Zamawiający planuje organizację imprezy kulturalnej, w tym koncertów kilku artystów. Czy takie zamówienie podlega przepisom ustawy Pzp? Kluczowe znaczenie ma wartość zamówienia i jej relacja do progu unijnego, o którym mowa w art. 11 ust. 5 pkt 2 Pzp. Sprawdź na przykładzie case study, jak należy interpretować ten przepis i co decyduje o możliwości jego zastosowania.
Pewien zamawiający planuje udzielić zamówienia na kompleksową organizację dwudniowej imprezy kulturalnej, której przedmiotem będzie koncert kilku artystów, obsługa techniczna, ochrona, sprzątanie, obsługa medyczna. Zgodnie z art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp działalność w zakresie organizacji koncertów jest wyłączona ze stosowania ustawy, jeśli wartość zamówienia będzie mniejsza niż progi unijne. Organizację koncertów opisuje kod CPV 79952100-3 [Usługi w zakresie organizacji imprez kulturalnych], który znajduje się w wykazie usług społecznych. Czy można traktować taką organizację jako usługę społeczną? Jeśli tak, to czy progiem unijnym, o którym mowa w art. 11 ust 5 ustawy Pzp, dla koncertów, które są wymienione w pkt 2 tego przepisu, będzie próg taki jak dla usług społecznych (w przypadku samorządu to 3.477.852)?
Zgadza się – progiem unijnym dla koncertów, o których mowa w art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp, będzie 750.000 euro, czyli 3.477.825 zł.
Zgodnie z art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp nie stosuje się do zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej między innymi z organizacją koncertu, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.
Tym samym jeśli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej zamawiający może nie stosować przepisów ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu (podejmowaniu i inicjowaniu) wszelkich działań w tym w obszarze edukacji kulturalnej zmierzających do rozwijania potrzeb i zainteresowania kulturą. Łączy się to z popularyzacją kultury i jej udostępnianiem (dostęp do kultury).
W kontekście działania podmiotów w sferze kultury odbywa się to poprzez tworzenie oferty kulturalnej skierowanej do różnych grup odbiorców i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Analizując możliwość wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp, należy również wykazać związek pomiędzy usługą lub dostawą będącą przedmiotem zamówienia, a działalnością kulturalną (w ogólności) oraz organizacją (w szczególności) konkretnego koncertu.
Wyłączenie nie będzie mieć zastosowania, jeśli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne. Progiem unijnym dla koncertów, o których mowa w art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp, będzie 750.000 euro, czyli 3.477.825 zł. Przepisy art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy stanowią przepis szczególny w stosunku do art. 359 pkt 2 ustawy Pzp, który to nakazuje udzielenie zamówienia w reżimie ustawy Pzp jeśli jego wartość jest mniejsza niż równowartość kwoty 750.000 euro.
Tym samym jeśli na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp nie zachodzi obowiązek stosowania ustawy Pzp, to również nie ma obowiązku stosowania art. 359 pkt 2 ustawy Pzp.
Podstawa prawna