Zmiany ustawy Pzp we wrześniu br. i styczniu 2022 roku – nowe podstawy wyłączenia stosowania jej przepisów

Stan prawny na dzień: 21.09.2021
Zmiany ustawy Pzp we wrześniu br. i styczniu 2022 roku – nowe podstawy wyłączenia stosowania jej przepisów

Nowe oraz zmodyfikowane przesłanki wyłączenia stosowania ustawy Pzp do zamówień:

  • związanych z zastosowaniem rządowych instrumentów stabilizacji finansowej oraz
  • na usługi Banku Gospodarstwa Krajowego.

Sprawdź, co powinieneś wiedzieć.

Zmiany w Prawie zamówień publicznych wprowadziła ustawa z 8 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa o zmianie ustawy o BFG) – Dz.U. poz. 1598.

Zmiany ustawy Pzp od września br.

Wyłączenia, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 5 i art. 11 ust. 3 ustawy Pzp, przeniesiono w identycznym brzmieniu do art. 11 ust. 5 w pkt 10–12 ustawy Pzp. Dotyczą one niestosowania ustawy Pzp do zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne.

W tym samym artykule dodano kolejne wyłączenia w pkt 13 i 14. Mówią one, że przepisów ustawy Pzp nie stosuje się do zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne:

13) związanych z zastosowaniem rządowych instrumentów stabilizacji finansowej, o których mowa w ustawie z 12 lutego 2010 r. o rekapitalizacji niektórych instytucji oraz o rządowych instrumentach stabilizacji finansowej (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 124 ze zm.), w szczególności zamówień, których przedmiotem jest:

a)      dokonanie oszacowania określonego w art. 19f ust. 8 tej ustawy,

b)      świadczenie usług doradztwa, w tym doradztwa strategicznego, ekonomiczno-finansowego, podatkowego, prawnego i informatycznego,

c)      powierzenie podmiotowi trzeciemu zarządzania prawami, o których mowa w art. 19b ust. 1 tej ustawy;

14) na usługi Banku Gospodarstwa Krajowego, w zakresie zlecenia przez:

a)      ministra właściwego do spraw finansów publicznych spraw i czynności związanych z udzieleniem wsparcia, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z 12 lutego 2009 r. o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1436 ze zm.), lub udzieleniem gwarancji spłaty kredytu refinansowego, o której mowa w art. 4 ust. 1 tej ustawy, w tym związanych z zabezpieczeniem lub obsługą udzielonego wsparcia lub udzielonej gwarancji,

b)      Narodowy Bank Polski spraw i czynności związanych z udzieleniem kredytów, o których mowa w art. 42 i art. 43 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2027 ze zm.), w tym związanych z zabezpieczeniem lub obsługą tych kredytów.

Zmiany te weszły w życie 15 września 2021 r.

Ważne przepisy przejściowe

Jednocześnie przepis przejściowy ustawy o zmianie ustawy o BFG stanowi, że:

  • do umów ramowych zawartych przez BFG, z uwzględnieniem uchylanego art. 10 ust. 1 pkt 5 lub art. 11 ust. 3 ustawy Pzp, przed dniem wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o BFG stosuje się przepisy dotychczasowe, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.;
  • do udzielenia zamówienia na podstawie umów ramowych zawartych przez BFG, z uwzględnieniem uchylanego art. 10 ust. 1 pkt 5 lub art. 11 ust. 3 ustawy Pzp, przed dniem wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o BFG stosuje się przepisy dotychczasowe, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Zmiany, które wejdą w styczniu 2022 roku

Ustawa o zmianie ustawy o BFG zmodyfikowała także przepisy ustawy z 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiany te wpływają z kolei na regulacje Prawa zamówień publicznych.

I tak w ustawie o Prokuratorii Generalnej RP:

  • obniżono próg wartości przedmiotu zamówienia ze 100.000.000 zł do 50.000.000 zł, który łączy się z obowiązkiem uzyskania przez podmioty reprezentujące Skarb Państwa opinii prawnej Prokuratorii Generalnej co do:

- przedmiotu wzoru umowy,

- istotnych postanowień umowy,

- ogólnych warunków umowy lub

- projektu umowy

dotyczących zamówień udzielanych na podstawie ustawy Pzp;

  • obniżono próg wartości czynności prawnej ze 100.000.000 zł do 50.000.000 zł, który łączy się z obowiązkiem uzyskania przez podmioty reprezentujące Skarb Państwa opinii prawnej Prokuratorii Generalnej o projektach umów, ugód oraz jednostronnych czynności prawnych, jakich dokonuje Skarb Państwa.

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...