Czyn nieuczciwej konkurencji jako podstawa wykluczenia z postępowania

Stan prawny na dzień: 11.06.2018
8dfd576252ca792b21effe29c048ebf7a3abafa7-medium

Zaoferowanie nieistniejącego produktu nie jest traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania dostępu do rynku (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 49/18).

Czynem nieuczciwej konkurencji w rozumieniu klauzuli generalnej jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża interesowi innego przedsiębiorcy lub klienta bądź go narusza. W katalogu czynów nieuczciwej konkurencji ustawodawca wskazał na „utrudnianie dostępu do rynku”.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny i orzecznictwa w przypadku podnoszenia zarzutu czynu nieuczciwej konkurencji ważne jest:

  • skonkretyzowanie czynu, którego popełnienia dopuścił się określony przedsiębiorca, a także
  • konkretne określenie, jakiego rodzaju dobrym obyczajom przedsiębiorca uchybił.

Uznanie zaś konkretnego czynu za akt nieuczciwej konkurencji wymaga ustalenia, na czym określone działanie polegało oraz zakwalifikowania go pod względem prawnym przez przypisanie mu cech konkretnego deliktu (tak też: wyrok Sądu Najwyższego z 11 października 2002 r., sygn. akt III CKN 271/01).

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje się takie okoliczności jak manipulacje ceną czy kryteriami oceny ofert, które stanowią podstawę wyboru danego wykonawcy i w sposób oczywisty wskazują na nieuczciwe zachowanie, powodujące wyeliminowanie z rynku innych przedsiębiorców. W przypadku niedostarczenia produktów zgodnych z siwz, co na pewno uwidoczniłoby się na etapie realizacji umowy, wykonawca poniósłby konsekwencje własnych działań w postaci kar umownych z odstąpieniem od umowy włącznie.

Autor:

Agata Hryc-Ląd

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, szkoleniowiec, jest doradcą i autorką komentarzy oraz publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych, obecnie koordynuje projekty środowiskowe, współfinansowane ze środków europejskich i „funduszy norweskich” w Państwowym Instytucie Badawczym

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...