Zamówienia wyłączone spod Pzp związane z wojną w Ukrainie i zamówienia z ZFŚS w rocznym sprawozdaniu

Stan prawny na dzień: 14.02.2023
Zamówienia wyłączone spod Pzp związane z wojną w Ukrainie i zamówienia z ZFŚS w rocznym sprawozdaniu

Czy zamówienia związane z sytuacją wojny na terytorium Ukrainy (wyłączone spod reżimu ustawy Pzo) oraz  zamówienia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy sprawozdać w rocznym sprawozdaniu z udzielonych zamówień? Wyjaśnienie poniżej.

Poniższy tekst jest fragmentem artykułu, który ukazał się niedawno na łamach Portalu. W całości dostępny jest tutaj:

Czy zamówienia zlecone na podstawie art. 6a specustawy koronawirusowej lub art. 12 ust. 6 specustawy ukraińskiej uwzględnić w rocznym sprawozdaniu?

Obowiązek sprawozdawczy, który odnosi się do umów zawieranych z wyłączeniem procedur ustawy Pzp dotyczy tylko przypadków wyszczególnionych w sekcji VIII sprawozdania. Sekcja ta nie obejmuje przypadków udzielania zamówień z wyłączeniem ustawy Pzp, które przewidziano w innych ustawach.

Przykładowo nie odnosi się do:

  • wyłączenia z art. 6a ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.),
  • art. 12 ust. 6 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583).

Co do zasady zatem, zamawiający nie uwzględnia w treści rocznego informacji o zamówieniach udzielonych na podstawie ww. zwolnienia. Warto jednak zasygnalizować, że obowiązek sprawozdawczy będzie istniał wówczas, gdy udzielając takiego zamówienia, zamawiający nie stosował przepisów ustawy Pzp ze względu na jego wartość (art. 2 ust. 1 ustawy Pzp).

Zamówienia o wartości poniżej 130.000 zł należy ująć w tabeli IX sprawozdania.

Do innych zamówień o wartości co najmniej 130.000 zł, których nie dotyczy obowiązek sprawozdawczy, należy zaliczyć te udzielane na podstawie:

  • art. 68 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz.  423 ze. zm.),
  • art. 26 ust. 5 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 711 ze zm.), czy
  • art. 138 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r.  poz. 1285 ze zm.).

Weryfikacja pod kątem zastosowania przesłanek wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp, zredagowanych w art. 9–14 oraz w aktach odrębnych, będzie odbywała się tylko wówczas jeżeli zostanie przekroczony próg bagatelności określony w art. 2 ust. 1. Powyższe oznacza, że:

1)     w pierwszej kolejności zamawiający weryfikuje wartość zamówienia pod kątem przekroczenia progu bagatelności,

2)     w drugiej zaś, sprawdza, czy do zamówienia do którego stosuje się przepisy ustawy Pzp z uwagi na jego wartość, ma zastosowanie jedna ze szczególnych – podmiotowych lub przedmiotowych przesłanek wyłączenia.

Takie postępowanie należy wdrożyć w toku ustalania istnienia obowiązku sprawozdawczego do zamówień udzielanych na podstawie specustawy koronawirusowej lub specustawy ukraińskiej."

Zamówienia finansowane z ZFŚS

Obowiązek sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach dotyczy każdego zamawiającego, który udzielił zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Chodzi o podmioty, które zawarły odpłatną umowę z wykonawcą, której przedmiotem był zakup robót budowlanych, dostaw lub usług. Nie ma przy tym znaczenia sposób dokonania wydatku, źródło jego finansowania i jego wartość.

Tym samym, sprawozdanie zawiera informację m.in. o:

  • umowach grupowego ubezpieczenia finansowanych ze składek pracowników,
  • umowach zakupu bonów towarowych, karnetów sportowych itp. finansowanych ze środków ZFŚS,
  • umowach dostawy artykułów spożywczych czy usług cateringowych, zawieranych przez placówki oświatowe i finansowanych przez rodziców uczniów".

Oto przykłady wydatków, które nie odpowiadają definicji zamówienia publicznego z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp. Tym samym nie podlegają ujawnieniu w rocznym sprawozdaniu o zamówieniach:

  • opłaty i wpisy sądowe,
  • opłaty administracyjne,
  • mandaty,
  • opłaty abonamentowe RTV,
  • koszt noclegu pracownika w delegacji służbowej, o ile samodzielnie opłacił nocleg tj. zawarł we własnym imieniu umowę z hotelem,
  • rekompensaty wypłacane spółkom kapitałowym w związku z powierzeniem realizacji części zadań publicznych,
  • wydatkowanie środków funduszu socjalnego np. w ramach wypłat świątecznych dla pracowników, pożyczek remontowych dla pracowników itp.,
  • opłaty parkingowe, w przypadku uiszczenia przez zamawiającego opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania (opłata/danina publiczna)à inaczej korzystanie z płatnego parkingu,
  • opłaty za przejazd autostradą, w przypadku gdy podmiotem uprawnionym do pobierania opłat jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
  • dotacje.”

Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl/portal-zamowienia-publiczne

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...