KIO 2146/22 POSTANOWIENIE dnia 30 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 13.02.2023

Sygn. akt: KIO 2146/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 30 sierpnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby Odwoławczej  w  dniu  16  sierpnia  2022  r.  przez  wykonawcę  Izan+  Sp.  z  o.o.  

z  siedzibą  w  Krakowie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Szpital  Uniwersytecki  

w Krakowie 

przy  udziale  wykonawcy 

Toruńskie  Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. z  siedzibą 

w  Toruniu 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego  –  wykonawcy  Izan+  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  kwoty  

zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 

90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 2146/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Szpital  Uniwersytecki  w  Krakowie  [dalej  „Zamawiający”]  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie 

usług  mycia  dezynfekcji  sterylizacji  sprzętu  i  narzędzi  med.  w  pomieszcz.  i  sprzęcie 

Zamawiającego  i  sterylizacji  tlenkiem  etylenu  w  pomieszcz.  i  sprzęcie  Wykonawcy  (znak 

postępowania: DFP.271.85.2022.LS).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 3 sierpnia 2022 r. pod numerem nr 2022/S 148-423933. 

W dniu 16 sierpnia 2022 r. wykonawca 

Izan+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie [dalej 

„Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 240 ust. 2 w zw. z art. 242 ust. 1 w zw. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez określenie  

w rozdziale 14. SWZ - 

Kryteria oceny ofert, ich znaczenie oraz sposób oceny ofert kryterium 

jakościowego  „Czas  awaryjnego  wykonania  usługi  w  trybie  CITO”,  za  które  punkty 

przyznawane  są  na  podstawie  deklaracji  Wykonawcy  w  Formularzu  oferty  podczas  gdy 

Zamawiający  nie  określił  żadnych  sposobów  weryfikacji  oświadczeń  wykonawców,  a  więc 

tak określone kryterium stanowi obietnicę, co prowadzi do tego, że nie jest możliwe właściwe 

porównanie ofert; 

2.  art.  436  pkt  2  w  zw.  z  art.  433  pkt  4  i  art.  16  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  nieprecyzyjne 

postanowienia  projektowanej  umowy  poprzez  określenie  warunków  zapłaty  wynagrodzenia 

oraz  zmniejszenia  zakresu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  na 

skutek czego wykonawca nie jest w stanie odpowiednio skalkulować ceny w ofercie. 

Wobec  naruszenia  przez  Zamawiającego  ww.  przepisów  Odwołujący  wniósł  

o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1. w zakresie zarzutu nr 1 

a.  ogłoszenia  o  zamówieniu  -  w  zakresie  Sekcja  II  pkt  II.2.5  poprzez  usunięcie  kryterium 

jakości czasu awaryjnego wykonania usługi CITO" i zastąpienie go następującymi kryteriami:  

1) posiadanie certyfikatu System Zarządzania Energią ISO 50001 – 15% 

2)  posiadanie  certyfikatu  System  Zarządzania  Jakością  dla  Wyrobów  Medycznych  ISO 

– 15%  

3)  posiadanie  certyfikatu  Systemu  Zarządzania  Bezpieczeństwem  i  Higieną  Pracy  ISO 


b.  zmiany  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  w  zakresie  rozdziału  14  ust.  14.1  poprzez 

usunięcie  kryterium  Czas  awaryjnego  wykonania  usługi  w  trybie  CITO  i  zastąpienie  ich 

kryteriami  oceny  ofert,  które  będą  weryfikowalne,  na  podstawie  informacji  zawartych  

w ofertach np. poprzez wprowadzenie następujących kryteriów:  

• Posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higiena Pracy ISO 50001 

z  zakresu  usług  sterylizacji  sprzętu  i  narzędzi  medycznych  wystawiony  przez  jednostkę 

akredytowaną – 15 pkt  

Brak certyfikatu ISO 50001 w ofercie 

– 0 pkt  

Sposób oceny:  

- posiadanie certyfikatu  

W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.  

• Posiadanie certyfikatu System Zarządzania Jakością dla Wyrobów Medycznych ISO 13485 

z  zakresu  usług  sterylizacji  sprzętu  i  narzędzi  medycznych  wystawiony  przez  jednostkę 

akredytowaną – 15 pkt  

Brak certyfikatu ISO 13485 w ofercie 

– 0 pkt  

Sposób oceny: - posiadanie certyfikatu  

W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.  

• Posiadanie certyfikatu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higiena Pracy ISO 45001 

z  zakresu  usług  sterylizacji  sprzętu  i  narzędzi  medycznych  wystawiony  przez  jednostkę 

akredytowaną – 10 pkt 

Brak certyfikatu ISO 45001 w ofercie 

– 0 pkt 

Sposób oceny: 

- posiadanie certyfikatu 

W celu potwierdzenia posiadania w/w certyfikatów Wykonawca składa certyfikat do oferty.  

2.  w  zakresie  zarzutu  nr  2  -  w

ykreślenie  treści  §  10  ust.  5,  6  i  7  załącznika  nr  3  do  SWZ 

projektowanych zapisów umowy. 

Izba  stwierdziła,  że  wykonawca  Toruńskie  Zakłady  Materiałów  Opatrunkowych  S.A.  

z  siedzibą  w  Toruniu  skutecznie  przystąpił  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Za

mawiającego, stając się tym samym uczestnikiem postępowania. 

W dniu 29 sierpnia 2022 

r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

pismo  w  formie  elektronicznej

,  w  którym  oświadczył,  że  cofa  wniesione  odwołanie.  Izba 

stwierdziła,  że  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  zostało  złożone  przez  osobę 

uprawnioną do reprezentowania Odwołującego. 


Wobec  powyższych  ustaleń  Izba  wskazuje,  że  na  skutek  cofnięcia  odwołania 

wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego, o której mowa w art. 520 

ust.  1  i  2  oraz  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp.  Stosownie  do  treści  art.  520  ust.  1  ustawy  Pzp, 

odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie 

wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby 

(art.  520  ust.  2  ustawy  Pzp).  Z  kolei  w  myśl  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  Izba  umarza 

postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.  

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  zwrot  na  rzecz  Odwołującego  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

wysokości 15 000,00 zł.  

Przewodniczący:      ……………………………..