KIO 2127/18 WYROK dnia 29 października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2127/18 

WYROK 

z dnia 29 

października 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  i  rozprawie  w  dniu 

29  października  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  października 

r. 

przez 

wykonawcę 

Lubelski 

Park 

Naukowo-Technologiczny 

S.A.,                               

ul.  Dobrzańskiego  3,  20-262  Lublin  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Województwo 

Lubelskie, ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin 

przy  udziale  wykonawc

ów  Konsorcjum  Firm:  1)  PiVOT  Sp.  z  o.o.,  ul.  Związkowa  26,                      

148 Lublin, 2) Netrix Group Sp. z o.o., ul Związkowa 26, 20-148 Lublin zgłaszających 

swoj

e przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  częściowo  odwołanie,  tzn.  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  przez 

Zamawiającego  art.  89  ust.  1  pkt  4,  art.  90  ust.  1  pkt  1-5,  art.  90  ust.  2  i  3  Prawo 

zamówień  publicznych  zwane  dalej:  „Pzp”  oraz  jako  konsekwencje  tego  również           

w zakresie zarzutu naruszenia 

przez Zamawiającego art. 7 ust. 3 Pzp w zw. z art. 91 

ust. 1 Pzp   i art.  2 pkt 5) Pzp i nakaz

uje Zamawiającemu unieważnienie czynności              

z  dnia  05  p

aździernika  2018  r.  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  Przystępującego, 

czyli 

Konsorcjum  Firm:  1)  PiVOT  Sp.  z  o.o.,  ul.  Związkowa  26,  20-148  Lublin,                   

2)  Netrix  Group  Sp.  z  o.o.,  ul  Związkowa  26,  20-148  Lublin,  nakazuje  powtórzenie 

czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  ramach  której  nakazuje  odrzucenie  oferty 

Przystępującego  na  podstawie  art.  89  ust.1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  2  i  3  Pzp                

z  uwagi  na  nie  wykazanie  w  sposób  odpowiedni  w  drodze  wyjaśnień  i  złożonych 

dowodów  (ich  braku),  iż  złożona  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny.                               

W pozostałym zakresie oddala odwołanie.    


kosztami postępowania obciąża Konsorcjum Firm: 1) PiVOT Sp. z o.o., ul. Związkowa 

26, 20-148 Lublin, 2) Netrix Group Sp. z o.o., u

l Związkowa 26, 20-148 Lublin i:   

zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Lubelski Park 

Naukowo-

Technologiczny  S.A.,  ul.  Dobrzańskiego  3,  20-262  Lublin  tytułem 

wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Konsorcjum  Firm:  1)  PiVOT  Sp.  z  o.o.,  ul.  Związkowa  26,                      

148 Lublin, 2) Netrix Group Sp. z o.o., ul Związkowa 26, 20-148 Lublin na 

rzecz 

Lubelskiego 

Parku 

Naukowo-Technologicznego 

S.A., 

ul. 

Dobrzańskiego  3,  20-262  Lublin  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście 

tysięcy  sześćset  złotych  zero  grosze)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  zwrotu  kosztów  wpisu  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  16  października  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2127/18 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na: 

„Pełnienie  funkcji  Operatora  „Lubelskiego  Parku  Naukowo  - 

Technologicznego w Lublinie”; nr ref. OP- IV.272.83.2018.ŁB, zostało wszczęte ogłoszeniem 

w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem  2018/S 

134-305858  z  14.07.2018  r.,  przez 

Województwo  Lubelskie,  ul.  Artura Grottgera  4,  20-029 

Lublin zwane dalej: 

„Zamawiającym”.  

W  dniu  05.10.2018  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej 

– Konsorcjum Firm: 1) PiVOT Sp. z o.o., ul. Związkowa 26, 20-148 Lublin, 

2)  Netrix  Group  Sp.  z  o.o., 

ul  Związkowa  26,  20  Lublin  zwane  dalej:  „Konsorcjum”    albo 

„Konsorcjum  PiVOT  -  Netrix  Group  Sp.  z  o.o.”  albo  „Przystępującym”,  drugą  pozycje                      

w  rankingu  złożonych  ofert  zajęła  oferta  Lubelskiego  Park  Naukowo-Technologiczny  S.A.,  

ul.  Do

brzańskiego  3,  20-262  Lublin  zwanego  dalej:  „Lubelskim  Parkiem  Naukowo  – 

Technologicznym S.A.” albo „Odwołującym”.  

W  dniu  15.10.2018  r. 

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Lubelski  Park  Naukowo-

Technologiczny  S.A. 

wniosła  odwołanie  na  czynność  z  07.09.2018  r.  Kopie  odwołania 

Zamawiający otrzymał w dniu 15.10.2018 r. (e-mailem). Zarzucił naruszenie: 

1)  art.  24  ust.  1  pkt  16)  i  pkt  17) 

ustawy    z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” oraz 

art. 24 ust. 4 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum z postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą  pomimo,  iż  ten  wykonawca                    

w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  Zamawiającego                 

w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunek  posiadania  wymaganych 

zdolności  technicznych  lub  zawodowych,  niezbędnych  do  należytego  wykonania 

zamówienia; 

2)  art.  26  ust.  3  Pzp  poprzez  zaniec

hanie  wezwania  Konsorcjum  do  uzupełnienia 

dokumentów,  potwierdzających  spełnianie  warunku  posiadania  wymaganych  zdolności 

technicznych lub zawodowych, niezbędnych do należytego wykonania zamówienia, pomimo 

tego,  że  złożony  przez  Konsorcjum  Wykaz  usług  nie  potwierdził,  że  Konsorcjum  posiada 

doświadczenie  w  wykonaniu  minimum  jednej  usługi  dotyczącej  zarządzania  parkami 

technologicznymi  lub  parkami  przemysłowymi  lub  inkubatorami  innowacyjności  lub 

inkubatorami technologicznymi lub centrami transferu technologii (zgodnie z pkt V.3) SIWZ); 

3) art. 24 ust. 1 pkt 12) Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2) Pzp, art. 22 ust. 1b) pkt 3) Pzp, art. 

24 ust. 4 Pzp oraz § 2 ust. 4 pkt 3) i § 14 ust. 2-4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 


26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  poprzez  zaniechanie  wykluczenia 

Konsorcjum  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  uznania  jego  oferty  za 

odrzuconą  pomimo,  iż  Konsorcjum  nie  wykazało  spełniania  warunku  posiadania 

wymaganych  zdolności  technicznych  lub  zawodowych,  niezbędnych  do  należytego 

wykonania zamówienia, a to z uwagi na fakt, iż na wezwanie Zamawiającego z 18.09.2018 r. 

Konsorcjum nie przedstawiło w sposób prawidłowy dokumentów, o których mowa w pkt VIII 

2.1) SIWZ; 

4)  art.  26  ust.  3  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  do  uzupełnienia 

dokumentów,  potwierdzających  spełnianie  warunku  znajdowania  się  w  wymaganej  sytuacji 

ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, pomimo, iż Konsorcjum 

nie  przedstawiło  w  sposób  kompletny  dokumentów  potwierdzający,  że  posiada  wymagane 

przez SIWZ ubezpieczenie; 

5)  art.  89  ust.  1  pkt  4,  art.  90  ust.  1  pkt  1-5,  art.  90  ust.  2  i  3  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Konsor

cjum, co do której Konsorcjum nie wykazało w sposób odpowiedni 

w drodze wyjaśnień składanych na podstawie art. 90 ust. 1 i 2 Pzp, iż nie zawiera ona rażąco 

niskiej ceny; 

6) art. 7 ust. 3 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp i art. 2 pkt 5) Pzp poprzez naruszenie zasady 

uczciwej konkurencji i dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum, podczas 

gdy wykonawca ten podlegał wykluczeniu z postępowania, względnie jego oferta podlegała 

odrzuceniu. W związku z powyższym, wnosił o: 

1) Unieważnienie czynności wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej, 

2)  Nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  ponownego  badania  ofert  oraz  wykluczenie 

Konsorcjum i uznanie jego oferty za odrzuconą (w przypadku uwzględnienia zarzutu nr 1 lub 

3),  ewentualnie  wezwanie  Konsorcjum 

do  uzupełnienia  dokumentów,  potwierdzających 

spełnianie  warunku  posiadania  wymaganej  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  (zarzut  nr 

2) oraz znajdowania się w wymaganej sytuacji finansowej lub ekonomicznej (zarzut nr 4) lub 

odrzucenie oferty Konsorcjum (zarzuty nr 5 lub 6); 

3)  Zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego  (w  tym  kosztów  pomocy  prawnej  udzielanej  przez  radcę  prawnego,  przy 

czym stosowna faktura VAT zostanie przedłożona na rozprawie); 

Odnośnie  pierwszego  zarzutu:  Wskazał,  że  Zamawiający  określił  w  pkt  V.  3  SIWZ 

następujący warunek udziału:  „3)  Posiadają zdolność techniczną lub zawodową niezbędną 

do należytego wykonania zamówienia.  Określenie warunków:   

Zamawiający  uzna,  że  wykonawca  spełnia  przedmiotowy  warunek,  jeżeli  w  okresie 

ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do 

udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 


wykaże się doświadczeniem działania na rzecz innowacyjności, polegającym na wykonaniu 

przez  okres  co  najmniej  1  roku,  minimum  1  usługi  dotyczącej  zarządzania:  parkami 

technologicznymi  lub  parkami  przemysłowymi  lub  inkubatorami  innowacyjności  lub 

inkubatorami technologicznymi lub centrami transferu te

chnologii.” .  

Konsorcjum  w  ramach  JEDZ  wstępnie  oświadczyło,  że  samodzielnie  spełnia  ww. 

warunek.  Zgodnie  z  pkt  VIII.2.1),  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  do  złożenia  Wykazu 

wykonanych  usług  oraz  dowodów  określających  czy  te  usługi  zostały  wykonane  lub  są 

w

ykonywane należycie.  W odpowiedzi  na  wskazane  wezwanie,  Konsorcjum  złożyło Wykaz 

usług: 

L

p. 

Nazwa 

podmiotu,  

dla  którego  wykonano 

usługę 

dane 

teleadresowe) 

Okres 

świadczenia usługi 

od  (dd/mm/rr)  do 

(dd/mm/rr) 

Przedmiot usługi 

Netrix Group Sp. z o. o. 

(własny inkubator) 

18.04.2014 r. - nadal 

Przedmiotem  tej  usługi  było  zarządzanie  parkiem 

technologicznymi  lub  parkiem  przemysłowym  lub 

inkubatorem 

innowacyjności 

lub 

inkubatorem 

technologicznym  lub  centrum  transferu  technologii 

(niepotrzebne skreślić) 

Zarządzanie  Lubelskim  Inkubatorem  Technologii 

Informatycznych  utworzonym  w  roku  2014  w  ramach 

działania  2.3  RPO  WL  i  kontynuacja  działalności 

inkubacyjnej nadal  

Przedmiotem  tej  usługi  było  zarządzanie  parkiem 

technologicznymi  lub  parkiem  przemysłowym  lub 

inkubatorem 

innowacyjności 

lub 

inkubatorem 

technologicznym  lub  centrum  transferu  technologii 

(niepotrzebne skreślić) 

……………………………………. 

Przedmiotem  tej  usługi  było  zarządzanie  parkiem 

technologicznymi  lub  parkiem  przemysłowym  lub 

inkubatorem 

innowacyjności 

lub 

inkubatorem 

technologicznym  lub  centrum  transferu  technologii 

(niepotrzebne skreślić) 

……………………………………. 

Powyższym  działaniem  (jak  też  oświadczeniami  w  JEDZach),  Konsorcjum 

wprowadziło Zamawiającego w błąd, co do spełnienia przez siebie warunku z pkt V.3) SIWZ.  

Wprowadzenie  w  błąd  Zamawiającego,  polegało  na  bezpodstawnym  przedstawieniu  

w  ramach  Wykazu,  samodzielnej  realizacji  przez  Netrix  Group  Sp.  z  o.o.  (jednego                                           

z  konsorcjantów)  własnego  projektu,  współfinansowanego  ze  środków  UE,  jako  „usługi”, 

wystarczającej do wykazania spełniania przez Konsorcjum warunku udziału w Postępowaniu 

z pkt V.3) SIWZ). Na bezpodstawność powyższego działania wskazują poniższe argumenty: 

SIWZ  nie  zawiera  własnej  definicji  pojęcia  „usługi”.  W  konsekwencji,  należy  w  tym 

zakresie  stosować  Pzp  oraz  Kodeks  Cywilny  (art.  14  ust.  1  Pzp).  Zgodnie  z  art.  2  pkt  10) 

Pzp, 

„ilekroć  w  ustawie  jest  mowa  o  (...)  usługach  -  należy  przez  to  rozumieć  wszelkie 

świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy”


Jak z kolei słusznie dostrzegł P. Granecki: „Zgodnie z wykładnią językową, w świetle 

Słownika  języka  polskiego  PWN  (http://sjp.pwn.pl/szukaj/swiadczenie),  świadczenie  to 

obowiązek wykonywania czegoś na czyjąś rzecz. Świadczeniem jest to, co jest z tego tytułu 

wykonywane.  W  rozumieniu  prawa  cywilnego:  świadczeniem  jest  zachowanie  się  dłużnika 

przewidziane treścią zobowiązania.” (zob. Art. 2 Pzp Granecki 2016, wyd. 5, Legalis). 

Oznacza to, że z „usługą” (na gruncie ustawy Pzp, jak też niniejszego postępowania) 

mamy  do  czynienia  jedynie  wtedy,  gdy  na  podstawie  danego  cywilistycznego  stosunku 

zobowiązaniowego,  jeden  podmiot  (dłużnik)  zobowiązuje  się  do  określonego  działania 

(świadczenia)  względem  innego  podmiotu  (wierzyciela),  a  świadczenie  to  nie  może  być 

zakwalifikowane jako dostawa (art. 2 pkt 2 Pzp) lub robota budowlana (art. 2 pkt 8 Pzp). Brak 

kumulatywnego  spełniania  wymienionych  przesłanek  wyklucza  możliwość  uznania  danego 

działania  za  „usługę”.  Wykazana  przez  Konsorcjum  „usługa”  nie  spełnia  żadnej                                           

z przytoczonych w poprzednim akapicie przesłanek. Po pierwsze - nie została wykonana na 

podstawie  cywilnego  stosunku  zobowiązaniowego.  Po  drugie  —  Netrix  Group  Sp.  z  o.o.                         

w ramach jej realizacji nie występował w charakterze „dłużnika”. Po trzecie - próżno szukać                  

w tym zakresie osoby „wierzyciela”. 

Jak wskazało samo Konsorcjum „podmiotem, dla którego wykonano usługę” był sam 

Netrix Group Sp. 

z o.o. Przyjmując ten kierunek, stwierdzić należy, iż Netrix Group Sp. z o.o. 

świadczył  sam  dla  siebie.  Był  wiec  zarówno  „dłużnikiem”  jak  i  „wierzycielem”.  Istnienie 

takiego  stosunku  zobowiązaniowego  jest  wykluczone  na  gruncie  prawa  cywilnego.  Jak 

wskazuje 

orzecznictwo, zaistnienie w trakcie trwania stosunku zobowiązaniowego przypadku 

zlania  (konfuzji)  wierzyciela  i  dłużnika  w  jednym  podmiocie,  prowadzi  do  automatycznego 

wygaśnięcia  takiego  zobowiązania.  Kwestię  tę  wyjaśnił  WSA  we  Wrocławiu  w  wyroku                           

z  21.01.2014  r.,  I  SA/Wr  1698/13: 

„(...)  konfuzja  nie  jest  sposobem,  czy  rodzajem  zapłaty 

długu  wyrażonego  w  pieniądzu,  lecz  innym  sposobem  wygasania  zarówno  wierzytelności, 

jak  i  długu.  W  doktrynie  prawa  cywilnego  dominującym  i  utrwalonym  poglądem  jest,  iż 

konfuzja  stanowi  nieefektywny  sposób  wygaśnięcia  zobowiązania,  jednakże  jest  to 

wygaśnięcie  zobowiązania  bez  zaspokojenia  wierzyciela.”  Ergo  —  skoro  zaistnienie 

następczej  (w  trakcie  trwania  stosunku  zobowiązaniowego)  konfuzji  wierzyciela  i  dłużnika 

musi  prowadzić  do  zakończenia  danego  stosunku,  to  oczywistym  powinno  być,  iż                          

w przypadku, gdyby taka konfuzja miałaby mieć miejsce od samego początku (a tak byłoby 

w  tej  sprawie)  w  ogóle  nie  mogłoby  dojść  do  powstania  stosunku  zobowiązaniowego. 

Finalnie zaś - nie byłoby możliwe wykonanie w jego ramach żadnego świadczenia (usługi). 

Przytoczył  wyrok KIO  z 03.01.2014 r.,  sygn.  akt:  KIO  2873/13.  Dodał  również,  że przyjęcie 

sposobu  rozumienia  „usługi”  przez  Konsorcjum  prowadziłoby  do  irracjonalnych  wniosków. 

Mianowicie,  w  przetargach  na  obsługę  prawną  (z  wymogiem  wykazania  doświadczenia                       

w  „usługach  prawnych”),  radca  prawny  mógłby  powołać  się  na  fakt  ogólnego  "radzenia 


sobie"  w  sprawach  prawnych  życia  prywatnego;  w  przetargach  na  dostawę  paliwa, 

wykonawcy  mogliby  z  kolei  wykazywać  (jako  zrealizowane  przez  siebie  „dostawy  paliwa”) 

okoliczność  zakupu  przez  siebie  paliwa  do  własnych  pojazdów  w  związku  z  prowadzoną 

działalnością;  w  przetargach  na  obsługę  cateringową  zaś  -  podstawą  do  oceny 

doświadczenia danego wykonawcy mógłby być fakt zakupu żywności do konsumpcji własnej. 

Założył,  iż  Konsorcjum,  o  ile  od  samego  początku  nie  wiedziało,  że  realizacji  własnego 

projektu przez Netrix Group Sp. z o.o. nie może być wykazana jako „usługa” (w rozumieniu 

pkt  pkt  V.3)  SIWZ),  to  mogło  taką  świadomość  z  łatwością  uzyskać.  Argumenty 

przemawiające  za  brakiem  możliwości  takiego  działania,  jak  wskazano  chociażby                           

w  poprzednim  akapicie,  powinny  być  bowiem  oczywiste,  także  dla  osób  bez  specjalnego 

wykształcenia prawniczego. W związku z powyższym, działanie Konsorcjum należy uznać za 

przejaw  zamierzonego  działania,  niedbalstwa  lub  lekkomyślności,  które  wprowadziło 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  Konsorcjum  spełnia  warunki 

udziału  w  postępowaniu,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Sytuacja ta wyczerpuje przesłanki 

wykluczenia wykonawcy z art. 24 ust. 1 pkt 16) i 17) Pzp. 

Odnośnie  zarzutu  drugiego.  Niniejszy  zarzut  podnoszony  jest  z  ostrożności 

procesowej, na wypadek uznania przez Izbę, że przedstawienie przez Konsorcjum błędnego 

Wykazu usług nie wynikało z zamierzonego działania, rażącego niedbalstwa, niedbalstwa lub 

lekkomyślności Konsorcjum. Wskazał bowiem, iż w takim przypadku, Zamawiający powinien 

wezwać Konsorcjum do uzupełniania Wykazu wykonanych usług (art. 26 ust. 3 Pzp), czego 

nie uczyniono. W zakresie uzasadniania wadliwości pierwotnie złożonego przez Konsorcjum 

Wykazu wykonanych usług, w pełni aktualne pozostają argumenty przytoczone na wsparcie 

poprzedniego  zarzutu,  przemawiające  za  brakiem  możliwości  wykazania  jako  „usługi” 

własnego projektu. Wykaz usług nie wskazuje żadnej innej (niż realizacji przez Netrixt Group 

Sp. z o.o. własnego projektu) usługi. Oczywistym jest więc, że przy pominięciu ww. wadliwej 

usługi, dokument ten nie mógł już służyć wykazaniu przez Konsorcjum spełniania warunków 

udziału  w  postępowaniu.  Brak  wezwania  Konsorcjum  do  przedstawienia  prawidłowego 

Wykazu  usług  doprowadził  do  co  najmniej  przedwczesnego  uznania,  że  wykonawca  ten 

spełnia warunek udziału w postępowaniu. 

Odnośnie zarzutu trzeciego. Zarzut ten. podnoszony jest z ostrożności, na wypadek 

nieuznania  poprzednich  dwóch  zarzutów.  Odwołujący  wskazał,  że  w  sytuacji  (czysto 

hipotetycznego)  uznania,  iż  zrealizowanie  przez  Netrix  Grup  Sp.  z  o.o.  własnego  projektu 

współfinansowanego  ze  środków  UE  może  być  uznane  za  „usługę”  (w  rozumieniu  pkt  V.3 

SIWZ),  stwierdzić  należy,  iż  Konsorcjum  i  tak  nie  wykazało  w  sposób  należyty  posiadania 

wymaganych  zdolności  technicznych  lub  zawodowych.  Zgodnie  z  pkt  VIII.2.1)  SIWZ, 

Konsorcjum wraz z Wykazem usług powinno złożyć dowody określające, że usługi opisane   


w Wykazie zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Co przy tym istotne. Dowodami 

takimi  mogły  być  referencje  bądź  inne  dokumenty  wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz 

którego  usługi  były  wykonywane  (w  formie  oryginału  lub  kopii  poświadczonej  za  zgodność                    

z oryginałem); Jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze, Konsorcjum nie 

było  w  stanie  uzyskać  ww.  dokumentów  -  takim  dowodem  mogło  być  oświadczenie 

wykonawcy  (w  formie  oryginału);  W  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  nadal 

wykonywanych,  referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie 

powinny  być  wydane  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem  terminu  składania  ofert.  

W ramach wykonania pierwszego wezwania, Konsorcjum w ogóle nie złożyło ww. dowodów. 

W związku z powyższym, zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp, Zamawiający pismem z 18.09.2018 r. 

wezwał  Konsorcjum  do  uzupełnienia  dowodu  należytego  wykonania  wykazanej  usługi.                    

W odpowiedzi, Konsorcjum złożyło następujące dokumenty: 

(1)  Sprawozdanie  z  przeprowadzonej  kont

roli  dla  trwałości  projektu  (2)  Potwierdzenie 

należytego wykonania usługi przez Netrix Group Sp. z o.o. (3) List Referencyjny od "SHIM-

POL  A.M.  B."  E.  B.-R.,  A.  R. 

Spółka  Jawna  (4)  List  Referencyjny  od  2Intellect.com  S.A. 

Dostrzec  jednak  należy,  iż  żaden  z  wymienionych  powyżej  dokumentów  nie  może  być 

uznany  za  prawidłowy  dowód  należytego  wykonania  wykazanej  usługi  (w  rozumieniu  pkt 

VIII.2.1) SIWZ). Odnoszą się do poszczególnych dokumentów. 

Sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli dla trwałości projektu 

Po  pierwsze  - 

Sprawozdanie  nie  zostało  wystawione  przez  „podmiot,  na  rzecz  którego 

usługa była wykonywana” (LAWP jest jedynie instytucją pośredniczącą). 

Po  drugie  - 

zgodnie  z  pkt  VIII.2.1)  SIWZ,  w  przypadku  świadczeń  ciągłych  nadal  /zgodnie                 

z przedstawionym wykazem 

– wykazywana usługa jest nadal wykonywana/  wykonywanych 

referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie,  powinny  być 

wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. Sprawozdanie 

wy

dano 30.11.17 r. (termin składania ofert: 24.08.18 r.). 

Po  trzecie  - 

przedłożona  przez  Konsorcjum  kopia  Sprawozdania  nie  została  w  sposób 

prawidłowy  poświadczona  za  zgodność  z  oryginałem  (poświadczenie  tylko  1  str.). 

Nieprawidłowo uwierzytelnione dokumenty nie mogą natomiast stanowić podstawy do oceny 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  (wyrok  KIO  z  06.05.11  r.;  sygn.  akt:  KIO 

Po  czwarte  - 

z  treści  dokumentu  nie  wynika,  aby  to  LAWP  potwierdził  należyte  wykonanie 

przedmiotowego  projektu,  choc

iażby  więc  z  tego  powodu  dokument  nie  może  mieć 

charakteru „referencji”. 

Potwierdzenie należytego wykonania usługi przez Netrix Group Sp. z o.o. 

Po pierwsze - 

jak słusznie wskazała Izba „Wystawienie referencji na roboty budowlane przez 

samego  wykonawcę  tych  robót  w  świetle  obowiązującego  prawa  jest  niedopuszczalne. 


Gdyby  prawo  dopuszczało  własne  potwierdzanie  należytego  wykonania,  to  by  nie  istniała              

w  obrocie  prawnym  instytucja  referencji/potwierdzania  należytego  wykonania.”  (wyrok  KIO                

z 27.06.2016 r.; sygn. akt: KIO 1023/16). 

Po drugie - 

nie ma pewności, czy ww. dokument dotyczy usługi wskazanej w Wykazie usług. 

Wykaz, jako okres świadczenia usługi przedstawia okres od „18.04.2014 r. - nadal”, podczas 

gdy, oświadczenie Netrix Group Sp. z o.o.: „W odpowiedzi na Wezwanie z dnia 18.09.2018 r. 

dotyczącego postępowania OP-IV.272.83»2018.IB oświadczam, te Netrix Group Sp. z o. o. 

w  ramach  Działania  2.3  RPO  Województwa  Lubelskiego  na  lata  2007-2013  zrealizował 

projekt 

11.12-WND-RPLU.b2.03.01-06-

011/i3 

„Utworzenie 

lubelskiego 

inkubatora 

Technologii Informatycznych", Projekt był realizowany w okresie od 1.10.2013 – 30.11.2014 

a jego trwałość w okresie od 1.12.2014 do 4.03.201S, W trakcie okresu trwałości projektu był 

kontrolowany  przez 

Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości  (do  pisma  załączamy 

sprawozdanie z kontroli trwałości projektu).”. Dodatkowo, opisując przedmiot usługi, Wykaz 

wskazuje na Zarządzanie Lubelskim Inkubatorem Technologii Informatycznych utworzonym 

w  roku  2014  w 

ramach  działania  „2.3  A”.  W  treści  oświadczenia  wskazywane  jest  z  kolei 

działanie „2.3”.  

(3) (4)  Listy Referencyjne od "SHIM-POL A.M. B." E. B.- R.

, A. Reszka Spółka Jawna oraz 

2Intellect.com S.A. 

Przedmiotowe  dokumenty  nie  zostały  wystawione  przez  podmioty,  na  rzecz  których 

wykazana  przez  Konsorcjum  usługa  była  wykonana.  „SHIM-POL”  oraz  2Intellect  nie  zleciły 

Netrix  Group  Sp.  z  o.  o.  wykonania  usługi  zarządzania  inkubatorem  technologicznym.  Nie 

dokonywały jej odbioru. Nie płaciły również z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Podmioty 

te mogą być co najwyżej uznane za praktycznych „beneficjentów” prowadzenia przez Netrix 

Group  własnego  inkubatora.  Niniejsze  nie  uprawnia  ich  jednak  do  wystawiania  dowodów 

należytego  wykonania  ww.  usługi.  Tym  samym,  Konsorcjum  nie  wykonało  w  sposób 

prawidłowy  Wezwania  Zamawiającego  z  dnia  18.09.2018  r.,  a  jeśli  tak  -  powinno  zostać 

wykluczone z postępowania (art. 24 ust. 1 pkt 12) Pzp), a jego oferta powinna zostać uznana 

za odrzuconą (art. 24 ust. 4 Pzp). 

Odnośnie  zarzutu  czwartego.  Zgodnie  z  pkt  V.2)  SIWZ:  „2)  Znajdują  się  w  sytuacji 

ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.  Określenie warunków:   

Zamawiający  uzna,   że    wykonawca    znajduje    się  w  sytuacji  ekonomicznej  lub 

finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, jeżeli zdolność kredytowa wykonawcy lub 

wysokość  posiadanych  środków  będzie  nie  mniejsza  niż  500  000,00  zł.  W  przypadku 

składania  oferty  wspólnej  warunek  zostanie  uznany  przez  Zamawiającego  za  spełniony, 

jeżeli wykonawcy składający ofertę wspólną będą spełniać go łącznie oraz   

Zamawiający uzna, że wykonawca znajduje się w sytuacji ekonomicznej  i finansowej 

zapewniającej  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykaże,  iż  jest  ubezpieczony  od 


odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem 

zamówienia na kwotę: 1 000 000,00 zł.”.  

Konsorcjum w JEDZ oświadczyło, że spełnia ww. warunek. 

Zgodnie  z  pkt  VII.2.4)  SIWZ,  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  do  złożenia 

dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  jest  ubezpieczony  od  odpowiedzialności 

cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  na 

wymaganą sumę gwarancyjną. W odpowiedzi na Wezwanie, Konsorcjum złożyło dwie polisy 

ubezpieczeniowe  OC.  Wskazał  jednakże,  iż  ww.  dokumenty  były  wystarczające  dla 

pozytywnej oceny spełnienia przez Konsorcjum warunku, o którym mowa w pkt V.2) SIWZ. 

Same  polisy  OC  nie  dają  bowiem  Zamawiającemu  pewności  co  do  ważności  wykazanych 

ubezpieczeń. 

Zgodnie z rubryką nr 9 Polisy Nr 1033301422 (ubezpieczony: PiVOT Sp. z o.o.) 

Składka łączna: 646,63 PLN. Jednorazowo. Termin płatności – 06.09.2018 r. 

Podobnie  -  rubryka  nr  8  Polisy  Nr  1033287012  (ubezpieczony:  Netrix  Group  Sp.                    

z o.o.). 

Składka łączna: 1.323,31 PLN. Jednorazowo. Termin płatności – 05.09.2018 r. 

Dla przypomnienia: termin składania ofert w postępowaniu upływał 24.08.2018 r. 

Zamawiającemu  nie  zostały  przedstawione  dokumenty  potwierdzające,  że  ww. 

składki  zostały  opłacone,  a jeśli tak  -  czy  nastąpiło to  w  terminie.  Brak którejkolwiek  z tych 

oko

liczności mogło z kolei prowadzić do odstąpienia od umów ubezpieczenia przez PZU. 

W  związku  z  powyższym,  Zamawiający  powinien  wezwać  Konsorcjum  do 

uzupełniania  złożonych  dokumentów  (w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp).  Brak  wezwania 

Konsorcjum  do  przedstawienia  p

rawidłowego  Wykazu  usług,  doprowadził  do  co  najmniej 

przedwczesnego uznania, że wykonawca ten spełnia warunku udziału w postępowaniu. 

Odnośnie  zarzutu  piątego.  W  związku  z  podejrzeniem  zaoferowania  przez 

Konsorcjum  rażąco  niskiej  ceny,  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  do  złożenia  w  tym 

zakresie  stosowanych  wyjaśnień.  W  odpowiedzi  na  powyższe,  Konsorcjum  przedstawiło 

Wyjaśnienia z 03.09.2018 r. Wyjaśnienia te nie mogą być przy tym uznane za wystarczające, 

co najmniej z p/w względów: 

1.  W  ramach  wyjaśnień,  Konsorcjum  błędnie  założyło,  że  w  chwili  obecnej  w  ramach 

Inkubatora  powierzchnię  wynajmuje  21  podmiotów  inkubowanych,  co  z  kolei  wpłynęło  na 

zawyżenie kalkulacji potencjalnych przychodów; 

2. Wyjaśniania pomijają kwestie kalkulacji kosztów takich jak: 

- koszty 

dostawy prądu i ciepła w sezonie grzewczym, koszty zapewniania dostępu do wody 

(ciepłej,  zimnej),  koszty  wywozu  nieczystości  stałych,  koszty  dostępu  do  linii  telefonicznej, 

koszty dostępu do szerokopasmowego internetu. 

Wyjaśnienia  wskazują  jedynie,  że:  „(…)  okresie  realizacji  umowy  daje  kwotę,  1 008 

282,24  zł.  Ponadto  koszty  związane  z  eksploatacją  nieruchomości;  takie  jak  serwisy  czy 


naprawy  szacowane  są  na  poziomie  11,00  zł  brutto/m

(na  podstawie  wiedzy                                       

i doświadczenia członka konsorcjum). Koszt ten wyniesie łącznie 2104,3 m

x11 zł x 48mcy= 

111 070, 40 zł brutto. Dodatkowo wykonawca (…)” 

Wyjaśnienia  nie  odnoszą  się  do  kwestii  kalkulacji  kosztów  zapewnienia  dozoru                             

i ochrony nieruchomości. Zgodnie z OPZ, wykonawcy zobowiązany będzie do zapewniania 

dozoru  terenu  wokół  inkubatora  oraz  ochrony  lokali  w  czasie,  gdy  aktywny  jest  system 

alarmowy.  Co  przy  tym  istotne,  zgodnie  z  OPZ,  wykonawca  powinien  zapewnić  dostęp  do 

pomieszczeń  biurowych  przez  24  godz.  na  dobę  7  dni  w  tygodniu.  Oznacza  to,  że 

wykonawca  powinien  zapewnić  całodobowy  dozór  i  ochronę  budynku  oraz  lokalów.                           

W  praktyce  sprow

adza  się  to  do  konieczności  samodzielnego  zatrudnienia  kilku 

pracowników ochrony lub zlecenie tej usługi zewnętrznej firmie. Wyjaśnienia pomijają koszty 

związane z zapewnieniem ubezpieczenia wykonawcy (zgodnie z §13 ust 2 IPU Wykonawca 

zobowiązany  jest  do  utrzymania  ubezpieczenia  OC  w  zakresie  prowadzonej  działalności 

związanej z przedmiotem zamówienia) oraz ubezpieczeniem nieruchomości (zgodnie z § 13 

ust 4 IPU Wykonawca, najpóźniej w terminie 3 dni od dnia przekazania majątku, dostarczy 

Zamawiającemu kopię polis OC: nieruchomości oraz majątku na kwotę nie mniejszą niż 8,6 

mln zł). W ramach kalkulacji obsługi kadrowej (zatrudnianej na umowy o pracę) wyjaśnienia 

pomijają kwestię corocznego wzrostu poziomu płacy minimalnej; 

W treści Wyjaśnień Konsorcjum wskazało: 

„• Bezpłatnej opieki mentorskiej 

Wykonawca  zaoferował  12  godzin  kwartalnie  dla  każdego  z  21  przedsiębiorstw                     

(w  tym  5  dodatkowych).  Łączna  liczba  godzin  realizacji  usługi  to  4032.  Liczba  godzin,  za 

które wykonawca dostaje wynagrodzenie to 2352. Szacowany koszt 1 godziny usługi to 123 

zł  brutto.  Cena  zaoferowana  to  203,81  zł  brutto/h.  Szacowany  dochód  w  tej  pozycji  to  

2352x(203,81-

123)= 190 065, 12 zł brutto (…)”.  

Analiza  przytoczonego  fragmentu  wyjaśnień  prowadzi  do  wniosku,  że  Konsorcjum                        

w  swojej  kalkulacji  w  ogóle  pominęło  kalkulację  kosztów  dodatkowych  godzin  bezpłatnej 

opieki  mentorskiej.  Jak  wynika  z  podanych  przez  Konsorcjum  danych:  Konsorcjum  wykona 

2352)  dodatkowych  bezpłatnych  godzin  opieki  mentorskiej;  jednocześnie 

Konsorcjum wskazuje, że koszt 1 godziny usługi to 123 zł brutto. Czyli — koszt dodatkowych 

bezpłatnych godzin wyniesie 206.640 00 zł brutto. Oznacza to, że Konsorcjum nie tylko nie 

zarobi na tym polu, ale straci (- 

16.574,88 zł brutto); 

W treści Wyjaśnień Konsorcjum wskazało: 

„• Bezpłatnego specjalistycznego doradztwa (prawo, marketing, finanse) 

Wykonawca  zaoferował  11  godzin  kwartalnie  dla  każdego  z  21  przedsiębiorstw  (w 

tym 5 dodatkowych). Łączna liczba godzin realizacji usługi to 3696. Liczba godzin, za które 

wykonawca  dostaje  wynagrodzenie  to  2016.  Szacowany  koszt  I  godziny  usługi  to  98,40  zł 


brutto. Cena zaoferowana to 237,79 zł brutto/h. Szacowany dochód w tej pozycji to 2016 x 

98,40)= 281 010,24 zł brutto (…)”.  

W  ty

m  zakresie  wystąpił  analogiczny  do  poprzedniego  błąd.  Konsorcjum  pominęło 

bowiem kalkulację dodatkowych bezpłatnych godzin specjalistycznego doradztwa. 

Jak  wynika  z  podanych  przez  Konsorcjum  danych:  Konsorcjum  wykona  1680  (3696 

2016)  dodatkowych  bezpłatnych  godzin  specjalistycznego  doradztwa;  jednocześnie 

Konsorcjum wskazuje, że koszt 1 godziny usługi to 98,40 zł brutto. Czyli - koszt dodatkowych 

bezpłatnych  godzin  wyniesienie  165.312  00  zł  brutto.  Oznacza  to,  Że  Konsorcjum 

ewentualny zysk na tym polu wynie

sienie nie 281.010,24 zł brutto a 115.698,24 zł brutto; 

W treści Wyjaśnień Konsorcjum wskazało: 

„•  Bezpłatne  prowadzenie  polityki  informacyjnej  -  zadanie  realizowane  w  ramach 

umowy  o  pracę  przez  osobę  realizującą  zadanie  „obsługi  najemców”.  Na  realizację  tego 

zadania  wykonawca  zaplanował  dodatkową  kwotę  średniomiesięcznie  2000  zł  brutto  co 

łącznie  daje  kwotę  48*2000  =96  000  zł  brutto.  Oferta w  tym  zakresie  wynosi  3495,37x48=  

167 777,76 zł brutto. Szacowany dochód na tym zadaniu to 71 777,76 zł brutto (…)”

Odwołujący  kwestionował,  aby  założony  przez  Konsorcjum  koszt  ww.  usługi  był 

wystarczający.  Konsorcjum  w  szczególności  nie  wykazało  w  tym  zakresie,  w  jaki  sposób 

zamierza utworzyć i utrzymać portal internetowy inkubatora (Konsorcjum nie wskazuje, aby 

dyspo

nowało w tym zakresie już istniejącym „wolnym” portalem internetowym); Wyjaśnienia 

pomijają koszty wyposażenia i uruchomienia punktu gastronomicznego. 

Konsorcjum  nie  przedstawiło  żadnych  dowodów  na  poparcie  swoich  twierdzeń                       

i założeń. Wyjaśnienie zostały oparte przez Konsorcjum wyłącznie na zapewnieniu o swojej 

wiedzy, doświadczeniu i bazie kontaktów. Zgodnie z wyrok SO w W-wie z 9.4.2010 r. (IV Ca 

1299/09,  niepubl.):  "

Wykonawca  powinien  zatem  wskazać  i  opisać  obiektywne  czynniki 

mające  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny;  wyjaśnienia  powinny  być  jak  najbardziej 

szczegółowe  i  winny  zawierać  wszystkie  aspekty  mające  wpływ  na  cenę,  tak  aby  nie 

pozostawiały  wątpliwości  co  do  prawidłowego  jej  wyliczenia,  a  jednocześnie  nie  mogą 

opierać  się  na  samych  oświadczeniach  wykonawcy,  gdyż  art.  90  ust.  3  PrZamPubl  mówi                  

o  "dowodach"  na  ich  potwierdzenie  (...).  W  ocenie  SO  złożenie  przez  skarżącego 

dodatkowych  wyjaśnień  i  przedstawienie  nowych  argumentów  (w  celu  wykazania 

prawidłowości  wyliczenia  wskazanej  w  ofercie  ceny)  dopiero  na  rozprawie  przed  KIO  było 

spóźnione  i  nie  mogło  być  wzięte  pod  uwagę  ani  przez  Izbę,  ani  tym  bardziej  przez  SO. 

Definicja  "określonego  terminu"  na  złożenie  wyjaśnień  zamawiającemu  (art.  90  ust.  1 

PrZamPubl)  oz

nacza,  że  informacje  i  dowody  przedstawione  przez  wykonawcę  muszą  być 

znane  zamawiającemu  na  konkretnym  etapie  postępowania  przetargowego  (celem 

umożliwienia  mu  podjęcia  decyzji  co  do  ewentualnego  przyjęcia  oferty  lub  jej  odrzucenia),                 

a nie 

w toku postępowania odwoławczego lub skargowego"


Odnośnie  zarzutu  szóstego.  Przedmiotowy  zarzut  stanowi  naturalną  konsekwencję 

zarzutów  nr  1-5.  Zasadność  któregokolwiek  z  poprzednich  zarzutów  oznaczać  będzie,  że 

Zamawiający  dokonał  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty,  która  powinna  zostać 

odrzucona.  Niniejsze  w  sposób  oczywisty  narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  względem 

drugiego  wykonawcy  który  złożył  prawidłową  ofertę,  a  pomimo  tego  został  pozbawiony 

możliwości uzyskania zamówienia. 

Zamawiający w dniu 16.10.2018 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp, 

wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                                        

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  19.10.2018  r.  (

wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  PiVOT  - 

Netrix  Group  Sp.  z  o.o. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

W  dniu  26.10.2018  r.  (e-mailem),  a  w  dniu  29.10.2018  r.  (wersja  pisemna) 

Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art. 

186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  uwzględnił  odwołanie  w  całości.  Kopia 

została przekazana Odwołującemu oraz Przystępującemu dopiero na posiedzeniu.  

W  dniu  29.10.2018  r. 

w  związku  z  postanowieniem  Izby  z  17.10.2018  r.  odbyło  się 

posiedzenie niejawne z udziałem stron. 

Skład  orzekający 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  

przedstawionymi 

po

niżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  

i stanowisk stron 

(Zamawiający się nie stawił) oraz Przystępującego złożonych ustnie 

do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

Skład  orzekający  Izby  ustalił  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia. Odwołujący, którego oferta uplasowała się na drugiej pozycji w rankingu złożonych 

ofert, w wypadku potwierdzenia zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  

Izba  uznaje  skuteczność  zgłoszonego  przystąpienia  po  stronie  Zamawiającego  - 

Konsorcjum PiVOT - Netrix Group Sp. z o.o.  

Względem  zakwestionowanego  przez  Odwołującego  zakresu  pełnomocnictwa,  Izba 

stwierdziła,  że  pełnomocnictwo  obejmuje,  w  jej  ocenie,  wbrew  sugestiom  Odwołującego 

rozprawę,  jak  również  czynności,  do  których  jest  uprawniony  Przystępujący.  Stanowisko 


Odwołującego  w  tym  zakresie,  jest  zbyt  daleko  idące. Odnosi się bowiem  w  swej  treści  do 

prowadzenia  sprawy  dotyczącej  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonego                      

w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  (tu  wskazana  nazwa  przetargu),  ogłoszenie  –                     

w  postępowaniu  odwoławczym.  Stwierdzenie  przed  Prezesem  Krajowej  Izby  Odwoławczej              

w charakterze pełnomocnika Konsorcjum (…), przystępujących do postepowania po stronie 

zamawiającego.  Nie  może  być  rozumiane  zawężające,  albowiem  dotyczy  to  określonego 

post

ępowania  odwoławczego,  które  zaistniało  w  danym  postępowaniu  przetargowym  i  nie 

ma  charakteru  abstrakcyjnego.  Zaś  przepisy  Pzp  regulują  statut  Przystępującego  oraz 

przysługujące  mu  także  uprawnień,  w  tym  także  w  wypadku  uwzględnienia  w  całości 

odwołania i dają mu prawo złożenia sprzeciwu (co miało miejsce w tym przypadku).    

Jednocześnie, odnosząc się do zastrzeżeń Zamawiającego zawartych w odpowiedzi 

na  odwołanie  uznaje  je  za  nieuzasadnione.  Przesłanie  kopii  przystąpienia  po  terminie  do 

Zamawiającego  nie  wiąże  się  z  negatywnymi  konsekwencjami  dla  skuteczności 

przystąpienia,  takich  negatywnych  konsekwencji  nie  przewiduje  Pzp  (za  wyrokiem  KIO                    

z 08.12.2017 r., sygn. akt: KIO 2468/17). 

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie:  dowody  z 

całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  przekazanej  

przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym                        

treści  postanowień  SIWZ,  oferty  Przystępującego,  wezwania  w  trybie  art.  90  ust.    1  Pzp 

skierowanego do Przystępującego, odpowiedzi na wezwanie z dnia 03.09.2018 r., wezwania 

w trybie art. 26 ust. 2  Pzp z 07.09.2018 r. skierowanego do Przystępującego, przekazanych 

w odpowiedzi w dniu 18.09.2018 r. 

dokumentów – w tym wykazu usług, kopi polis  /Polisy Nr 

1033301422 (ubezpieczony: PiVOT Sp. z o.o.); Polisy Nr 1033287012 (ubezpieczony: Netrix 

Group  Sp.  z  o.o.)/,  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  3  Pzp  z  18.09.2018  r.  skierowanego  do 

Przystępującego,  uzupełnionego  w  odpowiedzi  sprawozdania  z  30.11.2017  r.  z  pismem                  

z  06.12.2017  r.

,  oświadczenia  własnego  Przystępującego  oraz  dwóch  referencji                            

z 20.09.2018 r. /dokumenty przekazano w  dniu 21.09.2018 r./.   

Izba  zaliczyła  także  w  poczet  materiału  dowodowego  złożone  na  rozprawie  przez 

Odwołującego: 

1)  Zestawienie  wysokości  kosztów  wykonania  zamówienia,  których  kalkulacja  została 

pominięta w wyjaśnienia dotyczących rażąco niskiej ceny;  

2)  Kopia  faktury  Nr  0

254/01/18/FVS  z  31.01.2018  r.  abonament  za  internet  za  miesiąc 

1/2018 r., /1/ 

3) Kopia faktury Nr 2883/18; /2/; 

4) Kopia faktury Nr 101101838/10W/2018;Kopia faktury Nr 10/7358/21/101996151/10R/2018 

5) Kopia faktury Nr 130233940; /4/; 


6) Kopia faktury Nr 005931012018;/ 5/; 

7) Kopia polisy 903012446521 z wykazem ubezpieczonego sprzętu elektronicznego; /6/; 

8) Kopia faktury Nr FV/LU/084/18/01;/7/; 

9) Kopia oferty ochrony z 26.10.2018 r.;/8/; 

10) Lista podmiotów inkubowanych /9/.  

Izba  zaliczyła  także  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  do  pisma 

procesowego złożonego przez Przystępującego na rozprawie: 

Wzór umowy o dofinansowanie, obowiązujący dla Działania 2.3 RPO WL, schemat A, 

Załącznik  nr  4c  do  Szczegółowego  Opisu  Osi  Priorytetowych  RPO  WL,  potwierdzający 

wskaźniki, jakie osiągnąć mieli beneficjenci Działania 2.3 RPO WL, schemat A, 

Statut Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie, 

Lista umów o dofinansowanie, zawartych w Działania 2.3 RPO WL, schemat A, 

5)  Specyfikacja  Istotn

ych  Warunków  Zamówienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na pełnienie funkcji Operatora „Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego 

w Lublinie”, ogłoszona w 2011 r., 

Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na pełnienie funkcji Operatora „Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego 

w Lublinie”, ogłoszona w 2014 r., 

Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na pełnienie funkcji Operatora „Lubelskiego Parku Naukowo - Technologicznego 

w Lublinie”, ogłoszona w 2017 r., 

Dokumenty potwierdzające opłacenie polis OC. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

odwołanie,  przystąpienie,  odpowiedź  na  odwołanie,  pismo  procesowe  Przystępującego, 

stanowiska 

i oświadczenia stron (Zamawiający się nie stawił) oraz Przystępującego złożone 

ustnie do protokołu.  

Wobec uwzględnienia w całości zarzutów odwołanie przez Zmawiającego w ramach 

przekazanej  odpowiedzi  na  odwołanie,  Przystępujący  po  stronie  Zamawiającego  –                          

w  odpowiedzi  na  uwzględnienie    w  całości  –  złożył  na  posiedzeniu  oświadczenie  poprzez 

swojego umocowanego pełnomocnika - sprzeciw.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie zasługuje na częściowe uwzględnienie.  

 
Odwołujący  sformułowała  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   


1) art. 24 ust. 1 pkt 16) i pkt 17) Pzp oraz art. 24 ust. 4 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia 

Konsorcjum  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  uznania  jego  oferty  za 

odrzuconą  pomimo,  iż  ten  wykonawca  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego 

niedbalstwa  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia 

warunek posiadania wymaganych zdolności technicznych lub zawodowych, niezbędnych do 

należytego wykonania zamówienia; 

2)  art.  26  ust.  3  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  do  uzupełnienia 

dokumentów,  potwierdzających  spełnianie  warunku  posiadania  wymaganych  zdolności 

technicznych lub zawodowych, niezbędnych do należytego wykonania zamówienia, pomimo 

tego,  że  złożony  przez  Konsorcjum  Wykaz  usług  nie  potwierdził,  że  Konsorcjum  posiada 

doświadczenie  w  wykonaniu  minimum  jednej  usługi  dotyczącej  zarządzania  parkami 

technologicznymi  lub  parkami  przemysłowymi  lub  inkubatorami  innowacyjności  lub 

inkubatorami technologicznymi lub centrami transferu technologii (zgodnie z pkt V.3) SIWZ); 

3) art. 24 ust. 1 pkt 12) Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2) Pzp, art. 22 ust. 1b) pkt 3) Pzp, art. 

24 ust. 4 Pzp oraz § 2 ust. 4 pkt 3) i § 14 ust. 2-4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 

26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  poprzez  zaniechanie  wykluczenia 

Konsorcjum  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  uznania  jego  oferty  za 

odrzuconą  pomimo,  iż  Konsorcjum  nie  wykazało  spełniania  warunku  posiadania 

wymaganych  zdolności  technicznych  lub  zawodowych,  niezbędnych  do  należytego 

wykonania  zamówienia,  a  to  z  uwagi  na  fakt,  iż  na  Wezwanie  Zamawiającego  z  dnia 

18.09.2018  r.  Konsorcjum  nie  przedstawiło  w  sposób  prawidłowy  dokumentów,  o  których 

mowa w pkt VIII 2.1) SIWZ; 

4)  art.  26  ust.  3  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsor

cjum  do  uzupełnienia 

dokumentów,  potwierdzających  spełnianie  warunku  znajdowania  się  w  wymaganej  sytuacji 

ekonomicznej lub finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, pomimo, iż Konsorcjum 

nie  przedstawiło  w  sposób  kompletny  dokumentów  potwierdzający,  że  posiada  wymagane 

przez SIWZ ubezpieczenie; 

5)  art.  89  ust.  1  pkt  4,  art.  90  ust.  1  pkt  1-5,  art.  90  ust.  2  i  3  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Konsorcjum, co do której Konsorcjum nie wykazało w sposób odpowiedni 

w drodze wyjaśnień składanych na podstawie art. 90 ust. 1 i 2 Pzp, iż nie zawiera ona rażąco 

niskiej ceny; 

6) art. 7 ust. 3 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp i art. 2 pkt 5) Pzp poprzez naruszenie zasady 

uczciwej konkurencji i dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum, podczas 

gdy wykonawca ten podlegał wykluczeniu z postępowania, względnie jego oferta podlegała 

odrzuceniu. 


Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesio

nego odwołania i przywołanych tam wprost postanowień SIWZ, treści oferty, wezwań 

i dokumentów złożonych w odpowiedzi na nie (w tym zakresie Izba odsyła to przywołanych 

tam  treści).  Uznając,  że nie było sporu co  do  zaistniałego  stanu faktycznego,  ale 

dopusz

czalności działań Zamawiającego, który pierwotnie przed uwzględnieniem odwołania 

w  całości,  uznał  tak  wykazaną  usługę  Przystępującego  i  dokumenty  na  potwierdzenie  ich 

należytego  świadczenia.  Podobnie  uznał  kopie  przedłożonych  polis  bez  potwierdzenia  ich 

op

łacenia  w  terminie  składnia  ofert,  mimo  że  nie  dysponował  jakimkolwiek  dokumentem 

potwierdzającym  ich  opłacenie.  W  tym  zakresie,  Zamawiający  uznał  także  realność 

zaoferowanej  ceny  przez  Przystępującego  i  obalenie  domniemania  zaoferowania  rażąco 

niskiej  cen

y  mimo  nie  złożenia  jakiegokolwiek  dowodów  na  potwierdzenie  przedłożonych 

wyliczeń,  nawet  w  zakresie  dotyczącym  czynników  za  które  odpowiedzialne  są  podmioty 

zewnętrzne  a  nie  sam  Wykonawca.  Odnosząc  się  do  poszczególnych  kwestii  w  ramach 

rozpatrywania posz

czególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnośnie  zarzutu  pierwszego,  drugiego  oraz  trzeciego.  Izba  uznała  w/w  zarzuty  za 

niezasadne. 

Jednocześnie  z  uwagi  na  charakter  przedmiotu  zamówienia  należy  uznać 

wykazane przez Przystępującego zadanie związane z zarzadzaniem Lubelskim Inkubatorem 

Technologii  Informatycznych.  W  tym  zakresie,  Izba  podkreśla,  że  ma  zastosowanie  na 

zasadzie  analogii,  co  do  zasady  sta

nowisko  dotyczące  przedstawionego  sprawozdania 

zawarte  w  wyroku  KIO  z  16.04.2018  r.  o  sygn.  akt:  KIO  594/18: 

„(…)  nie  można  z  góry 

wykluczyć możliwości wykazania się doświadczeniem zdobytym w ramach realizacji projektu 

dofinansowanego  ze  środków  zewnętrznych,  na  podstawie  zawartej  umowy                                      

o dofinansowanie projektu, w tym także gdy świadczenie było nieodpłatne – o ile z określenia 

warunku  dokonanego  przez  zamawiającego  nie  wynika  nic  innego.  Należy  taką  możliwość 

dopuścić,  jednakże  w przypadku  spełnienia  określonych  wymogów  (poza  tymi  wskazanymi 

przez Zamawiającego). Po pierwsze, udział danego podmiotu w projekcie musi polegać na 

realizacji  określonych  usług  (świadczeń),  co  w  konsekwencji  prowadzi  do  nabycia 

określonego  doświadczenia.  Istotne  bowiem  jest,  aby  dany  podmiot  zdobył  określone 

doświadczenie, co wymaga udziału w realizacji projektu w takim charakterze, który skutkuje 

zdobyciem  tego  doświadczenia  (i w konsekwencji  zdolności  technicznej  lub  zawodowej)  – 

nie  w  jakimko

lwiek  charakterze.  Po  drugie,  wykonawca  obowiązany  jest  wykazać  należyte 

wykonanie usług potwierdzających nabycie wymaganego minimalnego doświadczenia. (…)” .  


Przy  czym,  w  tym  konkretnym  wypadku  sprawozdanie  zostało  wydane  z  datą 

30.11.2017  r.  z  pismem  z  06.12.2017  r.

,  czyli  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem 

terminu składnia ofert, co jest niezgodne z § 2 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju 

z dnia 26 lipca 2016 r. 

w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy w pos

tępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126) („wykazu 

dostaw  lub  usług  wykonanych,  a w  przypadku  świadczeń  okresowych lub ciągłych również 

wykonywanych,  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo 

wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat 

wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane,  oraz 

załączeniem  dowodów  określających  czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są 

wykonywane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne 

dokumenty  wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  dostawy  lub  usługi  były 

wykonywane,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli               

z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać 

tych  dokumentów  –  oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub 

ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte 

wykonywanie  powinny  być  wydane  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  upływem  terminu 

składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu”). Izba jednakże 

uznała, ze w tym stanie faktycznym istnieje obiektywna przyczyna (przeszkoda), co do braku 

możliwości  uzyskania  takiego  sprawozdania  (wystawionego  w  tym  terminie),  stąd 

oświadczenie własne jest wystarczające i dopuszczalne. Przedłożone pozostałe dokumenty 

należy  traktować  posiłkowo,  co  do  kwestii  należytego  wykonania  usługi.  Izba  wzięła  także 

pod  uwagę,  że  umowa  o  dofinansowanie  była  z  Województwem  Lubelskim,  czyli 

Zamawiającym  i  w  takim  zakresie  ma  zastosowanie  także  przepis  art.  26  ust.  6  Pzp. 

Wykonawca w takiej sytuacji nie jest zo

bowiązany do złożenia określonych dokumentów jeśli 

Zamawiający  posiada  dokumenty  dotyczące  tego  Wykonawcy.  W  konsekwencji  żadne 

postępowanie  uzupełniające,  czy  też  wyjaśniające  nie  było  konieczne,  a  Izba  wzięła  pod 

uwagę  całokształt  okoliczności  w  przedmiotowej  sprawie.  Wszelkie  zaś,  zarzuty  formalne 

formułowane  w  odwołaniu  oraz  na  rozprawie  przez  Odwołującego  w  zakresie  samego 

sprawozdania, 

w  tym  kontekście  pozostają  również  irrelewantne  wobec  dodatkowych 

okoliczności, przepisów i dokumentów w sprawie.  

Bi

orąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie zarzutu czwartego, Izba z uwagi na art. 192 ust.2 Pzp, zarzut oddaliła. 

Wskazując, że zarzut dotyczący braku wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp odnośnie 

wcześniej  złożonych  polis  przez  Przystępującego  do  oferty,  Izba  uznaje  co  do  zasady  za 


zasadny, jednakże z uwagi na art. 192 ust. 2 Pzp, tzn. wobec uznania zarzutu dotyczącego 

ceny  rażąco  niskiej,  samo  wezwanie  jest  bezprzedmiotowe,  nie  wpłynie  bowiem  w  żaden 

sposób na wynik.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie  zarzutu  piątego,  Izba  uznała  w/w  zarzut  za  zasadny.  W  konsekwencji 

uwzględniając całe odwołanie. W pierwszej kolejności należy podnieść, że Przystępujący nie 

przedstawił  żadnego  dowodu  na  potwierdzenie  przedłożonych  wyjaśnień.  Jest  to  o  tyle 

istotne,  że  nie  przeczył  na  rozprawie,  że  była  możliwość  ich  przedstawienia  w  zakresie 

wynagrodzenia  osób  prowadzących  doradztwo.  Stwierdził  jedynie,  ze  nie  było  w  tym 

zakresie  wezwania.  Izba  zweryfikowała  powyższe,  i  zmuszona  jest  zaprzeczyć  stanowisku 

Przystępującego. Zamawiający wyraźnie w wezwaniu odwołuje się do konieczności złożenia 

wraz  z  wyjaśnieniami  dowodów.  W  konsekwencji,  jako  profesjonalista  Przystępujący 

powinien takie dowody złożyć. Orzecznictwo rzeczywiście dopuszcza pewne możliwości nie 

składania w pewnym zakresie dowodów, ale mamy tutaj do czynienia z kosztami w stosunku 

do  osób  zewnętrznych  (ekspertów).  W  orzecznictwie  stwierdza  się  bowiem:  „Niewątpliwie 

takim dowodem jest także kalkulacja w  zakresie, w którym odnosi się do kosztów leżących 

po stronie Wykonawcy. 

Podobnie w wyroku KIO z 13.03.2018 r., sygn. akt: KIO 315/18: „(…) 

Izba  przypomina  za orzecznictwem,  że tego rodzaju kalkulacja,  jak  złożona  -  ma  charakter 

dowodu wewnętrznego,  który  ma charakter  wystarczający,  gdy  na  cenę  składają  się  przed 

wszystkim  elementy,  o  których  wartości  decyduje  głównie  Wykonawca  (za  wyrokiem  KIO                 

z  17.07.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  1410/15,  czy  też  wyrok  KIO  05.05.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO 

598/16)(…)”.”  (za  wyrokiem  KIO  z  04.07.2018  r.  sygn.  akt:  KIO  1225/18).  Jak  więc  wynika                    

z powyższego, w niniejszym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z kosztami o których 

decyduje  Przystępujący,  ale  eksperci  prowadzący  specjalistyczne  doradztwo,  opiekę 

mentorską oraz politykę informacyjną.   

Dodatkowo,  Izba  podkreśla,  że  z  repliki  Przystępującego  wynikają  szczególnie 

korzystne koszty 

ochrony. W ocenie Izby, także w tym wypadku nie było żadnych przeszkód, 

aby przedstawić dowód w tym zakresie. Tym bardziej, że Odwołujący przedstawił, że będzie 

to  koszt  ponad  14  PLN  brutto. 

W  kwestii  kosztów  eksploatacji  i  zawierania  się  w  nich 

określonych  kosztów,  na  których  brak  wskazywał  Odwołujący  w  odwołaniu,  to  określone 

niejasności w tym zakresie mogłyby być ewentualnie przedmiotem ponownego wezwania.  

Wymaga  jednakże  podkreślenia  za  wyrokiem  KIO  z  06.08.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO 

140/15,  KIO  1577/15,  KIO  1584/15, 

że  co  do  zasady:  „(…)  Nie  ma  też  przeszkód,  by 

zamawiający prowadził wyjaśnienia wieloetapowo, aż do uzyskania odpowiedzi na wszystkie 

pytania i wątpliwości (oczywiście poza przypadkiem opisanym w art. 90 ust. 3 ustawy Prawo 


zamówień  publicznych,  gdy  wykonawca  nie  współpracuje  i  nie  udziela  wyjaśnień)”.  Z  tym 

zastrzeżeniem,  co  jest  istotne  w  tym  stanie  faktycznym  -  za  wyrokiem  KIO  z  25.04.               

2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  725/14, 

że:  „(…)  prowadzona  procedura  wyjaśnień  nie może 

usprawiedliwiać  uchylania  się  przez  wykonawcę  od   złożenia  rzetelnych  wyjaśnień 

elementów  oferty  mających  wpływ  na wysokość  ceny.  Brak  rzetelności  w składanych 

wyjaśnieniach  nie może  uzasadniać  kolejnych  wezwań  kierowanych  do wykonawcy”.  

Podobne stanowisko Izba wyraziła w wyroku KIO z 31.08.2017 r., sygn. akt: KIO 1733/17.                   

W  przedstawionych  wyjaśnieniach  brak  jest  -  kosztów  ochrony  oraz  ubezpieczenia, 

jak 

i  jakichkolwiek  dowodów  zwłaszcza  co  do  wynagrodzenia  ekspertów  (mimo,  że 

Przystępujący przyznał /okoliczność przyznana na rozprawie – art. 190 ust. 5 zd. 2 Pzp), że 

nie było w tym zakresie żadnych przeszkód). Ponowne wezwanie nie mogłoby prowadzić do 

zmiany  pierwotnych wyjaśnienie,  ich przebudowywania i  przedkładania dowodów,  które  nie 

zostały  pierwotnie  przedstawione  (jeśli  nie  było  żadnych  przeszkód  w  tym  zakresie,                    

a pierwotne wezwanie wprost wzy

wało do ich złożenia). W konsekwencji, w przedmiotowym 

stanie  faktycznym  takie  ponowne  wezwanie  nie  jest  dopuszczalne.  Przystępujący  był  już 

wzywany  do  złożenia  dowodów,  a  kolejne  wyjaśnienia  skutkowałyby  daleko  idącym 

przebudowaniem  pierwotnych  wyjaśnień,  zwłaszcza  w  zakresie  tego  czego  w  nich 

ewidentnie brakuje. Na co Izba wskazywała powyżej.         

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W  konsekwencji  uwzględnienia  zarzutu  piątego,  Izba  uwzględniła  zarzut  szósty                           

i  nakazała  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  z  05.10.2018  r.  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej 

Przystępującego,    nakazał  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  

w ramach której nakazała odrzucenie oferty Przystępującego zgodnie z treścią sentencji.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust

.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  2  pkt  2 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierani

a  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek 

Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj. 

w  maksymalnej  kwoc

ie  dopuszczonej  przez  w/w  rozporządzenie  (§  3  pkt  2  lit.  b  w/w 

rozporządzenia). 

Przewodniczący: 


……………………………… 


Słowa kluczowe:
rażąco niska cena
Słowa kluczowe:
rażąco niska cena