Podział zamówienia prowadzący do uniknięcia stosowania ustawy Pzp jest niezgodny z prawem

Stan prawny na dzień: 05.02.2020
Podział zamówienia prowadzący do uniknięcia stosowania ustawy

Zamawiający może podzielić zamówienie na części, pod warunkiem że nie robi tego w celu obejścia przepisów ustawy Pzp. W sytuacji gdy zamawiający podzielił zamówienie na:

1)      remont stadionu,

2)      dostawę materiałów do remontu stadionu 

i udzielił potem dwóch zamówień na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, naruszył przepisy ustawy Pzp (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 4 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO/KD 71/19).

Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp zaniżać wartości zamówienia lub wybierać sposobu jej obliczenia. Stosownie do art. 33 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp zamawiający ustala wartość zamówienia na roboty budowlane na podstawie:

  • kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania dokumentacji projektowej lub planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. − Prawo budowlane bądź
  • planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. − Prawo budowlane.

Ponadto zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy Pzp przy obliczaniu wartości zamówienia na roboty budowlane zamawiający jest zobowiązany uwzględnić w niej także wartość dostaw i usług oddanych do dyspozycji wykonawcy, o ile są one niezbędne do wykonania tych robót budowlanych.

Argument dotyczący prawdopodobieństwa otrzymania w postępowaniu przetargowym ofert przekraczających możliwości finansowe zamawiającego nie zasługiwał na uznanie, w kontekście uzasadnienia podziału zamówienia na części i braku zastosowania do jego udzielenia właściwych reżimów prawnych.

Więcej o szacowaniu zamówień przeczytasz tutaj:

Autor:

Agata Hryc-Ląd

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, szkoleniowiec, jest doradcą i autorką komentarzy oraz publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...