Poleć znajomemu

Zmowa przetargowa w Białymstoku

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 9 stycznia 2013

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że firmy Astwa i MPO zawarły nielegalne porozumienie antykonkurencyjne, które miało im umożliwić utrzymanie dotychczasowych udziałów w rynku. To pierwsza tego typu decyzja wydana przez Prezes UOKiK.

Obie firmy, w ramach konsorcjum, wzięły udział w przetargu na odbiór i transport odpadów komunalnych w latach 2008-2011 zorganizowanym przez Zarząd Mienia Komunalnego w Białymstoku. Wygrała wówczas ich wspólna oferta. Astwa i MPO są największymi spółkami działającymi w Białymstoku i jedynymi obsługującymi wcześniej ZMK, dlatego wątpliwości UOKiK wzbudził fakt, że do przetargu przystępowały wspólnie. Wykonawcy twierdzili, że jest to uzasadnione ograniczeniami technicznymi, które uniemożliwiały im samodzielny udział w przetargu. Ze zgromadzonego przez UOKiK materiału dowodowego wynika jednak, że już w trakcie wykonywania umowy jedna firma nie korzystała ze sprzętu drugiej np. śmieciarek. Zawiązanie konsorcjum miało służyć jedynie umożliwieniu przedsiębiorcom utrzymania dotychczasowych udziałów rynkowych z pominięciem zasad konkurencji.

Co prawda prawo dopuszcza możliwość wspólnego startu niezależnych przedsiębiorców w postępowaniu o zamówienie, ale w sytuacji, kiedy mają oni możliwość samodzielnego świadczenia usług, zawarcie konsorcjum rodzi podejrzenie nielegalnej współpracy ograniczającej konkurencję. W efekcie porozumienie znalazło się pod lupą UOKiK.

Po przeanalizowaniu sprawy Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel uznała, że Astwa i MPO zawarły nielegalne porozumienie antykonkurencyjne. Białostockie firmy unikną jednak kar finansowych. Decyzja ma charakter prewencyjny. - Jej celem jest wskazanie przedsiębiorcom, jakie działania mogą zostać uznane za antykonkurencyjne w przypadku współpracy podczas przetargów - tłumaczy Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Chcemy zwrócić uwagę uczestnikom rynku na to, że wykorzystywanie formuły konsorcjum nie jest automatycznie i w każdym przypadku wykluczone z zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych. Urząd takim przypadkom będzie się przyglądał również w przyszłości.- dodaje Prezes UOKiK.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia na roboty budowlane 

Specyfika postępowania

Transmisja live

23 listopada (piątek), godz. 10-11

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Co w przypadku błędów oferty związanych z informowaniem o odwrotnym obciążeniu VAT?

Pytanie: W przetargu na roboty budowlane wpłynęły dwie oferty. W formularzu ofertowym (i wcześniej w siwz) zamawiający wskazał:„Odwrotne obciążenie VAT (wypełnia wykonawca, którego dotyczy mechanizm odwrotnego obciążenia...

Czytaj więcej »
Potwierdzanie warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia – jak uprościć ten proces?

Pytanie: Jestem przedstawicielem spółki wodno-kanalizacyjnej ze 100% udziałem gminy (spółka z o.o.). Czy jest taka możliwość, aby wykonawca składał w postępowaniu tylko formularz oferty oraz JEDZ? Obecnie wygląda to tak, że...

Czytaj więcej »

Aktualności

Wadium w postępowaniu elektronicznym – najważniejsze wnioski z opinii UZP
Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie WWW opublikował opracowanie pt. „Zasady wnoszenia niepieniężnych form wadium  przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówień publicznych w postępowaniach wszczętych po dniu 17 października 2018...
Jawność postępowania o udzielenie zamówienia – 8 ważnych aspektów, o których trzeba pamiętać
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest w swym złożeniu jawne, a zamawiający ma prawo ograniczyć dostęp do informacji z nim związanych tylko w przypadkach określonych w ustawie. Pełna jawność procedur sprawiła, że każdy zainteresowany...
Kiedy warunek jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a kiedy nie?
Ocena proporcjonalności określonego warunku udziału w postępowaniu musi być dokonywana przez pryzmat konkretnego przedmiotu zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO 1481/18).

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel