KIO 1450/18 WYROK dnia 2 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 07.11.2018

Sygn. akt: KIO 1450/18 

WYROK 

z dnia 2 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:             Norbert Sierakowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  2  sierpnia  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

w

niesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  lipca  2018  r.    przez 

wykonawc

ę  Urtica  Sp.  z  o.o.,  ul.  Krzemieniecka  120,  54-613  Wrocław  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Zakład  Zamówień  Publicznych  przy  Ministrze  Zdrowia,                              

Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa 

przy udziale  wykonawcy GSK Services Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 189, 60-

322 Poznań; 

adres  do  doręczeń:  ul.  Rzymowskiego  53,  02-697  Warszawa  zgłaszającego  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  o

ddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  Urtica  Sp.  z  o.o.,  ul.  Krzemieniecka  120,  54-613 

Wrocław i:  

zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  Urtica  Sp.                     

z  o.o.,  ul.  Krzemieniecka  120,  54-

613  Wrocław  tytułem  wpisu  od  odwołania;

zasądza od Urtica Sp. z o.o., ul. Krzemieniecka 120, 54-613 Wrocław na rzecz 

Zakładu  Zamówień  Publicznych  przy  Ministrze  Zdrowia,  Al.  Jerozolimskie 

155,  02-326  Warszawa 

kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześciuset 


złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione 

z t

ytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 1450/18 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na:  „Szczepionka  przeciwko  ospie  wietrznej  inj.  0,5  dawka”,  nr 

referencyjny  postępowania  ZZP-149/18,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku 

Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2018/S 133 - 302423 

z  13.07.2018  r.,  przez 

Zakład  Zamówień  Publicznych  przy  Ministrze  Zdrowia,  Al. 

Jerozolimskie  155,  02-326  Warszawa  zwany  dalej: 

„Zamawiającym”.  W  tym  samym  dniu 

Zamawiający  opublikował  na  swojej  stronie  internetowej  Specyfikacje  Istotnych  Warunków 

Zamówienia zwana dalej: „SIWZ”

W  dniu  23.07.2018  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Urtica  Sp.  z  o.o.,                              

ul. Krzemieniecka 120, 54-

613 Wrocław zwana dalej: „Urtica Sp. z o.o.” albo „Odwołującym” 

wniosła odwołanie na w/w postanowienia SIWZ oraz treść ogłoszenia o zamówieniu. Kopie 

odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 23.07.2018 r. (e-mailem). Zarzucił Zamawiającemu 

naruszenie  następujących  przepisów  prawa:  tj.  art.  29  ust.  2  ustawy    z  dnia  29  stycznia                 

2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579)  zwanej 

dalej: 

„Pzp”  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  4  ust.  8  ustawy  Prawo  farmaceutyczne  

(zwanej dalej: 

„Prawo Farmaceutyczne") poprzez wymaganie w pkt VI.2.1 SIWZ (oraz w pkt 

II

.2.4) ogłoszenia o zamówieniu) złożenia wraz z ofertą wyłącznie aktualnego pozwolenia na 

dopuszczenie  do  obrotu  oferowanego  produktu  leczniczego  na  terenie  Polski,  podczas  gdy 

produkt  leczniczy  oferowany  w  postępowaniu  może  być  także  wprowadzony  do  obrotu  na 

podstawie  zgody  Ministra  Zdrowia  wydanej  na  podstawie  art.  4  ust.  8  Prawa 

Farmaceu

tycznego,  co  prowadzi  do  zawężenia  konkurencyjności  postępowania  i  nie 

znajduje uzasadnienia w jakichkolwiek potrzebach Zamawiającego. Wnosił o: 

merytoryczne  rozpatrzenie  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  (zwanej  dalej:  „KIO"

niniejszego odwołania i jego uwzględnienie w całości, 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania,  a  także 

dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie, 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  SIWZ  (oraz  ogłoszenia  o  zamówieniu) 

poprzez  wskaz

anie,  że  wykonawca  zamiast  obowiązku  przedłożenia  wraz  z  ofertą 

aktualnego  pozwolenia  na  dopuszczenie  do  obrotu  produktu  leczniczego  na  terenie  Polski 

może  przedłożyć  zgodę  Ministra  Zdrowia  wydaną  na  podstawie  art.  4  ust.  8  Prawa 

Farmaceutycznego dopuszcza

jącą oferowany produkt leczniczy do obrotu na terenie Polski, 


zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  doradztwa  prawnego,  według  norm  przepisanych  i  zgodnie                    

z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie. 

Zamawiający  wszczął  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  którego 

przedmiotem jest dostawa szczepionki przeciwko ospie wietrznej. Na wstępie wskazał, że na 

świecie najczęściej stosowanymi szczepionkami przeciwko ospie wietrznej pozostają Varivax 

(produkowana przez producenta Merck & Co, którą planował zaoferować Odwołujący) oraz 

Varilrix (produkowana przez producenta GlaxoSmithKline). Postępowanie prowadzone przez 

Zamawiającego  dotyczy  zakupu  15.000  dawek  szczepionki  przeciwko  ospie  wietrznej. 

Zgodnie  z  pkt  VI.2.1  SIWZ  obowiązującej  w  postępowaniu  (analogiczny  wymóg  został 

zawarty  w  pkt  11.2.4)  ogłoszenia  o  zamówieniu)  Zamawiający  wymagał,  aby  wraz  z  ofertą 

wykonawca  złożył  ważne  pozwolenie  na  dopuszczenie  do  obrotu  szczepionki  na  terenie 

Polski.  Tym  samym,  czytając  literalnie  postanowienia  SIWZ  oraz  ogłoszenia  o  zamówieniu 

należy  uznać,  że  Zamawiający  nie  wyraził  zgody,  aby  dostarczona  mu  szczepionka 

podlegała  dopuszczeniu  do  obrotu  na  jakiejkolwiek  innej  podstawie  prawnej,  w  tym                        

w szczególności na podstawie art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego. Powyższa okoliczność 

może budzić pewne wątpliwości z uwagi na fakt, że w innych postępowaniach o udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  dostawę  produktów  leczniczych  Zamawiający  dopuszczał 

możliwość,  o  której  mowa  powyżej.  Przykładem  powyższego  jest  chociażby  postępowanie 

prowadzone  w  2016  r.  na  dostawę  szczepionki  skonfigurowanej  przeciwko  pneumokokom 

dla dzieci, część 1-2 (znak sprawy ZZP- 277/16), gdzie Zamawiający odpowiedzią na pytanie 

z 04.11.2016 r. wprost potwierdził taką możliwość. Dla całokształtu obrazu warto dodać, że 

na dzień dzisiejszy Odwołujący posiada niezbędną Zamawiającemu w postępowaniu liczbę 

dawek  szczepionki  dopuszczonej  do  ob

rotu  na  terenie  Polski  właśnie  na  podstawie  zgody 

udzielonej przez Ministra Zdrowia w oparciu o art. 4 ust 8 Prawa Farmaceutycznego. Zgoda 

ta  została  mu  udzielona  w  dniu  17.05.2018  r.  W  świetle  powyższego,  na  dzień  dzisiejszy 

Odwołujący  nie  może  złożyć  swojej  oferty  w  postępowaniu  pomimo  faktu,  że  jego  produkt 

(szczepionka Varivax) w liczbie dawek wskazanej w uzyskanej zgodzie Ministra Zdrowia jest 

dopuszczona do obrotu na terenie Polski. 

Wskazał,  że  Zamawiający  posiada  status  zamawiającego  w  rozumieniu  przepisów 

Pzp,  a  tym  samym  w  procesie  realizacji  dostaw  realizowanych  w  trybie  zamówień 

publicznych  zobowiązany  jest  stosować  się  do  zasad  wynikających  z  powyższej  regulacji.                   

W  tym  miejscu  Odwołujący  wskazał,  iż  zgodnie  z  naczelną  zasadą  zamówień  publicznych 

określoną  w  art.  7  ust.  1  Pzp  Zamawiający  zobowiązany  jest  przygotować  i  przeprowadzić 

postępowanie  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania  wykonawców.  Co  równie  istotne,  zgodnie  z  art.  29  ust.  2  Pzp  przygotowując 

postępowanie  Zamawiający  nie  może  opisywać  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który 


mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję.  Odwołujący  ma  przy  tym  świadomość,  że  to 

Zamawiający  pozostaje  gospodarzem  postępowania  i  opisuje  przedmiot  zamówienia                 

z  uwzględnieniem  swoich  potrzeb,  niemniej  jednak  należy  zauważyć,  iż  swoboda 

precyzowania wymagań Zamawiającego doznaje ograniczeń, w ten sposób, iż muszą mieć 

one  uzasadnienie  pozwalające  na  zrównoważenie  ograniczenia  konkurencji,  a  dokonany 

opis  nie  może  naruszać  konkurencji  ani  równego  traktowania  wykonawców.  Jeżeli  zatem 

dwie szczepionki, które teoretycznie mogłyby  zostać zaoferowane w  ramach postępowania 

posiadają dokładnie takie samo działanie, to tym samym oba produkty realizują cel założony 

przez  Zamawiającego.  Tym  samym,  brak  jest  przesłanek  do  ograniczenia  konkurencji  np. 

poprzez  brak  możliwości  zaoferowania  jednego  z  tych  produktów  z  przyczyn  wyłącznie 

formalnych. Wskazał, że jedna ze szczepionek przeciwko ospie wietrznej (Varilrix) jest objęta 

stosownym  pozwoleniem  na  dopuszczenie  do  obrotu  na  terenie  Polski.  Z  kolei  druga 

szczepionka  -  Varivax  - 

nie posiada krajowego pozwolenia (czyli  tego, którego w  obecnym 

brzmieniu  SIWZ  wymaga  Zamawiający),  natomiast  w  razie  potrzeby  może  zostać 

zaoferowana np. na podstawie art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego tj. po uzyskaniu zgody 

Ministra Zdrowia. W dniu 17.05.2018 r. Odwołujący uzyskał zgodę Ministra Zdrowia, o której 

mowa.  Tym  samym,  począwszy  od  tej  daty  szczepionka Varivax  została w  sposób  zgodny                   

z  przepisami  prawa  dopuszczona  do  obrotu.  Tym  samym,  utrzymanie  dotychczasowego 

brzmienia  SIWZ  daje  obecnie  faktyczną  preferencję  dla  szczepionki  Varilrix  i  praktycznie 

wyłącza jakąkolwiek konkurencję w tym zakresie. Odwołującemu (oferującemu szczepionkę 

Varivax)  uniemożliwia  się  zaoferowanie  identycznego  świadczenia,  (pierwotnie) 

przygotowanego  na  inny  rynek  Unii  Europejskiej  (w  przypadku  szczepionki  Odwołującego 

chodzi  o  rynek  węgierski)  i  na  nim  dopuszczonego.  W  ten  sposób  Zamawiający  w  sposób 

nieuzasadniony  ogranicza  konkurencję  w  ramach  prowadzonego  postępowania,  ponieważ 

zawęża  krąg  oferentów,  którzy  będą  mogli  złożyć  swoje  oferty  w  postępowaniu.  Co 

niezmiernie  istotne,  kwestionowane  przez  Odwołującego  postanowienie  SIWZ  (oraz 

a

nalogiczny  wymóg zawarty w treści ogłoszenia o zamówieniu) nie ma żadnego znaczenia 

dla  istoty  oferowanych  dostaw.  W  tym  miejscu  należy  ponownie  powtórzyć,  iż  obie 

szczepionki  (Varivax  oraz  Varilrix

)  są  równoważne.  Jedyna  różnica  pomiędzy  nimi  dotyczy 

samego  opakowania.  W  przypadku  szczepionki  dopuszczonej  do  obrotu  na  podstawie 

aktualnego  pozwolenia  na  dopuszczenie  do  obrotu  na  terenie  Polski  (Varilrix)  mamy  do 

czynienia  z  polskojęzycznym  opakowaniem  a  w  przypadku  szczepionki  będącej 

przedmiotem  zgody  Mini

stra  Zdrowia  uzyskanej  przez  Odwołującego  (Varivax)  chodzi                      

o opakowanie węgierskie, z tym że (co jest oczywiste) do obcojęzycznych opakowań można 

w  takim  przypadku  dołączyć  przetłumaczone  na  język  polski  dokumenty,  dzięki  którym 

szczep

ionka  będzie  mogła  zostać  podana  w  takich  samych  warunkach  jak  opakowania 

przygotowane  w  języku  polskim.  W  świetle  powyższego  uznał,  że  opis  wymagań  co  do 


przedmiotu zamówienia wymagający na dzień złożenia oferty wyłącznie ważnego krajowego 

pozwolenia  na  d

opuszczenie  do  obrotu  stanowi  dyskryminację  wykonawców  oferujących 

inną niż Varilrix szczepionkę przeciwko ospie wietrznej. Powyższe prowadzi do wniosku, że 

ustalony przez Zamawiającego wymóg przedstawienia aktualnego krajowego pozwolenia na 

dopuszczenie o

ferowanego produktu leczniczego do obrotu powoduje niemalże pewność iż                   

w  postępowaniu  będzie  mogła  zostać  zaoferowana  tylko  jedna  szczepionka  (Varifix).  Tym 

samym, w postępowaniu tworzy się wyłącznie fikcja możliwości konkurowania wykonawców. 

Nie  jest  do  zaakceptowania  sytuacja,  w  której  treść  SIWZ  już  na  wstępie  postępowania, 

eliminuje  produkty  odpowiadające  uzasadnionym  realnym  potrzebom  Zamawiającego. 

Niezależnie  od  powyższego,  wymóg  Zamawiającego  polegający  na  wymaganiu  załączenia 

do  o

ferty  wyłącznie  krajowego  pozwolenia  na  dopuszczenie  do  obrotu,  a  zatem  nie 

uwzględniający możliwości zastosowania art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego i dołączenie 

do  oferty  niezbędnej  zgody  wydanej  przez  Ministra  Zdrowia  pozostaje  także  niezgodny  ze 

znaj

dującymi  zastosowanie  przepisami  Prawa  farmaceutycznego.  Zgodnie  bowiem  z  art.  4 

ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego,  szczepionka,  którą  Odwołujący  planował  zaoferować                                  

w postępowaniu została dopuszczona do obrotu na terenie Polski w oparciu o zgodę Ministra 

Zdrowia 17.05.2018 r., sygn. DOP/00143/18. 

Jednocześnie,  wnosił  jak  na  wstępie,  z  uwzględnieniem  całokształtu  przedstawionej 

powyżej  argumentacji.  Na  marginesie,  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  w  wyniku  naruszeń 

przepisów  Pzp  wskazanych  w  petitum  niniejszego  odwołania,  działanie  Zamawiającego                        

w  niniejszej  sprawie  pozostaje  w  całkowitej  sprzeczności  z  szeroko rozumianym  interesem 

publicznym i z obowiązkiem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych. Zamawiający, 

nie  mając  ku  temu  żadnych  podstaw,  pośrednio  wyłączył  z  możliwości  ubiegania  się                                 

o zamówienie produkt leczniczy, który na dzień dzisiejszy może zostać mu zaoferowany na 

podstawie  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego  a 

który  wymaga  poniesienia  przez 

Zamawiającego publicznego niższych (niż w porównaniu do jedynego produktu, który może 

być obecnie Zamawiającemu zaoferowany) nakładów finansowych. 

Zamawiający  w  dniu  24.07.2018  r.  (opublikował  na  stronie  internetowej)  wraz  kopią 

odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania przetargowego do 

wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 26.07.2018 r. 

(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) GSK Services Sp. z o.o., 

ul.  Grunwaldzka  189,  60-

322  Poznań;  adres  do  doręczeń:  ul.  Rzymowskiego  53,  02-697 

Warszawa  zwany  dalej: 

„GSK  Services  Sp.  z  o.o.”  albo  „Przystępującym”  zgłosiło 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc                                  

o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  W  ocenie  Przystępującego  ukształtowany  przez  Zamawiającego  warunek 


przedmiotowy  w  Postępowaniu  jest  zgodny  z  przepisami  Pzp  oraz  zasadą  uczciwej 

konkurencji.  Celem  postępowania  o  udzielanie  zamówienia  jest  nabycie  dostaw, 

spełniających  pewne  wymagania,  które  wynikają  z  potrzeb  Zamawiającego.  W  przypadku 

produktów  leczniczych  Zamawiający  musi  mieć  również  na  uwadze  również  określone 

regulacje  prawne.  Wymóg  Zamawiającego  (pkt.  VI.2.1  SIWZ  oraz  pkt  II.2.4  ogłoszenia                 

o  zam

ówieniu),  aby  dana  szczepionka  -  produkt  leczniczy  -  posiadała  pozwolenie  na 

dopuszczenie  do  obrotu  wynika  z  przepisów  prawa  oraz  zdaniem  Przystępującego  jest 

uzasadniony  potrzebami  Zamawiającego.  Bezzasadne  jest  zatem  negowanie  przez 

Odwołującego wskazanych wyżej postanowień ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ  

W  dniu  02.08.2018  r.  (e-mailem 

–  oryginał  na  posiedzeniu)  Zamawiający  wobec 

wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp, 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oddala  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana 

Odwołującemu oraz Przystępującemu.  

Na  wstępie  podkreślił,  że  Zamawiający  prowadzi  przedmiotowe  postępowanie                      

w  sposób,  który  gwarantuje  równe  traktowanie  wykonawców:  Postępowanie  na  tę 

szczepionkę zostało wszczęte 09.07.2018 r., natomiast istotne są następujące fakty: 

wstępne  ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowane  w  dniu  31.01.2018r.  w  Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  zawierało  jednoznaczne  informacje  w  zakresie  zakupu 

szczepionki przeciwko ospie wietrznej - 94 250 dawek tej szczepionki, 

plan  zamówień  -  również  wskazywał  na  zakup  94  250  dawek  tej  szczepionki  (ospa). 

/zapowiedział  złożenie  dowodów  na  rozprawie/.  Wskazał,  że  w  postępowaniu  znak  ZZP-

27/18  (styczeń  -  czerwiec  2018  r.)  zakupiono  44  710  dawek,  natomiast  w  obecnym 

postępowaniu  -  zakup  dotyczy  15  000  dawek.  Oznacza  to,  że  ilość  dawek  wynikająca  ze 

wstępnego ogłoszenia o zamówieniu i planu zamówień dawała Wykonawcy jednoznaczną 

informację niezbędną do ubiegania się o wydanie decyzji w zwykłym trybie. Odwołujący nie 

był  i  nie  jest  ograniczony  w  możliwości  uzyskania  decyzji  w  trybie  zwykłym.  Wymaganie 

dopuszczenia  do  obrotu  w  trybie  zwykłym  nie  powoduje  ograniczenia  konkurencyjności. 

Odwołujący  w  niniejszym  postępowaniu  usiłuje  dostosować  Zamawiającego  do  swojej 

polityki  biznesowej  w  tym regionie i  posługuje  się przepisami art.  29  ust.  2  Pzp  w  sposób 

instrumentalny. 

Odnośnie  twierdzeń  Odwołującego,  że  wymóg  określony  w  rozdz.  VI,  pkt  2.1. 

SIWZ  nie  znajduje  uzasadnienia  w  jakichkolwiek  potrzebach  Zamawiającego  (str.  2 

odwołania).  Jednocześnie,  że  wykluczenie  zaoferowania  produktu  co  do  którego  wydano 

zgodę, o której mowa w art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego jest uzasadnione wyłącznie 

okolicznościami  formalnymi  a  nie  merytorycznymi.  A  jedyna  różnica  między  produktem 

leczniczym  oferowanym  przez  niego  a  produktem  leczniczym  innego  producenta  dotyczy 


opakowania,  tj.  okoliczności  że  opakowanie  doręczone  z  produktem  oferowanym  przez 

Odwołującego  nie  jest  polskojęzyczne,  co  nie  ma  to  znaczenia  dla  stosowania  produktu 

leczniczego, bowiem możliwe jest dodanie do opakowania dokumentacji przetłumaczonej na 

język  polski  (pkt  2.5.,  pkt  2.8.,  pkt  2.10.  odwołania).  Twierdzenia  Odwołującego  -  jako 

nieuwzględniające  w  ogóle  konieczności  zapewnienia  przez  Zamawiającego  produktów 

leczniczych  gwarantujących  bezpieczeństwo  stosowania  u  pacjentów  oraz  oderwane  od 

realiów  w  jakich  prowadzone  jest  przedmiotowe  postępowanie  -  są  całkowicie  błędne.                      

Z treści odwołania zdaje się wynikać, że Zamawiający - limitując w postępowaniu możliwość 

zaoferowania produktów leczniczych tylko do takich, które posiadają aktualne pozwolenie na 

dopuszczenie  do  obrotu  na  terenie  Polski  - 

działał  na  zasadzie całkowitej  dowolności  oraz                 

w  celu  umyślnego  ograniczenia  konkurencji  w  postepowaniu  (poprzez  preferowanie 

szczepionek  innego  producenta).  Tymczasem  postawienie  przedmiotowego  wymogu  przez 

Zamawiającego znajduje uzasadnienie w następujących okolicznościach: 

a.  Konieczność  zapewnienia  przez  Zamawiającego,  że  dostarczony  produkt 

leczniczy będzie bezpieczny do stosowania u pacjentów: 

W  pierwszej  kolejności  wskazał,  że  Zamawiający  zobowiązany  jest  zapewnić,  aby 

zamówione  szczepionki  przeciwko  ospie  gwarantowały 

  stosowania                          

pacjentów.  W  tym  celu  Zamawiający  określił  w  SIWZ  wymóg  kwestionowany  przez 

Odwołującego  oraz  -  ściśle  powiązany  z  przedmiotowym  wymogiem  -  warunek,  aby 

szczepionki  dostarczone  były  w  oryginalnych  opakowaniach  polskojęzycznych  wraz                             

z oryginalną ulotką w języku polskim spełniającą wymagania określone w Rozporządzeniu 

Ministra  Zdrowia  z  dnia  20.02.2009  r.  w  sprawie  wymagań  dotyczących  oznakowania 

opakowania produktu lecznic

zego oraz treści ulotki (rozdz. 7, pkt 7.4. SIWZ). 

Podniósł, że określenie powyższych wymogów było wzajemnie powiązane i miało na 

celu  wyeliminowanie  z  postępowania  przypadków  oferowania  przez  wykonawców 

produktów  leczniczych,  których  stosowanie  u  pacjentów  nie  gwarantowałoby  100% 

bezpieczeństwa  z  uwagi  na  rozbieżności  językowe  między  opakowaniami  i  ulotkami.                        

Z  uwagi  na  zapewnienie  pacjentom  produktów  najwyższej  jakości  i  nie  stwarzających 

jakichkolwiek  prob

lemów  w  użytkowaniu  Zamawiający,  co  do  zasady  prowadzi 

postępowania  zmierzające  do  zakupu  leków  dopuszczonych  do  obrotu  w  trybie 

podstawowym,  a  nie 

wyjątkowo.  Stąd  Zamawiający  -  w  przytłaczającej  większości 

prowadzonych  przez  siebie  postępowań  określa  wymogi  zaoferowania  produktów 

l

eczniczych posiadających aktualne pozwolenie na dopuszczenie do obrotu na terenie RP 

oraz  realizacji  zamówienia  przy  użyciu  produktów  leczniczych  z  oryginalnym 

polskojęzycznym  opakowaniem  i  polskojęzyczną  ulotką.  Natomiast  występujące 

sporadycznie  w  postępowaniach  prowadzonych  przez  Zamawiającego  dopuszczenia 

zaoferowania  leków  na  podstawie  zezwolenia  wydanego  w  trybie  art.  4  ust.  8  Prawa 


F

armaceutycznego,  zawsze  podyktowane  są  specyficznymi  i  wyjątkowymi  powodami 

związanymi z ryzykiem braku pokrycia pełnego zapotrzebowania na zamawiane leki przez 

asortyment  dopuszczony  do  obrotu  w  Polsce.  Np.  w  roku  2018  wszystkie  postępowania 

przetargowe  prowadzone  przez  Zamawiającego  przewidywały  tylko  i  wyłącznie  zakup 

leków  zarejestrowanych  i  dopuszczonych  do  obrotu  w  Polsce.  Tymczasem  dopuszczenie            

w niniejszym postępowaniu możliwości  zaoferowania szczepionki dopuszczonej do obrotu 

na  podstawie  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego  - 

tak  jak  chciałby  tego  Odwołujący 

wiązało  by  się  z  umożliwieniem  zaoferowania  produktu  leczniczego,  który  posiada 

obcojęzyczne  opakowanie  i  który,  nawet  mimo  dołączenia  polskojęzycznej  ulotki,  nie 

gwarantuje  100%  bezpieczeństwa  stosowania  u  pacjentów  porównywalnego  ze 

szczepionkami zarejestrowanymi i dopuszczonymi do obrotu w Polsce. Nie jest zatem tak, 

że  Zamawiający  w  niniejszym  postępowaniu  limituje  możliwość  zaoferowania  produktów 

leczniczych  tylko  do  takich,  które  posiadają  aktualne  pozwolenie  na  dopuszczenie  do 

obrotu  z  przyczyn  nieobiektywnych,  w  oderwaniu  od  bezpieczeństwa  stosowania 

zamawianej  szczepionki.  Tym  bardziej  nie  jest  tak,  że  Zamawiający  wprowadził 

kwestionowany  przez  Odwołującego  wymóg  tylko  dla  ograniczenia  konkurencji                               

w postępowaniu i faworyzowania produktu innego producenta. 

b.  Brak 

nadzwyczajnych  okoliczności  uzasadniających  wszczęcie  postępowania. 

Konieczność  prowadzenia  postępowania  w  zgodzie  z  zasadami  dopuszczania  do  obrotu 

produktów  leczniczych  określonymi  w  Prawie  Farmaceutycznym  oraz  w  powiązaniu                 

z okolicznościami prowadzenia postępowania: 

Niezależnie  od  konieczności  zapewnienia  bezpieczeństwa  stosowania  szczepionek 

przeciwko  ospie  u  pacjentów,  Zamawiający  ustanawiając  kwestionowany  przez 

Odwołującego  wymóg  wziął  pod  uwagę,  że  niniejsze  postępowanie  -  nie  jest  prowadzone                   

w  związku z  awaryjnym zapotrzebowaniem  na  szczepionki  przeciwko ospie, tj.  z  uwagi  na 

konieczność  ratowania  życia  czy  zdrowa  pacjentów,  ani  z  powodu  wystąpienia  klęski 

żywiołowej.  Jest  wprost  przeciwnie  -  Zamawiający  posiada  stan  magazynowy  szczepionki 

umożliwiający  bezpieczną  realizację  szczepień  obowiązkowych  do  stycznia  2019  r.  Dodał, 

że  Zamawiający  określił  w  SIWZ  (rozdz.  7,  pkt  7.4.  SIWZ)  wspomnianą  wcześniej 

konieczność  realizacji  zamówienia  przy  użyciu  szczepionek  dostarczanych  w  oryginalnych 

opakowaniach  polskojęzycznych  wraz  z  ulotkami  w  języku  polskim,  zgodnie  z  przepisami 

rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  z  dnia  20.02.2009  r.  w  sprawie  wymagań  dotyczących 

oznakowania  opakowania  produktu  leczniczego  oraz  treści  ulotki.  Jest  to  okoliczność 

świadcząca  o  tym,  że  szczepionki  w  przedmiotowym  postępowaniu  nie  są  zamawiane 

awaryjnie,  lecz  zamawiane  są  w  celu  uzupełnienia  stanów  magazynowych  i  będą 

wykorzystywane  w 

przyszłości.  W  konsekwencji,  w  niniejszym  postępowaniu,  nie  było 

uz

asadnione  stosowanie  tych  przepisów  ustawy  Prawo  farmaceutyczne,  w  których 


określono  wyjątkowe  zasady  dopuszczania  do  obrotu  na  terenie  Polski  produktów 

leczniczych  w  trybie  natychmiastowym,  w  celu  ratowania  życia  lub  zdrowia  ludzi  (w  tym 

m.in.  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego). 

Wskazał,  że  z  treści  art.  4  ust.  8  Prawa 

Farmaceutycznego  jednoznacznie  wynika,  że  ma  on  charakter  wyjątkowy  w  stosunku  do 

podstawowych  zasad  dopuszczania  produktów  leczniczych  do  obrotu  na  terenie  Polski 

określonych  w  art.  3  ust.  1  Upf.  Wskazuje  na  to  w  szczególności  odwołanie  się  przez 

ustawodawca  w  treści  przepisu  do  takich  okoliczności  jak  „klęska  żywiołowa”,  „inne 

zagrożenia  życia  lub  zdrowia  ludzi”  „dopuszczenie  na  czas  określony”.  Tymczasem  -  jak 

wcześniej wskazano - niniejsze postępowanie nie jest prowadzone w związku z zaistnieniem 

jakichkolwiek  wyjątkowych  okoliczności,  a  w  szczególności  okoliczności,  o  których  mowa                  

w  art.  4  ust.  8 

Prawa  Farmaceutycznego.  Zatem  gdyby  Zamawiający  w  postępowaniu 

dopuścił  możliwość  zaoferowania  produktów  leczniczych  co  do  których  wydano  zgodę                     

której  mowa  w  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego  -  całkowicie  w  oderwaniu  od 

okoliczności  uzasadniających  wszczęcie  postępowania  -  to  bez  wątpienia  stanowiłoby  to 

nieuzasadnione nagięcie zasad dopuszczania produktów leczniczych do obrotu określonych 

w Prawie farmaceutycznym. 

3. Odwołujący wskazał, że w poprzednich postępowaniach o udzielenie zamówienia 

publiczne  go  na  dostaw  produktów  leczniczych  Zamawiający  dopuszczał  oferowanie 

produktów,  co  do  których  wydano  zgodę  Ministra  Zdrowia,  o  której  mowa  w  art.  4  ust.  8 

Prawa  Farmaceutycznego 

(pkt  1.6.  odwołania).  Prawdą  jest,  że  w  niektórych  przetargach 

organizowanych  przez  Zamawiającego  dopuszczano  dostarczanie  produktów  leczniczych  

w opakowaniach obcojęzycznych, dopuszczonych wyjątkowo do obrotu na podstawie art. 4 

ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego. 

Odwołujący  pominął  jednak,  że  postępowania  takie 

prowadzone  były  w  innych  okolicznościach  niż  niniejsze  postępowanie.  W  przypadku  ww. 

postępowań  dopuszczenie  oferowania  produktów  objętych  zezwoleniem,  o  którym  mowa                    

w  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego 

uzasadnione  było  koniecznością  sprowadzenia 

szczepionek  do  realizacji  Programu  Szczepień  Ochronnych,  aby  zachować  ciągłość 

szczepień  (postępowanie  na  zakup  szczepionek  z  acelulamym  komponentem  krztuśca, 

MMR oraz IPV) : 

1.  ZZP-

128/16  Szczepionka  równoważna  przeciw  błonicy,  tężcowi  i  krztuścowi 

(bezkomórkowa,  złożona),  adsorbowana,  o  zmniejszonej  zawartości  antygenów,  inj.  0,5  m/ 

(dT

ap) dla dzieci w 14 roku życia - kwiecień lipiec 2016r. 

2.  ZZP-261/16  Szczepionka  DTaP-IPV  - 

przeciwko  błonicy,  tężcowi,  krztuścowi 

(bezkomórkowa, złożona), poliomyelitis (inaktywowana) - październik listopad 2016 r. 

3.  ZZP-

22/17  Szczepionka  równoważna  przeciw  błonicy,  tężcowi  i  krztuścowi  zawierająca 

bezkomórkowy komponent krztuśca do szczepienia dzieci w 6 roku życia - luty maj 2017 r. 


4.  ZZP-

23/17  Szczepionka  równoważna  przeciw  błonicy,  tężcowi  i  krztuścowi 

(bezkomórkowa,  złożona),  adsorbowana,  o  zmniejszonej  zawartości  antygenów,  inj.  0,5  m/ 

(dT

ap) dla dzieci w 14 roku życia - luty kwiecień 2017r. 

lub  w  celu  zabezpieczenia  realizacji  szczepień  przy  braku  produktu  aktualnie 

dopuszczonego  do  obrotu  na  terenie  Polski  w 

opakowaniach  polskojęzycznych  –  zgodnie              

z  art.  3  ust.  1  Prawa  Farmaceutycznego 

(postępowanie  na  zakup  szczepionki  przeciwko 

pneumokokom). 

  ZZP-277/16  Szczepionka  skoniugowana  przeciwko  pneumokokom  dla  dzieci  - 

październik - grudzień 2016. 

Wracając na grunt niniejszego postępowania ponownie wskazać należy, że nie jest 

ono  prowadzone  w  okolicznościach  wyjątkowych,  chociażby  takich  jakie  uzasadniały 

wszczęcie  postępowań  powołanych  w  akapicie  wyżej.  Z  uwagi  na  stany  magazynowe 

Zamawiającego  (umożliwiające  bezpieczną  realizację  szczepień  obowiązkowych  do 

września  2018  r.),  w  niniejszym  postępowaniu  nie  było  potrzebne  ani  uzasadnione 

s

tosowanie  tych  przepisów  Prawa  Farmaceutycznego,  w  których  określono  zasady 

dopuszczania do obrotu na terenie Polski produktów leczniczych w trybie natychmiastowym 

w celu ratowania życia lub zdrowia ludzi oraz w razie wystąpienia klęski żywiołowej, w tym 

m.in. art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego . 

Z tego powodu, w ocenie Zamawiającego, nie jest w ogóle celowe odwoływanie się 

do  postępowań  prowadzonych  w  przeszłości.  Postępowania  te  prowadzone  były                           

w  odmiennych  okolicznościach,  które  nie  istnieją  w  przypadku  niniejszego  postępowania.                    

W  konsekwencji  czynności  Zamawiającego  podejmowane  w  niniejszym  postępowaniu, 

mogą być oceniane wyłącznie przez pryzmat okoliczności i postanowień SIWZ właściwych 

dla  niniejszego  postępowania,  a  nie  postępowań  prowadzonych  w  przeszłości,                                

w odmiennych okolicznościach. 

4.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  wymóg  z  rozdz.  VI,  pkt  2.1.  SIWZ  prowadzi  do 

ograniczenia  konkurencyjności  w  postępowaniu  przez  uniemożliwienie  Odwołującemu 

złożenia  oferty  oraz  preferowanie  produktu  leczniczego  innego  producenta  niż  produkt 

leczniczy  oferowany  przez  Odwołującego  (str.  2,  pkt  1.9.,  pkt  2.4.,  pkt  2.8.  odwołania). 

Wskazał,  że  Zamawiający  nie  wprowadził  przedmiotowego  wymogu  w  celu  ograniczenia 

konkurencji  w  postępowaniu.  W  szczególności  Zamawiający  nie  faworyzuje                                   

w postępowaniu produktów innego producenta w żaden sposób. Jak uprzednio wskazano 

wymóg z rozdz. VI, pkt 2.1. SIWZ znajduje uzasadnienie w konieczności zapewnienia przez 

Zamawiającego  produktów  leczniczych  gwarantujących  bezpieczeństwo  stosowania                         

u pacje

ntów oraz ściśle powiązany jest z realiami w jakich postępowanie jest prowadzone 

oraz  wymogiem  zaoferowania  szczepionek  z  oryginalnymi  opakowaniami  i  ulotkami 

polskojęzycznymi.  Jednocześnie  wskazał,  że  produkt  leczniczy  oferowany  przez 


Odwołującego  mógłby  stanowić  przedmiot  oferty  w  niniejszym  postępowaniu  gdyby 

Odwołujący  wystąpił  o  wydanie  pozwolenia,  o  którym  mowa  w  art.  3  ust.  1  Prawa 

Farmaceutycznego

.  Określenie  w  postępowaniu  -  w  oderwaniu  od  okoliczności 

uzasadniających jego wszczęcie możliwości zaoferowania szczepionek dopuszczonych do 

obrotu w drodze wyjątku na podstawie art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego - wyłącznie                    

z  tego  powodu,  że  Odwołujący  zaniechał  wystąpić  o  wydanie  pozwolenia  z  art.  3  ust.  1 

Prawa Farmaceutycznego - sta

nowiłoby nie tylko nagięcie zasad dopuszczenia produktów 

leczniczych  do  obrotu  przewidzianych  w  Prawie  Farmaceutycznym

,  lecz  również 

naruszenie zasady równego traktowania wykonawców określonej w art. 7 ust. 1 Pzp. 

Skład  orzekający 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  

p

rzedstawionymi  poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  

i  stanowisk  stron 

oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.  

Skład  orzekający  Izby  ustalił  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  189  ust.  2  Pzp,  a  Wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego 

złożenia.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie:  dowody  z 

całej  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  przekazanej  

przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym                        

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  postanowień  SIWZ,  jak  i  pytania  zadanego 

19.07.2018 r.   

Izba  zaliczyła  także  w  poczet  materiału  dowodowego  złożone  na  rozprawie  przez 

Odwołującego: 

wydruki  ogłoszeń  o  udzieleniu  zamówienia  publicznego  od  2015  do  2018  roku                 

z 8 postępowań. 

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  do  odwołania  przez 

Odwołującego: 

Odpowiedź 

Zamawiającego 

na 

pytania 

wykonawców 

r.                                   

w postępowaniu na dostawę szczepionki skoniugowanej przeciwko pneumokokom dla dzieci, 

część 1-2 (znak sprawy ZZP-277/16); 

2) Zgodę Ministra Zdrowia z 17.05.2018 r, sygn. DOP/00143/18.   

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  złożone  na  rozprawie  przez 

Zamawiającego: 

Wstępne ogłoszenie informacyjne, które ukazało się w unijnym publikatorze 31.01.2018 r. 


Plan zamówień publicznych Zamawiającego z 01.12.2017 r. 

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  złożone  na  rozprawie  przez 

Przystępującego: 

przedkłada  wydruki  z  7  postępowań  (ogłoszeń  o  zamówieniu)  prowadzonych  przez 

Zamawiającego w latach 2016-2018. 

Izba  wzięła  także  pod  uwagę  i  zapoznała  się  z  załącznikiem  do  protokołu,  tj. 

złożonym  na  rozprawie  -  oświadczeniem  Przystępującego  na  piśmie  w  ramach,  którego 

przedstawił  informację,  co  do  obowiązków  oraz  kosztów,  jakie  musi  ponieść  w  związku  ze 

szczepionką, którą zarejestrował w Polsce. Izba wzięła również pod uwagę i zapoznała się                

z wyrokiem KIO z 21.06.2018 r., sygn. akt: KIO 1120/18, jak i wyrokiem KIO z 13.12.2016 r., 

sygn. akt: KIO 2233/16.    

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

odwołanie  i  przystąpienie,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone 

ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

 
Odwołujący  sformułowała  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:  

  art. 29 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 4 ust. 8 Prawa farmaceutycznego 

poprzez wymaganie w pkt VI.2.1 SIWZ (oraz w pkt II

.2.4) ogłoszenia o zamówieniu) złożenia 

wraz  z  ofertą  wyłącznie  aktualnego  pozwolenia  na  dopuszczenie  do  obrotu  oferowanego 

produktu  leczniczego  na  terenie  Polski,  podczas  gdy  produkt  leczniczy  oferowany                           

w  postępowaniu  może  być  także  wprowadzony  do  obrotu  na  podstawie  zgody  Ministra 

Zdrowia  wydanej  na  podstawie  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego,  co  prowadzi  do 

zawężenia  konkurencyjności  postępowania  i  nie  znajduje  uzasadnienia  w  jakichkolwiek 

potrzebach Zamawiającego. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego odwołania.  

W  ramach 

Rozdziału  VI.    SIWZ  -  USZCZEGÓŁOWIENIE  PRZEDMIOTU 

ZAMÓWIENIA  I  OBOWIĄZKÓW  WYKONAWCY  –  Zamawiający  określił  w  pkt  2: 

„2.WYMAGANIA  PRZEDMIOTOWE  DO  OFERTY  (WYMAGANE  POZWOLENIA  I/LUB 

ŚWIADECTWA I/LUB CERTYFIKATY):  


Zgodnie  z  §  13  ust.  1  pkt  3  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.                    

w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy                             

w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z dnia 27 lipca 2016 r., poz. 1126), w celu 

potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

zamawiającego, Wykonawca zobowiązany jest potwierdzić kopią właściwego dokumentu, tj. 

złożyć wraz z ofertą (warunki przedmiotowe):  

• Aktualne pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego na terenie Polski.  

2.2.  Ww.  dokument,  musi  posiadać  termin  ważności  obejmujący  cały  okres  realizacji 

zamówienia.   

2.3.  W  przypadku,  gdy  ważność  dokumentu  wygasa,  Wykonawca  zobowiązany  jest 

przekazać  Zamawiającemu  wraz  dokumentem  o  którym  mowa  w  pkt  2.1.  dodatkowy 

dokument  deklarujący  złożenie  we  właściwym  czasie  wniosku  o  przedłużenie  aktualności 

pozwolenia lub w przypadku jego uzyskania aktualne pozwolenie.  

2.4.  Dokument,  o  którym  mowa  powyżej  jest  składany  w  formie  oryginału  lub  kopii 

poświadczonej za zgodność  z oryginałem przez Wykonawcę.   

2.5.  Dokument  sporządzony  w  języku  obcym  jest  składany  wraz  z  tłumaczeniem  na  język 

polski.”.  Analogiczne  postanowienia  znalazły  się  w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  pkt 

II.2.4. 

Zgo

dnie  zaś  z  art.  3  [Warunki  dopuszczenia  do  obrotu]  ustawy  z  dnia  6  września 

2001 r. Prawo farmaceutyczne (tj. z dnia 30 października 2017 r., Dz.U. z 2017 r. poz. 2211) 

do obrotu dopuszczone są, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4, produkty lecznicze, które uzyskały 

pozwolenie na dopuszczenie do obrotu. Do obrotu dopuszczone są także produkty lecznicze, 

które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską. 

Natomiast  z  art.  4  [Leki  zagraniczne  dopuszczone  do  obrotu]  ustawy  wynika, 

że  do 

obrotu  dopuszczone  są  bez  konieczności  uzyskania  pozwolenia  produkty  lecznicze, 

sprowadzane  z  zagranicy,  jeżeli  ich  zastosowanie  jest  niezbędne  dla  ratowania  życia  lub 

zdrowia  pacjenta,  pod  warunkiem  że  dany  produkt  leczniczy  jest  dopuszczony  do  obrotu                 

w kraju, z którego jest sprowadzany, i posiada aktualne pozwolenie dopuszczenia do obrotu, 

z  zastrzeżeniem  ust.  3  i  4.  Podstawą  sprowadzenia  produktu  leczniczego,  o  którym  mowa               

w  ust.  1  art.  4,  jest  zapotrzebowanie  szpital

a  albo  lekarza  prowadzącego  leczenie  poza 

szpitalem, potwierdzone przez konsultanta z danej dziedziny medycyny. 

Art.  4  ust  8  ustawy  Prawo  farmaceutyczne  stanowi,  że  Minister  właściwy  do  spraw 

zdrowia,  (…),  może  w  przypadku  klęski  żywiołowej  bądź  też  innego  zagrożenia  życia  lub 

zdrowia ludzi albo życia lub zdrowia zwierząt dopuścić do obrotu na czas określony produkty 

lecznicze nieposiadające pozwolenia. 


Do odwołania Odwołujący dołączył zgodę Ministra Zdrowia z 17.08.2018 r., wydaną                  

w  trybie  art.  4  ust.  8  Prawo  farmaceutyczne,  w  przedmiocie  produktu  leczniczego  Varivax 

oferowanego przez Odwołującego, z okresem realizacji nie dłuższym niż do 28.09.2018 r. 

Uznając, że nie było sporu co do zaistniałego stanu faktycznego, ale dopuszczalności 

a za

razem zasadności dokonania zawnioskowanej przez Odwołującego zmiany postanowień 

SIWZ  - 

zamiast  obowiązku  przedłożenia  wraz  z  ofertą  aktualnego  pozwolenia  na 

dopuszczenie  do  obrotu  produktu  leczniczego  n

a  terenie  Polski  możliwości  przedłożenia 

zgody  Ministra  Zdrowia  wydanej  na  podstawie  art.  4  ust.  8  Prawa  Farmaceutycznego 

dopuszczającą  oferowany  produkt  leczniczy  do  obrotu  na  terenie  Polski.  Odnosząc  się  do 

poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywanego zarzutu.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnośnie  sformułowanego  generalnego  zarzutu,  Izba  po  analizie  zgromadzonego 

materiału  dowodowego  i  weryfikacji  złożonych  oświadczeń  złożonych  na  rozprawie  uznała 

zaistnienie p

rzesłanek do oddalenia odwołania. 

W pierwszej kolejności należy podnieść, że zasadnie Przystępujący przedstawił istotę 

przesłanek z art. 4 ust. 8 Prawa Farmaceutycznego, podobnie uczyniła to Izba w wyroku KIO 

z  21.06.2018  r.,  w  sprawie  o  sygn.  akt:  1120/18

.  W  tym  kontekście  twierdzenia 

Odwołującego  o  rozbieżności  stanowisk  Izby  względem  orzeczenia  –  wyrok  KIO                               

z 13.12.2016 r., 

o sygn. akt: KIO 2233/16 abstrahują od całości zarzutów w sprawie o sygn. 

akt:  KIO  1120/18  oraz  sposobu 

ich  ujęcia  przez  samego,  nota  bene  tego  samego,  co 

obecnie  Odwołującego.  Brak  bowiem  argumentacji  byłby  uznany  za  uchylanie  się  od 

rozpoznania  zarzutów.  Inaczej  mówiąc,  charakter  zarzutów  i  ich  ścisłe  odniesienie  do 

niezgodności  z  powszechnie  obowiązującymi  przepisami  wymusił  taką  argumentację.  Nie 

zmienia  to  faktu,  że  Minister  Zdrowia  wydał  w  maju  2018  r.  stosowną  zgodę,  przy  czym 

uczynił  to  w  zupełnie  innych  okolicznościach  faktycznych  i  odnośnie  zupełnie  innego 

postępowania przetargowego (Dz.U. UE nr 2018/S 023-047845 z 02.02.2018 r.). Przy czym, 

istotne  jest  to,  że  Izba  nie  zamierza  kwestionować  decyzji  Ministra  Zdrowia,  gdyż  nie  ma 

takiej  kognicji.  Odnośnie  samych  przesłanek  Izba  wypowiedziała  się  w  wyżej  wskazanym 

orzeczeniu o sygn. akt: KIO 1120/18 b

azując nota bene na stanowisku doktryny.    

 Niniejsze,  tj.  aktualnie  wydane 

orzeczenie  można  rozpatrywać  w  dwóch 

płaszczyznach stricte względem aktualnie prowadzonego postępowania i na przyszłość.  

W  pierwszej  z  nich, 

niewątpliwie  na  chwilę  obecną  decyzja  Ministra  Zdrowia 

obowiązuje - do 28.09.2018 r. Przy czym, „optymizm” Odwołującego, co do jej przedłużenia 

(termin  składnia  ofert  do  13.08.2018  r.),  biorąc  pod  uwagę  termin  dostawy  na  XI  i  XII, 


konieczność  rozliczenia  z  uzyskanej  zgody,  zaistnienie  przesłanek  z  art.  4  ust.  8  Prawa 

Farmaceutycznego, 

jest  zbyt  daleko  idący  („Minister  Zdrowia  wskazuje,  iż  ewentualna 

kolejna  zgoda  na  czasowe  dopuszczenie  do  obrotu  ww.  produkt  leczniczy  może  zostać 

wydana  tylko  w  przypadku  spełnienia  przesłanek  określonych  w  art.  4  ust.  8  (…)  Prawo 

Farmaceutyczne  oraz  prawidłowe  rozliczenie  wykorzystanie  leku  sprowadzonego  na 

podstawie  niniejszej  zgody.”).  Brak  jest  także  na  chwile  obecna  przesłanek  do  uznania,  że 

jego  ewentualna  oferta zostanie  uznana  za  najkorzystniejszą,  co  ewentualnie  mogłoby  być 

argumentem dla jej przedłużenia.    

W  tym  kontekście  także  należy  podnieść  kwestie  innych  postanowień  SIWZ 

wskazywanych  na  rozprawie  przez  Zamawiającego  i  Przystępującego  [Przedmiot 

zamówienia  musi  być  dostarczony  do  Dystrybutora  w  oryginalnych  opakowaniach 

polskojęzycznych  wraz  z:  (…)  oryginalną  ulotką  w  języku  polskim  spełniającą    wymagania 

określone  w  Rozporządzeniu  Ministra  Zdrowia  z  dnia  20  lutego  2009  roku  w  sprawie 

wymagań  dotyczących  oznakowania  opakowania  produktu  leczniczego  oraz  treści  ulotki  – 

rozdz. VI pkt. 7.4.1 SIWZ;  

Strony ustalają, co następuje:  

Sprzedający zobowiązuje się dostarczyć oryginalną ulotkę w języku polskim spełniającą 

wymagania  określone  w  Rozporządzeniu  Ministra  Zdrowia  z  dnia  20  lutego  2009  r.                          

w  sprawie  wymagań  dotyczących  oznakowania  opakowań  produktu  leczniczego  i  treści 

ulotki.  

Skład preparatu i opakowania będzie zgodny z Pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu 

produktu leczniczego na terenie Polski.   

Sprzedający  pokrywa  w  całości  koszty  badania  dopuszczającego  do  obrotu  każdą 

dostarczoną partię szczepionki zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo 

farmaceutyczne 

i  każdorazowo  zapewnia  odpowiednią  ilość  szczepionki  przeznaczonej  do 

badania  - 

§ 1 Ogólnych Warunków umowy.], które w  wypadku braku uczynienia im zadość 

przez  Odwołującego,  mogłoby  skutkować  odrzuceniem  oferty  Odwołującego.  Niniejsze 

postanowienia  SIWZ, 

wiążą  się  z  ofertą  Odwołującego,  ich  znaczenie  jest  przez  niego 

umniejszane,  a 

są  powiązane  z  kwestią  zawartą  w  rozpatrywanym  odwołaniu  i  nie  zostały 

zaskarżone. 

Izba  uznała  „fragmentaryczność”  ewentualnego  dopuszczenia  Odwołującego 

(poprzez  wnioskowaną  zmianę  postanowień  SIWZ)  dla  potrzeb  tego  postępowania,  gdyż 

tylko pozornie czyniłoby to zadość konkurencyjności, gdyż druga oferta – de facto nie byłaby 

obarczona  tego  rodzaju  obostrzeniami  i  wymogami  oraz  kosztami,  które  wiążą 

Przystępującego, a które wprost wynikają z art. 36 g i następne Prawa Farmaceutycznego. 

Art. 36g [Obowiązki podmiotu] 1. Podmiot odpowiedzialny, który uzyskał pozwolenie 

na dopuszczenie do obrotu, jest obowiązany do: 1)  wskazania osoby, do obowiązków której 


należeć  będzie  nadzór  nad  bezpieczeństwem  stosowania  produktów  leczniczych;                            

2)  wdrożenia  i  utrzymywania  systemu  gwarantującego,  że  informacje  o  zgłoszeniach 

pojedynczych  przypadków  działań  niepożądanych,  które  są  kierowane  do  tego  podmiotu, 

będą  zbierane  i  zestawiane  w  jednym  miejscu;  3)  prowadzenia  rejestru  zgłoszeń 

pojedynczych przypadków działań niepożądanych produktów leczniczych; 4) dysponowania 

pełnym opisem systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych, 

który  jest  stosowany  przez  podmiot  odpowiedzialny  w  odniesieniu  do  jednego  lub  większej 

liczby  produktów  leczniczych  i  został  wdrożony  przez  podmiot  odpowiedzialny  po  wydaniu 

pozwolenia  oraz  odnosi  się  do  danego  produktu  leczniczego;  5)  przedstawienia,  na  każde 

żądanie  Prezesa  Urzędu,  w  terminie  7  dni  od  dnia  żądania,  kopii  pełnego  opisu  systemu 

nadzoru  nad  bezpieczeństwem  stosowania  produktów  leczniczych;  6)  prowadzenia 

regularnego  audytu  systemu,  o  którym  mowa  w  pkt  2;  7)  przedłożenia,  w  wyznaczonym 

przez  Prezesa  Urzędu  terminie,  dokumentów  potwierdzających,  że  stosunek  korzyści  do 

ryzyka  użycia  danego  produktu  leczniczego  objętego  pozwoleniem  jest  korzystny;  8)  

przedstawiania  opracowań  dotyczących  stosunku  korzyści  do  ryzyka  użycia  produktu 

leczniczego; 

9)  uwzględnienia  we  wdrażanym  i  stosowanym  przez  siebie  systemie 

zarządzania  ryzykiem  użycia  produktu  leczniczego  warunków,  o  których  mowa  w  art.  23b-

23d; 

10)  zawiadamiania  Prezesa  Urzędu  o  konieczności  dokonania  niezwłocznych  zmian                

w  Charakterystyce  Produktu  Leczniczego; 

11)  niezwłocznego  przekazywania  Prezesowi 

Urzędu  wszelkich  nieznanych  dotychczas  informacji  mogących  powodować  konieczność 

zmiany  dokumentacji  objętej  wnioskiem  o  dopuszczenie  do  obrotu  produktu  leczniczego,                    

której  mowa  w  art.  10,  art.  11,  art.  15  i  art.  16,  lub  w  załączniku  nr  I  do  dyrektywy 

