawnej  od  wybranego  przez  zamawiającego 

sposobu oceny 

jest spóźniona. Na marginesie Izba wskazuje, iż sam sposób sformułowania 

takiego wniosku w 

postępowaniu kontradyktoryjnym, choć formalnie prawidłowy, materialnie 

jest 

wadliwy,  gdyż  odwołujący  nie  podając  żadnych  informacji,  które  uszczegółowiłyby 

chociaż  w  minimalnym  stopniu  jak  zamawiający  miałby  stworzyć  postulowane  scenariusze 

testowe i w jaki sposób ocena ofert miałaby  z ich uwzględnieniem wyglądać, uczynił swoje 

żądanie niewykonalnym. W istocie bowiem, odwołujący pragnął uzyskać, formułując wniosek 

w  tym  zakresie,  nie 

orzeczenie,  które  byłoby  wykonalne,  a  deklaratoryjną  ocenę  i  nakaz 

działania skierowany do zamawiającego, którego sposób wykonania pozostawiałby pole do 

negocjacji 

pomiędzy  zamawiającym  a  wykonawcą  co  do  formuły  scenariuszy  –  i  jako  taki 

stałby  się  podstawą  do  wnoszenia  kolejnych  środków  ochrony  prawnej.  Uwzględnieniu 

takiego  wniosku sprzeciwiałyby  się zatem również  fundamentalne  zasady  prawa zamówień 

publicznych. 

Wobec  nie 

potwierdzenia  się  okoliczności,  że  zamawiający  dokonując  wyjaśnienia 

treści SIWZ w dniu 04.01.2018 r. w jakikolwiek sposób zmienił wybrany przez siebie model 

oceny  ofert  czy  merytoryczne  wymagania co do  ich ocenianej  treści,  a także iż  dopiero  na 

tym etapie odwołujący uzyskał informację, że ocena nie oprze się na scenariuszu testowym - 

a  contrario 

odwołujący  posiadał  taką  wiedzę  od  momentu  opublikowania  SIWZ,  bowiem 

zamawiający  wybrał  do  oceny  prezentację  w  związku  z  czym  logicznym  jest,  że  nie 


for

sowane  przez  odwołującego  scenariusze  –  w  zakresie  określonym  przez  rozpoznawany 

zarzut,  Izba  zobligowana  była,  na  kanwie  art.  189  ust.  2  pkt  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  182  ust. 

pkt  1  p.z.p.,  na  obecnym  etapie  postępowania  zarzut  nr  2  odrzucić  jako  wniesiony  po 

terminie określonym w ustawie. 

Jedynie  na  marginesie  można  dodać,  iż  również  materialnie  zarzut  ten  nie  posiada 

uzasadnionych podstaw, 

w szczególności wobec brzmienia art. 192 ust. 2 p.z.p., odwołujący 

w żaden sposób nie wykazał, ani nawet nie wskazał na czym zarzucana dowolność w ocenie 

ofert  mogłaby  polegać,  przy  czym  formułowanie  szeregu  pytań  retorycznych  stawianych 

czterem  fragmentom  załącznika  nr  2  nie  może  świadczyć  o  możliwości  dokonywania 

arbitralnej  oceny  przez  zamawiającego,  skoro  odwołujący  tego  nie  wykazał,  zaś  w  ocenie 

Izby,  przy  funkcjonalnym  sformułowaniu  opisu  przedmiotu  zamówienia,  co  wynika  literalnie 

z SIWZ 

–  zamawiający  opisał  funkcjonalności,  których  oczekuje,  a  nie  gotowy  produkt  – 

pewna 

swoboda  oceny  umożliwiająca  objęciem  nią  szerszej  palety  produktów  mogących 

spełnić  oczekiwany  przez  zamawiającego  cel  jest  logiczna  i wymagana.  Tym  niemniej, 

zakreślenie  ram  zarzutu  wobec  czterech  wybranych  przez  odwołującego  punktów 

wymagań  zamawiającego  nie  mogło  odnieść  oczekiwanego  skutku,  gdyż  nie  świadczy 

możliwej  dowolności  interpretacji  zamawiającego  przy  ocenie  ofert,  a o braku  dokonania 

przez  odwołującego  literalnej  wykładni  treści  SIWZ,  bowiem  z zarzucaną  dowolnością 

w ocenie  ofert  nie  zost

ało  to  w  żaden  sposób  powiązane.  Zatem  zarzut  ten  nie  mógłby 

zostać uwzględniony, bo odwołujący nie wykazał zarzucanej nieobiektywnej i nieprzejrzystej 

oceny, a ponadto nie powiązał tego z możliwym istotnym wpływem na wynik postępowania, 

wynikającym  z  normy  192 ust. 2 p.z.p.,  zaś  jak  już  wcześniej  wskazano  żądanie  odwołania 

w tym  zakresie 

byłoby  niewykonalne.  W  istocie,  odwołujący,  choć  zarzucał  możliwość 

dokonania  oceny  arbitralnej,  nie  poddającej  się  weryfikacji  i  niemożliwej  do 

zakwestionowania,  kwestionował  nie  tyle  model  tej  oceny,  co  funkcjonale  określenie 

wymagań  opisu  przedmiotu  zamówienia,  które  mogą  doprowadzić  do  poszerzenia 

potencjalnego kręgu wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia – działanie to, 

choć niewątpliwie podyktowane interesem odwołującego przejawiającym w zawężeniu kręgu 

potencjalnych  konkurentów,  w  świetle  samych  przepisów  przywołanych  w  odwołaniu  nie 

zasługiwałoby na ochronę. 

W  zakresie  wniosku  zamawiającego  o  odrzucenie  odwołania  na  podstawie  art. 

189 ust.  2  pkt  3  p.z.p. 

w  stosunku  co  do  zarzutu  nr  1  odwołania,  Izba  stwierdziła,  iż 

okoliczności  wskazane  we  wniosku  nie  znajdują  odzwierciedlenia  w  ustalonym  stanie 

sprawy, 

w związku z czym wniosek ten został oddalony. 

Izba  stwierdziła,  że  okoliczności  faktyczne  zarzutu  nr  1  odwołania  odnoszą  się 

bezpośrednio  do  treści  wyjaśnień  zamawiającego  z  4 stycznia  2018  r.  –  odpowiedzi  na 


pytanie  nr  2, 

w przedmiocie odmowy udziału innych wykonawców, niż wykonawca, którego 

prezentacja  będzie  oceniania  w czynności  prezentacji  platformy  zakupowej  oraz  informacji 

braku możliwości utrwalenia prezentacji na filmie.  

Takie  postanowienie  czy  jakakolwiek  informacja  w  tym  przedmiocie,  w  momencie 

sprzed  zadania  pytania 

przez  wykonawcę,  w ocenie Izby  nie znajdowała się w  ani  w  treści 

SIWZ 

ani  ogłoszenia  o  zamówieniu,  zaś  zamawiający  nie  wykazał  okoliczności  przeciwnej. 

Zatem  wobec 

wcześniejszego  braku  postanowień,  w  postaci  treści  odpowiedzi 

zamawiającego  na  pytanie  nr  2  wyjaśnień,   które  zostały  dodane  do  SIWZ  przedmiotową 

modyfikacją,  stwierdzić  należy,  iż dopiero  od  dnia  04.01.2018  r.  odwołujący  powziął 

wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia zarzutu nr 1, szczegółowo 

rozpoznanego w poniższej części uzasadnienia, zatem to od tej daty zaczął biec termin na 

wniesienie  odwołania  zgodnie  z  art.  182  ust.  3  pkt  1 p.z.p.,  czego  skutkiem  jest,  że 

odwołanie  wniesione  15.01.2018  r.,  w  tym  zakresie,  zostało  wniesione  w  ustawowym 

terminie i 

podlegało merytorycznej ocenie Izby. 

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  w  części  nieodrzuconej,  Izba  zobowiązana 

była  do  oceny  wypełnienia  materialnoprawnych  przesłanek  z  art.  179  ust.  1  p.z.p.,  co 

warunkuje możliwość skorzystania ze środków ochrony prawnej przez odwołującego.  

Jak  wskazał  odwołujący  w  wyniku  czynności  zarzucanych  zamawiającemu  jego 

interes  w  uzyskaniu  zamówienia  może  ponieść  szkodę,  gdyż  obecne  sformułowanie  treści 

SIWZ w zakresie 

jawności postępowania, które powodują że dokonywana ocena prezentacji 

nie  jest  transparentna,  a 

bezprawne  wyłączenie  jawności  uniemożliwia  weryfikację 

prawidłowości czynności dokonywanych przez zamawiającego oraz ewentualne skorzystanie 

przez  o

dwołującego  ze  środków  ochrony  prawnej,  do  czego  jest  uprawniony  na  podstawie 

art  180  ust.  1  p.z.p., 

przez  co  może  negatywnie  wpłynąć  na  możliwość  złożenia  oferty 

uzyskania zamówienia przez odwołującego.  

Izb

a  stwierdziła,  że  odwołujący  wykazał,  a  zamawiający  nie  zakwestionował 

legitymacji  materialnej  odwołującego  we  wniesieniu  odwołania,  przejawiającego  się 

możliwością  poniesienia  przez  odwołującego  szkody,  w wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego przepisów p.z.p.  

Izba  dokonała  oceny  stanu  faktycznego  ustalonego  w  sprawie  mając  na  uwadze 

art. 

192  ust.  2  p.z.p.,  który  stanowi,  że:  "Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

po

stępowania  o udzielenie  zamówienia",  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał 

dowodowy, 

a opisany w dalszej części uzasadnienia, w szczególności ustalenia poczynione 

na podstawie dokumentacji postępowania dostarczonej przez zamawiającego oraz zważając 


na okoliczności faktyczne podniesione w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż sformułowany przez 

odwołującego  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  8  ust.  1  i  2  p.z.p.  w  zw.  z  art. 

7 ust. 1 p.z.p. oraz art. 180 ust. 1 p.z.p. - 

poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem 

zasady jawności i przejrzystości, w zakresie zmienionych zapisów SIWZ dotyczących braku 

jawności  prowadzenia  prezentacji  -  stanowiącej  weryfikację  oświadczenia  wykonawcy, 

którego  wzór  stanowi  załącznik  nr  7a  do  SIWZ,  podczas  gdy  brak  jest  przesłanek  dla 

ograniczenia  jawności,  co  może  spowodować  brak  możliwości  wniesienia  odwołania 

względem nieprawidłowej czynności oceny prezentacji oferty konkurencyjnej w stosunku do 

odwołującego  -  nie  znajduje  oparcia  w ustalonym  stanie  faktycznym  i  prawnym,  a  tym 

samym  rozpoznawane  odwołanie  w  tym  zakresie  zostało  przez  Izbę  oddalone  jako 

bezzasadne. 

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne istotne dla rozstrzygnięcia sprawy: 

wraz 

z  ofertą  wykonawcy  są  zobligowani  do  złożenia  wypełnionego  załącznika  nr 

7a 

do  SIWZ, który to jest  oświadczeniem,  iż  oferowana przez  wykonawcę platforma 

spełnia  funkcjonalności,  o  których  mowa  w  załączniku  nr  2,  a  także  wymagania 

bezpieczeństwa  z  pkt  3  ppkt  9  załącznika  nr  2,  a  tym  samym  na  podstawie 

wypełnionego  oświadczenia  zamawiający  dokona  badania  czy  oferta  wykonawcy 

spełnia jego wymagania, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 p.z.p. (pkt 11 rozdział V SIWZ); 

załącznik nr 7a do SIWZ posiada następującą treść: 

„Składając  ofertę  w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na  usługę  dostępu  do  platformy  zakupowej  dla  Jednostek 

Administracji Państwowej, nr zamówienia 2017/36, oświadczam, że:  

będę  świadczył  usługi  będące  przedmiotem  zamówienia  za  pośrednictwem 

platformy  dostępnej  pod  adresem  internetowym  (link):  …………………………… 

Dane  uwierzytelniające  do  konta  użytkownika  stworzonego  na  potrzeby  oceny 

ofert  są  następujące  ………………………………Wymagania  względem  stacji 

roboczej do prezentacji zapewnianej przez Centrum są następujące …………… .  

platforma spełnia wszystkie funkcjonalności, o których mowa w Załączniku nr 2 do 

SIWZ, w szczególności określonych w punkcie 3 ppkt 9) tego Załącznika;  

zapoznałem  się  z  zasadami  weryfikacji  przedmiotowego  oświadczenia 

określonymi w punkcie 12 Rozdziału V SIWZ i w pełni je akceptuję;  

4)  zo

bowiązuję  się  do  stawienia  w  siedzibie  Centrum  Obsługi  Administracji 

Rządowej  w  terminie  wyznaczonym  przez  Zamawiającego  w  celu  dokonania 

prezentacji,  o  której  mowa  w  punkcie  12  Rozdziału  V  SIWZ  pod  rygorem 

odrzucenia mojej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

(…)” 


„Weryfikacja przez Zamawiającego dokumentu, o którym mowa w punkcie 11, nastąpi 

przez  członków  Komisji  przetargowej  według  ich  kompetencji,  na  podstawie 

wskazanego  w  Załączniku  nr  7a  do  SIWZ  adresu  strony  www  (będącej  linkiem  do 

strony - 

zamawiający przeprowadzi weryfikację na podstawie skopiowanego linku do 

przeglądarki internetowej bez żadnej możliwości zmiany linku), pod którym dostępna 

jest  oferowana  przez  Wykonawcę  platforma  zakupowa,  wraz  z  danymi 

uwierzytelniającymi  do  konta  użytkownika  stworzonego  na  potrzeby  oceny  ofert, 

podczas  prezentacji  platformy  pod  wskazanym  przez  Wykonawcę  linkiem. 

Zamawiający  wyznaczy  Wykonawcy  termin  prezentacji,  która  będzie  miała  miejsce 

siedzibie  Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej.  Niestawiennictwo  Wykonawcy 

w  wyznaczonym  terminie  będzie  skutkowało  odrzuceniem  jego  oferty  na  podstawie 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp. 

Zamawiający  wyjaśnia,  że  jedyną  dopuszczalną 

formą  prezentacji  platformy  jest  bezpośrednie  połączenie  on-line  za  pośrednictwem 

sieci  Internet  pod  linkiem  wskazanym  w  załączniku  nr  7a  do  SIWZ,  na  komputerze 

przygotowanym  przez  Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej  zgodnie 

konfiguracją  wskazaną  w  Załączniku  nr  7a  do  SIWZ  i  wskazanie  każdej 

funkcjonalności  w  czasie  rzeczywistym,  co  dotyczy  także  zaprezentowania 

zamawiającemu  funkcjonalności  umożliwiającej  wykonawcom  złożenie  oferty  i  jej 

zaszyfrowania, a następnie jej otwarcie przez Zamawiającego. Centrum informuje, że 

obowiązek  prezentacji  platformy  zakupowej  dotyczy  jedynie  Wykonawcy,  którego 

oferta  zostanie  oceniona  jako  najkorzystniejsza  spośród  złożonych  ofert.” 

(pkt 12 

rozdziału V SIWZ); 

„Zamawiający dokona oceny prezentowanej platformy zakupowej zgodnie z zapisami 

pkt 12 powyżej, na zasadzie „spełnia/ nie spełnia”. Podczas prezentacji Zamawiający 

będzie  sporządzać  na  bieżąco  protokół  z  prezentacji  platformy,  który  stanowi 

Załącznik nr 8 do SIWZ. Podczas prezentacji Centrum dokona weryfikacji wszystkich 

funkcjonalności określonych w Załączniku nr 2 do SIWZ oraz wymagań dotyczących 

bezpieczeństwa, o których mowa w pkt 3 ppkt 9 lit. a, c, d, f, h, j, m, o, q (numeracja 

zgodna z pierwotnym tekstem SIWZ) Załącznika nr 2 do SIWZ. Zamawiający odrzuci 

ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  w  przypadku,  jeżeli  w  trakcie 

prezentacji  okaże  się,  że  platforma  nie  spełnia  choćby  jednego  z  elementów 

wskazanych powyżej (określonych we wzorze protokołu z prezentacji platformy, który 

stanowi  Załącznik  nr  8  do SIWZ.  Zamawiający  informuje,  że  wymaga potwierdzenia 

spełniania wszystkich tych elementów).” (pkt 13 rozdział V SIWZ); 

modyfikując SIWZ  w  dniu 04.01.2018  r.  zamawiający  dodał  do  niej  załącznik  nr  8  – 

p

rotokół  z  prezentacji  platformy  i udostępnił  jego  treść  do  wykonawcom; 

(pytanie nr 2 lit. 

e wyjaśnienia z 04.01.2018 r.)  


będąca  podstawą  postawienia  zarzut  treść  modyfikacji  SIWZ  miała  następujące 

brzmienie:  „Pytanie  nr  2:  Z  uwagi  na  fakt,  że  funkcjonalność  platformy  zakupowej 

została  określona  w  załączniku  nr  2  do  SIWZ  i  Zamawiający  będzie  weryfikował 

spełnienie każdego wymagania to czy Zamawiający dla zachowania transparentności 

wyboru: 

a) 

dopuści  udział  innych wykonawców  na  prezentacji  platformy  zakupowej z  oferty 

uznanej za 

najkorzystniejszą? 

b) 

utrwali prezentacje na filmie, który zostanie udostępniony innym wykonawcom? 

c)  zapewni  ek

sperckie  (np.  niezależna  kancelaria  specjalizująca  się  w  prawie 

zamówień publicznych) niezależne wsparcie, które oceni prezentacje? 

Odpowiedź:  Zamawiający  informuje,  że  nie  dopuści  do  udziału  w  prezentacji 

platformy  zakupowej  przedstawicieli  innych  Wykona

wców  biorących  udział 

postępowaniu.  W  prezentacji  wezmą  udział  jedynie  przedstawiciele  Wykonawcy, 

którego  oferta  zostanie  oceniona  najwyżej  oraz  członkowie  Komisji  Przetargowej 

powołani  do  przeprowadzenia  niniejszego  postępowania,  którzy  dokonają  oceny 

p

rezentowanej platformy. Ponadto Zamawiający informuje, że prezentacja nie będzie 

utrwalana  na 

filmie  oraz  nie  będzie  zapewniony  udział  innych  osób  ponad 

wymienione 

zdaniu 

pierwszym. 

Komisja 

Przetargowa  powołana  do 

przeprowadzenia  postępowania  składa  się  z  osób,  które  posiadają  doświadczenie 

dziedzinie  zamówień  publicznych,  informatyki  oraz  użytkowania  platform 

zakupowych.  Ocena  spełnienia  przez  oferowaną  platformę  zakupową  zostanie 

przeprowadzona 

zgodnie  z  pkt  12  i  13  Rozdziału  V  SIWZ.  Podczas  prezentacji 

zostanie  sporządzony  protokół  z  prezentacji  platformy,  który  stanowi  załącznik 

nr 8 do SIWZ.

” 

Odwołujący podniósł, iż obecnie sformułowana w ww. pkt 6 treść SIWZ spowodowała 

wyłączenie  jawności  prezentacji  platformy  wykonawcy  ocenianego,  w  szczególności  z  racji 

braku  podstawy  prawnej  do  takiego  działania,  przy  wskazaniu  na  wywód  co  do  art.  8  ust. 

i  3  p.z.p.,  a  tym  samym  „zamawiający  z  naruszeniem  przepisu  art.  8  ust.  1  i  2  p.z.p. 

prowadzi postępowanie, którego zasady nie mają charakteru transparentnego, sprzeczne są 

również z wyrażonymi zasadami jawności i przejrzystości postępowania”, co w konsekwencji 

spowodowało  wniesienie  przez  odwołującego  nakazania  zamawiającemu  „zmiany  SIWZ 

poprzez  dopuszczenie  do  udziału  w  prezentacji  platformy  przedstawicieli  innych 

wykonawców oraz konieczność uwiecznienia owej prezentacji w formie audiowizualnej, jako 

załącznik do protokołu postępowania dla celów dowodowych”. 

Z takimi twierdzeniami odwołującego nie sposób się zgodzić.  


Na wstępie rozważań należy podkreślić, że zgodnie z treścią SIWZ podstawą oceny 

oferty,  na  kanwie  art.  25  ust.  1  pkt  2  p.z.p.,  co  do  spełnienia  wymagań  zamawiającego 

określonych  w  SIWZ  dotyczących  funkcjonalności  i  bezpieczeństwa  oferowanej  platformy, 

jest link wskazany w oświadczeniu – pkt 1 w załącznika nr 7a  - które wykonawcy złożą wraz 

ofertą. (vide ww. pkt 1 i 2) 

Na  podstawie  wskazanego  linku, 

poprzez  bezpośrednie  połączenie  on-line  za 

pośrednictwem  internetu,  zamawiający  zweryfikuje  platformę  wykonawcy  najwyżej 

ocenionego,  podczas  prezentacji,  gdzie  dokonane  zostanie  sprawdzenie  czy  platforma 

posiada wszystkie 

funkcjonalności, zgodnie z treścią na bieżąco wypełnianego załącznika nr 

8 do SIWZ 

– protokołu z prezentacji platformy - będącego również odzwierciedleniem treści 

opisu  przedmiotu  z

amówienia  co  do  pkt  2,  pkt  3.9  lit.  a,  c,  d,  f,  h,  j,  m,  o,  q.  (vide 

ww. pkt 2, 3, 4)

. Zaś sama treść protokołu z prezentacji została udostępniona wykonawcom 

od 04.01.2018 r. (vide pkt 5). 

W  konsekwencji  zestawienia  treści  SIWZ  i  prześledzenia  czynności  jakie  zgodnie 

nią  będą  wykonywane  podczas  prezentacji  oraz  sposobu  w  jaki  prezentacja  będzie 

dokumentowana,  nie  można  zgodzić  się  ze  stwierdzeniem  odwołującego,  że  zamawiający 

poprzez  brak  zgody  na  udział  konkurencji  w  prezentacji  czy  też  poprzez  brak  zgody  na  jej 

filmowanie  (

czy  to przez  wykonawców  czy  przez zamawiającego), może spowodować brak 

możliwości  wniesienia  odwołania  względem  nieprawidłowej  oceny  czynności  prezentacji 

oferty konkurencyjnej w 

stosunku do odwołującego.  

Wykonawcy,  zgodnie  z  treścią  specyfikacji,  będą  dysponowali  linkiem,  który  będzie 

oceniał  zamawiający,  i  który  nie  może  zostać  w  jakikolwiek  sposób  zmieniony,  pod  którym 

będzie  dostępna  oceniana  platforma  oraz  pisemnym  protokołem,  na  podstawie  którego 

toku  prezentacji  na  bieżąco  zamawiający  będzie  oceniał  funkcjonalności  i wymagania 

platformy, które stanowią opis przedmiotu zamówienia. Warto też zwrócić uwagę, że przyjęty 

sposób  oceny  platformy  podczas  prezentacji,  poprzez  sporządzenie  protokołu,  jest  zgodny 

zasadą  pisemności  postępowania,  która  jest  jedną  z naczelnych  zasad  udzielania 

zamówień  publicznych  (art.  9  ust.  1  p.z.p..)  Zatem  wszystkie  niezbędne  informacje 

i dokumenty  - 

te  same  według  których  oceni  platformę  zamawiający  i te  same  dane,  które 

będą przez zamawiającego oceniane, odwołujący, zgodnie z SIWZ, będzie posiadał. Dlatego 

też brak obecności podczas prezentacji innych wykonawców, niż ten, którego oferta będzie 

oceniana,  w  żaden  sposób  nie  wpłynie  negatywnie  na  możliwość  złożenia  środka  ochrony 

prawnej, zaś odwołujący nie wykazał okoliczności przeciwnej. Wykonawcy będą dysponowali 

zakresem  informacji  ocenianych  przez 

zamawiającego  i tożsamymi  warunkami  –  nie  tylko 

opisem  przedmiotu  zamówienia,  ale  także  obecnie  dysponują  już  treścią  protokołu,  który 

prezentacji będzie przez zamawiającego sporządzony, a który to służy zamawiającemu do 

oceny czy oferta spełnia jego wymagania określone w SIWZ, na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 


2 p.z.p. 

Stwierdzić zatem należy, że twierdzenia odwołującego o ograniczeniu jego prawa do 

wniesienia 

odwołania czy weryfikacji oferty odwołującego, nie znajdują poparcia w literalnym 

brzmieniu  SIWZ,  a  tym  samym  odwołujący  nie  wykazał,  żeby  jej  obecna  treść,  zgodnie 

z brzmieniem  art.  192  ust.  2 

p.z.p.,  mogła  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania 

o ud

zielenie zamówienia.  

Izba stwierdziła również, że nie można się zgodzić z twierdzeniami odwołującego, iż 

zamawiający nie dopuszczając do udziału w prezentacji innych wykonawców, niż oceniany, 

ukształtował  zapisy  SIWZ  w sposób  bezprawnie  wyłączający  jawność  postępowania  czy 

uniemożliwił  weryfikację  prawidłowości  dokonywanej  oceny  prezentacji,  gdyż  takie 

stwierdzenia 

odwołującego, już wobec samego brzmienia treści SIWZ, pozostały gołosłowne 

i nieuprawnione.  

Jak  wyżej  wykazano,  na  podstawie  treści  specyfikacji,  wykonawcy  otrzymali  od 

zamawiającego  narzędzia  do  weryfikacji  oferty  konkurencji,  a  także  do  sprawdzenia 

prawidłowości  oceny  prezentacji  dokonanej  przez  zmawiającego,  zatem  brak  obecności 

konkurencji  na  prezentacji  nie 

może  świadczyć  o  wyłączeniu  jawności,  zaś  odwołujący  nie 

wykazał  okoliczności  przeciwnej,  skupiając  się  na  stawianiu  zarzutów,  bez  jakiegokolwiek 

powiązania  z  treścią  SIWZ,  a  opierając  się  na  bezpodstawnych  stwierdzeniach  i  próbie 

forsowania  swojej  tezy  o  konieczności  dodatkowej  kontroli  czynności  zamawiającego, 

oparciu  o  zasadę  jawności.  Takie  formułowanie  zarzutów  mogłoby  wskazywać  na 

podważanie,  bez  żadnych  przyczyn,  dobrej  wiary  zamawiającego  i  wynikać  z przekonania 

odwołującego,  że  zamawiający  nie  jest  w  stanie  samodzielnie  dokonać  prawidłowej  oceny 

zgodności  zaoferowanego  przedmiotu  zamówienia  z treścią  SIWZ,  gdyż  odwołujący  nie 

wykazał,  że dostęp  do  linku  w ofercie  i  pisemny  protokół  z  prezentacji  są  niewystarczające 

punktu widzenia sporządzenia odwołania, a przy tym nie wykazano również, że wyłącznie 

obecność  na  prezentacji  odwołującego  jest  niezbędna  dla  prawidłowości  oceny  oferty,  czy 

sporządzeniu ewentualnego środka ochrony prawnej.  

Dodać  należy,  że  ewentualne,  na  późniejszym  etapie  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  objęcie  przez  wykonawców  jakichkolwiek  danych  w  ofercie 

tajemnicą  przedsiębiorstwa  jest  irrelewantne  z  punktu  widzenia  rozpoznania  zarzutu,  który 

dotyczy wyłącznie treści SIWZ, a sama skuteczność zachowania tajemnicy wynikającej z art. 

11  ust.  4  z.n.k.  oceniania  jest  ad  causum, 

na  podstawie  okoliczności  wskazanych 

i wykazanych 

przez  wykonawcę  zastrzegającego,  co  do  zasady,  bez  bezpośredniego 

związku z brzmieniem specyfikacji. 

Izba  zweryfikowała  również  podnoszone  przez  odwołującego  twierdzenia  co  do 

konieczności  utrwalenia  prezentacji  w  formie  audiowizualnej,  czy  to  przez  wykonawcę  czy 

przez zamawiającego.  


Wskazać  należy,  mając  na  uwadze  powyższy  wywód  uzasadnienia  odwołania,  że 

tym  przypadku  odwołujący  również  nie  wykazał,  że  brak  możliwości  sfilmowania 

prezentacji  narusza  jego  prawa  i  mogłoby  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania 

o udzielenie zadomowienia publicznego, na kanwie art. 192 ust. 2 p.z.p. Wprost przeciwnie 

– 

Izba  stwierdziła,  że  żądanie  nakazania  sfilmowania  prezentacji,  stawiane  przez 

odwołującego jest sprzeczne z prawem. 

U

mknęło  uwadze  odwołującego,  że  zgodnie  z  art.  23  Kodeksu  cywilnego  z  dnia 

23 kwietnia 1964 r.  (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.) wizerunek stanowi dobro osobiste 

– 

„Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, 

nazwisko  lub  pseudonim,  wizerunek

,  tajemnica  korespondencji,  nietykalność  mieszkania, 

twórczość  naukowa,  artystyczna,  wynalazcza  i  racjonalizatorska,  pozostają  pod  ochroną 

prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.”  

Zaś prawo do rozpowszechniania wizerunku, w tym postulowane przez odwołującego 

nagranie  prezentacji,  w  której  wezmą  udział  członkowie  komisji  przetargowej 

i przedstawiciele ocenianego wykonawcy, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim 

i prawach  pokrewnych  z  dnia  4  lutego  1994  r.  (Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  880  ze  zm.)  wymaga 

zezwolenia  osoby  na  nim  przedstawionej  (tzw.  zgoda  na  rozpowszechnianie  wizerunku). 

Ponadto na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. 

z 2016 r. poz. 922 ze zm.), wizerunek podlega 

ochronie, bowiem na jego podstawie możliwa 

jest identyfikacja człowieka (art. 6 ustawy). Zaś odwołujący nie wykazał, żeby  w przypadku 

postulowanego  nagrywania  prezentacji  doszło  do  wyłączenia  ww.  powszechnie 

obowiązujących  norm  prawnych  i  nie  wskazał  na  żadne  uzasadnienie,  które  skutkowałoby 

możliwością wartościowania konieczności ograniczenia powyższych uprawnień. 

Zatem 

spełnienie  żądania  odwołującego  stanowiłoby  de  facto  zastąpienie 

orzeczeniem  Izby  wyrażenia  zgody  na  utrwalenie  i  udostępnienie  wizerunku  przez  osoby 

biorące udział w prezentacji, co jest sprzeczne z prawem i nie może być uzasadniane przez 

odwołującego powołaniem się na zasadę jawności wyrażoną w art. 8 p.z.p. 

Jak stanowi art. 8 ust. 1 p.z.p. „Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.”, 

zaś  zgodnie  z  ust.  2  tejże  normy  „Zamawiający  może  ograniczyć  dostęp  do  informacji 

związanych  z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  tylko  w  przypadkach  określonych 

ustawie.”  Na  mocy  art.  8  ust.  3  in  fine  p.z.p.  „Nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących 

tajemnicę przedsiębiorstwa  w  rozumieniu przepisów  o zwalczaniu nieuczciwej  konkurencji”. 

