KIO 2144/18 WYROK dnia 5 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2144/18 

WYROK 

z dnia 5 listopada 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agnieszka Trojanowska 

Członkowie:   

Paweł Trojan 

Renata Tubisz 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  31 

października  2018  r.  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajo

wej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  października  2018r.  przez 

wykonawc

ę  Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i  Ekologicznych  „EKO-WOD”  spółka z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Świdnicy,  ul.  Towarowa  12-14  

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę  Łęka  Opatowska  z  siedzibą w 

Łęce Opatowskiej, ul. Akacjowa 4 

przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Konsorcjum  Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Inżynierii  „EKO-INŻYNIERIA”  spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Bema 186 i 

S. G. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe 

„EKOMAX” z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Kard. M. Ledóchowskiego 193/1 

zgłaszających swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 2144/18 po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie, 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Robót  Wodnych  i 

Ekologicznych „EKO-WOD” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 

Świdnicy, ul. Towarowa 12-14 i : 

Zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  kwotę  10  000  zł.  00  gr  (słownie: 

dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i Ekologicznych „EKO-WOD” spółka z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy, ul. Towarowa 12-


tytułem wpisu od odwołania, 

Zasądza  od  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Robót  Wodnych  i 

Ekologicz

nych „EKO-WOD” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z 

siedzibą w Świdnicy, ul. Towarowa 12-14 na rzecz Gminy Łęka Opatowska 

z  siedzibą  w  Łęce  Opatowskiej,  ul.  Akacjowa  4  kwotę  3 600  zł.  00  zł. 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów 

zastępstwa prawnego.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejszy wyrok - 

w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Kaliszu. 

Przewodniczący: ………………….. 

Członkowie:      : ………………….. 

…………………… 


Sygn. akt KIO 2144/18 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego 

na 

budowę  kanalizacji  sanitarnej  wraz  z  przyłączami,  przepompowniami  ścieków, 

zasilaniem  energetycznym  dla  miejscowości  Raków,  Marianka  Siemieńska,  gm.  Łęka 

Opatowska wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych z 

dnia 13 września 2018r. za numerem 616815-N-2018.  

W  dniu  12  października  2018r.  zamawiający  poinformował  o  wyniku  postępowania  w 

zakresie  pakietu  2  i  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum  Przedsiębiorstwo  Budownictwa 

Inżynierii  „EKO-INŻYNIERIA”  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Ostrowie Wielkopolskim,  ul.  Bema  186  i  S. G. 

prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „EKOMAX” z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, 

ul. Kard. M. Ledóchowskiego 193/1.  

W  dniu  17 

października  2018r.  tę  czynność  zaskarżył  odwołujący  wykonawca 

Przedsiębiorstwo  Robót  Wodnych  i  Ekologicznych  „EKO-WOD”  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Świdnicy,  ul.  Towarowa  12-14.  Odwołanie  zostało 

wniesione  przez  pełnomocnika  działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  17 

października  2018r.  udzielonego  przez  prokurenta  samoistnego  ujawnionego  w  KRS 

załączonym do odwołania. Kopia odwołania została zamawiającemu przekazana w dniu 17 

października 2018r. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 7 ust. 3; art. 89 ust. 1 pkt 

5 oraz art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy 

w związku z art. 288 ust.3 ustawy z dnia 15 maja 2015 

roku Prawo restrukturyzacyjne oraz 

art. 58 § 1 Kodeksu cywilnego.  

Odwołujący wskazał, że jego interes w uzyskaniu zamówienia wyraża się w fakcie, iż ze 

względu na zaniechanie dokonania czynności odrzucenia oferty Wykonawcy - Konsorcjum 

firm  w  składzie:  Lider  konsorcjum  -  Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Inżynierii  „EKO-

INŻYNIERIA" Sp. z 0.0. ul. Bema 186, 63-400 Ostrów Wielkopolski oraz Partner konsorcjum 

– S. G. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „EKOMAX" ul. Kard. M. Ledóchowskiego 193/1, 

400  Ostrów  Wielkopolski  (dalej:  Konsorcjum  firm),  wybór  oferty  najkorzystniejszej 

dokonany  został  z  naruszeniem  zasad  przewidzianych  ustawą.  W  skutek  powyższego 

zostaliśmy pozbawieni możliwości uznania złożonej przez nas oferty za najkorzystniejszą, 

co  determinuje  fakt  zaistnienia  niewątpliwej  szkody.  Unieważnienie  podjętej  przez 

z

amawiającego  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  nakazanie  powtórzenia 

czynności  badania  i  oceny  ofert  umożliwi  nam  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia, 

albowiem to oferta przez nas złożona winna zostać uznana za najkorzystniejszą w świetle 

kryteriów oceny ofert określonych przez zamawiającego. 


Wniósł o: 

• 

nakazanie 

zamawia

jącemu 

unieważnienia 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej; 

• 

nakazanie z

amawiającemu odrzucenia oferty Konsorcjum firm; 

  nakazanie z

amawiającemu powtórzenia czynności oceny ofert oraz wyboru oferty 

najkorzystniejszej spośród ofert nie podlegających odrzuceniu; 

• 

z

asądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania. 

przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  całości  zarzutów  przedstawionych  w 

odwołaniu zgodnie z treścią art. 186 ust 2 ustawy, odwołujący wniósł o dokonanie przez 

z

amawiającego czynności określonych żądaniem odwołania. 

O

dwołujący  podniósł,  że  oferta  złożona  przez  Konsorcjum  firm  została  podpisana  przez 

Pana Z. W. 

pełniącego funkcję Prezesa Zarządu w spółce Przedsiębiorstwo Budownictwa 

Inżynierii  „EKO-INŻYNIERIA"  Sp.  z  o.o.  Do  oferty  załączone  zostało  również 

pełnomocnictwo dla Lidera Konsorcjum udzielone dnia 25 września 2018 roku podpisane 

przez Partnera Konsorcjum i Lidera Konsorcjum - Pana Z. W

. Z treści przedłożonej przez 

Konsorcjum firm w dniu 10.10.2018 roku Informacji odpowiadającej odpisowi aktualnemu z 

Rejestru Przedsiębiorców ze stanem na dzień 06.09.2018 roku wynika, iż w stosunku do 

spółki prowadzone jest postępowanie sanacyjne i ustanowiony został Zarządca. W rubryce 

7 działu 6 Krajowego Rejestru Sądowego Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynierii "EKO-

INŻYNIERIA" Sp. z o.o. wskazano, iż Sąd Rejonowy w Kaliszu wydał orzeczenie dotyczące 

postępowania  sanacyjnego.  Jak  wynika  z  internetowego  monitora  spraw  sądowych  i 

gospodarczych postanowieniem z dnia 17.08.2017 r. Sąd Rejonowy w Kaliszu, V Wydział 

Gospodarczy, Sekcja do spraw Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych, w sprawie V GR 

16/17 otworzył postępowanie sanacyjne dłużnika: Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynierii 

"EKO- 

INŻYNIERIA"  Sp.  z  o.o.,  numer  KRS  0000046232,  adres:  ul.  Bema  186,  63-400 

Ostrów Wlkp. wyznaczono sędziego komisarza w osobie SSR J. D. oraz zarządcę w osobie 

M. P., (numer licencji 260). 

Biorąc pod uwagę postanowienie sądu odwołujący wskazał, iż wprawdzie sąd pozostawił 

zarząd  własny  dłużnikowi,  jednakże stosownie do  art.  288  ust.  3 ustawy  z  dnia 15 maja 

2015 roku Pr

awo restrukturyzacyjne (Dz.U.2017.1508 t.j) dłużnik może wykonywać zarząd, 

ale tylko i wyłącznie w zakresie nieprzekraczającym zakresu zwykłych czynności zarządu. 

Stosownie do w/w przepisu, jeżeli skuteczne przeprowadzenie postępowania sanacyjnego 

wymaga  o

sobistego  udziału  dłużnika  lub  jego  reprezentantów,  a  jednocześnie  dają  oni 

gwarancję  należytego  sprawowania  zarządu,  sąd  może  zezwolić  dłużnikowi  na 

wykonywanie  zarządu  nad  całością  lub  częścią  przedsiębiorstwa  w  zakresie 

nieprzekraczającym  zakresu  zwykłego  zarządu.  Sąd  cofa  zezwolenie  w  przypadku 

zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 239 ust. 1. 


Odwołujący  podniósł,  iż  złożenie  oferty  na  kwotę  8  333  934,67  zł  jest  czynnością 

przekraczającą  zwykły  zarząd,  albowiem  jest  to  zaciągnięcie  zobowiązania  w  postaci 

zawarcia  ewentualnej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  ze  wszystkimi  jej 

konsekwencjami,  wobec  powyższego,  a  zwłaszcza  wobec  treści  przepisu  art  288  ust.3 

Prawo  restrukturyzacyjne  odwołujący  wskazał,  że  oferta  została  złożona  przez  podmiot 

n

ieuprawniony,  co  oznacza,  że  jest  nieważna  z  mocy  prawa.  Prezes  Zarządu  EKO-

INŻYNIERIA  nie  mógł  złożyć  oferty,  bowiem  jest  to  czynność  przekraczająca  zakres 

zwykłego zarządu. Ofertę taką we wskazanej powyżej sytuacji mógł złożyć tylko zarządca 

masy sanacyjnej. Zgodnie z art. 89 ust.1 pkt 8) ustawy 

zamawiający odrzuca ofertę, jeśli 

jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów. Mając na uwadze powyższe odwołujący 

doszedł do wniosku, iż stosownie do przepisu art. 58 § 1 Kodeksu cywilnego złożenie oferty 

przez  EKO-

INŻYNIERIA  reprezentowaną  przez  Prezesa  Zarządu  jest  czynnością 

sprzeczną z ustawą. W myśl bowiem powyższego przepisu czynność prawna sprzeczna z 

ustawą  albo  mająca  na  celu  obejście  ustawy  jest  nieważna,  chyba  że  właściwy  przepis 

przewiduje  inny  skutek,  w  szczególności  ten,  iż  na  miejsce  nieważnych  postanowień 

czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy. 

Na podstawie w/w okoliczności faktycznych i prawnych odwołujący uznał, iż podjęta przez 

zamaw

iającego czynność wyboru oferty najkorzystniejszej stanowi naruszenie art. 89 ust. 

1 pkt 8) ustawy 

w związku z art. 288 ust.3 ustawy Prawo restrukturyzacyjne oraz art. 58 § 

1 Kodeksu cywilnego 

Odwołujący wskazał również na potencjalne naruszenie przepisu art. 26 ust. 3 ustawy  w 

związku z art. 288 ust.3 ustawy Prawo restrukturyzacyjne przez zaniechanie wezwania do 

uzupełnienia  dokumentów  przez  Konsorcjum  firm  w  zakresie  pełnomocnictwa  do 

podpisania oferty. 

Zgodnie  z  treścią  Wykazu  wykonanych  robót  budowlanych  (Załącznik  nr  4  do  SIWZ) 

Konsorcjum  firm  wskazało  w  wierszu  L.p.  2  budowę  kanalizacji  sanitarnej  Niesułowice, 

Sławoszowice,  Wałkowa,  Kolonia  Kobiałka  za  kwotę  4  949  297,21  zł  w  okresie  od 

20.02.2014  roku  do  03.

03.2015  roku.  Zamówienie  zrealizowane  zostało  na  rzecz 

Przedsiębiorstwa  Gospodarki  Komunalnej  „Dolina  Baryczy"  w  Miliczu.  Zgodnie  z 

przedłożonym  poświadczeniem  z  dnia  21.01.2016  roku  inwestycję  tą  realizowało 

konsorcjum  trzech  firm  w  którym  spółka  EKO-INŻYNIERIA  była  wyłącznie  Partnerem. 

Określony  w  SIWZ  (rozdział  VII  punkt  1  ppkt  2)  lit  a)  tiret  pierwszy)  warunek  udziału  w 

postępowaniu  jest  jednoznaczny  -  Wykonawca  ma  udowodnić  wykonanie  co  najmniej 

dwóch robót budowlanych o wartości co najmniej 3 000 000,00 PLN brutto (każdej z nich). 

Przedłożone dokumenty nie dowodzą spełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  skoro  zamówienie  realizowało  aż  trzech  konsorcjantów,  a  jego 

wartość wynosi 4,95 mln złotych to oznacza, że któryś z konsorcjantów nie legitymuje się 


doświadczeniem wskazanym przez zamawiającego. Analiza samej referencji powinna, w 

ocenie odwołującego,  doprowadzić  zamawiającego  chociażby  do  wątpliwości  w  zakresie 

potwierdzenia  spełniania  przez  Konsorcjum  firm  warunku  w  postaci  posiadania 

wymaganego doświadczenia. Zamawiający, zdaniem odwołującego, winien wyjaśnić, jaki 

jest faktyczny zakres realizacji wskazanego zamówienia przez każdego z konsorcjantów. 

Cel

em  postępowania  jest  wybór  wykonawcy,  który  legitymuje  się  doświadczeniem  i  to 

takim,  które  zapewnia  rękojmię  prawidłowego  wykonania  zamówienia.  Doświadczenie 

takiego wykonawcy powinno być doświadczeniem realnym, a wykonawca winien wykazać 

faktyczny  udział  w  realizacji  takiego  zamówienia,  a  nie  tylko  udział  blankietowy.  Na 

potwierdzenie powyższego odwołujący wskazał wyrok KIO z dnia 26 maja 2017 roku, sygn. 

akt KIO 905/17, KIO 925/17, KIO 933/17. 

Wobec powyższego, a także w świetle powyżej wskazanego wyroku Konsorcjum firm nie 

spełnia warunków  udziału w  postępowaniu,  EKO-INŻYNIERIA  bowiem  nie wskazał  jakie 

konkretne doświadczenie nabył w ramach tego konsorcjum. EKO-INŻYNIERIA składając 

niniejsze  poświadczenie  w  postępowaniu  powinien  wykazać,  jakiem  konkretne 

doświadczeniem  się  legitymuje,  tak,  aby  zamawiający  mógł  ocenić,  czy  faktycznie  jego 

udział  jako  Partnera  Konsorcjum  pozwala  na  wykazanie  się  wymaganym  przez 

z

amawiającego doświadczeniem. W tym miejscu odwołujący wskazał na wyrok z dnia 18 

września 2017 r., sygn. akt KIO 1854/17. 

Na podstawie w/w okoliczności faktycznych i prawnych odwołujący uznał, iż podjęta przez 

zam

awiającego czynność wyboru oferty najkorzystniejszej stanowi naruszenie art. 89 ust.1 

pkt 5) ustawy 

w powiązaniu z art. 24 ust.1 pkt 12) ustawy ze względu na fakt, iż Konsorcjum 

firm nie wykazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Z ostrożności procesowej, 

gdyby  Izba  nie 

uwzględniła  powyższego  zarzutu  odwołujący  wskazał  na  naruszenie 

przepisu  art.  26  ust.  3  ustawy 

przez  zaniechanie  wezwania do  uzupełnienia oświadczeń 

Konsorcjum  firm  w  zakresie  przedłożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  w/w 

warunków udziału w postępowaniu. 

Z

amawiający w SIWZ wskazał w rozdziale VII warunki udziału w postępowaniu oraz opis 

sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków. W rozdziale VII, punkt 1 ppkt 2) lit. 

b) tiret pierwszy, SIWZ wskazany jest m.in. waru

nek udziału w postępowaniu polegający na 

konieczności  dysponowania  osobą  pełniącą  samodzielne  funkcje  w  budownictwie  która 

posiada  u

dokumentowane  cyt.:  „minimum  5  letnie  doświadczenie  jako  kierownik  robót 

budowlanych." Osoba ta winna posiadać uprawnienia budowlane do kierowania robotami 

budowlanymi  bez  ograniczeń  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  Prawo  budowlane  w 

specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  wodociągowych  i 

kanalizacyjnych.  Konsorcjum  firm  w  Wykazie  osób,  które  będą  uczestniczyć  w 

wykonywaniu zamówienia (Załącznik nr 5 do SIWZ) wskazał w wierszu L.p. 1. tabeli Pana 


S. G. 

(Kierownik budowy/robót) jako osobę spełniającą warunki udziału w postępowaniu. 

Treść przedmiotowego oświadczenia nie dokumentuje spełnienia w/w warunku udziału w 

postępowaniu, gdyż wskazanie doświadczenia zawodowego liczonego po prostu od daty 

uzyskania 

uprawnień budowlanych nie jest tożsame z minimum 5 letnim doświadczeniem 

j

ako kierownik robót budowlanych. Sam upływ czasu od uzyskania uprawnień budowlanych 

nie  stanowi  o  posiadaniu  jakiegokolwiek  doświadczenia  w  wykonywaniu  obowiązków 

kierownika robót budowlanych.  

W rozdziale VII, punkt 1 ppkt 2) lit. b) tiret drugi, SIWZ wskazany jest m.in

. warunek udziału 

w  postępowaniu  w  postaci  udokumentowania  wykazania  cyt.:  „minimum  3  letnie 

doświadczenie  jako  kierownik  robót  budowlanych.  "  dla  osoby  posiadającej  uprawnienia 

budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w rozumieniu przepisów 

ustawy Prawo budowlane w specjalności drogowej. Konsorcjum firm w Wykazie osób, które 

będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia (Załącznik nr 5 do SIWZ) wskazał w wierszu 

Lp.  2.  tabeli  Pana  M.  W. 

(Kierownik  robót  drogowych)  jako  osobę  spełniającą  warunki 

udziału w postępowaniu określone w rozdziale VII, punkt 1 ppkt 2) lit. b) tiret drugi SIWZ. 

Treść przedmiotowego oświadczenia nie dokumentuje spełnienie w/w warunku udziału w 

postępowaniu, gdyż; 

a) 

wskazanie  doświadczenia  zawodowego  liczonego  po  prostu  od  daty  uzyskania 

uprawnień  budowlanych  nie  jest  tożsame  z  minimum  3  letnim  doświadczeniem  jako 

kierownik robót budowlanych. Sam upływ czasu od uzyskania uprawnień budowlanych nie 

stanowi  o  posiadaniu  jakiegokolwiek  doświadczenia  w  wykonywaniu  obowiązków 

kierownika robót budowlanych. 

b) 

brak jest udokumentowania posiadania przez Pana M. W. 

uprawnień budowlanych 

do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń, albowiem brak jest stosownej opinii 

Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa potwierdzającej spełnienie przedmiotowego warunku 

udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający  wymagał  udowodnienia  posiadania  uprawnień 

budowlanych bez ograniczeń. Zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa w tym 

zakresie. W związku z rozbieżnością na przestrzeni lat zakresu uprawnień budowlanych, 

powołana została instytucja opiniujące zakres obowiązywania poszczególnych uprawnień 

do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 

2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów 

w przypadkach wątpliwości co do treści decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych Polska 

Izba  Inżynierów  Budownictwa  wydaje  opinie  na  temat  zakresu  obowiązywania  tych 

uprawnień  na  żądanie  uprawnionej  strony  postępowania  w  trybie  art.  113  §  2  Kpa  - 

szczegółowe  zasady  udzielania  wyjaśnień  znajdują  się  na  stronie  internetowej  PUB  pod 

adresem: 

https://www.piib.org.Dl/?option=com content&task~view&id-453&ltemid=154.  


Ciężar  udowodnienia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  leży  po  stronie 

Konsorcjum firm, w związku z zaistniałą wątpliwością, Konsorcjum Firm powinno złożyć do 

oferty stosowną opinię Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa w zakresie potwierdzenia lub 

negacji  posiadania  uprawnień  bez  ograniczeń  wydanych  na  podstawie  wcześniej 

obowiązujących przepisów. 

W rozdziale VII, punkt 1 ppkt 2) lit. b) tiret trzeci, SIWZ wskazany jest m.in. warunek udziału 

w  postępowaniu  w  postaci  udokumentowania  wykazania  cyt.:  „minimum  3  letnie  

doświadczenie  jako  kierownik  robót  budowlanych.”  dla  osoby  posiadającej  uprawnienia 

budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  cyt.:  ,bez  ograniczeń  w  rozumieniu 

przepisów ustawy Prawo budowlane" w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji 

i  urządzeń  elektrycznych  i  elektroenergetycznych.  Konsorcjum  firm  Wykazie  osób,  które 

będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia (Załącznik nr 5 do SIWZ) wskazał w wierszu 

Lp. 3. tabeli Pana H. W. 

(Kierownik robót elektrycznych) jako osobę spełniającą warunki 

udziału w postępowaniu określone w rozdziale VII, punkt 1 ppkt 2) lit. b) tiret trzeci SIWZ. 

Treść przedmiotowego oświadczenia nie dokumentuje spełnienie w/w warunku udziału w 

postępowaniu, gdyż: 

a) 

wskazanie  doświadczenia  zawodowego  liczonego  po  prostu  od  daty  uzyskania 

uprawnień  budowlanych  nie  jest  tożsame  z  minimum  3  letnim  doświadczeniem  jako 

kierownik robót budowlanych. Sam upływ czasu od uzyskania uprawnień budowlanych nie 

stanowi  o  posiadaniu  jakiegokolwiek  doświadczenia  w  wykonywaniu  obowiązków 

kierownika robót budowlanych. 

b) 

brak udokumentowania posiadania przez Pana H. W. 

uprawnień 

budowlanych  do  kierowania  robotami  budowlanymi  w  zakresie  sieci.  Zgodnie  z 

zamieszczonymi  wyjaśnieniami  na  stronie  internetowej  Polskiej  Izby  Inżynierów 

Budownictwa pod adresem: 

https://www.piib.org.pl/?option=com  content&task=view&id=1861&lternid-154.  cyt.  fragm.: 

„Pierwotne  brzmienie  §13  ust  1  pkt  4  lit  d)  wskazuje,  że  w  specjalności  „elektrycznej” 

uprawnienia budowlane nadawane były wyłącznie do instalacji Pod pojęciem tym mieściły 

się na równi instalacje i dopisane w 1988 roku do rozporządzenia, sieci elektryczne. W tym 

przypadku  szczególnego  znaczenia  nabiera  brzmienie  cytowanego  na  wstępie  §  1 

rozporządzenia.  Jedynie  zakres  praktyki  zawodowej,  dokumentowej  przez  osobę 

ubiegająca  się  o  nadanie  uprawnień  budowlanych.  decydował  o  tym.  czy  uprawnienia 

obejmują  instalacje,  sieci  czy  łącznie  instalacje  i  sieci  elektryczne,  Jeżeli  w  decyzji  o 

stwierdzeniu  posiadania  przygotowania  zawodowego  nie  zawarto  ograniczenia  zakresu 

uprawnień  wynikającego  z  zakresu  odbytej  praktyki  zawodowej,  w  przypadku  osób  z 

wykształceniem  wyższym,  uprawnienia  obejmują  pełny  zakres  specjalności  w  brzmieniu 

określonym po zmianie przepisów w tym zakresie wprowadzonej w 1988 roku.” 


c) 

brak  udokumentowania  posiadania  przez  Pana  H. W. 

uprawnień budowlanych do 

kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń, brak również stosownej opinii Polskiej 

Izby Inżynierów Budownictwa potwierdzającej spełnienie przedmiotowego warunku udziału 

w postępowaniu. 

Odwołujący  uznał,  iż  podjęta  przez  zamawiającego  czynność  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  stanowi  naruszenie  art.  89  ust.1  pkt  5)  ustawy 

ze  względu  na  fakt,  iż 

Konsorcjum firm nie wykazało spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Z ostrożności 

procesowej,  odwołujący  wskazał  na  naruszenie  przepisu  art.  26  ust.  3  ustawy  przez 

zaniechanie  wezwania  do  uzupełnienia  oświadczeń  Konsorcjum  firm  w  zakresie 

przedłożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  w/w  warunków  udziału  w 

postępowaniu. 

W dniu19 października 2018r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.  

W dniu 22 października 2018r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

zgłosili  się  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum 

Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Inżynierii  „EKO-INŻYNIERIA”  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Bema 186 i S. G. prowadzący 

działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „EKOMAX” z siedzibą 

w  Ostrowie  Wielkopolskim,  ul.  Kard.  M.  Ledóchowskiego  193/1  –  dalej  przystępujący 

wskazując,  że  złożyli  ofertę  prawidłową,  która  została  wybrana  jako  ważna  i 

najkorzystniejsza  i  to  przystępującemu  przysługuje  zamówienie  publiczne  w  celu 

wypracowania zysku. Wnieśli o oddalenie odwołania w całości. Odnosząc się do zarzutów 

odwołania  przystępujący  podnieśli,  że  zgodnie  z  postanowieniem  Sądu  Rejonowego  w 

Kaliszu  z  dnia  17  sierpnia  2017r.  sygn. 

akt  V  GR  16/17  zarząd  spółką  pozostawiono 

Liderowi  Konsorcjum.  Tym  samym  Prezes  zarządu  był  władny  do  podpisania  i  złożenia 

oferty  w  imieniu  spółki,  a  także  czynność  złożenia  oferty  mieści  się  w  ramach  zwykłych 

czynności  zarządu  spółki  i  nie  jest  wymagana  zgoda  zarządcy  sądowego.  W  dniu  17  

sierpnia 2018r. tenże Sąd wydał postanowienie o zatwierdzeniu układu Lidera Konsorcjum 

z wierzycielami i to postanowienie przywraca pełną władzę zarządu spółki do zaciągania 

zobowiązań bez ograniczeń i zgody zarządcy sądowego. Przystępujący nie kwestionuje, że 

wykazał  doświadczenie  zawodowe  nabyte  w  ramach  innego  konsorcjum,  jednakże 

przedstawił realizację, w której Lider Konsorcjum wykonał największy jej zakres czyli roboty 

budowlane  na  kwotę  ponad  3  mln  zł.  Również  zarzut  braku  odpowiednich  uprawnień 

b

udowlanych przez kierowników robót drogowych – M. W., robót elektrycznych – H. W. jest 

bezzasadny,  gdyż  osoby  te  uzyskały  swoje  uprawnienia  przed  1995r.,  kiedy  nie  było 

podziału na uprawnienia nieograniczone i ograniczone, a lata ich doświadczeń w pracy w 

kierowaniu wymaganymi robotami są aż nadto wystarczające, aby te osoby mogły kierować 


dowolnymi robotami, w tym określonymi w przedmiocie zamówienia. Przystąpienie zostało 

podpisane  przez  Prezesa  zarządu  Lidera  Konsorcjum  i  przez  S.  G.  właściciela  firmy 

Pa

rtnera Konsorcjum. Do zgłoszenia załączono dowody przekazania kopii zgłoszenia za 

pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 22 października 2018r. 

Odwołujący w dniu 30 października 2018r. wniósł pismo procesowe, w którym podtrzymał 

dotychczasowe stanowisk

o i ponad odwołanie podniósł, że przy analizie czy dana czynność 

mieści się w pojęciu czynności zwykłego zarządu należy wziąć pod uwagę, że zamówienie 

publiczne byłoby realizowane za pomocą środków wchodzących w skład mady sanacyjnej, 

a  ta  jest  zarządzana  przez  zarządcę,  co  oznacza,  że  ofertę  w  imieniu  EKO-INŻYNIERII 

powinien podpisać zarządca w imieniu własnym jako zarządzający na rachunek PBI Eko- 

Inżynieria  w  restrukturyzacji.  Nadto  inna  jest  sytuacja  przedsiębiorcy  znajdującego się w 

toku  postępowania  sanacyjnego,  a  inna  przedsiębiorcy  wobec,  którego  takiego 

postępowania  nie  otwarto.  Co  więcej  Izba  powinna  wziąć  pod  uwagę,  że  w  ramach 

czynności  zwykłego  zarządu  mieści  się  wykonywanie  czynności  zachowawczych  lub 

mających  na  celu  przysporzenie  majątkowe,  a  nie  podejmowanie  nowych  czynności 

obarczonych znacznym ryzykiem, jakim jest złożenie oferty na wynagrodzenie ryczałtowe 

w przedmiotowym postępowaniu. W zakresie doświadczenia osób, odwołujący podtrzymał 

swoje  stanowisko,  że  zamawiający  oczekiwał  podania  ilości  lat  pełnienia  określonych 

funkcji  na  danej  robocie,  a  nie  czasu  posiadania  uprawnień,  a  także  podtrzymał  swoje 

stanowisko,  że  osoba  ze  średnim  wykształceniem  technicznym  nabyła  uprawnienia 

ograniczone,  a  zatem  nie  mogła  legitymować  się  uprawnieniami  bez  ograniczeń,  czym 

wprowadzono  zamawiającego  w  błąd.  W  zakresie  doświadczenia  przystępującego 

nabytego w ramach konsorcjum, odwołujący podniósł, że przystępujący był tylko członkiem 

konsorcjum i nie realizował całego zamówienia i nie odpowiadał za cały jego zakres.  

Na posiedzeniu w dniu 31 października 2018r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie 

wnosząc o: 

jego odrzucenie z powodu braku interesu w uzyskaniu zamówienia i niemożliwości 

poniesienia  szkody,  gdyż  cena  oferty  odwołującego  przekracza  znacząco 

możliwości  zamawiającego,  który  częściowo  korzysta  z  promesy  pożyczki  z 

WFOŚiGW w Poznaniu. Brak zawarcia umowy do 16 listopada 2018r. spowoduje 

utratę środków obiecanych w ramach promesy, a zamawiający nie ma możliwości 

zwiększenia środków własnych do wartości wskazanej w ofercie odwołującego, co 

powoduje,  że  zamówienie  nie  zostanie  realizowane,  a  odwołanie  zmierza  nie  do 

uzyskania zamówienia, ale do unieważnienia postępowania 

oddalenie  odwołania,  dopuszczenie  powołanych  dowodów  i  zasądzenie  kosztów 


p

ostępowania na rzecz zamawiającego od odwołującego w tym kosztów zastępstwa 

prawnego zgodnie z rachunkiem. Zamawiający w zakresie zarzutu naruszenia przez 

zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy tj. zaniechania odrzucenia oferty złożonej 

przez podmiot ni

euprawniony, podniósł, że odwołujący nie udowodnił twierdzenia, iż 

złożenie  tej  oferty  stanowi  dla  PBI  Eko-Inżynieria  przekroczenie  granic  zwykłego 

zarząd,  a  Sąd  otwierając  postępowanie  sanacyjne  pozostawił  PBI  Eko-Inżynieria 

zarząd własny. W ocenie zamawiającego w tym zakresie spór wkracza w granice 

kognicji  sędziowskiej  i  zamawiający  nie  mają  podstaw  do  badania  tych  kwestii. 

Ustawodawca nawet wśród przesłanek fakultatywnych wykluczenia nie przewidział 

otwarcia  postępowania  sanacyjnego.  W  dalszej  kolejności  podniósł,  że  zarzut 

zaniechania  wykluczenia  nie  został  wykazany  i  nie  koresponduje  z  nim  żadne 

żądanie.  W  zakresie  doświadczenia  konsorcjum  zamawiający  podniósł,  że  nie 

wymagał,  aby  doświadczenie  nabyte  w  konsorcjum  ograniczało  się  wyłącznie  do 

czynności faktycznie wykonanych, z przedstawionych referencji wynika, że PBI Eko-

Inżynieria brał udział w zarządzaniu sprawami konsorcjum , o czym świadczą także 

pozostałe trzy referencje, które wskazują, że PBI Eko-Inżynieria potrafi zarządzać 

kontraktami tak samo

dzielnie jak i w ramach konsorcjum. W zakresie doświadczenia 

kadry, to zamawiający podniósł, że doświadczenie życiowe wskazuje, że uzyskanie 

uprawnień  do  kierowania  robotami  budowlanymi  pokrywa  się  z  rozpoczęciem 

wykonywania tych funkcji, tym samym wykazan

e doświadczenie od 17 do 24 lat w 

ocenie  zamawiającego  jest  wystarczające  dla  wykazania  spełniania  warunku 

udziału. W ocenie zamawiającego odwołujący próbuje doprowadzić do sytuacji, w 

której zamawiający miałby żądać dokumentów nie wynikających z rozporządzenia 

w sprawie rodzajów dokumentów (…) tj. opinii samorządu zawodowego.  

W dniu posiedzenia tj. 31 października 2018r. przystępujący także złożyli pismo procesowe, 

w  którym  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  W  zakresie  pierwszego  z  zarzutów  odwołania 

podniósł,  że  brak  jest  definicji  czynności  zwykłego  zarządu,  ale  w  jego  ocenie  jest  to 

działanie niezbędne do normalnego niezakłóconego działania spółki, jak wykonanie usługi 

wchodzącej  w  zakres  normalnej  działalności  gospodarczej  jednostki  lub  innej  czynności 

prak

tykowanej w normalnym toku działalności. Samo złożenie oferty jest oświadczeniem 

woli, ale nie zaciągnięciem zobowiązania, a od momentu zatwierdzenia układu PBI Eko-

Inżynieria  odzyskał  pełen  zarząd  spółką  bez  zgody  zarządcy  sądowego.  W  zakresie 

doświadczenia  nabytego  w  ramach  konsorcjum  przystępujący  podnieśli,  że  PBI  Eko-

Energetyka wykonała roboty na łączną kwotę 3 154 858,78zł., co potwierdzono fakturami 

od lidera na rzecz członka konsorcjum, a więc PBI Eko-Energetyka wykazał samodzielną 

realizację zamówienia o wymaganej przez zamawiającego wartości. W zakresie uprawnień 

budowlanych,  to  przystępujący  podnieśli  wskazując  na  zmiany  przepisów  dotyczących 


pełnienia  samodzielnych  funkcji  w  budownictwie,  że  przed  1995  rokiem  nie  można  było 

porównywać nabytych uprawnień z uprawnieniami obecnym ograniczonymi lub nie, gdyż 

zakresy  przedmiotowe  uprawnień  są  nieporównywalne,  tym  samym  użyte  przez 

zamawiającego  sformułowanie  „bez  ograniczeń”  należy  rozpatrywać  w  kontekście 

przedmiotu  zamówienia  jaki  ma  być  zrealizowany,  gdyż  inne  rozumienie  tego  warunku 

ograniczałoby dostęp do zamówienia wykonawcom zdolnym je wykonać.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba dopuściła dowody  z dokumentacji postępowania tj. siwz  wraz z  załącznikami w tym 

dokumentacją  opisująca  przedmiot  zamówienia,  oferty  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum  Przedsiębiorstwo  Budownictwa 

Inżynierii  „EKO-INŻYNIERIA”  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Ostrowie Wielkopolskim,  ul.  Bema  186  i  S. G. 

prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „EKOMAX” z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, 

ul. Kard. M. Ledóchowskiego 193/1, kierowanych do tego wykonawcy wezwań i udzielonych 

odpowiedzi,  inform

acji  o  wyniku  postępowania,  odpisu  z  KRS  dla  Przedsiębiorstwa 

Budownictwa Inżynierii "EKO- INŻYNIERIA" sp. z o.o., postanowienia SR w Kaliszu z dnia 

17  sierpnia  2017r.  sygn..  akt  V  GR  16/17  i  postanowienia  tego  Sądu  z  dnia  17  sierpnia 

2018r. sygn. akt V GR

s 4/17, oświadczenia J. S. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod firmą S. J. S. z siedzibą w Zdunach, ul. Polna 28 z dnia 25 września 2018r., umowy 

konsorcjum  z  dnia  23  stycznia  2013r.,  korespondencji  elektronicznej  pomiędzy 

odwołującym  a  PGK  „Dolina  Baryczy”  sp.  z  o.o.  z  okresu  17  –  23  października  2018r., 

załącznika nr 5 do siwz załączonego przez przystępujących na wezwanie zamawiającego 

z  decyzją  nr  UAN  –  8386/88/86,  oświadczenia  zamawiającego  z  dnia  25  października 

2018r.,  pisma  WFOŚiGW  w  Poznaniu  z  dnia  28  czerwca  2018r.  znak  nr  WFOS-II-DPI-

KZA/400/154/2018,  pisma  zamawiającego  do  WFOŚiGW  w  Poznaniu  z  dnia  18 

października 2018r., pisma WFOŚiGW z dnia 25 października 2018r. znak WFOS-II-DPI-

KZA/400/154/2018,  faktur  nr  109/P/2014,  nr  184/P/2014,  41/P/2015,  77/P/2015, 

141/P/2015,  tekstu  jednolitego  umowy  spółki  sp.  z  o.o.  PBI  Eko-Inżynieria  w  Ostrowie 

Wielkopolskim,  dowodu  z  zeznań  świadka  i  przesłuchania  prezesa  zarządu  PBI  Eko-

Inżynieria w charakterze uczestnika postępowania.  

Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Ze  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wynika,  że  zamawiający  postawił  w 

zakresie spornym następujące wymagania: 

VII.  Opis  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  opis  sposobu  dokonywania  oceny 

spełnienia tych warunków 

Zdolności technicznej lub zawodowej: 


a) 

Wykonawca spełni ten warunek jeśli udokumentuje wykonanie zgodnie z zasadami sztuki 

budowlanej  i  prawidłowe  ukończenie  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie: 

•  przynajmniej  dwóch  robót  budowlanych  polegających  na  budowie,  rozbudowie  lub 

przebudowie sieci kanalizacji sanitarnej o wartości zadania co najmniej 3 000 000,00 PLN 

brutto dla każdego z nich (w przypadku wykazania się doświadczeniem opartym na umowie 

zawartej w innej walucie, zamawiający do przy ocenie spełnienia warunku udziału dokona 

przeliczenia w/w kwoty wg średniego kursu walut publikowanego na stronie internetowej 

NBP z dnia ogłoszenia niniejszego przetargu w BZP), 

•  przynajmniej  dwóch  robót  budowlanych  polegających  na  budowie,  rozbudowie  lub 

przebudowie drogi, o wartości zadania co najmniej 500 000,00 PLN brutto (w przypadku 

wykazania się doświadczeniem opartym na umowie zawartej w innej walucie, zamawiający 

do przy ocenie spełnienia warunku udziału dokona przeliczenia w/w kwoty wg średniego 

kursu  walut  publikowanego  na  stronie  internetow

ej  NBP  z  dnia  ogłoszenia  niniejszego 

przetargu w BZP) wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonywania. 

Należy  załączyć  dowody  określające czy  roboty  te zostały  wykonane w  sposób  należyty 

oraz wskazujący, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo 

ukończone według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do SIWZ, 

Dowodami w ninie

jszym postępowaniu, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty 

wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli 

z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze w

ykonawca nie jest w stanie uzyskać 

tych dokument

ów - inne dokumenty. 

Przy ocenie spełniania tego warunku udziału przez wykonawców wspólnie ubiegających się 

o  udzielenie  zamówienia  wielkości  stanowiące  o  spełnianiu  warunku,  tj.  liczba  robót 

budowlanych, będą zsumowane z dokumentów składanych przez wykonawców wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia. 

b) 

Wykonawca  spełni  ten  warunek  jeśli  udokumentuje,  że  dysponuje  wykwalifikowaną 

kadrą,  niezbędną  do  kierowania  robotami  będącymi  przedmiotem  zamówienia.  Osoby 

wyznaczone  do  kierowania  robotami  w 

poszczególnych  branżach  muszą  posiadać 

wymagane uprawnienia i doświadczenie w kierowaniu robotami w swojej branży, tj.: 

•  osoba  posiadająca  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez 

ograniczeń w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane w specjalności instalacyjnej 

w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  w  zakresie 

odpowiadającym  przedmiotowi  zamówienia,  oraz  minimum  5  letnie  doświadczenie  jako 

kierownik robót budowlanych, 

•  osoba  posiadająca  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez 

ograniczeń  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  Prawo  budowlane  w  specjalności  drogowej 


oraz minimum 3 letnie doświadczenie jako kierownik robót budowlanych, 

•  osoba  posiadająca  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez 

ograniczeń w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane w specjalności instalacyjnej 

w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  elektrycznych  i  elektroenergetycznych  w  zakresie 

odpowiadającym  przedmiotowi  zamówienia  oraz  minimum  3  letnie  doświadczenie  jako 

kierownik robót budowlanych, 

Należy  podać  informacje  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  doświadczenia  i 

wykształcenia  niezbędnych  dla  wykonania  zamówienia,  a  także  zakresu  wykonywanych 

przez  nie  czynności,  oraz  informację  o  podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami    z 

wykorzystaniem wzoru stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ, (w przypadku wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  wyżej  wymieniony  dokument 

w

ykonawcy składają wspólnie). 

Uprawnienia,  o  których  mowa  wyżej  winny  być  zgodne  z  Rozporządzeniem  Ministra 

Transportu  i  Budownictwa  z  dnia  11 

września  2014  r.  w  sprawie  samodzielnych  funkcji 

technicznych w budownictwie (Dz. U. z 24 września 2014 r., poz. 1278) lub innych wcześniej 

obowiązujących przepisów. 

Jeżeli  zdolności  techniczne  lub  zawodowe  lub  sytuacja  ekonomiczna  lub  finansowa, 

podmiotu, o którym mowa w ust. 4, nie potwierdzają spełnienia przez wykonawcę warunków 

udziału  w  postępowaniu  lub  zachodzą  wobec  tych  podmiotów  podstawy  wykluczenia, 

zamawiający żąda, aby wykonawca w terminie określonym przez zamawiającego: 

l) zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami lub 

2) zobowiązał się do osobistego wykonania odpowiedniej części zamówienia, jeżeli wykaże 

zdolności  techniczne  lub  zawodowe  lub  sytuację  finansową  lub  ekonomiczną,  o  których 

mowa w ust. 4. 

Jeżeli zmiana albo rezygnacja z podwykonawcy dotyczy podmiotu, na którego zasoby 

w

ykonawca powoływał się, na zasadach określonych w art. 22a ust. l, w celu wykazania 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  wykonawca  jest  obowiązany  wykazać 

zama

wiającemu,  że  proponowany  inny  podwykonawca  lub  wykonawca  samodzielnie 

spełnia  je  w  stopniu  nie  mniejszym  niż  podwykonawca,  na  którego  zasoby  wykonawca 

powoływał się w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. 

X.  Wykaz  oświadczeń  lub  dokumentów  składanych  na  wezwanie  zamawiającego  przez 

wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej na podstawie art. 26 ust. 2. 

Zamawiający wezwie wykonawcę, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni, 

terminie 

aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów: 

potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  (art.  25  ust.  1  pkt  I 

ustawy  

a) 

Wykaz  robót  budowlanych (załącznik  nr  4 do SIWZ)  wykonanych nie wcześniej  niż  w 


okresie ostatnich 5 lat 

przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  —  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty, 

miejsca  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  roboty  te  zostały  wykonane,  z 

załączeniem dowodów określających czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie, 

w szczególności informacji o tym czy roboty zostały wykonane zgodnie z przepisami prawa 

budowlanego i prawidłowo ukończone, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje 

bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane były 

wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie 

jest w stanie uzyskać tych dokumentów — inne dokumenty, 

b) 

Wykaz osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w 

szczególności  odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  lub  kierowanie 

robotami  budowlanymi,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych, 

uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia 

publicznego,  a  także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  o 

podstawie do dysponowania tymi 

osobami (załącznik nr 5 do SIWZ). 

XI. Inne dokumenty, które wszyscy wykonawcy muszą złożyć w ofercie: 

Oferta musi zawierać następujące oświadczenia i dokumenty 

Wypełniony  druk  „Formularz  ofertowy”-  załącznik  nr  1  do  SIWZ.  Upoważnienie  osób 

podpisujących  ofertę  musi  bezpośrednio  wynikać  z  dokumentów  dołączonych  do  oferty. 

Oznacza to, że jeżeli upoważnienie takie nie wynika wprost z dokumentu stwierdzającego 

status prawny w

ykonawcy, to do oferty należy dołączyć stosowne pełnomocnictwo w formie 

oryginału lub kserokopii potwierdzonej notarialnie, 

Dokument potwierdzający wniesienie wadium, 

Pełnomocnictwo  ustanowione  do  reprezentowania  wykonawców  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  (jeżeli  dotyczy).  Pełnomocnictwo  należy  dołączyć  w 

oryginale bądź kopii, potwierdzonej za zgodność z oryginałem notarialnie, 

Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu- załącznik nr 3 do SIWZ, 

Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu- załącznik nr 2 do SIWZ, 

Zobowiązanie podmiotu trzeciego- załącznik nr 7 do SIWZ. Wykonawca, który polega na 

zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów, musi udowodnić zamawiającemu, że realizując 

zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów, w szczególności 

przedstawiając zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych 

zasobów na potrzeby realizacji zamówienia. 

Z dokumentacji opisującej przedmiot zamówienia w zakresie branży elektrycznej wynika, że 

dotyczy  miejsca  dostarczanej  energii  elektrycznej:  zaciski  prądowe  na  ostatniej  listwie 

zaciskowej w złączu w kierunku instalacji odbiorcy: 

z  warunków  przyłączenia  z  dnia  15  grudnia  2016r.  nr  P/16/060375  wynika,  że  dotyczy 


urządzeń niskiego napięcia – pt. 7.1.3. – wykonać przyłącze elektroenergetyczne 0,4 kV 

kablem typu YAKXs min. 35 mm2. Z pkt10.1 wynika, że warunki dotyczą sieci o napięciu 

do 1kV i nie dotyczą sieci o napięciu powyżej 1 KV.  

- z projektu budowlano-

wykonawczego z lutego 2017r. wynika, że dotyczy kablowych linii 

zasilających 0,4 kV zasilających poszczególne przepompownie ścieków P1-P6 i oświetlenia 

zewnętrznego przy poszczególnych przepompowniach. 

Z oferty przystępujących str. 2 formularza ofertowego wynika, że przystępujący zamierzają 

korzystać  z  podwykonawstwa  w  tym  m.  in.  z  usług  H.  W.  jako  kierownika  robót 

elektrycznych.  Formularz  ofertowy  na  str.  4  podpisał  Z.  W.  jako  prezes  zarządu  „Eko-

Inżynieria”  sp.  z  o.o.  w  sanacji.  Do  oferty  załączono  pełnomocnictwo  dla  Z.  W. 

reprezentującego  Przedsiębiorstwo  Budownictwa  Inżynierii  „Eko-Inżynieria”  sp.  z  o.o. 

udzielone  przez  partnera  do  m.  in.  podpisania  i  złożenia  wspólnej  oferty.  Do  oferty 

dołączono  również  zobowiązania  H.  W.  do  oddania  przystępującym  zasobów  zdolności 

technicznych i zawodowych na potrzeby spełnienia warunku udziału w postępowaniu jako 

kierownik robót elektrycznych, które następnie w toku realizacji zamówienia wykona. 

W dniu 4 października 2018r. zamawiający pozyskał ustną opinię mec. J. M., że fakt iż Eko-

Inżynieria  sp.  z  o.o.  znajduje  się  w  sanacji  nie  stanowi  przesłanki  do  wykluczenia 

przystępujących z postępowania.  

W dniu 9 października 2018r. zamawiający pozyskał opinię radcy prawnego, że otwarcie 

postępowania sanacyjnego nie stanowi podstawy z art. 24 ust. 5 pkt 1 w związku z art. 332 

ust. 1 ustawy restrukturyzacyjnej. 

W  dniu  4  października  2018r.  zamawiający  wystosował  do  przystępujących  wezwanie  w 

trybie art. 26 ust. 2 ustawy wzywając do złożenia następujących dokumentów: 

a) 

wykazu robót budowlanych,  

b) 

wykazu osób, 

c) 

informacji  o  ubezpieczeniu od  odpowiedzialności  cywilnej  w  ramach prowadzonej 

działalności gospodarczej,  

braku podstaw wykluczenia: 

a) 

zaświadczenia o braku zaległości podatkowych,  

b) 

zaświadczenia o braku zaległości w opłaceniu składek na ubezpieczenie społeczne 

i zdrowotne, 

c) 

odpisu z właściwego rejestru w celu wykazania braku postaw wykluczenia z art. 24 

ust. 5 pkt 1 ustawy 

nadto harmonogramu z podziałem na poszczególne etapy realizacji zamówienia 

W dniu 10 

października 2018r. przystępujący odpowiedzieli na wezwanie składając: 

a) 

wykaz robót budowlanych, w którym wskazali następujące doświadczenie: 


kanalizację sanitarną Oborniki Śląskie o wartości 13 459 277,13zł. realizowaną 

w okresie od 5 maja 2014r. do 14 gr

udnia 2015 dla Gminy Oborniki Śląskie 

kanalizację  sanitarną  Niesułowice  Wałkowa,  Kolonia  Kobiałka  o  wartości 

297,21zł. realizowaną w okresie od 20 lutego 2014 do 3 marca 2015r. dla 

Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej „Dolina Baryczy” w Miliczu 

3.  roboty drogowe Bieni

ów, Myślniew o wartości 1 661 300,14zł. w okresie od 11 

października 2016 – 30 listopada 2016r. dla Urzędu Gminy Kobyla Góra 

roboty  drogowe  Kobyla  Góra  Myślniew,  Kuźnica  Myślniewska  na  kwotę 

1 499 975,90 w okresie 27 stycznia 2017 

– 9 maja 2017 dla Gminy Kobyla Góra.  

W zakresie spornym tj. poz. 2 wykazu przystępujący przedstawili poświadczenie z dnia 21 

stycznia  2016r.  Przedsiębiorstwa  Gospodarki  Komunalnej  „Dolina  Baryczy”,  z  którego 

wynika, że kanalizację sanitarną wykonało konsorcjum firm J. S. prowadzącego działalność 

gospodarczą  pod  firmą  S.  J.  S.  z  siedzibą  w  Zdunach,  Przedsiębiorstwo  Budownictwa 

Inżynierii „Eko-Inżynieria” sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim, i Zakład Górniczy 

„Hydrowiert”  s.c.  Fitzner&Fitzner  z  siedzibą  w  Miliczu.  Wartość  robót  wyniosła 

297,21zł. brutto. 

b) 

Wykaz osób, w którym wskazano: 

1.  S.  G. 

jako  wykonawcę  z21  letnim  doświadczeniem  nr  uprawnień  UAN  – 

7342/3/97  nr  dec.  1/97  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami 

budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń 

wodociągowych i gazowych bez ograniczeń jako kierownika budowy – robót 

2.  M. W. 

jako wykonawcę z 24 letnim doświadczeniem nr uprawnień UAN – 7342-

94/93 jako kierownika budowy i robót specjalności konstrukcyjno – inżynieryjnej 

w  zakresie  dróg  i  nawierzchni  lotniskowych,  obejmującej  również  typowe 

przepust

y i mosty jako kierownika robót drogowych, 

3.  H. W. 

jako osobę udostępnioną z 23 letnim doświadczeniem nr uprawnień UAN 

8386/88/8c  kierownika  budowy  i  robót  specjalności  inżynieryjnej  w  zakresie 

instalacji elektrycznych jako kierownika robót elektrycznych, 

4.  G.  G. 

jako  osobę  udostępnioną  z  17  letnim  doświadczeniem  legitymująca  się 

dyplomem ukończenia studiów 8047, ukończone wyższe studia magisterskie na 

kierunku archeologia 

– do prac archeologicznych.  

Do wykazu dołączono zobowiązania wyżej wymienionych osób do osobistego wykonania 

czynności.  

Dla  S.  G. 

załączono  decyzję  z  16  czerwca  1997r.  nr  1/97  i  uprawnienia  UAN  7342/3/97 

wskazujące  na  uprawnienia  bez  ograniczeń  oraz  zaświadczenie  o  ubezpieczeniu  od 

odpowiedzialności cywilnej. Dla M. W. załączono decyzję z 21 lutego 1994 i uprawnienia 

UAN 7342-

94/97 w specjalności konstrukcyjno- inżynieryjnej w zakresie dróg i nawierzchni 


lotniskowych, obejmujących również typowe przepusty i mosty. Załączono zaświadczenie o 

posiadaniu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Dla H. W. załączono decyzję UAN 

8386/88/8c wskazującą na stanowisko technika elektryka jako kierownika budowy i robót 

specjalności  instalacyjno-inżynieryjnej  w  zakresie  instalacji  elektrycznych  o  powszechnie 

znanych  rozwiązaniach  konstrukcyjnych  i  budownictwie  osób  fizycznych  także  o 

powszechnie znanych rozwiązaniach  konstrukcyjnych i  schematach technicznych wraz  z 

zaświadczeniem o podleganiu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej.  

Przystępujący przedłożyli do przystąpienia : 

Oświadczenie  J.  S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  S.  J.  S.  z 

siedzibą w Zdunach, z której wynika, że przy budowie kanalizacji sanitarnej w zlewni 

O.Ś. Milicz – część II (miejscowości Niesułowice, Sławoszowice, Wałkowa i Kolonia 

Kobiałka PBI Eko-Inżynieria wykonała roboty na kwotę 3 154 858,78zł. brutto.  

2.  Z postanowienia z dnia 17 sierpnia 2017r. w sprawie sygn. akt V GR 16/17 wynika, 

że Sąd Rejonowy w Kaliszu postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne PBI Eko-

Inżynieria, pozostawić zarząd własny dłużnikowi, wyznaczyć sędziego – komisarze 

w osobie SSR J. D.

, oraz zarządcę w osobie M. P. oraz ustalić jurysdykcję polską.  

3.  Z postanowienia z dnia 17 sierpnia 2018r. w sprawie sygn.. akt V GRs 4/17 wynika, 

że Sąd Rejonowy w Kaliszu zatwierdził układ przyjęty przez wierzycieli dłużnika PBI 

Eko-

Inżynieria.  

Z  odpisu  KRS 

Przedsiębiorstwa  Budownictwa  Inżynierii  "EKO-  INŻYNIERIA"  wynika,  że 

prezes zarządu Z. W. może reprezentować spółkę samodzielnie oraz, że Sąd Rejonowy w 

Kaliszu Wydział V Gospodarczy wszczął postępowanie sanacyjne w dniu 17 sierpnia 2017r. 

sygn. akt V GR 16/17 i ustanowił zarządcą M. P.  

Z  umowy  konsorcjum  z  dnia  23  grudnia  2013r.  wynika,  że  przedmiotem  umowy  była 

realizacja  wspólnego  przedsięwzięcia  budowy  sieci  kanalizacji  sanitarnej  w  zlewni  OŚ 

Milicz część II dla miejscowości Niesułowice, Sławoszewice, Wałkowa i Kolonia Kobiałka. 

Liderem konsorcjum była firma J. S. Lider był odpowiedzialny za realizację zadania, w tym 

płatności.  Miał  dokonywać  rozliczeń  z  partnerami  na  podstawie  faktur  lub  not 

obciążeniowych. Strony ustaliły podział prac taki, że na PBI Eko-Inżynieria miał przypadać 

34%  zakresu  robót,  przy  czym  szczegółowy  zakres  robót  dla  poszczególnych  stron 

konsorcjum  miał  zostać  ustalony  w  terminie  30  dni  po  przedstawieniu  zamawiającemu 

szczegółowego  harmonogramu  realizacji  kontraktu.  Strony  ustaliły,  że  płatności  od 

zamawiającego  będą  dokonywane  na  konto  lidera  konsorcjum,  a  ten  dokona  płatności 

należnych części wynagrodzenia partnerów w terminie 3 dni od dnia otrzymania płatności 

od  zamawiającego.  Za  wykonane  roboty  partner  konsorcjum  będzie  wystawiał  faktury 

liderowi konsorcjum. Wszelkie zmiany postanowień tej umowy wymagały formy pisemnej 

aneksu do umowy pod rygorem nieważności.  


Z korespondencji elektronicznej wynika, że odwołujący pytał zamawiającego PGK „Dolina 

Baryczy”  jaką  część  wartościowo  realizowała  firma  PBI  Eko-Inżyniera  jako  partner 

konsorcjum  zadan

ia  budowy  sieci  kanalizacji  sanitarnej  w  zlewni  OŚ  Milicz  część  II  dla 

miejscowości Niesułowice, Sławoszewice, Wałkowa i Kolonia Kobiałka. Odwołujący na tak 

postawione pytanie otrzymał odpowiedź, że zamawiający nie jest w stanie określić zakresu 

robót,  który  został  zrealizowany  przez  partnera  konsorcjum  PBI  Eko-Inżniera.  Umowa 

przewidywała  obowiązek  określenia  części  zamówienia,  które  będą  wykonywać 

podwykonawcy. W kolejnym zapytaniu odwołujący chciał wiedzieć, czy umowa konsorcjum 

wskazywała  34%  zakresu  rzeczowego  czy  też  wartości  zamówienia.  Z  uwagi  na  zapisy 

wymogów  przetargów  w  zakresie  wykazywania  się  określoną  kwotą  weryfikacja 

dokonywana jest pod kątem wartości zrealizowanej części zamówienia. Czy jest możliwość 

odniesienia  tych  34%  zakresu  rzeczowego 

do  wartości  umowy.  Czy  odwołujący  może 

uzyskać skan umowy konsorcjum. Zamawiający PGK „Dolina Baryczy” wskazał, że w treści 

zawartej pomiędzy członkami konsorcjum umowy strony ustaliły następujący podział prac 

–  PBI  Eko-Inżynieria  –  34%  zakresu  robót.  Zamawiający  nie  wymagał  ewidencji  ani  nie 

weryfikował  który  konkretnie  etap  robót  był  realizowany  przez  poszczególnych  członków 

konsorcjum.  Wszystkie  dokumenty  tworzone  przez  konsorcjum  były  podpisywane  przez 

lidera. Wopinii zamawiającego postanowienia umowy konsorcjum należałoby rozpatrywać 

w  kontekście  zakresu  rzeczowego.  Jednocześnie  z  uwagi  na  niewskazania  w  umowie 

konsorcjum konkretnych etapów robót, wartość zakresu robót określona na poziomie 34% 

należy odnieść do tego samego poziomu wartości umowy.  

-  z 

załącznika nr 5 do siwz oraz uprawnień budowlanych nr UAN  – 8386/88/86 wynikają 

treści ustalone przez Izbę na podstawie dokumentacji złożonej przez zamawiającego.  

Dowody  złożone  do  odpowiedzi  na  odwołanie  pozwalają  na  ustalenie,  że  zamawiający 

zamierzał realizować przedmiotowe zamówienie w łącznej wysokości 9 300 000zł., w tym 

w 2018r. w wysokości 3 800 000zł., a w 2019 w wysokości 5 500 000zł., przy czym zadanie 

inwestycyjne  zostało  wprowadzone  do  budżetu  zamawiającego  po  otrzymaniu  promesy 

pożyczki WFOŚiGW w Poznaniu na kwotę 6 338 178zł. Zamawiający oświadczył, że nie 

ma możliwości zwiększenia tych środków.  

Z pisma WFOŚiGW w Poznaniu do zamawiającego i zamawiającego do WFOŚiGW wynika, 

że  WFOŚiGW  w  Poznaniu  planował  pomoc  finansową  ze  środków  własnych  w  formie 

pożyczki  zwrotnej  w  całości  na  wsparcie  przedmiotowego  zamówienia  ogółem  do  kwoty 

178,  00zł.  z  tego  do  realizacji  w  2018r.  3 000 000zł.  przy  czym  zamawiający  miał 

przedłożyć  wymagane  do  uzyskania  pożyczki  dokumenty,  w  tym  umowę  z  wykonawcą 

za

mówienia do 20 lipca 2018r., a promesa traci swoją ważność najpóźniej w dniu 31 grudnia 

2018r. 

Zamawiający przesunął termin przekazania dokumentów co najmniej 2 razy do dnia 

19  października  2018r.,  a  następnie  pismem  z  dnia  18  października  2018r.  do  dnia  16 


listopada  2018r.,  co  zaakceptował WFOŚiGW,  wskazując jednocześnie,  że  w  związku  z 

harmonogramem  prac  Rady  Nadzorczej  złożenie  kompletu  dokumentów  w  tym  terminie 

może  skutkować  brakiem  przyznania  pomocy  finansowej  i  nie  podpisaniem  umowy  na 

powyższe przedsięwzięcia w 2018r. Zalecono rozważenia przesunięcia terminu realizacji 

przedsięwzięcia na rok 2019.  

Z dowodów przystępującego Izba ustaliła, co następuje : 

faktury są wystawione pomiędzy PBI Eko-Inżynieria jako sprzedawcą, a S. jako nabywcą 

i  wszystkie  dotyczą  budowy  sieci  kanalizacji  sanitarnej  w  zlewni  OŚ  Milicz  część  II  dla 

miejscowości Niesułowice, Sławoszewice, Wałkowa i Kolonia Kobiałka 

faktura VAT nr 109/P/2014 z 5 sierpnia 2014r. na kwotę 738 087, 33zł. 

- faktura VAT18

4/P/2014 z 31 października 2014 na kwotę 782 748,47zł. 

faktura VAT nr 41/P/2015 z 16 marca 2015 na kwotę 358 127,87zł. 

faktura VAT nr 77/P/2015 z dnia 30 kwietnia 2015r. na kwotę 891 750,00zł. 

Faktura VAT nr141/P/2015 z dnia 31 lipca 2015r. na kwotę 384 145,11zł.  

Z tekstu jednolitego umowy spółki par. 17 lit. b tiret 2 wynika, że każdy członek zarządu 

może  prowadzić  bez  uprzedniej  uchwały  zarządu  sprawy  nie  przekraczające  zwykłych 

czynności zarządu, zgodnie z posiadanym pełnomocnictwem.  

Na  podstawie 

zeznań świadka  P. W.  i  przesłuchania uczestnika postępowania  w  osobie 

prezesa  zarządu  PBI  Eko-Inżynieria,  Izba  ustaliła,  że  PBI  Eko-Inżynieria  zajmuje  się 

budową  kanalizacji  sanitarnych,  deszczowych  i  robotami  drogowymi  w  tym 

przepompowniami  i  oczyszczaln

iami  ścieków.  Swoją  działalność  realizuje  przede 

wszystkim przez udział w postępowaniach przetargowych, a także przez przygotowywanie 

ofert dla dużych wykonawców, takich jak Strabag, Skanska jako podwykonawcy. W okresie 

ostatnich  5 lat  wykonała kilka  dużych zamówień  około 8  –  10 mln zł.  np  Miejska  Górka, 

Oborniki Śląskie, jedno ze zleceń dla Milicza, budowa S8 na odcinku Walichnowy- węzeł 

Sieradz,  obiekt  dla  zakładu  energetycznego  w  Groszowicach,  obwodnica  Nysy.  Wobec 

firmy  toczy  się  od  17  sierpnia  2017  r.  postępowanie  sanacyjne,  które  jeszcze  się  nie 

zakończyło.  Mimo  trwania  tego  postępowania,  normalnie  realizowane  są  zlecenia, 

pozyskiwane  są  nowe,  zatrudniani  i  pozyskiwani  są  pracownicy.  Pani  M.  P.  jest 

ustanowiona zarządcą. Zarządca ani sędzia komisarz raczej nie ingerują w sprawy zarządu. 

Współpraca z zarządcą ograniczyła się do wystosowywania w imieniu zarządcy pism do 

dłużników spółki, a wobec sądu do co miesięcznych sprawozdań obejmujących m. in. na 

temat  realizowanego portfela  zamówień.  Nie było przypadku kwestionowania możliwości 

składania ofert czy zawarcia umów tak przez zarządcę jak i sędziego komisarza, nie była 

to  podstawa  do  odrzucenia  oferty  PBI  Eko-

Inżynieria  w  innych  postępowaniach 

przetargowych. Firma mogła kupować, ale nie mogła sprzedawać środków trwałych.  

Cały czas dłużnik mógł korzystać z tego, czym dysponuje. Od momentu zatwierdzenia układu 


Jest nadzorca sądowy, a nie zarządca.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne o których mowa w 

art. 185 ust. 2 ustawy.  

Izba nie dopatrzyła się wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 189 ust. 2 ustawy, 

które  skutkowałyby  odrzuceniem  odwołania.  Izba  postanowiła  oddalić  wniosek 

zamawiającego poparty przez przystępujących o odrzucenie odwołania na podstawie art. 

189  ust.  2  pkt.  2  ustawy  oparty  o  twierdzenie  zamawiającego,  że  odwołanie  zostało 

wniesione  przez  podmiot  nieuprawniony,  gdyż  nie  wykazał  interesu  w  uzyskaniu 

zamówienia  i  możliwości  poniesienia  szkody.  Izba  oddalając  wniosek  wskazuje,  że  pod 

pojęciem podmiotu nieuprawnionego należy rozumieć podmiot nie będący wykonawcą lub 

uczestnikiem konkursu uprawnionym do wniesienia odwołania. Może to być pełnomocnik, 

który  nie  wykazał  umocowania  wykonawcy,  partner  konsorcjum  działający  w  imieniu 

własnym,  podwykonawca,  który  nie  składał  oferty,  czy  też  wykonawca  ostatecznie 

wykluczony  lub  odrzucony,  który  utracił  szansę  na  uzyskanie  zamówienia.  Natomiast 

przesłanka, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy to jest interes w uzyskaniu zamówienia 

i  możliwość  poniesienia  szkody  w  związku  z  potencjalnym  naruszeniem  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy,  jest  przesłanką  merytoryczną  dopuszczalności 

wniesienia odwołania i podlega rozpoznaniu jako element oceny merytorycznej odwołania 

na etapie rozprawy. Brak interesu lub szkody może być przesłanką oddalenia odwołania, 

ale nie jego odrzucenia. Tym samym Izba nie dopatrzyła się podstaw odrzucenia odwołania.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość 

poniesienia szkody w związku z możliwym naruszeniem przez zamawiającego przepisów 

ustawy, czym wypełnił przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwołania z art. 179 

ust.  1  ustawy.  W  ocenie 

Izby  odwołujący  w  dacie  wnoszenia  odwołania  miał  interes  w 

uzyskaniu zamówienia, gdyż nie był mu znany ani sposób finansowania zamówienia, ani 

brak możliwości podwyższenia środków finansowych przez zamawiającego, ani także to, 

że środki mogą nie być przyznane na rok 2018 w przypadku niepodpisania umowy do 16 

listopada  2018r.  Izba  wzięła  pod  uwagę  także  to,  że  terminy  przekazania  WFOŚiGW 

dokumentów nie były restrykcyjnie przez udzielającego promesę przestrzegane i zezwalał 

on  na  wydłużenie  tego  terminu.  Nie  jest  także  pewna  utrata  środków  z  promesy,  gdyż 

WFOŚiGW  zalecał  jedynie  rozważenie  możliwości  przesunięcia  przedsięwzięcia  na  rok 

2019,  co  nie  daje  podstaw  do  przyjęcia,  że  promesa  przepadłaby  zamawiającemu,  a 


zamówienie  w  bliższej  dającej  się  określić  perspektywie  czasowej  nie  mogłoby  zostać 

zrealizowane. Istnienie interesu jest przesłanką dopuszczalności odwołania, a więc badane 

jest na datę jego wniesienia, tym samym w ocenie Izby brak było podstaw do oddalenia 

odwołania z powodu nie wykazania przesłanki z art. 179 ust. 1 ustawy. Izba podziela w tym 

zakresie  pogląd  wypracowany  w  orzecznictwie  Trybunału  Sprawiedliwości  Unii 

Europejskiej, zgodnie z którym pojęcie interesu w uzyskaniu danego zamówienia, odnosi 

się  nie  do  konkretnego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  ale  do 

możliwości uzyskania świadczenia będącego przedmiotem zamówienia publicznego. W tej 

sytuacji  wykonawca,  którego  oferta  nie  podlegała  ostatecznemu  wykluczeniu,  czy 

ostatecznemu  odrzuceniu  może  mieć  interes  w  uzyskaniu  tego  samego  świadczenia  od 

zamawiającego  w  ramach  innego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

także  w  przypadku  unieważnienia  wcześniejszego  postępowania,  oczywiście  pod 

warunkiem, że świadczenia z obu postępowań nie będą istotnie się od siebie różnić, w taki 

sposób,  iż  nie  będzie  można  już  mówić  o  tożsamości  świadczeń.  Skoro  tak  szeroko 

orzecznictwo  unijne  stanowiące  element  prawa  pierwotnego  Unii  Europejskiej  nakazuje 

postrzegać interes, to również możliwość poniesienia szkody może być postrzegana jako 

utrata  zysku,  nie  w  tym  konkretnym  postępowaniu,  ale  jako  utrata  zysków  jakie  można 

byłoby uzyskać za to samo świadczenie w innym postępowaniu. Konkludując Izba doszła 

do  przekonania,  że  odwołujący  wykazał  przesłankę  materialnoprawną  dopuszczalności 

o

dwołania.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego przepisów: art. 7 ust. 3; art. 89 ust. 1 pkt 5 oraz art. 

89 ust. 1 pkt 8 ustawy 

w związku z art. 288 ust.3 ustawy z dnia 15 maja 2015 roku Prawo 

restrukturyzacyjne oraz 

art. 58 § 1 Kodeksu cywilnego 

Zarzut nie potwierdził się. W ocenie Izby kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia ma fakt, że 

17  sierpnia  2018r.  Sąd  Rejonowy  w  Kaliszu  w  sprawie  V  GRs  4/17  zatwierdził  układ  z 

wierzycielami. O ile bezsporne jest, że w dniu 17 sierpnia 2017r. w sprawie sygn. akt V GR 

16/17  tenże  sąd  otworzył  postępowanie  sanacyjne  przyznając  dłużnikowi  zarząd  własny  i 

ustanawiający zarządcę w osobie M. P., które miała w imieniu PBI Eko-Inżynieria dokonywać 

zarządu  nad  masą  sanacyjną  i  wykonywać  czynności  przekraczającego  granice  zwykłego 

zarządu, to jednak w dacie składania oferty, sąd wydał już postanowienie o zawarciu układu, 

które  w  ocenie  Izby  wobec  braku  informacji  o  wniesieniu  zażalenia  uprawomocniło  się 

najpóźniej  w  dacie  8  września  2018r.  Stosownie  do  art.  171  ust.  1  ustawy  prawo 

restrukturyzacyjne  z  dniem  uprawomocnienia  się  postanowienia  zatwierdzającego  układ 

nadzorca albo zarządca obejmują funkcję nadzorcy wykonania układu, chyba że układ stanowi 

inaczej. Oczywiście Izba wzięła pod uwagę treść art. 224 prawa restrukturyzacyjnego, który 


stanowi,  że  od  daty  zatwierdzenia  układu  do  jego  uprawomocnienia  nadzorca  układu  pełni 

funkcję  nadzorcy  sądowego,  co  w  ocenie  Izby  oznacza  tyle,  że  w  okresie  od  wydania 

postanowienia o zatwierdzeniu układu do momentu jego uprawomocnienia, aby zabezpieczyć 

interesy kręgu  podmiotów  uprawnionych do  zażalenia dłużnik  jest  ograniczony  w  zarządzie 

majątkiem  do  zakresu  czynności  zwykłego  zarządu.  Ograniczenie  to  ustaje  z  chwilą 

uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu. Przemawia za tym także przepis 

art.  324  prawa  restrukturyzacyjnego,  zgodnie,  z  którym  postępowanie  restrukturyzacyjne 

zostaje  zakończone  z  dniem  uprawomocnienia  się  postanowienia  o  zatwierdzeniu  układu. 

Natomiast  przepis  art.  329  ust.  1  ustawy  prawo  restrukturyzacyjne  wskazuje,  że  z  dniem 

zakończenia  postepowania  (w  domyśle  restrukturyzacyjnego)  dłużnik  odzyskuje  prawo 

zarządu majątkiem, jeżeli był go pozbawiony lub było ono ograniczone, chyba że układ stanowi 

inaczej. 

Nadzorca  wykonania  układu  sprawuje  swoją  funkcję  do  momentu  wydania  przez  sąd 

postanowienia o wykonaniu układu. Istotne dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy jest to, 

że  od  momentu  uprawomocnienia  się  postanowienia  o  zatwierdzeniu  układu  dłużnik  –  PBI 

Eko-

Inżynieria mógł wykonywać swój zarząd z ograniczeniem do czynności zwykłego zarządu, 

czy  też  bez  ograniczeń.  Kluczowe  jest  brzmienie  art.  171  ust.  2  ustawy  prawo 

restrukturyzac

yjne,  który  stanowi,  że  do  nadzorcy  wykonania  układu  przepisy  o  nadzorcy 

układu,  z  wyjątkiem  przepisów  o  konieczności  zawarcia  umowy,  stosuje  się  odpowiednio. 

Przepisy art. 28-30 

stosuje się odpowiednio. Należy sięgnąć do art. 36 ust. 1 ustawy prawo 

restrukturyzacyjne,  który  stanowi,  że  zawarcie  umowy  z  nadzorcą  układu  nie  ogranicza 

dłużnika w zarządzie jego majątkiem. Skoro zastosowania nie ma przepis o zawarciu umowy, 

to odpowiednie stosowanie przepisu art. 36 ust. 1 będzie oznaczało, że ustanowienie nadzorcy 

wykonania  układu  nie  ogranicza  dłużnika  w  zarządzie  jego  majątkiem,  a  w  konsekwencji, 

będzie  on  miał  prawo  zaciągać  zobowiązania  niezależnie  od  tego  czy  służą  jedynie 

zabezpieczeniu dotychczasowej pozycji dłużnika, czy stanowią one dodatkowe nawet znaczne 

ryzyko,  czy  wreszcie  przekraczają  czy  też  nie  granice  zwykłego  zarządu,  co  w  oczywisty 

sposób pozostaje w zgodzie z art. 329 prawa restrukturyzacyjnego.. Konkludując, rację należy 

przyznać  przystępującemu,  że w  dacie 29  września 2018r. kiedy  nastąpiło złożenie ofert  w 

niniejszym  postępowania,  PBI  Eko-Inżyniera  miała  prawo  sprawować  zarząd  nad  swoim 

majątkiem i zawierać umowy o wspólną współpracę podmiotów wspólnie ubiegających się o 

zamówienie publiczne, udzielać w celu realizacji takiego zobowiązania pełnomocnictw, czy też 

te  pełnomocnictwa  przyjmować,  jak  również  działając  w  granicy  udzielonego  mu 

pełnomocnictwa składać ofertę wspólną w imieniu własnym (w stosunku do zarządu swoim 

majątkiem) jak i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez partnera. Okoliczność 

zatem,  czy  zwykły  zarząd  zmienia  swoje  granice  w  sytuacji  wszczęcia  postępowania 

sanacyjnego,  jest  irrelewantna  dla  rozstrzygni

ęcia  zapadłego  w  sytuacji  złożenia  oferty  po 


uprawomocnieniu  się  postanowienia  o  zatwierdzeniu  układu  i  odzyskaniu  przez  dłużnika 

zarządu  nad  swoim  majątkiem.  W  konsekwencji  Izba  nie  dopatrzyła  się  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  wskazanych  przez  odwołującego  w  zarzucie,  a  przede 

wszystkim naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy 

w związku z art. 7 ust. 3 ustawy i 288 ust. 3 

ustawy prawo restrukturyzacyjne. Izba nie dopatrzyła się także naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 5 

ustawy, gdyż odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że przystępujący z powodu otwarcia 

postępowania  sanacyjnego  podlegał  wykluczeniu.  Nie  znalazł  także  potwierdzenia  zarzut 

ewentualny naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy przez wezwanie do uzupełnienia pełnomocnictw 

lub innych dokumen

tów potwierdzających umocowanie do złożenia oferty.  

Zarzut 

naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust.1 pkt 5) ustawy w powiązaniu z art. 24 

ust.1  pkt  12)  ustawy 

ze  względu  na  fakt,  iż  Konsorcjum  firm  nie  wykazało  spełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  zawodowych  i  technicznych  z 

zarzutem  ewentualnym  naruszenia  przepisu  art.  26  ust.  3  ustawy  przez  zaniechanie 

wezwania  do  uzupełnienia  oświadczeń  Konsorcjum  firm  w  zakresie  przedłożenia 

dokumentów potwierdzających spełnianie w/w warunków udziału w postępowaniu. 

Zarzut  nie  potwierdził  się.  Izba  uznała  za  mające  istotne  znaczenie  dla  rozstrzygnięcia 

dowody złożone przez przystępującego w postaci faktur wystawionych przez firmę  S. na 

rzecz PBI Eko-

Inżynieria. Faktury zostały wystawione za realizację zadania budowy sieci 

kanalizacji  sanitarnej  w  zlewni  OŚ  Milicz  część  II  dla  miejscowości  Niesułowice, 

Sławoszewice,  Wałkowa  i  Kolonia  Kobiałka,  a  więc  dotyczą  spornej  pomiędzy  stronami 

pozycji  2  wykazu  i  wykazują  samodzielne  wykonanie  przez  PBI  Eko-Inżynieria  robót 

instalacyjnych  w  zakresie  kanalizacji  sanitarnej  na  łączną  kwotę  ponad  3  mln  zł.,  co 

potwierdza spełnianie warunku udziału w zakresie zdolności zawodowej przystępującego, 

zgod

nie z wymaganiem zamawiającego. Potwierdza to także oświadczenie złożone przez 

lidera konsorcjum powołanego do realizacji tego zadania. Odwołujący próbował wprawdzie 

podważać wiarygodność tych dowodów odnosząc się do postanowień umowy konsorcjum 

z  2013r.  o

raz korespondencji  elektronicznej  z  PGK „Dolina  Baryczy”,  jednakże w  ocenie 

Izby próba ta nie była przekonująca. Jeśli chodzi o postanowienia umowy konsorcjum, to 

przede wszystkim z samych tych postanowień wynika, że zakres przedmiotowy, jaki miał 

być  przydzielony  poszczególnym  członkom  konsorcjum,  nie  był  podziałem  ostatecznym, 

mógł  ulec  zmianie  w  przypadku  zatwierdzenia  ostatecznego  harmonogramu.  Nadto  z 

żadnego z postanowień umowy konsorcjum nie wynika, że jaka była wartość przyznanych 

członkom  konsorcjum  zakresów  zadań.  Również  fakt  refakturowania  po  zakończeniu 

realizacji  budowy,  w  ocenie  Izby  nie  stanowił  o  braku  wiarygodności  dowodów 

przystępującego. Brak jest bowiem postanowień kontraktu pomiędzy konsorcjum, a PGK 


„Dolina  Baryczy”  na  podstawie,  którego  można  byłoby  ustalić,  w  jakim  terminie  miał 

odbierać  i  płacić  za odebrane roboty  zamawiający  liderowi  konsorcjum. Brak  możliwości 

ustalenia  tych  okoliczności  powoduje,  że  nie  było  podstaw  do  uznania  za  udowodnione 

twierdzeń  odwołującego,  że  faktury  od  PBI  Eko-Inżynieria  dla  S.  zostały  wystawione  z 

uchybieniem  terminów  określonych  w  umowie  konsorcjum.  Z  kolei  korespondencja 

elektroniczna  pomiędzy  odwołującym,  a  PGK  „Dolina  Baryczy”  w  ocenie  Izby  wskazuje 

jednoznacznie, że PGK „Dolina Baryczy” nie miała wiedzy, ani nie kontrolowała podziału 

zadań pomiędzy członkami konsorcjum, nie prowadziła także ewidencji, który z partnerów, 

w  jakim  terminie,  co  realizuje  na  budowie  i  jaką  ma  wartość  zrealizowana  część.  Tym 

samym twierdzenia PGK „Dolina Baryczy”, że zakres powinien odpowiadać wartości, oparte 

są  jedynie  na  subiektywnym  przekonaniu  zamawiającego,  a  nie  rzeczywistej  wiedzy  i 

podziale  zadań  i  ich  wartości  pomiędzy  partnerów.  W  tych  okolicznościach  Izba  nie 

dopatrzyła  się  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  zarzucanych  przez 

odwołującego. 

Z kolei w zakresie zarzutu dotyczącego nie wykazania konkretnych okresów sprawowania 

samodzielnych  funkcji  w  budownictwie  przez  p.  G.,  p.  W.  i  p.  W.,  to  w  ocenie  Izby  z 

ustalonych wyżej postanowień siwz nie wynika obowiązek podawania przez wykonawców 

konkretnych okresów  sprawowania samodzielnych funkcji  w  budownictwie.  Zamawiający 

nie  wymagał  podania  kontraktów,  na  których  te  funkcje  były  sprawowane.  Odwołujący 

natomiast nie wykazał, że okresy 21, 24, czy 27 lat nie są realnie możliwe dla przyjęcia, że 

od momentu uzyskania uprawnień dana osoba stale była zatrudniana na samodzielnych 

funkcjach  w  budownictwie.  Tym  samym  Izba  oceniła  zarzut  za  gołosłowny  i  oparty  na 

nadaniu nadmiernych znaczeń postanowieniom siwz.  

Izba 

oceniła,  że  również  zarzut  dotyczący  zaniechania  wykluczenia  przystępujących  z 

postępowania z powodu nie wykazania uprawnień, nie potwierdził się. Izba wzięła w tym 

zakresie pod uwagę wyłącznie postanowienia siwz i w ocenie Izby z postanowień tych nie 

wyn

ika  wola  zamawiającego,  aby  wykonawca  każdorazowo  wykazywał,  że  dane 

uprawnienia  są  uprawnieniami  bez  ograniczeń.  Zamawiający  żądał,  aby  wykonawca 

udokumentował, że dysponuje wykwalifikowaną kadrą, niezbędną do kierowania robotami 

będącymi  przedmiotem  zamówienia.  Natomiast  w  pouczeniu  jakie  uprawnienia  będzie 

honorował zamawiający podał, że uprawnienia, o których mowa wyżej winny być zgodne z 

Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 11 września 2014 r. w sprawie 

samodzielnych  funkcji  technic

znych w  budownictwie (Dz.  U.  z  24  września 2014 r., poz. 

1278)  lub  innych  wcześniej  obowiązujących  przepisów.  Istotne  jest  sformułowanie 

„uprawnienia,  o  których  mowa  wyżej”,  a  więc  te  niezbędne  do  kierowania  robotami 

będącymi  przedmiotem  zamówienia  były  zgodne  z  obecnie  nabywanymi  na  podstawie 

rozporządzenia  z  2014r.  uprawnieniami,  a  jeśli  zostały  nabyte,  to  zgodnie  z  wcześniej 


obowiązującymi  przepisami.  W  ocenie  Izby  rację  należy  przyznać  zamawiającemu,  że 

wymagał  uprawnień  umożliwiających realizację przedmiotowego zamówienia niezależnie 

od  momentu  ich  nabycia.  Już  same  szczegółowe  opisy  warunków  wyraźnie  odnoszą 

sformułowanie  „bez  ograniczeń”  nie  do  uprawnień,  ale  do  ograniczeń  w  wykonaniu 

przedmiotu zamówienia. Zamawiający konsekwentnie, tak w nagłówku do szczegółowych 

warunków jak i w poszczególnych opisach warunków właśnie do przedmiotu zamówienia 

się  odnosił.  Izba  dokonała  analizy  przedmiotu  zamówienia  i  ustaliła  ponad  wszelką 

wątpliwość, że branża elektryczna, którą należy kierować w tym postępowaniu dotyczy sieci 

niskiego napięcia poniżej 1 kV. Również w zakresie branży drogowej Izba nie ustaliła, aby 

zakres  uprawnień  p.  W.  uniemożliwiał  mu  realizację  przedmiotowego  zamówienia.  Z 

dokumentacji składającej się na opis przedmiotu zamówienia nie wynikają, ani klasy dróg, 

które uniemożliwiałyby kierowanie robotami drogowymi p. W., ani obiekty inżynieryjne, które 

wykraczałyby poza granice posiadanych przez p. W. uprawnień. Izba wzięła pod uwagę, że 

choć z jednej strony zamawiający posługuje się pojęciami uprawnień bez ograniczeń, to z 

drugiej definiując, jakie wcześniejsze uprawnienia dopuszcza nie wskazał, że uprawnienia 

te mają odpowiadać swoim zakresem uprawnieniom bez ograniczeń. Zamawiający wprost 

wskazał na uprawnienia według rozporządzenia z 2014 lub inne wcześniej obowiązujące 

przepisy.  Gdyby  wolą  zamawiającego  byłoby  wskazanie,  że  ogranicza  uprawnienia  do 

takich,  które  zostały  wydane  na  podstawie  wcześniej  obowiązujących  przepisów,  ale 

odpowiadających swoim zakresem uprawnieniom bez ograniczeń wydanym na podstawie 

rozporządzenia  z  2014r.,  to  powinien  był  to  wyraźnie  wskazać,  a  nie  pozostawić  bez 

określenia, jakie wcześniejsze uprawnienia uzna  za wystarczające  i  odpowiadające  jego 

oczekiwaniom. 

Brak  takiego  dookreślenia  z  jednej  strony  i  z  drugiej  wskazanie  na 

niezbędność  do  kierowania  robotami  będącymi  przedmiotem  zamówienia,  mogło  budzić 

wątpliwości, co do rzeczywistego zakresu uprawnień honorowanych przez zamawiającego. 

Biorąc jednak pod uwagę, że termin na kwestionowanie postanowień siwz bezpowrotnie 

minął, a jednocześnie upłynął  


już  termin składania ofert, to zasada  uczciwej  konkurencji  stoi na  przeszkodzie  wykładni 

tych  postanowień  siwz  na  niekorzyść  przystępującego.  W  ocenie  Izby  zatem  należało 

uznać, że wykazane uprawnienia przez przystępujący potwierdzają spełnianie warunków 

udziału w postępowaniu. W tych okolicznościach Izba nie dopatrzyła się naruszenia przez 

zamawiającego przepisów ustawy zarzucanych mu przez odwołującego.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1 i 2 ustawy.  

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do 

wyniku  spraw  oraz  zgodnie  z  §  3  pkt.  1  i  pkt.  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1  rozporządzenia 

Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm. Z 2017r. poz. 47) obciążając odwołującego kosztami 

postępowania  w  postaci  uiszczonego  przez  odwołującego  wpisu  od  odwołania  oraz 

zobowiązując  odwołującego  do  zwrotu  zamawiającemu  poniesionych  przez  niego  kosztów 

zastępstwa prawnego w wysokości 3 600zł.  

Przewodniczący: ………………… 

Członkowie:        …………………. 

…………………..