Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Trybunał Konstytucyjny przyjrzy się ustawie śmieciowej

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 9 stycznia 2013

Trybunał Konstytucyjny wszczął postępowanie o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wniosek został złożony przez prezydenta Inowrocławia. Zakwestionowano w nim przede wszystkim konieczność organizowania przetargów na odbiór śmieci w sytuacji, gdy gmina posiada własną spółkę zajmującą się odpadami.

Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązek zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów należy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Natomiast spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku gdy zostały wybrane w drodze postępowania o zamówienie publiczne (art. 6e ww ustawy).

Kontrowersyjne przepisy

Władze Inowrocławia, we wniosku o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wskazywały, że omawiane przepisy wprowadziły ograniczenie możliwych sposobów realizacji przez gminę jej zadań własnych. Wynikają one z ustawy o gospodarce komunalnej i o finansach publicznych. Wskazywano też, że rozwiązania przyjęte w kwestionowanych przepisach stoją w sprzeczności z zasadą wynikającą z prawa zamówień publicznych zgodnie, z którą gmina wykonując zadania własne z zakresu gospodarki komunalnej za pomocą spółki prawa handlowego utworzonej przez tę gminę, nie stosuje przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Wniosek poparło około tysiąca innych miast i gmin. Teraz ustawie przyjrzy się Trybunał Konstytucyjny.

Opinia rzecznika praw obywatelskich

Swoje wątpliwości odnośnie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedstawiła także rzecznik praw obywatelskich Irena Lipowicz. W liście skierowanym do ministra środowiska Rzecznik stwierdziła, że obowiązująca ustawa nie tylko nadmiernie ingeruje w istniejące stosunki prawne, lecz również nie zawiera regulacji dotyczących ich dalszego funkcjonowania. Zdaniem RPO przyjęte rozwiązania legislacyjne mogą być sprzeczne z zasadami:

  • swobody działalności gospodarczej (art. 20 i art. 22 Konstytucji RP),
  • ochrony praw nabytych oraz
  • należytego zabezpieczenia interesów w toku (art. 2 Konstytucji RP).
Irena Lipowicz poruszyła również problem gmin, które prowadzą działalność w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i powołały w związku z tym odpowiednie spółki wyposażając je w majątek oraz zaciągnęły kredyty inwestycyjne. Dodatkowo wskazała, że istnieje ryzyko, iż przetargi na odbieranie odpadów organizowane przez gminy wygra tylko część, spośród obecnie funkcjonujących na rynku przedsiębiorców i spółek z udziałem gmin, co może pogorszyć ich sytuację finansową.

Ustawa do poprawki

Oprócz kontrowersyjnych przepisów dotyczących organizacji przetargów na odbiór odpadów komunalnych, ustawa śmieciowa nakłada na rady gmin obowiązek uchwalenia sposobu naliczania opłat za wywóz śmieci. Mogą one wybrać tylko jeden spośród czterech wariantów naliczania opłat:

  • od gospodarstwa domowego,
  • od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo,
  • od powierzchni mieszkalnej oraz
  • od zużycia wody w danej nieruchomości.
I choć przepisy od dawna są znane samorządom, a odbiór śmieci na nowych zasadach powinien ruszyć już 1 lipca 2013 r., to wiele rad do tej pory nie podjęło stosownych uchwał. Samorządowcy czekają bowiem na nowelizację ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie. Prace nad senackim projektem trwają właśnie w Sejmie. Po II czytaniu został on skierowany do prac w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Sprawozdanie komisji zostanie przedstawione w Sejmie 23 stycznia 2013 r.

Znowelizowana ustawa ma dać władzom lokalnym więcej swobody w kwestii gospodarowania odpadami. Przewiduje m.in. inną politykę ustalania opłat za gospodarowanie odpadami np. na obszarze, który ma wodociągi - według zużycia wody, natomiast na pozostałym - według innej metody. Niestety  projekt nie porusza kwestii spółek gminnych.

Źródło: Portal Urzędu Miasta Inowrocław, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Serwis Samorządowy PAP, www.sejm.gov.pl, www.senat.gov.pl

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zapisz się na szkolenie!

Elektronizacja zamówień publicznych po ostatnich zmianach 

Posłuchaj porad dr A. Gawrońskiej-Baran

1 marca (piątek), Warszawa

Skorzystaj z rabatu >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Kiedy łączyć zamówienia z poszczególnych projektów?

Pytanie: Zamawiający dokonuje zakupu odczynników na podstawie art. 4d ust. 1 ustawy Pzp w różnych projektach badawczych i agreguje je jako jedną grupę zamówień tj. spełniającą tożsamość przedmiotową, czasową i podmiotową. Czy...

Czytaj więcej »
Sukcesja praw i obowiązków z umowy w sprawie zamówienia jest niedopuszczalna

Pytanie: Zgodnie z umową w sprawie zamówienia publicznego:„1. Wykonawca nie może przenieść na osobę trzecią całości praw i obowiązków wynikających z Umowy. Umowy skutkujące takim przeniesieniem są bezskuteczne względem...

Krzysztof Hodt
19.02.2019
Czytaj więcej »

Aktualności

Z kontroli UZP – kiedy wymagać od wykonawców, by zatrudniali pracowników na umowę o pracę?
W przypadku określonych czynności objętych przedmiotem zamówienia na roboty budowlane bądź usługi zamawiający musi dopilnować, aby wykonawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o pracę. Kiedy wymóg jest konieczny? Jak właściwie ocenić, które...
Jak liczyć możliwe do dokonania zmiany umowy w sprawie zamówienia – stanowisko UZP
Czy pod pojęciem „łącznej wartości zmian umowy” z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp mieszczą się także zmiany wartości umów dokonywane na podstawie innych przesłanek z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp? Odpowiedzi na to pytanie udziela Urząd Zamówień...
Na jakim etapie postępowania wykonawca ma obowiązek przeprowadzić procedurę „self-cleaning”?
W pewnym postępowaniu wykonawcą jest spółka jawna złożona z trzech wspólników: pana X, pana Y i pana Z. Dodatkowo spółka polega na zasobach innych podmiotów m.in. pana X, który prowadzi także jednoosobową działalność gospodarczą. Wykonawca w JEDZ...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel