Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wspiera projekty PPP

Dodano: 9 kwietnia 2013
kominy przemysłowe

Rusza pierwsza w Polsce spalarnia odpadów realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

8 kwietnia 2013 r. została podpisana umowa z partnerem prywatnym dla największej w Polsce inwestycji realizowanej w formule PPP. Projekt „System Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania” współfinansowany jest ze środków europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i przez prawie 4 lata otrzymywał wsparcie doradcze Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Wsparcie miało charakter finansowy (zapewnienie doradców zewnętrznych w zakresie zagadnień prawnych, ekonomiczno-finansowych, podatkowych oraz technicznych) oraz merytoryczny, w tym udział pracowników MRR w pracach komisji przetargowej dla projektu. To bez wątpienia największe dotychczasowe wsparcie ministerstwa dla przedsięwzięcia PPP. Wydatki – finansowane z Programu Pomoc Techniczna – poniesione w latach 2009-2012 na wsparcie tego projektu wyniosły ponad 2,7 mln zł, co stanowi prawie 90 proc. wszystkich wydatków na doradztwo projektowe w ramach Platformy PPP.

Spalarnia w Poznaniu – etapy przygotowania projektu i wyboru partnera prywatnego

  • 2007 – umieszczenie inwestycji na liście projektów indywidualnych Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013;
  • 2009 – przeprowadzono analizę studium wykonalności projektu na zlecenie Ministerstwa;
  • 2010 – przeprowadzono audyt projektów spalarniowych pod względem możliwości realizacji w ramach perspektywy finansowej NSRO 2007-2013 oraz raport PSC (komparator sektora publicznego) – projekt ten rokował największe szanse na realizację i został wybrany jako projekt pilotażowy do wsparcia;
  • 2010–2011 – doradztwo na etapie weryfikacji założeń operacyjnych, technicznych i technologicznych, w tym m.in. założeń przychodowych w zakresie energii cieplnej i elektrycznej, założeń kosztowych, nakładów inwestycyjnych, parametrów technicznych i technologicznych;
  • 2011, kwiecień – publikacja ogłoszenia o wybór partnera prywatnego w trybie dialogu konkurencyjnego na podstawie ustawy prawo zamówień publicznych; 11 podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, 5 (z 11) zostało zakwalifikowanych, a 3 (z 5) złożyły oferty;
  • 2011–2013 – doradztwo na etapie postępowania przetargowego przy przygotowaniu modelu wynagrodzenia partnera prywatnego, opracowaniu istotnych postanowień umowy, przygotowaniu ogłoszenia o zamówieniu, udziale w przygotowaniu kryteriów oceny wniosków i ofert na etapie przygotowania ogłoszenia, w tym ustaleniu kryteriów przy ocenie wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym, przygotowywaniu odpowiedzi na pytania partnerów prywatnych, także poprzez uczestnictwo w dialogu z partnerami prywatnymi, opiniowanie proponowanych przez partnerów prywatnych rozwiązań, Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, przy ocenie złożonych ofert i wyborze partnera prywatnego;
  • 2011, październik – podpisano umowę o dofinansowanie inwestycji ze środków UE;
  • 2013, kwiecień – podpisanie umowy z wyłonionym partnerem prywatnym - Sita Zielona Energia Sp. z o.o., na realizację projektu budowy i zarządzania spalarnią śmieci przez okres 25 lat.

Zaangażowanie MRR opiera się na założeniu, że wypracowane w ramach projektu dokumenty wzorcowe będą wykorzystane przez inne podmioty publiczne, realizujące lub planujące podobne zadania inwestycyjne w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Na stronie Platformy PPP (www.ppp.gov.pl) systematycznie publikowane są dokumenty z kolejnych etapów przygotowania tego przedsięwzięcia.

Jest to pilotażowy projekt hybrydowy (realizowany w formule PPP przy współfinansowaniu z funduszy UE), zakładający budowę zakładu termicznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych o wydajności do 210.000 ton odpadów rocznie. Koszt budowy instalacji wyniesie ok. 725 mln zł, z czego dofinansowanie UE stanowić może maksymalnie 352 mln zł. Projekt będzie wymagał akceptacji przez Komisję Europejską – jest to tzw. duży projekt.

Ochrona zdrowia i drogi samorządowe w formule PPP

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w zakresie PPP prowadzi także wsparcie projektów z sektora ochrony zdrowia, dróg samorządowych oraz wspiera pierwszy projekt PPP realizowany przez administrację rządową. Prowadzone są również działania horyzontalne w zakresie efektywności energetycznej, łączenia funduszy europejskich i PPP.

W zakresie sektora ochrony zdrowia i dróg samorządowych MRR, przy współudziale przedstawicieli inicjatywy JASPERS, przeprowadziło dwa nabory projektów PPP. Dla wszystkich zgłoszonych projektów, które przeszły ocenę formalną – jest ich po 9 w każdym sektorze, zostaną sporządzone raporty podsumowujące stopień przygotowania projektu oraz zasadność jego realizacji w modelu PPP. W raportach znajdą się rekomendacje, dotyczące mocnych i słabych stron poszczególnych inwestycji oraz listy analiz i działań niezbędnych do wykonania na dalszych etapach przygotowania projektu.

Wybrane projekty pilotażowe (po jednym z każdego sektora) zostaną dodatkowo objęte kompleksowym wsparciem MRR w procesie wyboru partnera prywatnego. Projekty te będą mogły potencjalnie ubiegać się o dofinansowanie z UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Planuje się, że na bazie tych doświadczeń zostanie sporządzona dokumentacja wzorcowa, która będzie mogła być wykorzystywana przy przygotowywaniu podobnych inwestycji, w tym projektów hybrydowych w latach 2014-2020.

W zakresie pozostałych obszarów działania na uwagę zasługuje wsparcie Ministerstwa dla projektu budowy gmachu Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Jest on najbardziej zaawansowanym projektem PPP w Polsce planowanym do realizacji na szczeblu administracji rządowej (Ministerstwo Sprawiedliwości). Zaangażowanie MRR, to wsparcie merytoryczne w procesie przygotowania projektu, w tym przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na wybór doradców, który zakończył się podpisaniem umowy w marcu 2013 r. Przedstawiciel MRR pełnił rolę biegłego w komisji przetargowej i jest członkiem Zespołu Sterującego powołanego dla usprawnienia wdrażania tej inwestycji.

Platforma PPP

Minister Rozwoju Regionalnego wykonuje swoje działania w zakresie PPP poprzez powołaną w styczniu 2011 r. Platformę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, która skupia obecnie 82 podmioty publiczne (administracja rządowa i samorządowa, ośrodki akademickie, zakłady opieki zdrowotnej, agencje rozwoju regionalnego). Kwestiami PPP w ramach MRR zajmuje się Departament Wsparcia Projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Ministerstwo przygotowuje liczne publikacje, współpracuje z podmiotami krajowymi (publicznymi i prywatnymi) oraz zagranicznymi (Komisją Europejską i Europejskim Centrum Wiedzy PPP), prowadzi szkolenia, konferencje oraz stronę internetową www.ppp.gov.pl, na której dostępne są wszystkie materiały wypracowane w ramach jego działalności dotyczącej partnerstwa publiczno-prywatnego.

Źródło:

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Obejrzyj webinarium!

Zamówienia drobne

Posłuchaj porad naszego eksperta

Początek dziś (20 lutego) o godz. 10

Oglądaj już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Kiedy konieczne a kiedy niedopuszczalne będzie wezwanie wykonawcy do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego?

Pytanie: Zamawiający podczas sprawdzania JEDZ, stwierdził, że jeden z wykonawców na potwierdzenie zdolności technicznej wskazał, iż dysponuje harwesterem na podstawie umowy najmu, a kolejnym na podstawie umowy dzierżawy (w...

Czytaj więcej »
Tryb z wolnej ręki nie jest przeciwwskazaniem do tego, by żądać zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie: Zamawiający planuje udzielić zamówienia z wolnej ręki w trybie unijnym. W związku z tym że w postępowaniu nie ma oferty wykonawcy, zamawiający uważa, że nie ma podstaw do żądania zabezpieczenia należytego wykonania...

Czytaj więcej »

Aktualności

Dokumenty elektroniczne wydawane przez urzędy – jak je oceniać? Cz. II
Od 18 października 2018 r. postępowania tzw. unijne są prowadzone przy użyciu elektronicznej formy komunikacji między zamawiającym a wykonawcami. Konsekwencją tej regulacji są m.in. problemy związane oceną dokumentów wydawanych elektronicznie przez...
Skan wystawionej pisemnie gwarancji wadialnej nie stanowi właściwej formy wniesienia wadium
Izba orzekła, że zamawiający słusznie odrzucił ofertę wykonawcy, do której załączono gwarancję wadialną opatrzoną własnoręcznym podpisem, tj. w formie pisemnej. Późniejsze jej zeskanowanie i ponowne podpisanie – tym razem – kwalifikowanym podpisem...
Z kontroli UZP – kiedy wymagać od wykonawców, by zatrudniali pracowników na umowę o pracę?
W przypadku określonych czynności objętych przedmiotem zamówienia na roboty budowlane bądź usługi zamawiający musi dopilnować, aby wykonawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o pracę. Kiedy wymóg jest konieczny? Jak właściwie ocenić, które...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel