KIO 1994/17 WYROK dnia 10 października 2017 r.

Stan prawny na dzień: 08.12.2017

Sygn. akt KIO 1994/17 

WYROK  

z dnia 

10 października 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 
 
Członkowie:   

Klaudia Szczytowska 

– Maziarz 

Ryszard Tetzlaff 
 
 
 
 

Protokolant:              

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  roz

prawie  w  dniu  5  października  września  2017  r.,  w  Warszawie, 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 września 2017 r. 

przez wykonawcę B. S.A., (…) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto 

Puławy, (…) 

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  konsorcjum: 

P. R. 

– B. „T.” Sp. z o. o., (…) i M. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D. 

P.H.U. M. K., 

(…), zgłaszających przystąpienie - po stronie zamawiającego 

orzeka: 


Uwzględnia odwołanie w zakresie: 

zarzutu  naruszenia 

przez  zamawiającego  art.  8  ust.  3  oraz  art.  96  ust.  3  p.z.p. 

w zw.  z  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez 
niezgodne z ustawą nieujawnienie informacji zawartych w ofercie konsorcjum P. 

R. 

– B. „T.” Sp. z o. o. i M. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą 

D. P.H.U. M. K.

, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, 

i nakazuje zamawiającemu odtajnienie całości treści oferty konsorcjum: P. R. – B. 
„T.”  Sp.  z  o.  o.  i M.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  D. 

P.H.U. M. K.; 

zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 92 ust. 1 pkt 1 p.z.p. poprzez brak 
uzasadnienia faktycznego dotyczącego obniżenia oceny w kryterium ”Jakość"  

i  nakazuje  zam

awiającemu  –  Miasto  Puławy  -  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej, 

unieważnienia  czynności  oceny  ofert,  powtórzenia 

czynności oceny ofert z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego oceny; 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

4.  Kosztami  

postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Miasto Puławy, (…) i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000,00 zł 

(słownie: dwadzieścia  tysięcy  złotych  00/100)  uiszczoną  przez  B.  S.A.,  (…)  

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Miasta  Puławy,  (…)  na  rzecz  B.  S.A.,  (…)  kwotę  23  600,00  zł 

(słownie: dwadzieścia  trzy tysiące  sześćset  złotych  00/100)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  zwrotu  kosztów  wpisu  oraz 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(Dz. 

U. 

r., 

poz. 

na 

niniejszy 

wyrok 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie. 

Przewodniczący: 

………………………………... 

Członkowie:   

………………………………… 

………………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do wyroku z dnia 10 października 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1994/17  

Zamawiający  –  Miasto  Puławy  -  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia 

publicznego pn.: „Przebudowa Puławskiego Ośrodka Kultury „Dom Chemika” w P. – etap I”, 

numer  postępowania  nadany  przez  Zamawiającego: BZP.271.10.2017,  dalej  jako 

„postępowanie”. 

Izba ustaliła, iż postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, 

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579), dalej jako „p.z.p.” 

W dniu 7 lipca 2017 r. Zamawiający przekazał ogłoszenie o zamówieniu do publikacji 

Urzędowi  Oficjalnych  Publikacji  Unii  Europejskiej,  które  12  lipca  2017  r.  zostało 

opublikowane  w  suplemencie  do  Dziennika  Urzędowego  Unii  Europejskiej  pod  numerem 

2017/S 131-268806.  

Dnia  12  września  2017  r.  Zamawiający,  drogą  elektroniczną,  poinformował 

Wykonawców,  biorących  udział  w  postępowaniu,  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  zaś 

dniu 22 września 2017 r., odwołanie od wobec czynności Zamawiającego w toku badania 

oceny  oferty  wniósł  Wykonawca  B.  S.A.  z  siedzibą  w  W.  przy  ul. (…)  dalej  jako 

„Odwołujący”. 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  180  ust.  3  p.z.p.,  w  odwołaniu  postawiono  następujące 

zarzuty (pisownia oryginalna): 

1.  Art.  8  ust.  3  oraz  art.  96  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  („Znk")  poprzez  niezgodne  z  ustawą  nieujawnienie  informacji 

zawartych w ofercie konsorcjum T.

, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, mimo 

iż informacje te nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa z racji braku posiadania przez te 

informacje  waloru  wartości  gospodarczej  oraz  z  uwagi  na  fakt,  że  przedsiębiorca  nie 

podjął w stosunku do informacji niezbędnych działań w celu zachowania poufności; 

2.  Art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust 1 pkt 2 oraz art. 22 ust 1b pkt 3 i art. 22d ust 1 

ustawy  oraz  §  2  ust  4  pkt  1  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  w  spr.  rodzajów 

dokumentów  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu 

udzielenie zamówienia. Wykonawca T. nie spełnił warunków nie realizując wymaganych 

robót  budowlanych,  a  ponadto  przepis  rozporządzenia  nakazuje  by  w przypadku  robót 

budowlanych  potwierdzenie  należytości  dotyczyło  wykonania  robót,  a nie  innych 

zamówień.  Złożone  potwierdzenie  należytości  (referencje)  dotyczą  dostaw.  Przepisy 

naruszono poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania konsorcjum T., mimo że nie 


spełnia ono warunków udziału w postępowaniu; 

Art.  24  ust.  1  pkt  16  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  konsorcjum  T., 

które  podało  nieprawdziwe  informacje  wskazujące,  że  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  a  nieprawdziwość ta jest  oczywista  i jedynie działanie celowe lub  rażące 

niedbalstwo  mogło  spowodować,  że  informacjom  tym  w  ofercie  nadano  walor 

prawdziwości; 

4.  Art. 91 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 13 oraz art. 14 ustawy Pzp w zw. z art. 70

§ 4 Kc 

poprzez  dokonanie  oceny  ofert  w  kryterium  jakości  wbrew  znaczeniom  tych  kryteriów 

podanych w SIWZ oraz wbrew podanym w SIWZ zasadom oceny ofert w tych kryteriach, 

co doprowadziło także do  naruszenia art.  7  ust. 1, gdyż  w  ofercie konsorcjum  T.  oceny 

zawyżono, a w ofercie Odwołującego zaniżono; 

Art.  14  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  355  Kc  poprzez  brak  zachowania  należytej  staranności 

ocenie  ofert  w  kryterium  jakościowym  i  przyznanie  maksymalnych  ocen  ofercie 

konsorcjum  T.

,  mimo  iż  już  z  dostępnych  w  jawnej  części  dokumentów  wchodzących  w 

skład oferty wynika, że przedstawiony Harmonogram oraz Program zapewnienia jakości 

są błędne; 

Art.  7  ust.  1  poprzez  zastosowanie  różnych  zasad  oceny  ofert  w  świetle  kryteriów 

jako

ściowych  i  przyznanie  ofercie  konsorcjum  T.  wysokich  ocen mimo  rażących  błędów 

przy  jednoczesnym  obniżeniu  oceny  oferty  Odwołującego,  która  takich  błędów  nie 

zawiera; 

Art. 92 ust. 1 pkt 1 poprzez brak uzasadnienia faktycznego dotyczącego obniżenia oceny 

kryterium "Jakość" w ofercie Odwołującego. 

Wobec powyższego wniesiono o nakazanie Zamawiającemu (pisownia oryginalna): 

unieważnienia czynności badania i oceny ofert,  

odtajnienia części oferty konsorcjum T. zastrzeżonej niezgodnie z prawem jako tajemnica 

przedsiębiorstwa,  

  dokonania ponownego badania i oceny ofert,  

wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy  konsorcjum  T.  ewentualnie  przyznanie  tej 

ofercie  niższej  oceny  w  kryterium  Jakość  w  obu  podkryteriach  tj  0 punktów 

podkryterium S1 i nie więcej niż 15 pkt w podkryterium S2,  

  przyznania ofercie B. 

S.A. wyższej oceny w kryterium Jakość tj. 5 pkt w podkryterium S1 

oraz 30 punktów w podkryterium S2,  

  podania uzasadnienia faktycznego i prawnego oceny ofert,  

  wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty B. S.A. 


Uzasadniając  swoje  stanowisko,  w  zakresie  zarzutu  niezgodnego  z  ustawą 

nieujawnienia  informacji  zawartych  w  ofercie  konsorcjum  T.

,  zastrzeżonych  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa, Odwołujący odwołał się do przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  933  ze  zm.)  i 

konieczności 

spełniania  przez  informację  uznaną  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  trzech  warunków: 

posiadania wartości gospodarczej, braku ujawnienia do wiadomości publicznej oraz podjęcia 

prze

z  jej  dysponenta  działań  niezbędnych  do  zachowania  przedmiotowej  informacji 

poufności.  

Odwołujący  wskazał,  że  wyjaśnień  zawartych  w  piśmie  konsorcjum  T.  z dnia 

18.08.2017 r. nie można było potraktować jako wystarczających w zakresie wykazania tych 

eleme

ntów,  ponieważ  nie  zawierały  one  żadnych  konkretnych  informacji  na  podstawie 

których można byłoby je zweryfikować. Odwołujący podkreślił przy tym, że nie wskazano na 

żadną określoną wartość przedmiotowej informacji oraz, odwołując się do szeregu orzeczeń 

I

zby, wskazał że wyjaśnienia na tym poziomie ogólności co przedstawione przez wybranego 

Wykonawcę  nie  mogą  zostać  uznane  za  spełniające  nawet  kryterium  uprawdopodobnienia 

ww.  trzech  warunków.  Odwołujący  podniósł  również,  że  nie  wykazano  aby  osoby  mające 

dos

tęp  do  zastrzeżonych  informacji  w  rzeczywistości  były  zobowiązane  do  zachowania  ich 

tajemnicy,  jak  również  podniesiono,  że  nie  przedstawiono  żadnych  dowodów  na 

okoliczność  nie  tylko  podejmowania  przez  konsorcjum  T.  czynności  mających  na  celu 

adekwatną  ochronę  tych  informacji,  ale  w  ogóle  jakichkolwiek  czynności  zmierzających  do 

zachowania ich poufności. 

W stosunku do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. 

z art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 22 ust. 1b pkt 3 i art. 22d ust. 1 usta

wy oraz § 2 ust. 4 pkt 1 

rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  w  sprawie  rodzajów  dokumentów  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, poprzez zaniechanie 

wykluczenia  konsorcjum  T.

,  Odwołujący  stwierdził,  iż  konsorcjum  nie  spełniło  warunku 

udziału  w  postępowaniu  nie  realizując  wymaganych  robót  budowlanych.  W  jego  ocenie 

przepis  rozporządzenia  nakazuje  by  w przypadku  robót  budowlanych  potwierdzenie 

należytości  dotyczyło  wykonania  robót,  a nie  innych  zamówień,  zaś  złożone  potwierdzenie 

należytości (referencje) Wykonawcy T. dotyczą dostaw.  

Odwołujący  podniósł,  iż  konsorcjum  T.  powinno zostać  wykluczone z postępowania, 

gdyż nie spełnia warunku wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej sformułowanego 

w  SIWZ  i  ogłoszeniu  (IDW  punkt  V  ppkt  2  lit  c). W  tym  zakresie  Odwołujący  podnosił,  że: 

„Konsorcjum T. w JEDZ wskazało, że spełnia wymagane warunki udziału w postępowaniu. W 

celu  wykazania  spełnienia  warunku  doświadczenia  podano,  iż  Wykonawca  zrealizował 

dostawę i montaż akustycznych okładzin sali teatralnej, foyer i szatni dla Gdańskiego Teatru 


Szekspirowskiego oraz dostawę i montaż akustycznych okładzin ściennych i sufitowych dla 

Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w G. W 

tym miejscu wskazać należy, iż analiza 

przedłożonych  przez  Wykonawcę  referencji,  ale  zwłaszcza  analiza  ogłoszenia  o  udzieleniu 

zamówienia  2013/S  162-282408  doprowadza  do  wniosku,  że  konsorcjum  T.  nie  spełnia 

warunków  określonych  w  SIWZ.  Jak  wynika  z  ogłoszenia  o  udzieleniu  zamówienia  dla 

Gdańskiego  Teatru  Szekspirowskiego  przedmiotem  zamówienia  była  „Dostawa  i  instalacja 

wyposażenia teatralnego wbudowanego i ruchomego oraz wyposażenia technologicznego - 

część  2."  Z  krótkiego  opisu  zamówienia  lub  zakupu  (pkt  II.  1.4))  wynika,  że  przedmiotem 

zamówienia jest tylko dostarczenie określonych okładzin, maskownic, drewnianych balustrad 

oraz  drewnianych  podłóg  zapadni  scenicznych  i  widowni.  Do  takiego  wniosku  prowadzi 

wprost  literalne  brzmienie  opisu  zamówienia,  a  zwłaszcza  szczegółowo  określone 

w

ymagania  Zamawiającego,  gdzie  w żadnym  z  elementów  nie  wskazano  na  konieczność 

wykonania jakichkolwiek robót budowlanych, lecz jedynie dostawę. Nie zmienia powyższego 

fakt,  że  nadana  zamówieniu  obejmowała  również  „instalację  wyposażenia”.  „Instalacja 

wyposażenia" nie jest robotą budowlaną. Wskazuje na to zarówno kwalifikacja świadczenia 

przez zamawiającego jako dostawy, jak i definicja robót budowlanych, (zawarta w art. 2 pkt 8 

ustawy  Pzp)  która  w świetle  art.  art.  2  pkt  7  w  zw.  z  pkt  6  ustawy  Prawo  budowlane  oraz 

treścią  warunku  udziału  w  postępowaniu  pozwalałaby  uznać  za  wystarczające  jedynie 

doświadczenia w zakresie wykonania przebudowy lub rozbudowy lub modernizacji.” 

Odnosząc  się  do  zakresu  ww.  zamówienia,  jakim  była  również  "instalacja" 

wyposażenia, Odwołujący argumentował, iż  w jego ocenie pojęcie to nie wchodzi  w  zakres 

wymaganych  przy  ocenie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  sformułowanej  w  SIWZ 

"przebudowy", "rozbudowy" lub "modernizacji". 

Dodatkowo w zakresie wykazania, iż pojęcie 

„instalacja wyposażenia”, nie mieści się w pojęciu „modernizacja”, wskazano na stanowisko 

Głównego  Urzędu  Nadzoru  Budowlanego,  w  przedmiocie  interpretacji  pojęcia 

„modernizacja”. 

Odwołujący  wskazał  również  zastrzeżenia  co  do  pozostałych  referencji  konsorcjum 

T., 

zwracając  uwagę  na  rolę  E.  S.,  użyczającego  konsurcjum  zasobów,  w realizacji  tych 

zamówień, która  to rola w  ocenie Odwołującego,  nie odpowiadała zakresowi  wymaganemu 

przez SIWZ dla uznania wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej, a sprowadzała się 

do dostawy i montażu paneli akustycznych. 

W konsekwencji  powyższego,  zdaniem Odwołującego  naruszony  został  również  art. 

24  ust.  1  pkt  16  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  konsorcjum  T.,  które 

podało  nieprawdziwe  informacje  wskazujące,  że  spełnia  warunki  udziału  w postępowaniu, 

nieprawdziwość ta jest oczywista i jedynie działanie celowe lub rażące niedbalstwo mogło 

spowodować, że informacjom tym w ofercie nadano walor prawdziwości. 


Uzasadniono,  iż  profesjonalista,  jakim  jest  wykonawca  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia nie może podawać informacji o spełnianiu warunku udziału w postępowaniu bez 

starannego  porównania  treści  warunku  do  posiadanych  doświadczeń.  Nie  można  przy  tym 

założyć, że profesjonalista może nie rozumieć znaczenia pojęć „przebudowa", „rozbudowa" 

oraz  „modernizacja".  Wskazanie,  że  przeprowadził  jedną  z  tych  trzech  prac,  podczas  gdy 

jedynie  instalował  urządzenia  świadczy  o  rażącym  niedbalstwie  przy  podawaniu  informacji 

spełnianiu  warunków.  Narusza  tym  samym  zakaz  wprowadzania  zamawiającego  w  błąd 

wskutek 

rażącej niestaranności (niedbalstwa) wyrażony w art. 24 ust. 1 pkt 16 p.z.p. 

Co  do  zarzutów  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  91  ust.  1  p.z.p.  w  zw.  z  art. 

36 ust. 1 pkt 13 p.z.p., art. 14 p.z.p., art. 7 ust. 1 p.z.p. oraz art. 70

§ 4 i 355 k.c., w świetle 

zasadności  zarzutu  naruszenia  art.  92  ust.  1  pkt  1  p.z.p.,  związanych  z  oceną  ofert  przez 

pryzmat  pozacenowego  kryterium  „Jakość  –  przedstawienie  programu  zapewnienia  jakości 

organizacji  i  wykonania  robót  budowlanych”  Odwołujący  podniósł  szereg  merytorycznych 

zastrzeżeń  do  ocenianych  w kryterium  dokumentów,  w  szczególności  do  harmonogramu 

realizacji przedmiotu zamówienia (kryterium S1), obszernie je uzasadniając.  

Konkluzją  wywodów  odwołania  w  tym  zakresie  jest  stwierdzenie,  iż  informacja 

o wyborze  of

erty  najkorzystniejszej  nie  zawiera  w  tym  zakresie  żadnego  uzasadnienia, 

uzasadnienia takiego brak także w indywidulanych ocenach sporządzonych przez członków 

komisji  przetargowej  oraz  protokole  postępowania.  Dopiero  więc  podanie  uzasadnienia 

przyznanych  p

unktów  ocen  może  być  podstawą  do  przedstawienia  wyczerpującej 

argumentacji i jednoznacznego sformułowania żądania co do konieczności zmian dokonanej 

oceny. 

W istocie zatem, twierdzenia odwołania w zakresie tych zarzutów sprowadzały się do 

próby  odtworzenia  jakie  elementy  poszczególnych  ofert  i dlaczego  mogły  zostać  przez 

Zamawiającego ocenione i w jaki sposób. 

Działając  w  imieniu  Zamawiającego  -  Miasta  Puławy,  jego  reprezentant  ustawowy 

przedstawił  pisemne  stanowisko  z  dnia  29.09.2017  r.,  które  wpłynęło  Izby  w  dniu 

r.,  wskazując,  iż  w  jego  ocenie  zarzuty  Odwołującego  są  bezpodstawne,  zaś 

podjęte przez Zamawiającego czynności w pełni odpowiadają prawu.  

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  8  ust.  3  oraz  art.  96  ust.  3  p.z.p.  w  zw.  z  art. 

11 ust.  4 

ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  Zamawiający  podniósł,  iż  postąpił 

prawidłowo  nie  ujawniając  informacji  zastrzeżonych  przez  Wykonawcę,  zaś  samo 

zastrzeżenie w ocenie Zamawiającego odpowiadało prawu. Zamawiający wskazał przy tym, 

że  w  jego  ocenie  to  sam  wykonawca  decyduje,  które  z  informacji  przedstawianych 

Zamawiającemu  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  stanowią 


prawnie chronioną tajemnicę tego przedsiębiorcy i Zamawiający musi polegać na stanowisku 

wykonawcy i złożonych przez niego oświadczeniach, ponieważ ma ograniczone możliwości 

żądania  od  wykonawców  dokumentów  celem  potwierdzenia  określonych  okoliczności 

istotnych z punktu widzenia przebiegu postępowania. Zamawiający wskazał również, iż "nie 

znalazł  podstaw  do  tego,  by  podważać  jego  [oświadczenia]  wiarygodność  i  prawdziwość"

Zamawiający nie zgodził się z zarzutami stawianymi mu w odwołaniu wskazując, że nie mógł 

żądać  od  wykonawcy  dodatkowych  dokumentów  w  zakresie  tajemnicy  przedsiębiorstwa, 

"na  Wykonawcy  nie  ciążył  obowiązek  wykazywania  i  udowadniania  stosownymi 

dokumentami  tego,  iż  przedłożone  i  zastrzeżone  dokumenty  zawierają  prawnie  chronioną 

tajemnicę  przedsiębiorstwa;  zarówno  bowiem  wysunięcie  takiego  żądania  przez 

Zamawiającego,  jak  i ustosunkowanie  się  do  tego  żądania  przez  Wykonawcę  naruszałoby 

bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa regulujące kwestie dokumentów". Jednocześnie 

Zamawiający  podkreślił,  że  uważa  „za  chybiony  zarzut  naruszenia  art.  6  k.c.  –  w  ocenie 

Zamawiającego  to  bowiem  na  Odwołującym  ciąży  obowiązek  wykazania  i  udowodnienia, 

że informacje, które zostały zastrzeżone przez Wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa 

nie  noszą  cech  takich  informacji  i  winny  zostać  w  toku  postępowania  ujawnione  wszystkim 

oferentom - 

niewątpliwie taki obowiązek nie ciąży na Wykonawcy" dodatkowo podnosząc, iż 

każdy z oferentów zastrzegł te same informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa. 

W stosunku co do zarzutów  dotyczących zaniechania wykluczenia Przystępującego, 

Zamawiający  również  uznał  je  za  bezpodstawne.  Zamawiający  przyznał  przy  tym,  że 

wymagał,  aby  potencjalni  wykonawcy  "w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał 

co  najmniej  3  roboty  budowlane  polegające  na  przebudowie,  rozbudowanie,  modernizacji 

obiektu  z  salą  widowiskową  lub  koncertową,  w  tym  2  obiekty  o  pojemności  minimum  500 

stałych  miejsc  siedzących  oraz  montażu  akustycznych  okładzin  ściennych  i sufitowych 

ilości nie mniejszej niż 300 m

łącznie", jak również, że na dowód spełnienia tego warunku 

w  zakresie spornej  oferty  przedłożono wykaz,  w którym  umieszczono roboty  polegające  na 

dostawie i montażu akustycznych okładzin ściennych i sufitowych.  

Dodano,  iż  Przystępujący  przedłożył  dokument  zatytułowany  „Poświadczenie” 

pochodzący  od  Gdańskiego  Teatru  Szekspirowskiego,  w  którym  to  dokumencie 

potwierdzono,  iż  spółka  wykonująca  prace  wykonała  zamówienie  pod  nazwą  „dostawa 

instalacja  wyposażenia  teatralnego  wbudowanego  i  ruchomego  oraz  wyposażenia 

technologiczn

ego  dla  Gdańskiego  Teatru  Szekspirowskiego  -  Część  2”  obejmujące  swym 

zakresem mi.in. okładziny akustyczne w trzech pomieszczeniach.  

Zamawiający  stwierdził,  iż  sporna  jest  nie  tyle  treść  ww.  dokumentów,  ile  ich 

interpretacja - 

nie zgodził się przy tym z interpretacją zawartą w odwołaniu, powołując się na 


definicję  robót  budowlanych określoną  w  art.  2  pkt  8)  p.z.p.  oraz  na  art. 2 c  p.z.p.,  a także  

roboty  budowlane  w zakre

sie  wykonywania  podłóg  i  ścian  ujęte  w  rozporządzeniu  Ministra 

Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie wyk

azu robót budowlanych (Dz. U. z 2016 r. poz. 

1125),  co  w  jego  ocenie,  prowadzi 

do  wniosku,  że  w  zamówienia  wskazane  w  wykazie 

spełniają postawiony warunek.  

Dalej  argumentował,  że  „Skoro  więc  we  wskazanym  powyżej  rozporządzeniu 

wyraźnie  wskazano,  iż  robotą  budowlaną  jest  układanie,  wyklejanie,  wieszanie  lub 

instalowanie w budynkach okładzin ściennych nie może być wątpliwości, iż dostawa i montaż 

(a  więc  instalowanie)  okładzin  akustycznych  (a  więc  okładzin  ściennych)  na  ścianach 

i sufit

ach  budynków  uznać  należy  za  robotę  budowlaną  w  rozumieniu  przepisów  prawa 

zamówień  publicznych”,  dodatkowo  posiłkując  się  treścią  Rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr 

213/2008  z  dnia 28  listopada  2007  roku zmieniającego rozporządzenie (WE)  nr  2195/2002 

Parlamen

tu  Europejskiego  i  Rady  w  sprawie  Wspólnego  Słownika  Zamówień  (CPV)  oraz 

Dyrektywy  2004/17/  WE  i  2004/18/  WE  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  dotyczące 

procedur udzielania zamówień publicznych - w ramach kodu CPV 45430000-0 „pokrywanie 

podłóg i ścian” i podgrupy tego kodu 4543211-5 „kładzenie wykładzin elastycznych”. 

W  tym  kontekście  za  bezpodstawne,  w  ocenie  Zamawiającego,  uznać  należało 

również  kwestionowanie  przez  Odwołującego  także  pozostałych  referencji  przedłożonych 

wraz  z  ofertą  przez  Wykonawcę,  a  dotyczących  tej  samej  materii  (dostawy  i  montażu 

okładzin). W zakresie referencji  wystawionych w  ramach  umów, gdzie  podmiot  otrzymujący 

referencje  był  podwykonawcą,  Zamawiający  obszernie  uzasadnił  stanowisko  w  zakresie 

tego, iż słusznie i zgodnie z prawem zaakceptował przedłożone poświadczenie podnosząc, 

iż  nie  miał  żadnego  powodu  aby  kwestionować  zakresu  prac  czy  faktu,  że  łącznie  zostały 

one  wykonane  w  wymaganym  przez  Zamawiającego  zakresie  i  dotyczyły  powierzchni 

wymaganej w SIWZ.  

Zamawiając,  mając  powyższe  na  uwadze  stanął  na  stanowisku,  że  Przystępujący 

spełnił  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  wymagania  odpowiedniej  zdolności 

technicznej lub zawodowej. 

Odnosząc się do zarzutów dotyczących wadliwej oceny w kryteriach oceny ofert art. 

91 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 13 p.z.p., art. 14 p.z.p., art. 7 ust. 1 p.z.p. oraz art. 

§ 4 i 355 k.c., a także braku prawidłowego uzasadnienia zgodnie z  art. 92 ust. 1 pkt 1 

p.z.p., 

Zamawiający  podniósł,  iż  twierdzenia  Odwołującego  w  tym  zakresie  zmierzają  do 

uzasadnienia przyznania wybranemu W

ykonawcy niższej oceny, przyznania Odwołującemu 

oceny  wyższej  oraz  zdyskredytowania  członków  komisji  poprzez  sugerowanie,  że 

poszczególni członkowie nie stosowali tych samych kryteriów przy dokonywaniu oceny ofert. 


Zamawiający  wskazał  przy  tym  na  kompetencje  osób  dokonujących  oceny,  a  także 

procedury  oceny  zapewniające  jej  obiektywizm.  Zamawiający  przytoczył  przy  tym  szereg 

argumentów, bazujących na ocenie merytorycznej ocenianych w kryterium dokumentów, na 

popa

rcie swojego stanowiska w zakresie prawidłowości dokonanej oceny. 

Tak określone na podstawie art. 180 ust. 3 p.z.p. zarzuty i stanowiska stron zakreśliły 

zakres  sporu  objętego  kognicją  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  ramach  przedmiotowego 

postępowania.  Zgodnie  bowiem  z  art.  192  ust.  7  p.z.p.,  Izba  nie  może  orzekać  co  do 

zarzutów, które nie zostały podniesione w odwołaniu, a zatem, a contrario, musi orzec co do 

tych zarzutów, które w odwołaniu były zawarte.  

Izba  jest  zatem  związana  przedstawionymi  zarzutami  i  co  do  zasady  nie  może 

orzekać w zakresie szerszym niż wskazano w odwołaniu, co jednak nie oznacza związania 

Izby  podstawą  prawną  wskazaną  przy  dokonywaniu  kwalifikacji  naruszenia  prawa  przez 

Zamawiającego.  Izba  jest  zatem  uprawniona  do  orzekania  w  sytuacji,  gdy  okoliczności 

faktyczne  podniesione  w  zarzutach 

odwołania,  a  także  opis  czynności  lub  zaniechania 

Zamawiającego  wskazują  na  faktyczne  naruszenie  przepisów  ustawy  i  nie  budzą 

jakichkolwiek wątpliwości (vide wyrok KIO z 26.04.2012 r., KIO 711/12). 

Zak

res kognicji Krajowej Izby Odwoławczej i związanie go bezpośrednio z zarzutami, 

które  Odwołujący  stawia  zachowaniu  Zamawiającego  był  wielokrotnie  potwierdzany  przez 

orzecznictwo samej Izby (tak KIO w wyrokach: z 8.12.2015 r., KIO 2598/15; z 9.09.2016 r., 

K

IO  1610/16)  jak  i  Sądów  powszechnych  i  Sądu  Najwyższego  (tak  Sąd  Najwyższy 

w Uchwale z dnia 17 lutego 2016 r. w sprawie o sygn. akt III CZP 111/15). 

W  toku  postępowania  do  udziału  w  sprawie,  wobec  spełnienia  przesłanek 

określonych w art. 185 ust. 2 p.z.p. oraz braku zgłoszenia opozycji stron, dopuszczono - po 

stronie  Zamawiającego  -  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

P. R. 

– B. „T.” Sp. z o. o., (…) i M. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D. 

P.H.U. M. K., 

(…) (dalej jako "Przystępujący"). 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  przedstawionymi  w  odwołaniu  oraz 

stanowiskiem 

Zamawiającego wyrażonym w odpowiedzi na odwołanie, konfrontując je 

z zeb

ranym w sprawie materiałem dowodowym, w tym z dokumentacją postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  uwierzytelnioną  przez  Zamawiającego, 

szczególności  z postanowieniami  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  postanowieniami 

SIWZ

,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron  złożonych  ustnie  do 

protokołu w rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje: 


Odwołujący  i  Zamawiający  podtrzymali  stanowiska  przedstawione  pisemnie,  zaś 

Przy

stępujący  podzielił  stanowisko  Zamawiającego,  przy  czym  podniósł,  iż  w  jego  ocenie 

wskazane  przez  niego  roboty  budowlane  w  celu  potwierdzenia 

spełnienia  przez 

P

rzystępującego  warunku  posiadania  odpowiedniej  zdolności  technicznej  lub  zawodowej 

mieściły  się  w  pojęciu  "modernizacji",  które  stanowiło  jeden  z  elementów  zawartej  w  SIWZ 

definicji  robót  budowlanych,  wobec  czego  -  mając  na  uwadze  brak  ustawowego 

zdefiniowania  tego  terminu,  przedłożone  przez  niego  dowody  na  posiadane  zasoby 

zdolności technicznej lub zawodowej były wystarczające. 

Mając na uwadze tak określony spór, Izba w pierwszej kolejności ustaliła, iż niniejsza 

sprawa, 

w  zakresie  zarzutów  podniesionych  przez  Odwołującego,  mieści  się  w  zakresie 

przedmiotowym ustawy  p.z.p. i że odwołanie, które ją zainicjowało zostało wniesione przez 

podmiot uprawniony i dotyczy materii 

określonej w art. 179 oraz art. 180 ust. 1 p.z.p., a więc 

podlega  kognicji  Krajowej  Izby  Odwoławczej.  Izba  ustaliła  również,  że  odwołanie  podlega 

rozpoznaniu  na  podstawie  art.  187  ust.  1  p.z.p.  i  że  nie  została  wypełniona  żadna 

przesłanek,  o których stanowi  art.  189  ust.  2 p.z.p.,  a których  stwierdzenie  skutkowałoby 

odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Izba stwierdziła również 

z urzędu, do czego była zobowiązana, spełnienia przez Odwołującego hipotezy art. 179 ust. 

1 p.z.p., co 

warunkuje możliwość skorzystania ze środków ochrony prawnej.  

Odwołujący  wykazał,  a  Zamawiający  nie  kwestionował  interesu  Odwołującego 

uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  przez  niego  szkody  w wyniku 

naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  p.z.p.  Jak  podniósł  Odwołujący  jego  oferta 

została  sklasyfikowana  przez  Zamawiającego  na  drugiej  pozycji,  zaś  działania 

Zamawiającego,  którym  zarzuca  naruszenie  przepisów  p.z.p.  doprowadziły  do  poniesienia 

szkody, w postaci nieuzyskania zamówienia. 

Izba, 

w  oparciu  o  obszerne  uzasadnienie  zarzutów  odwołania  oraz  repliki 

Zamawiającego, doprecyzowane w toku rozprawy, uznała że zarzuty odwołania sprowadzają 

problematykę sprawy do trzech osi sporu - w pierwszej kolejności dotyczącą uznania przez 

Zamawiającego  za  prawidłowo  zastrzeżoną  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  ofercie 

Przystępującego,  w  dalszej  -  zaniechania  wykluczenia  Przystępującego  z postępowania, 

a ostatecznie  kwestii  oceny  ofert  w 

kryterium  „Jakość  –  przedstawienie  programu 

zapewnienia jakości organizacji i wykonania robót budowlanych”. 

Izba dokonała oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze art. 

192 ust. 2 p.z.p., który stanowi, że: "Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie 


przepisów  ustawy,  które  miało wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania 

udzielenie  zamówienia".  Uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy, 

szczególności  ustalenia  poczynione  na  podstawie  dokumentacji  postępowania 

dostarczonej  przez  Zamawiającego  oraz  zważając  na  okoliczności  faktyczne  podniesione 

odwołaniu,  Izba  stwierdziła,  iż  sformułowane  przez  Odwołującego  zarzuty  znajdują 

częściowe oparcie w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie naruszenia przez Zamawiającego: 

1)  art.  8  ust.  3  p.z.p.  oraz  art.  96  ust.  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji poprzez niezgodne z ustawą nieujawnienie informacji zawartych 

w  ofercie 

Przystępującego,  zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  mimo  iż 

informacje te  nie stanowią tajemnicy  przedsiębiorstwa z racji  braku  posiadania przez  te 

informacje  waloru  wartości  gospodarczej  oraz  z  uwagi  na  fakt,  że  przedsiębiorca  nie 

podjął w stosunku do informacji niezbędnych działań w celu zachowania poufności; 

2)  art. 92 ust. 1 pkt 1 p.z.p. 

poprzez brak uzasadnienia faktycznego dotyczącego obniżenia 

oceny w kryterium "Jakość" w ofercie Odwołującego.  

Izba  stwierdziła  naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  które  może 

mieć  lub  ma  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

w zakresie  okol

iczności  faktycznych  ujętych  w  zarzutach  odwołania  wyżej  wskazanych, 

a zawartych  w  punktach  1  i 

7. Twierdzenia w  zakresie tych okoliczności podnoszone przez 

Zamawiającego  i Przystępującego  w  sprawie  Izba  uznała  za  gołosłowne,  zmierzające 

wyłącznie  do  poprawy  sytuacji  procesowej  tych  stron  i  nie  mogących  uchylić  obiektywnej 

bezprawności odpowiednich, zakwestionowanych przez Odwołującego zaniechań.  

Pozostałe  zarzuty  postawione  czynnościom  Zamawiającego  Izba  oceniła  jako  nie 

zasługujące  na  uwzględnienie.  W  świetle  wyjaśnień  Przystępującego,  Zamawiający 

prawidłowo  ocenił,  iż  Przystępujący  spełnia  warunek  posiadania  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej  postawiony  w  postępowaniu,  zaś  zarzuty  dotyczące  oceny  ofert  poprzez 

naruszenie przez Zamawiającego art. 91 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 13 p.z.p., art. 

14  p.z.p.,  art.  7  ust.  1  p.z.p.  oraz  art.  70

§  4  i  355  k.c.,  okazały  się  przedwczesne 

niemożliwe  do  merytorycznej  weryfikacji  –  z uwagi  na  naruszenie  przez  Zamawiającego 

art. 92  ust.  1  pkt  1  p.z.p.  -  poprzez  brak  uzasadnienia  faktycznego

,  które  to  rozpoznanie 

tychże zarzutów uniemożliwiło. 

Mając powyższe na uwadze, Izba nakazała Zamawiającemu: 


odtajnienie  całości  treści  oferty  konsorcjum:  P.  R.  –  B.  „T.”  Sp.  z  o.  o.  i  M.  K. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D. P.H.U. M. K.; 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  unieważnienia  czynności 

oceny ofert, powtórzenia czynności oceny ofert. 

U  podstaw  takiego  orzeczenia, 

co  do  zakresu  żądań  podniesionych  w  odwołaniu, 

legła ocena - w zakresie zarzutu naruszenia art. 8 ust. 3 oraz art. 96 ust. 3 p.z.p. w zw. z art. 

11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  - 

że  Zamawiający  nie  ujawnił 

i

nformacji  zastrzeżonych  w  ofercie  Przystępującego,  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa, 

dotyczących ocenianych w ofercie parametrów, tj. planu zapewnienia jakości. 

Zarzut  Odwołującego  w  zakresie  twierdzenia,  że  brak  ujawnienia  tych  informacji 

naruszał  prawo,  zasługiwał  na  uwzględnienie z  uwagi  na  naruszenie przez  Zamawiającego 

art.  8  ust.  3  p.z.p.  w  związku  z  art.  11  ust.  4  przepisów  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r. 

o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  933  ze  zm.),  dalej  "znk". 

W istoci

e  zasadność  tego  zarzutu  ustalić  można  już  w  oparciu  o  opis  czynności 

Zamawiającego,  połączony  z  jego  stanowiskiem  wskazanym  w  pkt  1  pisma  z  dnia 

września 2017 r.  

Zamawiający, podnosząc tezę o zasadności nie ujawnienia ww. informacji powołał się 

na fak

t, iż, w zakresie oświadczenia konsorcjum, "nie znalazł podstaw do tego, by podważać 

jego  wiarygodność  i  prawdziwość",  dodatkowo  wskazując,  że  "na  Wykonawcy  nie  ciążył 

obowiązek  wykazywania  i  udowadniania  stosownymi  dokumentami  tego,  iż  przedłożone 

i zastr

zeżone dokumenty zawierają prawnie chronioną tajemnicę przedsiębiorstwa; zarówno 

bowiem wysunięcie takiego żądania przez Zamawiającego, jak i ustosunkowanie się do tego 

żądania  przez  Wykonawcę  naruszałoby  bezwzględnie  obowiązujące  przepisy  prawa 

regulujące kwestie dokumentów".  

Stanowisko to jest wprost sprzeczne z brzmieniem art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze in fine 

p.z.p.,  który  stanowi,  że:  "Nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli 

wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  iż 

zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa."  Podążając  zatem  za 

wykładnią  językową  przytoczonego  przepisu  należy  wskazać,  że  to  po  stronie 

zastrzegającego  wykonawcy  leży  ciężar  dowodu  w  zakresie  nie  uprawdopodobnienia, 

wprost  wykazania,  że  zastrzeżone  informacje  w  istocie  spełniają  wszystkie  elementy 

koni

eczne dla jej uznania za tajemnicę przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 znk. Przepis 

ten  wprost  definiuje  jaka  informacja  może  zostać  uznana  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa: 

"Przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się  nieujawnione  do  wiadomości  publicznej 


informacje  techniczne,  technologiczne,  organizacyjne  przedsiębiorstwa  lub  inne  informacje 

posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania 

w celu zachowania ich poufności."  

Aby  zatem  dokonać  skutecznego  zastrzeżenia,  wykonawca  musi  wykazać 

(udowodnić), że informacja spełnia wszystkie trzy elementy wspomnianej definicji - tj. że nie 

jest  ujawniona  do  wiadomości  publicznej,  że  ma  charakter  techniczny,  technologiczny  lub 

organi

zacyjny,  który  dotyczy  przedsiębiorstwa  zastrzegającego  lub  stanowi  inną  informację 

posiadającą  wartość  gospodarczą,  a  także,  że  przedsiębiorca  podjął  niezbędne  działania 

celu  zachowania  tej  informacji  w  poufności.  Nie  można  zatem  zgodzić  się  z  ferowaną 

przez  Zamawiającego  oceną,  że  to  "na  Odwołującym  ciąży  obowiązek  wykazania 

udowodnienia,  iż  informacje,  które  zostały  zastrzeżone  przez  Wykonawcę  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa  nie  noszą  cech  takich  informacji  i  winny  zostać  w  toku  postępowania 

ujawnione  wszystkim  oferentom  - 

niewątpliwie  taki  obowiązek  nie  ciąży  na  Wykonawcy"

Art. 

8  ust.  3  p.z.p.  wprost  bowiem  wskazuje  na  to,  na  kim  spoczywa  ciężar  wykazania,  iż 

dana  informacja  jest  tajemnicą  przedsiębiorstwa  -  podmiotem  tym  jest  wyłącznie 

zastrzegający. Z kolei na Zamawiającym ciąży obowiązek - w przypadku braku skutecznego 

wykazania  zasadności  zastrzeżenia  -  ujawnienia  nieprawidłowo  lub  sprzecznie  z  prawem 

zastrzeżonej informacji. 

Jeżeli  zastrzegający  nie  wykaże,  że  informacja  ta  w  istocie  spełnia  definicję 

art. 11 

ust. 4 znk, Zamawiający nie może odmówić jej ujawnienia. Należy przy tym wskazać, 

że  Ustawodawca  stanął  w  przypadku  tej  regulacji  na  słusznym  stanowisku,  iż  absolutnym 

minimum, którego można wymagać od profesjonalnego podmiotu prowadzącego działalność 

gospodarczą jest podejmowanie działań w celu zachowania informacji w poufności nie tylko 

w  obrocie  prywatnym,  ale  również  publicznym  -  gdyby  bowiem  "poprzeczka"  ciężaru 

udowodnienia zasadności zastrzeżenia nie była tak postawiona, w istocie wymagano by od 

ubiegającego się o zamówienie mniejszej staranności w ramach postępowania o udzielenie 

zamówienia niż wymaga się w jakichkolwiek innych okolicznościach. 

W przedmiotowej sprawie Przystępujący pismem z dnia  18 sierpnia 2017 roku objął 

ochroną  wynikającą  z  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  dołączony  do  oferty  „Plan  Zapewnienia 

Jakości”  wskazując,  co  dokument  ten  zawiera  (m.in.  schemat  procedur  przepływów 

finansowych  spółki,  plan  zapewnienia  jakości  wykonywanych  poszczególnych  rodzajów 

robót, schemat koordynacji prowadzenia robót, schemat procedury inspekcji robót, schemat 

procedury  inspekcji  robót,  wewnętrzne  procedury  jakościowe  spółki,  wewnętrzne  plany 

monitorowania  i  pomiarów  spółki,  wewnętrzne  procedury  nadzoru  nad  jakością  i  wyrobami 

niezgodnymi)  ora

z cytując definicję tajemnicy przedsiębiorstwa zgodnie z art. 11 ust 4 znk. 

powołanym  piśmie  wskazano  także,  że  Plan  Zapewnienia  Jakości  nie  jest  ogólnie 

dostępny i posiada do niego dostęp jedynie kadra zarządzająca. Dodano również, że dane 


zawarte  w  Planie 

stanowią  kapitał  intelektualno-organizacyjny,  zapewniający  przewagę  na 

rynku,  stanowiąc  oryginalne  i  autorskie  rozwiązania  w  zakresie  funkcjonowania  firmy 

budowlanej oraz że ich ujawnienie w sposób istotny naruszyłoby interesy spółki, jak również 

pozba

wiłoby spółkę znacznej przewagi nad konkurencją. 

W  istocie,  tak  sformułowanego  ogólnego  oświadczenia  nie  sposób  jest  przyjąć  jako 

wystarczającego  dla  wykazania,  że  informacje  w  nim  wskazane  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  -  poddać  można  w  wątpliwość  fakt,  czy  oświadczenie  takie  byłoby 

wystarczające  nawet  do  uprawdopodobnienia  tej  okoliczności  z  uwagi  na  jego  bardzo 

ogólnikowy  charakter  i  brak  wskazania  na  jakiekolwiek  możliwe  do  obiektywnego  przyjęcia 

elementy,  które  przekonująco  wskazywałyby  na  spełnianie  przez  te  informacje  choćby 

jednego z  elementów  definicji  zawartej  w  art.  11 ust.  4 znk. W istocie bowiem, twierdzenie 

Przystępującego  analizowane  przez  Izbę  w  niniejszej  sprawie,  o  tak  ogólnym  charakterze, 

ciężko  jest  zakwalifikować  nawet  jako  oświadczenie  wiedzy  -  nie  zawiera  ono  bowiem 

żadnego  stwierdzenia,  które  wskazywałoby  na  faktyczną,  zobiektywizowaną  wartość 

informacji  czy  faktycznie  podjęte  czynności  zastrzegającego  związane  z  ochroną 

przedmiotowej informacji czy brakiem jej publicznej dostępności. Skoro zatem wątpliwe jest 

nawet, czy oświadczenie o tej treści byłoby wystarczające do przyjęcia uprawdopodobnienia 

istnienia  tajemnicy,  to  tym  bardziej,  zgodnie  z  utrwaloną  już  linią  orzeczeń  Krajowej  Izby 

Odwoławczej dotyczącą tej problematyki, nie może zostać uznane za jej wykazanie.  

W  wyroku  z  dnia  23  kwietnia  2010  r.,  KIO/UZP  528/10,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

stwierdziła,  że  „wykonawca  powinien  wskazać  konkretne  okoliczności,  czy  chociażby 

działania  które  zostały  podjęte  przez  wykonawcę,  tj.  np.  wykazanie  się  wewnętrznymi 

regulaminami,  wskazującymi  iż  powyższa  informacja  nie  może  zostać  w  żaden  sposób 

upubliczniona.” Wykonawca nie może zatem poprzestać na gołosłownej deklaracji, że dana 

informacja  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  -  działanie  takie  należy  bowiem 

zakwalifikować  jako  niedochowanie  wymaganego  przepisami  aktu  staranności,  a  zatem 

rezygnację  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z faktycznej,  materialnej 

ochrony informacji, nawet jeśli ta informacja poprzednio mogła zostać uznana za spełniającą 

przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 4 znk. 

Co  więcej  Zamawiający  nie  jest  przy  tym  ani  zobowiązany,  ani  uprawniony  do 

zastępowania  wykonawcy  i  dokonywania  obiektywnej  weryfikacji  czy  dana  informacja 

istocie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 znk - jest natomiast 

zobowiązany  do  jej  ujawnienia  w  przypadku,  gdy  Wykonawca  tej  okoliczności  nie  wykazał 

(vide wyrok z dnia 3 kwietnia 2015r., KIO 561/15). 

Jak  wskazano  powyżej  informacja,  którą  zastrzega  przedsiębiorca  jako  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  musi  być  należycie  chroniona  przede  wszystkim  przez  przedsiębiorcę. 

piśmie  z  18.08.2017  r.  wskazano  jedynie,  że  informacje  zawarte  w  Planie  Zapewnienia 


Jakości  nie  są  ogólnie  dostępne,  i  że  dostęp  do  nich  posiada  jedynie  kadra  zarządzająca. 

Jednocześnie  Przystępujący  nie  przedstawił  Zamawiającemu  żadnych  instrukcji  czy 

potwierdzenia,  że  osoby  z  kadry  zarządzającej  przyjmują  na  siebie  zobowiązanie  do 

zachowania poufności, na co słusznie zwrócił uwagę Odwołujący. 

Przystępujący  nie  wskazał  realnie  na  żadne  czynności  faktyczne  lub  prawne,  które 

zmierzałyby choćby w stopniu minimalnym, do skutecznej ochrony przedmiotowej informacji, 

poza enigmatycznym sformułowaniem o ograniczeniu dostępu do niej poprzez udostępnianie 

jej  jedynie  kadrze  zarządzającej  (bez  wskazania,  że  związane  było  to  z  jakimkolwiek 

obowiązkiem  zachowania  tej  informacji  w  tajemnicy,  umową  o  zakazie  konkurencji  czy 

jakimikolwiek  innymi  okolicznościami  wskazującymi  na  to,  że  dostęp  do  tej  informacji 

f

aktycznie był regulowany, a nie, że została ona przekazana jedynie tym osobom, które i tak 

musiałyby  tą  informację  posiadać,  aby  wykonywać  swoje  obowiązki).  Okoliczności  te 

pozostały  zatem  w  sferze  deklaracji,  nie  zaś  czynności  faktycznie  zmierzających  do 

wykazania  prawidłowości  zastrzeżenia.  Wszystko  to  sprawia,  że  posiadanie  szczególnych 

zasad  ochr

ony  tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez  Przystępującego  nie  tylko  nie  zostało 

udowodnione,  ale  nawet  uprawdopodobnione  -  usprawiedliwione  zatem  pozostaje 

przekonan

ie  Odwołującego,  że  brak  ujawnienia  tych  informacji  wynikał  z  naruszającego 

prawo zaniechania odtajnienia rzeczonych informacji przez 

Zamawiającego.  

Ponieważ  ze  stanowiska  Zamawiającego  w  niniejszej  sprawie  wprost  wynika,  że 

dokonana  przez  niego  czynność  ugruntowana  była  w  błędnej  wykładni  omawianych 

przepisów,  Izba,  mając na  uwadze powyższe rozważania,  przyjęła,  iż  w  toku jej  dokonania 

doszło do naruszenia art. 8 ust. 3 p.z.p. w zw. z art. 11 ust. 4 znk i uznała odwołanie w tym 

zakresie za skuteczne. 

zakresie  zarzutu  zaniechania  wykluczenia  Przystępującego  w  oparciu 

o art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 22 ust. 1b pkt 3 i art. 22d ust. 1 

p.z.p. 

oraz § 2 ust 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów 

j

akich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o udzielenie  zamówienia 

oraz  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  16  p.z.p.  poprzez  zaniechanie  wykluczenia 

postępowania  Przystępującego,  który  podał,  w  ocenie  Odwołującego,  nieprawdziwe 

informacj

e wskazujące, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, a nieprawdziwość ta jest 

oczywista  i  jedynie  działanie  celowe  lub  rażące  niedbalstwo  mogło  spowodować,  że 

informacjom  tym  w  of

ercie  nadano  walor  prawdziwości,  Izba  ustaliła,  mając  na  uwadze 

dokumenta

cję  przeprowadzonego  postępowania  oraz  wyjaśnienia  Przystępującego,  że 

k

onsorcjum,  którego  oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą,  wbrew  twierdzeniom 

Odwołującego, nie powinno podlegać wykluczeniu.  

Odwołujący  twierdził,  że  Przystępujący  nie  spełnia  warunku  wymaganej  zdolności 


technicznej lub zawodowej sformułowanego w SIWZ i ogłoszeniu (IDW punkt V ppkt 2 lit c) 

który stanowi, że "Wykonawca winien wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 

wykonał  co  najmniej:  3  roboty  budowlane  polegające  na  przebudowie,  rozbudowie, 

modernizacji  obiektu  z  salą  widowiskową  łub  koncertową,  w  tym:  2  obiekty  o  pojemności 

minimum  500  stałych  miejsc  siedzących  oraz  montażu  akustycznych  okładzin  ściennych 

sufitowych w ilości nie mniejszej niż 3000 m

łącznie. 

Za  wykonaną  robotę  budowlaną  Zamawiający  rozumie  taką  robotę,  która  została 

zrealizowana  na  rzecz  podmiotu  (Zamawiającego/Odbiorcę)  w  ramach  danej  umowy 

i odebrana  pr

zez  ten  podmiot,  jako wykonana  w  sposób  należyty  oraz  zgodnie  z  zasadami 

sztuki  budowlanej  i  prawidłowo  ukończona.  Zamawiający  zastrzega  sobie  prawo  do 

ewentualnego  sprawdzenia  prawdziwości  przedstawianych  danych,  które  będą 

wyszczególnione  w  ofercie.",  lecz  twierdzenia  odwołania  w  tym  zakresie  pozostały 

gołosłowne. 

Izba ustaliła, że Przystępujący w wykazie robót budowlanych z 04.09.2017 r. wskazał 

trzy 

zamówienia,  których  przedmiot/zakres  zamówienia  obejmował  dostawę  i  montaż 

akustycznych okładzin, w tym: 

dostawa  i  instalacja  wyposażenia  teatralnego  wbudowanego  i  ruchomego  oraz 

wyposażenia  technologicznego  dla  Gdańskiego  Teatru  Szekspirowskiego,  obejmowało 

dostawę i montaż akustycznych okładzin Sali teatralnej, foyer i szatni – 3560 m

łącznie.  

Dostawę  i  montaż  maskownic  wentylacji,  drewnianych  balustrad,  drewnianej  podłogi 

widowni  i  zapadni  scenicznych.  Sala  teatralna 

–  580  miejsc  siedzących.  Podmiot  który 

wykonał zamówienie – E. S. z siedzibą w G.; 

  rozbudowa  Teatru  Muzycznego  im.  Danuty  Baduszkowej  w  G., 

polegającej  na 

powiększeniu  widowni  dużej  sceny  z  697  do  1070  miejsc,  rozbudowie  foyer,  budowie 

nowej  sceny  dla  300  widzów,  obejmowało  dostawę  i  montaż  akustycznych  okładzin 

ściennych  i sufitowych  na  salach  widowiskowych,  scenach  i  pomieszczeniach 

pomocni

czych powiększenie widowni  dużej  sceny  z  697 do  1070 miejsc.  Podmiot który 

wykonał zamówienie – E. S. z siedzibą w G.; 

  a

ranżacja  wnętrza  Sali  koncertowej  wraz  ze  sceną  i  holem  w  zakresie  akustyki, 

elektroakustyki  i  wyposażenia  multimedialnego  w  Szkole  Muzycznej  I  i  II  stopnia  im. 

Tadeusza  Szeligowskiego 

(…),  obejmowała  dostawę  i  montaż  akustycznych  okładzin 

ściennych  i sufitowych  –  1500  m

,  wykonanie  tynków  akustycznych,  montaż  foteli 

teatralnych,  dostaw

a  i  montaż  systemu  wentylacji  i klimatyzacji,  dostawa  i montaż 

systemu  oświetlenia  i  nagłośnienia  scenicznego,  na  salach  widowiskowych.  Podmiot 

który wykonał zamówienie – D. P.H.U. M. K. z siedzibą w L. 


Pierwszą  kwestią  sporną  pomiędzy  stronami  postępowania  było  w  zasadzie 

ustalenie,  czy  dostarczenie  i  instalacja 

ww.  wyposażenia  teatralnego  na  rzecz  Gdańskiego 

Teatru Szekspirowskiego mieściła się w sformułowanej przez Zamawiającego w rozdz. V pkt 

2)  lit. c)  SIWZ 

co do warunku zdolności technicznej lub zawodowej, siatce pojęciowej robót 

budowlanych,  w 

którą  Zamawiający,  niespornie,  obok  przebudowy  i rozbudowy,  wplótł 

również  modernizację,  która  -  co  jest  również  niesporne  między  stronami  -  nie  posiada 

definicji legalnej. 

Dokonując  oceny  tej  okoliczności,  Izba  miała  na  względzie,  że  Zamawiający  może 

wedle  własnych  potrzeb  oraz  dbając  o  uzasadniony  interes  sprecyzować  lub  zdefiniować 

pewne  elementy  stawianych  wykonawcom  (i  oferowanym  przez  nich  produktom  czy 

usługom) wymagań. Izba z uwagi na to pominęła jako sprzeczne z treścią SIWZ stanowisko 

samego  Zamawiającego,  który  podnosił,  że  "stanowisko  Odwołującego,  jakoby  za  robotę 

budowlaną  należało  uznać  jedynie  przebudowę,  rozbudowę  oraz  modernizację  budynku 

uznać należy za bezpodstawne" - ciężko jest nie zgodzić się z Odwołującym, że w istocie to 

właśnie sam Zamawiający  wskazał, że za robotę budowlaną spełniającą kryteria konieczne 

dla  uznania  ją  za  reprezentatywną  celem  wykazania  w  spornym  postępowaniu 

dostatecznego doświadczenia uznaje, m.in. taką robotę, która jest przebudową, rozbudową 

oraz  modernizacją.  Na  marginesie  jedynie  warto  zauważyć,  że  brzmienie  i  treść  tego 

warunku  nie 

zostało  przez  żadnego  z  wykonawców  zakwestionowane  na  etapie  przed 

złożeniem ofert. 

Izba  zatem  skoncentrowała  się  na  badaniu,  czy  prace,  które  zostały  dokonane  na 

rzecz Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego mieściły się w siatce pojęciowej sprecyzowanej 

przez  Zamawiającego.  Pojęcie  "modernizacji"  zostało  w  1998  r.  (z  dniem  wyjścia  w  życie 

stycznia 1999 r.) wykreślone z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (w obecnym 

brzmieniu Dz. U. z 2017 r. poz 1332 ze zm.) - 

dalej jako "pb", do której zostało wprowadzone 

w 1997 r. Mając na uwadze, że, jak słusznie zauważyła każda ze stron, "modernizacja" nie 

ma od bez mała półtorej dekady definicji ustawowej - użycie go zatem nie mogło odbyć się 

omyłkowo.  Należało  w  tym  zakresie  zatem  uznać,  mając  na  względzie  zasady  logiki 

doświadczenia  życiowego,  że  Zamawiający  wprowadził  obok  sformułowań  o  określonym 

zakresie  pojęciowym  sformułowanie  z  języka  potocznego  intencjonalnie,  zakładając 

racjonalność Zamawiającego, odstępując od ustawowej siatki pojęciowej w tym zakresie (co 

sugeruje także pominięcie zdefiniowanego pojęcia "remontu").  

Skoro zatem Zamawiający wprowadził do SIWZ język potoczny, nie sposób przyjąć, 

że  uczynił  to  bezcelowo  -  zwłaszcza  w  świetle  braku  kwestionowania  tego  zakresu  treści 

SIWZ, co pozwala Izbie przyjąć, że określenie to było dla potencjalnego kręgu wykonawców 

zrozumiałe. 

Należy przy tym zauważyć, że pojęcie modernizacji w języku potocznym jest szersze 


niż pojęcie "remontu" zawarte w art. 3 pkt 8 pb, ponieważ jego zakres jest dużo pojemniejszy 

i  nie 

dotyczy  wyłącznie  sektora  budowlanego.  Modernizacja  zgodnie  ze  Słownikiem  języka 

polskiego  PWN  oznacza   

„1.  unowocześnienie  i  usprawnienie  czegoś”,  należało  zatem 

przyjąć,  że czynności  (dostawa i montaż/instalacja wyposażenia etc.),  na które  powoływało 

się  konsorcjum  wypełniają  zakres  pojęciowy  terminologii  użytej  przez  Zamawiającego  przy 

formułowaniu warunku w treści SIWZ. 

Określenie „modernizacja” pozostające poza wyraźnie zdefiniowaną siatką pojęciową 

aktów  prawych  (języka  prawnego)  często  jednak  przemyka  do  metajęzyka  używanego 

stosowaniu  prawa  (języka  prawniczego)  jako  szerokie  określenie,  które  dotyczy  każdego 

rodzaju  przebudowy,  rozbudowy,  remontu  lub  wymiany  elementów  konstrukcji  połączonej 

obiektywną  poprawą  w  stosunku  do  stanu  poprzednio  istniejącego  (stąd: 

termomordernizacja,  hydromodernizacja,  modernizacja  trakcji  elektrycznej).  Można  zatem 

stwierdzić,  że  w  istocie  Zamawiający,  posługując  się  pojęciem  "modernizacji",  pragnął 

pozostawić  potencjalnym  wykonawcom  otwarty katalog  prac, których realizacja pozwala na 

zakwalifikowanie  pod  kątem  spełnienia  stawianych,  dalej  doprecyzowanych  warunków 

zakresie doświadczenia. 

Stanowisko  takie  potwierdza  jednolite  orzecznictwo  Izb

y  oraz  Sądów  powszechnych 

na  kanwie  używania  w  SIWZ  tego  rodzaju  "otwartych"  konstrukcji  pojęciowych.  I  tak,  w 

wyroku z dnia 14 września 2009 r. pod sygn. akt KIO/UZP 1086/09 wskazano, że skoro treść 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia (wymogu) nie jest do końca zrozumiała, a więc 

może  mieć  więcej  niż  jedną  poprawną  interpretację,  trudno  mówić  o  niezgodności  treści 

oferty z treścią specyfikacji. Ponadto ze wskazań wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

24  sierpnia  2009  r.  (KIO/UZP  1031/09),  wynika, 

iż:  „w  związku  z  tym,  że  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  postępowaniem  sformalizowanym,  to 

nieprecyzyjnych  zapisów  SIWZ  i  niepoprawnych  językowo,  Zamawiający  nie  ma  prawa 

wywodzić ujemnych skutków dla wykonawców".  

W  przypadku,  gdy 

istnieje  kilka  możliwości  interpretacji  postanowień  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia,  okoliczność,  że  wykonawca  zinterpretował  te 

postanowienia  w  sposób  odmienny  niż  zamawiający  nie  może  rodzić  negatywnych 

następstw dla wykonawcy. Utrwalona linia orzecznicza sądów powszechnych, Krajowej Izby 

Odwoławczej,  przyjmuje,  że  okoliczność  braku  doprecyzowania  w  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  stosownych  wymogów  nie  może  wywoływać  negatywnych  skutków 

dla  wykonawcy.  Stanowisko  takie  zostało  wyrażone  między  innymi  w  wyroku  Sądu 

Okręgowego w Katowicach z dnia 20 marca 2007 r. (XIX Ga 80/07). Również Sąd Okręgowy 

w Bydgoszczy, VIII Wydział Gospodarczy w wyroku z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie VIII Ga 

43/17  podkreślił,  że:  "W  przekonaniu  Sądu  należy  w konsekwencji  stwierdzić  –  przy 

uwzględnieniu  ww.  ugruntowanej  w  orzecznictwie  zasady,  że  nieprecyzyjne  i  wieloznaczne 


postanowienia  (...)  w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia  nie  mogą  być  interpretowane  na 

niekorzyść wykonawcy – że stawiany przez zamawiającego warunek miał charakter otwarty." 

W  konsekwencji  powyższych  rozważań  Izba  stanęła  na  stanowisku,  iż  wszystkie 

trzech  przytoczonych  powyżej,  a wskazane  w  wykazie  zamówień  przez  Przystępującego 

roboty, wypełniają definicję modernizacji wskazaną w treści warunku kwalifikacji zawodowej 

lub technicznej w rozdziale V pkt 2 lit c) SIWZ. 

Ponadto  w  stosunku  do  zamówienia,  którego  przedmiotem  była  rozbudowa  Teatru 

Muzycznego  im.  Danuty  Baduszkowej  w  G.

,  polegająca  na  powiększeniu  widowni  dużej 

sceny  z  697  do  1070 

miejsc,  rozbudowie  foyer,  budowie  nowej  sceny  dla  300  widzów, 

obejmującego  dostawę  i  montaż  akustycznych  okładzin  ściennych  i sufitowych  na  salach 

widowiskowych,  scenach  i  pomieszczeniach  pomocniczych  powiększenie  widowni  dużej 

sceny z 697 do 1070 miejsc, 

gdzie Odwołujący zarzucał, iż podmiot użyczający zasób – E. 

S. 

z  siedzibą  w  G.,  był  jedynie  poddostawcą  tj.  wykonywał  dostawę  i  montaż  paneli 

akustycznych,  a  nie  roboty  budowlane,  na  kanwie  powyższych  rozważań  co  do  określenia 

warunku  wyrażenia  „modernizacja”,  krótko  wskazać  należy,  iż  zarzut  ten  nie  potwierdził 

się.  Wskazane  w  wykazie  literalne  brzmienie  zakresu  zamówienia,  potwierdzone  treścią 

poświadczenia  z  26.07.2017  r.,  jest  robotą  budowlaną  zawartą  w  warunku  kwalifikacji 

zawodowej lub technicznej. 

Nie znalazło potwierdzenia również, wskazanie iż trzecia robota z wykazu - aranżacja 

wnętrza  Sali  koncertowej  wraz  ze  sceną  i  holem  w  zakresie  akustyki,  elektroakustyki 

wyposażenia  multimedialnego  w  Szkole  Muzycznej  I  i  II  stopnia  im.  Tadeusza 

Szeligowskiego 

(…)  w  L.,  która  obejmowała  dostawę  i  montaż  akustycznych  okładzin 

ściennych  i sufitowych  –  1500  m

etc.,  nie  potwierdza  wykazania  spełnienia  postawionego 

warunku.  Odwołujący  podniósł,  że  „nie  potwierdza  doświadczenia  w  montażu  3000  m

okładzin  akustycznych,  gdyż  jak  wprost  wskazano  jest  ich  1500  m

”,  co  w  konsekwencji 

skutkuje  nie  wykazaniem  spełnienia  wymogu  doświadczenia  przy  realizacji  trzech  robót 

budowlanych.  

Z  takim  twierdzeniem  nie  sposób  się  zgodzić.  Warunek  brzmi  "Wykonawca  winien 

wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  co  najmniej:  3  roboty 

budowlane  polegające  na  przebudowie,  rozbudowie,  modernizacji  obiektu  z  salą 

widowiskową  łub  koncertową,  w  tym:  2  obiekty  o  pojemności  minimum  500  stałych  miejsc 

siedzących oraz montażu akustycznych okładzin ściennych i sufitowych w ilości nie mniejszej 

niż  3000  m

łącznie.”  Zatem  dokonując  wykładni  językowej  brzmienia  warunku  wywieść 

należy,  iż  trzy  roboty  winny  spełniać  wymóg  montażu  okładzin  w  ilości  3000  m

,  w 

sposób 

łączny  –  poprzez  sumowanie.  Pierwsza  robota  wskazana  w  wykazie  obejmowała  montaż 

3560  m

okładzin,  (dla  Gdańskiego  Teatru  Szekspirowskiego),  więc  już  w  tym  momencie 


wymóg  łącznego  montażu  3000  m

został  spełniony,  co  wprost  nie  mogło  uzasadnić 

uwzględnienia podniesionego zarzutu przez Izbę. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  należało  przyjąć,  że  Przystępujący  wykazał  spełnienie 

warunku posiadania wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej, określonej w rozdz. V 

pkt  2)  lit.  c),  co  świadczy,  iż  nie  doszło  do  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów 

ustawy  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  Przystępującego,  bowiem  brak  wykluczenia  tego 

wykonawcy nie nosił znamion naruszenia prawa po stronie Zamawiającego.  

Wobec  braku  potwierdzenia

,  iż  Przystępujący  nie  spełnia  warunku  posiadania 

wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej, za bezzasadny Izba uznała również zarzut 

naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  24  ust.  1  pkt  16  p.z.p.,  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia  z  postępowania  konsorcjum  wobec  podania  nieprawdziwych  informacji  co  do 

tego  warunku  - 

jeżeli  bowiem  konsorcjum  spełnia  sporny  warunek,  zarzut  ten  należało 

oddalić. 

W  zakresie  natomiast  zarzutów  zmierzających  do  zakwestionowania  sposobu 

do

konania  oceny  ofert  Izba  stwierdziła,  iż  najistotniejszym  z  nich  i  jedynym,  który  można 

ocenić  z  perspektywy  zgromadzonego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  jest  zarzut 

naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  92  ust.  1  pkt  1  p.z.p.  poprzez  brak  uzasadnienia 

fakt

ycznego dotyczącego obniżenia oceny w kryterium "Jakość" w ofercie Odwołującego. 

Wskazywane  w  pkt  4-

6  odwołania  zarzuty  naruszenia  przez  Zamawiającego 

art. 91 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 13 p.z.p., art. 14 p.z.p., art. 7 ust. 1 p.z.p. oraz 

art.  70

§  4  poprzez  dokonanie  oceny  ofert  w  kryterium  jakości  wbrew  znaczeniom  tych 

kryteriów  podanych  w  SIWZ  oraz  wbrew  podanym  w  SIWZ  zasadom  oceny  ofert  w  tych 

kryteriach;  a 

także  art.  14  p.z.p.  w  zw.  z  art.  355  k.c.,  poprzez  brak  zachowania  należytej 

sta

ranności w ocenie ofert w kryterium jakościowym i przyznanie maksymalnych ocen ofercie 

konsorcjum T.

, mimo iż już z dostępnych w jawnej części dokumentów wchodzących w skład 

oferty wynika, że przedstawiony Harmonogram oraz Program zapewnienia jakości są błędne; 

oraz  naruszenie  art.  7  ust.  1  p.z.p.  poprzez  zastosowa

nie  różnych  zasad  oceny  ofert 

świetle  kryteriów  jakościowych  i  przyznanie  ofercie  konsorcjum  T.  wysokich  ocen  mimo 

rażących  błędów  przy  jednoczesnym  obniżeniu  oceny  oferty  Odwołującego,  która  takich 

błędów  nie  zawiera;  po  konfrontacji  z  materiałem  dowodowym,  okazały  się  opierać 

zasadniczo  na  spekulacjach  Odwołującego  co  do  tego  jak  ocena  tego  kryterium  mogła 

(i 

twierdzeniach co do tego jak powinna była w ocenie Odwołującego) przebiegać. 

Izba  stwi

erdziła,  że  w  aktach  postępowania  o  udzielenie  spornego  zamówienia  nie 

znalazło  się  żadne  uzasadnienie  dotyczące  oceny  kryterium  "Jakość  –  przedstawienie 

programu  zapewnienia  jakości  organizacji  i  wykonania  robót  budowlanych”.  Jedyny 

dokument  to  dołączona  do  protokołu  ZP-PN  „ocena  ofert”,  z  której  wynika  jedynie  ile 


punktów,  w  podkryteriach  S1  i S2  przyznali  ofertom  poszczególni  członkowie  komisji 

przetargowej.  Jak  wskazywał  Zamawiający,  w  jego  ocenie  art.  92  ust  1  pkt  1  p.z.p. 

sprowadza  się  do  „jedynie  wskazania  „punktację  przyznaną  ofertom  w  każdym  kryterium 

oceny  ofert  i  łączną  punktację”.  Oznacza  to,  iż  na  Zamawiającym  nie  ciążył  obowiązek 

wymuszenia  na  poszczególnych  członkach  komisji  przetargowej  sporządzenia 

szczegółowego  uzasadnienia  przyjętego  przez  każdego  z  nich  stanowiska  (zmuszenia  do 

podania argumentów, jakimi kierowali się dokonując takiej a nie innej oceny poszczególnych 

ofert  w  poszczególnych  punktach  oceny)  -  nie  mógł  więc  Zamawiający  oczekiwać,  iż  takie 

uzasadnienia poszczególni członkowie komisji sporządzą. Innymi słowy: na Zamawiającym - 

po  dokonaniu  wyboru  oferty  ciążył  obowiązek  informacyjny,  którego  treść  szczegółowo 

opisano w treści ust. 1 art. 92 p. z. p. i Zamawiający tego obowiązku niewątpliwie dopełnił.”  

Z  takim  stanowiskiem  nie  s

posób  się  zgodzić,  przede  wszystkim  mając  na  uwadze 

treść  art.  92  ust.  1  in  fine,  zwrócić  należy  uwagę  na  fakt,  iż  nakazuje  on  zamawiającemu 

niezwłoczne  poinformowanie  wszystkich  wykonawców  o  m.in.  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty, przy czym 

"Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o wyborze 

najkorzystniejszej  of

erty,  podając  nazwę  albo  imię  i nazwisko,  siedzibę  albo  miejsce 

zamieszkania  i  adres,  jeżeli  jest  miejscem  wykonywania  działalności  wykonawcy,  którego 

ofertę  wybrano,  oraz  nazwy  albo  imiona  i  nazwiska,  siedziby  albo  miejsca  zamieszkania 

adresy,  jeżeli  są  miejscami  wykonywania  działalności  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty, 

także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, (...) 

– podając uzasadnienie faktyczne i prawne." 

Już  zatem  pobieżna  analiza  wskazuje  na  to,  że  czynność  Zamawiającego 

pozostawała  w  sprzeczności  z  dyspozycją  tego  przepisu,  albowiem  nie  zawierała  ona 

wymaganego  wprost  przez  przepis  prawa  uzasadnienia  i  takie  uzasadnienie  nie  z

ostało 

przez  Zamawiającego  sporządzone.  Jak  wskazują  liczne  orzeczenia  Krajowej  Izby 

Odwoławczej,  wynikające  z  powołanego  bezspornego  brzmienia  analizowanego  przepisu 

(tak  wyrok  z  19.04.2017  r.,  KIO  638/17;  wyrok  z  05.04.2017  r.,  KIO  517/17;  czy  wyrok 

z 26.06.2017  r.,  KIO  1072/17,  1076/17,  1078/17  i  1090/17),  uzasadnienie  dokonanej  oceny 

w pozacenowym  kryterium  jest  obligatoryjnym  elementem  informacji  o wyborze.  Brak  tego 

uzasadnienia w sposób fundamentalny narusza nie tylko zasadę jawności postępowania, ale 

również  prawo  do  wniesienia  środków  ochrony  prawnej  -  wykonawca,  któremu  przyznano 

mniejszą niż maksymalna ilość punktów w tym kryterium nie jest bowiem w stanie w żaden 

sposób  ustalić,  co  legło  u  podstaw  tej  oceny.  Należy  zauważyć,  że  w  istocie  stanowisko 

Zamawiającego w zakresie oceny tego kryterium tak Izba, jak i Odwołujący, poznali dopiero 

po  złożeniu  przez  niego  pisemnego  stanowiska  w sprawie  -  z  uwagi  jednak  na  fakt,  iż 

zawarte tam twierdzenia mia

ły głównie charakter polemiki z twierdzeniami odwołania, ciężko 

było uznać je nawet za ogólne zręby takiego uzasadnienia. 


W  konsekwencji  powyższego  należało  zgodzić  się  z  zarzutem  naruszenia  przez 

Zamawiającego art. 92 ust. 1 pkt 1 p.z.p. w sytuacji, w której wprost zabrakło wymaganego 

przez  ten  przepis  el

ementu,  jakim  było  uzasadnienie  oceny  w  kryterium  „Jakość  – 

przedstawienie programu zapewnienia jakości organizacji i wykonania robót budowlanych”.  

Ponadto  b

rak  ten  stanowił  w  istocie  na  tyle  poważne  naruszenie  prawa,  że  uczynił 

bezprzedmiotowym  rozpatryw

anie  pozostałych  zarzutów  w  zakresie  oceny  -  Izba  bowiem, 

mając na uwadze art. 191 ust. 2 p.z.p., art. 192 ust. 2 p.z.p. oraz art. 9 ust. 1 p.z.p., nie była 

w  stanie  odnieść  się  do  meritum  dokonanej  oceny,  ponieważ  nie  sporządzono  w  tym 

zakresie  żadnego  uzasadnienia.  Izba  nie  mogła  zatem  zbadać  zasadności  podnoszonych 

przez  Odwołującego  argumentów,  ponieważ  pozostawały  one  w  sferze  spekulacji  co  do 

rzeczywistych przyczyn przyznania mu niższej punktacji w kryterium "Jakość" oraz zmierzały 

do  przeforsowania  k

orzystnego  dla  Odwołującego,  a  niekorzystnego  dla  Przystępującego 

stanowiska w przedmiocie tego, jak ta ocena powinna zostać dokonana.  

Izba, nie mając z czym skonfrontować zarzutów Odwołującego w zakresie naruszenia 

art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  36  ust.  1  pkt  13,  art.  14,  art.  7  ust.  1  oraz  art. 70

§ 4 i 355 k.c., 

świetle  zasadności  zarzutu  naruszenia  art.  92  ust.  1  pkt  1  p.z.p.  i  skutku,  jaki  ten  zarzut 

wywołał  (w  postaci  nakazania  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  or

az  czynności  oceny  ofert  oraz  jej  powtórzenie)  zmuszona  była  do 

uznania tych zarzutów za przedwczesne w tym stanie sprawy, a w konsekwencji niezasadne. 

Na  marginesie  jedynie  dodać  należy,  iż  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego 

art. 92  ust  1  pkt  1  p.z.p.  w  petitum 

odwołania  sformułowano  jako  naruszenie  poprzez  brak 

uzasadnienia  faktycznego  dotyczącego  obniżenia  oceny  w  kryterium  "Jakość"  w  ofercie 

Odwołującego, jednocześnie kwestionując zarówno w żądaniach ("unieważnienia czynności 

badania  i oceny  ofert") 

jak  i  w  uzasadnieniu  czynność  oceny  ofert  co  do  zasady.  W  tak 

postawionym,  wysoce  nieprecyzyjnym  w  świetle  art.  180  ust.  3  p.z.p.  zakresie  zarzutów 

braku  korelacji  pomiędzy  literalną  treścią  poszczególnych  elementów  odwołania,  Izba 

musiała dokonać wykładni w zakresie rzeczywistego zakresu postawionych zarzutów i żądań 

(w świetle art. 192 ust. 7 p.z.p.). 

Oczywiście optymalną  sytuacją jest  taka,  w  której Odwołujący  wprost  zgodnie z  art. 

180  ust.  3  p.z.p.  wskazuje  precyzyjnie  na  to  jakiej  czynności  lub  zaniechaniu  czynności 

Zamawiającego  i  co  konkretnie  zarzuca,  stawia  spójne  z  tym  żądanie  oraz  wskazuje 

okoliczności  faktyczne  i  prawne  uzasadniające  zajęte  stanowisko.  W  takiej  sytuacji,  Izba 

może wprost orzec o zasadności lub bezzasadności postawionego zarzutu i w konsekwencji 

uwzględnić lub nie uwzględnić żądania odwołania. 

W niniejszej sprawie z taką sytuacją nie mamy do czynienia – Odwołujący co prawda 

wskazał  w  odwołaniu  na  to,  że  jego  zarzuty  dotyczą  czynności  Zamawiającego  w  toku 


badania i oceny ofert 

w postępowaniu, jak również wskazał, iż "Zamawiający w toku badania 

i oceny ofert 

naruszył (...)" (bez wskazania których, a w szczególności - czy wszystkich), lecz 

już w dalszych zarzutach koncentrował się albo wyłącznie na ofercie wybranego wykonawcy 

(który miał nie spełnić w ocenie Odwołującego warunków określonych w siwz i którego oferta 

miała  zostać  oceniona  zbyt  korzystnie),  albo  wyłącznie  na  ocenie  oferty  samego 

Odwołującego (którego, w jego ocenie, oceniono niesprawiedliwie). W zakresie zarzutów nr 

,  5  i  6  Odwołujący  wprost  zarzucił  błędną  ocenę  obu  ofert  (ale  ponownie  -  tylko  tych). 

uzasadnieniu  zarzutu  oznaczonego  numerem  7  Odwołujący  co  prawda  wskazywał  na 

ocenę jedynie jego oferty, ale dalej sprecyzował, że chodzi również o ocenę oferty wybranej 

jako najkorzystniejsza (ostatnia strona uzasadnienia). 

Z  tak  postawionymi  zarzutami  w  tylko  ograniczonym  zakresie  korespondowały 

żądania  odwołania,  gdzie  zażądano  m.in.  unieważnienia  czynności  badania  i  oceny  ofert 

(bez  wskazania  których),  dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert  (ponownie  -  bez 

sprecyzowania  o  które  oferty  chodzi),  a  także  nakazanie  Zamawiającemu  podania 

uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  oceny  ofert  (ponownie  - 

bez  wskazania  których). 

okoliczności  faktycznych  uzasadniających  wniesienie  odwołania  wynika  tymczasem,  że 

Zamawiający  w  istocie  nie  uzasadnił  oceny  żadnej  ze  złożonych  ofert  i  Odwołujący  z  tego 

faktu wywodził zasadniczo naruszenie prawa. 

W związku z powyższym, ustalając na podstawie zakresu przedmiotowego zarzutów 

i nie wyc

hodząc poza niego, zakres kognicji Izby w niniejszej sprawie, należy stwierdzić, że 

Odwołujący  zmierzał  do  obalenia  całej  czynności  oceny  ofert,  powołując  poszczególne 

znane  lub  domniemywane  przez  niego  naruszenia  w  toku  jej  dokonania

.  Tak  też  należało 

wyk

ładać żądania postawione w odwołaniu, jako, mając na względzie zakres postawionych 

zarzutów oraz dyspozycję art. 192 ust. 7 oraz art. 180 ust. 3 p.z.p., które były Odwołującemu 

niewątpliwie znane, zmierzające do uzyskania ponownej, zgodnej z prawem w przekonaniu 

Odwołującego oceny wszystkich złożonych ofert - tym razem bez naruszenia prawa. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  p.z.p.,  orzeczono  jak 

w sentencji. 

Zgodnie bowiem z treścią art. 192 ust. 2 p.z.p. Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli 

stwierdzi  naruszenie przepisów  ustawy,  które miało wpływ  lub  może mieć  istotny  wpływ  na 

wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Potwierdzenie  części  zarzutów  wskazanych 

odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza 

normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 p.z.p.

O kosztach  postępowania orzeczono,  na  podstawie art. 192 ust.  9 i  10 p.z.p.  w  zw. 

§  3  pkt.  1  i  2  lit.  b  i  §  5  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 

15 marca  2010  r.  w  sprawie  w

ysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz 


rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz. 238 ze zm.) zaliczając na poczet kosztów postępowaniu uiszczony przez Odwołującego 

wpis  oraz  nakazując  Zamawiającemu  dokonanie  zwrotu  na  rzecz  odwołującego  kosztów 

związanych z wniesionym wpisem oraz kosztami wynagrodzenia pełnomocnika. 

Przewodniczący: 

………………………………... 

Członkowie:   

………………………………… 

…………………………………