Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Zmowa przetargowa w Białymstoku

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 9 stycznia 2013

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że firmy Astwa i MPO zawarły nielegalne porozumienie antykonkurencyjne, które miało im umożliwić utrzymanie dotychczasowych udziałów w rynku. To pierwsza tego typu decyzja wydana przez Prezes UOKiK.

Obie firmy, w ramach konsorcjum, wzięły udział w przetargu na odbiór i transport odpadów komunalnych w latach 2008-2011 zorganizowanym przez Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku. Wygrała wówczas ich wspólna oferta. Astwa i MPO są największymi spółkami działającymi w Białymstoku i jedynymi obsługującymi wcześniej ZMK, dlatego wątpliwości UOKiK wzbudził fakt, że do przetargu przystępowały wspólnie. Wykonawcy twierdzili, że jest to uzasadnione ograniczeniami technicznymi, które uniemożliwiały im samodzielny udział w przetargu. Ze zgromadzonego przez UOKiK materiału dowodowego wynika jednak, że już w trakcie wykonywania umowy jedna firma nie korzystała ze sprzętu drugiej np. śmieciarek. Zawiązanie konsorcjum miało służyć jedynie umożliwieniu przedsiębiorcom utrzymania dotychczasowych udziałów rynkowych z pominięciem zasad konkurencji.

Co prawda prawo dopuszcza możliwość wspólnego startu niezależnych przedsiębiorców w postępowaniu o zamówienie, ale w sytuacji, kiedy mają oni możliwość samodzielnego świadczenia usług, zawarcie konsorcjum rodzi podejrzenie nielegalnej współpracy ograniczającej konkurencję. W efekcie porozumienie znalazło się pod lupą UOKiK.

Po przeanalizowaniu sprawy Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel uznała, że Astwa i MPO zawarły nielegalne porozumienie antykonkurencyjne. Białostockie firmy unikną jednak kar finansowych. Decyzja ma charakter prewencyjny. - Jej celem jest wskazanie przedsiębiorcom, jakie działania mogą zostać uznane za antykonkurencyjne w przypadku współpracy podczas przetargów - tłumaczy Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Chcemy zwrócić uwagę uczestnikom rynku na to, że wykorzystywanie formuły konsorcjum nie jest automatycznie i w każdym przypadku wykluczone z zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych. Urząd takim przypadkom będzie się przyglądał również w przyszłości.- dodaje Prezes UOKiK.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zapisz się na szkolenie!

Elektronizacja zamówień publicznych po ostatnich zmianach 

Posłuchaj porad dr A. Gawrońskiej-Baran

1 marca (piątek), Warszawa

Skorzystaj z rabatu >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Kiedy łączyć zamówienia z poszczególnych projektów?

Pytanie: Zamawiający dokonuje zakupu odczynników na podstawie art. 4d ust. 1 ustawy Pzp w różnych projektach badawczych i agreguje je jako jedną grupę zamówień tj. spełniającą tożsamość przedmiotową, czasową i podmiotową. Czy...

Czytaj więcej »
Sukcesja praw i obowiązków z umowy w sprawie zamówienia jest niedopuszczalna

Pytanie: Zgodnie z umową w sprawie zamówienia publicznego:„1. Wykonawca nie może przenieść na osobę trzecią całości praw i obowiązków wynikających z Umowy. Umowy skutkujące takim przeniesieniem są bezskuteczne względem...

Krzysztof Hodt
19.02.2019
Czytaj więcej »

Aktualności

Z kontroli UZP – kiedy wymagać od wykonawców, by zatrudniali pracowników na umowę o pracę?
W przypadku określonych czynności objętych przedmiotem zamówienia na roboty budowlane bądź usługi zamawiający musi dopilnować, aby wykonawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o pracę. Kiedy wymóg jest konieczny? Jak właściwie ocenić, które...
Jak liczyć możliwe do dokonania zmiany umowy w sprawie zamówienia – stanowisko UZP
Czy pod pojęciem „łącznej wartości zmian umowy” z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp mieszczą się także zmiany wartości umów dokonywane na podstawie innych przesłanek z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp? Odpowiedzi na to pytanie udziela Urząd Zamówień...
Na jakim etapie postępowania wykonawca ma obowiązek przeprowadzić procedurę „self-cleaning”?
W pewnym postępowaniu wykonawcą jest spółka jawna złożona z trzech wspólników: pana X, pana Y i pana Z. Dodatkowo spółka polega na zasobach innych podmiotów m.in. pana X, który prowadzi także jednoosobową działalność gospodarczą. Wykonawca w JEDZ...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel