KIO 3474/24 WYROK Warszawa, dnia 9 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 26.11.2024

Sygn. akt: KIO 3474/24 
 

WYROK 

Warszawa, dnia 9 

października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodnicząca: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

 Protokolant:   

Oskar Oksiński 

po rozpoznaniu na rozprawie 7 

października 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 23 września 2024 r. przez odwołującego – wykonawcę 

Baudziedzic  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  komandytowa,  ul. 

Lotniskowa  8,  36-

060  Głogów  Małopolski  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

z

amawiającego – Śląski Oddział Straży Granicznej im. nadkom. Józefa Bocheńskiego w 

Raciborzu, ul. 

Dąbrowskiego 2, 47-400 Racibórz 

z  udziałem  przystępującego  po  stronie  odwołującego  –  uczestnika  Arco  System  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Unii Europejskiej 24, 32-600 Oświęcim 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  10.000  zł  00  gr.  (dziesięć 

tysięcy  złotych)  wpisu  oraz  3.600  zł  00  gr  (trzy  tysiące  sześćset  złotych)  kosztów 

zamawiającego; 

zasądza  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  3.600  zł  00  gr  (trzy  tysiące 

sześćset złotych), tytułem zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika strony.  

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

S

ądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3474/24 
 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Śląski Oddział Straży Granicznej im. 

nadkom.  Józefa  Bocheńskiego  w  Raciborzu,  w  trybie  podstawowym  na  budowę  budynku 

PSG  w  m.  Sosnowiec  w  formule  zaprojektuj-wybuduj 

(nr  postępowania  9/ZP/09/2024), 

ogłoszonym w Biuletynie zamówień publicznych 10.09.2024, nr 2024/BZP 00492615, wobec 

czynności polegającej na opisie przedmiotu zamówienia, wniesione zostało 23.09.2024 r. do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wykonawcy  Baudziedzic  Sp.  z  o.o.  sp.  k. 

(KIO 3474/24). 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 121 pkt 1 w zw. z art. 462 ust. 1 Pzp w 

zw.  z  art.  16  pkt  1)  i  3)  poprzez  nieuzasadnione  i  bezprawne  skorzystanie  z  wyjątku  od 

zasady  dopuszczalności  powierzenia  wykonania  części  zamówienia  podwykonawcom 

polegające  na  zastrzeżeniu  obowiązku  osobistego  wykonania  przez  wykonawcę  zadań  w 

z

amówieniu, które zamawiający określił, jako kluczowe, tj. „stan surowy zamknięty, wszystkie 

instalacje  wewnętrzne  i  zewnętrzne  wraz  z  urządzeniami  instalacyjnymi”  w  sposób 

naruszający  ww.  regulacje  i  zasadę  proporcjonalności,  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców. 

Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  wykreślenia 

postanowień ujętych w rozdz. XX SWZ pt. Informacja na temat podwykonawstwa w ust. 1 i w 

projekcie  u

mowy  w  §  12  ust.  26  stanowiącym  załącznik  nr  6  do  SWZ,  regulujących 

wyłączenie  możliwości  korzystania  z  podwykonawców  przy  realizacji  zamówienia  w 

odniesieniu do części zamówienia, które zamawiający określił, jako kluczowe, obejmujących 

„stan surowy zamknięty, wszystkie instalacje wewnętrzne i zewnętrzne wraz z urządzeniami 

instalacyjnymi”,  tj.  dokonania  modyfikacji  ww.  postanowień  dokumentów  zamówienia  w 

sposób następujący: 

„Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia Podwykonawcom”, 

Ewentualnie,  nakazanie  z

amawiającemu  określenia  kluczowych  części  zamówienia  w 

sposób  zgodny  z  przepisami  ustawy  Pzp,  tj.  ograniczenia  zakresu  kluczowych  części  tylko 

do  tych,  co  do  których  zamawiający  wykaże,  że  z  jakiegoś  szczególnego  powodu 

powierzenie  tego 

zakresu  podwykonawcy  negatywnie  wpłynie  na  realizację  zamówienia,  a 

osobiste  zaangażowanie  wykonawcy  w  realizację  tego  konkretnego  wskazanego  zakresu 

zamówienia  stanowi  wyłączną  gwarancję  jego  należytego  wykonania  (obiektywnie 

newralgiczny charakter). 


W  uzasadnieniu  odwołujący  podkreślał  znaczenie  zasady  obowiązującej  na  gruncie 

przepisów  Pzp,  tj.  dopuszczalności  podwykonawstwa,  w  tym  również  dopuszczalności 

powoływania  się  na  zasoby  innych  podmiotów,  które  realizować  będą  w  formule 

podwykonawstwa  część  prac,  do  wykonania  których  niezbędny  będzie  ich  potencjał 

doświadczenia i wiedzy. Przepis art. 121 Pzp, w ocenie odwołującego wprowadza wyjątek od 

zasady,  prowadzący  do  jej  ograniczenia  w  drodze  nałożenia  obowiązku  osobistej  realizacji 

klu

czowych  elementów  prac.  W  ocenie  odwołującego,  dla  zastosowania  tego  wyjątku 

zamawiający zobowiązany był uzasadnić z czego wynika obiektywny charakter konkretnych 

zadań, wymagający ich osobistego wykonania. Zamawiający powinien był wykazać, iż brak 

osobist

ego  wykonania  wskazanych  elementów  negatywnie  wpłynie  na  realizację 

zamówienia,  a  osobiste  zaangażowanie  wykonawcy  w  realizację  tego  zakresu  stanowi 

wyłączną gwarancję należytego wykonania zamówienia.  

Odwołujący  akcentował  również  znaczenie,  jakie  dla  konkurencyjności  zamówienia,  w 

szczególności  dostępności  zamówienia  dla  MŚP,  ma  dopuszczenie  podwykonawstwa  w 

zamówieniach  publicznych,  co  jest  również  podkreślane  w  dyrektywie  2014/24/UE  (art.  71 

ust. 2) i orzecznictwie TSUE. 

Dalej  odwołujący  odniósł  się  do  zakresu  zastrzeżonego  do  osobistego  wykonania  w 

dokumentacji  postępowania,  które  w  jego  ocenie,  w  zasadzie  wyczerpują  cały  zakres 

merytorycznych  praz  związanych  z  realizacją  obiektu,  w  tym  dostawy  urządzeń 

instalacyjnych.  

Odwołujący  dalej  odniósł  się  do  obowiązku  oceny,  czy  zastrzeżenie  osobistego  wykonania 

kluczowych  zadań  nie  będzie  prowadzić  do  naruszenia  traktatowej  zasady  swobody 

przedsiębiorczości, zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez 

nieuzasadnione  ograniczenie  dostępu  wykonawców  do  zamówienia.  Wymaga  ono  również 

oceny  pod  kątem  uzasadnionych  obiektywnie  potrzeb  zamawiającego  przy  poszanowaniu 

zasady  proporcjonalności.  Ograniczenie  to  może  być  uzasadnione  w  zakresie,  w  jakim 

realizuje  zgodny  z  prawem  cel  interesu  ogólnego  oraz  jest  właściwe  dla  zagwarantowania 

realizacji tego celu i nie wykracza poza to co konieczne dla jego osiągnięcia. 

Uwagi  te  następnie  odniósł  do  zakresu  kluczowych  części  zamówienia  opisanych  w 

modyfikacji  z  19.09.2024  r.

,  które  nie  mają  szczególnego  charakteru,  są  standardowo 

wykonywane  na  rynku  przez  podwykonawców.  Wymóg  osobistego  wykonania  „stanu 

surowego  zamkniętego”  oznacza,  że  wykonawca  działający  w  formule  generalnego 

wykonawstwa  nie  będzie  miał  możliwości  zlecenia  podwykonawcom  zakresów  prac,  które 

wykonują  specjalistyczne  firmy  –  np.  w  zakresie  dostawy  i  montażu  stolarki  i  ślusarki 


zewnętrznej, dociepleniem i pokryciem dachu, robót ziemnych, robót branży sanitarnej, czy 

też elektrycznej. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie z wnioskiem o jego oddalenie. 

Do  postępowania  odwoławczego  przystąpił  po  stronie  odwołującego  wykonawca  –  Arco 

System Sp. z o.o. z siedzibą w Oświęcimiu. 

Izba ustaliła i zważyła. 

Odwołujący  kwestionuje  jako  dopuszczalne  i  uzasadnione  wskazanie  w  swz  na  wymóg 

osobistej  realizacji  kluczowych  części  zamówienia,  określonych  przez  zamawiającego  po 

modyfikacjach  swz  z  16  i  20  września  2024  r.,  jako  stan  surowy  zamknięty,  wszystkie 

instalacje wewnętrzne i zewnętrzne wraz z urządzeniami instalacyjnymi

Zamawiający  prowadzi  postępowanie,  którego  przedmiotem  jest  budowa  budynku  PSG  w 

Sosnowcu,  realizowana  w  formule  zaprojektuj  i  wybuduj.  W  PFU  przedmiot  zamówienia 

opisany został jako dwukondygnacyjny budynek administracyjny o powierzchni użytkowej do 

1800 m2, podpiwniczony wraz z tzw. dziedzińcem. Powierzchnia podpiwniczona ma zostać 

zagospodarowana  dla  części  garażowej,  salki  sportowej  (siłownia),  technicznej  i 

magazynowej.  

Po  modyfikacjach  stanowiących  odpowiedź  na  pytania  kierowane  do  swz  z  dnia  16  i  19 

września 2024 r. zamawiający w rozdziale XX  swz - informacja na temat podwykonawstwa 

dookreślił, że:  

Wykonawca  może  powierzyć  wykonanie  części  zamówienia  Podwykonawcom,  przy  czym 

wymaga  się  od  Wykonawcy  realizacji  kluczowych  części  przedmiotu  umowy  zasobami 

własnymi  (tj.  bez  udziału  podwykonawców).  Przez  kluczową  część  przedmiotu  umowy 

rozumie się zakres robót, który ze względu na swoją specyfikę ma zasadniczy i decydujący 

wpływ  na  wykonanie  całości  przedmiotu  zamówienia  tj.  stan  surowy  zamknięty,  wszystkie 

instalacje wewnętrzne i zewnętrzne wraz z urządzeniami instalacyjnymi”.  

Odpowiedni  zapis  zamieszczony  został  również  we  wzorze  umowy  -  §  12  ust.  26  projektu 

umowy (załącznik nr 6 do swz). 

Po  wniesieniu  odwołania  zamawiający  w  kolejnej  odpowiedzi  na  pytania  z  25.09.2024  r. 

dokonał  modyfikacji  opisując  zakres  kluczowych  części  zamówienia,  który  ze  względu  na 

swoją  specyfikę  ma  zasadniczy  i  decydujący  wpływ  na  wykonanie  całości  przedmiotu 

zamówienia jako: stan surowy otwarty, wszystkie instalacje wewnętrzne i zewnętrzne wraz z 

urządzeniami instalacyjnymi z wyłączeniem instalacji fotowoltaicznej i urządzenia takiego jak: 

gruntowa pompa ciepła.  


Po tej zmianie odwołujący nie zdecydował się na wniesienie nowego odwołania i podtrzymał 

na posiedzeniu zarzuty wskazane w odwołaniu.  

Mając na uwadze zakres zarzutów i jego podstawy wskazane w treści odwołania, Izba 

uznała, że zamawiający nie naruszył art. 121 w zw. z art. 462 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 

pkt  1)  i  3) 

Ustawy  określając  w  dokumentacji  obowiązek  osobistego  wykonania 

kluczowych zadań.  

Na  wstępie  należy  podkreślić,  że  na  skutek  modyfikacji  swz  z  25.09.2024  r.  duża  część 

argumentacji  prezentowanej  na  poparcie  zarzutów  straciła  aktualność,  gdyż  zamawiający 

zawęził  zakres  kluczowych  zadań  w  stosunku  do  stanu  istniejącego  na  dzień  wniesienia 

odwołania.  Pomimo  tej  zmiany  odwołujący  podtrzymał  odwołanie,  co  oznaczało  po  stronie 

izby  obowiązek  uwzględnienia  wprowadzonej  zmiany.  Jednocześnie,  izba  będąc  związana 

podstawą i zakresem zarzutów, nie mogła oceniać treści dokumentacji nadanej odpowiedzią 

na  pytanie  nr  2  z  25.09.2024  r.,  gdyż  na  czynność  tą  wykonawcom  przysługują  środki 

ochrony  prawnej.  Zasadniczo  aktualna  pozostała  ta  część  stanowiska  odwołującego,  która 

odnosiła  się  do  zasad  i  obowiązków,  jakie  w  ocenie  odwołującego  spoczywały  na 

zamawiającym, który ograniczył możliwość podwykonawstwa na etapie realizacji zamówienia 

publicznego

,  którego  zakres  i  specyfika  nie  odbiega  od  standardowych  prac  często 

realizowanych w formule generalnego wykonawstwa (z udziałem podwykonawców).  

Odwołujący kwestionując wprowadzony obowiązek osobistego wykonania kluczowych zadań 

formułował  tezę  o  istnieniu  zasady  generalnej  dopuszczającej  udział  podwykonawców  w 

realizacji  zamówienia,  odstępstwo  od  której  wymagać  miałoby  wypełnienia  szczególnego 

obowiązku  przez  zamawiającego  w  postaci  wykazania  obiektywnego  uzasadnienia  dla 

ograniczenia 

udziału  podwykonawców.  Przepisy  Ustawy  w  ślad  za  dyrektywą  2014/24/UE 

(art.  71  ust2  2)  w  art.  462  określa  zasady  udziału  podwykonawców  w  realizacji  części 

zamówienia,  które  nie  odnoszą  się  wprost  do  stosowania  przepisu  art.  121  Ustawy. 

Możliwość  zastrzeżenia  obowiązku  osobistego  wykonania  kluczowych  zadań  stanowi 

uprawnienie  zamawiającego  na  etapie  ustalania  warunków  realizacji,  a  przepisy  nie 

wprowadzają w tym zakresie żadnych wytycznych. Decyzja w tym zakresie może zatem być 

weryfikowana  w  zestawieniu  z  ewentualnym  naruszeniem  zasad  ogólnych  prowadzenia 

postępowania, w tym zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, jak i 

proporcjonalności, co również zostało uwzględnione w zarzucie naruszenia art. 16 pkt 1 i 3 

Ustawy. 

Skład orzekający w sposób odmienny, niż czyni to odwołujący, odczytuje znaczenie przepisu 

art. 462 

Ustawy. Nie jest to norma określająca generalną zasadę postepowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  którego  celem  jest  wyłonienie  wykonawcy  zdolnego  do  realizacji 


zamówienia  zgodnie  z  warunkami,  który  złożył  najkorzystniejszą  ofertę.  Kwestia 

podwykonawstwa  może  stanowić  element  badania  już  w  momencie  składania  oferty,  ale 

zasadniczo  dotyczy  etapu  realizacji  zamówienia  przez  wykonawcę  wyłonionego  w 

procedurze przetargowej. 

Należy zgodzić się z postulatem zapewnienia większego dostępu 

do  zamówień  MPŚ,  ten  jednak  nie  może  determinować  traktowania  opisanych  w  art.  462 

ustawy reguł, jako zasady generalnej postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

W  wyroku  z  dnia  05.05.2021  r.,  sygn.  akt  XXIII  Zs  11/21  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie 

wskazał  na  kilka  kwestii:  W  tym  miejscu  Sąd  Okręgowy  pragnie  przedstawić  kilka  uwag 

dotyczących interpretacji dotyczących powierzenia wykonania przedmiotu zamówienia przez 

podwykonawców.  Nie  ulega  wątpliwości,  że  na  gruncie 

prawa  zamówień  publicznych

zarówno na poziomie prawodawstwa Unii Europejskiej, jak i regulacji krajowych, możliwe jest 

wykorzystanie podwykonawstwa w trakcie realizacji zamówienia publicznego. Dyrektywa (...) 

w  przepisie  71  ust.  2  konsekwentnie  posługuje  się  pojęciem  „  any  share  of  the  contract  it 

may intend to subcontract

”, nie pozostawiając zaś alternatywy w postaci „ all of the contract”, 

a  więc  nie  dopuszczając  możliwości  wskazania,  że  całość  zamówienia  będzie  realizowana 

przez  podwykonawcę.  W  konsekwencji  implementacji  dyrektyw  zamówieniowych  z  2014  r. 

zarówno w przepisach 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych

 (art. 2 

pkt  9b)  jak  i  w  przepisach  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  tejże  ustawy  (art.  7  pkt  27) 

wprowadzono definicję umowy o podwykonawstwo, w których wyraźnie wskazano, że są to 

umowy  na  mocy  których  odpowiednio  podwykonawca  lub  dalszy  podwykonawca, 

zobowiązują się wykonać część zamówienia. Co więcej ustawodawca konsekwentnie 

art. 

36a ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.

jak i w nowelizacji z dnia 11 września 2019 r. w 

art.  462  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych

określił,  że  wykonawca  może  powierzyć 

wykonanie części zamówienia podwykonawcy. Podkreślić należy, że wykładnia literalna obu 

norm nie pozostawia wątpliwości interpretacyjnych, że podwykonawstwo całości zamówienia 

nie jest możliwe. Przyjęcie odmiennej interpretacji dopuściłoby sytuację, w których poprzez 

zlecenie  realizacji  całości  zamówienia  publicznego  podwykonawcy,  zamawiający  de  facto 

udzielałby zamówienia podwykonawcy, a nie wykonawcy – pomijając w ten sposób regulację 

prawa  zamówień  publicznych

.  A  taka  sytuacja  byłaby  niezgodna  zarówno  z  zasadą 

udzielania  zamówienia  jedynie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  prawa  jak  i 

zasadą transparentności. Oznaczałoby to również akceptację pozorności czynności złożenia 

oferty przez rzekomego wykonawcę przedmiotu zamówienia. 

Orzeczenie  to  ma  istotny  wydźwięk  dla  rozpatrywanych  zarzutów  wskazując,  jako  regułę 

udzielenie  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  prawa  jak  i  zasadą 

transparentności.  Możliwość  skorzystania  z  podwykonawców  jest  dopuszczalna,  ale  nie 

absolutna. 

Nie  budzą  wątpliwości  prezentowane  w  odwołaniu  ogólne  tezy  dotyczące 


znaczenia podwykonawstwa w zamówieniach publicznych, co jednak nie mogło przesądzać 

o wyniku sprawy.  

W  ocenie  składu  orzekającego  ogólne  postulaty  nie  stanowią  istotnej  argumentacji,  która 

mogłaby prowadzić do uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 121 Ustawy. Na odwołującym 

w  tym  zakresie  spoczywał  ciężar  wykazania,  iż  wprowadzony  obowiązek  osobistego 

wykonania  kluczowych  zadań  prowadzić  miał  do  naruszenia  Ustawy,  co  zasadniczo 

wymagało  uwzględnienia  z  jednej  strony  szczątkowej  regulacji  przepisów  w  zakresie 

określenia,  co  może  stanowić  kluczową  część  zamówienia,  jak  również  wpływu  tego 

obowiązku  na  ograniczenie  konkurencji,  czy  też  naruszenie  zasady  przejrzystości  lub 

proporcjonalności.  Należy  przy  tym  podkreślić,  iż  ustawodawca  nie  nakłada  na 

zamawiającego  szczególnego  obowiązku  w  zakresie  wykazania  zasadności  żądania 

osobistego  wykonania  zamówienia  poza  samą  identyfikacją  kluczowych  zadań  w 

dokumentacji postępowania. Dopiero w przypadku sporu, w zależności od przyjętej strategii 

procesowej zamawiający może i powinien wskazać argumenty przemawiające za uznaniem 

danych  elementów  prac  za  kluczowe  zadania,  wymagające  osobistej  realizacji  przez 

wykonawcę.  Nie  oznacza  to  jednak,  iż  dla  skutecznego  określenia  kluczowych  części 

zamówienia konieczne jest uzasadnienie tego w dokumentacji postępowania, np. protokole. 

Nie  jest  zatem  wystarczającym  oparcia  odwołania  na  wskazaniu  brak  uzasadnienia  dla 

wprowadzonego  obowiązku.  Odwołujący  jako  inicjator  sporu  powinien  wykazać  na  jakiej 

podstawie  miałoby  dojść  do  uznania,  iż  elementy  prac  nie  są  kluczowymi  w  zamówieniu  i 

prowadzą do naruszenia zasad uczciwej konkurencji, czy tez proporcjonalności.  

Po  modyfikacji  z  25.09.2024  r.  duża  część  argumentacji  odwołującego  straciła  znaczenie, 

gdyż  zamawiający  zmodyfikował  zakres  kluczowych  zadań  chociażby  przez  wskazanie  na 

stan  surowy  otwarty,  co  istotnie  wpływa  na  ocenę  zasadności  odwołania  na  moment 

orzekania.  Skoro  zamawiający  ograniczył  obowiązek,  a  odwołujący  w  żaden  sposób  nie 

zmodyfikował żądania, izba pominęła te wątki, które wprost odnosiły się do nieaktualnego już 

postanowienia. 

Miało  to  ten  skutek,  że  nie  mogły  być  uznane  za  uzasadnione  zarzuty, 

których  podstawa  nie  istniała.  Zamawiający  w  pewnym  stopniu  uchylił  czynność  nadając 

odmienny  kształt  postanowieniom  swz,  co  jednocześnie  nie  prowadziło  do  stwierdzenia  o 

bezprzedmiotowości  orzekania.  Nadal  bowiem  aktualnym  pozostawał  wprowadzony  od 

początku  w  dokumentacji  obowiązek  osobistego  wykonania  kluczowych  zadań.  Nie  można 

jednak  wyłącznie,  w  oparciu  o  ogólne  postulaty,  ocenić  czynności  która  osadzona  jest  w 

realiach konkretnego zamówienia. 

Odwołujący  podkreślając  nieskomplikowany  charakter  prac  wskazywał,  iż  udział 

podwykonawców  miałby  być  uzasadniony  pewną  praktyką  biznesową  prowadzonej 

działalności,  w  której  powszechnie  korzysta  się  z  podwykonawstwa.  To  jednak  w  ocenie 


składu orzekającego nie dowodzi jeszcze naruszenia przez zamawiającego zasad uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  W  szczególności  uprawniony  jest  również 

wniosek,  iż  w  zamówieniu  mniej  skomplikowanym  możliwe  jest  zapewnienie  udziału 

mniejszym  przedsiębiorcom  w  formule  konsorcjum  bez  konieczności  oczekiwania  zlecenia 

od innego przedsiębiorcy, jako jego podwykonawcy. Możliwość złożenia samodzielnie lub w 

konsorcjum oferty daje 

większą swobodę co do ustalenia ceny i marży, niż ma to miejsce w 

relacjach  z  przedsiębiorcą,  gdzie  możliwości  negocjacyjne są  dyktowane  w  zasadzie  przez 

zlecającego prace do realizacji. To właśnie mniej skomplikowany charakter prac pozwala na 

samodzielną realizację przez mniejszych przedsiębiorców lub ich dołączenia do konsorcjum 

realizującego  kontrakt.  Może  również  istotnie  wpływać  na  ilość  dużych  przedsiębiorstw 

składających oferty w sytuacji, gdy koniecznym będzie zaangażowanie własnych zasobów w 

wykonanie  zamówienia.  Akceptowany  na  rynku  stan,  w  którym  wykonawca  wybrany  i 

zweryfikowany  jako  podmiot  zdolny  do  wykonania  prac,  następnie  tych  prac  faktycznie  nie 

realizuje,  nie  jest  wartością  dodaną,  jak  prezentuje  to  odwołujący.  Na  pewno  taka  formuła 

daje większe możliwości prowadzenia działalności na ryku, jednak nie może być traktowana 

jako wytyczna dla zamawiających w postępowaniu przetargowym.  

Wskazanie kluczowych części zamówienia zastrzeżonych do osobistego wykonania podlega 

ocenie, jednak nie tak jak prezentuje to odwołujący, czyli jako wyjątek od reguły wymagający 

szczególnego  uzasadnienia,  którego  brak  miałby  czynić  niedopuszczalnym  skorzystanie  z 

art.  121  Ustawy.  W  sytuacji,  gdyby  zastrzeżenie  to  miało  ograniczać  konkurencję,  np.  z 

uwagi  na  wymagane  wąskie  doświadczenie  pozwalające  ubiegać  się  o  zamówienie,  lub 

skomplikowany  i  specjalistyczny  zakres  zamówienia,  decyzja  zamawiającego  mogłaby  być 

oceniana, jako prowadząca do ograniczenia konkurencji. W postępowaniu taka sytuacja nie 

występuje,  gdyż  warunek  dotyczący  doświadczenia  pozwala  szerokiemu  gronu  podmiotów 

ubiegać  się  o  zamówienie,  a  sam  przedmiot  nie  odbiega  od  standardowej  inwestycji 

budowlanej. 

Udział  podwykonawców  w  pracach  jest  możliwy,  choć  ograniczony.  W  ocenie 

składu  odwołujący  nie  zmierza  nawet  do  wykazania,  że  elementy  zastrzeżone  nie  mają 

charakteru  kluczowego  dla  przedmiotu  zamówienia  jakim  jest  budowa  obiektu. 

Rzeczywistym motywem odwołania jest podkreślana na rozprawie potrzeba zaangażowania 

własnych środków w realizację zamówienia, co w ocenie składu orzekającego nie prowadzi 

do  uznania,  iż  zamawiający  narusza  ustawę  korzystając  z  możliwości  zastrzeżenia  do 

osobistego wykonania części kluczowych zamówienia.     

Ponieważ  odwołujący  nie  przedstawił  innych  ważkich  argumentów,  które  pozwalałyby  na 

uznanie,  że  zamawiający  nie  mógł  wprowadzić  obowiązku  osobistego  wykonania  części 

prac, izba oddaliła odwołanie.   


kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  575  Ustawy 

Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania 

wpis 

oraz  uzasadnione  koszty zamawiającego,  tj.  wynagrodzenia  pełnomocnika  i  obciążyła 

nimi Odwołującego.  

Przewodniczący: ……………………….