Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Ile pieniędzy otrzymała Polska w ramach funduszy europejskich?

Dodano: 7 kwietnia 2021
fundusze europejskie

Fundusze pochodzące z Unii Europejskiej to z pewnością jedna z najważniejszych korzyści, jakie Polska odnosi dzięki obecności we Wspólnocie. Olbrzymie kwoty nie tylko przemawiają do wyobraźni. Przede wszystkim przekładają się na kształt otaczającej nas rzeczywistości. Dzięki nim udaje się realizować tysiące większych i mniejszych projektów – od olbrzymich inwestycji w infrastrukturę po drobne, lokalne inicjatywy związane z promocją kultury czy sztuki. Warto dowiedzieć się, ile wynosiło wsparcie z europejskich funduszy w ostatnim okresie oraz w jaki sposób dystrybuowane są środki. Kapitał jest dostępny dla niemal każdego obywatela Unii: należy jedynie umieć z niego korzystać.

Fundusze europejskie: wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Zazwyczaj temat funduszy europejskich sprowadza się do prezentacji suchych liczb. Nie może to dziwić: olbrzymie sumy stają się częstym elementem gry politycznej, a umiejętność pozyskiwania pochodzących z Brukseli środków staje się jedną z najważniejszych kompetencji samorządowców i polityków na szczeblu centralnym. Idea funduszy europejskich jest jednak nieco inna. Ich podstawowym zadaniem jest wyrównywanie szans, stymulowanie mniej rozwiniętych rynków i polepszanie życia ludzi. Każdy z nas z pewnością zauważa i korzysta z rezultatów pożytkowania środków. W interesie każdego obywatela leży więc poznanie struktury, zasad wydawania i kwot funduszy europejskich. Doskonałym kompendium wiedzy stanie się przygotowany przez ALEO.com e-book Fundusze europejskie. Poradnik”. Ekspercka wiedza pozwoli na łatwiejsze zrozumienie dosyć skomplikowanych mechanizmów i umożliwi efektywne korzystanie ze środków.

Ile pieniędzy z UE otrzymała Polska?

System dystrybuowania środków w ramach budżetu EU opiera się na perspektywach finansowych, czyli trwających 5-7 lat planach finansowych, w ramach których rozliczane są środki, w tym również te adresowane do konkretnych państw i jednostek. Ostatnia perspektywa na lata 2014-2020 była wyjątkowo korzystna dla Polski. Nasz kraj otrzymał łącznie 86,11 miliarda euro, a więc niemal 20% wszystkich środków dystrybuowanych pomiędzy państwami. Tym samym Polska stała się największym beneficjentem tamtej perspektywy budżetowej, wyprzedzając Włochy (44,45 miliarda euro) oraz Hiszpanię (39,88 miliarda euro).

Unijne środki trafiają do Polski od 2004 roku. Również pod tym względem sumy prezentują się wyjątkowo korzystnie: łącznie otrzymaliśmy 181 miliardów euro, w tym aż 116 mld euro zostało przeznaczone na politykę spójności. Krytycy często zwracają przy tym uwagę na odprowadzone do budżetu składki. Również po ich odjęciu suma jest wyjątkowo atrakcyjna: Polska otrzymała od początku swojej obecności w UE 123 mld euro netto.

Jak są dystrybuowane środki w ramach funduszy z UE?

Oczywiście właściwe wydawanie tak olbrzymich środków nie jest prostym zadaniem i jest na dobrą sprawę niemożliwe przy centralnym zarządzaniu. W poprzedniej perspektywie finansowej fundusze europejskie zasilały 6 programów operacyjnych nadzorowanych przez Ministerstwo Rozwoju. Olbrzymie znaczenie ma zwłaszcza Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego realizowano olbrzymie inwestycje infrastrukturalne oraz politykę mającą na celu ochronę klimatu. Na ten cel przeznaczono zdecydowaną większość funduszy (ponad 105 mld zł). Duże nakłady trafiły również do Programu Operacyjnego Inteligentny rozwój (18,47% środków) oraz Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (10,44%). Oprócz  programów centralnych realizowano również 16 programów lokalnych, nadzorowanych przez odpowiednie Urzędy Marszałkowskie.

Fundusze w poszczególnych województwach

Podstawowym założeniem funduszy europejskich jest wyrównywanie szans i umożliwianie gorzej rozwiniętym regionom szybsze niwelowanie różnić w stosunku do bardziej rozwiniętych jednostek. Ciekawie pod tym kątem prezentuje się zestawienie środków, które trafiały do poszczególnych województw. Zdecydowanym liderem okazało się województwo mazowieckie, do którego trafiło 29,9 mld zł,  drugie miejsce zajęło województwo śląskie (23,6 mld zł), trzecie natomiast Małopolska (20,6 mld zł). Widać więc, że zyskiwały przede wszystkim dosyć duże i dobrze rozwinięte gospodarczo ośrodki, w których żyje znaczna część ludności kraju. Tuż za nimi uplasowały się natomiast województwa dolnośląskie (17,6 mld zł) oraz wielkopolskie (16,9 mld zł). Słabiej rozwinięte województwa wschodnie mogły liczyć na dodatkowe wsparcie z programu operacyjnego Polska Wschodnia. Województwo podkarpackie otrzymało łącznie 14,8 mld zł, Lubelszczyzna 15 mld zł, Podlasie ponad 8,5 mld zł.

Artykuł sponsorowany

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Słowa kluczowe:
fundusze europejskie
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Obejrzyj webinarium

Środki ochrony prawnej w nowej ustawie Pzp

21 kwietnia, godz. 10-11

Transmisja online

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Plan postępowań opublikowany w grudniu 2020 roku – czy zastosować do niego nowe regulacje Pzp?

Pytanie: Sesja budżetowa odbyła się 11 grudnia 2020 r. Plan zamówień publicznych zamieściłam na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej 29 grudnia 2020 r. Rozumiem, że nie muszę w styczniu 2021 roku zamieszczać go dodatkowo...

krzysztof-hodt
Krzysztof Hodt
16.04.2021
Czytaj więcej »
Czy przewidując prawo opcji, trzeba od razu zagwarantować w budżecie środki na jej realizację?

Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego (gmina). Czy podpisując umowę na sukcesywne dostawy masy asfaltowej z wykorzystaniem prawa opcji (na poziomie 30% przewidywanych dostaw), musimy mieć zabezpieczone w budżecie...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jak interpretować konieczność bezpośredniego udziału konsorcjanta w realizacji kontraktów, które wykazuje?
Nowe regulacje ustawy Pzp nakładają na zamawiających dodatkowy obowiązek związany z badaniem doświadczenia wykonawców potwierdzanego w ramach umów realizowanych w konsorcjum. Ustawodawca wymaga bowiem wykazania przez taki podmiot robót budowlanych...
Zamawiający może ograniczyć w postępowaniu konkurencję, ale po spełnieniu określonych warunków
Kluczowe dla oceny, czy warunek został określony w proporcjonalny sposób, jest udzielenie odpowiedzi, czy stopień ograniczenia konkurencji uzasadniają potrzeby zamawiającego. Należy także stwierdzić, czy warunek w brzmieniu opisanym przez...
Mediacja i koncyliacja jako sposoby rozwiązania sporów w czasie realizacji umowy o zamówienie
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. wprowadziła do zamówień publicznych możliwość zawierania ugód w drodze pozasądowych metod rozwiązywania sporów – głównie koncyliacji i mediacji. Istotne jest to, że rozwiązania te znajdują...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel