Poleć znajomemu

Wykonawca może złożyć polisę OC w formie elektronicznej

Dodano:
komputery, drukarki

Zamawiający nie może wykluczyć oferenta z postępowania z powodu złożenia potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu opłacenia polisy w formie wydruku komputerowego – takie stanowisko zajął Urząd Zamówień Publicznych.

W najnowszej opinii prawnej UZP przedstawia tezę, zgodnie z którą wykonawca może złożyć elektroniczny wydruk potwierdzający przelew z tytułu opłacenia polisy. Nawet jeżeli dokument ten nie został opatrzony pieczęcią i podpisem osoby uprawnionej w banku do wydawania takich dokumentów albo nie został potwierdzony za zgodność z oryginałem przez samego wykonawcę. Nie stanowi to podstawy do wykluczenia oferenta z postępowania o zamówienie publiczne. Przy czym wysłanie potwierdzenia przelewu polisy w formie elektronicznej, pocztą lub faksem wymaga poświadczenia za zgodność z oryginałem. Jest to bowiem jedynie kopia.

Na potwierdzenie warunku finansowego wykonawcy zamawiający może żądać m.in. opłaconej polisy od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Według opinii Urzędu Zamówień Publicznych nie musi to być sam dokument polisy. Jeżeli z okoliczności zawarcia umowy ubezpieczenia i przedłożonego dokumentu nie wynika fakt opłacenia jej, wykonawca musi wówczas załączyć kolejny dokument, np. umowę. Musi on odpowiadać formie dokumentu podstawowego. Taka sytuacja może mieć miejsce np. gdy ogólne warunki ubezpieczenia lub umowa przewidują powstanie początku odpowiedzialności ubezpieczyciela od początku zawarcia umowy, także przed opłaceniem składki. Jest to częste w przypadku opłacania składek w ratach.

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 5/2013)

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Błędy w projekcie umowy można bez problemu naprawić przed terminem składania ofert

Pytanie: W ogłoszonym postępowaniu przetargowym zamawiający po umieszczeniu ogłoszenia zauważył, że zrobił błąd w zapisach projektu umowy w zakresie kar umownych (niefortunnie zwolnił z nich wykonawcę). Czy zamawiający może...

Czytaj więcej »
Wspólne zlecanie zamówień a zasady wpłaty wadium

Pytanie: Jako wspólni zamawiający zamierzamy ogłosić przetarg nieograniczony w formule zaprojektuj i wybuduj. Chcemy podzielić zamówienie na części. Czy w tym przypadku wadium powinno być wpłacone (zabezpieczone) oddzielnie dla...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel