strategia koncyliacyna

  Co to jest koncyliacja i mediacja – sposoby polubownego rozwiązania sporów między stronami umowy

Co to jest koncyliacja i mediacja – sposoby polubownego rozwiązania sporów między stronami umowy

Co to jest koncyliacja? To nic innego jak próba polubownego rozwiązania sporu, w której zasadniczą rolę odgrywa koncyliator – to on proponuje możliwe rozwiązania i przygotowuje projekt ugody, strony nie biorą czynnego udziału w tym etapie. Z kolei w mediacji mediator jako osoba trzecia jedynie pomaga rozwikłać spór, to strony szukają możliwych rozwiązań i wypracowują porozumienie. Ustawa Pzp z 11 września 2019 r. wprowadziła do zamówień publicznych możliwość zawierania ugód w drodze pozasądowych metod rozwiązywania sporów – głównie koncyliacji i mediacji. Istotne jest to, że rozwiązania znajdują zastosowanie dopiero w razie konfliktów powstałych na etapie realizacji umowy. Nie jest natomiast możliwe stosowanie jakichkolwiek polubownych metod w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. UZP wydał obszerne opracowanie na temat zasad stosowania nowych instrumentów prawnych w praktyce. Poniżej zestawienie najistotniejszych wskazówek dla stron kontraktu o zamówienie publiczne.

W tym artykule
  • Koncyliacja a mediacja – obie instytucje służą polubownemu rozwiązywaniu sporów, ale różnią się rolą stron. W mediacji to strony wypracowują porozumienie z pomocą mediatora, natomiast w koncyliacji koncyliator samodzielnie proponuje rozwiązanie i przygotowuje projekt ugody.
  • Polubowne metody rozwiązywania sporów w zamówieniach publicznych można stosować wyłącznie na etapie realizacji umowy. Nie ma możliwości prowadzenia mediacji ani koncyliacji w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
  • Jeśli chodzi o warunki dopuszczalności przeprowadzenia mediacji bądź koncyliacji, konieczne jest istnienie sporu o charakterze majątkowym, w którym jedna ze stron formułuje roszczenia. Dodatkowo musi istnieć prawna możliwość zawarcia ugody oraz złożenie wniosku o wszczęcie postępowania polubownego.
  • Jeżeli stroną jest jednostka sektora finansów publicznych, zawarcie ugody wymaga spełnienia przesłanek z art. 54a ustawy o finansach publicznych. Wykonawcy takich ograniczeń nie mają.
  • Mediacja i koncyliacja w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP kosztują co do zasady 5.000 zł plus VAT. Dla porównania arbitraż kosztuje 10.000 zł lub 5% wartości przedmiotu sporu, a opłaty sądowe w sądzie powszechnym sięgają nawet 200.000 zł.
  • Mediacja może być wszczęta na podstawie umowy, wniosku jednej ze stron lub skierowania przez sąd. Mediator pomaga stronom w znalezieniu rozwiązania, postępowanie jest niejawne, a ugoda po zatwierdzeniu przez sąd zyskuje moc prawną wyroku.
  • Koncyliację inicjuje się na wniosek strony lub skierowanie przez sąd. Strony nie uczestniczą w niej czynnie, a koncyliator analizuje dokumenty i przedstawia propozycję rozwiązania, którą strony mogą przyjąć, zmodyfikować lub odrzucić.
  • Podmioty dobrze przygotowane merytorycznie częściej decydują się na mediację, gdzie aktywnie negocjują. Natomiast strony bez zaplecza prawnego wybierają koncyliację, powierzając koncyliatorowi przygotowanie możliwych rozwiązań sporu.
Podczas realizacji zamówienia niejednokrotnie spotkasz się z koniecznością rozstrzygnięcia sporu między Tobą a drugą stroną kontraktu.

Mediacja i koncyliacja w Pzp – sposoby na polubowne rozwiązywanie sporów w zamówieniu publicznym

Podczas realizacji zamówienia niejednokrotnie spotkasz się z koniecznością rozstrzygnięcia sporu między Tobą a drugą stroną kontraktu. Zanim skierujesz sprawę do sądu powszechnego, podejmij próbę przeprowadzenia mediacji lub innego polubownego rozwiązania konfliktu. Zgodnie z Pzp możesz – po spełnieniu określonych warunków – złożyć wniosek o przeprowadzenie mediacji do sądu lub mediatora. Warto jednak podjąć także samodzielną próbę zawarcia ugody. Dzięki takim działaniom możesz zyskać na czasie, zaoszczędzić środki związane z procesem oraz terminowo zrealizować zamówienie publiczne.

W artykule przeczytasz o tym, kiedy spór może zakończyć się przed sądem polubownym oraz jak w praktyce przebiega ten proces. Dowiesz się również, jak krok po kroku zawrzeć ugodę bez formalnej pomocy mediatora i koncyliatora.

W tym artykule
  • Procesy sądowe mogą być kosztowne i czasochłonne, dlatego w przypadku konfliktu podczas realizacji umowy o zamówienie publiczne warto rozważyć opcje pozasądowe.
  • Zamawiający i wykonawcy mają do wyboru m.in. mediację i koncyliację. Mogą także spróbować zawrzeć ugodę we własnym zakresie, nie korzystając z pomocy osoby mediatora bądź koncyliatora. 
  • Mediacja przynosi wiele korzyści, w tym oszczędności finansowe. Poprawia także współpracę między zamawiającym a wykonawcą, pomagając w odbudowie i zachowaniu relacji. Pozasądowe rozwiązania sporów umożliwiają elastyczniejsze podejście do problemu. Strony mają większy wpływ na ostateczne rozwiązanie, co może prowadzić do bardziej satysfakcjonujących wyników.
  • Wynagrodzenie mediatora jest ustalane przez strony, ale ma ustawowe ograniczenia. Koszty postępowania mediacyjnego w Sądzie Polubownym to 5.000 zł, choć ostatecznie zależą także od liczby posiedzeń, na których spotykają się strony.
  • Sąd Polubowny przy Prokuratorii Generalnej RP jest odpowiedni w sprawach z udziałem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
  • Postępowanie mediacyjne jest niejawne, a strony i mediator mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, które pozyskały podczas mediacji.
  • Prokuratoria Generalna RP wydała rekomendacje dotyczące polubownego rozwiązywania sporów – także bez udziału sądu i mediatora. Zalecenia obejmują 5 etapów postępowania w przypadku konfliktu, poczynając od monitorowania realizacji umowy, poprzez ocenę kwestii spornych aż do zawarcia ugody. Ich omówienie znajdziesz w artykule.