treść umowy

Umowa o zamówienia publiczne

Treść umowy o zamówienie publiczne wg ustawy Pzp – elementy, na które trzeba zwrócić uwagę!

Z jednej strony zamawiający ma pełne prawo kształtować treść umowy o zamówienie publiczne, która będzie go łączyć z wybranym w toku postępowania wykonawcą, tak by pozyskać oczekiwane świadczenie. Z drugiej jednak – prawo to podlega pewnym ograniczeniom opisanym w ustawie Prawo zamówień publicznych. Naruszenie tych „odgórnych granic” wykonawca może kwestionować w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej, niezależnie od wartości udzielanego zamówienia, tj. od tego czy postępowanie jest prowadzone w procedurze krajowej czy unijnej. Sprawdź, na jakie postanowienia umowy zwrócić szczególną uwagę, które muszą być obowiązkowo w niej zawarte a które są niedozwolone (abuzywne).

W tym artykule
  • Zanim złożysz ofertę w przetargu, sprawdź zapisy umowy. Wygrany przetarg do dopiero początek – ważne będą przede wszystkim warunki realizacji zamówienia i ryzyko ewentualnych niepowodzeń, z którymi będzie się wiązać chociażby konieczność zapłaty kar umownych.
  • Jeśli jesteś zamawiającym, pamiętaj, że swoboda projektowania umowy w sprawie zamówienia jest ograniczona regulacjami Prawa zamówień publicznych. Z jednej strony istnieją zapisy, które będą musiały znaleźć się w każdym kontrakcie. Z drugiej ustawa Pzp określa tzw. klauzule abuzywne czy inaczej klauzule niedozwolone, które nie mają racji bytu w umowie o zamówienie publiczne.
  • Jednym z elementów, który musi zawierać umowa o zamówienie, jest termin wykonania zamówienia. Należy określać go liczbą dni, miesięcy, lat, możliwie unikając wskazywania konkretnej daty. Podanie daty, w której należy zakończyć kontrakt, może być uzasadnione szczególnymi okolicznościami, które nie zależą od zamawiającego (np. w przypadku projektów finansowanych ze środków UE).
  • Zamawiający ma obowiązek wyznaczyć w umowie górny limit możliwych kar umownych. Należy zwrócić na to szczególną uwagę.
  • Jeżeli za zamówienie żądana jest kwota ryczałtu, to zamawiający nie powinien żądać szczegółowej kalkulacji kosztorysowej. Z kolei jeśli wymaga kosztorysu, to nawet błędy czy braki w nim nie mogą być podstawą odrzucenia oferty czy negatywnej oceny.

Więcej na temat umów oraz wzory dokumentów znajdziesz tutaj: