obowiązki informacyjne

Obowiązki zamawiający po wykonaniu umowy PZP

4 obowiązki informacyjne zamawiającego po wykonaniu zamówienia publicznego

Aby formalnie zakończyć realizację zamówienia publicznego, nie wystarczy podpisać protokołu odbioru końcowego przedmiotu umowy czy opłacić wystawionej przez wykonawcę faktury. Wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego należy upublicznić. Dodatkowe obowiązki informacyjno-sprawozdawcze pojawiają się, jeśli realizacja umowy „napotkała pewne trudności”. W artykule omawiamy kwestie związane z obowiązkami informacyjnymi, jakie ciążą na zamawiającym po realizacji zamówienia publicznego takimi jak: ogłoszenie o wykonaniu umowy, raport z realizacji zamówienia czy sprawozdanie o udzielonych zamówieniach. 

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2 ustawy Pzp. Ogłoszenie będzie zamieszczane w BZP, w terminie 30 dni od wykonania umowy. Obowiązek dotyczy zarówno umów w sprawie zamówień publicznych zawartych w wyniku postępowań krajowych, jak i tych unijnych.
  • Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający są zobowiązani przekazywać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w terminie do 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
  • Obowiązkiem sprawozdawczym objęty jest każdy zamawiający (art. 7 pkt 31 oraz art. 4,5 ust. 1 i 6 ustawy Pzp), który udzielił zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa z wykonawcą, której przedmiotem jest  nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług.
  • Zgodnie z art. 446 ustawy Pzp, w przypadku zamówień, których realizacja napotkała określone trudności (np. naliczenie kar umownych, znaczące opóźnienia w realizacji), pojawi się obowiązek przygotowania raportu z realizacji zamówienia.
  • W rejestrze umów prowadzonym przez Ministra Finansów, o którym mowa w art. 34a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, poza informacją o zawartych umowach, będą zamieszczane także informacje m.in. o wygaśnięciu umowy. Obowiązek rejestrowania umów wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r.