2001/83/WE

,  w  tym  o każdym  zakazie lub  ograniczeniu nałożonym  przez  właściwe  władze 

jakiegokolwiek  państwa,  w  którym  produkt  leczniczy  jest  wprowadzany  do  obrotu,  oraz                  

o  każdej  innej  nowej  informacji,  która  może  mieć  wpływ  na  ocenę  stosunku  korzyści  do 

ryzyka użycia danego produktu leczniczego; informacje te obejmują zarówno pozytywne, jak 

i  negatywne  wyniki  badań  klinicznych  lub  innych  badań  w  odniesieniu  do  wszystkich 

wskazań  i  populacji,  niezależnie  od  tego,  czy  zostały  one  uwzględnione  w  pozwoleniu,  jak 

również  dane  dotyczące  przypadków  stosowania  produktu  leczniczego  poza  warunkami 

określonymi  w  pozwoleniu;12)  monitorowania  bezpieczeństwa  stosowania  produktów 

leczniczych  w  odniesieniu  do:  a)  kobiet  w  ciąży,  przez:  -  gromadzenie  informacji 

przekazywanych  przez  osoby  wykonujące  zawód  medyczny,  dotyczących  wszystkich 

zgłoszeń  działań  niepożądanych  produktów  leczniczych  w  odniesieniu  do  takiego 

zastosowania;  zgłoszenie  dotyczące  pojedynczego  przypadku  działania  niepożądanego  u 

kobiety w ciąży składa się łącznie z informacją o liczbie kobiet w ciąży przyjmujących dany 

produkt  leczniczy,  w  tym  o  liczbie  kobiet  leczonych  tym  produktem, 

u  których  ciąża 

przebiegła prawidłowo, jeżeli takie dane są dostępne; jeżeli podmiot odpowiedzialny uzyska 


informacje  o  możliwym  działaniu  teratogennym,  informuje  o  tym  Prezesa  Urzędu 

niezwłocznie,  nie  później  niż  w  terminie  15  dni  od  dnia  powzięcia  tej  informacji,  -  podjęcie 

dodatkowych działań pozwalających na uzyskanie szerszej informacji od osób wykonujących 

zawód  medyczny  uprawnionych  do  podawania  tej  kobiecie  produktów  leczniczych,  jeżeli 

zgłoszenie pochodzi bezpośrednio od kobiety w  ciąży, - ocenę możliwości narażenia płodu 

na  produkt  leczniczy  zawierający  substancję czynną,  która  sama lub jej  metabolit ma długi 

biologiczny  okres  półtrwania,  jeżeli  taki  produkt  leczniczy  był  przyjmowany  przez 

któregokolwiek  z  rodziców  przed  zapłodnieniem,  b)  działań  niepożądanych  produktu 

leczniczego  wynikających  z  narażenia  zawodowego  w  zakresie  ekspozycji  na  działanie 

gotowej  postaci  tego  produktu,  c)  biologicznych  produktów  leczniczych  -  przez  dokonanie 

zgłoszenia  zawierającego  nazwę  i  numer  serii  tych  produktów;  13)  bieżącej  aktualizacji 

informacji  dotyczących  produktu  leczniczego,  uwzględniającej  postęp  naukowo-techniczny 

oraz  zalecenia  wydawane  zgodnie  z  art.  26 

rozporządzenia  nr  726/2004;  14)  zgłoszenia 

Prezesowi  Urzędu  pierwszego  terminu  wprowadzenia  produktu  leczniczego  do  obrotu;  15) 

powiadomienia Prezesa  Urzędu o  tymczasowym  lub  stałym  wstrzymaniu  obrotu produktem 

leczniczym,  przynajmniej  na  2  miesiące  przed  dniem  zaprzestania  wprowadzania  produktu 

leczniczego do  obrotu, a jeżeli  wstrzymanie  wprowadzania produktu  leczniczego do  obrotu 

jest  wynikiem  wystąpienia  wyjątkowych  okoliczności  -  niezwłocznie  po  wystąpieniu  tych 

okoliczności  wraz  z  podaniem  przyczyn takiej  decyzji  w  szczególności  oświadczeniem,  czy 

takie  działanie  jest  spowodowane  którąkolwiek  z  przyczyn  określonych  w  art.  33;  16) 

przedstawienia,  w  terminie  określonym  przez  Prezesa  Urzędu,  danych  dotyczących 

szacunkowej liczby pacjentów objętych działaniem produktu leczniczego; 17) wprowadzania 

ciągłego  postępu  naukowo-technicznego  związanego  z  metodami  wytwarzania  i  kontroli 

produktów  leczniczych,  zgodnie  z  uznawanymi  metodami  naukowymi;  18)  dostarczania 

produktów  leczniczych  wyłącznie:  a)  podmiotom  uprawnionym  do  prowadzenia  obrotu 

hurtowego, b) ap

tekom szpitalnym, aptekom zakładowym lub działom farmacji szpitalnej, c) 

instytutom  badawczym,  Polskiej  Akademii  Nauk  oraz  uczelniom  wyższym,  w  celu 

prowadzenia  badań  naukowych,  d)  w  ramach  prowadzonego  przez  siebie  lub  zleconego 

innemu  podmiotowi  wywozu  poza  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej;  19)  do 

niezwłocznego  powiadamiania  Prezesa  Urzędu  oraz  innych  właściwych  organów  państw 

członkowskich, w których uzyskał pozwolenie, a także Europejskiej Agencji Leków o każdym 

działaniu  podjętym  przez  niego  w  celu  tymczasowego  lub  stałego  wstrzymania  obrotu 

produktem leczniczym, złożenia wniosku o cofnięcie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu 

lub  niezłożenia  wniosku  o  przedłużenie  terminu  ważności  pozwolenia  na  dopuszczenie  do 

obrotu, wraz z podaniem przyczyn taki

ej decyzji, w szczególności oświadczeniem, czy takie 

działanie  jest  spowodowane  którąkolwiek  z  przyczyn  określonych  w  art.  33;  20)  do 

powiadamia

nia  Prezesa  Urzędu  oraz  innych  właściwych  organów  państw  członkowskich,                


w  których  uzyskał  pozwolenie,  a  także  Europejskiej  Agencji  Leków  o  działaniach,  o  jakich 

mowa  w  pkt  19,  w  przypadku  gdy  działanie  to  podejmowane  jest  w  kraju  trzecim  i  jest 

spowodowane którąkolwiek z przyczyn określonych w art. 33.2. Osoba, o której mowa w ust. 

1 pkt 1, jest obowiązana: 1) spełniać wymagania określone w art. 10 ust. 1 rozporządzenia 

wykonawczego  Komisji  (UE)  nr  520/2012 

z  dnia  19  czerwca  2012  r.  w  sprawie  działań 

związanych  z  nadzorem  nad  bezpieczeństwem  farmakoterapii,  o  których  mowa                               

w  rozporządzeniu  (WE)  nr  726/2004  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  i  w  dyrektywie 

2001/83/WE  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady; 

2)  przedłożyć  Prezesowi  Urzędu,  za 

p

ośrednictwem  podmiotu  odpowiedzialnego,  dokumenty  potwierdzające  spełnianie 

wymagań,  o  których  mowa  w  pkt  1.  3.  Prezes  Urzędu  może  zwrócić  się  do  podmiotu 

odpowiedzialnego  z  wnioskiem  o  wskazanie  osoby  do  kontaktu  w  zakresie  nadzoru  nad 

bezpieczeństwem stosowania produktu leczniczego, posiadającej miejsce zamieszkania lub 

siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega osobie, o której mowa w ust. 

1 pkt 1. Osoba do kontaktu jest obowiązana spełniać wymagania określone w ust. 2 pkt 1. 

4. W pr

zypadku zawarcia między podmiotem odpowiedzialnym a podmiotem trzecim umowy 

dotyczącej  sprzedaży  lub  badań  produktów  leczniczych,  obowiązek  przekazania  informacji                

o działaniach niepożądanych produktu leczniczego stanowi element tej umowy. 

Ar

t. 36h [Przekazywanie zgłoszeń] 1. Podmiot odpowiedzialny jest obowiązany przekazywać 

drogą elektroniczną do Europejskiej Agencji Leków: 1) zgłoszenia pojedynczych przypadków 

ciężkich  niepożądanych  działań  produktów  leczniczych,  pochodzących  z  terytorium  państw 

członkowskich  Unii  Europejskiej  lub  państw  członkowskich  Europejskiego  Porozumienia                   

o  Wolnym  Handlu  (EFTA)  -  stron  umowy  o  Europejskim  Obszarze  Gospodarczym  lub                     

z krajów trzecich, pochodzące od osób wykonujących zawód medyczny lub bezpośrednio od 

pacjentów,  ich  przedstawicieli  ustawowych  lub  opiekunów  faktycznych,  nie  później  niż                  

w terminie 15 dni od dnia powzięcia informacji o ich wystąpieniu; 2) zgłoszenia pojedynczych 

przypadków  działań  niepożądanych,  innych  niż  określone  w  pkt  1,  pochodzących                          

z  terytorium  państw  członkowskich  Unii  Europejskiej  lub  państw  członkowskich 

Europejskiego  Porozumienia  o  Wolnym  Handlu  (EFTA)  -  stron  umowy  o  Europejskim 

Obszarze  Gospodarczym  -  n

ie  później  niż  w  terminie  90  dni  od  dnia  powzięcia  informacji                   

o ich wystąpieniu; 3) zgłoszenia oparte na danych z literatury fachowej, z wyjątkiem działań 

niepożądanych  dotyczących  substancji  czynnych,  o  których  mowa  w  wykazie  publikacji 

monitorowanych  przez  Europejską  Agencję  Leków  zgodnie  z  art.  27  rozporządzenia  nr 

a) dotyczące ciężkich niepożądanych działań pochodzących z terytorium państw 

członkowskich  Unii  Europejskiej  lub  państw  członkowskich  Europejskiego  Porozumienia                    

o  Wolnym  Handlu  (EFTA)  -  stron  umowy  o  Europejskim  Obszarze  Gospodarczym  oraz                      

z  krajów  trzecich  -  nie  później  niż  w  terminie  15  dni  od  dnia  powzięcia  informacji  o  ich 

wystąpieniu,  b)  dotyczące  działań  niepożądanych,  innych  niż  określone  w  lit.  a, 


pochodzących  z  terytorium  państw  członkowskich  Unii  Europejskiej  lub  państw 

członkowskich  Europejskiego  Porozumienia  o  Wolnym  Handlu  (EFTA)  -  stron  umowy                     

o Europejskim Obszarze Gospodarczym - 

nie później niż w terminie 90 dni od dnia powzięcia 

informacji  o  ich  wys

tąpieniu.  2.  W  przypadku  biologicznych  produktów  leczniczych 

zgłoszenie  działania  niepożądanego,  oprócz  nazwy  biologicznego  produktu  leczniczego, 

zawiera numer serii.3. Importer równoległy dokonuje zgłoszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 

i 2 oraz ust. 2, P

rezesowi Urzędu. 

Art. 36j [Raporty] 1. Podmiot odpowiedzialny jest obowiązany do przekazywania Europejskiej 

Agencji  Leków,  drogą  elektroniczną,  raportów  okresowych  o  bezpieczeństwie  stosowania 

produktów  leczniczych  zawierających  informacje  zgodne  z  danymi  zawartymi  w  rejestrze,                 

o  którym  mowa  w  art.  36g  ust.  1  pkt  3.2.  Zmiana  częstotliwości  przedstawiania  raportów 

okresowych  o  bezpi

eczeństwie  stosowania  produktów  leczniczych  następuje  na  wniosek,                 

o którym mowa w art. 31 ust. 1. 

Art.  36k  [Raport  okresowy] W  p

rzypadku  produktów  leczniczych,  o których mowa w  art.  15 

ust.  1,  art.  16  ust.  1,  art.  20  ust.  1  pkt  1-5,  art.  20a  i  art.  21,  podmiot  odpowiedzialny 

przekazuje raport  okresowy  o  bezpieczeństwie  stosowania  produktu  leczniczego  wyłącznie 

w  przypadku  gdy:  1)  obowiązek  taki  został  na  niego  nałożony  jako  jeden  z  warunków,                        

o których mowa w art. 23b albo art. 23c, lub 

2) przekazania raportu zażąda Prezes Urzędu, po powzięciu informacji o wątpliwościach co 

do  bezpieczeństwa  stosowania  produktów  leczniczych  wynikających  z  danych 

zgromadzonych w ramach nadzoru lub z powodu braku raportów odnoszących się do danej 

substancji czynnej po wydaniu pozwolenia. 

Art. 36m [Zmiana częstotliwości przekazywania raportów]  

1.  Podmiot  odpowiedzi

alny  może  wystąpić  do  Komitetu  do  spraw  Produktów  Leczniczych 

Stosowanych  u  Ludzi  lub  grupy  koordynacyjnej  z  uzasadnionym  wnioskiem  o  zmianę 

częstotliwości  przekazywania  raportów  okresowych  o  bezpieczeństwie  stosowania 

produktów leczniczych lub o ustalenie unijnej daty referencyjnej, jeżeli:1) jest to uzasadnione 

względami zdrowia publicznego; 

2) może to ograniczyć zjawisko powielania ocen tych raportów; 

3)  ma  to  na  celu  harmonizację  przygotowywania  raportów  okresowych  o  bezpieczeństwie 

stosowania produktów leczniczych. 

2.  Po  upływie  6  miesięcy  od  dnia  publikacji  przez  Europejską  Agencję  Leków  informacji                    

o zmianie częstotliwości przekazywania raportów okresowych o bezpieczeństwie stosowania 

produktów  leczniczych  lub  unijnej  daty  referencyjnej,  podmiot  odpowiedzialny  niezwłocznie 

składa do Prezesa Urzędu wniosek, o którym mowa w art. 31 ust. 1.].  

Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  zaprzeczył  takiemu  stanowisku  Przystępującego                   

z  rozprawy  (jak  i  jego  rozbudowanej  wersji  w  tym  zakresie  wynikającej  ze  złożonego  na 


rozprawie  pisemnego  oświadczenia  mającego  poparcie  w  przywołanych  powyżej 

przepisach).  Dopuszczenie  oferty  ze 

zgody  Ministra  Zdrowia  skutkowałoby    preferowaniem 

oferty  Wykonawcy,  który  nie  musi  brać  odpowiedzialności  za  skutki  działania  szczepionki.                 

W  konsekwencji,  zmiana  postanowień  SIWZ  skutkowałaby  preferowaniem  produktu 

niezrejestrowanego  w  kra

ju  za  który  nie  odpowiada  producent,  ani  hurtowania 

farmaceutyczna.  W  ocenie  Izby,  sam  zysk,  w  postaci  drugiej  oferty,  nie  jest  wart  takiego 

ryzyka,  tym  bardziej,  że  nie  ma  zagrożenia  życia,  czy  też  klęski  żywiołowej,  czyli  sytuacji 

nadzwyczajnej, która powyższe działanie by uzasadniało.    

W drugiej płaszczyźnie, na przyszłość, Izba oprócz wcześniejszej argumentacji, która 

także ma zastosowanie, podnosi dodatkowo, co następuje. 

Zasada  uczciwej  konkurencji 

i  równego  traktowania  winna  być  jednakowa  dla 

wszys

tkich  i  poprzez  pozwolenie  można  ją  uzyskać.  Izba  w  tym  kontekście,  jak                                  

i  wcześniejszym  wzięła  pod  uwagę  daleko  idące  –  budzące  zdziwienie  działania,  czy  też 

bardziej  ich  brak  Odwołującego.  Wykonawca  oświadczył  bowiem,  że  nie  interesował  się 

rynkiem  polskim 

[„  (…)  odpowiedział,  iż  zgodnie  z  polityka  prowadzoną  przez  swojego 

mocodawcę,  rynek  polski  stał  się  przedmiotem  zainteresowanie  z  jego  strony  dopiero  od 

niedawna.(…)”], mimo to przedłożył  wydruki ogłoszeń unijnych Zamawiającego z lat 2015 - 

2018,  które  jak  powszechnie  wiadomo  są  publikowane  w  24  językach  urzędowych  UE. 

Stwierdził  także  że  zainteresowanie  pojawiło  się  w  2017  r.,  co  skutkowało  dostarczeniem 

szczepionki  na  podstawie  zgody  Ministra  Zdrowia. 

Oświadczył  również,  pełnomocnik 

Odwołującego, iż brak jest z jego strony wiedzy jako hurtowni farmaceutycznej, co do planów 

producenta szczepionki odnośnie rynku polskiego. Stwierdził również, że nie ma wiedzy na 

temat  tego  czy  producent  szczepionki  wcześniej  dysponował  stosownym  pozwoleniem  na 

Polskę uzyskanym w trybie zwykłym. Oświadczył również, iż nie ma informacji czy aktualnie                      

w  hurtowni  farmaceutycznej,  która  reprezentuje  znajdują  się  stosowne  szczepionki.  Jak                     

z  powyższego  wynika,  Odwołujący,  hurtowania  farmaceutyczna  miała  jakoby  wiedze,  że 

zainteresowanie  rynkiem  polskim  mocodawcy 

pojawiło  się  dopiero  w  2017  r,  oraz  co  do 

polityki  swojego  mocodawcy  w  latach  ubiegłych,  ale  już  nie  co  do  dalszych  planów 

producenta szczepionki od

nośnie rynku polskiego. Powyższe rodzi daleko idące wątpliwości. 

Wygląda bowiem na to, że Odwołujący w ogóle nie planuje uzyskiwać pozwolenia na rynek 

polski 

w  zwykłym  trybie,  a  jedynie  doraźnie  dostarczać  w  zależności  od  istniejących 

uwarunkowań  nie  będąc  za  nic  de  facto  odpowiedzialnym,  jak  w  przypadku:  „podmiotu 

odpowiedzialnego”.  Uznał,  że  zaistniały  przypadek  dostarczenia  szczepionki  w  2017  r.  na 

podstawie doraźnej zgody Ministra Zdrowia pozwoli mu powtarzać ten stan rzeczy cyklicznie 

w innych przypadkach.           

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   


W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust

.  9  i  10  Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek 

Zamawiającego o zasądzenie kosztów  wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, 

tj. 

zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………