KIO 54/23 KIO 97/23 WYROK dnia 19 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 03.02.2023

Sygn. akt:  

KIO 54/23 

KIO 97/23 

WYROK

z dnia 19 stycznia 2023 r. 

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Ewa Sikorska 

Protokolant:   

Klaudia Kwadrans

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2023 roku 

Warszawie odwołań wniesionych 

d

o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 stycznia 2023 roku (postępowanie o sygn. 

akt KIO 54/23) i w dniu 10 stycznia 2023 roku (postępowanie o sygn. akt: KIO 97/23) przez 

wykonawcę  Centrum  Medyczne  DORMED  D.  M.  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzial

nością w Sulechowie  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  –  Skarb  Państwa  –  45  Wojskowy 

Oddział Gospodarczy w Wędrzynie 

przy  udziale  wykonawcy 

LLP  Spółka  z  ograniczoną odpowiedzialnością w  Sulechowie, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala obydwa odwołania, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Centrum  Medyczne  DORMED  D.  M. 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sulechowie i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez:  wykonawcę  Centrum  Medyczne 

DORMED D. M. 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sulechowie tytułem wpisów 

o

d obydwu odwołań; 

2.2.  zasądza  od  wykonawcy  Centrum  Medyczne  DORMED  D.  M.  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Sulechowie  na  rzecz  zamawiającego  –  Skarbu  Państwa  –  45 

Wojskowego  Oddziału  Gospodarczego  w  Wędrzynie  –  kwotę  1 434  zł  00  gr  (słownie: 

jeden tysiąc czterysta trzydzieści cztery złote zero groszy), stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu na posiedzenie Izby. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14 

dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 54/23 

       KIO 97/23 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Skarb Państwa – 45 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Wędrzynie – 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  są 

usługi medyczne w zakresie medycyny pracy w roku 2023 w podziale na dwie części. 

Post

ępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września 

2019 roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z z 2022 roku, poz. 1710 ze zm.), zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

Dot. postępowania o sygn. akt: KIO 54/23 

W dniu 8 stycznia 2023 roku wykonawca Centrum Medyczne DORMED D. M. 

Spółka 

z ograniczoną odpowiedzialnością w Sulechowie (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie: 

od  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  P.z.p.  czynności  zamawiającego,  polegającej  na 

odrzuceniu  oferty  odwołującego  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania  na 

podstawie art. 226 ust.1 pkt 10 ustawy P.z.p.; 

na  zaniechanie  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  oferty  lub  innych  składanych 

dokumentów lub oświadczeń, stosownie do wymagań art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p. odnośnie 

poz. 54 Formularza cenowego dla części II umowy dot. badań psychologicznych kierowców; 

Ewentualnie: 

na  zaniechanie  poprawienia  oczywistej  omyłki  rachunkowej  w  ofercie  odwołującego  w 

zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania  ewentualnie  innej  omyłki  polegającej  na 

niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodującej  istotnych  zmian  w  treści 

oferty odwołującego, stosownie do wymagań art. 223 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p.; 

lub 

na  zaniechanie  czynności  w  postępowaniu  polegającej  na  niedokonaniu  wyboru  oferty 

odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania, 

stosownie do art. 239 ust.1 w zw. z art. 253 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy P.z.p. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 


1)  naruszenie  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  P.z.p.,  tj.  naruszenie 

zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  i  zasady  przejrzystości  postępowania 

poprzez odrzucenie oferty odwołującego jako zawierającej błędy w obliczeniu ceny, mimo że 

oferta  złożona  przez  odwołującego  jest  zgodna  z  obowiązującymi  przepisami  prawa, 

albowiem: 

a)  badania  psychologiczne  kiero

wców  wchodzą  w  zakres  badań  realizowanych  w  zakresie 

profilaktycznej opieki zdro

wotnej przez jednostkę medycyny pracy; 

b)  ceny  badań  realizowanych  w  zakresie  profilaktycznej  opieki  zdrowotnej  przez  jednostkę 

medycyny  pracy,  w  tym  badań  psychologicznych  kierowców,  nie  są  regulowane  przez 

przepisy obowiązującego prawa (brak tzw. ceny sztywnej); 

c)  do  badań  psychologicznych  kierowców  realizowanych  w  ramach  profilaktycznej  opieki 

zdrowotnej przez jednostkę medycyny pracy nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia 

Ministra  Zdrowia  z  dnia  8  lipca  2014  r.  w  sprawie  badań  psychologicznych  osób 

ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami,  kierowców  oraz  osób 

wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (Dz.U z 2022 r., poz. 165). 

W  przypadku  nieuwzględnienia  zarzutu  wskazanego  w  pkt  1  odwołujący  zarzucił 

zamawiającemu: 

2)  naruszenie  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  tj.  naruszenie  zasady 

prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego  traktowania  wykonawców  i  zasady  przejrzystości  postępowania  poprzez 

zaniechanie  zast

osowania  wobec  odwołującego  trybu  przewidzianego  w  art.  223  ust.  1 

ustawy P.z.p.

, tj. wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień treści oferty w przedmiocie 

niezastosowania pr

zepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie 

badań  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami, 

kie

rowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (Dz.U z 2022 r., poz. 165) 

do  ustalen

ia ceny  badań psychologicznych  z  zakresu  badań  medycyny pracy  kierowców  w 

przypa

dku, gdy działania zamawiającego podjęte bez stosownych wyjaśnień powodowały dla 

odwołującego  niekorzystne  konsekwencje  w  postaci  odrzucenia  oferty,  podczas  gdy 

zamawiający,  wzywając  odwołującego  pismem  z  29  grudnia  2022  r.,  do  złożenia 

dokumentów, winien był wezwać jednocześnie do wyjaśnienia treści oferty w zakresie ceny 

wskazanej  w 

poz.  54  Formularza  cenowego  dla  części  II  umowy  dot.  badań 

psychologicznych 

kierowców, 

jeżeli 

niezastosowanie 

przez 

odwołującego 

ww. 

rozporządzenia budziło wątpliwości zamawiającego. 


3)  naruszenie  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  223 ust.  2  pkt  2  i  3  ustawy P.z.p. tj.  naruszenie 

zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i  zasady  przejrzystości  postępowania 

poprzez  zaniechanie  zastosowania  wobec  odwołującego  trybu  przewidzianego  w  art.  223 

ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p., tj. zaniechanie poprawienia oczywistej omyłki rachunkowej w 

ofercie  odwołującego  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania  ewentualnie  innej 

omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodującej 

istotnych zmian w treści oferty odwołującego – odnośnie poz. 54 Formularza cenowego dla 

części  II  umowy,  co  skutkowało  odrzuceniem  oferty  odwołującego  w  zakresie  części  II 

prowadzonego  

postępowania; 

4)  naruszenie  art.  239  ust.1  w  zw.  z  art.  253  ust.  1  pkt  1  i  ust.  2  ustawy  P.z.p.  poprzez 

zaniechanie  czynności  w  postępowaniu  polegającej  na  wyborze  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania,  co  było  skutkiem 

wadliwie  prowadzonego  postępowania,  poprzez  zaniechanie  zamawiającego  do  wezwania 

do złożenia wyjaśnień dotyczących poz. 54 Formularza cenowego dla części II umowy dot. 

badań  psychologicznych  kierowców  ewentualnie  niedokonaniem  poprawienia  wskazanej 

wyżej omyłki w ofercie odwołującego, 

5)  naruszenie  art.  16  pkt  1  i  2  w zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  10, art.  239  ust.  1  i  art.  99  ust.  1 

ustawy 

P.z.p. oraz w związku z art. 8 ust. 1 ustawy P.z.p. oraz art. 538 i 537 § 1 Kodeksu 

cywilnego  tj.  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i  zasady 

przejrzystości  postępowania  oraz  opisania  przedmiotu  zamówienia  z  uwzględnieniem 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, poprzez: 

a) odrzucenie oferty odwołującego i zaniechania czynności w postępowaniu, polegającej na 

wyborze oferty odwołującego, mimo że oferta odwołującego nie zawiera błędu w obliczeniu 

ceny,  gdyż  określona w Rozporządzeniu Ministra  Zdrowia z  dnia  8 lipca 2014  r.  w  sprawie 

badań  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami, 

kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (Dz.U z 2022 r., poz. 165) 

stawka opłaty za wykonanie badania psychologicznego w zakresie psychologii transportu nie 

jest ceną sztywną, lecz jedynie maksymalną, a więc odwołujący był uprawniony do podania 

w ofercie stawki niższej od określonej w ww. rozporządzeniu, 

b)  w  razie  przyjęcia,  że  stawka  opłaty  za  badanie  psychologiczne  w  zakresie  psychologii 

transportu  jest  ceną  sztywną,  poprzez  odrzucenie  oferty  odwołującego  i  zaniechania 

czynności  w  postępowaniu  z  naruszeniem  zasady  przejrzystości  postępowania  pomimo 

nałożenia  obowiązku  wskazania  przez  oferentów  stawki  opłaty  za  to  badanie,  gdyż  skoro 

zamawiający  przyjmował,  że  opisana  stawka  jest  sztywna  nie  powinien  był  w  formularzu 


oferty  oczekiwać  podania  tej  stawki  przez  wykonawców,  co  narusza  zasadę  przejrzystości 

postępowania  oraz  opisania  przedmiotu  zamówienia  z  uwzględnieniem  okoliczności 

mogących mieć wpływ na  

sporządzenie oferty, 

W związku z powyższym, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i w  

konsekwencji nakazanie zamawiającemu: 

1)  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  w  zakresie  części  II 

postępowania; 

2)  dokonanie  ponownej  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej 

zgodnie  z  kryteriami  określonymi  przez  zamawiającego  w  treści  SWZ  dla  części  II 

prowadzonego postępowania. 

Ewentualnie: 

1)  uniew

ażnienia  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  w  zakresie  części  II 

postępowania; 

2)  wezwanie  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnienia  treści  oferty  w  zakresie  wskazanym 

wyżej - odnośnie ceny wskazanej w poz. 54 Formularza cenowego dla części II umowy dot. 

badań  psychologicznych  kierowców,  ewentualnie  poprawienia  wskazanego  wyżej  elementu 

jako om

yłki rachunkowej/innej omyłki w złożonej ofercie; 

3)  dokonanie  ponownej  oc

eny  ofert  i  wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej 

zgodnie  z  kryteriami  określonymi  przez  zamawiającego  w  treści  SWZ  dla  części  II 

prowadzonego postępowania. 

Ponadto  odwołujący  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentu:  uzasadnienia 

do  ustaw

y  o  kierujących  pojazdami  dla  wykazania  faktu,  iż  stawka  opłaty  za  badanie 

psychologiczne w zakresie psychologii transportu ma charakter maksymalny, a nie sztywny. 

Odwołujący wniósł o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów 

postępowania odwoławczego według norm przewidzianych przepisami prawa. 

Dot. postępowania o sygn. akt: KIO 97/23 

W  dniu  10  stycznia  2023  roku  wykonawca  Centrum  Medyczne  DORMED  D.  M. 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Sulechowie  (dalej:  odwołujący)  wniósł 

odwołanie: 

od niezgodnej z przepisami ustawy P.z.p. czynności zamawiającego, polegającej na 

wyborze  oferty  LLP  sp.  z  o.o.,  ul.  Krańcowa  2a,  66-100  Sulechów  i  odrzuceniu  oferty 


odwołującego w zakresie części II prowadzonego postępowania na podstawie art. 226 ust.1 

pkt 10 ustawy P.z.p.; 

na zaniechanie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty lub innych składanych 

dokumentów  lub  oświadczeń  odwołującego,  stosownie  do  wymagań  art.  223  ust.  1  ustawy 

P.z.p.  odnośnie  poz.  54  Formularza  cenowego  dla  części  II  umowy  dot.  badań 

psychologicznych kierowców; 

na  zaniechanie  poinformowania  odwołującego  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej, 

stosownie do art. 253 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Ewentualnie: 

na zaniechanie poprawienia oczywistej omyłki rachunkowej w ofercie odwołującego 

w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania  ewentualnie  innej  omyłki  polegającej  na 

niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodującej  istotnych  zmian  w  treści 

oferty odwołującego, stosownie do wymagań art. 223 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p.; 

lub 

od niezgodnej z przepisami ustawy P.z.p. czynności zamawiającego, polegającej na 

wyborze oferty LLP sp. z o.o., ul. Krańcowa 2a, 66-100 Sulechów i na zaniechaniu czynności 

w  postępowaniu  polegającej  na  niedokonaniu  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania,  stosownie  do  art.  239 

ust.1 w zw. z art. 253 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

1) naruszenie art. 239 ust.1 w zw. z art. 253 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z 

art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  P.z.p.,  tj.  naruszenie  w  zakresie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej wykonawcy LLP sp. z o.o., ul. Krańcowa 2a, 66-100 Sulechów w zakresie 

części  drugiej  postępowania  z  naruszeniem  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  i 

zasady przejrzystości postępowania poprzez wybór oferty najkorzystniejszej LLP sp. z o.o., 

ul. Krańcowa 2a, 66-100 Sulechów i odrzucenie oferty odwołującego jako zawierającej błędy 

w  obliczeniu  ceny,  mimo  że  oferta  złożona  przez  odwołującego  jest  zgodna  z 

obowiązującymi przepisami prawa, albowiem: 

a)  badania  psychologiczne  kierowców  wchodzą  w  zakres  badań  realizowanych  w 

zakresie profilaktycznej o

pieki zdrowotnej przez jednostkę medycyny pracy; 

b)  ceny  badań  realizowanych  w  zakresie  profilaktycznej  opieki  zdrowotnej  przez 

jednostkę  medycyny  pracy,  w  tym  badań  psychologicznych  kierowców,  nie  są  regulowane 

przez przepisy obowiązującego prawa (brak tzw. ceny sztywnej); 


c)  do  badań  psychologicznych  kierowców  realizowanych  w  ramach  profilaktycznej 

opieki  zdrowo

tnej  przez  jednostkę  medycyny  pracy  nie  mają  zastosowania  przepisy 

Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie badań psychologicznych 

osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami,  kierowców  oraz  osób 

wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (Dz.U z 2022 r., poz. 165). 

2) naruszenie art. 253 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 10 

ustaw

y  P.z.p.,  tj.  naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  zasady 

przejrzystości  postępowania  poprzez  nierównoczesne  informowanie  wykonawców  o 

czynnościach  dokonanych  w  postępowaniu,  stosownie  do  wymagań  art.  253  ust.  1  ustawy 

P.z.p., tj. poprzez poi

nformowanie odwołującego o odrzuceniu jego oferty w dniu 3 stycznia 

2023  r.,  bez  jednoczesnego  poinformowania 

o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  którego 

dokonano w dniu 5 stycznia 2023 r. 

3)  naruszenie  art.  253  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  poprzez  zaniechanie  poinformowania 

odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej. 

W  przypadku  nieuwzględnienia  zarzutu  wskazanego  w  pkt  1  odwołujący  zarzucił 

zamawiającemu: 

4) naruszenie art. 239 ust.1 w zw. z art. 253 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z 

art.  223 

ust.  1  ustawy  P.z.p.,  tj.  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i 

zasady  przejrzystości  postępowania  poprzez  wybór  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie 

części drugiej postepowania wykonawcy LLP sp. z o.o., ul. Krańcowa 2a, 66-100 Sulechów i 

jednoczesne  zaniechanie  zastos

owania  wobec  odwołującego  trybu  przewidzianego  w  art. 

223  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  co  spowodowało  podjęcie  decyzji  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  z  naruszeniem  art.  239  ust.1 w  zw. z  art.  253  ust.  1  i  2  ustawy  P.z.p., tj. 

wybór  oferty  najkorzystniejszej  wykonawcy  LLP  sp.  z  o.o.,  ul.  Krańcowa  2a,  66-100 

Sulechów bez jednoczesnego wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień treści oferty w 

przedmioc

ie niezastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 

r.  w  sprawie  badań  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania 

pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (Dz.U z 2022 

r., 

poz.  165)  do  ustalenia  ceny  badań  psychologicznych  z  zakresu  badań  medycyny  pracy 

kierowców  w  przypadku,  gdy  działania  zamawiającego  podjęte  bez  stosownych  wyjaśnień 

powodowały  dla  odwołującego  niekorzystne  konsekwencje  w  postaci  odrzucenia  oferty  i 

wybor

u oferty wykonawcy LLP sp. z o.o., ul. Krańcowa 2a, 66-100 Sulechów, podczas gdy 

zamawiający,  wzywając  odwołującego  pismem  z  29  grudnia  2022  r.,  do  złożenia 

dokumentów, winien był wezwać jednocześnie do wyjaśnienia treści oferty w zakresie ceny 

wskazanej  w 

poz.  54  Formularza  cenowego  dla  części  II  umowy  dot.  badań 


psychologicznych 

kierowców, 

jeżeli 

niezastosowanie 

przez 

odwołującego 

ww. 

rozporządzenia budziło wątpliwości zamawiającego. 

5) naruszenie art. 239 ust.1 w zw. z art. 253 ust. 1 i 2 oraz art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 

223  ust.  2  pkt  2  i  3  ustawy  P.z.p.,  tj.  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w 

spos

ób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców  i  zasady  przejrzystości  postępowania  poprzez  wybór  oferty  najkorzystniejszej 

w zakresie części drugiej postepowania wykonawcy LLP sp. z o.o., ul. Krańcowa 2a, 66-100 

Sulech

ów i zaniechanie zastosowania wobec odwołującego trybu przewidzianego w art. 223 

ust.  2  pkt  2  i  3  ustawy  pzp,  tj.  zaniechanie  poprawienia  oczywist

ej  omyłki  rachunkowej  w 

ofercie  odwołującego  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania  ewentualnie  innej 

omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodującej 

istotnych zmian w treści oferty odwołującego – odnośnie poz. 54 Formularza cenowego dla 

części  II  umowy,  co  skutkowało  odrzuceniem  oferty  odwołującego  w  zakresie  części  II 

p

rowadzonego  postępowania  i  wyborem  oferty  LLP  sp.  z  o.o.,  ul.  Krańcowa  2a,  66-100 

Sulechów jako najkorzystniejszej. 

6)  naruszenie art. 239 ust.1 w 

zw. z art. 253 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez wybór 

oferty  LLP sp. z  o.o.,  ul.  Krańcowa 2a,  66-100 Sulechów  jako  najkorzystniejszej  dla części 

drugiej postępowania i zaniechanie czynności w postępowaniu polegającej na wyborze oferty 

odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  zakresie części  II  prowadzonego postępowania,  co 

było  skutkiem  wadliwie  prowadzonego  postępowania,  poprzez  zaniechanie  zamawiającego 

do wezwania do złożenia wyjaśnień dotyczących poz. 54 Formularza cenowego dla części II 

umowy  dot.  badań  psychologicznych  kierowców  ewentualnie  niedokonaniem  poprawienia 

wskazanej wyżej omyłki w ofercie odwołującego, 

7) naruszenie art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 10, art. 239 ust. 1 i art. 99 

ust.  1  ustawy  P.z.p.  oraz  w  związku  z  art.  8  ust.  1  ustawy  P.z.p.  oraz  art.  538  i  537  §  1 

Kodeksu  cywilnego,  tj.  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  i 

zasady przejrzystości postępowania oraz opisania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, poprzez: 

a)  wybór  oferty  LLP  sp.  z  o.o.,  ul.  Krańcowa  2a,  66-100  Sulechów  jako 

najkorzystniejszej  i  odrzucenie  oferty  odwołującego  oraz  zaniechania  czynności  w 

postępowaniu,  polegającej  na  wyborze  oferty  odwołującego,  mimo  że  oferta  odwołującego 

nie  zawiera  błędu  w  obliczeniu  ceny,  gdyż  określona  w  rozporządzeniu  Ministra  Zdrowia  z 

dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia 

do k

ierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy 

(Dz.U z 2022 r., poz. 165) 

stawka opłaty za wykonanie badania psychologicznego w zakresie 


psychologii  transportu  nie  jest  ceną  sztywną,  lecz  jedynie  maksymalną,  a  więc  odwołujący 

był uprawniony do podania w ofercie stawki niższej od określonej w ww. rozporządzeniu, 

b)  w  razie  przyjęcia,  że  stawka  opłaty  za  badanie  psychologiczne  w  zakresie 

psychologii  transportu  jest  ceną  sztywną,  poprzez  odrzucenie  oferty  odwołującego  i 

zani

echania czynności w postępowaniu z naruszeniem zasady przejrzystości postępowania 

pomimo nałożenia obowiązku wskazania przez oferentów stawki opłaty za to badanie, gdyż 

skoro  zamawiający  przyjmował,  że  opisana  stawka  jest  sztywna  nie  powinien  był  w 

formula

rzu  oferty  oczekiwać  podania  tej  stawki  przez  wykonawców,  co  narusza  zasadę 

przejrzystości  postępowania  oraz  opisania  przedmiotu  zamówienia  z  uwzględnieniem 

okoliczności  mogących mieć wpływ  na  sporządzenie oferty,  a nadto podanie takiej stawki  i 

tak nie ma 

wpływu na ważność oferty, gdyż czynność prawna dokonana z naruszeniem ceny 

sztywnej,  zgodnie  z  regulacją  art.  537  §  1  Kodeksu  cywilnego  zachowuje  ważność,  a 

stronom przysługą ewentualne roszczenia o zwrot różnicy. 

W związku z powyższym, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i w 

konsekwencji nakazanie zamawiającemu: 

1)  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  LLP  sp.  z  o.o.,  ul.  Krańcowa  2a,  66-100 

Sulechów  jako  najkorzystniejszej,  unieważnienie  odrzucenia  oferty  odwołującego  -  w 

zakresie części II postępowania; 

2)  dokonanie  ponownej  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej zgo

dnie z kryteriami określonymi przez zamawiającego w treści SWZ dla 

części II prowadzonego postępowania. 

Ewentualnie: 

1)  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  LLP  sp.  z  o.o.,  ul.  Krańcowa  2a,  66-100 

Sulechów jako najkorzystniejszej, unieważnienie odrzucenia oferty odwołującego w zakresie 

części II postępowania; 

2)  wezwanie  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnienia  treści  oferty  w  zakresie 

wskazanym wyżej - odnośnie ceny wskazanej w poz. 54 Formularza cenowego dla części II 

umowy  dot.  badań  psychologicznych  kierowców,  ewentualnie  poprawienia  wskazanego 

wyżej elementu jako omyłki rachunkowej/innej omyłki w złożonej ofercie; 

3)  dokonanie  ponownej  oceny  ofert 

i  wyboru  oferty  odwołującego  jako 

najkorzystniejszej zgodnie z kryteriami określonymi przez zamawiającego w treści SWZ dla 

części II prowadzonego postępowania. 

Ponadto  odwołujący  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentu:  uzasadnienia 

do  ustawy  o  kieruj

ących  pojazdami  dla  wykazania  faktu,  iż  stawka  opłaty  za  badanie 

psychologiczne w zakresie psychologii transportu ma charakter maksymalny, a nie sztywny. 


Odwołujący wniósł o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów 

postępowania odwoławczego według norm przewidzianych przepisami prawa. 

Dot. postępowań o sygn. akt: KIO 54/23 i KIO 97/23 

Odwołujący wskazał, że na skutek niezgodnych z prawem czynności zamawiającego, 

polegających na odrzuceniu jego oferty i wyborze oferty LLP sp. z o.o., ul. Krańcowa 2a, 66-

100  Sulechów  jako  najkorzystniejszej,  odwołujący  został  bezpodstawnie  pozbawiony 

możliwości uzyskania zamówienia, a w konsekwencji zawarcia umowy. Oferta odwołującego 

w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania  przy  zastosowaniu  kryteriów  oceny  ofert 

określonych  w  SWZ  jest  najkorzystniejsza,  stąd  przy  prawidłowo  prowadzonym 

postępowaniu odwołujący miał dużą szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia, a co 

za  tym  idzie  na  zawarcie  umowy.  W  wyniku  naruszen

ia  przez  zamawiającego  przepisów 

ustawy  P.z.p.,  odwołujący  może  ponieść  szkodę.  Gdyby  zamawiający  postąpił  zgodnie  z 

przepisami  ustawy,  umożliwiłoby  to  wybór  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  W 

rezultacie  nieprawidłowych  działań  zamawiającego,  odwołujący  nie  może  uzyskać 

p

rzedmiotowego zamówienia i osiągnąć zysku, który odwołujący planował w wyniku realizacji 

przedmiotowego zamówienia. 

W  odpowiedzi  na  odwołania  z  dnia  18  stycznia  2023  roku  zamawiający  wniósł  o 

oddalenie odwołań w całości. 

Do postępowań odwoławczych po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca LLP 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Sulechowie  (dalej  także:  przystępujący). 

Przystępujący poparł stanowisko zamawiającego i wniósł o oddalenie odwołań. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Zam

awiający prowadzi postępowanie w  sprawie  udzielenia zamówienia publicznego 

pn. „Usługi medyczne w zakresie medycyny pracy w roku 2023 w podziale na dwie części”.  

Zgodnie  z  rozdz.  II  ust.  6  SWZ,  postępowanie  prowadzone  jest  elektronicznie  za 

pośrednictwem Portalu e-Usług SmartPZP pod adresem: 

https://portaI.smartpzp.pl/45woq

Zgodnie  z 

rozdz.  III  SWZ  „Opis  Przedmiotem  zamówienia  w  części  drugiej  jest 

wykonanie  usług  medycznych  na  rzecz  żołnierzy  zawodowych  oraz  pracowników  wojska 


zatrudnionych  w  45  Wojskowym  Oddziale  Gospodarczym  Wędrzyn  oraz  jednostkach  i 

instytucjach będących na jej zaopatrzeniu tj.: 5 batalion saperów Krosno Odrzańskie, 5 pułk 

artylerii  Sulechów,  4  pułk  przeciwlotniczy  Czerwieńsk,  Warsztaty  Techniczne  Krosno 

Odrzańskie,  Skład  Radnica,  Skład  Nowogród  Bobrzański,  Rejonowy  Zarząd  Infrastruktury 

Zielona  Góra,  Wojskowe  Biuro  Emerytalne  Zielona  Góra,  Delegatura  Wojskowej  Ochrony 

Przeciwpożarowej  Zielona  Góra,  Centralne  Wojskowe  Centrum  Rekrutacji  Zielona  Góra, 

Wojskowe Centrum Rekrutacji Zielona Góra, 4 Kompania Transportowa Krosno Odrzańskie 

(1  0  Blog),  Placówka  Żandarmerii  Wojskowej  w  Sulechowie  (OZW  Żagań),  Rejonowe 

Centrum Informatyczne Wrocław (Sulechów, Krosno Odrzańskie, Czerwieńsk, Zielona Góra), 

152  batalion  lekkiej  piechoty  Krosno  Odrzańskie  (12  WOT),  44  Wojskowy  Oddział 

Gospodarczy Krosno Odrzańskie. Szczegółowy opis przedmiotu umowy przedstawia tabela 

w § 1 ust. 4 wzoru umowy. 

Przewidywana  szacunkowa 

liczba  żołnierzy  i  pracowników  cywilnych  do  wykonania 

badań z zakresu medycyny pracy na 2023 r. wynosi ponad 3720 osób. 

Liczba  ta  może  ulec  zwiększeniu  lub  zmniejszeniu  w  związku  ze  zmianą  poziomu  i 

badaniami kontr

olnymi pracowników cywilnych i żołnierzy zawodowych. 

Wykonawca  realizujący  przedmiot  zamówienia  musi  dysponować  aparaturą  i 

sprzętem  medycznym  oraz  lokalem  gwarantującym  pełen  zakres  usług  medycznych 

spełniający wymagania określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej 

w  spr

awie  pomieszczeń  i  urządzeń  podmiotu  wykonującego  działalność  leczniczą  (Dz.  U. 

2022 poz. 633 t. j.) 

Zamawiający  zastrzega,  że  maksymalna  odległość  wykonywanych  badań  nie  może 

przekroczyć 50 km od miejscowości Czerwieńsk. 

Przedmiot  zamówienia  będzie  realizowany  zgodnie  z  rozporządzeniem  Ministra 

Zdrowia  i  Opieki  Społecznej  z  dnia  30  maja  1996  r.  w  sprawie  przeprowadzania  badań 

lekarskich  pracowników,  zakresu  profilaktycznej  opieki  zdrowotnej  nad  pracownikami  oraz 

orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy (Dz. U. 2016 

poz.  2067  t.j.),  (badania  diagnostyczne,  badania  laboratoryjne,  badania  psychotechniczne, 

konsultacje specjalistyczne) w szczeg

ólności: 

wykonywanie  profilaktycznych  badań  lekarskich  żołnierzy  zawodowych  oraz 

prac

owników  cywilnych  wojska  —  wstępnych,  okresowych  i  kontrolnych,  zwanych  dalej 

„badaniami profilaktycznymi”; 

wydawanie orzeczeń lekarskich do celów przewidzianych w Kodeksie pracy i 

przepisach wykonawczych; 

prowadzenie nadzoru dyspanseryzacyjnego oraz 

niezbędnej dokumentacji; 

po badaniu okulistycznym wystawianie recept na szkła korekcyjne; 

wykonywanie badań kierowców; 


udzielanie  innych  świadczeń  zdrowotnych,  do  których  zapewnienia  w  myśl 

odrębnych przepisów jest obowiązany pracodawca; 

wykon

ywanie  badań  laboratoryjnych  i  innych  określonych  w  tabeli  (załącznik 

nr 1) zleconych przez lekarza medycyny pracy; 

wykonanie zdjęć rentgenowskich zleconych przez lekarza medycyny pracy; 

wykonanie opisów badań; 

prowadzenie 

działalności  konsultacyjnej,  diagnostycznej  i  leczniczej  w 

zakresie patologii zawodowej; 

11) prowadzenie czynnego poradnictwa w stosunku do chorych na choroby związane 

z wykonywaną pracą\służbą; 

monitorowanie stanu zdrowia pracujących w grupach szczególnego ryzyka; 

gromadzenie  i  przechowywanie  (zgodnie  z  przepisami)  informacji  o  ryzyku 

zawodowym i stanie zdrowia osób objętych profilaktyczną opieką lekarską;   

14) zapewnienie udziału lekarza lub pielęgniarki sprawującego profilaktyczną opiekę 

zdrowotną  nad  pracownikami  w  pracach  komisji  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  oraz  w 

przeglądzie stanowisk pracy Zamawiającego; 

wykonanie  badań  lekarskich  do  celów  sanitarno-epidemiologicznych  przez 

lekarzy w trybie przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu 

zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2018r. poz. 151 z późn.zm.); 

wykonanie  badań  lekarskich  i  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o 

wydanie  licencji  oraz  posiadających  licencję  pracownika  ochrony  fizycznej  zgodnie  z 

Rozporządzeniem  Ministra  Zdrowia  z  dnia  23  lipca  2013  r.  w  sprawie  świadczeń 

gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego (j.t. Dz. U. 2015 poz. 2027 ze zm.). 

Zamawiający nie ponosi konsekwencji finansowych zmniejszenia ilości badań. 

Wykon

awcy należy się wynagrodzenie za faktycznie przeprowadzone badania. 

W części II postępowania wykonawcy obowiązani byli wraz z ofertą złożyć formularz 

cenowy  według  wzoru  przygotowanego  przez  zamawiającego.  W  pkt.  54  formularza 

wykonawcy  mieli  wskazać  cenę  za  badanie  opisane  jako:  „Badania  psychologiczne 

kierowców kat. B, C, kat. C+E i pojazdów uprzywilejowanych”. 

Zgodnie z § 6 projektu umowy: 

Zamawiający zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia za wykonane usługi 

okresach 

miesięcznych, 

przelewem 

na 

rachunek 

Wykonawcy 

nr 

…………………………………………………………………………………………………..w 


terminie  30  dni  od  dnia  dostarcze

nia  prawidłowo  wystawionej  Faktury  VAT  do  siedziby 

Zamawiającego i zarejestrowania w Kancelarii Jawnej. 

Zamawiający oświadcza, że będzie stosował mechanizm podzielonej płatności 

wynikający z art. 108a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 

2022.931 j.t.). 

Miesięczne  wynagrodzenie  Wykonawcy  ustalane  będzie  na  podstawie  cen 

jednostkowych  badań  wyszczególnionych  w  ofercie  Wykonawcy  przez  krotność    (ilość)  

przebadanych osób. 

W  dniu  22  grudnia  2022  r.  odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu  na  obie  części 

zamówienia. 

Odwołujący,  w  części  II  zamówienia,  zaoferował  cenę  110  zł  za  badanie  opisane  w 

poz. 54 formularza cenowego. 

W  dniu  3 

stycznia  2023  r.  zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

odwołującego w zakresie części II postępowania na podstawie art. 226 ust.1 pkt 10 ustawy 

P.z.p. 

Zamawiający  podał  w  uzasadnieniu,  że  oferta  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny  lub 

kosztu.  Zamawiający  wskazał,  że  cena  w  poz.  54  formularza  cenowego  jest  niezgodna  z 

rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 r. Dodał, że zgodnie z zapisami w § 

13  rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  z  dnia  8  lipca  2014  r.  w  sprawie  badań 

psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców 

oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy, opłata za badanie psychologiczne w 

zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł, natomiast odwołujący zaoferował 110,00 zł, co 

jest niezgodn

e z obowiązującymi przepisami prawa. 

W  dniu  5  stycznia  2023  r.  zamawiający,  za  pomocą  platformy,  na  której  jest 

prowadzone  postępowanie,  poinformował  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  dla  części 

drugiej postępowania – oferty przystępującego. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołania są bezzasadne. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący jest  uprawniony  do  korzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej  w  rozumieniu  art.  505  ust.  1  ustawy  P.z.p.  Okoliczność  ta  nie  była  pomiędzy 

stronami sporna. 


Dot. zarzutów nr 1 obydwu odwołań: 

Izba uznała zarzuty za bezzasadne. 

Odwołujący podniósł, że jego oferta jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, 

albowiem: 

a)  badania  psychologiczne  kierowców  wchodzą  w  zakres  badań  realizowanych  w 

zakresie profilaktycznej opieki zdro

wotnej przez jednostkę medycyny pracy; 

b)  ceny  badań  realizowanych  w  zakresie  profilaktycznej  opieki  zdrowotnej  przez 

jednostkę  medycyny  pracy,  w  tym  badań  psychologicznych  kierowców,  nie  są  regulowane 

przez przepisy obowiązującego prawa (brak tzw. ceny sztywnej); 

c)  do  badań  psychologicznych  kierowców  realizowanych  w  ramach  profilaktycznej 

opieki  zdrowotnej 

przez  jednostkę  medycyny  pracy  nie  mają  zastosowania  przepisy 

Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie badań psychologicznych 

o

sób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami,  kierowców  oraz  osób 

wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (Dz.U. z 2022 r., poz. 165). 

W  pierwszej  kolejności Izba  podkreśla,  że  nie  podziela stanowiska  odwołującego,  iż 

badania  psychologiczn

e  kierowców  wchodzą  w  zakres  badań  realizowanych  w  zakresie 

profilaktyki opieki zdrowotnej przez jednost

kę medycyny pracy.  

Faktem jest, że zamawiający określił przedmiot zamówienia jako usługi medyczne w 

zakresie  medycyny  pracy.  Niemniej  jednak  wskazać  należy,  że  o  przedmiocie  zamówienia 

nie decyduje jego nazwa, ale zakres zamówienia. W rozpoznawanym przypadku zakres ten 

był  szczegółowo  określony  w  formularzu  cenowym,  stanowiącym  załącznik  do  SWZ. 

Załącznik w pozycji 54 zawierał badania określone jako „Badania psychologiczne kierowców 

kat. B, C, kat. C+E i pojazdów uprzywilejowanych”. 

Należy  także  zauważyć,  że  pomimo  tego,  że  zamawiający  w  dokumentach 

postępowania  nie  wskazał,  że  w  postępowaniu  będzie  miało  zastosowanie  rozporządzenie 

Ministra  Zdrowia  z  dni

a  8  lipca  2014  r.  w  sprawie  badań  psychologicznych  osób 

ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami,  kierowców  oraz  osób 

wykonujących  pracę  na  stanowisku  kierowcy  (Dz.U  z  2022  r.,  poz.  165),  stwierdzenie,  że 

rozporządzenie  to  w  przedmiotowym  przypadku  nie  obowiązuje,  nie  znajduje  podstaw. 

Wskazane  rozporządzenie  jest  aktem  normatywnym  powszechnie  obowiązującym,  co 

oznacza, że reguły w nim zawarte mają charakter powszechny i stanowią prawo. Obowiązek 

ich  stosowania  nie  jest  zatem  zależny  od  tego,  czy  dany  zamawiający  uwzględnił  je  w 

dokumentach prowadzonego przez siebie postępowania, czy też nie. Podkreślenia wymaga, 

że  odwołujący  jest  profesjonalistą  i  powinien  znać  akty  prawne,  regulujące  sposób 


wykonywania  badań  objętych  przedmiotem  zamówienia.  Jako  profesjonalista  jest  także 

obowiązany  do  zachowania  należytej  staranności,  o  której  mowa  w  art.  355  §  2  Kodeksu 

cywilnego.  Wskazany  przepis  precyzuje,  że  należytą  staranność  dłużnika  w  zakresie 

prowadzonej  przez  niego  działalności  gospodarczej  określa  się  przy  uwzględnieniu 

zawodowego charakteru tej działalności. 

Izba  wskazuje,  że  rozporządzenie  w  sprawie  badań  psychologicznych  osób 

ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami,  kierowców  oraz  osób 

wykonujących  pracę  na stanowisku kierowcy  zostało wydane  na mocy  delegacji  ustawowej 

zawartej w art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o ki

erujących pojazdami (Dz. U. z 

2021 r. poz. 1212 ze zm.). Ustawa ta w art. 82 określa, że osoby ubiegające się o uzyskanie, 

przedłużenie  bądź  przywrócenie  określonych  uprawnień  w  zakresie  prawa  jazdy  danej 

kategorii podlegają badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu ustalenia istnienia 

lub  braku  przeciwwskazań  psychologicznych  do  kierowania  pojazdem  zwanym  „badaniem 

psychologicznym  w  zak

resie  psychologii  transportu”.  Odwołujący  nie  wykazał,  że  kierowcy 

kategorii  wskazanych  w  pozycji  54  formularza  cen

owego  (kat.  B,  C,  kat.  C+E  i  pojazdów 

uprzywilejowanych)  podlegają  innym  badaniom  psychologicznym,  w  tym  badaniom 

przewidzianym  przez  przepis

y  prawne  właściwe  dla  medycyny  pracy.  W  szczególności  nie 

jest  to  wskazywane  przez  odwołującego  rozporządzenie  Ministra  Zdrowia  z  dnia  5  grudnia 

2022  r.  w  sprawie  badań  lekarskich  osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania 

pojazdami i kierowców (Dz.U. poz. 2503). Jest to bowiem rozporządzenie dotyczące badań 

lekarskich, a nie psychologicznych.  

Izba  podkreśla,  że  jeżeli  odwołujący  miał  wątpliwości  co  do  treści  dokumentów 

postępowania,  w tym  – co do  zakresu  badań  przewidzianych przedmiotem  zamówienia  lub 

aktów  prawnych  mających  zastosowanie  przy  jego  realizacji,  mógł  zwrócić  się  do 

zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ w tym zakresie. Jeżeli zaś odwołujący 

kwestionował postanowienia SWZ, mógł w stosownym czasie wnieść odwołanie na jej treść. 

Odwołujący nie wykazał, by dokonał którejkolwiek z tych czynności. 

Dot. zarzutu nr 2 odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 54/23 i  zarzutu nr 4 odwołania 

o sygn. akt KIO 97/23: 

Izba uznała zarzuty za nieuzasadnione. 

Zgodnie  z  art.  223  ust.  1  ustawy  P.

z.p.,  w  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający 

może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz 

przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. 

Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 


dotyczących  złożonej  oferty  oraz,  z  uwzględnieniem  ust.  2  i  art.  187,  dokonywanie 

jakiejko

lwiek zmiany w jej treści. 

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  winien  był  wezwać  go  do  wyjaśnienia  treści 

oferty w zakresie ceny wskazanej w 

poz. 54 Formularza cenowego dla części II umowy dot. 

badań  psychologicznych  kierowców,  jeżeli  niezastosowanie  przez  odwołującego  ww. 

rozporządzenia budziło wątpliwości zamawiającego. 

Izba  wskazuje,  że  dyspozycja  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  dopuszcza  możliwość 

wezwania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  lub  innych 

dokumentów  składanych  przez  wykonawcę  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego. Jak wskazano w komentarzu do art. 223 ustawy Prawo zamówień publicznych 

(„Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz”  pod  redakcją  Huberta  Nowaka,  Mateusza 

Winiarza,  Warszawa  2021,  str.  697), 

celem  wyjaśnień  jest  uzyskanie  jednoznacznych 

informacji  dotyczących  całości  lub  części  oferty,  jak  również  przedmiotowych  środków 

dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub  oświadczeń,  które  są  nieprecyzyjne, 

niejasne,  dwuznaczne, budzą  wątpliwości  interpretacyjne,  tak aby  możliwa była ocena,  czy 

badana  oferta  w  danym  zakresie  spełnia  wymagania  postawione  przez  zamawiającego. 

Uruchomienie  procedury  z  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  oznacza,  że  zamawiający  miał 

wątpliwości  co  do  jednoznacznego  stwierdzenia  o  zgodności  lub  niezgodności  oferty  z 

warunkami  zamówienia,  których  rozwianie  może  nastąpić  wyłącznie  przy  udziale 

wykonawcy.

Dla  zastosowania  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  niezbędne  jest  zatem  zaistnienie  po 

stronie wątpliwości co do treści oferty wykonawcy. Jako że przedmiotowy spór dotyczy treści 

oferty  w  zakresie  wyceny  pozycji  54  formularza  cenowego,  wątpliwości  zamawiającego 

musiałyby  dotyczyć  tej  właśnie  pozycji.  Treść  formularza  w  tym  zakresie  wymagała  od 

wykonawcy  jedynie  wstawienia  konkretnej 

wartości  liczbowej  oznaczającej  cenę  za 

wykonanie jednego badania. Odwołujący wstawił cenę 110 zł.  

Wstawienie  ceny  określonej  liczbowo,  w  ocenie  Izby,  nie  pozostawia  wątpliwości 

interpretacyjnych. Jest to treść określona precyzyjnie, jasno i niedwuznacznie i zamawiający 

odczytał ją prawidłowo. Odwołujący sam zresztą wskazywał, że wycenił pozycję 54 na kwotę 

110 zł. W tym zakresie nie było zatem ani wątpliwości po stronie zamawiającego, ani nawet 

sporu pomiędzy odwołującym a zamawiającym co do właściwego odczytania treści oferty w 

tym  zakresie.  Zastosowanie  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  i  wzywanie  odwołującego  do 

wyjaśnienia wskazanej pozycji należy uznać zatem za bezprzedmiotowe, a sam zarzut – za 

bezzasadny. 


Dot. zarzutu nr 3 odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 54/23 i  zarzutu nr 5 odwołania 

o sygn. akt KIO 97/23: 

Izba uznała zarzuty za nieuzasadnione. 

Zgodnie z art. 223 ust. 2 

ustawy P.z.p., zamawiający poprawia w ofercie: 

1) oczywiste omyłki pisarskie, 

2)  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych 

dokonanych poprawek, 

3)  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia, 

niepow

odujące istotnych zmian w treści oferty 

‒ niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. 

Odwołujący  podniósł,  że  gdyby  Krajowa  Izba  Odwoławcza  uznała,  iż  wskazana  w 

ofercie  odwołującego  stawka  badania  w  wysokości  110,00  zł  jest  błędna,  w  ocenie 

odwołującego zmawiający winien był poprawić wskazaną cenę w trybie przewidzianym w art. 

223  ust.  2  pkt  2 

i  3  ustawy  P.z.p.,  tj.  poprawić  zaistniałą  omyłkę  jako  oczywistą  omyłkę 

rachunkową  w  ofercie  odwołującego  w  zakresie  części  II  prowadzonego  postępowania 

ewentualnie  jako  inną  omyłkę  polegającą  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami 

zamówienia,  niepowodującą  istotnych  zmian  w  treści  oferty  odwołującego  –  odnośnie  poz. 

54 Formularza cenowego dla części II umowy. 

Stanowisko odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  ocenie  Izby  brak  jest  podstaw  do  stwierdzenia,  że  zamawiający  obowiązany  był 

poprawić w ofercie odwołującego (poz. 54) oczywistą omyłkę rachunkową. 

Jak  wskazała  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  dnia  1  września  2011  roku, 

sygn. akt KIO 1787/11 oraz w wyroku z dnia 28 września 2010 roku, sygn. akt KIO 1978/10, 

oczywistą  omyłką  rachunkową  jest  omyłka  wynikająca  z  błędnej  operacji  rachunkowej  na 

liczbach.  Stwierdzenie  omyłki  może  mieć  miejsce  w  sytuacji,  w  której  przebieg  działania 

matematycznego  może  być  prześledzony  i  na  podstawie  reguł  rządzących  tym  działaniem 

możliwe  jest  stwierdzenie  błędu  w  jego  wykonaniu  i  błąd  ten  można  poprawić  wyłącznie  w 

jeden sposób, niebudzący żadnych wątpliwości. Należy przyjąć, że omyłka rachunkowa ma 

charakter  oczywisty  nie  tylko  wtedy,  gdy  jest  widoczna  na  pierwszy  rzut  oka.  Tę  cechę 

można przypisać wyłącznie omyłkom dotyczącym prostych działań na małych liczbach. Dla 


uznania, że omyłka rachunkowa ma charakter oczywisty, wystarczający jest fakt jej ustalenia 

podczas  sprawdzania  obliczeń  zgodnie  z  podanym  przez  zamawiającego  sposobem 

obliczenia ceny oferty oraz możliwość jej jednoznacznego stwierdzenia. 

W  rozpoznawanym  przypadku  stwierdzony  przez  zamawiającego  błąd  w  obliczeniu 

ceny polegał na wycenie przez odwołującego pozycji 54 formularza cenowego na kwotę 110 

zł, zamiast – na ustaloną dla tego rodzaju badań kwotę 150 zł, wynikającą z rozporządzenia 

w  sprawie  badań  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania 

pojazdam

i,  kierowców  oraz osób  wykonujących pracę na stanowisku kierowcy.  Odwołujący 

nie  dokonywał  tu  żadnych  działań  matematycznych,  lecz  jedynie  był  obowiązany  wpisać 

jedną  konkretną  kwotę.  Brak  jest  zatem  podstaw  do  stwierdzenia,  że  doszło  tu  do 

jakiejkolwiek  o

myłki  rachunkowej,  jako  że  wpisanie  pojedynczej  kwoty  nie  stanowiącej 

wyniku operacji rachunkowej nie stwarza nawet możliwości popełnienia takiej omyłki. 

