KIO 316/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 16 lutego 2024 r.

Stan prawny na dzień: 10.04.2024

Sygn. akt: KIO 316/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 16 lutego 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Beata Konik 

Aleksandra Kot 

Piotr Kozłowski 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na 

posiedzeniu  z  udziałem  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29 

stycznia 2024 r. przez 

wykonawcę H. C. - Fabrykę Pojazdów Szynowych spółkę z ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą Poznaniu,  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  „PKP  Intercity"  spółkę  akcyjną  z 

siedzibą w Warszawie,  

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy: NEWAG spółki akcyjnej z 

siedzibą w Nowym Sączu,  

postanawia:  

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz   

odwołującego  H.  C.  -  Fabryki  Pojazdów  Szynowych  spółki  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  Poznaniu  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście 

tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpisu. 


Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

……………………. 

……………………. 

……………………. 


Sygn. akt: KIO     316/24 

Uzasadnienie 

„PKP  Intercity"  spółka  akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie,  (dalej:  „Zamawiający”

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  na  dostawy  pn.: 

„Dostawa  35  dwunapędowych  zespołów  trakcyjnych  wraz  ze 

świadczeniem usług utrzymania”, nr postępowania: 23/WNP-020305/TU. 

Przedmiotowe  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  prowadzone 

na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych  (Dz.U. z 2023 

r. poz. 1605 ze zm.). 

Szacunkowa  wartość  zamówienia  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej Publicznych z 28 grudnia 2023 r.nr Dz.U. S: 250/2023 00792910-2023. 

W  postępowaniu  tym  H.  C.  -  Fabrykę  Pojazdów  Szynowych  spółkę  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  Poznaniu  (dalej:  „Odwołujący”)  29  stycznia  2024  r.  złożyli 

odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wobec  modyfikacji  treści  dokumentów 

zamówienia z 19 stycznia 2024 r.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2) i 3) Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp, art. 

436  pkt  1  Pzp 

oraz art. 3531 w zw. z art. 5 oraz art. 487 § 2 Kodeksu cywilnego w 

związku  z  art.  8  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  modyfikacji  SWZ  i  Ogłoszenia  o 

zamówieniu  w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  mających  wpływ  na 

przygotowanie oferty, uniemożliwiający przygotowanie i wycenę oferty, nieadekwatny, 

naruszający  uczciwą  konkurencję,  naruszający  zasady  współżycia  społecznego  i 

równowagę  stron  umowy  w  zakresie,  w  jakim  Zamawiający  określił  zbyt  krótki, 

nierealny termin realizacji zamówienia: 

Dostawa  dwóch  pierwszych  Pojazdów  nastąpi  w  terminie  do  30  miesięcy  od  dnia 

zawarcia  Umowy.  Dostawa  kolejnych  Pojazdów  nastąpi  nie  później  niż  w  terminach 

wskazanych w harmonogramie ramowym: 

Termin  dostawy  (miesiące  liczone  od  zawarcia  umowy):  do  końca  36  m-ca  –  dostępność 

pojazdów do eksploatacji (narastająco): 4 

Termin  dostawy  (miesiące  liczone  od  zawarcia  umowy):  do  końca  42  m-ca  -  dostępność 


pojazdów do eksploatacji (narastająco): 16 

Termin  dostawy  (miesiące  liczone  od  zawarcia  umowy):  do  końca  60  m-ca  -  dostępność 

pojazdów do eksploatacji (narastająco): 35 

Rozdział VI pkt 1 SWZ, §19 ust. 2 umowy, pkt 5.1 Ogłoszenia o zamówieniu (w brzmieniu 

ustalonym modyfikacją z dnia 19 stycznia 2024 r.); 

2)  art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp poprzez dokonanie modyfikacji opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz oszacowanie kosztów 

realizacji  przedmiotu  zamówienia,  a  także  w  sposób  nieadekwatny  do  przedmiotu 

zamówienia  oraz  naruszający  uczciwą  konkurencję  i  zasadę  równego  traktowania 

wykonawców  oraz  zasadę  proporcjonalności,  w  zakresie  w  jakim  wskazano,  że 

parametr nacisku na osi na tor nie może przekroczyć 177 kN – pkt 1 OPZ poz. 4 tabeli 

1, pkt 3.2 OPZ, poz. 3.2.2.1 tabeli OPZ (w brzmieniu ustalonym modyfikacją z dnia 19 

stycznia 2024 r.). 

