KIO 520/22 POSTANOWIENIE dnia 10 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 16.09.2022

Sygn. akt: KIO 520/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 marca 2022  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Monika Kawa- 

Ogorzałek 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  10  marca  2022  r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25 

lutego 2022 r. przez wykonawcę – Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o.  

z siedzi

bą w Lublinie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego - Samodzielny 

Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Zespół Szpitali Miejskich w Chorzowie 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie kwoty 

13  500  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

uiszczony 

wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 

dni  od  dnia  jego doręczenia  -  przysługuje  skarga za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący :  ……………………………… 


UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Zespół  Szpitali 

Miejskich  w  Chorzowie 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „Realizacja  usługi  transportu  sanitarnego”. 

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021r., poz. 1129), zwanej dalej: „Pzp”.   

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  ogłoszone  w  Suplemencie  do  Dziennika 

Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 15 lutego 2022 r. pod numerem 2022/S 032-092277. 

W dniu 25 lutego 2022 r. wykonawca - Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Sp. 

z  o.o.  z  siedzibą  w  Lublinie  (dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1 Pzp w 

zw. z art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust.2 pkt 1 Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 Pzp w zw. z art. 161ba 

ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych 

(tj. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1285 z późn. zm.) w zw. z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 12 września 

2002 roku o normalizacji (

tj. Dz. U. z 2015 roku, poz. 1483 z późn. zm.), poprzez wymaganie 

Zamawiającego,  aby:  „Wszystkie  oferowane  przez  Wykonawcę  pojazdy,  wraz  

z  wyposażeniem,  muszą  spełniać  wymogi  Normy  PN-EN  1789:2021-02”,  podczas  gdy  do 

oceny  zgodności  stosuje  się  aktualną  Polską  Normą  przenoszącą  europejską  normę 

zharmonizowaną określającą cechy techniczne i jakościowe środków transportu sanitarnego 

tj.  normę  PN-EN  1789+A2:2015-01,  a  wymagana  przez  Zamawiającego  norma  PN-EN 

02, występuje jedynie w wersji angielskiej, gdyż nie została przetłumaczona przez 

Polski  Komitet  Normalizacyjny  na  język  polski,  a  ustawodawca  zastrzegł,  że  w  przepisach 

prawnych normy mogą być powoływane dopiero po ich opublikowaniu w języku polskim, co 

uniemożliwia złożenie ważnej i skutecznej  oferty przez Odwołującego, co z kolei ma wpływ 

na wynik postępowania. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

1. dokonania zmiany pkt 2.7 SWZ poprzez jego usunięcie, 

2.  dokonania  zmiany  w  pkt  2.8  SWZ  poprzez  wprowadzenie  zap

isu  w  następującym 

brzmieniu: 

„2.8.  Norma  PN-EN  1789+A2:2015-01  określa  wymagania  dla  kategorii  ambulansów 

drogowych  wyznaczonych  na  podstawie  wzrastającego  poziomu  leczenia,  które  może  być 

wykonane. Są to następujące typy ambulansów drogowych: 

a)  Typ  A:  a

mbulans  do  transportu  pacjentów  -  ambulans  drogowy  skonstruowany  i 

wyposażony  do  transportu  pacjentów,  co  do  których  nie  przewiduje  się,  że  zostaną 


pacjentami  w  stanie  nagłego  zagrożenia  zdrowotnego.  Istnieją  dwa  typy  ambulansów  do 

transportu pacjentów:  

- typ A1: odpowiedni do transportu jednego pacjenta; 

-  typ  A2:  odpowiedni  do  transportu 

jednego  pacjenta  lub  kilku  pacjentów  (na  noszach  i/lub  

w fotelu (-ach)); 

b)  Typ  B:  ambulans  ratunkowy  - 

ambulans  drogowy  skonstruowany  i  wyposażony  do 

transportu, pods

tawowego leczenia i monitorowania pacjentów; 

c)  Typ  C:  ruchoma  jednostka  intensywnej  opieki  ambulans  ratunkowy  -  ambulans  drogowy 

s

konstruowany  i  wyposażony  do  transportu,  zaawansowanego  leczenia  i  monitorowania 

pacjentów.” 

3.  dokonania  zmiany  w  pkt  2.10  S

WZ  poprzez  wprowadzenie  zapisu  w  następującym 

brzmieniu: 

„2.10  Wszystkie  oferowane  przez  Wykonawcę  pojazdy,  wraz  z  wyposażeniem,  muszą 

spełniać  

wymogi Normy PN-EN 1789+A2:2015-

01”. 

Izba  ustaliła,  że  w  terminie  określonym  w  art.  525  ust.  1  ustawy  Pzp  nie  zgłoszono 

przystąpienia do postępowania odwoławczego po żadnej ze stron.  

W  dniu  8  marca 

2022  r.  Zamawiający  wniósł  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  522  ust.  1  Pzp  umorzyła  postępowanie 

odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący :  ………………………………