Poleć znajomemu

Przetarg na zakup foteli w MSZ niegospodarny – wyniki kontroli NIK

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
ręka na monetach

Najwyższa Izba Kontroli zbadała wykonanie budżetu resortu spraw zagranicznych. Wyniki kontroli pokazały, że ministerstwo nieekonomicznie wydawało publiczne pieniądze – za 28 ekskluzywnych foteli resort zapłacił ponad 300 tys. zł.

W zeszłym roku Ministerstwo Spraw Zagranicznych ogłosiło przetarg na zakup foteli. Resort wybrał najkorzystniejszą ofertę z dwóch złożonych w postępowaniu przetargowym. W sumie za 28 mebli MSZ zapłaciło 301,5 tys. zł. Ministerstwo kupiło16 foteli Aluminium. Każdy z nich kosztował prawie 13 tys. zł brutto. Do resortu trafiło też 10 foteli obrotowych Aeron firmy Herman Miller – 8,5 tys. zł za sztukę. MSZ zakupiło też 2 krzesła Think firmy Steelcase – 5,2 tys. zł sztuka. Resort wyjaśnia, że kierował się wysokimi standardami jakościowymi oraz posiadaniem już foteli Aeron i Aluminium. Tłumaczy też, że zakup tych mebli był niezbędny do "zachowania jednolitego wyposażenia wnętrz" w resorcie.

Według organu kontrolującego wydanie tak dużej kwoty na meble to niegospodarność. "W ocenie NIK okoliczność, że MSZ posiada już meble określonych typów, nie uzasadnia ich uzupełniania, jeśli mają one stanowić wyposażenie innych pomieszczeń niż te, w których meble te się już znajdują" – wytknęli w raporcie kontrolerzy.

NIK dokonał też analizy, w której porównał ceny foteli kilku innych producentów. Wyniki badania pokazały, że meble spełniające takie samie funkcje można było zakupić za kwotę niższą o 115,5 tys. zł, bez uszczerbku dla uzasadnionych potrzeb MSZ.

Politycy Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości domagają się od MSZ wyjaśnień tej kwestii.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Błędy w projekcie umowy można bez problemu naprawić przed terminem składania ofert

Pytanie: W ogłoszonym postępowaniu przetargowym zamawiający po umieszczeniu ogłoszenia zauważył, że zrobił błąd w zapisach projektu umowy w zakresie kar umownych (niefortunnie zwolnił z nich wykonawcę). Czy zamawiający może...

Czytaj więcej »
Wspólne zlecanie zamówień a zasady wpłaty wadium

Pytanie: Jako wspólni zamawiający zamierzamy ogłosić przetarg nieograniczony w formule zaprojektuj i wybuduj. Chcemy podzielić zamówienie na części. Czy w tym przypadku wadium powinno być wpłacone (zabezpieczone) oddzielnie dla...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel