Sygn. akt: KIO 4074/24
WYROK
Warszawa, dnia 25 listopada 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Ewa Sikorska
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21
listopada 2024 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 listopada 2024 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Ever Medical Care Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, Ever Cleaning Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego –
Mazowiecki Szpital Bródnowski Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie
Uczestnik postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego: wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia: Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością
w Łodzi, Naprzód
Marketing Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością w Łodzi
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Mazowieckiemu Szpitalowi
Bródnowskiemu Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie – w zakresie
części 1. zamówienia – unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, ujawnienie
wyjaśnień ceny oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Naprzód Marketing Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Łodzi,
Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Łodzi i dokonanie
ponownej oceny ofert;
2. kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Mazowiecki Szpital Bródnowski
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego:
kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) oraz kwotę 34 zł 00 gr (słownie: trzydzieści
cztery
złote zero groszy), poniesione przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Ever Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Warszawie,
Ever Cleaning Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie
tytułem – odpowiednio – wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika i opłaty skarbowej
od dwóch pełnomocnictw,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), poniesioną przez
zamawiającego – Mazowiecki Szpital Bródnowski Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie – tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od zamawiającego – Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie – na rzecz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Ever Medical Care Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie, Ever Cleaning Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie – kwotę 18 634 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset trzydzieści cztery złote zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego, poniesione z tytułu – odpowiednio – wpisu od odwołania, wynagrodzenia
pełnomocnika i opłaty skarbowej od dwóch pełnomocnictw
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), na niniejszy wyrok, w terminie 14 dnia od
dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie – sądu zamówień publicznych.
…………………………………..
Sygn. akt: KIO 4074/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Mazowiecki Szpital Bródnowski Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Warszawie – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest kompleksowa usługa utrzymania w czystości i
dezynfekcji obszarów i pomieszczeń Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego Sp. z o.o. wraz
z filiami.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 roku, poz. 1320), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 4 listopada 2024 r. wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Ever Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie, Ever
Cleaning Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie (dalej: odwołujący) wnieśli
odwołanie wobec niezgodnego z przepisami ustawy P.z.p. wyboru jako najkorzystniejszej dla
części 1. zamówienia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Naprzód
Marketing Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Naprzód Hospital Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością (zwanych dalej także „Konsorcjum Naprzód” lub
„przystępującym”), która to oferta powinna zostać odrzucona jako oferta zawierająca rażąco
niską cenę, zaniechania odrzucenia tej oferty, zaniechania odtajnienia wyjaśnień ceny
złożonych przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Naprzód Marketing
Sp. z o.o. o
raz Naprzód Hospital Sp. z o.o., jak też zaniechanie udostępnienia odwołującemu
całości dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie ze
złożonym wnioskiem.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 18 ust. 1-3 ustawy P.z.p. w zw. z w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993
r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez
zaniechanie ujawnienia i przekazania o
dwołującemu wyjaśnień ceny oferty złożonych przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Naprzód Marketing Sp. z o.o. oraz
Naprzód Hospital Sp. z o.o., a w konsekwencji prowadzenie przedmiotowego postępowania o
udzielenie zamówienia niezgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz
podstawowymi zasadami, bez zachowania w nim uczciwej konkurencji oraz przejrzystości,
ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutu nr 1 i dotyczącego go żądania:
2. art. 74 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie przekazania
o
dwołującemu całości dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
pomimo złożonej prośby,
3. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy lub art. 224 ust. 6 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Naprzód Marketing Sp. z o.o.
oraz Naprzód Hospital Sp. z o.o., pomimo że oferta ta zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia i/lub wykonawca nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie,
lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. przekazania o
dwołującemu całości dokumentacji postępowania – w całym zakresie
dotychczas mu nieprzekazanym,
3. powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz ujawnienia wyjaśnień ceny oferty
złożonych przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Naprzód Marketing
Sp. z o.o. oraz Naprzód Hospital Sp. z o.o. lub – w przypadku nieuwzględnienia zarzutu i
żądania ujawnienia ww. wyjaśnień – nakazanie odrzucenia oferty złożonej przez tych
wykonawców jako zawierającej rażąco niską cenę,
4. zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Odwołujący podniósł, że ma interes we wniesieniu odwołania, ponieważ jest
przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie objętym przedmiotem zamówienia i złożył
w postępowaniu ofertę, która powinna była zostać uznana za ofertę najkorzystniejszą również
dla części 1. zamówienia, a z odwołującym powinna zostać zawarta stosowna umowa na
wykonanie tej części zamówienia. Jednak w wyniku naruszenia przez zamawiającego
wskazanych powyżej przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych interes odwołującego w
uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku i szkody w postaci utraty możliwości uzyskania
zamówienia, a zatem osiągnięcia zysku z tytułu jego wykonania. W szczególności odwołujący
– pomimo przekonania (ze względu na wysokość ceny oferty Konsorcjum Naprzód, znacznie
odbiegającą od wyceny odwołującego oraz wartości szacunkowej zamówienia), że w ofercie
Konsorcjum Naprzód została zaoferowana cena rażąco niska – nie ma możliwości
zweryfikowania prawidłowości wyceny oferty złożonej przez Konsorcjum Naprzód w tym jej
zgodności z wymaganiami specyfikacji warunków zamówienia i przepisami prawa, z uwagi na
bezprawną czynność utajnienia wyjaśnień dotyczących ceny tej oferty. W konsekwencji za
ofertę najkorzystniejszą zamawiający uznał ofertę podlegającą odrzuceniu, zamiast oferty
o
dwołującego, co wprost narusza interes odwołującego i powoduje szkodę w postaci braku
możliwości uzyskania zamówienia i osiągnięcia w wyniku jego realizacji spodziewanego zysku.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 20 listopada 2024 roku wniósł o
oddalenie odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpili wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Łodzi, Naprzód Marketing Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Łodzi. Przystępujący poparli stanowisko zamawiającego i wnieśli o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
W pkt. 15.4.4. i 15.14 specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) zamawiający zawarł
zasady zastrzeżenia dokumentów. Zgodnie ze wskazanymi postanowieniami wykonawca
powinien szczegółowo wykazać:
1) że informacja stanowi inną informację posiadającą wartość gospodarczą, np. poprzez
wskazanie, które z podanych danych zawarte w tych dokumentach stanowią taką wartość,
2) czy
informacja jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie jest
powszechnie znana osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie jest
łatwo dostępna dla takich osób (w szczególności czy w/w informacje nie są dostępne na
stronach internetowych),
3) czy uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności (poprzez wskazanie
sposobu ochrony fizycznej dokumentów np. monitoring, sejfy oraz ochrony prawnej np. umowy
cywilnoprawne z pracownikami dot. zachowania tajemnicy, odpowiednie akty wewnętrzne
dotyczące obiegu dokumentów),
4) czy wykorzystanie lub ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
następuje za zgodą uprawnionego do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi i nie
narusza obowiązku ograniczenia ich wykorzystywania lub ujawniania wynikającego z ustawy,
czynności prawnej lub z innego aktu (dowód: SWZ).
Zamawiający oszacował wartość zamówienia w zakresie części 1. na kwotę
448,40 zł, co stanowi równowartość 1 641 855,55 euro.
W postępowaniu na część 1. wpłynęły 2 oferty:
oferta przystępującego z ceną: 5 744 404,35 zł,
oferta odwołującego z ceną: 7 166 256,88 zł
(dowód: protokół postępowania)
Pismem z dnia 25 września 2024 roku zamawiający poinformował o poprawieniu
omyłek w ofercie przystępującego, wskazując, co następuje:
(…) Zamawiający poprawia w specyfikacji asortymentowo cenowej kolumnę „Wartość usługi
netto za 33
miesiące” oraz kolumnę „Wartość usługi brutto za 33 miesiące” w części nr 1 na:
„wartość usługi netto za 33 miesiące”
472 527,00 zł
„Wartość usługi brutto za 33 miesiące”
581 208,21 zł
Zamawiający w/w kwoty z pozycji „Sprzątanie interwencyjne pozostałych, nie objętych w
Zamówieniu obszarów i pomieszczeń Zamawiającego (tj. kliniki i oddziały Szpitala) Uwaga:
szacowana, dodatkowa powierzchnia tych obszarów może wynosić do 10% powierzchni
c
ałkowitej ujętej w Opisie Przedmiotu Zamówienia” dodaje do sumy zestawienia łącznej ceny
zamówienia, która wynosi 6 325 612,60 zł.
W konsekwencji dokonanych poprawek zmianie uległa wartość netto i wartość brutto oferty
Wykonawcy
Wskazanym w formularzu ofertowym stanowiącym załącznik nr 3 do SWZ w części nr 1
Część 1
Łączna wartość netto za realizacje przedmiotu zamówienia: 5 212 068,83 zł
Łączna wartość brutto za realizacje przedmiotu zamówienia: 6 325 612,60 zł, w tym podatek
VAT w stawce: 23% oraz 8%
(dowód: pismo z dnia 25 września 2024 roku).
Pismem z dnia 27 września 2024 roku zamawiający wezwał przystępującego do
złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny (dowód: pismo z dnia 27 września 2024
roku).
Pismem z dnia 2 października 2024 roku zamawiający unieważnił czynność wezwania
przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny (dowód: pismo z dnia 2
października 2024 roku).
Pismem z dnia 2 października 2024 roku zamawiający ponownie wezwał
przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny (dowód: pismo z dnia 2
października 2024 roku).
W wyznaczonym terminie przystępujący złożył wyjaśnienia w zakresie zaoferowanej
ceny. Przystępujący zastrzegł złożone wyjaśnienia jako tajemnicę przedsiębiorstwa,
wskazując, co następuje:
Niniejszym na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na potrzeby postępowania na:
„Kompleksowa usługa utrzymania w czystości i dezynfekcji obszarów i pomieszczeń
Mazowieckiego szpitala Bródnowskiego Sp. z o.o. wraz z filiami MSB/PN/57/07/2024”,
Wykonawca utajnia zarówno sam dokument wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny jak i
dokumen
ty dołączone do tych wyjaśnień.
Dokumenty objęte w ofercie klauzulą „Tajemnica przedsiębiorstwa” nie zostały ujawnione do
publicznej wiadomości w danym zakresie, a Wykonawca Naprzód Hospital Sp. z o.o. oraz
Naprzód Marketing Sp. z o. podjął w stosunku do tych informacji niezbędne działania w celu
zachowania ich w poufności.
Zgodnie z treścią art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, pod pojęciem
tajemnicy przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o
ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. Aby daną informację uznać
za tajemnicę przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione następujące warunki:
1. informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub
inny posiadający wartość gospodarczą,
2. informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
3. podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
Za informację organizacyjną przyjmuje się całokształt doświadczeń i wiadomości przydatnych
do prowadzenia przedsiębiorstwa, niezwiązanych bezpośrednio z cyklem produkcyjnym.
Nadto informacja stanowiąca tajemnicę przedsiębiorstwa nie może być ujawniona do
wiadomości publicznej, co oznacza, nie może to być informacja znana ogółowi lub osobom,
które ze względu na prowadzoną działalność są zainteresowane jej posiadaniem.
Biorąc pod uwagę wyżej zacytowaną legalną definicję tajemnicy przedsiębiorstwa należy
stwierdzić, iż część oferty zastrzeżona Naprzód Hospital Sp. z o.o. oraz Naprzód Marketing
Sp. z o.o. jest prawidłowo utajniona
Dodatkowe wyjaśniania dot. ceny oferty, jako informacja o sposobie kalkulacji ceny ofertowej,
przedstawia samodzielną wartość handlową w stopniu uzasadniającym konieczność ochrony
tej informacji przed bezprawnym ujawnieniem. Ekonomiczna wartość tej informacji wynika z
faktu, że zawiera ona dane, które pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat aktywności
gospodarczej przedsiębiorcy, z kolei konkurenci mogliby pozyskać informacje, na podstawie
których mogliby przewidywać stosowaną przez wykonawcę strategię budowania ceny,
oferować ceny niższe, czy wprost stosować tę strategię. Pozyskanie tych danych przez
konkurentów dawałoby im przewagę na rynku w przyszłych przetargach. Powyższe prowadzi
do wniosku, że informacje, o których mowa, mają – w świetle zasad logiki i doświadczenia
życiowego – wartość gospodarczą dla wykonawcy. Przekazane informacje NIE są ogólnie
znane lub łatwo dostępne. Co więcej informacje, wynikające z orzeczeń o niepełnosprawności
tj. sam fakt niepełnosprawności, jak i stopień niepełnosprawności, stanowią dane wrażliwe w
rozumieniu art. 9 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
Dane takie podlegają szczególnej ochronie i pracodawca zobowiązany jest do przetwarzania
ich w sposób zgodny z prawem, w szczególności do nieudostępniania osobom trzecim.
Dlatego wgląd do tych dokumentów może mieć jedynie Zamawiający. Udostępnienie tych
da
nych podmiotom, nieuprawnionym stanowi przestępstwo w rozumieniu art. 107 ustawy o
ochronie danych osobowych.
Należy wskazać, iż informacje zawarte w wyjaśnieniach zostały opracowane w odniesieniu do
konkretnej, indywidualnej sytuacji dotyczącej zamawiającego oraz w odniesieniu do
specyficznych warunków i wymagań przedmiotowego postępowania pn.: „Kompleksowa
usługa utrzymania w czystości i dezynfekcji obszarów i pomieszczeń Mazowieckiego szpitala
Bródnowskiego Sp. z o.o. wraz z filiami MSB/PN/57/07/2024”. Istotą tych informacji jest
opracowany szczegółowy sposób działania, tak, aby mógł być osiągnięty cel w postaci
prawidłowego i konkurencyjnego wykonania usługi. Wykonawcy opracowali własne
rozwiązanie organizacyjne i technologiczne oraz własne metody uzyskiwania oszczędności w
proce
sie sprzątania, które dają im przewagę konkurencyjną na rynku. Utrata tej przewagi
spowoduje ogromne straty finansowe dla Wykonawców. Wieloletnie doświadczenie zdobyte
przez Wykonawcę pozwala na zaoferowanie wykonywania usług na możliwie najwyższym
poziomi
e, przy wykorzystaniu zdobytej wiedzy oraz metod działania do wymagań
zamawiającego i specyfiki przedmiotu zamówienia. Wiedza w zakresie metod wykonywania
usługi, jaką dysponuje Wykonawca stanowi jedną z najistotniejszych jej wartości, pozwala na
zoptymali
zowanie kosztów oraz maksymalizację zysków. Wobec powyższego, w/w informacje
stanowią, także wartość gospodarczą przedsiębiorstwa, gdyż obrazują rozwiązania
zastosowane przy kalkulacji ceny oferty Wykonawcy.
Zastrzeżona część oferty nie została ujawniona do wiadomości publicznej. Dodatkowo
Wykonawca Naprzód Hospital Sp. z o.o. oraz Naprzód Marketing Sp. z o. podjął w stosunku
do utajnionych w ofercie informacji niezbędne działania w celu zachowania ich w tajemnicy.
Wykonawca Naprzód Hospital Sp. z o.o. oraz Naprzód Marketing Sp. z o. posiada wewnętrzne
procedury, ażeby jej pracownicy zachowali w poufności informacje, z którymi zetknęli się
podczas wykonywania obowiązków służbowych, tak by nie zostały udostępnione podmiotom
wykonującym działalność konkurencyjną na rynku. Podjęte przez Wykonawców działania mają
charakter konkretny i rozsądny. Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa w postaci kalkulacji ceny
oferty uwzględniających koszty świadczenie usługi dla konkretnego Zamawiającego odbywa
się poprzez wymóg zachowania poufności przez pracowników Wykonawców mających dostęp
do tych informacji, stosowania umownych klauzul zachowania poufności oraz zastrzeganie
tajemnicy przedsiębiorstwa na podstawie art. 18 ust. 3 Pzp.
Wskazuję, że Wykonawca wdrożył procedury zmierzające do zachowania tajemnicy
przedsiębiorstwa ww. dokumentów i zapewniła organizację oraz środki techniczne takie jak:
a) zobowiązanie Pracowników, którzy mają dostęp do danych mogących stanowić tajemnicę
przedsiębiorstwa (w tym kalkulacji ofert) do zachowania tych danych w poufności (w
załączeniu wzór oświadczenia);
b) kontrola dostępu do pomieszczeń będących w posiadaniu Spółki za pomocą karty
magnetycznej;
c) monitoring pomieszczeń i systemy alarmowe;
d) przechowywanie wiadomości na serwerze z hasłem dostępu;
e) pełna identyfikacja użytkowników logujących się do sieci firmowej (loginy użytkownika z
hasłem, historia logowań, bezpieczne hasła z koniecznością ich zmiany co jakiś czas);
f) zabezpieczenie sieci: zapory sieciowe - firewall, systemy antywirusowe, korzystanie z
wirtualnej sieci prywatnej VPN.
Wobec powyższego należy podkreślić, że zastrzeżone informacje korzystają z ochrony jako
tajemnica przedsiębiorstwa i jako takie nie mogą być udostępniane podmiotom trzecim.
Dodatkowo Wykonawca zastrzega dokumenty takie jak .zaświadczenia administratora
systemów informatycznych o stosowanych przez Wykonawcę zabezpieczeniach poufności
danych, wzór umowy o poufności stosowany w Grupie kapitałowej Wykonawcy, wyciąg z
Regulaminu P
racy Wykonawcy dotyczący przestrzegania tajemnicy służbowej, wyciąg z
Kodeksu Etyki w zakresie naruszenia poufności i tajemnicy handlowej. Są to wewnętrzne
dokumenty wykonawcy, stanowiące część polityki poufności dlatego posiadają wartość
gospodarczą. Ich ujawnienie do wiadomości podmiotom konkurencyjnym naraziłoby
wykonawcę na szkodę albowiem podmioty konkurencyjny nie powinny wiedzieć jaką politykę
poufności wróżył podmiot konkurencyjny albowiem mogą te informacje wykorzystać aby
ułatwić sobie pozyskiwanie danych poufnych konkurenta.
Załączniki:
1.zaświadczenia administratora systemów informatycznych o stosowanych przez Wykonawcę
zabezpieczeniach poufności danych,
2. wzór umowy o poufności stosowany w Grupie kapitałowej Wykonawcy,
3. wyciąg z Regulaminu Pracy Wykonawcy dotyczący przestrzegania tajemnicy służbowej,
4. wyciąg z Kodeksu Etyki w zakresie naruszenia poufności i tajemnicy handlowej,
5. wyjaśnienia, w tym dowody dotyczących wyliczenia ceny w złożonej ofercie w Postępowaniu
(dowód: „Uzasadnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa” z dnia 7
października 2024 roku)
Zamawiający pismem z dnia 18 października 2024 roku poinformował o ujawnieniu
uzasadnienia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, wskazując, co następuje:
Zamawiający informuje, iż na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), „Nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca,
wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz
wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie
może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.”
Zamawiający wezwał Wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W odpowiedzi na
wezwanie Zamawiającego Wykonawca przesłał uzasadnienie informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa wraz z wyjaśnieniami. Stosowne uzasadnienie zastrzeżenia
informacji s
tanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa nie może być zastrzeżone, gdyż podlega
weryfikacji innych wykonawców.
Z przepisu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 1233) definiującej pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa wynika, że przez
tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o
ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. Zasady zastrzeżenia
dokumentów wskazane są w pkt 15.4.4 i 15.14 SWZ. Wykonawca powinien więc szczegółowo
wykazać:
że informacja stanowi inną informację posiadającą wartość gospodarczą, np. poprzez
wskazanie, które z podanych danych zawarte w tych dokumentach stanowią taką wartość,
czy informacja jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie
jest powszechnie znana osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie jest
łatwo dostępna dla takich osób (w szczególności czy w/w informacje nie są dostępne na
stronach internetowych),
czy uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności (poprzez
wskazanie sposobu ochrony fizycznej dokumentów np. monitoring, sejfy oraz ochrony prawnej
np. umowy cywilnoprawne z pracownikami dot. zachowania tajemnicy, odpowiednie akty
wewnętrzne dotyczące obiegu dokumentów),
czy wykorzystanie lub ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
następuje za zgodą uprawnionego do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi i nie
narusza obowiązku ograniczenia ich wykorzystywania lub ujawniania wynikającego z ustawy,
czynności prawnej lub z innego aktu.
Brak wykazania bądź niewystarczające wyjaśnienia i dowody, iż informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji będzie powodowało, iż art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych nie
będzie miał zastosowania, a dokumenty (informacje), które zostały w nieprawidłowy sposób
zastrzeżone zostaną udostępnione innym Wykonawcom oraz podmiotom składającym
wniosek o ich udostępnienie.
Mając na względzie treść art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, należy
stwierdzić, że to na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania zamawiającemu przesłanek
zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Oznacza to, że rolą zamawiającego
w toku badania ofert jest ustalenie czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał i udowodnił, że
zastrzeżone informacje w istocie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Należy zwrócić uwagę
na nałożony przez Ustawodawcę obowiązek wykazania, który oznacza coś więcej aniżeli
wyjaśnienie (uzasadnienie) przyczyn co do objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa. Z całą
pewnością za wykazanie nie może zostać uznane ogólne uzasadnienie, sprowadzające się de
facto do przytoczenia jedynie elementów definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa,
wynikającej z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz do przywołania
treści art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Ustawodawca w art. 18 ust. 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych wskazał również na moment, w którym powinno nastąpić
wykazanie skuteczności zastrzeżenia. Stwierdzenie: "jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem
takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał" oznacza, że
wykazanie przesłanek uzasadniających zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa, dla uznania
skuteczności zastrzeżenia, musi nastąpić równocześnie ze złożeniem dokumentów
zawierających tajemnicę. Zaznaczyć należy, że badaniu przez Izbę podlega czynność
zamawiającego polegająca na ocenie przedstawionego przez wykonawcę uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, Izba nie docieka natomiast, czy zastrzeżone
informacje obiektywnie stanowią lub mogą stanowić informacje podlegające ochronie.
Rozstrzygnięcie sporu przez Izbę polega na odpowiedzi na pytanie: Czy zamawiający
prawidłowo uznał, że wykonawca w ustawowym terminie uzasadnił w sposób wystarczający
dokonane przez siebie zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa? Nie jest też rolą
zamawiającego ocena, czy określone informacje mogą potencjalnie stanowić tajemnicę
przedsiębiorstwa. Zadaniem zamawiającego jest natomiast zbadanie, czy wykonawca
należycie uzasadnił zastrzeżenie informacji, gdyż to jakość tego uzasadnienia decyduje o tym,
czy w jawnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego określone informacje mogą
pozostać niejawne (tak też: Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 04 października 2021
r., sygn. akt: KIO 2551/21 oraz KIO 2573/21).
Zasada jawności postępowania jest jedną z podstawowych zasad obowiązujących w systemie
zamówień publicznych, a ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem o
udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą, co
wynika z art. 8 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wyjątki od zasady jawności określa
art. 8 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz
wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie może być zastrzeżone jako
tajemnica przedsiębiorstwa, bowiem służy ono weryfikacji prawidłowości wykazania przez
wykonawcę objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa przekazywanych informacji.
Nie jest więc możliwe zastrzeżenie wywodu wykazującego wystąpienie tajemnicy, gdyż
Zamawiający w formularzu ofertowym wskazał konieczność przedstawienia stosownego
uzasadnienia zastrzeżenia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, więc jest to
d
okument jawny, do którego ma każdy dostęp.
W tej sytuacji Zamawiający informuje, iż nie może uznać za skuteczne dokonanego przez
Wykonawcę zastrzeżenia: uzasadnienia informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa i
odtajnia treści w niej zawarte (dowód: pismo z dnia 18 października 2024 roku).
Pismem z dnia 23 października 2024 roku zamawiający poinformował o wyborze, jako
najkorzystniejszej, oferty przystępującego (dowód: pismo z dnia 23 października 2024 roku).
Izba
zważyła, co następuje:
Odwołanie należy uznać za uzasadnione w zakresie zarzutu naruszenia art. 18 ust. 1-
3 ustawy P.z.p. w zw. z w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie ujawnienia
i przekazania o
dwołującemu wyjaśnień ceny oferty złożonych przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie Naprzód Marketing Sp. z o.o. oraz Naprzód Hospital Sp. z o.o.
W związku z tym, że pozostałe zarzuty odwołanie zostały podniesione jedynie na
wypadek nieuwzględnienia zarzutu wskazanego wyżej, Izba pozostawiła te zarzuty bez
rozpoznania.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, ze odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. Okoliczność ta nie była
pomiędzy stronami sporna.
W ocenie Izby przystępujący dokonał zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa
wyjaśnień zaoferowanej ceny, nie wykazując wszystkich niezbędnych przesłanek takiego
zastrzeżenia, wskazanych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, do
którego to przepisu referuje art. 18 ust. 3 ustawy P.z.p.
Izba wskazuje, że jedną z zasad udzielania zamówień publicznych, zawartą w art. 18
ust. 1 ustawy P.z.p., jest jawność postępowania o udzielenie zamówienia. Zasada ta
gwarantuje transparentność prowadzonego postępowania i pozwala na urzeczywistnienie
zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Odstępstwo od tej zasady,
zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy P.z.p., może zostać ograniczone tylko w przypadkach
określonych w ustawie.
Stosownie do art. 18 ust. 3 ustawy P.z.p., nie ujawnia się informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233
), jeżeli wykonawca, wraz z
przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał,
że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może
zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz. U. z 2022 roku, poz. 1233
), przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze
ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z
informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w
celu utrzymania ich w poufności.
Tym samym, określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli
spełniają łącznie trzy warunki:
mają charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiadają
wartość gospodarczą,
informacje te jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo
dostępne dla takich osób
podjęto w stosunku do nich działania w celu zachowania poufności.
Powyższe zostało potwierdzone wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 3 października
2000 r. (I CKN 304/00).
Wskazany wyżej przepis ustawy jest pochodną brzmienia art. 2 pkt 1 dyrektywy
2016/943 Parlamentu Europejskiego i Rady z 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego
know-
how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich
bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem, zgodnie z
którym, aby
zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa należy wykazać następujące przesłanki:
a)
zastrzeżone informacje muszą być poufne w tym sensie, że jako całość lub w szczególnym
zestawie i zbiorze ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne dla osób z kręgów,
które zwykle zajmują się tym rodzajem informacji;
b)
mają wartość handlową dlatego, że są objęte tajemnicą;
c)
poddane zostały przez osobę, która zgodnie z prawem sprawuje nad nimi kontrolę,
rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich w tajemnicy.
Z powyższego wynika, że tajemnicę przedsiębiorstwa mogą stanowić tylko takie
informacje, które posiadają wartość gospodarczą. I tak w motywach wskazanej dyrektywy
wskazano, że jednolita definicja tajemnicy przedsiębiorstwa – przyjęta w unijnych porządkach
prawnych
– powinna uwzględniać know-how, informacje handlowe i informacje techniczne – a
niniejsze informacje powinny mieć rzeczywistą lub potencjalną wartość handlową, powinny to
być informacje o wartości handlowej, a ich bezprawne pozyskiwanie, wykorzystywanie lub
ujawnianie może spowodować szkody dla interesów osoby, która zgodnie z prawem sprawuje
nad nimi kontrolę, szkodząc jej naukowemu lub technicznemu potencjałowi, interesom
gospodarczym lub finansowym, pozycji strategicznej lub zdolności do konkurowania.
Ciężar wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
spoczywa na wykonawcy, który takiego zastrzeżenia dokonuje, co oznacza, że wykonawca
winien wykazać istnienie wszystkich wskazanych wyżej przesłanek uzasadniających
dokonanie zastrzeżenia.
W ocenie Izby przystępujący nie wykazał, że zastrzeżone przez niego informacje
posiadają wartość gospodarczą. W uzasadnieniu dokonanego zastrzeżenia przystępujący w
tym zakresie wskazał na następujące okoliczności:
Dodatkowe wyjaśniania dot. ceny oferty, jako informacja o sposobie kalkulacji ceny
ofertowej, przedstawia samodzielną wartość handlową w stopniu uzasadniającym
konieczność ochrony tej informacji przed bezprawnym ujawnieniem. Ekonomiczna wartość tej
informa
cji wynika z faktu, że zawiera ona dane, które pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat
aktywności gospodarczej przedsiębiorcy, z kolei konkurenci mogliby pozyskać informacje, na
podstawie których mogliby przewidywać stosowaną przez wykonawcę strategię budowania
ceny, oferować ceny niższe, czy wprost stosować tę strategię. Pozyskanie tych danych przez
konkurentów dawałoby im przewagę na rynku w przyszłych przetargach. Powyższe prowadzi
do wniosku, że informacje, o których mowa, mają – w świetle zasad logiki i doświadczenia
życiowego – wartość gospodarczą dla wykonawcy (…)
Należy wskazać, iż informacje zawarte w wyjaśnieniach zostały opracowane w
odniesieniu do konkretnej, indywidualnej sytuacji dotyczącej zamawiającego oraz w
odniesieniu do specyficznych warunków i wymagań przedmiotowego postępowania pn.:
„Kompleksowa usługa utrzymania w czystości i dezynfekcji obszarów i pomieszczeń
Mazowieckiego szpitala Bródnowskiego Sp. z o.o. wraz z filiami MSB/PN/57/07/2024”. Istotą
tych informacji jest opracowany szczegółowy sposób działania, tak, aby mógł być osiągnięty
cel w postaci prawidłowego i konkurencyjnego wykonania usługi. Wykonawcy opracowali
własne rozwiązanie organizacyjne i technologiczne oraz własne metody uzyskiwania
oszczędności w procesie sprzątania, które dają im przewagę konkurencyjną na rynku. Utrata
tej przewagi spowoduje ogromne straty finansowe dla Wy
konawców. Wieloletnie
doświadczenie zdobyte przez Wykonawcę pozwala na zaoferowanie wykonywania usług na
możliwie najwyższym poziomie, przy wykorzystaniu zdobytej wiedzy oraz metod działania do
wymagań zamawiającego i specyfiki przedmiotu zamówienia. Wiedza w zakresie metod
wykonywania usługi, jaką dysponuje Wykonawca stanowi jedną z najistotniejszych jej
wartości, pozwala na zoptymalizowanie kosztów oraz maksymalizację zysków. Wobec
powyższego, w/w informacje stanowią, także wartość gospodarczą przedsiębiorstwa, gdyż
obrazują rozwiązania zastosowane przy kalkulacji ceny oferty Wykonawcy.
W ocenie Izby wskazany wyżej fragment uzasadnienia dokonanego zastrzeżenia
charakteryzuje się zbyt wysokim stopniem lakoniczności, by móc uznać go za skuteczne
wykazanie, że zastrzeżone informacje mają wartość gospodarczą. Podkreślić należy, że
wykonawca
w składanych wyjaśnieniach wskazuje na ogół różnego rodzaju informacje, z
których każda może mieć inne znaczenie gospodarcze i w inny sposób kształtuje sytuację
rynkową wykonawcy. Określenie ich wszystkich jednym sformułowaniem jako strategia
budowania ceny należy uznać za zbyt ogólne. Ponadto jedynym uzasadnieniem mającym
wykazać fakt, że zastrzeżone informacje mają wartość gospodarczą dla przystępującego jest
stwierdzenie, iż ich pozyskanie przez konkurentów dałoby im przewagę w przyszłych
przetargach. Przystępujący nie wyjaśnił przy tym, na czym polega unikalność zastosowanej
przez niego strategii cenowej ani też w jaki sposób na podstawie tych informacji inni
w
ykonawcy mogliby oferować niższe ceny.
Ponadto przystępujący sam przyznaje, że informacje zawarte w wyjaśnieniach zostały
opracowane w odniesieniu do konkretnej, indywidualnej sytuacji dotyczącej zamawiającego
oraz w odniesieniu do specyficznych warunków i wymagań przedmiotowego postępowania. W
tym miejscu Izba wskazuje, iż zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17
listopada 2022 roku, sygn. akt C-
51/24, motyw 78, nie można przypisać wartości gospodarczej
informacjom, które są istotne w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia, ale nie mają
takiej wartości w szerszym kontekście działalności wykonawcy. Co prawda wykonawca w
dalszej części wyjaśnień wskazuje na własne rozwiązanie organizacyjne i technologiczne oraz
własne metody uzyskiwania oszczędności w procesie sprzątania, które dają im przewagę
konkurencyjną na rynku, niemniej jednak sformułowania te są bardzo ogólne i nie dają żadnej
wiedzy w zakresie tego, na czym polega oryginalność zastosowanych rozwiązań.
Podkreślenia wymaga, że przedmiotem zamówienia jest usługa sprzątania, czyli usługa o
powszechnym charakterze, niewymagająca tworzenia indywidualnych koncepcji o charakterze
twórczym, zaś zastosowane metody oszczędności muszą być zgodne z powszechnie
obowiązującymi przepisami prawnymi. Tym samym, w ocenie Izby, przystępujący nie wykazał
gospodarczej
wartości zastrzeżonych informacji.
Odnosząc się do stanowiska przystępującego, iż informacje wynikające z orzeczeń o
niepełnosprawności tj. sam fakt niepełnosprawności, jak i stopień niepełnosprawności,
stanowią dane wrażliwe w rozumieniu art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE,
Izba wskazuje, że dane te nie wchodzą w zakres informacji, o
których mowa w art. 11 ust. 2 u.z.n.k., do którego referuje art. 18 ust. 3 ustawy P.z.p.
Administrator tych danych obowiązany jest do ich ochrony na podstawie odrębnych przepisów,
w tym w szczególności ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz.
U. z2019 roku, poz. 1781).
Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania
oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący:
………………………………