Zamawiający ma prawo faworyzować w postępowaniu „przedsiębiorstwo społeczne”

Stan prawny na dzień: 26.06.2017
386ce3a4e58e029bf51ab31a11c3ea93afaf6190-medium

Przepisy ustawy Pzp uprawniają zamawiającego do tego, by zastrzegł w ogłoszeniu o zamówieniu, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność, lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych. Wówczas określa minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej grup, nie mniejszy niż 30%, osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców (bądź ich jednostki) – wyrok KIO z 24 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 86/17.

W omawianej sprawie Izba orzekła, że zamawiający bez wątpienia w treści ogłoszenia i siwz dokonał skutecznie takiego zastrzeżenia. Izba uznała, że istota sporu sprowadzała się do oceny okoliczności posiadania przez odwołującego legitymacji do udziału w przetargu bądź jej braku. Prowadził on bowiem przedsiębiorstwo, którego głównym celem była działalność agencji reklamowej, złożył zaś  oświadczenie o prowadzeniu przedsiębiorstwa społecznego.

Zdaniem Izby status przedsiębiorstwa społecznego determinuje jego główny cel, jakim jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub defaworyzowanych. KIO uznała, że przedłożone przez odwołującego odpisy kopii dokumentów mogły świadczyć, co najwyżej o przygotowaniu się do świadczenia usługi przedmiotowego zamówienia, a także o prowadzeniu agencji reklamowej, lecz nie dokumentowały one jednak celu głównego w postaci społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych lub defaworyzowanych. Taka sytuacja mogłaby wynikać z faktu zatrudniania jedynie takich osób marginalizowanych dla ich integracji, a nie w celu uzyskania zamówienia.

Izba uznała, że odwołujący nie udowodnił, iż prowadzone przez niego przedsiębiorstwo głównie zajmowało się taką działalnością integracyjną, m.in. z uwagi na fakt, że sam przyznał, iż jego celem głównym jest działalność reklamowa.

Źródło: Informator UZP nr 1/2017