Osoby związane z wykonawcą muszą wyłączyć się z prowadzonego postępowania – nowe zasady formalne

Stan prawny na dzień: 06.10.2016
66aeb2d445d35b16f7efab7e0bbc6d2787524536-medium

Art. 17 ust. 1 ustawy Pzp zawiera katalog okoliczności powodujących konieczność wyłączenia się osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Tak jak dotychczas osoby te zobowiązane są złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności powodującej konieczność wyłączenia. Nowelizacja wprowadziła jednak pewne modyfikacje związane z potwierdzaniem braku podstaw do wyłączenia się z procedury. 

Nowością jest nałożony na kierownika zamawiającego obowiązek uprzedzenia osoby składającej potwierdzenie z art. 17 ust. 1 ustawy Pzp o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Wydaje się, że najprostszym ku temu sposobem będzie zawarcie odpowiedniej formuły pouczającej w samej treści oświadczenia.

Dodatkowo kierownik zamawiającego lub osoba, której powierzył czynności w postępowaniu, jest zobowiązana odebrać oświadczenie o istnieniu lub braku okoliczności, ale tylko tych wskazanych w ust. 1 pkt 2–4 art. 17, od osób:

  • które mają pośredni lub bezpośredni wpływ na wynik postępowania i
  • w stosunku do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pozostają w niedozwolonej relacji.

Ta obiektywnie zagrażająca bezstronności relacja pomiędzy pracownikami zamawiającego lub innymi zatrudnionymi przez zamawiającego osobami a wykonawcami to przede wszystkim:

  • pokrewieństwo,
  • powinowactwo (w tym także z osobami pozostającymi poza personelem kierowniczym wykonawcy),
  • udziały,
  • akcje,
  • wcześniejsze zatrudnienie.

Obowiązują przy tym zasady odpowiedzialności i pouczenia jak opisane powyżej.

Dyrektywa i w konsekwencji ustawodawca polski rozszerza katalog osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia o braku przesłanek do wyłączenia.

Obecnie osoby, które powinny złożyć oświadczenie, to osoby:

  • biorące udział w prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia lub
  • mogące wpłynąć na wynik danego postępowania oraz
  • które mają, bezpośrednio lub pośrednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający ich bezstronności i niezależności w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia.

Powyższe zasady służą zachowaniu przejrzystości w postępowaniu, omówionej w komentarzu do art. 7.

Autor:

Agata Hryc-Ląd
doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,
członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych,
obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...