Poleć znajomemu

Reforma polityki zamówień publicznych na rynkach monopolistycznych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Dodano: 24 stycznia 2013

Zagwarantowanie uczciwej konkurencji przedsiębiorców, możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego trybu przez każdego zamawiającego państw członkowskich, zapewnienie środków technicznych i finansowych do udzielania i korzystania z e-zamówień. Są to główne założenia projektu dyrektywy w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych.

Parlament Europejski pracuje nad kolejnymi poprawkami do przepisów  unijnych. Mają one na celu unowocześnienie rynku zamówień publicznych w całej Unii m.in. poprzez dopasowanie przepisów do zmieniającej się sytuacji politycznej czy społecznej, ułatwienie wykonawcom zagranicznym udziału w postępowaniach oraz wykorzystaniu ekologicznych przetargów. Dotyczy to w szczególności zamówień sektorowych.

Projekt dyrektywy przewiduje również nowe przesłanki wykluczenia np. z  powodu nieprzestrzegania przez wykonawcę prawa socjalnego i prawa pracy oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn. Ponadto firma, która nie jest w stanie przedstawić aktualnych  informacji na temat opłacania przez nią składek na ubezpieczenie społeczne nie może wygrać przetargu, nawet jeśli złoży najkorzystniejszą ofertę.

Kolejnym pomysłem na innowacyjne podejście do zamówień publicznych jest wprowadzenie nowego warunku udziału w postępowaniu polegającym na przestrzeganiu przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, prawa socjalnego i prawa pracy. Przy czym miałby one uwzględniać prawo krajowe, unijne, jak również postanowienia zawarte w układach zbiorowych.

Kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie miałoby zastępować  dotychczasowe kryterium  najniższej ceny. Cena nadal pozostałoby jednym z elementów tego kryterium, ale rozszerzone byłoby ono o aspekty socjalne, w szczególności przepisy prawa pracy, warunki pracy, bezpieczeństwa i zdrowie w miejscu pracy, dostęp do zatrudnienia dla osób w trudnej sytuacji, młodzieży, kobiet, osób w podeszłym wieku i osób długotrwale bezrobotnych oraz kryteria środowiskowe, a przede wszystkim zasadę sprawiedliwego handlu. Oczywiście wszystkie kryteria oceny ofert muszą być zgodne z przedmiotem zamówienia.

Ze względu na szczególny proces udzielania zamówień sektorowych intencją autora projektu tego aktu jest zagwarantowanie swobodnego przepływu towarów, usług oraz równego traktowania i uczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców. Każdy zamawiający powinien mieć możliwość wyboru procedury najbardziej odpowiadającej jego potrzebom. Miedzy innymi dlatego warto zastanowić się nad rozszerzenie zakresu trybów negocjacyjnych.

Projekt dyrektywy w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych jest w fazie rozpatrzenie poprawek kompromisowych.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska
redaktor publikacji o tematyce zamówień publicznych

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Autor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia na roboty budowlane 

Specyfika postępowania

Transmisja live

23 listopada (piątek), godz. 10-11

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Co w przypadku błędów oferty związanych z informowaniem o odwrotnym obciążeniu VAT?

Pytanie: W przetargu na roboty budowlane wpłynęły dwie oferty. W formularzu ofertowym (i wcześniej w siwz) zamawiający wskazał:„Odwrotne obciążenie VAT (wypełnia wykonawca, którego dotyczy mechanizm odwrotnego obciążenia...

Czytaj więcej »
Potwierdzanie warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia – jak uprościć ten proces?

Pytanie: Jestem przedstawicielem spółki wodno-kanalizacyjnej ze 100% udziałem gminy (spółka z o.o.). Czy jest taka możliwość, aby wykonawca składał w postępowaniu tylko formularz oferty oraz JEDZ? Obecnie wygląda to tak, że...

Czytaj więcej »

Aktualności

Wadium w postępowaniu elektronicznym – najważniejsze wnioski z opinii UZP
Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW opublikował opracowanie pt. „Zasady wnoszenia niepieniężnych form wadium  przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówień publicznych w postępowaniach wszczętych po dniu 17 października 2018...
Jawność postępowania o udzielenie zamówienia – 8 ważnych aspektów, o których trzeba pamiętać
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest w swym złożeniu jawne, a zamawiający ma prawo ograniczyć dostęp do informacji z nim związanych tylko w przypadkach określonych w ustawie. Pełna jawność procedur sprawiła, że każdy zainteresowany...
Kiedy warunek jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a kiedy nie?
Ocena proporcjonalności określonego warunku udziału w postępowaniu musi być dokonywana przez pryzmat konkretnego przedmiotu zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO 1481/18).

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel