Zmiany w zakresie ubiegania się o zamówienia przez konsorcja – poznaj nowe regulacje

Stan prawny na dzień: 07.10.2016
e29331fac565e041aae5acf976b8cbff191e6693-medium

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła nowe rozwiązania w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, a następnie solidarnie odpowiadających za realizację zamówienia. Do znanej na gruncie zmienianych przepisów regulacji art. 23 ustawy Pzp, zgodnie z którą wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, dodano nowe zapisy. Dotyczą one m.in. szczególnych warunków realizacji zamówienia oraz potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez tego rodzaju podmioty.

W myśl nowelizowanych przepisów art. 23 ust. 5 oraz 6 ustawy Pzp w stosunku do konsorcjum zamawiający może określić:

  • szczególny, obiektywnie uzasadniony sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1b,
  • warunki realizacji zamówienia w inny sposób niż w przypadku pojedynczych wykonawców, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne,

jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne.

Zmiana ta umożliwia doszczegółowienie i sprecyzowanie oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez poszczególnych członków konsorcjum – na etapie procedury przetargowej. Ponadto możliwe stało się określenie warunków realizacji zamówienia przez konsorcjum po zawarciu umowy, odmiennie niż w przypadku pojedynczych wykonawców.

Warunki udziału w postępowaniu postawione w danej procedurze pozostają bez zmian, bez względu na to, czy o zamówienie ubiega się pojedynczy wykonawca, czy ich grupa. Zamawiający zyskuje natomiast uprawnienie, na podstawie którego może określić, w jaki konkretnie sposób mają być spełnione postawione warunki, gdy o zamówienie ubiega się konsorcjum. Sposób formułowania powyższych warunków musi być jednak uzasadniony charakterem zamówienia i proporcjonalny.

Omawiane regulacje mogą być zastosowane w szczególności do badania:

  • sytuacji ekonomiczno-finansowej poszczególnych członków konsorcjum, np. przy stawianiu warunku odnoszącego się do płynności finansowej (każdy z podmiotów konsorcjum musiałby wykazać, iż spełnia określony limit danego wskaźnika indywidualnie);
  • zdolności technicznej lub zawodowej wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, szczególnie w sytuacji gdy zamawiający wymaga doświadczenia w realizacji kilku podobnych zamówień.

 

Ważne

Omawiana regulacja oznacza, że nie będzie już miała automatycznego zastosowania zasada, zgodnie z którą wystarczyło, aby tylko jeden z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum spełniał warunek, by uznać, że całe konsorcjum potwierdza wymóg określony przez zamawiającego.

 

Podobnie jak w przypadku spełniania warunków zamawiający będzie mógł określić warunki realizacji zamówienia dla konsorcjantów. Musi także być to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne do niego. Wydaje się, że powinno być również związane z określonym dla konsorcjantów sposobem spełniania warunków udziału w postępowaniu – te kwestie powinny ze sobą korespondować.

Autor:

Agata Hryc-Ląd
doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,
członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych,
obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...