KIO 2413/17 WYROK dnia 4 grudnia 2017 roku

Stan prawny na dzień: 16.01.2018

Sygn. akt: KIO  2413/17 

WYROK 

z dnia 4 grudnia 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodn

iczący:     Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:             

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  listopada  2017  roku,  w  Warszawie, 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  listopada  2017  roku  przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie T. P. spółka akcyjna z siedzibą w (…) 

(pełnomocnik) i A. B. „K. T. spółka akcyjna z siedzibą w (…)      

w  p

ostępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Świętokrzyski  Zarząd  Dróg 

Wojewódzkich w K.  

przy 

udziale 

wykonawcy 

D. 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  (…)  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

o sygn. akt KIO 2413

/17 po stronie Zamawiającego   

orzeka 

1.  Oddala 

odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o zamówienie T. P. spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie (pełnomocnik) i A. B. „K. 

T. 

spółka akcyjna z siedzibą w (…)  i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  T.  P.  spółka  akcyjna  z  siedzibą  w 

Warszawie  (pełnomocnik)  i  A.  B.  „K.  T.  spółka  akcyjna  z  siedzibą  w  (…)  tytułem 

wpisu od odwołania, 


2.2  zasądza od  wykonawców  wspólnie ubiegających się o zamówienie  T.  P.  spółka 

akcyjna z siedzibą w (…) (pełnomocnik) i A. B. „K. T. spółka akcyjna z siedzibą w (…) 

na rzecz 

Zamawiającego Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w K. kwotę 

zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w K. 

Przewodniczący:      ……………………..……… 


Sygn. akt: KIO  2413/17 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Świętokrzyski  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  K.  -  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

pod nazwą Etap I – Obwodnica W. w ciągu DW 786. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 21 lipca 2017 roku pod numerem 2017/S - 282520.  

16  listopada  2017  roku 

działając  na  podstawie  art.  180  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  

(Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zm.; dalej: „Pzp”  lub „ustawa”) Odwołujący 

wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami ustawy czynności Zamawiającego  w ramach 

przedmiotowego postępowania o zamówienie publiczne.   

Odwołujący wskazał, że Zamawiający dokonał z naruszeniem przepisów: art. 7 ust. 1, art. 22 

ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1b, art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 4, art. 25a ust. 1 pkt 1 w 

związku  z  ust.  2,  art.  26  ust.  1,  ust.  3  i  ust.  4,  art.  91  ust  1  ustawy  oraz  §  2  ust  6 

Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  dokumentów,  jakich 

może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

(zwanego dalej: Rozporządzeniem), w sposób mający istotny wpływ na wynik postępowania 

następujących czynność 

1)  Z

amawiający bezpodstawnie uznał, że D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z 

siedzibą  w  Lubojence  (dalej:  D.)  wstępnie potwierdził,  że nie podlega wykluczeniu i 

spełnia warunki udziału w postępowaniu; 

Zamawiający zatęchał wykluczenia tego wykonawcy z udziału w postępowaniu; 

Zamawiający bezpodstawnie najwyżej ocenił ofertę  D.; 

Zamawiający bezpodstawnie wezwał D. do złożenia dokumentów w trybie art 26 ust. 

1 ustawy; 

Zamawiający  bezpodstawnie  uznał,  że  D.  złożoną  opinią  bankową  wykazał 

spełnienie warunku udziału w postępowaniu, określonego w Rozdziale VII pkt 1 ppkt 

2.1  SIWZ,  w  zakresie  zdolności  ekonomicznej  lub  finansowej  -  dysponowanie 

własnymi środkami finansowymi lub zdolnością kredytową w wymaganej kwocie; 

Zamawiający bezpodstawnie uznał, że robotą zaprezentowaną w załączniku nr 8 do 


SIWZ  - 

Wykaz  Robót  Budowlanych  D.  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu,  określonego  w  Rozdziale  VII  pkt  1  ppkt  2.2  lit  a)  SIWZ,  w  zakresie 

zdolności technicznej lub zawodowej - wymaganego doświadczenia zawodowego; 

Zamawiający bezpodstawnie uznał, że wskazaną w załączniku do SIWZ  - Potencjał 

Kadrowy 

osobą  p.  G.  Z.  D.  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  

w  postępowaniu,  określonego  w  Rozdziale  VII  pkt  1  ppkt  2.2  lit  b)  cyf.  4)  SIWZ,  w 

zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  -  dysponowania  osobą  zdolną  do 

pełnienia funkcji Kierownika Robót Drogowych; 

Zamawiający  bezpodstawnie  dokonał  wyboru  oferty  wykonawcy  D.  jako 

najkorzystniejszej.  

Odwołujący wniósł o wydanie wyroku nakazującego Zamawiającemu: 

-  (A)  doko

nania  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  wykluczenia 

wykonawcy  D. 

z  udziału  w  postępowaniu  i  uznania  jego  oferty  za  odrzuconą,  powtórzenia 

czynności badania ofert, 

(B)  odwołujący  wskazał,  że  z  daleko  posuniętej  ostrożności  procesowej,  w  przypadku 

nieuznania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  zasadności  bezpośredniego  wykluczenia  D.  z 

udziału w postępowaniu, Odwołujący dodatkowo wniósł o nakazanie Zamawiającemu:  

 

dokonania unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

  dokonan

ia  czynności  wezwania  D.  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  dokumentów 

złożonych w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu, określonego W 

Rozdziale  VII  pkt  1  ppkt  2.2  lit  a)  SIWZ,  i  dokonania  czynności  zwrócenia  się  do 

wystawcy  poświadczenia  f-  Miasta  R.,  na  rzecz  którego  została  wykonana  robota 

budowlana  wpisana  do 

Wykazu  Robót  Budowlanych  -  o  dodatkowe  informacje  lub 

dok

umenty  dotyczące  poświadczenia  z  dnia  22  wrzenia  2014  r.,  uzupełnionego  przez 

wystawcę  w  dniu  2  marca  2015  r.,  albo  wezwania  D.  do  uzupełnienia  Wykazu  Robót 

Budowanych,  zawierającego  wykazanie  minimum  jednej  roboty  potwierdzającej 

posiadanie  przez  D. 

wymagane doświadczenie, wraz z dokumentami potwierdzającymi, 

że robota/roboty została wykonana należycie, 

  wezwania  D-B  do  uzup

^menia  dokumentów  potwierdzających  wykazanie  spełnienie 

warunków udziału w postępowaniu, określonych w Rozdziale VII w pkt 1 ppkt 2.1 oraz w 

ppkt 2.2 lit. b) cyf.4 SIWZ, 

 

powtórzenia czynności badania ofert. 

Odwołujący podniósł, że posiada interes we wniesieniu odwołania - w wyniku naruszenia 


przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  interes  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia 

może  doznać  uszczerbku.  Bezprawne  działania  Zamawiającego  zamknęły  Odwołującemu 

możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia. Odwołujący złożył ofertę, która zgodnie 

z  kryterium  oceny  ofert  zajęła  drugą  lokatę.  Gdyby  Zamawiający  dokonał  czynności 

względem  wykonawcy  D.  i  jego  oferty,  to  oferta  Odwołującego  zostałaby  ostatecznie 

sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu  i  Odwołujący  uzyskałby  przedmiotowe  zamówienie. 

Odwołujący  został  narażony  na  szkodę  w  postaci  poniesienia  kosztów  przygotowania  i 

złożenia  oferty  oraz  w  postaci  utraty  możliwości  uzyskania  kontraktu  pozwalającego  na 

prowadzenie  działalności  z  zyskiem.  Odwołujący  wskazał,  że    uprawniony  do  wniesienia 

odwołania, co czyni zadość wymaganiom określonym w art 179 ust 1 Ustawy. 

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty: 

Odwołujący  podał,  że  w  dniu  9  listopada  2017  r.  został  zawiadomiony  o  wyborze 

oferty  najkorzys

tniejszej,  za  którą  została  uznana  oferta  wykonawcy  D..  W  ocenie 

Odwołującego  czynność  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  była  czynnością  bezpodstawną, 

na

ruszającą interes Odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający pismem z dnia 18 października 2017 r. w trybie 

art.  26  ust  3  Ustawy  wezwał  D.  do  uzupełnienia  dokumentu  Jednolitego  Europejskiego 

Dokumentu  Zamówienia  (JEDZ).  Zamawiający  wskazał,  że  załączony  do  oferty  dokument 

nie został prawidłowo wypełniony i zawiera błędy w części IV: Kryteria kwalifikacji, tj.: 1) A: 

Kompetencje - pozycja 1; brak informacji w zakresie rejestru zawodowego lub handlowego; 

2)  B:  Sytuacja  ekonomiczna  i  finansowa  /  inne  wymogi  ekonomiczne  lub  finansowe;  brak 

informacji  w  zakresie  spełnienia  przez  D.  warunku  określonego  w  Rozdziale  VII  pkt  2.1 

SIWZ,  dotyczącego  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej  wykonawcy;  3)  C:  Zdolność 

techniczna i zawodowa - 

wykształcenie techniczne lub zawodowe osób skierowanych przez 

wykonawcę  do  realizacji  zamówienia;  brak  informacji  w  zakresie  posiadanych  uprawnień 

przez  projektanta  specjalności  mostowej  i  informacji  w  zakresie  pełnienia  funkcji  przez 

kierownika budowy. 

Za pismem z dnia 20 października 2017 r. D. uzupełnił żądany dokument. Jednak w ocenie 

Odwołującego  uzupełniony  JEDZ  nadal  wstępnie  nie  potwierdza,  że  D-B  nie  podlega 

wykluczeniu  i  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu.  Zgodnie  z  art.  25a  ust.  1  pkt  1  w 

związku  z  ust.  2  ustawy,  oświadczenie  w  formie  JEDZ  winno  być  aktualne  na  dzień 

składania  ofert,  a  więc  w  naszym  przypadku  na  dzień  15  września  2017  r.  Uzupełnione 


oświadczenie w formie JEDZ nie jest aktualne na dzień składania ofert.  

W treści uzupełnionego JEDZ-a w części IV: Kryteria kwalifikacji / B: Sytuacja ekonomiczna i 

finansowa / inne wymogi ekonomiczne lub finansowe, D. 

złożył oświadczenie: ... - dysponuję 

zdolnością kredytową do kwoty 15 000 000,00 zł - opinia Bankowa Bank Polska SA Centrum 

Obsługi Klienta Korporacyjnego Biuro w P. – (…) , z dnia 11.10.2017r. Z treści przywołanego 

wyżej  oświadczenia  wynika,  że  D.  warunek  posiadania  zdolności  finansowej  lub 

ekonomicznej spełnia na dzień 11 października 2017 r., a nie na dzień 15 września 2017 r., 

czyli na dzień składania ofert, jak wymaga tego Ustawa. 

Odwołujący podniósł, że uzupełniony JEDZ jest datowany na dzień 20 października 2017 r., 

zatem  rzeczywista  aktualność  całego  dokumentu  przypada  na  ten  dzień,  który  jest  dniem 

następującym  35  dni  po  terminie  składania  ofert.  Uzupełnionym  JEDZE-em  D.  wstępnie 

potwierdził, że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu na dzień 

20  października  2017  r.  Obowiązkiem  wykonawcy  jest,  przy  pomocy  JEDZ-u,  wstępne 

potwierdzenie, że nie podlega on wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu na 

dzień  składania  ofert.  Uzupełniony  JEDZ  jest  nadal  wadliwy,  D.  nie  sprostał  wymaganiom 

Ustawy.  

Odwołujący podał, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej oraz 

sądów  polskich,  Zamawiający  nie  może  wezwać  wykonawcy  do  powtórnego  uzupełnienia 

tego samego dokumentu. Wezwanie takie jest jednorazowe. W związku z tym, Zamawiający 

winien  ostatecznie  ocenić  kwestie  wstępnego  potwierdzenia  podlegania/niepodlegania 

wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  i  spełnienia/niespełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu  na  podstawie  JEDZ-a  uzupełnionego  przez  D..  Zamawiający  dysponując 

uzupełnionym JEDZ-em winien stwierdzić, że JEDZ jest nieaktualny na dzień składania ofert, 

że  zawarte  w  nim  informacje  nie  stanowią  wstępnego  potwierdzenia,  że  D.  nie  podlega 

wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.  

Zamawiający  uznając aktualność  oświadczenia i  to,  że informacje w  nim zawarte stanowią 

wstępne  potwierdzenie,  że  D.  nie  podlega  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  oraz 

spełnia warunki udziału w postępowaniu, naruszył art. 25a ust. 1 pkt 1b w związku z ust. 2 

ustawy.  Zam

awiający,  wobec  niewykazania  przez  D.  wstępnego  potwierdzenia,  że  nie 

podlega  on  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  oraz  spełnia  warunki  udziału  

w  postępowaniu,  winien  wykluczyć  D.  z  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający,  

nie  dokonując  czynności  wykluczenia  i  dopuszczając  D.  do  dalszego  udziału  

w postępowaniu, naruszył art. 22 ust. 1 w związku z art 22 ust. 1b  oraz art. 24 ust. 1 pkt 12 

ustawy. 

Nadto,  Zamawiający  winien  uznać  ofertę  D.  za  odrzuconą.  Nie  dokonując  tej 


czynności naruszył art. 24 ust. 4 ustawy. 

Zamawiający,  w  związku  z  brakiem  wstępnego  potwierdzenia,  że  D.  nie  podlega 

wykluczeniu,  oraz  że  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  nie  mógł  ocenić  najwyżej 

oferty tego wykonawcy. Nie mógł zatem wezwać D. do złożenia dokumentów w trybie art. 26 

ust. 1 ustawy. Dokonując takiego wezwania, Zamawiający naruszył ten przepis. 

Zamawiający pismem z dnia 20 października 2017 r. bezpodstawnie wezwał D-B do 

złożenia dokumentów aktualnych na dzień złożenia, m.in.: 1) opinię banku lub spółdzielczej 

kasy oszcz

ędnościowo-kredytowej; 2) Wykaz Robót Budowlanych - wypełniony załącznik nr 

8  do  SIWZ;  3)  Wykaz  osób  -  wypełniony  załącznik  nr  9  do  SIWZ,  nazwany  Potencjałem 

Kadrowym.  Za  pismem  z  dnia  24  października  2017  r.  D.  D-B  złożył  żądane  przez 

Zamawiającego dokumenty. 

W  celu  wykazania  spełnienia  warunku  posiadania  zdolności  ekonomicznej  lub 

finansowej, D. 

złożył dwie opinie, z dnia 11 września 2017 r. i z dnia 11 października 2017 r. 

Obydwie  złożone  opinie  nie  potwierdzają  spełnienia  tego  warunku.  Z  ani  jednej  z  nich  nie 

wynika  zdolność  kredytowa  na  kwotę  2.500.000,00  zł,  wymaganą  przez  Zamawiającego. 

Czytając niezbyt uważnie obydwie opinie, tak chyba czytał je Zamawiający, można wysnuć 

wniosek,  że  na  dzień  ich  wystawienia  D.  posiada  zdolność  kredytową  do  kwoty 

00.000,00  zł.  Ale  już  podczas  dokładniejszej  lekturze  treści  opinii,  czytelnik  zostaje 

wyprowadzony  z  błędu.  Z  opinii  z  dnia  11  września  2017  r.  wynika,  że  wyżej  wskazaną 

zdolność  kredytową  D-B  posiadał  na  dzień  31  marca  2017  r.  Zaś  z  opinii  z  dnia  21 

października 2017 r. wynika, że taką zdolność posiadał na dzień 30 czerwca 2017 r. Bank 

opinię o zdolności  kredytowej  D-B  wyraził  na  podstawie dokonanej  oceny  bieżącej  sytuacji 

ekonomiczno-finansowej  firmy  przeprowadzonej  w  oparciu  o  posiadane  w  banku  jej 

doku

menty  finansowe:  1)  w  przypadku  opinii  z  dnia  11  września  2017  r,  -  dokumenty 

finansowe sporządzone na dzień 31.12.2016 r. i 31.03.2017 r., 2) w przypadku opinii z dnia 

11  października  2017  r.  -  dokumenty  finansowe  sporządzone  na  dzień  31.12.2016  r.  i 

6.2017  r.  Z  powyższych  opinii  wynika,  że  zdolność  kredytową  w  wysokości 

15.000.000,00  zł  D.  posiadał  na  dzień  31  marca  2017  r,  i  na  dzień  30  czerwca  2017  r., 

ponieważ podstawą do wydania opinii (oceny zdolności kredytowej) były dokumenty aktualne 

na  te  dni

. W  tym  przypadku,  dzień  wystawienia  opinii  nie  ma  znaczenia,  znaczenie  ma  jej 

treść. Odwołujący przypomniał, że  zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 3) Rozporządzenia: Informacja 

banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej  winna  potwierdzać  wysokość 

posi

adanych  środków  finansowych  lub  zdolność  kredytową  wykonawcy,  w  okresie  nie 

wcześniejszym  niż  I  miesiąc  przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o 


dopuszczenie do udziału w postępowaniuObydwie przywołane w opiniach daty (31.03.2017 

r. i 30.06.

2017 r.) wskazują, że okresy pomiędzy tymi datami a terminem składania ofert są 

dłuższe niż 1 miesiąc. Są to odpowiednio okresy: 5,5 miesiąca i 2,5 miesiąca. Zamawiający 

zamiast  uznać,  że  D.  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

posi

adania  wymaganej  zdolności  ekonomicznej  lub  finansowej,  winien  wezwać  tego 

wykonawcę, w trybie art. 26 ust. 3 ustawy, do uzupełnienia opinii bankowej potwierdzającej 

posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę 2,500.000,00 zł.  

Odwołujący  podał,  że  wezwanie  do  uzupełnienia  opinii  bankowej  nie  jest  możliwe  do 

zastosowania, dlatego, że niewłaściwa opinia z dnia 11 października 2017 r. jest wpisana do 

już  raz  uzupełnianego  JEDZ-a.  Zmiana  opinii  bankowej  oznaczałaby  także  konieczność 

dokona

nia  zmiany  treści  JEDZ-a,  a  zatem  powtórne  uzupełnienie  tego  dokumentu,  co  nie 

jest  możliwe  z  wyżej  opisanych  względów.  Nie  jest  także  możliwe,  aby  w  dwóch 

dokumentach  oferty  zawarte  były  różne  dane  (informacje)  dotyczące  tej  samej  kwestii. 

Wobec powyższych argumentów, Zamawiający także i z tego powodu winien wykluczyć D. z 

udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy. Odwołujący wskazał, że 

Zamawiający  nie  musiałby  dokonywać  tej  czynności,  gdyby  wykluczył  D.  z  udziału  w 

postępowaniu  z  powodu  braku  wstępnego  potwierdzenia,  że  D.  nie  podlega  wykluczeniu  z 

udziału w postępowaniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

W  celu  wykazania  spełnienia  warunku  posiadania  wymaganego  doświadczenia,  D. 

złożył  Wykaz  Robót  Budowlanych,  w  którym  wskazał  robotę  budowlaną  wykonaną  w 

wspólnie  z  innym  wykonawcą  -  P.  B.  Sp.  z  o.o.  Taka  informacja  wynika  z  załączonego 

poświadczenia wystawionego przez inwestora - Miasto R.. 

Zamawiający  w Rozdziale VII pkt 1 ppkt 2.2 lit a) SIWZ żądał, aby wykonawca zrealizował 

(zakończył) co najmniej 1 zadanie w zakresie budowy lub rozbudowy drogi klasy minimum G 

o  wartości  minimum  20.000.000,00  PLN  (brutto).  D.,  prezentując  w  Wykazie  Robót 

Budowlanych  robotę  wykonaną  wspólnie  z  innym  wykonawcą,  nie  spełnił  oczekiwań 

Zamawi

ającego  wynikających  z  przywołanego  wyżej  postanowienia  SIWZ.  Nie  można 

przecież  uznać,  że  wykonawca,  który  wykonał  zadanie  wspólnie  z  innym  wykonawcą, 

zrealizował  (zakończył)  zadanie.  Oczywistym  jest,  że  to  wykonawcy  wspólnie  wykonujący 

zadanie  zrealizowa

li  je  (zakończyli),  D-B,  złożonym  Wykazem  Robót  Budowlanych,  nie 

wykazał  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  -  posiadania  wymaganego 

doświadczenia.  Zamawiający,  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy,  winien  wezwać  D.  do 

uzupełnienia  Wykazu  Robót  Budowlanych  wraz  dokumentami  potwierdzającymi,  że  roboty 

wskazane w Wykazie zostały wykonane należycie. Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie 


musiałby dokonywać tej czynności, gdyby wykluczył D. z udziału w postępowania z powodu 

braku wstępnego potwierdzenia, że D-B nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu 

oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

Jeśliby  nawet  zrezygnować  z  argumentacji  odnoszących  się  do  powyższych  ułomności 

Wykazu Robót Budowlanych i dokumentów załączonych do niego, to i tak nie można uznać, 

że D. tymi dokumentami wykazał posiadanie wymaganego doświadczenia. A to dlatego, że 

D. 

nie może wykazywać doświadczenia konsorcjum jako własnego. Pamiętać trzeba, że D. 

nabyło tylko część doświadczenia wynikającego z wykonanej roboty wskazanej w Wykazie i 

w poświadczeniu. 

Do  powyższych  rozważań  i  argumentacji  upoważnia  między  innymi  orzeczenie  Trybunału 

Sprawiedliwości  UE  z  dnia  4  maja  2017  r.  w  sprawie  C-387/14  Esaprojekt,  w  którym 

Trybunał stwierdził: 

61.  W tym kontekście zdobyte przez wykonawcę doświadczenie stanowi szczególnie istotne 

kryterium  kwalifikacji  podmiotowej  tego  wykonawcy,  gdyż  umożliwia  instytucji 

zamawiającej  sprawdzenie,  zgodnie  z  art.  44  ust.  1  dyrektywy  2004/18;  predyspozycji 

kandydatów lub oferentów do realizacji danego zamówienia. 

62.  Tym  samym,  gdy  wykonawca  polega  na  doświadczeniu  grupy  wykonawców,  której  był 

członkiem,  doświadczenie  to  należy  oceniać  w  zależności  od  konkretnego  zakresu 

udziału tego wykonawcy, a więc jego faktycznego wkładu w prowadzenie działań, które 

były wymagane od tej grupy w ramach danego zamówienia. 

63.  Jak  bowiem  słusznie  podniósł  rząd  polski  w  uwagach  na  piśmie,  wykonawca  nabywa 

realne  doświadczenie  nie  przez  sam  fakt  bycia  członkiem  grupy  wykonawców  i  bez 

względu na to, jaki miał w tę grupę wkład, lecz wyłącznie poprzez bezpośredni udział w 

realizacji przynajmniej jednej z części zamówienia, do którego całościowego wykonania 

zobowiązana jest ta grupa wykonawców. 

64.  Wynika  z  tego,  że  wykonawca  nie  może  polegać,  do  celów  wymaganego  przez 

instytucję zamawiającą doświadczenia, na realizacji świadczeń przez innych członków 

grupy wykonawców, w których realizacji faktycznie i konkretnie nie brał udziału. 

65.  W  świetle  powyższego  odpowiedź  na  piąte  pytanie  powinna  brzmieć  tak,  iż  art.  44 

dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą równego 

traktowania wykonawców,  zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować w ten 

sposób,  że  nie  dopuszcza  on,  by  wykonawca  biorący  indywidualnie  udział  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  polegał  na  doświadczeniu  grupy 

wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, jeżeli faktycznie i konkretnie 


nie uczestniczył w jego realizacji. 

Jeżeli  poświadczenie  zostało  wystawione  na  więcej  niż  jednego  wykonawcę  (w  tym 

przypadku 

na  dwóch),  szczególnie  gdy  zakres  robót  jest  szeroki,  i  nie  wiadomo,  na  jaką 

wartość  i  jaki  rodzajowy  zakres  robót  wykonał  każdy  z  konsorcjantów,  to  te  okoliczności 

muszą  wzbudzić  wątpliwości  u  Zamawiającego.  Odwołujący  jest  przekonany,  że  powyższe 

okoliczności  wzbudziły  wątpliwości  Zamawiającego,  nie  ma  natomiast  wiedzy,  dlaczego  on 

tych  wątpliwości  nie  rozwiał  wykorzystując  instytucję  wezwania  D.  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących dokumentów i zwrócenia się do wystawcy poświadczenia - Miasta Radomska - 

o  dodatkowe  informacj

e  dotyczące  poświadczenia  lub  o  dodatkowe  dokumenty. 

Zamawiający  zgodnie  z  zasadami  wyrażonymi  w  art.  7  ust.  1  ustawy  (szczególnie  zasadą 

równego  traktowania  wykonawców  i  zasadą  przejrzystości)  nie  może  zignorować 

(przemilczeć) powstałych wątpliwości posiadając stosowne narzędzia ustawowe pozwalające 

na  ich  pozytywne  dla  wykonawcy  rozwianie  lub  też  upewnienie  się  o  nieprawdziwości  i 

nierzetelności dokumentów. Do takich narzędzi zaliczyć należy art .26 ust. 4 ustawy oraz § 2 

ust. 6 Rozporządzenia. W sytuacji, gdy wskutek zaniechania Zamawiającego może dojść do 

wyboru  oferty,  której  właściciel  winien  być  wykluczony  z  postępowania,  uprawnienie 

Zamawiającego staje się obowiązkiem. Zamawiający zignorował zasady wynikające z art. 7 

ust.  1  ustawy  oraz  ww.  narzędzi  i  dokonał  wyboru  oferty  wykonawcy,  który  nie  wykazał 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  posiadania  wymaganego 

doświadczenia.  Odwołujący  wskazał  również,  że  Zamawiający  nie  musiałby  wzywać  D.  do 

złożenia wyjaśnień, ani zwracać się do wystawcy poświadczenia o dodatkowe informacje lub 

dodatkowe  dokumenty,  gdyby  wykluczył  D.  z  udziału  w  postępowania  z  powodu  braku 

wstępnego  potwierdzenia,  że  D.  nie  podlega  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  oraz 

spełnia warunki udziału w postępowaniu, a także z powodów opisanych w odwołaniu. 

W  celu  wykazania  spełnienia  warunku  dysponowania  osobami  wymaganymi  do 

realizacji zamówienia, D. złożył Wykaz osób - Potencjał Kadrowy.  

Zgodnie  z  określonym  w  Rozdziale  VII  pkt  1  ppkt  2.2  lit  b)  cyf.  4)  SIWZ  warunkiem, 

w

ykonawca  winien  wykazać  się  dysponowaniem  osobą  zdolną  do  pełnienia  funkcji 

Kierownika  Robót  Drogowych,  która  posiada  doświadczenie  zawodowe  w  pełnieniu  funkcji 

kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  drogowych  przy  realizacji  min.  1  inwestycji 

dotyczącej  budowy  lub  rozbudowy  drogi  klasy  min.  G  o  długości  odcinka  min.  3  km. 

Wykonawca  D. 

w  Wykazie  osób  wskazał  p.  G.  Z.,  który  posiada  doświadczenie  przy 

realizacji inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej nr 94. 


Odwołujący  wskazał,  że  Zgodnie  ustawą  Prawo  budowlane  z  dnia  7  lipca  1994  r. 

(Dz.U.2016.290  t.j.  ze zm.),  budowa i rozbudowa należą do  innej kategorii  pojęciowych niż 

przebudowa. Art 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane stanowi, że poprzez określenie budowa - 

należy  rozumieć  wykonywanie  obiektu  budowlanego  w  określonym  miejscu,  a  także 

odbudowę,  rozbudowę,  nadbudowę  obiektu  budowlanego,  natomiast  art.  3  pkt  7a)  ustawy 

Prawo  budowlane  stanowi,  że  poprzez  określenie  przebudowa  -  należy  rozumieć 

wykonywanie  robót  budowlanych,  w  wyniku  których  następuje  zmiana  parametrów 

użytkowych  lub  technicznych  istniejącego  obiektu  budowlanego,  z  wyjątkiem 

charakterystycznych  parametrów,  jak:  kubatura,  powierzchnia  zabudowy,  wysokość, 

długość,  szerokość  bądź  liczba  kondygnacji;  w  przypadku  dróg  są  dopuszczalne  zmiany 

charakterystycznych  parametrów  w  zakresie  niewymagąjącym  zmiany  granic  pasa 

drogowego. 

Odwołujący  podniósł,  że  z  powodu  braku  wykazania  posiadania  odpowiedniego 

doświadczenia przez p. G. Z., D. nie wykazał spełnienia warunku opisanego w Rozdziale VII 

pkt  1  ppkt  2.2  lit.  b  cyf.  4  SIWZ.  Wobec  niewykazania  przez  D.  warunku  dysponowania 

osobami skierowanymi do realizacji zamówienia o wymaganym doświadczeniu - kierownika 

robót  drogowych,  Zamawiający  winien,  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy,  wezwać  D.  do 

uzupełnienia Wykazu osób, z którego będzie wynikało, że wykonawca spełnia ww. warunek 

udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  jest  jednak  zdania,  że  nie  jest  możliwe  powtórne 

wezwanie  D. 

do  uzupełnienia  dokumentu  Wykaz  osób  —  Potencjał  Kadrowy,  bowiem 

Zamawiający już raz, pismem z dnia 31 października 2017 r. - w  trybie art. 26 ust. 3 ustawy, 

wzywał  wykonawcę  do  uzupełnienia  tego  dokumentu,  i  ten  dokument,  za  pismem  z  dnia  2 

listopada 2017 r.,  został  przez  D.  uzupełniony.  Wezwanie do  uzupełnienia Wykazu osób w 

ocenie  Od

wołującego  nie  jest  możliwe  do  zastosowania  także  z  innych  względów.  A  to 

dlatego,  że  niewłaściwe  doświadczenie  p.  G.  Z.  jest  wpisane  do  już  raz  uzupełnianego 

JEDZ-

a.  Zmiana  doświadczenia  p.  Z.  w  uzupełnianym  Wykazie  osób  lub  wpisanie  do 

Wykazu  innej  osoby 

posiadającej  odpowiednie  uprawnienia  i  doświadczenie,  oznaczałoby 

także  konieczność  dokonania  zmiany  treści  JEDZ-  a,  a  zatem  powtórne  uzupełnienie  tego 

dokumentu, co nie jest możliwe z wyżej opisanych względów. Nie jest także możliwe, aby w 

dwóch  dokumentach  oferty  zawarte  były  różne  dane  (informacje)  dotyczące  tej  samej 

kwestii. 

