Według Prawa zamówień publicznych obiekt budowlany to wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną (art. 7 pkt 14 ustawy Pzp).
Z kolei ustawa z 7 lipca 1994 r. ─ Prawo budowlane wskazuje, że obiekt budowlany to budynek, budowla bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Warto pamiętać, że definicje – przewidziana w Prawie zamówień publicznych oraz w Prawie budowlanym nie są ze sobą kompatybilne.
Najogólniej rzecz ujmując – według Prawa zamówień publicznych jednym obiektem budowlanym będzie także kilka budynków bądź budowli, jeśli spełniają one samoistną funkcję gospodarczą lub techniczną. Dlatego określając i definiując pojęcia „obiekt budowlany” oraz „roboty budowlane”, aby opisać i oszacować przedmiot zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy Pzp, nie należy kierować się definicjami zawartymi w ustawie Prawo budowlane, ale w Prawie zamówień publicznych.
Definicja obiektu budowlanego i jej właściwe rozumienie jest o tyle istotne, iż odnosi się do niej pojęcie „robót budowlanych” oraz mają z nią bezpośredni związek reguły szacowania wartości robót budowlanych a także usług związanych z tymi robotami (jak usługi projektowe czy nadzoru inwestorskiego).
Stosownie do regulacji ustawy Pzp przez roboty budowlane należy rozumieć:
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
Z definicji robót budowlanych oraz obiektu budowlanego zawartego w Prawie zamówień publicznych można wysnuć następujące reguły szacowania wartości robót. Zostały one potwierdzone w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych pt.: „Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego”.
W przywołanej wyżej opinii UZP czytamy: „W przypadku robót budowlanych analiza zasadności dokonania łącznego szacowania wartości robót budowlanych następuje z uwzględnieniem definicji obiektu budowlanego zawartej w art. 7 pkt 14 p.z.p. (…).
(…) roboty budowlane odnoszące się do różnych obiektów budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego, ale stanowiące jedno zamierzenie budowlane w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych, należy oszacować łącznie. Wartością zamówienia jest wówczas suma wartości robót budowlanych składających się na takie zamierzenie. Podobnie budowa kilku obiektów budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego, ale funkcjonalnie powiązanych i składających się na jedno zamierzenie budowlane w rozumieniu Prawa zamówień publicznych, oznacza konieczność łącznego szacunku robót budowlanych składających się na zamierzenie”.
Jeśli zamawiający zamierza np. realizować kilka jednorodnych remontów kilku obiektów np. jedynie w zakresie pokrycia dachów czy tylko malowania elewacji, także powinien rozważyć zsumowanie robót, nawet jeśli odbywają się one w kilku obiektach.
Podsumowując: zamawiający, przygotowując się do realizacji inwestycji w postaci robót budowlanych wykonywanych w różnych obiektach budowlanych, powinien dokonać analizy planowanych robót pod kątem ich tożsamości. W konsekwencji, punktem odniesienia dla określenia zamówienia i szacowania jego wartości będzie specyfika/charakter robót budowlanych zaplanowanych do wykonania (np. termomodernizacja różnych budynków należących do gminy albo naprawa chodników dla pieszych w danej miejscowości).
W odniesieniu do szacowania wartości usług projektowych i usług nadzoru inwestorskiego czytamy w opinii UZP, że:
„Zamówienia na usługi przygotowania dokumentacji projektowych powinny zatem korzystać z autonomii postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w takim zakresie, w jakim korzystają z niej roboty budowlane, stanowiące rezultat określonych prac projektowych. Zakresem odrębnego zamówienia na usługi projektowe dotyczące przygotowania dokumentacji technicznych robót budowlanych objęte powinny być usługi służące przygotowaniu konkretnej inwestycji budowlanej.
(…) Analogicznie, z uwagi na ścisłe powiązanie świadczeń, zamówienie na roboty budowlane powinno stanowić punkt odniesienia dla ustalenia zakresu oraz wielkości zamówienia na świadczenie usług nadzoru inwestorskiego towarzyszących realizacji określonych robót budowlanych. Tym samym, jednym zamówieniem na usługi nadzoru zamawiający powinien objąć te usługi, które będą związane z realizacją konkretnej inwestycji budowlanej”.
W przedmiocie sztucznego podziału zamówienia (obiektu budowlanego) na części wypowiedział się Europejski Trybunał Sprawiedliwości [obecnie Trybunał Sprawiedliwości UE – przyp. red.] w wyroku z 5 października 2000 r. w sprawie Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej (C-16/98).
Zdaniem ETS Zdaniem Trybunału dla udzielenia odpowiedzi, czy występuje jeden obiekt budowlany, zasadnicze znaczenie ma ustalenie, czy wynik całości robót budowlanych lub inżynieryjnych może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną. Stwierdzenie takiej okoliczności powoduje, iż całość robót budowlanych udzielanych w kilku postępowaniach należy brać pod uwagę w kontekście ustalenia obowiązku stosowania przepisów dyrektywy.
Powyżej przytoczony wyrok zapadł na gruncie dyrektywy Rady 93/38/EWG z 14 czerwca 1993 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (Dz.U. L 199, str. 84). Jest on jednak aktualny także na gruncie dyrektyw 2004/17/WE i 2004/18/WE i obecnych 2014/25/UE i 2014/24/UE.
Termin „obiekt budowlany”, który zawiera dyrektywa, nie uzależnia istnienia obiektu budowlanego od takich elementów, jak:
Decydujące dla kwalifikacji, czy seria określonych robót stanowi realizację jednego obiektu budowlanego w rozumieniu dyrektywy, są tyko kryteria gospodarczych i technicznych funkcji, jakie spełnia wynik tych robót.
Zgodnie z motywem 9 dyrektywy 2014/24/UE: „Wykonanie obiektu budowlanego spełniającego wymogi określone przez instytucję zamawiającą wymaga uprzedniego podjęcia przez daną instytucję środków służących określeniu rodzaju obiektu lub co najmniej wywarcia przez nią decydującego wpływu na jego projekt.
Fakt, czy wykonawca wykonuje całość lub część obiektu budowlanego własnymi środkami, czy też zapewnia ich wykonanie w inny sposób, nie powinien zmienić klasyfikacji danego zamówienia jako zamówienia na roboty budowlane, o ile dany wykonawca przyjmuje bezpośrednie lub pośrednie zobowiązanie, które jest prawnie możliwe do wyegzekwowania, do zapewnienia wykonania danych robót budowlanych”.
Trybunał zauważył również, iż jest zrozumiałe, że z powodów administracyjnych lub innych program robót budowlanych zmierzających do wykonania obiektu budowlanego w rozumieniu dyrektywy może być przedmiotem kilku procedur, których inicjatywa pochodzi od różnych zamawiających.
Przeprowadzenie kilku procedur nie oznacza jednak możliwości odrębnego szacowania wartości przedmiotu tych procedur. Zdaniem ETS cel dyrektywy nie zostałby osiągnięty, jeżeli zakres stosowania dyrektywy byłby wyłączony z tego powodu, że szacowana wartość każdego odcinka obiektu budowlanego byłaby niższa od progu zastosowania dyrektywy.
Pojęcia poszczególnych rodzajów obiektów budowlanych zawierają kolejne punkty w art. 3 Prawa budowlanego. I tak zgodnie z tymi regulacjami, jeśli mówimy o:
a) kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
b) posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
c) użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;