Minimalne standardy przyjmowania plików elektronicznych

Stan prawny na dzień: 23.02.2024
Minimalne standardy przyjmowania plików elektronicznych

Rozporządzenie ws. Krajowych Ram Interoperacyjności określa minimalne standardy przyjmowania plików elektronicznych. Nie wyłącza to możliwości przyjęcia innych formatów, jeśli za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi Zamawiający jest w stanie taki format odczytać.

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp Zamawiający zobowiązany jest m.in. do opisania sposobu przygotowania i składania oferty za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sporządzenie lub przekazanie oferty w sposób niezgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez Zamawiającego stanowi podstawę do jej odrzucenia. Na przykład  odrzuceniu podlega oferta sporządzona w pliku niezgodnym w wymaganiami SWZ, którego Zamawiający nie jest w stanie odczytać, albo oferta, która została podpisana prawidłowo, ale została wysłana mailem, a nie za pomocą systemu przeznaczonego do składania ofert).

W rozpoznawanym przypadku oferta została przekazana w terminie składania ofert za pośrednictwem właściwej platformy zakupowej i możliwe było jej otwarcie przez Zamawiającego.

Kluczowe zasady dotyczące komunikowania się elektronicznie

Uszczegółowienie zasad korzystania z narzędzi i urządzeń komunikacji elektronicznej, nastąpiło w Rozporządzeniu ws. sposobu sporządzania i przekazywania informacji. W szczególności w § 2 ust. 1 Rozporządzenia ws. sposobu sporządzania i przekazywania informacji wskazano, że oferty sporządza się w postaci elektronicznej, w formatach danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, z zastrzeżeniem formatów, o których mowa w art. 66 ust. 1 ustawy Pzp, z uwzględnieniem rodzaju przekazywanych danych. Ostatecznie, akty prawa odsyłają do rozporządzenia Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (dalej "rozporządzenie KRI"). Rozporządzenie to określa:

  • Krajowe Ramy Interoperacyjności,
  • minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej,
  • minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych, w tym:

- specyfikację formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, które mają być stosowane w oprogramowaniu interfejsowym,
- sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przy wymianie informacji,
-  standardy techniczne zapewniające wymianę informacji z udziałem podmiotów publicznych z uwzględnieniem wymiany transgranicznej,
- sposoby zapewnienia dostępu do zasobów informacji podmiotów publicznych dla osób niepełnosprawnych.

Załącznik nr 2 i załącznik nr 3 do Rozporządzenia KRI określają i standaryzują format wymienianych (udostępnianych i otrzymywanych) danych przez systemy teleinformatyczne podmiotów realizujących zadania publiczne. W celu zapewnienia interoperacyjności, zasoby informacyjne powinny być udostępniane w jednym ze standardowych formatów danych określonych w załączniku nr 2 i załączniku nr 3 do wskazanego wyżej rozporządzenia.

Zgodnie z treścią załącznika nr 2 do Rozporządzenia KRI w celu wymiany zasobów informacyjnych przez podmioty realizujące zadania publiczne: do kompresji (zmniejszania objętości) dokumentów elektronicznych stosuje się co najmniej jeden z następujących formatów danych: .zip, .tar, .gz (.gzip) oraz .7Z. W ocenie Izby powyższe oznacza, że w załączniku określono minimalne standardy służące kompresji danych.

Zobowiązania podmiotów publicznych

Izba podzieliła w pełni i przyjęła za własne stanowisko wyrażone w wyroku KIO z 3 sierpnia 2020 roku, sygn. akt KIO 1451/20, zgodnie z którym „Zgodność czy też kompatybilność narzędzi służących z jednej strony do archiwizacji i kompresji dokumentów elektronicznych z narzędziami służącymi z drugiej strony do rozpakowania plików ma prowadzić do osiągnięcia celu, tj. złożenia przez wykonawcę oferty skompresowanej w takim formacie, który umożliwi zamawiającemu, przy zapewnieniu minimum narzędzi, zapoznanie się z jej treścią. Jednocześnie jak wynika z przywołanego już wyżej e-podręcznika Ministerstwa Cyfryzacji "rozpakowanie pliku (wyodrębnienie plików zawartych w archiwum) jest czynnością czysto techniczną, a nie prawną".

Skoro zatem sam ustawodawca przewidział, że podmiot realizujący zadania publiczne ma umożliwić przyjmowanie dokumentów elektronicznych w formatach danych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia KRI, dopuszczając m.in. narzędzie 7-Zip, które zapewnia możliwość rozpakowania pliku w archiwum .rar, a w konsekwencji zapoznania się z oświadczeniem woli wykonawcy, to nie sposób stwierdzić, że Wykonawca składając ofertę skompresowaną w taki sposób uchybił przepisom ustawy Pzp i aktów wykonawczych do niej i że jego oferta winna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Rozporządzenie KRI określa minimalne standardy przyjmowania plików elektronicznych. Nie wyłącza to możliwości przyjęcia innych formatów, jeśli za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi Zamawiający jest w stanie taki format odczytać. Zamawiający w związku z rozpakowaniem oferty nie poniósł dodatkowych kosztów, takie działanie nie spowodowało po stronie Zamawiającego dodatkowych obowiązków, nie przedłużyło procesu otwarcia ofert.

Sygnatura

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 grudnia 2023 r. sygn. akt  KIO 3609/23

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...