KIO 541/22 POSTANOWIENIE dnia 14 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 16.09.2022

Sygn. akt: KIO 541/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 14 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Ewa Sikorska 

Maksym Smorczewski 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udzia

łu  stron  w  dniu  14  marca  2022  r.  

w  Warszawie  o

dwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28 

lutego  2022  r.  przez  wykonawc

ę  S&A  Service  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  przy  ul. 

Głubczyckiej  8  (52-026  Wrocław)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego 

Gminę  Wrocław  w  imieniu  i  na  rzecz  której  działają  Wrocławskie  Mieszkania  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Namysłowskiej 8 (50-304 Wrocław) 

postanawia: 

1.  U

morzyć postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje  zwrot  z  ra

chunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy S&A Service Sp. z o.o. 

z siedzibą we Wrocławiu kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: 

trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie –  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………………. 

……………………………. 

……………………………. 


Sygn. akt KIO 541/22 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina 

Wrocław  w  imieniu  i  na  rzecz  której  działają  Wrocławskie  Mieszkania  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  zwana  dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego,  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  z  dnia  11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.) 

zwanej dalej: „Pzp” w trybie przetargu nieograniczonego pn.: Świadczenie usług utrzymania 

stałej  czystości  i  porządku  budynków  stanowiących  własność  Gminy  Wrocław  oraz  stałej 

czystości i porządku miejsc gromadzenia odpadów stałych z nieruchomości Gminy Wrocław 

(nr referencyjny: WM/SZP/PN/52/2021/G), zwane d

alej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 21 grudnia 2021 r., pod numerem 2021/S 247-653450.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W dniu 28 lutego 2022 r. wykonawca S&A Service Sp. z o.o. 

z siedzibą we Wrocławiu 

(zwany 

dalej:  „odwołującym”)  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  oraz  zaniechania 

dokonania czynności zamawiającego, niezgodnych z przepisami Pzp polegających na: 

a)  zaniechan

iu  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia  tj.  konsorcjum  spółek  ANN-POL  INWESTYCJE  7  –  Sp.  z  o.o., 

Przedsiębiorstwo Usług Wielobranżowych Sp. z o.o., ANN-POL INWESTYCJE 8 – Sp. z o.o. 

, ANN-POL INWESTYCJE 11 

– Sp. z o.o. , ANN-POL INWESTYCJE 12 – Sp. z o.o., ANN-

POL  INWESTYCJE  13 

–  Sp.  z  o.o.  ,  ANN-POL  INWESTYCJE  14  –  Sp.  z  o.o.,  ANN-POL 

INWESTYCJE  18 

–  Sp.  z  o.o.  oraz  ANN-POL  INWESTYCJE  21  –  Sp.  z  o.o.,  dalej  jako: 

„konsorcjum  ANN-POL”,  pomimo  braku  udziału  w  realizacji  zamówienia  podmiotu  na 

zdolnościach którego konsorcjum wykazało spełnienie warunku w zakresie doświadczenia, a 

w  konsekwencji  wyboru  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia,  jako  najkorzystniejszej  w  ramach  zadania  nr  1,2,3,4,  w  związku  z  błędną 

czynnością  badania  i  oceny  ofert  złożonych  przez  konsorcjum  ANN-POL  w  ramach 

spełnienia warunków udziału;  

b)  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  konsorcjum  ANN-POL,  pomimo  iż  jej 

złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji polegający na tworzeniu konsorcjum którego 


konstrukcja  jest  sztuczną  strukturą  prawną,  dążącą  do  maksymalizacji  zysku  kosztem 

ograniczenia konkurencji poprzez utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku;  

c)  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający  zasadę  zachowania  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  w  związku  z  naruszeniem  przepisów  Pzp, 

poprzez st

worzenie sytuacji, w której porównanie ofert nie jest możliwe;  

d)  zaniechania  wezwania  konsorcjum  ANN-POL  do 

złożenia  wyjaśnień  lub  uzupełnienia 

dokumentów składanych na wezwanie zamawiającego w zakresie opisanym w uzasadnieniu 

odwołania;  

e)  prowadzenia 

postępowania  w  sposób  naruszający  wymóg  udzielenia  zamówienia 

wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. 

W  ramach  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  po  stronie  zamawiającego 

pierwotnie  zgłosił  wykonawca  konsorcjum  ANN-POL,  jednakże  pismem  z  dnia  10  marca 

2022  r. 

złożył  oświadczenie,  iż  pismem  z  dnia  9  marca  2022  r.  wycofał  przystąpienie 

zgłoszone  po  stronie  zamawiającego  z  uwagi  na  fakt,  iż  zamawiający  7  marca  2022  r. 

unieważnił  wybór  oferty.  W  związku  z  powyższym  stwierdził,  że  wycofał  przystąpienie  po 

stronie  zamawi

ającego  i  podtrzymał  swoją  decyzję  o  braku  przystąpienia  w  niniejszej 

sprawie po żadnej ze stron odwołania. W związku z powyższym skład orzekający uznał, że 

przystąpienie nie zostało zgłoszone.  

W  dniu  14  marca  2022  r.  do  akt  sprawy  w

płynęło  pismo  odwołującego  zawierające 

informację  o  cofnięciu  odwołania  wniesionego  w  dniu  28  lutego  2022  r.  wobec  odrzucenia 

oferty  wykonawcy  konsorcjum  ANN-POL  w  dniu  11  marca  2022  r. 

Ponadto  odwołujący 

wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego. 

S

kład  orzekający  Izby,  działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ust.  1  zdanie  drugie  Pzp  postano

wił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  przedmiotowej 

sprawie,  ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać  należy  za  oświadczenie 

najdalej i

dące złożone przez stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Zgodnie z 

art.  520  ust.  2  Pzp 

cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże 

z jego  wniesieniem

.  Innymi  słowy  cofnięcie  odwołania  niweczy  zainicjowane  postępowanie 

odwoławcze.  Z  związku z tym  cofnięcie odwołania jest jednostronnym  oświadczeniem  woli, 

które z mocy prawa rodzi skutek w postaci umorzenia postępowania.  

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność, iż 

cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy, zatem na rzecz odwołującego 

nale

żało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, 

czyli  kwotę  13 500,00  zł,  stosownie  do  art.  557  i  art.  575  Pzp  oraz  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 


szcz

egółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.). 

Przewodniczący:      ……………………………. 

……………………………. 

…………………………….