tajemnica handlowa

tajemnica przedsiębiorstwa

Skuteczność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa – jakie działania podjąć, a jakich unikać?

Wykonawca uprawniony jest do zastrzeżenia informacji w ofercie jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Musi jednak wykazać zasadność tej czynności. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dość powszechnym zjawiskiem jest zastrzeganie przez wykonawców informacji jedynie w celu utrudnienia konkurentom dostępu do ofert i załączonych do nich dokumentów. Jakiego rodzaju praktyki funkcjonują w tym obszarze? Jakich działań powinien wystrzegać się zamawiający, chroniąc zastrzeżone informacje – o tym poniżej.

W artykule m.in.:

  • Wykonawca może więc objąć określone informacje tajemnicą przedsiębiorstwa, ale jest jednocześnie zobowiązany do wykazania skuteczności takiego zastrzeżenia.
  • Słuszny w swym założeniu art. 8 ust. 2 ustawy Pzp jest w praktyce patologicznie nadużywany przez wykonawców, którzy zastrzegając informacje będące podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym zasady uczciwej konkurencji, tj. wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji przez konkurentów wypełniania przez nich wymagań zamawiającego.
  • W uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawcy często poprzestają na przywołaniu stanowisk interpretatorów lub składów orzekających. Nie jest to wystarczające. Nie funkcjonuje bowiem generalna zasada o możliwości zastrzegania poszczególnych rodzajów informacji, typu wykaz osób, wyjaśnienia wysokości oferowanej ceny itd.
  • Argumentując zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa, wykonawca jest zobowiązany wykazać jego zasadność, np. przedstawić brzmienie stosowanych klauzul umów poufności z pracownikami, jeżeli się na takie powołuje, czy postanowienia obowiązujących u niego regulaminów dotyczących zachowania w poufności zastrzeganych informacji.