Zamawiający musi korzystać z internetowych baz

Stan prawny na dzień: 07.12.2016
808313e9be671b814c53b516743ddebf5111870a-medium

Zgodnie z brzmieniem art. 26 ust. 6 i 7 ustawy Pzp wykonawca nie musi składać oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający:

  • posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub
  • może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).

Zamawiający korzysta z internetowego repozytorium zaświadczeń e-Certis oraz wymaga przede wszystkim takich rodzajów zaświadczeń lub dowodów w formie dokumentów, które są objęte tym repozytorium. Ostatnia nowelizacja ustawy Pzp stawia na informatyzację udzielania zamówień publicznych i zmierza do ograniczenia formalnych obowiązków wykonawców.

Niezwykle istotną regulacją nowelizacji z lipca br. jest umożliwienie wykonawcy nieskładania oświadczeń lub dokumentów, jeżeli zamawiający już je posiada albo może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz, w szczególności rejestrów publicznych. Dotyczy to tylko dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji oraz brak podstaw wykluczenia.

W odniesieniu do tego uprawnienia problematyczna znów pozostaje kwestia zamawiających o strukturach wielooddziałowych. Nie jest jasne na przykład, czy oświadczenia i dokumenty złożone w innej jednostce organizacyjnej, samodzielnie udzielającej zamówienia, mogą być wykorzystane przez inną jednostkę organizacyjną.

Ważne

Adres bazy, z której zamawiający może samodzielnie pobrać dokument, wykonawca zobowiązany będzie podać w oświadczeniu własnym składanym wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertą.

Ustawodawca promuje korzystanie z systemu e-Certis, będącego systemem informacyjnym, który umożliwia identyfikację różnych certyfikatów i zaświadczeń wymaganych najczęściej w postępowaniach o udzielenie zamówienia w 28 państwach członkowskich, jednym z krajów kandydujących (Turcja) oraz trzech krajach należących do EOG (Islandia, Liechtenstein i Norwegia). Narzędzie to umożliwia identyfikację i rozpoznawanie certyfikatów oraz zaświadczeń, które są najczęściej wymagane w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia w poszczególnych państwach członkowskich.

Doskonałym przydatnym i przyjaznym w obsłudze narzędziem do weryfikacji i wymiany informacji w zakresie zagranicznych dokumentów jest także System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (Internal Market Information System - IMI). Dla chcących korzystać z tej możliwości moduł zamówień publicznych dostępny jest także w języku polskim.

Autor:

Agata Hryc-Ląd

doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,

członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...