ZAMÓWIENIA SEKTOROWE

Stan prawny na dzień: 08.06.2023

Zamówienie sektorowe to zamówienie udzielane przez zamawiającego sektorowego w celu prowadzenia jednego z rodzajów działalności sektorowej, wyliczonych enumeratywnie w ustawie Pzp. Dla ustalenia, czy dane zamówienie należy zakwalifikować jako sektorowe, istotne znaczenie ma zatem tożsamość podmiotu udzielającego zamówienia oraz cel udzielenia zamówienia.

W tekście definiujemy m.in. zamawiającego sektorowego i działalność sektorową.

Kto jest zamawiającym sektorowym?

Katalog zamawiających sektorowych został określony w art. 5 ustawy Pzp. Wskazano tam, że do kręgu zamawiających sektorowych należą:

1)     zamawiający publiczni w zakresie, w jakim wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej;

2)     inne podmioty, niż zamawiający publiczni, które wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, oraz na których zamawiający publiczni, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają dominujący wpływ, w szczególności:

  • posiadają ponad połowę udziałów albo akcji lub
  • posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, lub
  • mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;

3)     inne podmioty, niż zamawiający publiczni oraz podmioty „zależne” od zamawiających publicznych, które wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych. Prawami szczególnymi lub wyłącznymi są z kolei prawa przyznane w drodze ustawy lub decyzji administracyjnej, polegające na zastrzeżeniu wykonywania określonej działalności dla jednego lub większej liczby podmiotów, wywierające istotny wpływ na możliwość wykonywania tej działalności przez inne podmioty, z wyłączeniem praw przyznanych w drodze ogłoszonego publicznie postępowania na podstawie obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów.

Zamówienia sektorowe udzielane są w celu prowadzenia działalności sektorowej, a w przypadku zamawiających publicznych, wyłącznie w zakresie, w jakim wykonują oni jeden z rodzajów działalności sektorowej. Tym samym:

  • zamawiający publiczni, udzielając zamówień, które nie służą prowadzeniu działalności sektorowej, zobowiązani są stosować przepisy właściwe dla zamówień klasycznych,
  • pozostali zamawiający sektorowi, którzy wykonują obok działalności sektorowej działalność inną niż sektorowa, udzielają pozostałych zamówień bez zastosowania ustawy Pzp.

Co to jest działalność sektorowa?

Działalność sektorowa obejmuje 7 sektorów, w tym:

1)     gospodarki wodnej,

2)     energii elektrycznej,

3)     gazu i energii cieplnej,

4)     usług transportowych, portów, przystani i portów lotniczych,

5)     usług pocztowych,

6)     wydobycia ropy naftowej i gazu oraz

7)     poszukiwania lub wydobycia węgla lub innych paliw stałych.

Działalnością sektorową w zakresie:

1)     gospodarki wodnej jest:

a)     udostępnianie lub obsługa stałych sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, transportem lub dystrybucją wody pitnej,

b)     dostarczanie wody pitnej do stałych sieci, przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, transportem lub dystrybucją wody pitnej, chyba że zachodzą łącznie następujące okoliczności:

– produkcja wody pitnej przez zamawiającego sektorowego innego niż zamawiający publiczny, jest niezbędna do prowadzenia działalności innej niż w zakresie gospodarki wodnej, energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej lub usług transportowych, oraz

– dostarczanie wody pitnej do sieci uzależnione jest wyłącznie od własnego zużycia zamawiającego i w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia, nie przekracza 30% wielkości jego łącznej produkcji,

c)     działania związane z produkcją wody pitnej, a także udostępnianiem lub obsługą stałych sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, transportem lub dystrybucją wody pitnej, w zakresie:

– projektów dotyczących inżynierii wodnej, nawadniania lub melioracji, pod warunkiem że ilość wody wykorzystywanej do celów dostaw wody pitnej stanowi ponad 20% łącznej ilości wody dostępnej dzięki tym projektom lub instalacjom nawadniającym lub melioracyjnym,

– odprowadzania lub oczyszczania ścieków.

Przez dostarczanie i dystrybucję należy rozumieć również produkcję, sprzedaż hurtową i detaliczną;

2)     energii elektrycznej jest:

a)     udostępnianie lub obsługa stałych sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej,

b)     dostarczanie energii elektrycznej do stałych sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, chyba że:

– produkcja energii elektrycznej przez zamawiającego sektorowego, innego niż zamawiający publiczny, jest niezbędna do prowadzenia działalności innej niż w zakresie gospodarki wodnej, energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej lub usług transportowych, oraz

– dostarczanie energii elektrycznej do sieci uzależnione jest wyłącznie od własnego zużycia zamawiającego i w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia, nie przekracza 30% łącznej produkcji energii elektrycznej.

Przez dostarczanie i dystrybucję należy rozumieć również produkcję, sprzedaż hurtową i detaliczną.

3)     gazu i energii cieplnej jest:

a)     udostępnianie lub obsługa stałych sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, transportem lub dystrybucją gazu lub energii cieplnej,

b)     dostarczanie gazu lub energii cieplnej do stałych sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w związku z produkcją, transportem lub dystrybucją gazu lub energii cieplnej, chyba że:

– produkcja gazu lub energii cieplnej przez zamawiającego sektorowego, innego niż zamawiający publiczny, stanowi nieuniknioną konsekwencję prowadzenia działalności innej niż w zakresie gospodarki wodnej, energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej lub usług transportowych, oraz

– dostarczanie gazu lub energii cieplnej do sieci ma na celu wyłącznie ekonomiczne wykorzystanie produkcji i w okresie ostatnich 3 lat, łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia, nie przekracza 20% przeciętnych przychodów zamawiającego.

Przez dostarczanie i dystrybucję należy rozumieć również produkcję, sprzedaż hurtową i detaliczną;

4)     usług transportowych jest działalność polegająca na udostępnianiu lub obsłudze sieci przeznaczonych do świadczenia usług publicznych w zakresie transportu kolejowego, tramwajowego, trolejbusowego, autobusowego, koleją linową lub przy użyciu systemów automatycznych;

5)     portów, przystani i portów lotniczych jest działalność związana z eksploatacją obszaru geograficznego, w celu udostępniania przewoźnikom lotniczym, przewoźnikom morskim oraz przewoźnikom śródlądowym odpowiednio portów lotniczych, portów morskich i portów śródlądowych, lub innych terminali;

6)     usług pocztowych jest działalność polegająca na świadczeniu usług:

a)     przyjmowania, sortowania, przemieszczania lub doręczania przesyłek pocztowych,

b)     zarządzania usługami przyjmowania, sortowania, przemieszczania lub doręczania przesyłek pocztowych, oraz świadczeniu usług dotyczących przesyłek innych niż pocztowe, takich jak druki bezadresowe, o ile te usługi są świadczone przez podmiot świadczący usługi przyjmowania, sortowania, przemieszczania lub doręczania przesyłek pocztowych;

7)     wydobycia paliwjest działalność polegająca na wydobyciu ropy naftowej lub gazu i ich naturalnych pochodnych oraz poszukiwaniu lub wydobyciu węgla brunatnego, węgla kamiennego lub innych paliw stałych.

Progi dla zamówień sektorowych

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, przepisy ustawy stosuje się do zamówień sektorowych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, przez zamawiających sektorowych.

Progi unijne dla zamówień sektorowych wynoszą:

  • 431.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 1.919.502 zł – dla dostaw usług lub organizowania konkursów,
  • 5.382.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 23.969.275 zł – dla robót budowlanych;
  • 1.000.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 4.453.600 zł – dla usług społecznych i innych szczególnych usług.

Wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp, wobec zamówień sektorowych o wartości w progach unijnych zostały wskazane w art. 363–366 ustawy Pzp.

W jakich procedurach udzielać zamówień sektorowych?

Do udzielania zamówień sektorowych, znajdą zastosowanie następujące tryby:

  • przetarg nieograniczony,
  • przetarg ograniczony,
  • sektorowe negocjacje z ogłoszeniem,
  • dialog konkurencyjny,
  • partnerstwo innowacyjne,
  • negocjacje bez ogłoszenia,
  • zamówienie z wolnej ręki,
  • dynamiczny system zakupów

z tym zastrzeżeniem, że wyłącznie wybór trybu negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej, wymaga wykazania istnienia ustawowych przesłanek.

Zobacz także: ZAMÓWIENIE PUBLICZNE

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
zamówienia sektorowe