Z  zestawienia 

powyższych  norm,  powołując  się  na  braku  możliwości  uczestnictwa 

w prezentacji i brak 

możliwości jej nagrywania, odwołujący wywiódł, iż zamawiający wyłączył 

jawność  postępowania  i  ograniczył  sferę  dowodową  co  od  oceny  prezentacji,  co  w  opinii 

odwołującego  może  doznać  ograniczeń  tylko  przy  objęciu  informacji  tajemnicą 

przedsiębiorstwa.  


Jednakże  również  umknęło  uwadze  odwołującego,  że  jego  wywód  nie  wykazał 

ograniczenia  zasady  jawności,  przejrzystości  czy  braku  transparentności  w  zachowaniu 

zamawiającego,  a prowadzi  do  wniosku,  że  odwołujący  powołując  się  na  zasadę  ogólną 

chce  w  konkretnej  formie  uczestniczyć  w  prezentacji  –  wyłącznie  poprzez  swoją  obecność 

bądź nagranie, kiedy to zamawiający udział wykonawców w prezentacji dopuszcza poprzez 

udostępnienie  im  pisemnego  protokołu  z  oceny  oferty  i  linku  do  ocenianego  przedmiotu. 

Powyższe w żaden sposób nie świadczy o wadliwych zapisach SIWZ, gdyż odwołujący nie 

wykazał,  żeby  obecna  treść  specyfikacji  naruszyła  art.  8  p.z.p.,  zaś  próbował  wykazywać, 

powołaniu się na  zasady  ogólne,  że każda  czynność zamawiającego  wymaga  podwójnej 

kontroli  wykonawcy  i 

niezależnie  od  tego,  że  zamawiający  wybrał  dla  wykonawców  formę 

pisemną  dopuszczenia  do  udziału  w  prezentacji,  to  należy  jeszcze  poprzez  dodatkowe 

instrumenty zamawiającego weryfikować – tylko i wyłącznie wskazane przez odwołującego. 

Tym  niemniej  nie  wykazano,  w  oparciu  o  obecne  brzmienie  SIWZ  dotyczące  sposobu 

prz

eprowadzenia  i  oceny  prezentacji,  że  w  jakikolwiek  sposób  obecna jej  treść może  mieć 

istotny wpływ na wadliwy  wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym 

w  szczególności  nie  wykazano,  że  może  to  negatywnie  wpłynąć  na  prawo  do  wnoszenia 

środków  ochrony  prawnej,  wskazywane  przez  odwołującego,  bowiem  twierdzenia  te  są  na 

kanwie  brzmienia  SIWZ  w  ocenie  Izby  całkowicie  nieuprawnione  i odwołujący  nie  wykazał 

okoliczności przeciwnej. 

Zgodnie  z  treścią  art.  192  ust.  2  p.z.p.  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Brak  potwierdzenia  się  naruszeń  wskazanych 

odwołaniu co do zarzutu nr 1, które mogłyby mieć istotny wpływ na wynik postępowania, 

powoduje  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  nie  została  wypełniona  hipoteza  normy 

prawnej  wyrażonej  w  art.  192 ust.  2  p.z.p.,  zaś w  stosunku  co do  naruszenia  zarzucanego 

zamawiającemu - poprzez opisanie przedmiotu zamówienia, w tym w szczególności sposobu 

dokonania  weryfikacji  oświadczenia  wykonawcy,  którego  wzór  stanowi  załącznik  nr  7a  do 

SIWZ,  potwierdzającego  że oferowana platforma  realizuje funkcjonalności,  o których mowa 

w z

ałączniku  nr  2  do  SIWZ  oraz  spełnia  wymagania  dotyczące  bezpieczeństwa,  w  sposób 

niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  który  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań  mogących 

mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  a  także  w  sposób  który  nie  wpływa  na  przejrzystość 

postępowania  –  stanowiącego  zarzut  nr  2,  uchybienie  terminowi  zawitemu  określonemu 

w art.  182  ust.  2  pkt  1  p.z.p. 

uniemożliwiło  merytoryczną  ocenę  czynności  zamawiającego 

obligując Izbę do odrzucenia odwołania w tym zakresie.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust. 

9 i 10 p.z.p.,  tj.  stosownie  do  wyniku 

postępowania,  z  uwzględnieniem  §  3  pkt  1  i  §  5  ust. 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.), zaliczając na poczet 

kosztów postępowania odwoławczego uiszczony przez odwołującego wpis. 

Przewodniczący: 

………………………………...