Od 1 stycznia 2021 r. umowę na zarządzanie PPK należy zawrzeć w trybie ustawy Pzp

Stan prawny na dzień: 26.10.2020
Od 1 stycznia 2021 r. umowę na zarządzanie PPK należy zawrzeć w trybie ustawy Pzp

Do końca 2020 roku zamawiający, który chce zawrzeć umowę o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, wybiera wykonawcę bez stosowania ustawy Pzp. Od 1 stycznia 2021 r. tego rodzaju zamówienia będą podlegać Prawu zamówień publicznych, ale tylko wówczas gdy ich wartość będzie się równać progom unijnym lub je przewyższy.

Tak zwana tarcza antykryzysowa 4.0 dodała do ustawy o pracowniczych planach kapitałowych art. 7 ust. 2a. Przepis ten stanowi, że do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288), jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy. Regulacja wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 r. wraz z nową ustawą Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający, który będzie zawierać umowę na zarządzanie bądź prowadzenie PPK po 1 stycznia 2021 r. dokona zatem wyboru wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Warunkiem jest wartość zamówienia. Aktualnie progi unijne wynoszą 139.000 euro (uogólniając – dla administracji centralnej) lub 214.000 euro (dla administracji samorządowej).

Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych eksperci odpowiadają na kilka pytań związanych z procedurą zawarcia omawianych umów. Poniżej najważniejsze wnioski z opublikowanych odpowiedzi.

1. Na podstawie jakich przepisów zawrzeć umowę o zarządzanie PPK przed i po 1 stycznia 2021 r.?

Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 4 pkt 4 ustawy Pzp do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy Pzp.

Zamawiający oceniając możliwość zastosowania określonych przepisów ustawy Pzp powinien uwzględniać stan prawny obowiązujący w chwili udzielania zamówienia publicznego – zawierania umowy o zamówienie publiczne. W konsekwencji należy uznać, iż:

1)     jeżeli w chwili udzielania zamówienia, tj. zawarcia umowy o zarządzanie PPK  znajduje zastosowanie art. 4 pkt 4 ustawy Pzp, to zamawiający może udzielić takiego zamówienia bez stosowania przepisów ustawy,

2)     jeżeli w odniesieniu do umowy o zarządzanie PPK, zawieranej 1 stycznia 2021 r. lub po tej dacie, istnieje obowiązek udzielenia zamówienia publicznego zgodnie z procedurami określonymi w przepisach dotyczących zamówień publicznych, zamawiający powinien podpisać umowę po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania zgodnie z regulacjami ustawy Pzp.

W sytuacji opisanej w pkt 2 nie znajdzie zastosowania art. 90 ust. 1 przepisów wprowadzających ustawę z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem do postępowań o udzielenie zamówień, prowadzonych na podstawie ustawy Pzp, wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. W świetle aktualnych przepisów ustawy Pzp umowy o zarządzanie PPK stanowią zamówienia wyłączone spod obowiązku stosowania regulacji Prawa zamówień publicznych. W odniesieniu do tych zamówień nie wszczyna się postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w rozumieniu ustawy Pzp, a zatem nie będzie możliwe zastosowanie w stosunku do nich art. 90 ust. 1 ustawy wprowadzającej przepisy nowej ustawy Pzp, w którym jest mowa o postępowaniach wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2020 r.

2. Czy umowy o prowadzenie lub zarządzanie PPK można podpisać na czas nieokreślony?

Umowa o zarządzanie PPK nie może być zawarta na czas nieoznaczony.

Nowa ustawa Pzp zawiera zasadę, że umowy w sprawie zamówienia publicznego zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 4 lata (art. 434 ust. 1 nowej ustawy Pzp). W odniesieniu do zamówień na wybór instytucji finansowej w rozumieniu ustawy o PPK można zastosować art. 434 ust. 2 nowej ustawy Pzp. Dopuszcza on możliwość zawarcia umowy na czas dłuższy niż 4 lata w odniesieniu do zamówień powtarzających się lub ciągłych, w okolicznościach określonych treścią tego przepisu. Jednak umowa o zarządzanie PPK nie może być zawarta na czas nieoznaczony, bowiem nie mieści się w wyjątkach określonych w art. 435 nowej ustawy Pzp.

Umowa o prowadzenie PPK może być zawarta na czas nieoznaczony, bowiem nie stanowi umowy o zamówienie publiczne.

3. Czy umowa o prowadzenie PPK jest zamówieniem publicznym?

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PPK, podmiot zatrudniający zawiera w imieniu i na rzecz osób u niego zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK. Pracodawca, zawierając tę umowę, działa w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. Przy założeniu zatem, iż pracodawca – zamawiający zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PPK działa jako pełnomocnik pracownika (osoby fizycznej niezobowiązanej do stosowania ustawy Pzp) i nie jest stroną umowy o prowadzenie  PPK, nie można uznać, iż umowa ta jest zamówieniem publicznym. Tym samym zawarcie umowy o prowadzenie PPK za pośrednictwem pracodawcy w imieniu i na rzecz pracownika, który nie jest zobowiązany do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych, nie powinno być traktowane jako udzielenie zamówienia.

4. Jak szacować wartość zamówienia na zarządzanie PPK?

Zgodnie z art. 35 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy Pzp, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe – wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia.

Zatem podstawą do ustalenia wartości zamówienia będą wszystkie składowe wynagrodzenia wykonawcy za świadczenie usług zarządzania PPK. Podstawę do określenia wartości zamówienia na zarządzanie PPK stanowić będzie art. 49 ustawy o PPK. W świetle art. 35 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy Pzp oraz art. 49 ustawy o PPK, szacunkowa wartość zamówienia, powinna być utożsamiana z wysokością wynagrodzenia pobieranego przez podmiot zarządzający PPK nie zaś z wartością środków finansowych stanowiących aktywa funduszu, na które składają się w szczególności:

  • wpłaty podstawowe pracowników oraz pracodawców,
  • wpłaty dodatkowe,
  • wpłaty powitalne,
  • dopłaty roczne,
  • wypłaty transferowe, oraz
  • zyski z inwestowania środków zgromadzonych w PPK,

gdyż nie stanowią one wynagrodzenia wykonawcy.

W świetle tych przepisów maksymalne wynagrodzenie wykonawcy stanowi kwota określona jako maksymalna wartość procentowa aktywów funduszu. Wskaźnik ten wraz z danymi dotyczącymi uczestników PPK u danego zamawiającego (w szczególności liczbą osób, prognozowanymi wpłatami na fundusz przez określony umową okres) powinien stanowić postawę do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia.

Przy ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia na zarządzanie PPK należy uwzględniać okres, na który zostanie zawarta ta umowa. Szacunkową wartość zamówienia na usługi, o których mowa w art. 35 ust. 1 nowej ustawy Pzp, stanowić powinna wartość wynagrodzenia wykonawcy ustalona na podstawie iloczynu ustalonej podstawy oszacowania oraz czasu realizacji usługi.

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...