Poleć znajomemu

Specjalna spółka dokończy autostradę A1

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
tir

Powołanie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy odcinka autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice – to główny cel projektu zmiany ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia oraz ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym przygotowanym przez Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Propozycja resortu została spowodowana problemami, jakie pojawiły się podczas realizacji odcinka autostrady A1. Jej wykonawca – firma Alpine Bau – mimo ponagleń ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie wywiązywała się z postanowień umowy. Spowodowało to opóźnienia inwestycji, która według pierwotnego planu miała zakończyć się już w 2010 roku. Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (1692/96/WE), oś autostradowa Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń, która na terenie Polski obejmuje autostradę A1, otrzymała najwyższy priorytet, dlatego resortowi zależy na jak najszybszym jej dokończeniu.

Propozycje Ministerstwa Transportu

Ministerstwo Transportu proponuje, aby rząd powołał drogową spółkę specjalnego przeznaczenia do budowy i eksploatacji autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice. Spółka będzie działać na zasadach rynkowych. Swój zysk będzie mogła przeznaczać na realizację inwestycji lub na podwyższenie swojego kapitału zakładowego zamiast obligatoryjnego przekazania go na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego. Może to prowadzić do uszczuplenia wpływów do KFD i tym samym zmniejszenia środków finansowych na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie autostrad innych niż odcinek A1 Tuszyn – Pyrzowice oraz pozostałych dróg krajowych – ostrzegają eksperci z Krajowego Funduszu Drogowego.

Zmiany oceniane pozytywnie

Organizacje branżowe z entuzjazmem odnoszą się do propozycji resortu – Realizacja autostrady A1 jest tak opóźniona, że każdy pomysł na jej dokończenie zasługuje na poparcie – stwierdził Polski Kongres Drogowy w opinii na temat projektu. Powierzenie tego zadania drogowej spółce specjalnego przeznaczenia daje nadzieję na sprawniejszą realizację kluczowego brakującego odcinka w systemie polskich autostrad – czytamy w opinii PKD. Drogowcy dodają jednak, że pomysł ten wymaga doprecyzowania.

Problemy pojawiły się już wcześniej

Pod koniec czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z wykonawcą tego odcinka A1. Według GDDKiA firma nie wywiązywała się z zawartych umów mimo wielokrotnych wezwań inwestora do kontynuowania budowy. Do wypowiedzenia umowy przyczyniła się także zła sytuacja finansowa centrali konsorcjum. Jeszcze po ogłoszeniu upadłości przez jej austriacką dyrekcję Alpine Bau zapewniała, że dokończy budowane w Polsce odcinki dróg. Spółka zapowiadała, że po chwilowej przerwie wznowi prace na placach budowy. Zapewniała również, że chce regularnie płacić pieniądze zarówno swoim pracownikom jaki i podwykonawcom.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Projekt ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia oraz ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, Polski Kongres Drogowy

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl
Słowa kluczowe:
autostrada A1
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Zapisz się na webinarium!

Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich oraz doświadczenia zdobytego w konsorcjum

Wnioski z orzeczeń KIO i TSUE     

23 stycznia (wtorek), godz. 11

transmisja online

Zarezerwuj miejsce >> 

Porady

Reguły publikacji ogłoszenia w przypadku unieważnienia postępowania „unijnego”

Pytanie: Zamawiający unieważnił postępowanie o wartości powyżej progów unijnych. Czy ma obowiązek publikacji informacji o unieważnieniu w TED?

Czytaj więcej »
Unieważnienie przetargu z uwagi na brak dofinansowania nie dotyczy środków krajowych

Pytanie: Chcemy ogłosić przetarg nieograniczony na zakup wozów strażackich z możliwością składania ofert częściowych, ponieważ zamierzamy kupić dwa auta. Na jedno z nich staramy się o dofinansowanie ze środków krajowych...

monika-winsche
Monika Winsche
16.01.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Zasada pisemności w praktyce – orzeczenie KIO
Za podpis uważa się niepowtarzalny znak graficzny, charakterystyczny dla danej osoby, indywidualizujący w obrocie prawnym osobę, która go składa i wywodzący się od jej imienia i nazwiska. Podpis ma określony cel – jest potwierdzeniem złożonego...
Oczywiste pomyłki w ofercie podlegają bezwzględnej poprawie
Podanie w ofercie niewłaściwych jednostek miary - tj. „mm”, a nie wymaganych w siwz „ml”, przy określeniu pojemności asortymentu, wpisuje się w kategorię pomyłki pisarskiej, która winna być poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp...
Jak właściwie realizować zamówienia współfinansowane ze środków UE – część I
Perspektywa 2014–2020 jest w pełni realizacji. Wiele podmiotów otrzymuje środki z Unii Europejskiej przeznaczone na realizację konkretnego celu. Na co szczególnie uważać przy procedurze zawierania umowy współfinansowanej? Jakich błędów się...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel