Poleć znajomemu

Kolejne propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
41387053

Podniesienie progu zamówień publicznych do 50.000 euro, wzmocnienie pozycji zamawiającego w weryfikacji potencjału wykonawcy oraz wprowadzenie obowiązku stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert – to tylko niektóre ze zmian zaproponowanych przez posła Adama Szejnfelda w nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

„Jedną ze szkodliwych cech zamówień publicznych jest rozstrzyganie niemalże wszystkich przetargów na podstawie ceny, a nie na przykład bilansu ceny i jakości. Stan taki pociąga za sobą szkody dla budżetu państwa oraz samorządów terytorialnych oraz innych zamawiających publicznych. Jest również szkodliwy w swoich skutkach dla wykonawców.” – powiedział Adam Szejnfeld, uzasadniając swój projekt.

Należy podnieść progi kwotowe

Jedną z głównych zmian zaproponowanych przez posła Platformy Obywatelskiej jest podniesienie progu, od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty 50.000 euro. Szejnfeld zaproponował także wprowadzenie zakazu pozaustawowego żądania stosowania procedur dokonywania wydatków o najmniejszej wartości. Kolejna propozycja zakłada wprowadzenie zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych.

Cena nie może być jedynym kryterium oceny ofert

Kolejną zmianą zaproponowaną w projekcie jest wprowadzenie obowiązku stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert. Szejnfeld proponuje też zmiany w odniesieniu do pojęcia rażąco niskiej ceny. Autor projektu twierdzi, że ustawa powinna w przypadku wystąpienia zbyt niskiej ceny jednoznacznie przenosić ciężar dowodu na osobę, której czyn nieuczciwej konkurencji jest zarzucany.

W przygotowanym projekcie nowelizacji Pzp, Adam Szejnfeld zaproponował też wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców. Mimo zasady jawności postępowania, takie informacje nie są podawane do publicznej wiadomości – twierdzi autor projektu. Wykonawcy często zastrzegają informacje będące podstawą do oceny ich ofert naruszają zasady uczciwej konkurencji.

Wykluczenie wykonawcy tylko w określonych przypadkach

Szejnfeld zaproponował również zmianę przepisów dających prawo automatycznego wykluczania firm z przetargów, które co najmniej w 5% nie wykonały innego zamówienia publicznego. Takie rozwiązanie skrytykował już Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wskazuje on, że wykluczenie może mieć miejsce, gdy niewykonanie umowy jest powodowane winą wykonawcy i stanowi „poważne naruszenie zawodowe” Niezbędna jest więc w tym zakresie zmiana przepisów polskiego Pzp – twierdzi Adam Szejnfeld.

Autor chce też wzmocnienia pozycji zamawiającego w weryfikacji potencjału wykonawcy. Proponuje aby zamawiający mógł żądać od oferenta, by ten wykazał zasadność korzystania z cudzego potencjału.

Szejnfeld postuluje też ustalenie dnia, na który mają być złożone ostatecznie wszystkie dokumenty. Propozycja dotyczy uznawania dokumentów uzupełnionych przez wykonawcę za aktualne na dzień ich złożenia. Autor projektu twierdzi, że takie rozwiązanie może zwiększyć konkurencyjność, gdyż zmniejszy ilość ofert nieważnych w postępowaniu.

Nowe zasady w stosowaniu zamówień podzielonych na części

Poseł chce też wprowadzenia ułatwień w stosowaniu zamówień częściowych. Proponuje dodanie zasady, iż wartości zamówienia udzielanego w częściach sumuje się tylko wtedy, gdy dla zaspokojenia potrzeb zamawiającego możliwe jest ich jednoczesne nabycie i wykorzystanie. W przeciwnym razie zamówienia te mogłyby być realizowane w częściach.

Wnioskodawca zaproponował też likwidację obowiązku zatrzymywania wadium wykonawcom, którzy nie uzupełnią dokumentów na wezwanie zamawiającego.Obecnie obowiązujący przepis doprowadza często do sytuacji, w której wykonawca, obawiając się o utratę wadium, w ogóle nie składa oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W związku z tym istnieje także ryzyko, iż zamówienia udziela się wykonawcy gorszemu lub droższemu” – uzasadniał wprowadzenie tej zmiany Szejnfeld.

Projekt został już skierowany do konsultacji społecznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

www.szejnfeld.pl

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Wskazówki co robić, gdy ogłoszenie i siwz zawierają odmienne wartości wadium

Pytanie: Po otwarciu ofert zamawiający zauważył, że w ogłoszeniu i siwz wpisał różną wysokość wadium. Był to tzw. czeski błąd – podano bowiem kwoty 50.525 i 50.252. Czy jest to podstawa do unieważnienia postępowania? ...

Krzysztof Hodt
22.05.2018
Czytaj więcej »
Zamawiający może sam uśrednić cenę w ramach poprawy omyłki, jeśli pozwala mu na to zapis siwz

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg na usługi. Sporządził formularz cenowy z wierszami, gdzie wykonawcy mieli wpisać stawki za poszczególne czynności. W kilku pozycjach wykonawca był zobowiązany podać średnią stawkę. Kolumny do...

Krzysztof Hodt
22.05.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...
UZP potwierdza – od 18 kwietnia 2018 r. elektronicznie składamy tylko JEDZ
Jedna z najnowszych opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych rozwiewa wątpliwości zamawiających i wykonawców w zakresie formy składania oświadczeń wstępnych dotyczących spełniania warunków i niepodlegania wykluczeniu w postępowaniach...
Wykonawca, który nieumyślnie okłamuje zamawiającego, także podlega wykluczeniu
Odpowiedzialność wykonawcy ukształtowana w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp została ukształtowana przez ustawodawcę w taki sposób, że dopuszcza się wykluczenie wykonawcy w sytuacji wprowadzenia zamawiającego w błąd w wyniku nieumyślnych...
16.05.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel