KIO 850/18 WYROK dnia 28 maja 2018 r.

Stan prawny na dzień: 29.08.2018

Sygn. akt: KIO 850/18 

WYROK 

z dnia 28 maja 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Rams 

Protokolant:            

Joanna Wielgucka  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2018 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 kwietnia 2018 r. przez wykonawcę DKS sp. z 

o.o., z siedzibą w Kowalach,  

w postępowaniu prowadzonym przez Prokuraturę Okręgową w Gdańsku

przy udziale wykonawcy Konica 

Minolta Business Solutions Polska sp. z o.o., z siedzibą 

w  Warszawie

,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego,  

orzeka: 

Oddala odwołanie.  

2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę DKS sp. z o.o., z siedzibą w Kowalach i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę DKS sp. z 

o.o., z siedzibą w Kowalach tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  wykonawcy  DKS  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Kowalach  na  rzecz 

zamawiającego Prokuratury Okręgowej w Gdańsku kwotę 4 450 zł 00 gr (słownie: 

cztery  tysiące  czterysta  pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz 

dojazdu na rozprawę. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Gdańsku.  

Przewodniczący:   ……………………………………… 


Sygn. akt: KIO 850/18  

UZASADNIENIE  

W  dniu  30  kwietnia  2018  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wypłynęło  odwołanie 

wykonawcy  DKS  sp.  z  o.o.,  z  siedzibą  w  Kowalach  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając 

zamawiającemu  Prokuraturze  Okręgowej  w  Gdańsku  (dalej  „Zamawiający”)  naruszenie  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Najem urządzeń wielofunkcyjnych 

wraz z dostawą materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych niezbędnych do prawidłowej 

pracy  tych  urządzeń",  numer  referencyjny:  PO  VIIWB  261.2.2018  (dalej:  „Postępowanie") 

naruszenie: 

art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp, 

poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Zamawiający  nie  jest  zobowiązany  do  należytego 

badania  i  oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  może  automatycznie  przyjmować 

oświadczenie  Konica  Minolta  dot.  rzekomego  spełnienia  wymagań  SIWZ  przez 

oprogram

owanie  SmartPrint  za  prawdziwe,  gdyż  zostało  niejako  poparte 

oświadczeniem producenta oprogramowania SmartPrint, Qube Technologies sp. z 

o.o., pomimo że obiektywne dowody wskazują, że oświadczenie Konica Minolta nie 

polega na prawdzie; 

art. 7 ust. 1 i 3 us

tawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez 

błędne  przyjęcie,  że Zamawiający  nie jest  zobowiązany  do  należytego badania i 

oceny ofert, a co za tym idzie nie jest zobowiązany do dokonania krytycznej analizy 

oświadczenia producenta oprogramowania SmartPrint (Qube Technologies sp. z 

o.o.) w kontekście treści złożonej oferty, pomimo że Odwołujący dwukrotnie zwracał 

uwagę  na  nieprawidłowości  w  tym  zakresie,  tj.  niespełnienie  przez  system 

SmartPrint warunków SIWZ; 

art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp z 

art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że 

Zamawiający nie jest zobowiązany do należytego badania i oceny ofert, a co za 

tym  idzie  nie  jest  zobowiązany  do  zwrócenia  się  o  udzielenie  wyjaśnień 

zaoferowanych  przez  Konica  Minolta  cen  ofertowych,  p

omimo  że  zaoferowane 

ceny za wydruk 1 kopii / druku, a co za tym idzie, cena ofertowa tego Wykonawcy 

budzi 

wątpliwości co do jej realności; 

art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Zamawiający  nie  jest 

zobowiązany  do  należytego  badania  i  oceny  ofert,  a  co  za  tym  idzie  nie  jest 

zobowiązany  do  wyboru  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty  Odwołującego, 


pomimo  że  Wykonawca  ten  podlega  wykluczeniu,  oraz  że  po  przeprowadzeniu 

procedury  wyjaśnień  ceny  Konica  Minolta,  Zamawiający  powinien  był  odrzucić 

ofertę tego Wykonawcy  z uwagi na wystąpienie co najmniej trzech niezależnych 

podstaw, wskazanych w art. 89 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz o nakazanie Zamawiającemu: 

(i) 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej;  (ii)  powtórzenie  czynności 

badania i oceny ofert z uwz

ględnieniem; (iii) wykluczenie Konica Minolta na podstawie art. 24 

ust 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp; (iv) odrzucenie oferty Konica Minolta na podstawie art. 89 ust. 

1 pkt 2 ustawy Pzp; (v) odrzucenie oferty Konica Minolta na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 i 4 

ustawy Pzp, po uprzednim wezwaniu do wyjaśnień z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp; (vi) dokonanie 

ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że w dniu 13 kwietnia 2018 r., 

Odwołujący  przekazał  informację  Zamawiającemu,  że  zgodnie  ze  stanem  wiedzy 

Odwołującego,  zaoferowane  przez  Konica  Minolta  systemu  do  obsługi  urządzeń 

wielofunkcyjnych, tj. SmartPrint, nie spełnia wymagań Załącznika nr 10 SIWZ w następującym 

zakresie 3 nw. punktów tego załącznika: 

„48.  Umożliwia  monitorowanie  materiałów  eksploatacyjnych  urządzeń  podłączonych  do 

systemu z poziomu jednej platformy administracyjnej. 

Możliwość tworzenia drzewiastej struktury architektonicznej umożliwiającej przypisanie 

urządzenia  do  gałęzi  drzewa.  Możliwość  swobodnego  tworzenia  struktury  (budynki, 

kondygnacje, pokoje). 

Możliwość  tworzenia  wizualizacji  rozmieszczenia  urządzeń  drukujących  i  MFP 

(budynki, kondygnacje, pokoje). 

Wraz z pismem Odwołujący przekazał Zamawiającemu ulotkę produktową oprogramowania 

SmartPrint. 

W  dniu  17  kwietnia  2018  i  19  kwietnia  2018  Zamawiający  zwrócił  się  do  Konica  Minolta  z 

wnioskie

m  o  wyjaśnienie,  czy  zaoferowany  system  SmartPrint  jest  zgodny  z  SIWZ.  W 

odpowiedzi  Konica  Minolta,  w  dniu  17  kwietnia  2018,  złożyła  lakoniczne  oświadczenie, 

potwierdzające zgodność zaoferowanego produktu z treścią SIWZ. Następnie, w odpowiedzi 

na  drugie  w

ezwanie,  w  dniu  23  kwietnia  2018  złożyła  oświadczenie  producenta  Qube 

Technologies sp. z o.o. poświadczające, że omawiany system SmartPrint spełnia wszystkie 

wymagania SIWZ, w tym z pkt 49, 68 i 69 Załącznika nr 10. 


Odwołujący  wskazał,  że  Qube  Technologies  sp.  z  o.o.  posiada  uniwersalny  program  do 

monitoringu  i  raportowania  kosztów  wydruku.  Program  Q-Vision  jest  przeznaczony  do 

wykorzystania  w  każdym  urządzeniu  wielofunkcyjnym.  Konica  Minolta  zakupiła  zaś  do 

własnych  urządzeń  okrojoną  wersję  tego  oprogramowania  -  właśnie  system  SmartPrint. 

System SmartPrint również pozwala na monitoring i raportowanie kosztów  wydruku, lecz w 

węższym  zakresie.  Porównując  wymagania  SIWZ  z  funkcjonalnościami  obu  programów, 

stwierdzić  należy,  że  system  SmartPrint  faktycznie  nie  pozwala  na  wykonywanie  zadań 

wskazanych  w  pkt 

49,  68  i  69  Załącznika  nr  10.  Z  przekazanej  Zamawiającemu  ulotki 

produktowej Konica Minolta wynika 

jak szerokie funkcjonalności posiada system SmartPrint. 

Jeżeli system ten posiadałby szersze możliwości, Konica Minolta pochwaliłaby się tym faktem 

w  materiale  promocyjnym.  Ponadto,  na  dwukrotne  zapytanie  Zamawiającego,  tyczące  się 

zakresu  funkcjonalności,  Konica  Minolta  w  ramach  udzielonych  wyjaśnień  z  pewnością 

wskazałaby, gdzie zostało przeprowadzone wdrożenie systemu SmartPrint, pozwalające na 

korzystanie  z  funkcjonalności  opisanych  w  ww.  punktach  i  przedstawiłaby  dowody 

potwierdzające  twierdzenie  o  wdrożeniu  (np.  oświadczenie  użytkownika,  potwierdzające 

korzystanie z funkcji opisanych w pkt. 49, 68 i 69 Załącznika nr 10 SIWZ w ramach wdrożonego 

systemu SmartPrint). 

Na  dowód  swoich  twierdzeń  Odwołujący  złożył  „Podręcznik  Administratora  SmartPrint3.0" 

(Powód  nr  1:  Podręcznik  Administratora  SmartPrint3.0).  W  ocenie  Odwołującego,  jeżeli 

system  SmartPrint  miałby  funkcjonalność  pozwalającą  na  „monitorowanie  materiałów 

eksploatacyjnych  urządzeń  podłączonych  do  systemu  z  poziomu  jednej  platformy 

administracyjnej",  „tworzenia  drzewiastej  struktury  architektonicznej  umożliwiającej 

przypisanie  urządzenia  do  gałęzi  drzewa.  Możliwość  swobodnego  tworzenia  struktury 

(budynki,  kondygnacje,  pokojef  oraz  „tworzenia  wizualizacji  rozmieszczenia  urządzeń 

drukujących i MFP (budynki, kondygnacje, pokoje)” to funkcjonalności te zostałaby opisane w 

kolejnych  podpunktach  punktu  [3.2]  Pod

ręcznika.  Tymczasem,  system  ten  nie  ma  tych 

funkcjonalności, a co za tym idzie nie zostały one opisane w przedmiotowym podręczniku. 

W ocenie Odwołującego powyższy dokument potwierdza, że system SmartPrint nie spełnia 

wymagań SIWZ. Skoro Odwołujący, czyli podmiot konkurencyjny względem Konica Minolta, 

ma  tego  pełną  świadomość,  to  tym  bardziej  Konica  Minolta,  jako  właściciel  tego 

oprogramowania,  posiada  tę  wiedzę.  Ewentualne  twierdzenia  o  tym,  że  o  niezgodności 

programu SmartPrint z wymaganiami SIWZ może się wypowiadać jedynie producent (autor), 

należy  więc  poczytywać  jako  lekkomyślność  czy  niedbalstwo,  prowadzące  do  przekazania 

Zamawiającemu nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik przetargu (w rozumieniu 

art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp). Okoliczno

ść, iż producent oprogramowania SmartPrint, który 


(zgodnie z wiedzą Odwołującego i informacją od tegoż producenta) zdecydowaną większość 

własnego obrotu uzyskuje ze współpracy z Konica Minolta, decyduje się na potwierdzenie, iż 

program SmartPrint jest prod

uktem spełniającym wymagania SIWZ, nie powinna stanowić dla 

Zamawiającego usprawiedliwiania dla bezkrytycznego przyjęcia oświadczenia Konica Minolta 

(oraz Qube Technologies sp. z o.o.). Również takie oświadczenia powinny być badane pod 

kątem ich prawdziwości.  

W  ocenie  Odwołującego,  zasada  zachowania  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców,  jako  jedna  z  naczelnych  zasad  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, zobowiązuje zamawiającego do rzetelnego zbadania i wyjaśnienia 

wsze

lkich  wątpliwości  (KIO/KD  20/14  -  uchwała  KIO  z  dnia  24.03.2014  r.  -  Prymat  zasady 

dążenia do wyboru oferty najkorzystniejszej). Za wyrokiem KIO 1046/14 z dnia 05.06.2014 r. 

O

dwołujący wskazuje, iż „rolą zamawiającego jest badanie ofert, jak i dokumentów składanych 

wraz  z  ofertą.  Czynność  badania  ofert  nie  ogranicza  się  jedynie  do  bezkrytycznego 

przyjmowania składanych mu oświadczeń i dokumentów. Rolą zamawiającego jest również 

weryfikacja  ich  treści,  która  obejmuje  m.in.  konieczność  badania  prawdziwości 

pr

zekazywanych informacji, na co wskazuje choćby przepis art. 24 ust. 2 pkt 3 Ustawy Pzp". 

Oczywistym  jest,  iż  wszystkie  czynności  Zamawiającego  mają  zmierzać  do  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  tj.  spełniającej  wszystkie  wymagania  określone  przez  Zamawiającego  i 

złożonej przez wykonawcę, który spełnia warunki udziału w postępowaniu. Co za tym idzie, 

wątpliwości  zaistniałe  w  toku  prowadzonego  postępowania,  co  do  treści  złożonych  przez 

wykonawcę  dokumentów,  muszą  podlegać  wyjaśnieniu,  gdyż  wątpliwości  uniemożliwiają 

pozytywną  ocenę  dokumentów.  Przy  ocenie  ofert  Zamawiający  musi  kierować  się 

starannością  i  efektywnością.  Ustawa  Pzp  nie  zakazuje  tu  korzystania  z  informacji 

pozyskanych z innych źródeł niż oferta, w tym nawet od podmiotów nie biorących udziału w 

p

ostępowaniu. Jeżeli w Postępowaniu pojawią się dokumenty, o których Zamawiający wie lub 

podejrzewa, że nie są wystawione zgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy, Zamawiający nie 

może powoływać się na brak podstaw do poddania w wątpliwość wiarygodności otrzymanych 

dokumentów, gdyż ma prawo i obowiązek „prowadzić postępowanie w sposób zapewniający 

uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców i w poszanowaniu prawdy materialnej 

wynikającej  z  całokształtu  wiedzy  zamawiającego,  a  nie  tylko  dokumentów  złożonych  w 

danym postępowaniu" (wyrok z dnia 29 września 2008r. sygn. akt KIO/UZP/978/08). 

Odwołujący wskazał również, że okoliczność, iż Zamawiający wprost nie żądał podania nazwy 

oferowanego  systemu  nie  może  usprawiedliwiać  zaniechania  Zamawiającego  do 

uwzgl

ędnienia  oświadczeń  Konica  Minolta  w  toku  badania  i  oceny  oferty.  Przykładowo,  w 

wyroku  KIO  z  dnia  18  grudnia  2017  r.,  sygn.  akt  KIO  2538/17,  Izba  stwierdziła,  iż:  „Bez 


znaczenia  pozostaje  podnoszona  przez  Zamawiającego  okoliczność,  że  nie  wymagał 

wskazani

a przez wykonawców stawki za roboczogodzinę. Z załączonego do oferty kosztorysu 

stawka ta wynika wprost, zatem Zamawiający nie mógł w toku badania oferty pominąć tego 

wskazania, uznać je za niebyłe". Zatem, z uwagi na fakt, że Konica Minolta podała w ofercie 

nazwę oferowanego systemu, Zamawiający nie może bazować jedynie na oświadczeniu tego 

Wykonawcy,  że  zaoferowany  system  jest  zgodny  z  wymaganiami  Załącznika  nr  10  SIWZ  - 

Zamawiający ma obowiązek zbadać, czy system SmartPrint rzeczywiście posiada wszystkie 

funkcjonalności, w tym te, o których mowa w pkt 49, 68 i 69 Załącznika nr 10 SIWZ. 

W  ocenie Odwołującego  mając  na  uwadze  powyższe,  stwierdzić  należy,  że  w  ofercie  swej 

Konica Minolta zaoferowała system SmartPrint, który nie spełnia wymagań SIWZ. Mimo to, 

Konica Minolta oświadczyła, że oferują system SmartPrint spełniający wszystkie wymagania 

Zamawiającego. Ponieważ oświadczenie to nie polega na prawdzie. Zamawiający powinien 

był wykluczyć Konica Minolta z Postępowania, na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy 

Pzp, oraz odrzucić ofertę Konica Minolta, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi 

na nie spełnienie szeregu ww. wymagań Załącznika nr 10 SIWZ. 

ZANIECHANIE WEZWANIA KONICA MINOLTA DO WYJAŚNIENIA ELEMENTÓW OFERTY 

MAJĄCYCH WPŁYW NA WYSOKOŚĆ CENY 

Odwołujący wskazał, że z treści art. 90 ust. 1 ustawy z Pzp wynika, że Zamawiający, w celu 

ustalenia,  czy  oferta  nie  zawiera  ceny  rażąco  niskiej,  wzywa  wykonawców  do  udzielenia 

wyjaśnień  dotyczących  elementów  mających  wpływ  na  cenę  oferty,  jeżeli  Zamawiający 

stwierdzi, że cena oferty jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz budzi 

ona  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  należytego  wykonania  zamówienia  za 

zaoferowana  cenę,  a  także  w  przypadku  ziszczenia  się  obiektywnych  przesłanek 

arytmetycznych,  wskazanych  w  tym  przepisie.  Zatem,  omawiany  przepis  obliguje 

Zamawiającego  (nie  jest  to jedynie  Jego  uprawnienie)  do  zwrócenia  się do  wykonawców  z 

wnioskiem  o  wyjaśnienia  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  m.in,  wówczas,  gdy 

Za

mawiającemu poweźmie wątpliwość, czy badana cena ofertowa jest realna w stosunku do 

przedmiotu  zamówienia,  a  tym  samym,  czy  istnieje  możliwość  należytego  wykonania 

zamówienia za tę cenę. 

W ocenie Odwołującego mając na uwadze treść SIWZ, stwierdzić należy, że cena ofertowa 

powinna zostać skalkulowane o następujące składowe: 

Urządzenie bizhub 368; 

2 kasety na papier A3 - A5 o 

pojemności minimum 500 arkuszy; 


podajniki na dokumenty DF - 629, finis

zer zszywający FS - 536, skaner; 

szafka pod urządzenie DK – 510; 

moduł do wysyłania / odbiór faksów FK – 514; 

system (oprogramowanie); 

dostawa do lokalizacji z

amawiającego wraz z wniesieniem; 

instalacja; 

szkolenie; 

przygotowanie  materiałów  szkoleniowych  dla  zamawiającego,  czytniki  do 

autoryzacji wydruku; 

materiały eksploatacyjne (w tym w szczególności: wielokrotna wymiana tonerów, 

bębnów); 

zatrudnienie czterech (4) techników na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu 

pracy 

na cały okres trwania umowy (36 miesięcy); 

koszty konser

wacji i części zamienne serwisu; 

wielokrotne koszty 

dojazdu do lokalizacji urządzeń; 

koszt dysków twardych pozostawionych u Zamawiającego; 

koszt finansowa

nia urządzeń rozłożony w czasie; 

ubezpieczenie przedmiotu najmu; 

inne 

ryzyka (np. nie wykonania maksymalnej ilości sztuk kopii/wydruków), marża. 

Odwołujący wskazał, że uwagi na fakt, że przedmiotem zamówienia jest najem 49 urządzeń, 

powyższe oznacza, że cenę ofertową 479.700,00 PLN należy podzielić przez 49 i sprawdzić, 

czy cena jednostkowa danego urządzenia - tj. 9.789,80 PLN brutto - zawiera w sobie każdą z 

23  wyżej  wymienionych  pozycji,  uwzględniając  dodatkowo  36  miesięczny  okres  trwania 

umowy.  Innymi  słowy,  badając  realność  zaoferowanej  przez  Konica  Minolta  ceny, 

Zamawiający zobowiązany był zbadać, czy cena 9.789,80 PLN brutto zawiera w sobie koszt 

urządzenia, urządzeń peryferyjnych, oraz podzielonych proporcjonalnie pozostałych kosztów, 

a także uwzględnia wypracowanie zysku.  

Odwołujący podkreślił, że Konica Minolta zaoferowała nowe urządzenie wielofunkcyjne bizhub 

368  producenta  Konica  Minolta

.  Zostało  to  oświadczone  w  ofercie  tego  Wykonawcy  oraz 

z

apowiedziane  5  kwietnia  2018r.  Odwołujący  wskazał,  że  cena  samego  urządzenia  i 

podstawowych  urządzeń  peryferyjnych  (tj.  kosztu  zawierające  następujące  elementy: 

urządzenie bizhub 368 z poz. 10.1, podajnik DF - 629 z poz. 10.3, finiszer FS - 536 z poz. 

10.4, szafka pod urządzenie DK - 510 z poz. 10.6, moduł faxu FK - 514 z poz. 10.7) wynosi 18 

827.55 PLN brutto, fDowód nr 2: faktura VAT nr FH/LOG/18/0535 z dnia 23-04-2018r., faktura 

VAT nr FH/LOG/17/2621 z dnia 27-07- 2017r., faktura VAT nr FH/LOG/17/9836 z dnia 27-03-


2018r., faktura VAT nr FH/LOG/17/6691 z dnia 21-12-

2017r.) Oznacza to. że na każdym z 49 

zaoferowanych  urządzeń  Konica  Minolta  traci  9.037,75  PLN  brutto,  co  daje  łączną  kwotę 

442.849.68 PLN 

brutto, uwzględniając wyłącznie koszt samego urządzenia i podstawowych 

urządzeń peryferyjnych. Mając zaś na uwadze, że  cena powinna była uwzględniać również 

koszty z poz. 10.2,10.5,10.8 - 

10.22, strata Konica Minolta na tym kontrakcie będzie znacznie 

większa.  Zaoferowana  przez  Konica  Minolta  cena  jest  więc  rażąco  niska  i  nie  pozwala  na 

wypracowanie zysku (poz. 10.23).  

Odwołujący  wskazał  dodatkowo,  że  zgodnie  z  ust.  III.29-31  SIWZ,  rozliczenie  za  najem 

odbywać  się  będzie  na  zasadach  generujących  ryzyko  kontraktowe  dla  wykonawcy. 

Mianowicie, często rozliczenie za najem odbywa się na dwóch płaszczyznach: (i) stała kwota 

za urządzenie, urządzenia peryferyjne, systemy, instalacje, wdrożenia, szkolenia itp., a także 

(ii)  zmienna  kwota  obliczana  na  podstawie  il

oczynu  ceny  za  jedną  kopię/wydruk  oraz 

faktycznie  wykonanych  w  danym  miesiącu  ilości  kopii/wydruków.  W  ten  sposób,  znosi  się 

ryzyko  wykonawcy  dot.  nie  pokrycia  kosztów  wskazanych  w  pkt  (i).  W  Postępowaniu 

Zamawiający przyjął jednak inny model rozliczenia: 

„Zamawiający będzie dokonywał płatności wynagrodzenia za dany okres rozliczeniowy 

w terminie 30 dni od daty prawidłowo wystawionej faktury. Faktura wraz załączonym raportem 

potwierdzającym  ilość  wykonanych  wydruków  będzie  przesłana  pocztą  elektroniczną  na 

wskazany pr

zez Zamawiającego adres e-mail. 

Wykonawcy  przysługiwać  będzie  wynagrodzenie  ustalone  na  podstawie  ilości 

wydruków (kopii, skanów, faksów) wykonanych na poszczególnych urządzeniach  zgodnie z 

raportami  generowanymi  z  oprogramowania,  o  którym  mowa  w  pkt  12  lub  drukowanymi  z 

urządzeń, przez osoby upoważnione przez Zamawiającego. 

Kwota  należna  będzie  każdorazowo  miesięcznie  obliczona,  jako  suma,  na  którą 

składają  się  iloczyny  wykonanych  ilości  wydruków  (kopii,  skanów,  faksów)  i  ich  ceny 

jednostkowej brutto za 1 szt. wskazanej w ofercie Wykonawcy. 

W  cenie  jednostkowej  brutto  za  1  szt.  wydruku  (kopii,  skanu,  faksu)  Wykonawca 

skalkuluje - 

uwzględni wszystkie koszty związane z wykonaniem wydruku (kopii, skanu, faksu), 

w szczególności: najem urządzeń, materiały eksploatacyjne (w tym w szczególności: tonery, 

tusze, bębny), koszt serwisu (praca i części zamienne), koszt konserwacji, koszty dojazdu do 

lokalizacji urządzeń, koszt szkolenia użytkowników, koszt dysków twardych pozostawionych u 

Zamaw

iającego i inne". 

W  ocenie  Odwołującego  oznacza  to,  że  możliwe  jest,  że  urządzenie  dostarczone  do 

wskazanej przez Zamawiającego lokalizacji nie będzie w ogóle używane, lecz przez okres 36 

miesięcy będzie pozostawać w dyspozycji Zamawiającego, a wykonawca będzie zobowiązany 


ponosić koszty jego ubezpieczenia, konserwacji itp. Zatem, w przyjętym przez Zamawiającego 

modelu  rozliczenia 

ryzyko  wykonawcy,  iż  nie  zostaną  pokryte  koszty  najmu  urządzenia 

wzrasta. To ryzyko powinno być odpowiednio wycenione i odzwierciedlone w zaoferowanej 

cenie. 

W  ocenie  Odwołującego  powzięcie  przez  Zamawiającego  wątpliwości  co  do  możliwości 

należytego  wykonania  zamówienia  za  zaoferowaną  przez  Konica  Minolta  cenę  powinno 

nastąpić  w  trakcie  badania  realności  cen  zaoferowania  przez  tych  wykonawców,  a  już 

najpóźniej  30  kwietnia  2018  r.,  tj.  z  chwilą  otrzymania  przez  Zamawiającego  odwołania  od 

Odwołującego,  ze  szczegółową  kalkulacją,  dowodzącą  niemożności  pokrycia  przez  Konica 

Minolta  wszystkich  kosztów  pozyskania  wynajmowanego  sprzętu,  nie  wspominając  o 

pozostałych  kosztach  związanych  z  realizacją  przedmiotowego  zamówienia  oraz  o  marży. 

Zamawiający  do  tej  pory  nie  zdecydował  się  na  żądanie  wyjaśnień  oraz  dowodów 

potwierdzających, że zaoferowane przez Konica Minolta ceny są realne, czym naruszył normę 

art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący powołał się na orzeczenie KIO z dnia 18 grudnia 2017 

r., sygn. akt KIO 2538/17. 

O

dwołujący wskazał, że cytowany wyrok nie stanowi novum, lecz wpisuje się w nurt utrwalonej 

linii orzeczniczej. Podobnie or

zekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 9 października 

2014r., sygn. akt: KIO 1971/14. 

O

dwołujący podniósł, że Konica Minolta jest wykonawcą mającym ugruntowaną pozycję na 

rynku,  w  tym  duże  doświadczenie  i  zasoby  własne  niezbędne  do  realizacji  tego  typu 

przedsięwzięcia. Jednakże, uwzględniając powyższe względy, Zamawiający nie powinien był 

domniemywać,  że Wykonawca  ten  jest  w  stanie  wykonać  przedmiot  zamówienia  bez  strat, 

oraz że zaoferowana przez Konica Minolta cena jest adekwatna do przedmiotu zamówienia, 

jego wartości, wyznaczonej zakresem koniecznym do wykonania, nakładem pracy, nakładem 

środków etc. To Konica Minolta - na wezwanie Zamawiającego - powinna była wykazać, że 

Jej cena jest rzetelna, tj. pokrywa wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, ryzyka, 

oraz marżą. Zaniechanie wezwania Konica Minolta do wyjaśnienia elementów cenotwórczych 

ceny  ofertowej  i  dokonanie  wyboru  oferty  Konica  Minolta  jako  oferty  najkorzystniejszej 

(25.04.2018r.) stanowi naruszenie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. 

ocenie  Odwołującego  w  przypadku  Konica  Minolta  nie  zachodzą  żadne  szczególne 

okoliczności,  właściwe  tylko  temu  Wykonawcy,  które  pozwoliłyby  mu  wycenić  przedmiot 

zamówienia  na  tak  niskim  poziomie.  Odwołujący  wskazuje,  że  w  podobnych  stanach 

faktycznych  Kra

jowa  Izba  Odwoławcza  zwraca  uwagą,  iż  wykazując  realność  ceny 


wykonawca powinien konkretnie wskazywać, jakie szczególne okoliczności pozwalają mu na 

zaoferowanie  ceny  na  niższym  poziomie  niż  poziom.    Odwołujący  powołał  się  na  wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 listopada 2014 r., sygn. akt KIO 2185/14, wyrok z dnia 22 

sierpnia 2016r., sygn. akt KIO 1468/16. 

W ocenie Odwołującego realny koszt urządzenia zaoferowanego przez Konica Minolta musi 

być  zgodny  z  zasadą  pełnej  konkurencji.  Konica  Minolta  nie  może  wykazywać,  że  cena 

zaoferowanych przez nią urządzeń jest znacznie niższa niż ceny, które ponosił Odwołujący, 

gdyż  okoliczność,  iż  Konica  Minolta  nabywa  urządzenia  produkowane  w  ramach  tej  samej 

grupy kapitałowej nie pozwala na jej znaczne obniżenie. Zasada pełnej konkurencji (the arm's 

l

enght  principle),  zwana  także  zasadą  dystansu  lub  zasadą  ceny  rynkowej,  jest 

międzynarodową normą uzgodnioną przez państwa członkowskie OECD i powinna być przez 

nie stosowana w celu ustalania cen transferu dla celów podatkowych. Zasada ta została ujęta 

w  art.  9  ust.  1  Modelowej  Konwencji  Podatkowej OECD,  i stanowi  podstawę dwustronnych 

konwencji podatkowych zawieranych pomiędzy państwami członkowskim OECD oraz między 

krajami nieczłonkowskimi. Artykuł 9 stanowi, że: „jeżeli [...] między dwoma przedsiębiorstwami 

w  zakresie  ich  stosunków  handlowych  lub  finansowych,  zostaną  omówione  lub  narzucone 

warunki,  które  różnią  się  od  warunków,  które  ustaliłyby  między  sobą  niezależne 

przedsiębiorstwa,  wówczas  zyski,  które  osiągnęłoby  jedno  z  przedsiębiorstw  bez  tych 

warunków, ale z powodu tych warunków ich nie osiągnęło, mogą być uznane za zyski tego 

przedsiębiorstwa  i  odpowiednio  opodatkowane".  Tak  wyrażona  zasada  pełnej  konkurencji 

została przeniesiona na grunt polskiego prawa i w niemal niezmienionym brzmieniu zapisana 

art. 11 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Artykuł 11 ust. 1 stanowi: 

„Jeżeli: 

podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na 

terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej, 

zwany  dalej  „podmiotem  krajowym",  bierze  udział 

bezpośrednio lub  pośrednio w  zarządzaniu przedsiębiorstwem  położonym  za granicą lub  w 

jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo  

osoba  fizyczna  l

ub  prawna  mająca  miejsce  zamieszkania  albo  siedzibę  (zarząd)  za 

granicą, zwana dalej „podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w 

zarządzaniu  podmiotem  krajowym  lub  w  jego  kontroli  albo  posiada  udział  w  kapitale  tego 

podmiotu krajowego, albo 

te  same  osoby  prawne  lub fizy

czne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą 

udział w zarządzaniu podmiotem krajowym ¡podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo 

posiadają udział w kapitale tych podmiotów 


— jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od 

warunków,  które  ustaliłyby  między  sobą  niezależne  podmioty,  i  w  wyniku  tego  podmiot  nie 

wykazuje  dochodów  albo  wykazuje  dochody  niższe  od  tych,  jakich  należałoby  oczekiwać, 

gdyby wymienione powiązania nie istniały — dochody danego podmiotu oraz należny podatek 

określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań”. 

W ocenie Odwołującego zasada pełnej konkurencji traktuje członków grupy wielonarodowej 

jako oddzielne, niezależne od siebie jednostki, nie zaś jako połączone ze sobą części jednego 

przedsiębiorstwa.  Z  tego  względu  główny  nacisk  kładziony  jest  w  niej  na  istotę  transakcji 

realizowanej przez takie podmioty oraz na fakt, czy umówione przez strony warunki można 

uznać za rynkowe. Pociąga to za sobą wymóg przeprowadzenia analizy porównywalności, co 

stanowi sedno stosowania zasady pełnej konkurencji. Analiza porównywalności wprowadza 

konieczność  przeprowadzenia  porównania  między  warunkami  ustalonymi  lub  narzuconymi 

pomiędzy podmiotami powiązanymi, a takimi jakie byłyby ustalone między przedsiębiorstwami 

niezależnymi. Aby takie porównanie było uznane za prawidłowe żadna z ewentualnych różnic 

między porównywanymi sytuacjami nie może wpływać znacząco na warunek rozpatrywany z 

metodycznego punktu widzenia albo można dokonać racjonalnie dokładnych poprawek w celu 

wyeliminowania wpływu jakichkolwiek różnic na analizowaną transakcję. 

W  ocenie  Odwołującego  analizując  realność  zaoferowanej  przez  Konica  Minolta  ceny, 

Zamawiający  powinien  był  zastosować  zasadę  pełniej  konkurencji.  Główny  bowiem  cel 

stosowania zasady pełnej konkurencji jest zgodny z zasadami wyrażonymi w art. 7 ust. 1 i 3 

ustawy  Pzp  - 

tj.  układanie  stosunków  handlowych  i  finansowych  pomiędzy  podmiotami 

powiązanymi w taki sposób, by odtworzyć w obrotach między nimi dynamikę sił rynkowych. 

Dzięki takiemu podejściu zasada ta zapewnia równe traktowanie przedsiębiorstw powiązanych 

i  jednostek  niezależnych.  Dopiero  zastosowanie  zasady  pełnej  konkurencji  pozwoli  na 

faktyczną  weryfikację,  czy  zaoferowana  przez  Konica  Minolta  cena  jest  realna,  i  czy  cena 

jednostkowa 9.789,80 PLN brutto pozwala na realne pokrycie kosztu nowego urządzenia oraz 

wszystkich  pozostałych  kosztów  wymienionych  w  pkt  10.2  -10.22,  a  także  zapewnia 

wypracowanie zysku. 

Izba ustaliła co następuje: 

Izba  postanowiła  dopuścić  w  poczet  materiału  dowodowego  następujące  dokumenty:  (i) 

specyfikację istotnych warunków zamówienia wraz ze zmianami (dalej „SIWZ”) na okoliczność 

ustalenia  przedmiotu  zamówienia  oraz  warunków  udziału  w  postępowaniu;  (ii)  ofertę 

w

ykonawcy Konica Minolta Business Solution Polska sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (dalej 


Przystępujący”)  na  okoliczność  ustalenia  jej  treści;  (iii)  wezwanie  skierowane  przez 

Zamawiającego  do  Przystępującego  z  dnia  17  kwietnia  oraz  19  kwietnia  2018  r.  wraz  z 

odpowiedziami Przystępującego z dnia 17 oraz 23 kwietnia 2018 r. na okoliczność ustalenia 

treści wezwania oraz złożonych wyjaśnień; (iv) informację o wyborze oferty najkorzystniejszej 

z dnia 25 kwietnia 2018 r. na okoliczność ustalenia wyników postępowania przetargowego; (v) 

Podręcznik  Administratora  SmartPrint  3.0  oraz  2.0  Konica  Minolta  Smartprint    -  Przyjazny 

system monitoringu 

i raportowania kosztów wydruku, Funkcjonalność Systemu Q-Vision 2018 

–  na  okoliczność  ustalenia,  iż  system  zaproponowany  przez  Przystępującego  nie  spełnia 

wymagań wskazanych w SIWZ; (vi) informacje z otwarcia ofert Izby Administracji Skarbowej 

w  Kielcach  2601-

ILZ.260.3.2018,  Urzędu  Miasta  w  Krakowie  OR  10.271.83.2017, 

Uniwersytety  Muzycznego  Fryderyka  Chopina  ZO-4/05/2018/272/W/MSW  oraz  ZO-

4/05/2018/272/W/MSW,  Wodociągów  Miejskich  w  Radomiu  DZ/43/18,  zapytanie  dotyczące 

sprzedaży  przedsiębiorstwa,  faktury,  kalkulacje  kosztów,  zawiadomienie  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  PO  III  261.1.2016,  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  wystosowane  do 

Odwołującego w postępowaniu PO III 261.1.2016 – dokumenty na okoliczność wykazania, iż 

Zamawiający winien wezwać Przystępującego do złożenia wyjaśnień w  trybie art. 90 ustawy 

Pzp; (vi

i) oświadczenie Qube Technologies sp. z o.o. z dnia 22 maja 2018 r. na okoliczność 

ustalenia czy  system  SmartPrint  spełnia wymagania wskazane w  SIWZ;  (viii)  oświadczenie 

Konica Minolta Busniess Solutions Polska sp. z o.o., z dnia 24 maja 2018 r. na okoliczność 

ustalenia czy istniały podstawy do wezwania Przystępującego do złożenia wyjaśnień w trybie 

art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.  

Na podstawie powyższych dokumentów Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie 

o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Najem urządzeń wielofunkcyjnych wraz z dostawą 

materiałów  eksploatacyjnych  i  części  zamiennych  niezbędnych  do  prawidłowej  pracy  tych 

urządzeń", numer referencyjny: PO VIIWB 261.2.2018. 

Zgodnie z pkt III 

– Opis przedmiotu zamówienia, ppkt 12 wykonawca zobowiązał się na czas 

trwania  umowy,  nieodpłatnie  dostarczyć,  zainstalować,  skonfigurować  na  serwerze 

Zamawiającego  oprogramowanie  kompatybilne  z  systemem  Windows  Server  2012x64. 

Szczegółowa specyfikacja wymagań Zamawiającego została wskazana w Załączniku nr 10 do 

SIWZ. Zamawiający nie wymagał wskazania nazwy czy też typu oprogramowania.  

W załączniku nr 10 do SIWZ Zamawiający zawarł katalog wymogów dotyczących systemu do 

obsługi urządzeń będących przedmiotem najmu. W pkt 48, 68 oraz 69 Zamawiający wskazał: 

„48.  Umożliwia  monitorowanie  materiałów  eksploatacyjnych  urządzeń  podłączonych  do 

systemu z poziomu jednej platformy administracyjnej. 68. 

Możliwość  tworzenia  drzewiastej 


struktury architektonicznej umożliwiającej przypisanie urządzenia do gałęzi drzewa. Możliwość 

swobodnego  tworzenia  struktury  (budynki,  kondygnacje,  pokoje).  69. 

Możliwość  tworzenia 

wizualizacji rozmieszczenia urządzeń drukujących i MFP (budynki, kondygnacje, pokoje). 

W załączniku nr 5 zamawiający określił wymagania minimalne co do oferowanego systemu. 

Wykonawcy byli zobowiązano zadeklarować czy oferowane przez nich urządzenia spełniają 

dane wymaganie poprzez wskazanie odpowiedzi TAK/NIE.  

Przystępujący  wraz  z  ofertą  złożył  załącznik  nr  10.  Wykonawca  wskazał  w  nagłówku 

dokumenty „Opis systemu” – „Smartprint”.  

Zgodnie  z  informacją  o  treści  złożonych  ofert  z  dnia  10  kwietnia  2018  r.  w  postępowaniu 

złożone dwie oferty. Odwołujący za realizację zamówienia zaoferował cenę brutto 585 000 zł, 

Przystępujący zaś cenę 479 700 zł.  

Izba  ustaliła,  że  pismami  z  dnia  17  oraz  19  kwietnia  2018  r.  Zamawiający  wezwał 

Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  czy  zaproponowane  oprogramowanie  SmartPrint 

spełnia  wymagania  wskazane  w  pkt  48,  68  oraz  69  załącznika  nr  10.  Pismami  z  dnia  17 

kwietnia  oraz  23  kwietnia  2018  r.  wykonawca  potwierdził,  iż  zaoferowany  system  spełnia 

powyższe wymagania. Złożył również oświadczenia producenta Qube Technologies sp. z  o.o.  

Pismem z dnia 25 kwietnia 2018 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty 

najkorzystniejszej. Oferta Przystępującego została uznana na najkorzystniejszą.  

Izba zważyła co następuje: 

Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone art. 179 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie 

przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez  niego 

szkody, w postaci nieuzyskania zamówienia. 

Odwołania  nie  zasługują  na  uwzględnienie.  W  ocenie  Izby  zarzuty  Odwołującego  są 

niezasadne. 


Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  brak  jest  podstaw  do  uznania,  iż  swoim  działaniem  lub  zaniechaniem 

Zamawiający  dopuścił  się  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Przywołany  przepis 

stanowi,  iż  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeśli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp. 

Ustawodawca 

zobowiązał więc zamawiającego do odrzucenia ofert tych wykonawców, które 

w swojej merytorycznej treści nie spełniają wymagań zawartych w SIWZ.  

W  o

mawianym  stanie  faktycznym  Odwołujący  podniósł,  iż  oferta  Przystępującego  winna 

zostać  odrzucona,  gdyż  zaoferowany  przez  niego  system,  o  którym  mowa  pkt  III  Opisu 

Przedmiotu zamówienia, ppkt 12 w zw. z załącznikiem nr 10 do SIWZ nie spełnia wymagań 

wskazan

ych  w  punktach  49,  68  oraz  69  załącznika  nr  10.  Izba  nie  podziela  stanowiska 

Odwołującego. Wskazać należy po pierwsze, że zgodnie z postanowieniami SIWZ wykonawcy 

nie mieli obowiązku określić w treści oferty typy, nazwy czy też rodzaju systemu, jaki zostanie 

przez nich udostępniony Zamawiającemu w celu spełnienia wymagania wskazanego powyżej. 

Tym samym dopiero na etapie realizacji zamówienia wykonawcy zostali niejako zobowiązani 

do wyboru systemu spełniającego wymagania wskazane w załączniku nr 10. Konsekwencją 

powyższego rozwiązania wprowadzonego przez Zamawiającego w SIWZ jest to, iż wyciąganie 

wobec wykonawcy negatywnych konsekwencji związanych ze wskazaniem systemu w treści 

załącznika nr 10, który rzekomo nie spełniałby w całości wymagań wskazanych w załączniku 

nr  10  byłoby,  w  ocenie  Izby,  nieuprawnione.  W  ocenie  Izby  brak  skonkretyzowanego 

obowiązku  po  stronie  wykonawcy  nie  może  skutkować  wyciąganiem  wobec  niego 

negatywnych skutków w postaci odrzucenia oferty. Izba stoi na stanowisku, że niezgodność 

ofer

ty  z  postanowieniami  SIWZ  nie  ma  miejsca  w  omawianym  stanie  faktycznym,  gdyż 

przedmiot świadczenia wykonawcy nie musiał być zidentyfikowany na etapie składania oferty, 

zaś  wykonawca  potwierdził  w  treści  formularza  oferty,  iż  wykona  zamówienie  zgodnie  z 

Opi

sem przedmiotu zamówienia, a tym samym, iż na etapie realizacji zamówienia udostępni 

system odpowiadający wymaganiom wskazanym w załączniku nr 10. 

Dalej  wskazać  należy,  że  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  wskazanie  przez 

Przystępującego  w  nagłówku  załącznika nr  10 Opis  systemu  -  „SmartPrint”  nie  oznacza,  iż 

wykonawca zaoferował system SmartPrint 3.0, który nie posiada funkcjonalności wskazanych 

w pkt 49, 68 oraz 69 załącznika nr 10.  

Po  pierwsze,  wbrew  twierdzeniom 

Odwołującego,  w  treści  załącznika  nr  10  brak  jest 

jakichkolwiek wskazań, iż Przystępujący oferuje system w wersji 3.0. Tym samym rozważania 


Odwołującego co do braku spełnienia przez system SmartPrint 3.0 wymagań wskazanych w 

pkt 49, 68 i 69 załącznika nr 10 oraz dowody w postaci Podręczników administratora dla wersji 

systemu  SmartPrint  2.0  oraz  3.0  są  bez  znaczenia  dla  sprawy.  Po  drugie,  wobec  braku 

obowiązku  identyfikacji  w  ofercie  rodzaju  czy  też  wersji  systemu  oferowanego 

Zamawiającemu,  Izba  stoi  na  stanowisku,  iż  Przystępujący  ma  prawo  udostępnić 

Zamawiającemu na czas trwania umowy system SmartPrint w wersji dostosowanej do potrzeb 

Zamawiającego, zaś brak określenia tej okoliczności w treści załącznika nr 10 nie może rodzić 

wobec  Przystępującego  negatywnych  skutków.  Wykonawca  bowiem  nie  miał  obowiązku 

identyfikacji 

wersji  czy  też  rodzaju  systemu.    Wykonawca  wskazał  w  sposób  ogólny,  iż 

udostępni  system  SmartPrint,  bez  określenia  jego  wersji.  Z  materiału  dowodowego 

zgromadzonego w sprawie tj. oświadczeń Qube Tchnologies sp. z o.o. z dnia 23 kwietnia oraz 

22 maja 2018 r. wynika, iż oprogramowanie SmartPrint spełnia wszystkie wymagania zawarte 

w załączniku nr 10. Dowód przeciwny złożony przez Odwołującego w postaci Podręczników 

administratora,  Funkcjonalność  programu  Q-Vision  2018  potwierdza  wyłącznie,  iż  w 

Podręczniku administratora systemu SmartPrint 3.0 nie zostały wskazane funkcjonalności, o 

których  mowa  w  pkt  49,  68  oraz  69  załącznika  nr  10.  Okoliczność  ta,  jak  Izba  wskazała 

powyżej, nie ma znaczenia dla przedmiotowej sprawy.  

Mając  na  uwadze  powyższe  rozważania,  Izba  uznała,  że  brak  jest  podstaw  do  uznania,  iż 

zaistniały okoliczności uzasadniające zastosowanie przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy  Pzp  wobec  oferty  Przystępującego.  Tym  samym  brak  jest  podstaw  do  uznania,  iż 

dosz

ło do naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp. Na marginesie Izba zaznacza, 

iż zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp nie został 

prawidłowo  sformułowane  przez  Odwołującego.  Zarzut  odwołania  to  zespół  okoliczności 

faktycznych i prawnych, tj. czynność lub zaniechanie Zamawiającego oraz ich uzasadnienie 

faktyczne i prawne. 

Sformułowany zaś przez Odwołującego zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 

pkt 16 lub 17 ustawy Pzp 

ograniczył się do stwierdzenia, iż oświadczenie Qube Technologies 

sp.  z  o.o.  nie  zostało  zbadane  co  do  swojej  prawdziwości.  Takie  uzasadnienie  zarzut 

naruszenia powyższych przepisów jest w ocenie Izby niewystarczające.  

Zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp  

W ocenie Izby brak jest przesłanek do uznania, iż swoim działaniem Zamawiający dopuścił się 

naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z przywołanym przepisem jeżeli zaoferowana 

cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub 


wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym 

złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu.  

W omawianym stanie faktycznym Odwołujący argumentował, iż Zamawiający był zobligowany 

do wezwania Przystępującego do złożenia wyjaśnień co do realności zaoferowanej ceny na 

podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp.  Podstawą  tych  wątpliwości,  w  ocenie  Odwołującego, 

winna  być  okoliczność,  iż  Przestępujący  zaoferował  w  ramach  najmu  nowe  urządzenia, 

których koszt zakupu znacznie przewyższa wartość oferty Przystępującego. Izba nie podziela 

stanowiska Odwołującego. 

W

skazać należy, że przedmiot zamówienia to najem urządzeń wielofunkcyjnych, nie zaś ich 

sprzedaż.  Obliczenia  zawarte  w  treści  odwołania  co  do  kosztów  związanych  z  zakupem 

nowych urządzeń miałby zastosowanie gdyby przedmiotem zamówienia była dostawa nowych 

urządzeń.   W konsekwencji  bezprzedmiotowe i  niemające  znaczenia dla sprawy  są faktury 

złożone  przez  Odwołującego  dotyczące  kosztów  nabycia  nowego  urządzenia.  Przedmiot 

zamówienia  w  okresie  realizacji  umowy  będzie  nadal  własnością  Przystępującego,  gdyż 

zostanie  oddany  Zamawi

ający  wyłącznie  w  najem  na  czas  trwania  umowy.  Stąd  też 

analizowanie  ceny  za  realizację  zamówienia  pod  kątem  kosztów  zakupu  urządzeń  jest  w 

ocenie  Izby  nieuprawnione  i  prowadziłoby  do  niemożności  obiektywnego  porównania  cen 

zaproponowanych  przez  wykonawców  za  realizację  zamówienia.  Gdyby  bowiem  przyjąć 

słuszność  twierdzeń  Odwołującego  z  jeden  strony  ocenie  podlegałby  oferty,  których 

przedmiotem  wyceny  jest  wyłącznie  najem  urządzenia,  zaś  z  drugiej  strony  oferty 

uwzględniające  kosztów  zakupu  urządzeń.  Wbrew  twierdzeniom  Odwołującego  z  żadnego 

postanowienia SIWZ nie wynika, iż cena ofertowa winna uwzględniać koszt nabycia urządzeń 

będących  przedmiotem  najmu.  Zamawiający  wymagał  wyłącznie  wskazania  modelu 

urządzenia, co w żaden sposób nie może być utożsamione w obowiązkiem wliczenia w koszt 

wynajmu kosztów ich nabycia.  

Izba uznała, że bez znaczenia dla sprawy mają rozważania Odwołującego o subsydiowaniu 

skrośnym oraz o dumpingu łupieżczym. Po pierwsze, zarzuty te nie zostały pierwotnie zawarte 

w treści odwołania i w związku z tym przedstawienie ich w piśmie procesowym uznać należy 

za  spóźnione.  Po  drugie  rozważania  te  pozostają  bez  wpływu  na  zasadność  zarzutu 

naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż przedmiotem zamówienia jest najmem urządzeń, 

nie zaś ich sprzedaż. To w jaki sposób wykonawca uzyska urządzenia będące przedmiotem 

najmu  czy  te

ż  sposób  pokrycia  koszów  ich  nabycia  jest  irrelewantne,  mając  na  uwadze 

przedmiot  zamówienia.  Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  pozostawił  wykonawcom 

dowolność  co  do  sposobu  doboru  urządzeń  będących  przedmiotem  najmu.  Wskazał 


wyłącznie, iż mają być to urządzenia nie starsze niż 2014 r. Dobór urządzeń oddanych w najem 

Zamawiającemu,  w  tym  decyzja  czy  będą  to  urządzenia  fabryczne  nowe  czy  też  używane, 

leżał w gestii wykonawców oraz przyjętych przez nich wyliczeń co do rentowności zamówienia. 

Oczywistym  bowiem  jest 

dla  jednych  przedsiębiorców  bardziej  rentowny  będzie  zakup 

urządzeń,  oddanie ich w  najem  Zamawiającemu  oraz  ich późniejsze sprzedaż  po  realizacji 

zamówienia, zaś dla innych bardziej rentowe okazać się może wynajęcie używanych urządzeń 

będących  na  stanie  u  przedsiębiorcy  lub  do  których  mają  korzystny  dostęp  u  podmiotów 

trzecich. Okoliczność ta była jednak bez znaczenia dla Zamawiającego i pozostawała w gestii 

poszczególnych  wykonawców.  Tym  samym  bezprzedmiotowa,  w  ocenie  Izby,  jest  analiza 

kosztów zakupu czy też sposobu ich rozliczenia przez Przystępującego.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  nie  zawarł  w  treści  odwołania  okoliczności  faktycznych,  które 

uzasadniałyby wezwanie Przystępującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy 

Pzp. Ograniczenie się do kalkulacji kosztów nabycia nowego urządzenia nie stanowi, w ocenie 

Izby,  obiektywnej  okoliczności,  która  mogłaby  uzasadniać  wątpliwości  Zamawiającego,  o 

których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.  

Wobec braku stwierdzenia naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, art. 24 ust.1 pkt 16 lub 

17 ustawy Pzp oraz art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia 

art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.  

Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na podstawie 

art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238).  

Przewodniczący:………………………………