ZAMÓWIENIA MIESZANE

Stan prawny na dzień: 31.05.2018

Jeżeli przedmiot zamówienia obejmuje równocześnie dostawy, usługi lub roboty budowlane – mamy do czynienia z zamówieniem mieszanym. Normy regulujące to zagadnienie zawarto w art. 5c–5g ustawy z 29 stycznia 2004 r. ─ Prawo zamówień publicznych.

Zgodnie z art. 5c, jeżeli na przedmiot zamówienia składają się zamówienia, do których mają zastosowanie te same przepisy ustawy, jak zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa albo zamówienia udzielane na zasadach ogólnych, obejmujące co najmniej dwa rodzaje spośród zamówień na roboty budowlane, usługi lub dostawy, do jego udzielenia stosuje się przepisy dotyczące tego rodzaju zamówienia, który odpowiada jego głównemu przedmiotowi. Przez główny należy rozumieć przedmiot, który jest najistotniejszy z punktu widzenia zamawiającego.

1)      Jednocześnie przepis wskazuje, że jeżeli zamówienie obejmuje usługi określone: w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE (usługi zdrowotne, społeczne i pokrewne; usługi administracyjne w zakresie edukacji, opieki zdrowotnej i kultury; usługi w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego; świadczenia społeczne; inne usługi komunalne, socjalne i osobiste, w tym usługi świadczone przez związki zawodowe, organizacje polityczne, stowarzyszenia młodzieżowe i inne organizacje członkowskie; usługi religijne; usługi hotelowe i restauracyjne; usługi prawne, niewyłączone na mocy art. 10 lit. d; inne usługi administracyjne i rządowe; świadczenie usług na rzecz społeczności; usługi w zakresie więziennictwa, bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa, o ile nie są wyłączone na mocy art. 10 lit. h); usługi detektywistyczne i ochroniarskie; usługi międzynarodowe, usługi pocztowe; usługi różne, na które składają się usługi w zakresie formowania opon i usługi kowalskie), lub

2)      w załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE oraz

3)      inne usługi albo usługi i dostawy

─ do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tych usług lub dostaw, których szacowana wartość jest większa.

Zamawiający winien więc w pierwszej kolejności ustalić szacunkową wartość poszczególnych usług lub dostaw, a następnie na podstawie wyliczonych wartości ustalić, które przepisy ustawy będą miały zastosowanie (art. 5c Pzp).

Odrębne rozwiązania stwarza art. 5d ust. 2 Pzp: jeżeli przedmiot zamówienia obejmuje zamówienia:

1) udzielane na zasadach ogólnych i zamówienie, do którego mają zastosowanie inne przepisy ustawy, do udzielania zamówień mają zastosowanie zasady ogólne udzielania zamówień, z uwzględnieniem art. 5e ust. 2 i 3 oraz art. 5g;

2) do których mają zastosowanie przepisy ustawy oraz koncesję na roboty budowlane lub usługi, do udzielania zamówień mają zastosowanie przepisy ustawy, jeżeli wartość zamówienia, do którego zastosowanie ma ustawa, jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

Podobne rozwiązanie ustawodawca przewidział dla zamówień udzielanych w celu wykonywania co najmniej dwóch różnych rodzajów działalności z zakresu zamówień sektorowych lub zamówienia sektorowego i innego zamówienia. Regulują to przepisy art. 5d i 5e Pzp.

W przypadku gdy przedmiot zamówienia nie może zostać podzielony, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego rodzaju zamówienia, który odpowiada jego głównemu przedmiotowi. Obowiązkiem zamawiającego jest wykazanie, że przedmiot zamówienia nie może zostać podzielony na części, a katalog czynników uniemożliwiających taki podział ma charakter przykładowy i nie jest zamknięty (art. 5f Pzp).

W przypadku gdy przedmiot zamówienia może zostać podzielony, ale z uzasadnionych powodów zamawiający, w postępowaniu o zamówienie w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, udziela jednego zamówienia albo przedmiot zamówienia nie może zostać podzielony i zamówienie obejmuje zamówienie, do którego stosuje się art. 346 TFUE, zamawiający może nie stosować przepisów ustawy. Natomiast jeżeli do takiego zamówienia stosuje się przepisy ustawy dotyczące zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, wówczas stosuje się te przepisy (art. 5g Pzp).

Postanowienia traktatów nie stanowią przeszkody w stosowaniu następujących reguł:

a) żadne Państwo Członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa;

b) każde Państwo Członkowskie może podejmować środki, jakie uważa za konieczne w celu ochrony podstawowych interesów jego bezpieczeństwa, a które odnoszą się do produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi; środki takie nie mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.

Podstawa prawna

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 202 z 7 czerwca 2016 r., str. 47), wersja skonsolidowana ─ art. 376.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65 ze zm.) – załącznik nr XIV.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r., w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 243 ze zm.) – załącznik nr XVII.

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 5c–5g.

Autor:

Tomasz Siedlecki

Słowa kluczowe:
zamówienia mieszane