PROFIL NABYWCY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH

Stan prawny na dzień: 16.04.2025

Miejsce na stronie internetowej zamawiającego, wyodrębnione dla zamówień, gdzie zamawiający może zamieścić wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne.

Profil nabywcy to wyodrębnione miejsce na stronie internetowej zamawiającego, przeznaczone do publikacji informacji o planowanych zamówieniach publicznych, takich jak wstępne ogłoszenia informacyjne, zaproszenia do składania ofert, dane kontaktowe i inne istotne informacje. Służy zwiększeniu przejrzystości i przewidywalności działań zakupowych jednostki. Rozwiązanie (narzędzie), które pomaga w informowaniu i komunikacji z wykonawcami.

Co zawiera profil nabywcy?

Jak wskazał ustawodawca europejski w załączniku VIII pkt 2 lit. b do dyrektywy klasycznej, profil nabywcy może obejmować wstępne ogłoszenia informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych, informacje na temat aktualnych zaproszeń do składania ofert, planowanych zakupów, zawartych umów, unieważnionych postępowań oraz wszelkie przydatne informacje ogólne, takie jak punkt kontaktowy, numer telefonu i numer faksu, adres pocztowy oraz adres e-mail.

Profil nabywcy może też zawierać wstępne ogłoszenia informacyjne wykorzystywane jako zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, które są publikowane na poziomie krajowym.

Profil nabywcy w świetle ustawy Pzp

Wedle regulacji zawartych w ustawie Pzp, profil nabywcy służy w szczególności do publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych.

Ogłoszenie to, alternatywnie (wedle wyboru zamawiającego):

  • przekazywane jest Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub
  • zamieszczane jest na stronie internetowej zamawiającego.

Jeżeli zamawiający decyduje się na zamieszczenie ogłoszenia na swojej stronie internetowej, nie musi przekazywać go Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, Niemniej, celem udostępnienia informacji o „miejscu publikacji”, zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o profilu nabywcy.

Zakres informacji dla wykonawców publikowanych na profilu nabywcy

W ogłoszeniu o publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego na profilu nabywcy, zamawiający zamieszcza następujące informacje:

  • nazwa, numer identyfikacyjny (jeżeli przewidziany w przepisach krajowych), adres łącznie z kodem NUTS, numer telefonu, numer faksu, adres e-mail i adres internetowy instytucji zamawiającej oraz, jeśli są różne, biura, w którym można uzyskać dodatkowe informacje,
  • rodzaj instytucji zamawiającej oraz główny rodzaj prowadzonej działalności,
  • w stosownych przypadkach wskazanie, czy instytucja zamawiająca jest centralną jednostką zakupującą, bądź czy stosowana jest lub może być stosowana jakakolwiek inna forma wspólnego udzielania zamówień,
  • kody CPV,
  • adres internetowy profilu nabywcy (URL).

W takim przypadku zamawiający najpierw przekazuje ogłoszenie o profilu nabywcy, a następnie, po publikacji ogłoszenia lub po upływie 48 godzin od daty jego przekazania, zamieszcza wstępne ogłoszenie na swojej stronie internetowej.

Alternatywna forma publikacji ogłoszenia

Jeżeli zamawiający decyduje się na udostępnienie informacji o swoich planach zakupowych na kolejne 12 miesięcy poprzez przekazanie wstępnego ogłoszenia informacyjnego Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, nie będzie zobowiązany do jednoczesnej jego publikacji na swojej stronie internetowej tj. na profilu nabywcy.

Zobacz też: PLATFORMA ZAKUPOWA, MINI PORTAL, WSTĘPNE OGŁOSZENIE INFORMACYJNE, OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU PUBLICZNYM

Podstawa prawna

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
nabywca

Powiązane treści