Wobec  powyższych  argumentów,  Zamawiający  także  i  z  tego  powodu  winien 

wykluczyć  D.  z  udziału  w  postępowaniu  na  podstawie  art.  24  ust  1  pkt  12  ustawy. 

Odwołujący podniósł, że nie byłoby problemu gdyby Zamawiający wykluczył D. z udziału w 

postępowania  z  powodu  braku  wstępnego  potwierdzenia,  że  D.  nie  podlega  wykluczeniu  z 


udziału w postępowaniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

Wobec  powyżej  prezentowanej  argumentacji,  mającej  oparcie  w  faktach  i  prawie, 

Odwołujący stwierdził, że Zamawiający bezpodstawnie dokonał wyboru oferty wykonawcy D. 

jako  najkorzystniejszej,  czym,  oprócz  przepisów  wskazanych  wyżej,  naruszył  także  art  91 

ust. 1 ustawy. 

Odwołujący  wniósł  odwołanie,  bowiem  czuje  się  poszkodowany  działaniami 

Zamawiającego  bezpodstawnie  pozbawiającymi  go  możliwości  uzyskania  przedmiotowego 

zamówienia.  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  wydanie  wyroku  zgodnego  z 

jego wnioskiem zaprezentowanym w części wstępnej. 

Po  przeprowadzeniu  rozpra

wy  z  udziałem  Stron  i  uczestnika  postepowania 

odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i stanowisk Stron 

i uczestnika postepowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

I. 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164 ze zm.; 

dalej: „Pzp”  lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  16  listopada  2017  roku  oraz  została  przekazana  

w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co  potwierdziły Strony i uczestnik 

postepowania odwoławczego na posiedzeniu z ich udziałem.  

II. 

Izba usta

liła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy– Środki 

ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi 

konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu 

danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.  

III. 


Zgodnie  z  brzmieniem  przepisu  art.  192  ust  2  ustawy, 

Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba  dokonawszy  oceny  podniesionych  

w  odwołaniu  zarzutów  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron  przedstawione  na  rozprawie 

stwierdziła, że odwołanie należało oddalić.  

IV. 

Na  podstawie  art.  191  ust.  2  ustawy 

wydając  wyrok,  Izba  bierze  za  podstawę  stan 

rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania.  Na  podstawie  art.  190  ust.  1  ustawy  –  Strony  i 

uczestnicy 

postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia 

faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  Dowody  na  poparcie  swych  twierdzeń  lub 

odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą 

przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Przepis  ten  nakłada  na  Strony  postępowania 

obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie 

faktów, z których wywodzą skutki prawne.  

Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  postępowanie  przez  Izbą  stanowi  postępowanie 

kontradyktoryjne,  czyli  sporne,  a  z  istoty  tego  postępowania  wynika,  że  spór  toczą  Strony 

postępowania  i  to  one  mają  obowiązek  wykazywania  dowodów,  z  których  wywodzą 

określone skutki prawne.  

Powołując  w  tym  miejscu  regulację  art.  14  ustawy  do  czynności  podejmowanych  przez 

zamawiającego  i  wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

stosuje się przepisy ustawy  z dnia 23 kwietnia 1964 roku  – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy 

ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia 

faktu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne  należy  wskazać,  że 

właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego 

wyraża  dwie  ogólne  reguły,  a  mianowicie  wymaganie  udowodnienia  powoływanego  przez 

stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych  skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 

ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; e

incubit  probatio  qui  dicit  non  qui 

negat  (na  tym  ciąży  dowód  kto  twierdzi  a  nie  na  tym  kto 

zaprzecza).  


Izba  wskazuje,  że  postępowanie  odwoławcze  jest  odrębnym  od  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  postępowaniem,  które  ma  na  celu  rozstrzygnięcie 

powstałego  pomiędzy  Stronami  sporu.  W  trakcie  postępowania  odwoławczego  

to  Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego  decyzje  w  zakresie  oceny  ofert  

i wykonawców w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem 

określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym 

ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje 

w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt 

X  Ga  32/09,  w  którym  to  orzeczeniu  Sąd  wskazał  między  innymi  Ciężar  udowodnienia 

takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie 

o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…) 

V. 

Izba  działając  zgodnie  z  art.  196  ust.  4  ustawy,  podaje  podstawy  prawne  

z  przytoczeniem  przepisów  prawa  odnośnie  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołania 

podnoszonych przez Odwołującego: 

  art.  7  ust.  1  ustawy 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i 

równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i 

przejrzystości, 

  art.  22  ust.  1  ustawy 

–  O  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy, 

którzy:  

1) nie podlegają wykluczeniu;  

2)  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu,  o  ile  zostały  one  określone  przez 

zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  zaproszeniu  do  potwierdzenia 

zainteresowania 

  art. 22 ust. 1 b ustawy 

– Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:  

1)  kompete

ncji  lub  uprawnień  do  prowadzenia określonej  działalności  zawodowej,  o 

ile wynika to z odrębnych przepisów;  

2) sytuacji ekonomicznej lub finansowej;  

3) zdolności technicznej lub zawodowej. 

  art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy 

– Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 

1wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie 


został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie 

wykazał braku podstaw wykluczenia; 

  art. 24 ust. 4 ustawy 

– Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą. 

  art.  25a  ust.  1  pkt  1  ustawy 

–  Do  oferty  lub  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków o 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczenie w zakresie wskazanym przez 

zamawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  Informacje  zawarte  w  oświadczeniu  stanowią  wstępne  potwierdzenie,  

że wykonawca:  

1) nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu; 

  art. 25a ust. 2 ustawy 

– Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty 

określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8,  oświadczenie,  

o którym mowa w ust. 1, wykonawca składa w formie jednolitego dokumentu. 

  art. 26 ust. 1 ustawy 

– Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość 

jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 

11 ust. 8, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia 

w  wyznaczonym,  nie  krótszym  niż  10  dni,  terminie  aktualnych  na  dzień  złożenia 

oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art. 

25  ust.  1.  Przepisu  zdania  pierwszego  nie  stosuje  się  do  udzielania  zamówień  w 

przypadkach, o których mowa w art. 101a ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 lit. a. 

  art. 26 ust. 3 ustawy 

– Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w 

art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których 

mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub 

budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich 

złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez 

siebie  wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub 

udzielenia  wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby 

unieważnienie postępowania. 

  art.  26  ust.  4  ustawy 

–  Zamawiający  wzywa  także,  w  wyznaczonym  przez  siebie 

terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których 

mowa w art. 25 ust. 1 

  art.  91  ust.  1  ustawy 

–  Zamawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na  podstawie 

kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 


VI.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  przedmiotowej  sprawie,  a  także 

stanowiska  i  oświadczenia  Stron  i  uczestnika  postępowania  odwoławczego  złożone  ustnie 

do protokołu.  

Zamawiający  złożył  pismo    28  listopada  2017  „Odpowiedź  Zamawiającego  

na odwołanie” wraz z załączonymi dokumentami  – Izba dopuściła dowody załączone przez 

Zamawiającego do wymienionego pisma 

Iz

ba  dopuściła  dowody  zawnioskowane  przez  uczestnika  postępowania 

odwoławczego i złożone do akt sprawy w trakcie rozprawy: 

Umowę  Konsorcjum    zawartą  w  dniu  27  lutego  2012  roku  w  sprawie  realizacji 

zamówienia  „Rozbudowania  Drogi  Wojewódzkiej  numer  786  na  odcinku  do  granicy 

województwa do K. – etap II: droga numer 786 na odcinku do granicy województwa – 

Ł.”  na  rzecz  Zamawiającego  Świętokrzyskiego  Zarządu Dróg Wojewódzkich w  K.,  a 

zwartą  pomiędzy  D.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  C.  oraz 

Ki

eleckim 

Przedsiębiorstwem 

Robót 

Drogowych 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w K. (2 karty),

Poświadczenie i charakterystyka zadania „Rozbudowania Drogi Wojewódzkiej numer 

786 na odcinku do granicy wojew

ództwa do K. – etap II: droga numer 786 na odcinku 

do granicy województwa – Ł. (7 kart).

VII. 

W zakresie pos

zczególnych zarzutów odwołania: 

Izba  wskazuje,  że  stan  faktyczny  sprawy  przedstawiony  przez  Odwołującego  

w uzasadnieniu odwołania odzwierciedla czynności dokonywane w postępowaniu o udzielnie 

zamówienia publicznego przez Zamawiającego. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  25a  usta  1  ustawy  w  związku  z  art.  25a  ust  2 

ustawy Izba uznała zarzut za niezasadny. 


Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  wyżej  wskazaną  regulacją  prawną  do  oferty  wykonawca 

dołącza  aktualne  na  dzień  składania  ofert  oświadczenie  w  zakresie  wskazanym  przez 

Z

amawiającego  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  (dalej  SIWZ). Informacje  zawarte w  złożonym  oświadczeniu  stanowią  wstępne 

potwierdz

enie,  że  wykonawca  nie  podlega  wykluczeniu  oraz  spełnia  warunki  udziału  

w postępowaniu i  spełnia kryteria selekcji, o których mowa w art. 51 ust. 2, art. 57 ust. 3 i 

art. 60d ust. 3. 

Oświadczenie, o którym mowa składane jest, w przypadku tej sprawy z uwagi 

na  jej  szacunkową  wartość,  w  formie  jednolitego  europejskiego  dokumentu  zamówienia 

(JEDZ)

, którego wzór, standardowy formularz, określa rozporządzenie wykonawcze Komisji 

(UE)  2016/7  z  dnia  5  stycznia  2016  r.  (Dz.  Urz.  UE  nr  L  3  z  6.1.2016,  str.  16). 

Roz

porządzenie to ma moc bezpośrednio obowiązującą w państwie członkowskim.  

Izba  podkreśla,  że  z  powyżej  wskazanych  przepisów  wynika,  że  oświadczenie  w  postaci 

JEDZ-

a  złożone  wraz  z  ofertą  musi  wstępnie  potwierdzać,  że  wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz spełnia kryteria selekcji na dzień 

składania  ofert.  Tym  samym,  co  należy  podkreślić,  przepis  ten  w  sposób  jednoznaczny 

przesądza  na  jaki  to  dzień  informacje  zawarte  w  oświadczeniu  JEDZ  mają  potwierdzać 

spełnienie określonych wymagań  –  na  dzień  składania ofert;  tym samym  żaden  inny  dzień 

nie  może  być  brany  pod  uwagę  przy  ocenie  przesłanek  wykluczenia,  spełnienia  warunków 

udziału  w  postępowaniu  czy  kryteriów  selekcji.  Izba  wskazuje,  że  oświadczenie  JEDZ 

stanowi oświadczenie własne wykonawcy, jest to oświadczenie wiedzy jakie w postępowaniu 

o udzielenie zamówienia  składa  wykonawca.  Oświadczenie JEDZ stanowi  dowód  wstępny, 

który zastępuje zaświadczenia wydawane przez organy publiczne lub osoby trzecie.  

Wykonawca może zostać wezwany przez Zamawiającego do uzupełnienia, poprawienia lub 

udzielenia wyjaśnień w zakresie oświadczenia JEDZ, do czego ten ostatni jest zobowiązany 

w  sytuacji,  gdy  JEDZ  jest  niekompletny,  zawiera  błędy  lub  budzi  wskazane  przez 

Zamawiającego wątpliwości, w terminie jaki zostanie określony przez Zamawiającego.  

W  przypadku  uzupełnienia  oświadczenia  JEDZ,  wykonawca  składa  taki  dokument  

do Zamawiającego, przy czym podkreślenia wymaga, że „zadaniem” tego oświadczenia jest 

potwierdzenie,  że  wykonawca  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  

w  postępowaniu  oraz  spełnia  kryteria  selekcji  na  dzień  składania  ofert.  Fakt  tego,  

że  oświadczenie  JEDZ  potwierdza  wstępnie  spełnienie,  że  wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz spełnia kryteria selekcji na dzień 

składania  ofert  –  co  jednoznacznie  wynika  z  obowiązujących  przepisów  –  prowadzi  


do wniosków, że data sporządzenia tego dokumentu jest wtórna w stosunku do zawartego  

w  nim  oświadczenia,  które  zawsze  składane  jest  na  dzień  składania  ofert.  Nie  zostało 

skonkretyzowane, jak należy odczytywać datę na tym dokumencie  - oświadczeniu JEDZ – 

jako  datę  potwierdzenia  oświadczenia  wiedzy  zawartego  we  wstępnym  oświadczeniu,  czy 

też  jako  datę  sporządzenia  dokumentu.  Obowiązujący  przepis  (art.  26  ust.  3  ustawy) 

wskazuje  jedynie,  że  dokumenty  muszą  zostać  uzupełnione  w  terminie  określonym  przez 

Zamawiającego, co w ocenie Izby pozwala na twierdzenie, że regulacja nie stanowi żadnej 

wytycznej 

dla określenia daty w oświadczeniu JEDZ. Zestawiając zatem ze sobą powyższą 

argumentację Izba  dochodzi  do  przekonania,  że  data  zawarta  w  oświadczeniu  nie  stanowi 

żadnej  determinanty,  która  miałaby  wpływ  na  złożone  przez  wykonawcę  oświadczenia 

wiedzy zawarte w JEDZU.  

W sposób szczególny obrazuje ten stan rzeczy sytuacja, w której wykonawca składając wraz 

z  ofertą  oświadczenie JEDZ nie zawrze na  ostatniej  stronie tego dokumentu daty.  Brak  tej 

daty  nie  skutkuje  nieważnością  złożonego  oświadczenia,  jak  również  nie  skutkuje 

nieprawdziwością  złożonego  oświadczenia.  Wskazać  bowiem  należy,  że  oświadczenie 

JEDZ jest zindywidualizowane na dane postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

prowadzone przez konkretnego Zamawiającego co wynika z Części I – Informacje dotyczące 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  oraz  instytucji  zamawiającej  lub  podmiotu 

zamawiającego.  Tym  samym  zindywidualizowany  również  jest  dla  takiego  oświadczenia 

JEDZ termin jego aktualności, który wynika z prowadzonej przez Zamawiającego procedury 

o  udzielenie  zamówienia  i  określanych  przez  Zamawiającego  istotnych  terminów 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

W  tym  miejscu  Izba  pragnie  również  zwrócić  uwagę  na  drugi  przykład,  który  potwierdza,  

że  data  zawarta  w  dokumencie jest  wtórna  w  stosunku  do  złożonego  oświadczenia  JEDZ, 

które  i  tak  składane  jest  zgodnie  z  przepisem  na  dzień  składania  ofert/wniosków  –  

a mianowicie, oferty sporządzane są przed terminem ich składania, czasami nawet z dużym 

wyprzedzeniem.  Jeżeli  wykonawca  w  oświadczeniu  JEDZ,  na  dokumencie  zawrze  datę 

wyprzedzającą termin składania ofert (w zasadzie nie ma znaczenia, czy o jedne dzień czy 

też  o  tydzień,  czy  miesiąc)  to  nie  zmienia  to  faktu,  że  jego  oświadczenie  ma  potwierdzać 

wstępnie na dzień składania ofert, że wykonawca nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki 

udziału  w  postępowaniu  oraz  spełnia  kryteria  selekcji  (podobnie:  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 10 stycznia 2017 roku sygn.. akt KIO 172/17). 

Przechodząc do  uzupełnienia oświadczenia JEDZ przez  wykonawcę  D., które  nastąpiło  na 


wezwanie 

Zamawiającego z dnia 18 października 2017 roku w trybie art. 26 ust. 3 ustawy, w 

ocenie Izby 

– przy uwzględnieniu powyższej argumentacji – należy uznać, że niezależnie od 

tego,  jaką  datą  będzie  opatrzony  dokument,  to  oświadczenia  złożone  są  –  co  wynika  z 

przepisów  –  zawsze  na  dzień  składania  ofert  /  wniosków.    Bowiem  to  nie  data  zawarta  w 

oświadczeniu  JEDZ  stanowi  o  aktualności  tego  oświadczenia  (oświadczeń  zawartych  w 

poszczególnych  częściach  JEDZA)  na  dany  moment,  a  przepis  ustawy,  który  jasno  i 

jednozna

cznie precyzuje, że oświadczenia są aktualne na dzień składania ofert /wniosków. 

Termin  składania  ofert  w  postępowaniu  upłynął  w  dniu  15  września  2017  roku  natomiast 

wykonawca  uzupełnił  JEDZ  w  dniu  20  października  2017  roku.  Nie  sposób  wymagać  od 

wykonawcy

który 

jest 

wezwany 

do 

uzupełnienia 

JEDZ-a 

aby 

posiadał  

w  przysłowiowej  szufladzie przygotowane i  opatrzone datą składania ofert JEDZ-e, które  – 

co  należy  podkreślić  –  będą  odpowiadały  na  późniejsze  wezwania  Zamawiającego. 

Jednocześnie  odpowiadając  na  wezwanie  Zamawiającego  wykonawca  nie  może 

antydatować składanego oświadczenia, bowiem to działanie należy do sankcjonowanych. W 

ocenie  Izby  Odwołujący  w  przedstawionej  na  rozprawie  argumentacji  wykazał,  że  sam 

dostrzega,  że  oświadczenia  zawarte  w  JEDZ  potwierdzają  spełnienie  warunków  na  dzień 

składania ofert, Odwołujący dostrzega również, że JEDZ wykonawca podpisuje z faktyczną 

datą  jego  sporządzenia.  Jednakże  Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  jakoby 

wykonawca sporządzający JEDZ na wezwanie Zamawiającego miał zawrzeć w dokumencie 

tym  informację  na  jaką  datę  oświadczenia  są  aktualne.  Podkreślić  należy,  że  data  ta  dla 

danego postępowania o udzielenie zamówienia będzie jedna  – jest to data składania ofert. 

Ustawodawca  przesądził  w  jakiej  dacie  badana  jest  aktualność  złożonych  oświadczeń, 

natomiast  ww. 

rozporządzenie  Komisji  UE  przewidziało  standardowy  formularz.  Sam 

Odwołujący  nie  wskazał,  gdzie  w  oświadczeniu  JEDZ  w  jego  ocenie  powinny  być  zawarte 

takie  informacje 

–  samo  wskazanie  „gdzieś  w  tym  dokumencie”  nie  jest  wystarczającą 

argumentacją.  

Uwzględniając powyższe Izba  wskazuje,  że również  niezasadny  jest  zarzut  naruszenia art. 

22  ust.  1  w  zw.  z  art.  22  ust.  1  b  oraz  24  ust.  12  ustawy 

ponieważ  składając  JEDZ 

wykonawca składa aktualne na dzień składania ofert – i tylko na ten dzień zgodnie z art. 25a 

ust.  1  ustawy 

–  oświadczenie  wstępnie  potwierdzające,  że  wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  spełnia kryteria selekcji. W tym 

zakresie Odwołujący  budując  ogólny  zarzut  niewykazania  wstępnego  spełnienia  warunków 

udzi

ału w postępowaniu w pryzmacie daty zawartej w uzupełnionym JEDZ-u nie odnosił się 

do innej argumentacji.  


Izba nie podziela również stanowiska Odwołującego w zakresie argumentacji odnoszącej się 

do 

części  uzupełnionego  JEDZ-a  dotyczącej  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej. 

Odwołujący  wskazując  na  zawarte  oświadczenie  w  JEDZ-u  podniósł,  że  wykonawca 

oświadczył, że warunek posiadania zdolności finansowej posiada na dzień 11 października 

2017  roku.  Izba  wskaz

uje,  że  w  treści  JEDZ-a  D.  zawarł  następujące  oświadczenie:  - 

wykonawca  spełnia  warunek  dot.  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej  określonej  

w Rozdziale VII pkt 2.1.SIWZ - 

dysponuję zdolnością kredytową do kwoty 15 000 000,00 zł. 

Opinia  Bankowa  Bank  Pol

ska  SA  Centrum  Obsługi  Klienta  Korporacyjnego  Biuro  

w  P. 

–  (…),  z  dnia  11.10.2017r.  W  ocenie  Izby  z  treści  oświadczenie  zawartego  w 

uzupełnionym  JEDZ-u  wykonawcy  nie  wynika,  że  oświadczenie  jest  złożone  na  dzień  11 

października  br.,  a  tylko  tyle,  że  taką  opinię  z  dnia  11  października  2017  roku  posiada 

wykonawca. 

Odwołujący 

nie 

przedstawił 

żadnej 

innej 

argumentacji  

w  odniesieniu  do  złożonego  oświadczenia  w  JEDZ-u,  natomiast  podkreślić  należy,  

że  z  oświadczenia  tego  wynika  w  sposób  jednoznaczny,  że  wykonawca  posiada  zdolność 

kredytową  do  kwoty  piętnastu  milionów  złotych,  przy  wymaganej  przez  Zamawiającego  

w dokumentacji postępowania na poziomie minimum dwóch i pół miliona złotych. Podkreślić 

należy,  że  wykonawca  składając  oświadczenie  w  zakresie  wykazania  spełnienia  warunku  

nie  jest  zobligowany  żadną  treścią,  wynikać  natomiast  musi  z  oświadczenia,  że  spełnia 

wszystkie elementy warunku. Fakt, że podał również jakim dokumentem dysponuje i w jakiej 

dacie  dokument  ten  został  wystawiony  nie  zmienia  oświadczenia  wykonawcy,  które  składa  

w JEDZ-

u na termin składania ofert. Tym samym i w tym zakresie nie doszło do naruszenia 

art. 22 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 b oraz 24 ust. 12 ustawy 

W zakresie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z uwagi na niewykazanie 

spełnienia warunku sytuacji finansowej lub ekonomicznej Izba uznała zarzut za niezasadny. 

W ocenie Izby Odwołujący dokonuje interpretacji postanowień zawartych w przedstawionych 

Zamawiającemu  opiniach  bankowych.  Zamawiającemu  za  pismem  z  dnia  24  października 

2017 roku przedstawione zostały dwie opinie banku – opinia z 11 września 2017 roku oraz 

opinia z 11 października 2017 roku. W treści ww. opinii wystawca zawarł sformułowanie (…) 

wyrażamy  opinię,  że  D.  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  posiada  zdolność 

kredytową  do  kwoty  15 000 000,00  zł  (…)  Izba  zwraca  uwagę  na  ten  fragment  z  dwóch 

powodów:  po  pierwsze  Odwołujący  pominął  go  w  swojej  argumentacji,  nie  odnosząc  się  

do  stwierdzenia  wystawcy,  oraz  z  drugiego  powodu,  że  wystawca  opinii  w  sposób 

j

ednoznaczny  oświadczył  w  każdej  z  tych  opinii,  że  D.  posiada  zdolność  kredytową. 


Wystawca  opinii  nie  odnosił  się  do  przeszłych  możliwości  kredytowych  tego  podmiotu,  

a  jedynie  podpisując  dokument  opatrzony  datą  wyraził  opinie,  że  dany  podmiot  posiada 

zdoln

ość  kredytową.  Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  że  z  opinii  wynika,  

że  zdolność  kredytową  D.  posiadał  odpowiednio  na  dzień  31  marca  2017  roku  oraz  30 

czerwca  2017  roku 

–  z  opinii  ww.  w  sposób  jednoznaczny  wynika,  wyrażenie  opinii 

poprzedzone  było  dokonaną,  (…)  zgodnie  z  obowiązującymi  w  Banku  przepisami,  oceny 

bieżącej  sytuacji  ekonomiczno-finansowej  Firmy  przeprowadzonej  w  oparciu  o  posiadane  

w Banku jej dokumenty finansowe sporządzone na dzień (…). Podkreśla Izba w tym miejscu,  

że  w  sposób  jasny  i  przejrzysty  wystawca  opinii  wskazał,  że  dokonał  oceny  podmiotu  

i dokonał jej w oparciu, co istotne w tym miejscu, obowiązujące regulacje u wystawcy opinii, 

a  także  w  oparciu  o  posiadane  informacje.  Nic  więcej  nie  wynika  z  tak  sformułowanego 

oświadczenia,  natomiast  efektem  prowadzonej  oceny  podmiotu  jest  opinia  o  posiadanej 

zdolności kredytowej, która jest opinią na przyszłość, a nie opinią o minionym okresie. Opinie 

zostały  sporządzone  w  określonych  datach  –  opinia  z  11  września  2017  roku  oraz  opinia  

z  11  października  2017  roku  i  to  do  tych  dat  odnosi  się  stanowisko  wystawcy  wyrażające 

opinie o posiadanej przez podmiot zdolności kredytowej. Tym samym za niezasadną należy 

uznać  dalszą  argumentację  Odwołującego  odnoszącą  się  do  nieaktualności  opinii  zgodnie  

z  obowiązującymi  przepisami.  W  ocenie  Izby  opinie  potwierdzają  posiadanie  zdolności 

kredytowej  do  kwoty  15 000 

000,00  zł  odpowiednio  na  dzień  11  września  2017  roku  oraz  

11  października  2017  roku.  Każda  z  tych  opinii  potwierdza  zdolność  kredytową  D.  

w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert.  

W zakresie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z uwagi na niewykazanie 

przez D. 

doświadczenia Izba uznała zarzut za niezasadny.  

Zgodnie  z  SWIZ  Zamawiający  wymagał  w  zakresie  posiadania  zdolności  technicznych  lub 

zawodowych  miedzy  innymi  wykazania  się  doświadczeniem  zawodowym  –  wykonawca 

musiał wykazać, że w okresie ostatnich 5 laty przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli 

okres  prowadzenia  dzielności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  zrealizował  (zakończył)  co 

najmniej 1 zadanie w zakresie budowy lub rozbudowy drogi 

krajowej minimum G o wartości 

minimum 20 000 

000, zł brutto. Na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 ustawy za pismem z dnia 

24  października 2017 roku  wykonawca złożył Wykaz  Robót  Budowlanych i  wskazał,  że dla 

Urzędu Miasta R. zrealizował inwestycję Dokończenie budowy obwodnicy zachodniej miasta 

Radomska, droga klasy GP o wartości 38 474 370,04 zł brutto oraz załączył „Poświadczenie 


dla  Konsorcjum  firm:  D.  sp.  z  o.o.,  P.W.  B. 

p.  z  o.o.”    z  dnia  22  września  2014  roku  oraz 

Uzupełnienie do poświadczenia z dnia 2 marca 2017 roku.  

Zamawiający  w  trakcie  rozprawy  wskazał,  że  pismem  z  dnia  27  października  2017  roku 

wystąpił  do  inwestora  Urzędu  Miasta  R.  oraz  za  pismem  z  dnia  2  listopada  2017  roku 

uzyskał  odpowiedź,  do  której  załączono  kserokopię  protokołu  odbioru    z  dnia  13  czerwca 

2017 roku oraz kserokopię umowy konsorcjum z dnia 30 stycznia 2013 roku. Izba zaznacza 

w  tym  miejscu,  że  w  zakresie  ww.  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  Odwołujący  nie  zajął  stanowiska  w  złożonym  odwołaniu,  wręcz  przeciwnie  w 

uzasadnieniu odwołania Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że ten ostatni nie zwrócił się 

do  wystawcy  poświadczenia  o  dodatkowe  informacje  dotyczące  poświadczenia  lub  o 

dodatkowe dokumenty.  

ocenie 

Izby 

argumentacja  podniesiona  przez  Odwołującego  nie  zasługuje  

na  uwzględnienie.  Ocena  stanowiska  prezentowana  przez  Odwołującego  dokonywana  jest  

w  ramach  prawa  i  obowiązku  Strony  w  dowodzeniu  swoich  twierdzeń.  Podkreślić  należy  

w  tym  miejscu,  że  nie  było  sporne  między  Stronami  postępowania  i  uczestnikiem 

postępowania  odwoławczego,  że  wykazane  doświadczenie  było  pozyskane  przez  tego 

ostatniego 

wspólnie  z  innym  podmiotem.  Tak  więc  ta  okoliczność  nie  wymagała  żadnego 

dowodzenia  i  stanowiła  element  stanu  faktycznego  w  tej  sprawie.  Jednakże  to  na 

Odwołującym,  który  twierdzi,  że  wykonawca  nie  jest  się  w  stanie  wykazać  pozyskanym 

doświadczeniem  spoczywał  obowiązek  wywiedzenia  tego.  Samo  podniesienie,  

że  wykonawca,  który  wykonał  zadanie  wspólnie  z  innym  wykonawcą  nie  może  prowadzić  

do uznania, że zrealizował zadnie jest niewystarczające. Izba wskazuje, że sam Odwołujący 

w  uzasadnieniu  odwołania  przyznał,  że  wykonawcy  wspólnie  je  zrealizowali  (zakończyli). 