W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu  zmianę  treści  SWZ,  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  wzoru  umowy  poprzez 

wskazanie, że: 

termin realizacji zamówienia określony w Rozdziale VI pkt 1 SWZ, §19 ust. 2 umowy, 

pkt 5.1 Ogłoszenia o zamówieniu będzie określony w sposób następujący: 

a. 

dostawa dwóch pierwszych Pojazdów nastąpiła w terminie do 42 miesięcy od dnia 

zawarcia Umowy. 

b. 

dostawa kolejnych Pojazdów nastąpiła nie później niż w terminach wskazanych w 

poniższym harmonogramie ramowym: 

Termin  dostawy  (miesiące  liczone  od  zawarcia  umowy):  do  końca  42  m-ca  –  dostępność 

pojazdów do eksploatacji (narastająco): 2 

Termin  dostawy  (miesiące  liczone  od  zawarcia  umowy):  do  końca  51  m-ca  -  dostępność 

pojazdów do eksploatacji (narastająco): 16 

Termin  dostawy  (miesiące  liczone  od  zawarcia  umowy):  do  końca  60  m-ca  -  dostępność 

pojazdów do eksploatacji (narastająco): 35 

Rozdział VI pkt 1 SWZ, §19 ust. 2 umowy, pkt 5.1 Ogłoszenia o zamówieniu (w brzmieniu 

ustalonym modyfikacją z dnia 19 stycznia 2024 r.); 

maksymalny nacisk osi na tor będzie wynosić ≤185 kN (pkt 1 OPZ poz. 4 tabeli 1 

oraz pkt 3.2 OPZ, poz. 3.2.2.1 tabeli OPZ). 


Do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  w  charakterze 

uczestnika  postępowania,  po  stronie  Zamawiającego,  w  ustawowym  terminie,  skutecznie 

zgłosił NEWAG spółka akcyjna z siedzibą w Nowym Sączu,  (dalej: „Przystępujący”).  

W złożonej pismem z 14 lutego 2024 r.  odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający wniósł 

umorzenie postępowania w zakresie zarzutu nr III.2 petitum odwołania, tj. naruszenia art. 99 

ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp poprzez dokonanie modyfikacji opisu przedmiotu 

zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć 

wpływ na sporządzenie oferty oraz oszacowanie kosztów realizacji przedmiotu zamówienia, a 

także  w  sposób  nieadekwatny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  naruszający  uczciwą 

konkurencję i  zasadę równego  traktowania wykonawców  oraz  zasadę  proporcjonalności,  w 

zakresie w jakim wskazano, że parametr nacisku na osi na tor nie może przekroczyć 177 kN – 

pkt  1  OPZ  poz.  4  tabeli  1,  pkt  3.2  OPZ,  poz.  3.2.2.1  tabeli  OPZ  (w  brzmieniu  ustalonym 

modyfikacją z dnia 19 stycznia 2024 r.) na podstawie art. 568 pkt 2) ustawy Pzp. Zamawiający 

ponadto wniósł o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie.  

Odwołujący,  15  lutego  2024  r.,  tj.  przed  rozprawą,  cofnął  odwołanie  w  pozostałym 

zakresie,  jakiego  nie  dotyczy 

dokonania  przez  Zamawiającego  modyfikacja,  tj.  w  zakresie 

zarzutu  wskazanego  w  pkt  III.1  petitum 

odwołania.  Natomiast  co  do  zarzutu  III.2  petitum 

odwołania Odwołujący oświadczył, że przychyla się do wniosku Zamawiającego o umorzenie 

postępowania na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.  

Zamawiający  i  Odwołujący  złożyli  więc  zgodny  wniosek  o  umorzenie  postępowania 

odwoławczego  wobec  modyfikacji  treści  dokumentów  zamówienia  w  zakresie  objętym 

zarzutem nr III.2 petitum 

odwołania. Izba działając na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp uznała, że 

zachodzą przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego, gdyż w okolicznościach tej 

sprawy 

stało ono się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. 

Z uwagi na to, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, 

jego  cofnięcie,  zgodnie  art.  568  pkt  1  ustawy  z  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań 

przez Krajową Izbę Odwoławczą, (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze 

podlega  umorzeniu. 

Powyższe  skutkowało  umorzeniem  postępowania  odwoławczego  na 

podstawie art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, w zakresie zarzutu z pkt III.1 petitum 

odwołania.  


Ponadto,  Izba  wskazuje,  że  jak  wynika  z  treści  art.  520  ust.  2  ustawy  Pzp  cofnięte 

odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do 

Prezesa Izby. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r, 

poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez 

Izbę  w  całości  na  skutek  stwierdzenia,  że  dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny 

zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, a przez 

art.  574  ustawy  Pzp  należy  rozumieć,  że  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  Odwołującemu 

uiszczonego wpisu od odwołania, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia. Izba uznała, 

że w okolicznościach tej sprawy zachodzą przesłanki do zwrotu uiszczonego wpisu w całości, 

analogicznie  jak  ma  to  miejsce  w  sytuacji  wskazanej  w  treści  §9  ust.  1  pkt  2)  lit.  b)  ww. 

rozporządzenia.  

Przewodnicząca:     ………………………. 

………………………. 

……………………….