W rozpoznawanym przypadku brak jest również podstaw do stwierdzenia, że wycena 

pozycji  54  na  kwotę  110  zł,  zamiast  na  kwotę  150  zł,  jest  inną  omyłką  polegającą  na 

niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodującą  istotnych  zmian  w  treści 

oferty. 

Jak  wynika  z  wyroku  Sądu  Okręgowego  w  Krakowie  z  dnia  29  stycznia  2010  roku, 

sygn.  akt  XII  GA  429/09, 

dotyczącego  wprawdzie  unormowania  zawartego  w  uchylonej 

ustawie 

– Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 roku (Dz. U. z 2019 roku, 

poz.  1843  ze  zm.),  lecz  pozostającego  aktualnym  również  pod  rządami  obecnie 

obowiązującej  ustawy,  poprawienie  nieprawidłowości  z  art.  223  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p. 

występującej  w  ofercie  uzależnione  od  ustalenia,  że  zauważona  niezgodność  musi  mieć 

charakter  omyłki,  a  nie  celowego  działania  wykonawcy  polegającego  na  świadomym 

złożeniu  oświadczenia  woli  o  określonej  treści.  Obowiązek  zamawiającego  poprawienia 

omyłek  nieoczywistych  dopuszcza  poprawienie  niedopatrzeń,  błędów  niezamierzonych, 

o

puszczeń,  drobnych  różnic  itp.,  lecz  wszystkie  te  zmiany  muszą  mieścić  się  w  pojęciu 

„omyłki”.  Zatem  z  założenia  umyślne  zastosowanie  rozwiązania  całkowicie  odmiennego  od 

wymagań zamawiającego nie może być traktowane jako omyłka w tym sensie, który nadaje 

jej przepis art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. 

Z treści obydwu odwołań wynika, że działanie odwołującego, polegające na wycenie 

pozycji  54  formularza  cenowego  na  kwotę  110  zł,  było  działaniem  zamierzonym  i 

intencjonalnym.  Podstawowy  zarzut  obydwu  odwołań  opiera  się  na  stanowisku,  że 

odwołujący nie był obowiązany wycenić pozycji 54 na 150 zł, gdyż rozporządzenie w sprawie 

ba

dań  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o  uprawnienia  do  kierowania  pojazdami, 

kierowców  oraz osób wykonujących pracę na stanowisku  kierowcy  nie ma zastosowania w 


przedmiotowym  postępowaniu.  Czynność  taka  nie  mieści  się  w  kategorii  „omyłki”,  która 

oznac

za  działanie  przypadkowe  i  niewynikające  z  czyjejś  woli.  Odwołujący  podniósł  zarzut 

zaniechania poprawienia omyłki jako zarzut ewentualny, na wypadek uznania przez Izbę, że 

wskazane  rozporządzenie  ma  jednak  zastosowanie  w  postępowaniu.  Jego  zasadnicza 

argu

mentacja opierała się natomiast na stanowisku, iż był uprawniony do zaoferowania ceny 

110  zł.  Argumentacja  podnoszona  w  odwołaniach  jest  zatem  sprzeczna,  a  przez  to 

niewiarygodna. 

Niezależnie  od  powyższego  stwierdzić  należy,  że  odwołujący  nie  wykazał  braku 

istotności  niezgodności  treści  jego  oferty  z  treścią  dokumentów  postępowania,  co  jest 

warunkiem dokonania poprawienia omyłki na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. W 

odwołaniach  odwołujący  nie  podniósł  żadnej  argumentacji  w  tym  zakresie,  natomiast  na 

rozprawie  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  pełnomocnik  odwołującego  wskazywał  na 

różnicę pomiędzy ceną zaoferowaną przez odwołującego w pozycji 54, a ceną wynikającą z 

rozporządzenia,  tj.  różnicę  w  wysokości  40  zł,  odnosząc  tę  różnicę  do  kwoty,  jaką 

zam

awiający  zamierza  przeznaczyć  na  realizację  zamówienia  (419  tys.  zł).  Tego  typu 

działanie  należy  uznać  za  nieuprawnione.  Przedmiotem  zamówienia  nie  będzie  bowiem 

jedno  badanie  psychologiczne  kierowcy,  lecz  badań  tych  będzie  więcej,  a  rozliczenie 

pomiędzy  stronami  będzie  następować  będzie,  zgodnie  z  §  6  ust.  3  projektu  umowy, 

miesięcznie,  na  podstawie  cen  jednostkowych  badań  wyszczególnionych  w  ofercie 

wykonawcy przez krotność (ilość)  przebadanych osób. 

Dot. zarzutu nr 4 odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 54/23 i  zarzutu nr 6 odwołania 

o sygn. akt KIO 97/23: 

Uznanie  powyższych  zarzutów  za  nieuzasadnione  wynika  z  faktu  oddalenia  innych 

zarzutów  obydwu odwołań,  których  zarzuty  nr  4  (w  sprawie KIO  54/23) i  6 (w  sprawie KIO 

97/23) stanowiły logiczną konsekwencję. 

Dot.  zarzutu  nr  5  odwołania  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  54/23  i    zarzutu  nr  7 

odwołania o sygn. akt KIO 97/23: 

Zarzuty należało uznać za nieuzasadnione. 

Odwołujący podniósł, że w sytuacji uznania, że do przedmiotowego postępowania ma 

zastosowanie  rozporządzenie  w  sprawie  badań  psychologicznych  osób  ubiegających  się  o 

uprawnienia  do  kierowania  pojazdami,  kierowców  oraz  osób  wykonujących  pracę  na 

stanowisku  kierowcy,  opłata  wskazana  w  §  13  pkt  1  rozporządzenia  ma  charakter 


maksymalny,  co 

oznacza,  że  odwołujący  był  uprawniony  do  zaoferowania  ceny  niższej. 

Odwołujący  powoływał  się  na  uzasadnienie  do  ustawy  o  kierujących  pojazdami,  która 

zawiera sformułowanie: „projekt wprowadza odpowiednie delegacje do określenia w drodze 

aktów 

wykonawczych 

maksymalnych 

stawek 

opłat 

za 

wykonanie 

badania 

psychologicznego”.  

W ocenie Izby, stanowisko odwołującego nie zasługuje na uwzględnienie. 

Stosow

nie  do  art.  90  ust.  1  pkt  7  lit.  a  ustawy  o  kierujących  pojazdami,  minister 

właściwy  do  spraw  zdrowia  w  porozumieniu  z  ministrem  właściwym  do  spraw  transportu 

określi,  w  drodze  rozporządzenia,  wysokości  opłat  za  badanie  psychologiczne,  w  zakresie 

psycholog

ii  transportu,  przy  czym  wysokość  opłaty  nie  może  przekroczyć  200  zł.  Zgodnie 

zaś z § 13 pkt 1 rozporządzenia, opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii 

transportu wynosi 150 zł.  

W ocenie Izby wykładnia literalna przepisu zawartego § 13 pkt 1 rozporządzenia nie 

pozostawia wątpliwości co do tego, że opłata za badanie w nim wskazane ma charakter ceny 

sztywnej, co oznacza, że jest ona stała i nie ma możliwości jej zmiany. W szczególności nie 

jest to cena maksymalna, jako że ustawodawca nie posłużył się sformułowaniem „opłata (…) 

nie może  być  wyższa  niż…”  lub sformułowaniem  analogicznym,  ale użył  określenia „opłata 

(…)  wynosi”.  Również  przepis  art.  90  ust.  1  pkt  7  lit.  a  ustawy  o  kierujących  pojazdami, 

zawierający delegację ustawową do określenia opłat za przedmiotowe badanie nie stanowi, 

iż właściwy minister określi maksymalne wysokości opłat za badanie psychologiczne, ale że 

„określi  wysokości  opłat”,  co  należy  interpretować  jako  wysokości  konkretne  i  stałe.  Tym 

samym stwierdzić należy, że odwołujący nie był uprawniony do obniżenia opłaty za badanie 

zawarte  w  poz.  54  formularza  cenowego  wobec  opłaty  zawartej  w  §  13  pkt  1  wskazanego 

rozporządzenia. 

Izba wskazuje także, że uzasadnienie do ustawy nie stanowi w Polsce źródła prawa. 

Art.  87  ust.  1  Kons

tytucji  RP,  w  katalogu  źródeł  powszechnie  obowiązującego  prawa  w 

Polsce,  nie  wymienia  bowiem  uzasadnień  do  ustaw,  ale  Konstytucję,  ustawy,  ratyfikowane 

umowy  międzynarodowe  oraz  rozporządzenia.  Powoływanie  się  zatem  na  treść 

uzasadnienia do ustawy nie może być uznane za prawidłowe. 

Odwołujący  podniósł,  że  nawet  w  sytuacji,  gdyby  uznać,  że  wskazana  opłata  ma 

char

akter  ceny  sztywnej,  to  i tak  nie ma  wpływu na  ważność  oferty  gdyż czynność  prawna 

dokonana  z  naruszeniem  ceny  sztywnej,  zgodnie  z  regulacją  art.  537  Kodeksu  cywilnego 

zachowuje  ważność,  a  stronom  przysługą  ewentualne  roszczenia  o  zwrot  różnicy,  które 

podl

egają rocznemu przedawnieniu (art. 541 Kodeksu cywilnego). 


Izba wskazuje, że oferta odwołującego została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 

1 pkt 

10 ustawy P.z.p., to jest z uwagi na fakt, że zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub 

kosztu.  Wskazana  podst

awa  odrzucenia  oferty  nie  ma  związku  z  ważnością  tejże  oferty, 

podobnie  jak  i  inne  podstawy  odrzucenia  oferty  zawarte  w  art.  226  ust.  1  ustawy  P.z.p. 

Jedynie art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. stanowi, iż zamawiający odrzuca ofertę, która jest 

nieważna  na  podstawie  odrębnych  przepisów.  Art.  226  ust.  1  ustawy  P.z.p.  zawiera  zatem 

znacznie  szerszy  katalog  podstaw  wykluczenia  aniżeli  jedynie  nieważność  oferty.  Stąd  też 

należy przyjąć, że zamawiający jest obowiązany odrzucić ofertę ważną na gruncie Kodeksu 

cyw

ilnego, jeżeli zachodzi jedna z podstaw wskazanych w art. 226 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Odnosząc się do zarzutu, iż skoro zamawiający przyjmował, że opisana stawka jest 

sztywna,  to  nie  powinien  był  w  formularzu  oferty  oczekiwać  podania  tej  stawki  przez 

wykonawc

ów, Izba stwierdza, że zarzut ten należy uznać za spóźniony. Powinien on zostać 

podniesiony,  stosownie  do  art.  515  ust.  2  pkt  2  ustawy  P.z.p.,  w  terminie  5  dni  od  dnia 

zamieszczenia dokumentów zamieszczenia na stronie internetowej.  

Dotyczy zarzutu nr 2 o

dwołania o sygn. akt KIO 97/23: 

Zarzut  podlegał  oddaleniu  z  uwagi  na  brak  wpływu  stwierdzonego  naruszenia  na 

wynik postępowania. 

Z  ustaleń  dokonanych  w  sprawie  wynika,  że  zamawiający  poinformował 

odwołującego  o  odrzuceniu  jego  oferty  w  dniu  3  stycznia  2023  roku,  natomiast  o  wyborze 

oferty najkorzystniejszej 

– w dniu 5 stycznia 2023 roku. 

Zgodnie  z  art.  253  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  niezwłocznie  po  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty zamawiający informuje równocześnie wykonawców, którzy złożyli oferty, o: 

1)  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  podając  nazwę  albo  imię  i  nazwisko,  siedzibę 

albo  miejsce  zamieszkania,  jeżeli  jest  miejscem  wykonywania  działalności  wykonawcy, 

którego  ofertę  wybrano,  oraz  nazwy  albo  imiona  i  nazwiska,  siedziby  albo  miejsca 

za

mieszkania,  jeżeli  są  miejscami  wykonywania  działalności  wykonawców,  którzy  złożyli 

oferty,  a  także  punktację  przyznaną  ofertom  w  każdym  kryterium  oceny  ofert  i  łączną 

punktację, 

2) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone 

– podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 

Zawiadomienie  odwołującego  o  odrzuceniu  jego  oferty  dwa  dni  przed 

poinformowaniem o wyborze najkorzystniejszej oferty stanowi zatem naruszenie art. 253 ust. 

1 ustawy P.z.p. 


Jednocześnie,  zgodnie  z  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy  P.z.p.,  Izba  uwzględnia 

odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało 

wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. 

Z  powyższego  wynika,  że  nie  każde  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów 

ustawy będzie skutkowało uwzględnieniem odwołania, ale tylko takie, które w sposób istotny 

wpłynęło  lub  może  wpłynąć  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć przez pryzmat pojęcia 

tego  postępowania  zdefiniowanego  w  art.  7  pkt  18  ustawy  P.z.p.,  a  więc  jako  akt  wyboru 

oferty  tego  wykonawc

y,  z  którym  zamawiający  zawrze  umowę  w  sprawie  zamówienia 

publicznego.  Innymi  słowy  –  z  wpływem  naruszenia  na  wynik  postępowania  mamy  do 

czynienia  wyłącznie  w  sytuacji,  w  której  uwzględnienie  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu 

prowadzi lub może prowadzić do wyboru jako najkorzystniejszej oferty innego wykonawcy. 

Izba  wskazuje,  że  odwołujący,  stawiając  powyższy  zarzut,  w  żaden  sposób  go  nie 

uzasadnił. W szczególności nie podniósł i nie wykazał, że poinformowanie go o odrzuceniu 

jego  oferty  bez  jednoczesnego  poi

nformowania  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  miało 

istotny  wpływ  na  wynik  postępowania.  Wobec  braku  jakiejkolwiek  argumentacji  w  tym 

zakresie Izba uznała zarzut za nieuzasadniony. 

Dotyczy zarzutu nr 3 odwołania o sygn. akt KIO 97/23: 

Zarzut należało uznać za nieuzasadniony. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  dniu  5  stycznia  2023  r.  zamawiający  dokonał  wyboru 

oferty najkorzystniejszej dla części drugiej postępowania – oferty wykonawcy LLP sp. z o.o., 

ul.  Krańcowa  2a,  66-100    Sulechów,  zamieszczając  informację  o  wyborze  oferty 

najkorzystniej  na  stronie  prowadzonego  postępowania.  Zamawiający  nie  poinformował 

odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej, czym naruszył art. 253 ust.1 ustawy P.z.p. 

Izba  ustaliła,  że  przedmiotowe  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzone  jest  na  stronie  internetowej  portal.smartpzp.pl.  W  dniu  5  stycznia  2023  roku 

zamawiający zamieścił informację o wyborze najkorzystniejszej oferty na wskazanej stronie. 

Okoliczność ta została przyznana przez odwołującego w treści odwołania. 

Zgodnie  z  art.  253  ust.  2  ustawy  P.z.p.  zamawiający  udostępnia  niezwłocznie 

informacje 

o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz  wykonawcach,  których  oferty  zostały 

odrzucone, na stronie internetowej prowadzonego postępowania. 


Tym samym Izba stwie

rdziła, że ustalone okoliczności faktyczne nie potwierdzają, że 

zamawiający nie poinformował odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej, w związku 

z czym zarzut należało uznać za bezzasadny. 

Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.  

O kosztac

h postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 

dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku 

postępowania oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  30  grudnia  2020  r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: 

………………………………