Usługi finansowe to podstawa funkcjonowania we współczesnym świecie. Czasem jednak zdarza się, że podpisujemy pochopnie umowę np. o kredyt lub pożyczkę. Pod wpływem impulsu zakładamy konta bankowe, nie myśląc o konsekwencjach. Na szczęście istnieje możliwość odstąpienia od umowy. Sprawdź, jak to zrobić, zachowując określone terminy.
Skuteczne odstąpienie od umowy nie jest problematyczne, o ile się wie, na co zwrócić uwagę. Najważniejszy akty prawny regulujący możliwość rezygnacji z usług finansowych to ustawa o prawach konsumenta. Od każdej zawartej umowy klient może odstąpić w terminie 14 dni kalendarzowych – niezależnie od tego, gdzie została zawarta.
W przypadku kredytu konsumenckiego istnieje jeszcze ustawa o kredycie konsumenckim. Zgodnie z nią od umowy można odstąpić w ciągu 14 dni od daty podpisania dokumentów. Bank nie powinien pobierać za to dodatkowych opłat. Wyjątkiem są odsetki naliczone za okres rzeczywistego użytkowania pieniędzy przez klienta.
Co zrobić, aby procedura odstąpienia od umowy została uznana za ważną? Przede wszystkim należy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Można zrobić to osobiście w danym oddziale, wysłać listem poleconym do banku lub instytucji finansowej bądź drogą elektroniczną.
Instytucje często dołączają do umowy gotowy formularz odstąpienia. Ważne, aby w oświadczeniu zawarte zostały następujące informacje:
Jeśli w trakcie trwania kontraktu powstały jakieś należności, należy je obowiązkowo uregulować. Rezygnacja z umowy związanej z usługami finansowymi nie zwalnia z konieczności zapłaty za świadczone usługi.
Jak wspominaliśmy, standardowy termin na odstąpienie od umowy to 14 dni kalendarzowych. W praktyce może być jednak inaczej, w zależności od usług świadczonych przez daną instytucję:
Jeśli bank pobrał z góry opłaty i prowizje, musi obowiązkowo oddać je klientowi. Wyjątkiem są koszty urzędowe, takie jak opłaty notarialne.
Umowy finansowe często powiązane są z dodatkowymi produktami, np. kartą kredytową, ubezpieczeniem kredytu lub programem lojalnościowym. Odstąpienie od umowy sprawia, że automatycznie wygasają wszystkie powiązane z nią usługi poboczne. Jeśli więc np. zrezygnujesz z kredytu gotówkowego, przypisane do niego ubezpieczenie wygaśnie.
W przypadku odstąpienia od umowy finansowej instytucja i klient często muszą się rozliczyć. Zwykle odbywa się to poprzez przelew krajowy. Bank musi wysłać należne środki do klienta w terminie do 30 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Przelew powinien trafić na konto klienta w ciągu jednego dnia roboczego od jego nadania. Czasem jednak może to potrwać dłużej (np. gdy odstąpienie wymaga dodatkowej weryfikacji).
W takiej sytuacji pole do manewru jest mocno ograniczone. Każdą sprawę rozpatruje się indywidualnie, ponieważ banki mają różne podejście do rozwiązywania sporów. Można spróbować jednego z trzech rozwiązań:
Chcesz przekazać pożyczone środki na rachunek banku, aby rozwiązać umowę? Instytucja wówczas ma obowiązek zwrócić pobrane opłaty i prowizje. Jeśli terminy zwrotu pokrywają się z dniami wolnymi od pracy, warto wiedzieć, jak działają przelewy w weekend.
Umiejętność odstępowania od umowy jest niezwykle ważna, aby świadomie korzystać z usług finansowych. Znając swoje prawa i obowiązki, możesz uniknąć pułapek. Zwłaszcza tam, gdzie umowy dotyczą długoterminowych zobowiązań.