Jednocześnie  Odwołujący  nie  podniósł  żadnej  argumentacji,  nie  wykazał  dowodami,  

że  udział  D.  w  realizacji  tego  zamówienia  nie  uzyskał  doświadczenia  wymaganego  przez 

Zamawiającego. Natomiast Zamawiający wykazał się starannością w ocenie oferty,  uzyskał 

dodatkowe  informacje  od  inwestora  i  na  tej  podstawie  ocenił,  że  uzyskane  przez  D. 

doświadczenie  jest  wystarczające  dla  wykazania  spełnienia  warunku  udziału  

w  postępowaniu.  Słusznie  zauważył  Zamawiający,  że  przy  uznaniu,  że  pojedynczy 

konsorcjant  n

ie  nabywa  doświadczenia  całego  konsorcjum,  nie  można  odmówić  takiego 

doświadczenia  podmiotowi,  który  rzeczywiście  wykonuje  roboty.  Istotą  rozpoznawanego 

zarzutu nie jest ocena zero jedynkowego wskazania polegająca na podaniu, że zamówienie 

realizowane  było  wspólnie  przez  wykonawców  więc  żadne  z  podmiotów  nie  nabył 

doświadczenia – do czego w swej argumentacji zmierza Odwołujący, lecz istotą rozpoznania 


jest ocena, czy w ramach realizacji zamówienia przez wykonawców wspólnie je realizujących 

dany  wykonawca  na

był  doświadczenie  pozwalające  mu  na  wykazanie  spełnienia 

określonego warunku. Podkreślenia wymaga, że sam Trybunał Sprawiedliwości UE podnosił, 

że warunkiem uznania możliwości powołania się na doświadczenie całego konsorcjum przez 

pojedynczego  wykonawcę  jest  jego  czynny  udział  w  zarządzaniu  sprawami  konsorcjum 

(Wyrok  z  dnia 18  lipca 2007  r.  w  sprawie Komisja Wspólnot  Europejskich przeciwko Grecji 

sygn. C-399/05 

– za wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej sygn. akt KIO 1854/17). Powyżej 

wskazane  stanowisko  dostrzegalne 

jest  w  orzecznictwie  jak  również  doktrynie  tematu, 

bowiem  ma  ono  szczególne  znaczenie,  z  jednej  strony  dające  podmiotom  realizującym  

w  znacznym  rozmiarze  kontrakt  możliwość  wykazywania  się  nabytym  doświadczeniem,  

z drugiej strony eliminuje możliwość posługiwania się doświadczeniem całego „konsorcjum” 

przez  wykonawców,  którzy  realizowali  kontrakt  w  marginalnym  zakresie.    Z  dokumentów 

jakie  znajdują  się  w  aktach  sprawy,  a  które  pozyskał  Zamawiający  od  Urzędu  Miasta 

Radomska,  tj.  Umowy  Konsorcjum  z  d

nia  30  stycznia  2013  roku  wynika,  że  D.  był 

pełnomocnikiem konsorcjum (liderem) wynika, że na etapie realizacji kontraktu podmiot ten 

będzie  sprawował  ogólne  kierownictwo  i  koordynację  prac  objętych  kontraktem,  natomiast 

Partner  konsorcjum  między  innymi  miał  się  stosować  do  poleceń  i  wskazówek  Lidera 

konsorcjum  wydawanych  w  związku  z  realizacją  kontraktu.  Podkreślenia  wymaga  również, 

że  strony  kontraktu  ponosiły  solidarną  odpowiedzialność  za  jego  wykonanie.  Zmawiający 

wskazał  w  swoim  stanowisku,  że  jakkolwiek  Umowa  konsorcjum  nie  określała  dokładnie 

udziału każdego z wykonawców w realizacji prac, to w ocenie Zamawiającego udział D. jako 

lidera  był  większy  aniżeli  wymagane  w  warunku  dwadzieścia  milionów  złotych  

w  odniesieniu  do  kwotowego  udziału.  Izba  zaznacza  w  tym  miejscu,  że  Odwołujący  w  tym 

zakresie  nie  poczynił  żadnej  argumentacji,  nie  podjął  próby  wykazania,  udowodnienia,  

że  udział  D.  w  realizacji  zamówienia  nie  był  na  wystarczającym  poziomie  

do  wykazania  spełnienia  warunku.  Podejście  Odwołującego  jakie  wskazał  w  uzasadnieniu 

odwołania prowadziłoby do sytuacji, w której żaden wykonawca realizujący kontrakt wspólnie 

z innymi podmiotami nie mógłby posłużyć się tak pozyskanym doświadczeniem. Nie można 

uznać  takiego  stanowiska  za  prawidłowe.  We  wskazanym  przez  Odwołującego  

w uzasadnieniu odwołania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE również wskazane zostało, 

że  doświadczenie  wykonawcy,  które  jest  doświadczeniem  uzyskanym  przez  grupę 

wykonawców, a której on był członkiem należy określać w zależności od konkretnego udziału 

tego  wykonawcy  w  realizacji  zamówienia,  a  więc  faktycznego  wkładu  w  realizowane 

zamówienie, które wymagane było od wykonawców wspólnie je realizujących.  


Izba  pominęła  przy  ocenie  tego  zarzutu  dowody  zawnioskowane  w  trakcie  rozprawy  przez 

u

czestnika  postępowania  odwoławczego,  z  uwagi  na  to,  że  nie  były  one  przydatne  

do rozstrzygnięcia ww. zarzutu odwołania.  

W zakresie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z uwagi na niewykazanie 

przez D. 

dysponowania odpowiednią kadrą Izba uznała zarzut za niezasadny.  

W  przedstawionej  argumentacji  zawartej  w  odwołaniu  Odwołujący  skupił  swoją  uwagę 

jedynie  na 

nazwie  kontraktu  potwierdzającej  doświadczenie,  a  przedstawionej  w  tabeli 

Potencjał  Kadrowy  przy  Kierowniku  robót  drogowych  D.  wskazał  tam:  „Przebudowa  drogi 

krajowej nr 94 na terenie miasta D(1)

”.  

Izba  wskazuje,  choć  należy  się  zgodzić  z  Odwołującym,  że  faktycznie  Zamawiający  żądał 

wykazania 

dla Kierownika robót drogowych doświadczenia zawodowego w pełnieniu funkcji 

kierownika  budowy  lub  ki

erownika  robót  drogowych  przy  realizacji  minimum  1  inwestycji 

dotyczącej  budowy  lub  rozbudowy  drogi  klasy  min.  G  o  długości  odcina  minimum  3  km,  

a  w  wykazie  Potencjał  Kadrowy  przy  Kierowniku  robót  drogowych  podano  „Przebudowa 

drogi  krajowej  nr  94  na  terenie  miasta  D(1)

”  –  to  nie  można  jedynie  w  oparciu  o  nazwę 

inwestycji  kwalifikować  uzyskanego  przez  daną  osobę  doświadczenia.  Argumentacja 

Odwołującego sprowadza się do użytego w nazwie inwestycji słowa „przebudowa”, które nie 

odpowiada wymaganiom dla warunk

u, w którym zawarto „budowa” i „rozbudowa”.  

Inwestycja 

„Przebudowa  drogi  krajowej  nr  94  na  terenie  miasta  D(1)”,  zgodnie  z 

argumentacją  Zamawiającego,  który  dostrzegł  podnoszone  przez  Odwołującego  

w  odwołaniu  różnice,  a  także  przeprowadził  analizę  tej  inwestycji  potwierdza  posiadanie 

doświadczenia przez osobę wskazaną na stanowisko Kierownika robót drogowych.  

wyniku 

przeprowadzonego 

przez 

Zamawiającego 

badania 

oferty 

D.  

w  ww.  zakresie, 

Zamawiający  posługując  się  powszechnie  dostępnymi  materiałami,  uznał,  

że wskazana inwestycja w zasadzie stanowiła rozbudowę drogi DK nr 94 na terenie m. D(1) 

(od granicy z Gminą S(1) do granicy administracyjnej z Gminą S.). Zamawiający załączył do 

pisma  procesowego  z  dnia  28  listopada  2017  roku  Decyzję  nr  3/2013  o  zezwoleniu  na 

realizację  inwestycji  drogowej  wydaną  przez  Wojewodę  Śląskiego  na  podstawie  ustawy  z 

dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w 

zakresie  dróg  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  poz.  1496  ze  zmianami).  Uczestnik 

postępowania  odwoławczego  zwrócił  również  uwagę  na  uzasadnienia  powyżej  wskazanej 

ustawy  oraz  stanowiska  doktryny  przedmiotu  i  wywodził,  że  ustawa  ta  zawsze  dotyczy 


budowy drogi, ponieważ ustawa nakierowana jest na pozyskiwanie gruntów prywatnych dla 

budowy drogi.   

Niewątpliwie  należy  mieć  na  uwadze,  że  regulacja  ww.  ustawy  spowodowała  zmiany  

we  wcześniej  obowiązujących  regulacjach  prawnych,  w  efekcie  specustawa  spowodowała 

ograniczenie  liczby  postępowań  administracyjny  i  wprowadzenie  jednego  postępowania 

administracyjnego,  w  efekcie  czego  zastąpiono  decyzje  o  ustaleniu  lokalizacji  drogi,  o 

wywłaszczeniu nieruchomości oraz o pozwoleniu na budowę drogi jedną decyzją - decyzję o 

zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.  W piśmiennictwie wskazuje się, że niezwykle 

istotną cechą decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest to, że wywołuje ona 

wiele  skutków  prawnych,  które  w  przeszłości  wymagały  wydania  odrębnych  decyzji 

(ograniczenie  liczby  koniecznych  postępowań  i  zarazem  możliwości  składania  odwołań  od 

decyzji przez strony). Decyzja łączy bowiem postanowienia dotyczące lokalizacji i przebiegu 

drogi  w  terenie  (skutki  w  sferze  zagospodarowania  przestrzennego),  stanowi  podstawę 

nabycia  przez  Skarb  Państwa  lub  jednostkę  samorządu  terytorialnego  prawa  własności 

nieruchomości przeznaczonych pod budowę (skutki w sferze praw własności  i innych praw 

do  nieruchomości),  a  jednocześnie  zawiera  zatwierdzenie  projektu  budowlanego  (skutki  w 

sferze prawa budowlanego). (…) Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (lub 

decyzji  o  ustaleniu  lokalizacji  linii  kolejowej)  stanowi  główny  punkt  całego  procesu 

inwestycyjnego, także z perspektywy problemu nabywania nieruchomości pod drogi. Określa 

ona bowiem przyjęty przez właściwy organ administracji, przestrzenny zasięg inwestycji (linie 

rozgraniczające  teren  inwestycji).  Jednocześnie  zatwierdza  podział  nieruchomości  i 

wskazuje  nieruchomości  lub  ich  części,  które  stają  się  własnością  Skarbu  Państwa  lub 

właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, stanowi ona podstawę do dokonania 

wpisów  w  księgach  wieczystych  i  w  katastrze  nieruchomości.  Warto  zwrócić  szczególną 

uwagę na ten z wymienionych elementów opisywanej decyzji, który dotyczy wywłaszczenia 

nieruchomości.  Na  mocy  tej  decyzji  dochodzi  bowiem  do  nabycia  prawa  własności 

nieruchomości lub jej części przez  Skarb Państwa  – w odniesieniu do dróg krajowych i linii 

kolejowych (z wyjątkiem nieruchomości stanowiących własność PKP S.A. lub PLK S.A) bądź 

przez  odpowiednią  jednostkę  samorządu  terytorialnego  –  w  odniesieniu  do  dróg 

wojewódzkich,  powiatowych  i  gminnych.  Należy  podkreślić,  że  przejście  prawa  własności 

następuje  (z  mocy  prawa)  na  podstawie  decyzji  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji 

drogowej (lub decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej), bez potrzeby podejmowania przez 

organy  administracji  innych  akt

ów  administracyjnych.  W  szczególności  nie  jest  konieczne 

wydanie  odrębnej  decyzji  wywłaszczeniowej.  Skutek  ten  następuje  z  dniem,  w  którym 


decyzja stała się ostateczna. („Zasady przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych 

i  linii  kolejowych”  autorzy:  J.P.,  G.  K.,  M.  P.,  Zeszyty  Naukowe  Politechniki  Śląskiej,  Seria: 

Transport zesz. 71, str. 59 i następne).  

Argumentację  przedstawioną  przez  Zamawiającego  i  uczestnika  postępowania  można 

podsumować  w  ten  sposób,  że  w  przypadku  inwestycji,  która  realizowana  jest  na  mocy 

decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawsze mamy do czynienia z budową 

lub  rozbudową  drogi,  co  jest  związane  z  oznaczeniem  w  decyzji  nieruchomości  lub  ich 

części,  które  stają  się  własnością  Skarbu  Państwa  lub  właściwej  jednostki  samorządu 

terytorialnego. 

W  ocenie  Izby  argumentacja  Zamawiającego  oraz  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  w  tym  zakresie  jest  prawidłowa.    Znajduje  to  również  wyraz  w  stanowisku 

doktryny:  Tym  samym  nie  podlega  pod  zakres  specustawy  przebudowa  drogi  z 

zachowaniem  dotychczasowych  granic  pasa  drogowego,  ponieważ  w  takich  sytuacjach  nie 

zatwierdza  się  projektu  budowlanego.  Specustawę  stosuje  się  w  odniesieniu  do  nowych 

inw

estycji,  oraz  tych  inwestycji  gdzie  następuje  zmiana  granic  pasa  drogowego.  Zgodnie  z 

definicją  drogi  obejmuje  to  pojęcie  również  drogowe  obiekty  inżynieryjne,  a  więc  obiekt 

mostowy, tunel, przepust i konstrukcję oporową.” („Procedura zawiązana z przygotowaniem 

inwestycji  drogowej  w  świetle  specustawy”  autor:  E.  S.,    Budownictwo  –  Czasopismo 

Techniczne, zeszyt 2/2010 str. 405 i następne, Politechnika Krakowska).  

W  decyzji  ZRiD  z  2013  roku,  na  którą  powołał  się  Zamawiający  jednoznacznie  zostały 

wskazane  gru

nty,  które  stały  się  na  mocy  tej  decyzji  własnością  Skarbu  Państwa  z  dniem 

kiedy  decyzja  stała  się  prawomocna  (w  puncie  V  decyzji  zatwierdzenie  podziału 

nieruchomości  –  decyzją  zatwierdzono  podział  nieruchomości,  a  w  puncie  VI  oznaczono 

nieruchomości  lub  ich  części  według  ewidencji  gruntów,  które  stały  się  własnością  Skarbu 

Państwa na mocy decyzji), natomiast w punkcie IX ww. decyzji ZRiD zostało wskazane, że 

decyzją  tą  zatwierdza  się  projekt  budowlany  oraz  podano  jego  nazwę.    W  uzasadnieniu 

decyzji zawarta 

została również argumentacja odnosząc się do wniesionych w postępowaniu 

uwag (strona 19 decyzji), z którego to uzasadnienia wynika, że określone w decyzji działki, 

które  stanowiły  własność  określonego  podmiotu  (spółki  prawa  handlowego),  na  mocy 

ostateczne

j decyzji ulegną podziałowi, w tym pod drogę i pozostała część nieruchomości, a 

nowopowstałe  działki  przewidziane  zostały  pod  pas  drogowy  zgodnie  z  projektem 

budowlanym. Informacje jakie zostały zawarte w pkt XI ppkt 6 decyzji na stronie 15, w tabeli 

dotyc

zyły ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości (czasowe zajęcie określnych działek), 

co  należy  czytać  łącznie  z  postanowieniami  zawartymi  na  stronie  4  ww.  decyzji  ZRiD,  

z  którego  wynika,  że  działki,  o których  mowa  na  stronie  15,  zostały  wskazane,  jako  działki 


znajdujące  się  poza  liniami  rozgraniczającymi  pas  drogowy,  podlegającymi  ograniczeniu  

w  korzystaniu  dla  realizacji  obowiązku  przebudowy  dróg  innych  kategorii  oraz  sieci 

uzbrojenia terenu.  

Izba  uwzględniała  argumentację  Zamawiającego  i  uczestnika  postępowania  odwoławczego 

za  zasadną.  W  ocenie  Izby  Odwołujący,  będący  podmiotem  profesjonalnym  nie  wykazał,  

a  do  czego  zobowiązuje  go  ciężar  dowodu  po  jego  stronie,  że  w  ramach  wskazanej 

inwestycji,  faktycznie  realizowana  była  przebudowa.  Warto  wskazać  w  tym  miejscu,  

że  Zamawiający  podnosił  wielokrotnie  w  swojej  argumentacji,  że  inwestycja  „Przebudowa 

drogi  krajowej  nr  94  na  terenie  miasta  D(1)

”  to  inwestycja  o  ogromnej  skali  (174  mln  zł), 

znana i podawana jako przykład inwestycji wzorcowej – czego Odwołujący nie kwestionował 

w trakcie rozprawy

. Samo odniesienie się do nazwy inwestycji w argumentacji Odwołującego 

w  ocenie  Izby 

nie  jest  wystarczające  –  o  zakresie  uzyskanego  doświadczenia  wykonawcy 

czy  poszczególnych  osób  nie  może  decydować  nazwa,  ale  faktyczny  i  realny  zakres 

realizowanego  przedsięwzięcia.  Przyjmując  optykę  jaką  stara  się  narzucić  Odwołujący 

doszłoby do sytuacji, w której nazwa inwestycji jest ważniejsza niż jej zakres przedmiotowy, 

mogłoby dojść tym samym do kuriozalnej sytuacji  bo można by byłoby sobie wyobrazić, że 

niewielkie  kwotowo  i  rzeczowo  inwestycje  zwane  byłby  wielkimi  budowami  po  to  tylko  aby 

istniała możliwość posłużenia się później doświadczeniem w realizacji inwestycji o określonej 

nazwie. 

Zaznaczyć również należy, że różnych określeń używa się w nazwach inwestycji np.: 

przebudowa, modernizacja, wzmocnienie, rehabilitacja. 

Nie sposób w ocenie Izby czynić Zamawiającemu zarzutu w zakresie należytego, starannego 

wykonywania  swoich  czynności  odnoszących  się  do  oceny  złożonych  w  postępowaniu 

dokumentów.  Zamawiający,  jak  i  wykonawcy  składający  oferty  w  postepowaniu,  jest 

profesjonalistą  w  zawiązku  z  tym  wykorzystując  swój  profesjonalizm  oraz  dostępne 

publicznie  informacje  ocenił  wykazane  doświadczenie  Kierownika  robót  drogowy,  w  ocenie 

I

zby  w  sposób  prawidłowy.  Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  ocenił  to  co  było  zawarte  

w dokumentach, czyli ocenił wykazaną inwestycję - wskazaną jako doświadczenie, natomiast 

Odwołujący nie wykazał, że przedmiot wskazanej inwestycji nie potwierdza posiadania przez 

wskazaną  przez  D.  osobę  na  stanowisko  Kierownika  robót  drogowych  odpowiedniego 

doświadczenia.   

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  91  ust  1  ustawy 

Izba  nie  stwierdziła  dokonania 

wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie innych, niż określone w Specyfikacji Istotnych 

Warunków Zamówienia  kryteriów oceny ofert. Odwołujący nie podniósł żadnych okoliczności 


faktycznych  wskazujących  na  nieprawidłowość  dokonania  oceny  ofert  w  kontekście 

ustalonych  kryteriów  oceny  ofert,  czyli  zastosowania  bądź  niezastosowania  przez 

Zamawiającego ustalonych kryteriów oceny ofert.   

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i 5 ust. 3 

pkt 1  

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

i sposo

bu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami).  

Prze

wodniczący: 

……………………………