Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Winę za złą sytuację na rynku inwestycji infrastrukturalnych ponoszą wykonawcy – stanowisko Ministerstwa Transportu

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 11 września 2013
wskazanie np. winnego kierownika

Ministerstwo Transportu nie może brać odpowiedzialności za sytuację firm budowlanych” – poinformował resort w odpowiedzi na list przewodniczącego SLD Leszka Millera do premiera Donalda Tuska, w którym zwracał uwagę na problemy firm budowlanych realizujących kontrakty dla GDDKiA.

W przesłanym w lipcu piśmie skierowanym do premiera Leszek Miller wskazywał na nieprawidłowości, jakie zachodzą w związku z budową polskich dróg i autostrad. „Jesteśmy jedynym krajem w Unii, w którym boom inwestycyjny zamiast do rozkwitu doprowadził firmy drogowe do upadku” – pisał Miller. Były premier winą za zaistniałą sytuację obarczał nie tylko Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, której działania nazwał „niekompetentnymi i aroganckimi”, ale też Ministerstwo Transportu. Według Leszka Millera resort sprawuje niedostateczny nadzór nad GDDKiA oraz nie wykazuje chęci do dialogu z wykonawcami o organizacjami branżowymi. Wezwał do „podjęcia niezbędnych w tych okolicznościach decyzji”.

Resort nie poczuwa się jednak do odpowiedzialności i całą winę próbuje przenieść na wykonawców. „Na podstawie prowadzonego przez resort transportu monitoringu realizacji kontraktów drogowych, można wysnuć wniosek, iż firmy (bez względu na to czy polskie czy zagraniczne) przystępując do przetargów i podpisując kolejne umowy, w wielu przypadkach nie liczyły się z konsekwencjami zapisów kontraktowych, mając jednocześnie nadzieję na łatwy i szybki zarobek” – czytamy w liście podpisanym przez sekretarza stanu Zbigniewa Rynasiewicza. Cytuje on dane, z których wynika, że Generalna Dyrekcja do 2015 roku zrealizuje ok. 270 kontraktów o łącznej wartości ok. 100 mld złotych. W tym czasie upadłość ogłosiło 13 firm ze 145 realizujących kontrakty dla tego inwestora, co stanowi ok. 9%. Jednakże – zdaniem ministerstwa – firmy te nie utrzymywały się głównie z budowy dróg krajowych w Polsce.

Ministerstwo poinformowało też, że obecnie ogłaszane przetargi, finansowane z nowej perspektywy budżetowej 2014-2020 stwarzają „potencjalną szansę na zniwelowanie strat finansowych na poprzednich kontraktach i poprawę sytuacji finansowej dla każdej firmy budowlanej, która będzie spełniać wymagania GDDKiA.”

„List ministerstwa pokazuje, że rząd i jego agendy traktują wszystkich jednakowo: i byłego premiera, i ambasadorów państw UE i organizacje branżowe, które zwracały się niejednokrotnie z postulatami dotyczącymi zmian w traktowaniu ich przez Generalną Dyrekcję i w zarządzaniu inwestycjami drogowymi” – komentuje Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. „Żałuję, że nasz apel do rządzących wciąż jest aktualny: zacznijcie z nami rozmawiać, nie ignorujcie nas, bo inaczej z sektora budowlanego pozostanie tylko masa upadłości” – kończy swój komentarz Bałdys.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Polski Kongres Drogowy

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Weź udział w szkoleniu!

Elektronizacja zamówień publicznych po zmianach przepisów

dr A. Gawrońska-Baran

Warszawa, 16 stycznia 2019 r.

Więcej >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Podział zamówienia na części a wymóg dotyczący sprzętu do realizacji umowy

Pytanie: Zamawiający ogłasza przetarg nieograniczony z podziałem na 3 części. W zakresie warunku potencjału technicznego określił, że wykonawca może wykazać ten sam sprzęt we wszystkich częściach. Zamawiający sformułował też...

Czytaj więcej »
Wykonawca może oferować własny produkt i nie załączyć karty katalogowej

Pytanie: Zamawiający w przetargu nieograniczonym w formularzu wykaz sprzętu, który należało złożyć wraz z formularzem oferty wymagał od wykonawcy podania nazwy producenta, nazwy, typu/modelu, kodu produktu/numeru katalogowego...

Czytaj więcej »

Aktualności

Ważne aspekty związane z zabezpieczeniem należytego wykonania długoletniej umowy
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy zwiększa szanse powodzenia w realizacji przedsięwzięcia. Niestety zabezpieczenie projektów wieloletnich jest trudne i z reguły kosztowne. Warto natomiast wiedzieć, że inwestycje realizowane w okresie...
Zamawiający nie może sobie pozwolić na wielokrotne wyjaśnianie treści oferty celem jej „ratowania”
Zamawiający nie może w sposób nieuzasadniony prowadzić procedury z wykonawcą poprzez wielokrotne wzywanie do wyjaśnień, w szczególności, gdy wykonawca składa wyjaśnienia niepełne i niekompletne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 sierpnia 2018 r...
12.12.2018 Czytaj więcej »
Od 10 grudnia br. działa tylko produkcyjna wersja miniPortalu
Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że dostęp do testowej wersji miniPortalu został wczoraj zamknięty. 
11.12.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel