Specjalna spółka dokończy autostradę A1

Stan prawny na dzień: 02.07.2013
tir

Powołanie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy odcinka autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice – to główny cel projektu zmiany ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia oraz ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym przygotowanym przez Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Propozycja resortu została spowodowana problemami, jakie pojawiły się podczas realizacji odcinka autostrady A1. Jej wykonawca – firma Alpine Bau – mimo ponagleń ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie wywiązywała się z postanowień umowy. Spowodowało to opóźnienia inwestycji, która według pierwotnego planu miała zakończyć się już w 2010 roku. Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (1692/96/WE), oś autostradowa Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń, która na terenie Polski obejmuje autostradę A1, otrzymała najwyższy priorytet, dlatego resortowi zależy na jak najszybszym jej dokończeniu.

Propozycje Ministerstwa Transportu

Ministerstwo Transportu proponuje, aby rząd powołał drogową spółkę specjalnego przeznaczenia do budowy i eksploatacji autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice. Spółka będzie działać na zasadach rynkowych. Swój zysk będzie mogła przeznaczać na realizację inwestycji lub na podwyższenie swojego kapitału zakładowego zamiast obligatoryjnego przekazania go na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego. Może to prowadzić do uszczuplenia wpływów do KFD i tym samym zmniejszenia środków finansowych na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie autostrad innych niż odcinek A1 Tuszyn – Pyrzowice oraz pozostałych dróg krajowych – ostrzegają eksperci z Krajowego Funduszu Drogowego.

Zmiany oceniane pozytywnie

Organizacje branżowe z entuzjazmem odnoszą się do propozycji resortu – Realizacja autostrady A1 jest tak opóźniona, że każdy pomysł na jej dokończenie zasługuje na poparcie – stwierdził Polski Kongres Drogowy w opinii na temat projektu. Powierzenie tego zadania drogowej spółce specjalnego przeznaczenia daje nadzieję na sprawniejszą realizację kluczowego brakującego odcinka w systemie polskich autostrad – czytamy w opinii PKD. Drogowcy dodają jednak, że pomysł ten wymaga doprecyzowania.

Problemy pojawiły się już wcześniej

Pod koniec czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z wykonawcą tego odcinka A1. Według GDDKiA firma nie wywiązywała się z zawartych umów mimo wielokrotnych wezwań inwestora do kontynuowania budowy. Do wypowiedzenia umowy przyczyniła się także zła sytuacja finansowa centrali konsorcjum. Jeszcze po ogłoszeniu upadłości przez jej austriacką dyrekcję Alpine Bau zapewniała, że dokończy budowane w Polsce odcinki dróg. Spółka zapowiadała, że po chwilowej przerwie wznowi prace na placach budowy. Zapewniała również, że chce regularnie płacić pieniądze zarówno swoim pracownikom jaki i podwykonawcom.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Projekt ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia oraz ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, Polski Kongres Drogowy

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl
Słowa kluczowe:
autostrada A1

Powiązane treści