Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Elektroniczne zamówienia publiczne coraz bliżej

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 4 stycznia 2013

Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji przyjął opracowany przez Urząd Zamówień Publicznych „Plan Informatyzacji Zamówień Publicznych w Polsce”, którego głównym celem jest stworzenie i uruchomienie systemu e-zamówień.

Już niedługo możliwe będzie przeprowadzenie w pełni elektronicznego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Bezpośrednimi beneficjentami przygotowanego przez UZP projektu mają być wykonawcy (przedsiębiorcy i osoby prywatne) oraz zamawiający.

Główne cele planu

Plan informatyzacji ma stworzyć podstawy organizacyjne oraz prawne, które pozwolą na przeprowadzenie w pełni elektronicznego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dokument zakłada też utworzenie systemu e-zamówień. Ma on obsługiwać realizację zamówienia publicznego od momentu publikacji ogłoszenia o przetargu aż do wyboru najkorzystniejszej oferty. Docelowo mógłby także wspierać cały proces realizacji zamówienia poprzez późniejszą obsługę zawartych już umów. Z elektronicznego systemu mają korzystać nie tylko podmioty pochodzące z Polski i Unii Europejskiej, lecz również z państw trzecich.

Korzyści z elektronizacji

Urząd Zamówień Publicznych twierdzi, że zastosowanie rozwiązań elektronicznych w procesie udzielania zamówień publicznych, przyczyni się do:

  • otwarcia rynku zamówień publicznych dla nowych wykonawców, w tym małych i średnich przedsiębiorstw,
  • zwiększenia konkurencyjności postępowań poprzez szybszy dostęp wykonawców do informacji o prowadzonych postępowaniach przetargowych, ich przebiegu oraz do pełnej dokumentacji realizowanych procedur,
  • przyśpieszenia i uproszczenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
  • ograniczenia kosztów generowanych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
  • przyśpieszenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty, a tym samym sprawniejsze przystąpienie wykonawców do realizacji zamówień i szybsze uzyskanie wynagrodzenia,
  • wzmocnienia przejrzystości procedur,
  • szybszego dostępu obywateli do rezultatów udzielonych zamówień,
  • efektywnego i przejrzystego wydatkowania środków publicznych oraz
  • skutecznego działania administracji publicznej.
Źródło: www.uzp.gov.pl

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zapisz się na szkolenie!

Elektronizacja zamówień publicznych po ostatnich zmianach 

Posłuchaj porad dr A. Gawrońskiej-Baran

1 marca (piątek), Warszawa

Skorzystaj z rabatu >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Kiedy łączyć zamówienia z poszczególnych projektów?

Pytanie: Zamawiający dokonuje zakupu odczynników na podstawie art. 4d ust. 1 ustawy Pzp w różnych projektach badawczych i agreguje je jako jedną grupę zamówień tj. spełniającą tożsamość przedmiotową, czasową i podmiotową. Czy...

Czytaj więcej »
Sukcesja praw i obowiązków z umowy w sprawie zamówienia jest niedopuszczalna

Pytanie: Zgodnie z umową w sprawie zamówienia publicznego:„1. Wykonawca nie może przenieść na osobę trzecią całości praw i obowiązków wynikających z Umowy. Umowy skutkujące takim przeniesieniem są bezskuteczne względem...

Krzysztof Hodt
19.02.2019
Czytaj więcej »

Aktualności

Z kontroli UZP – kiedy wymagać od wykonawców, by zatrudniali pracowników na umowę o pracę?
W przypadku określonych czynności objętych przedmiotem zamówienia na roboty budowlane bądź usługi zamawiający musi dopilnować, aby wykonawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o pracę. Kiedy wymóg jest konieczny? Jak właściwie ocenić, które...
Jak liczyć możliwe do dokonania zmiany umowy w sprawie zamówienia – stanowisko UZP
Czy pod pojęciem „łącznej wartości zmian umowy” z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp mieszczą się także zmiany wartości umów dokonywane na podstawie innych przesłanek z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp? Odpowiedzi na to pytanie udziela Urząd Zamówień...
Na jakim etapie postępowania wykonawca ma obowiązek przeprowadzić procedurę „self-cleaning”?
W pewnym postępowaniu wykonawcą jest spółka jawna złożona z trzech wspólników: pana X, pana Y i pana Z. Dodatkowo spółka polega na zasobach innych podmiotów m.in. pana X, który prowadzi także jednoosobową działalność gospodarczą. Wykonawca w JEDZ...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel