Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Kolejne propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 29 maja 2013
41387053

Podniesienie progu zamówień publicznych do 50.000 euro, wzmocnienie pozycji zamawiającego w weryfikacji potencjału wykonawcy oraz wprowadzenie obowiązku stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert – to tylko niektóre ze zmian zaproponowanych przez posła Adama Szejnfelda w nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

„Jedną ze szkodliwych cech zamówień publicznych jest rozstrzyganie niemalże wszystkich przetargów na podstawie ceny, a nie na przykład bilansu ceny i jakości. Stan taki pociąga za sobą szkody dla budżetu państwa oraz samorządów terytorialnych oraz innych zamawiających publicznych. Jest również szkodliwy w swoich skutkach dla wykonawców.” – powiedział Adam Szejnfeld, uzasadniając swój projekt.

Należy podnieść progi kwotowe

Jedną z głównych zmian zaproponowanych przez posła Platformy Obywatelskiej jest podniesienie progu, od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty 50.000 euro. Szejnfeld zaproponował także wprowadzenie zakazu pozaustawowego żądania stosowania procedur dokonywania wydatków o najmniejszej wartości. Kolejna propozycja zakłada wprowadzenie zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych.

Cena nie może być jedynym kryterium oceny ofert

Kolejną zmianą zaproponowaną w projekcie jest wprowadzenie obowiązku stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert. Szejnfeld proponuje też zmiany w odniesieniu do pojęcia rażąco niskiej ceny. Autor projektu twierdzi, że ustawa powinna w przypadku wystąpienia zbyt niskiej ceny jednoznacznie przenosić ciężar dowodu na osobę, której czyn nieuczciwej konkurencji jest zarzucany.

W przygotowanym projekcie nowelizacji Pzp, Adam Szejnfeld zaproponował też wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców. Mimo zasady jawności postępowania, takie informacje nie są podawane do publicznej wiadomości – twierdzi autor projektu. Wykonawcy często zastrzegają informacje będące podstawą do oceny ich ofert naruszają zasady uczciwej konkurencji.

Wykluczenie wykonawcy tylko w określonych przypadkach

Szejnfeld zaproponował również zmianę przepisów dających prawo automatycznego wykluczania firm z przetargów, które co najmniej w 5% nie wykonały innego zamówienia publicznego. Takie rozwiązanie skrytykował już Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wskazuje on, że wykluczenie może mieć miejsce, gdy niewykonanie umowy jest powodowane winą wykonawcy i stanowi „poważne naruszenie zawodowe” Niezbędna jest więc w tym zakresie zmiana przepisów polskiego Pzp – twierdzi Adam Szejnfeld.

Autor chce też wzmocnienia pozycji zamawiającego w weryfikacji potencjału wykonawcy. Proponuje aby zamawiający mógł żądać od oferenta, by ten wykazał zasadność korzystania z cudzego potencjału.

Szejnfeld postuluje też ustalenie dnia, na który mają być złożone ostatecznie wszystkie dokumenty. Propozycja dotyczy uznawania dokumentów uzupełnionych przez wykonawcę za aktualne na dzień ich złożenia. Autor projektu twierdzi, że takie rozwiązanie może zwiększyć konkurencyjność, gdyż zmniejszy ilość ofert nieważnych w postępowaniu.

Nowe zasady w stosowaniu zamówień podzielonych na części

Poseł chce też wprowadzenia ułatwień w stosowaniu zamówień częściowych. Proponuje dodanie zasady, iż wartości zamówienia udzielanego w częściach sumuje się tylko wtedy, gdy dla zaspokojenia potrzeb zamawiającego możliwe jest ich jednoczesne nabycie i wykorzystanie. W przeciwnym razie zamówienia te mogłyby być realizowane w częściach.

Wnioskodawca zaproponował też likwidację obowiązku zatrzymywania wadium wykonawcom, którzy nie uzupełnią dokumentów na wezwanie zamawiającego.Obecnie obowiązujący przepis doprowadza często do sytuacji, w której wykonawca, obawiając się o utratę wadium, w ogóle nie składa oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W związku z tym istnieje także ryzyko, iż zamówienia udziela się wykonawcy gorszemu lub droższemu” – uzasadniał wprowadzenie tej zmiany Szejnfeld.

Projekt został już skierowany do konsultacji społecznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

www.szejnfeld.pl

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Elektroniczna komunikacja w praktyce

Problemy. Wyzwania. Rozwiązania

23 stycznia (środa), godz. 11-12

Transmisja live

Zapisz się >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Ponowne zlecanie zamówień częściowych – o zasadach szacowania

Pytanie: Do planu zamówień na 2018 rok zostały zgłoszone dwa zamówienia o tym samym przedmiocie. Wartość każdego z nich nie przekraczała progów unijnych, jednak ich suma tak. Zamówienia zostały zakwalifikowane jako zakupy tego...

Czytaj więcej »
Unieważnienie procedury z wolnej ręki z uwagi na nieusuwalną wadę – sprawdź szczegóły

Pytanie: W postępowaniu prowadzonym w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, którego przedmiotem jest leasing operacyjny samochodów typu Traffic, zaproszenie do negocjacji oraz negocjacje były...

Czytaj więcej »

Aktualności

Siwz – najważniejsze elementy dokumentu, których nie można pominąć, cz. I
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest najistotniejszym dokumentem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Określa bowiem zasady, jakimi będzie się kierował zamawiający, wybierając najkorzystniejszą ofertę. Jest także pewnego...
W postępowaniach podprogowych można odwołać się na wybór najkorzystniejszej oferty
Odwołanie się do art. 92 ust. 1 ustawy Pzp w brzmieniu po wejściu w życie ustawy nowelizującej wymaga wskazania, że przesłanka „wybór najkorzystniejszej oferty” nie obejmuje możliwości zaskarżania zaniechania odrzucania innych niż oferta...
Nie każde zatrudnienie osoby pozbawionej wolności spełnia wymóg dla zamówienia zastrzeżonego
Zatrudnienie przez wykonawcę osoby odbywającej karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, zatrudnionej uprzednio na podstawie umowy o pracę przez innego pracodawcę, a więc już aktywnej zawodowo, nie jest równoznaczne ze spełnieniem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel