Poleć znajomemu

Zamawiający może prowadzić konsultacje z wykonawcami jeszcze przed wszczęciem procedury przetargowej

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano:
pogawędka małe

Aby sprawdzić najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania dla danego zamówienia zamawiający może zasięgnąć opinii wykonawców w ramach dialogu technicznego.

Ta nowa instytucja, wprowadzona nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej „Pzp”), ma na celu zdobycie wiedzy przez zamawiającego na temat osiągnięć technicznych, technologicznych i organizacyjnych w dziedzinie lub na rynku właściwym dla przedmiotu zamówienia. Dzięki temu będzie on mógł przygotować swoje postępowanie, w taki sposób, który zagwarantuje potencjalnym wykonawcom złożenie ofert i wybór jednej z nich - faktycznie najkorzystniejszej. Dialog techniczny jest szczególne pomocny w przypadku zamawiania systemów komputerowych, skomplikowanych sprzętów teleinformatycznych czy medycznych. Wynika to z tego, że w tego typu postępowaniach niezbędne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy z określonej dziedziny.

Uwaga!

Dialog techniczny prowadzi się w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań (art. 31a ust. 2 ustawy Pzp).

Sam dialog nie może być przedmiotem zarzutów wykonawców, natomiast jego efekt w postaci np. powstałego opisu przedmiotu zamówienia, może być podstawa do wniesienia środków odwoławczych. W szczególności dotyczy to zamówień o wartości powyżej progów unijnych.

Zgodnie z art. 31b i c ustawy Pzp zamawiający musi opublikować na swojej stronie internetowej informacje o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego i o jego przedmiocie, zamieścić informacje o tym w ogłoszeniu o zamówieniu. Ponadto musi załączyć do protokołu z postępowania dokumenty, które zawierają informacje o przeprowadzeniu dialogu technicznego, podmiotach, które w nim uczestniczyły oraz wpływie tego typu konsultacji na opis przedmiotu zamówienia. Przy czym przedsiębiorcy, którzy chcą wziąć udział w dialogu technicznym nie mogą żądać dopuszczenia do udziału w nim. Również zamawiający nie ma obowiązku dopuszczenia wszystkich zainteresowanych podmiotów do konsultacji. Do decyzji zamawiającego należy, z kim będzie prowadził dialog, w jakim zakresie i jak długa ma trwać.

Istotne jest to, że wykonawcy, którzy doradzali zamawiającemu w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, siwz, lub określeniu warunków umowy, nie mogą zostać automatycznie wykluczeni z postępowania o zamówienie z powodu bezpośredniego wykonywania czynności związanych z przygotowywaniem procedury. Wynika to z tego, że podczas dialogu technicznego podmioty jedynie dzielą się swoją wiedzą. Wymagało to oczywiście zmiany art. 24 w ust. 2 pkt 1 ustawy Ppz poprzez ostatnią nowelizację. Obecnie przepis ten stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się wykonawców, którzy wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, z wyłączeniem czynności wykonywanych podczas dialogu technicznego.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 2/2013)

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Zapisz się na webinarium!

Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich oraz doświadczenia zdobytego w konsorcjum

Wnioski z orzeczeń KIO i TSUE     

23 stycznia (wtorek), godz. 11

transmisja online

Zarezerwuj miejsce >> 

Porady

Pamiętaj o obowiązku korekty omyłek w ofertach

Pytanie: Jak powinien zachować się zamawiający zgodnie z przepisami ustawy Pzp, gdy w formularzu ofertowym wartość oferty netto jest błędnie podana (czeski błąd). Wartość brutto i VAT są prawidłowe.

Czytaj więcej »
Rozbieżności w ofercie co do deklaracji osobistej realizacji zamówienia – upewnij się, jakie czynności podjąć

Pytanie: Wykonawca uczestniczący w postępowaniu na wykonanie dokumentacji technicznej przekreślił w formularzu ofertowym miejsce, które był zobowiązany wypełnić w przypadku zamiaru powierzenia części zamówienia do realizacji...

Czytaj więcej »

Aktualności

Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych – sprawdź, czy wiesz wszystko na temat tego dokumentu
Nowelizacja ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła obowiązek przygotowywania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Z dokumentem tym wiąże się wiele dylematów zamawiających, choćby odnoszących się do faktu, jakie kwoty...
Zasada pisemności w praktyce – orzeczenie KIO
Za podpis uważa się niepowtarzalny znak graficzny, charakterystyczny dla danej osoby, indywidualizujący w obrocie prawnym osobę, która go składa i wywodzący się od jej imienia i nazwiska. Podpis ma określony cel – jest potwierdzeniem złożonego...
Oczywiste pomyłki w ofercie podlegają bezwzględnej poprawie
Podanie w ofercie niewłaściwych jednostek miary - tj. „mm”, a nie wymaganych w siwz „ml”, przy określeniu pojemności asortymentu, wpisuje się w kategorię pomyłki pisarskiej, która winna być poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel