Poleć znajomemu

Do 1 lipca gminy muszą rozstrzygnąć przetargi na śmieci

Agata Hryc-Ląd

Autor: Agata Hryc-Ląd

Dodano: 7 maja 2013
odbiór śmieci

Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych wprowadzone zostały ustawą z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r. Na jej mocy od 1 lipca 2013 r. odpowiedzialność za zorganizowanie odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości przejmą gminy.

Gmina zobowiązana jest do wyboru firmy świadczącej usługę odbioru albo odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w drodze przetargu. Musi się to odbyć zgodnie z regułami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Są i będą to przetargi o znacznej wartości. Wspomniana ustawa określa dość restrykcyjne zasady w przypadku, gdy wartość zamówienia netto, będącego przedmiotem przetargu jest równa lub przekracza kwotę 200.000 euro. Co to oznacza dla zamawiającego, jakim obecnie stanie się gmina?

Przede wszystkim dłuższe terminy składania ofert, czyli w przypadku przetargu nieograniczonego to min. 40 dni, oraz prawo wykonawców uczestniczących w przetargu do korzystania z procedur odwoławczych w pełnym zakresie, tj. na każdą podjętą w przetargu czynność zamawiającego. Uwzględnić należy, że procedura odwoławcza trwa ok. 3 - 4 tygodni, w którym to czasie przetarg ulega niejako zawieszeniu. Krajowa Izba Odwoławcza ma ustawowo 15 dni, w których musi odbyć się rozpoznanie wniesionego odwołania. Dobrze, gdy Izba wyda wyrok w dniu, w którym odbywa się rozprawa. W sprawach skomplikowanych, jakimi są / będą zapewne przedmiotowe przetargi organizowane przez gminy na wyrok czekać można nawet kilka dni. Co istotne, od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej przysługuje stronom skarga do sądu. Termin na wniesienie skargi to 7 dni od daty doręczenia orzeczenia, a na to nierzadko czekać trzeba kilkanaście dni. Dalej termin na rozpoznanie skargi przez sąd 1 miesiąc – nieczęsto dochowywany. Pomimo, że złożenie skargi do sądu nie blokuje dalszego prowadzenia postępowania, dokonania wyboru oferty i zawarcia umowy z wykonawcą, mało który zamawiający jest na tyle odważny, aby ryzykować podpisanie umowy przed wydaniem kończącego całą procedurę odwoławczą wyroku sądu. Szczególnie w przetargach znacznej wagi dla interesu społecznego i o znacznej wartości.

Co w sytuacji, gdy gminie nie uda się dokonać w procedurze przetargowej wyboru wykonawcy i zawrzeć umowy na odbiór albo odbiór i zagospodarowanie odpadów do dnia 1 lipca 2013? W Pzp ustawodawca przewidział co prawda procedurę udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, której zastosowanie wymaga jednak zaistnienia szczególnych, wymienionych przez ustawę okoliczności. Jeżeli gmina zbyt późno wszczęła przetarg i to spowodowało, że umowa na odbiór odpadów nie została zawarta do 1 lipca 2013 r. czy będzie w stanie udowodnić zaistnienie jednej z wylistowanych przez ustawodawcę okoliczności? Np. tej wymienionej w art. 67 ust. 1 pkt 3 Pzp – przypadek zaistnienia wyjątkowej sytuacji niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego i niemożliwej przez niego do przewidzenia? Czy uwzględniając, że ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. ta okoliczność znajdzie uzasadnienie? Czy gmina nie miała świadomości ile może trwać procedura o udzielenie zamówienia publicznego o znacznej wartości, prowadzonego w procedurze unijnej – zaostrzonej? W tym wszystkim wydaje się, że gmina może nie mieć innego wyjścia i aby zapewnić odbiór odpadów od mieszkańców - do czasu wyboru wykonawcy w drodze przetargu i zawarcia z nim umowy – może być niejako zmuszona zastosować zamówienie z wolnej ręki. Problemu takiego nie będą miały spóźniające się z procedurą przetargową gminy, w przypadku których znajdzie zastosowanie art. 6a ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem takie zamówienie będzie można potraktować jako zamówienie udzielane w częściach i stosownie do wartości części zastosować procedurę. Warunek – wartość tej części musi być mniejsza niż 80.000 euro oraz stanowić nie więcej niż 20% wartości całego udzielanego zamówienia. W ten sposób gmina będzie mogła zabezpieczyć odbiór odpadów do czasu wyboru wykonawcy w drodze przetargu. W sytuacji, gdy wartość tej części zamówienia nie przekracza 14.000 euro przepisy Pzp nie mają zastosowania.

Autor:

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

Autor: Agata Hryc-Ląd

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, szkole

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Upewnij się, czy masz obowiązek powołać zespół do nadzoru nad realizacją zamówienia

Pytanie: Czy w art. 20a ustawy Pzp, który stanowi „W przypadku zamówienia na roboty budowlane lub usługi, którego wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 1.000.000 euro, do nadzoru nad realizacją...

Czytaj więcej »
Zamówienia unijne – jak wydać zaoszczędzone środki?

Pytanie: Realizujemy projekt unijny, w ramach którego były zaplanowane kursy dla uczniów, np. kurs menedżera gastronomii, florysty itp. Z szacowania dokonanego dla wszystkich zaplanowanych w projekcie kursów wynikało, że należy...

agata-smerd
Agata Smerd
26.09.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Jakie skutki ma skrótowe podanie nazwy wykonawcy w zawiadomieniu o wyborze jego oferty?
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt  KIO 1459/18).
Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
25.09.2018 Czytaj więcej »
Zamówienia sektorowe – katalog ułatwień proceduralnych i ważnych uprawnień zamawiającego
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel