KIO 1377/22 POSTANOWIENIE dnia 6 czerwca 2022 roku

Stan prawny na dzień: 16.11.2022

Sygn. akt: KIO 1377/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 6 czerwca 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Jolanta Markowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 

bez udziału stron w Warszawie w dniu 6 czerwca 

2022  r. 

odwołania  wniesionego    do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  maja 

2022 r. 

przez wykonawcę: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., ul. Postępu 18a, 02-

676 Warszawa 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Poznań, Plac 

Kolegiacki 17, 61-841 Pozna

ń, 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje zwrot kwoty 20 000 

zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy:  Aldesa 

Construcciones  Polska  Sp.  z  o.o.,  ul.  Post

ępu  18a,  02-676  Warszawa  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 wr

ześnia 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

termi

nie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Prze

wodniczący:      ………………………… 


Sygn. akt: KIO 1377/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Miasto  Poznań  -  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

„Wykonanie  robót  budowlanych 

polegających  na  rozbudowie torowiska Górnego  Tarasu  Rataj  pomiędzy  skrzyżowaniem  ul. 

Kórnickiej z Jana Pawła II, a os. Lecha, budowie przedłużenia ul. Pleszewskiej na odcinku od 

skr

zyżowania  z  ul.  Warczygłowy  do  skrzyżowania  ul.  Kaliskiej  i  Polanka  (włącznie  ze 

skrzyżowaniem) wraz z rozbudową ul. Kaliskiej na odcinku od ul. Polanka do ul. Jana Pawła 

II  oraz  przebudową  fragmentu  ul.  Warczygłowy  oraz  usług  związanych  z  wykonywanymi 

robotami  budowlanymi  w  ramach  Zadania  inwestycyjnego  pn.  „Przebudowa  trasy 

tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka trasy od ronda 

Żegrze do Unii Lubelskiej”. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym 

UE pod nr 2022/S 091-249322 z dnia 111 maja 2022 r.  

Wykonawca 

Aldesa Construcciones Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

z siedzibą w Warszawie wniósł w dniu 23 maja 2022 r. odwołanie na podstawie przepisu art. 

513 pkt  1)  w  związku  z art.  505  ust.1  ustawy  z dnia 11  września 2019  r.  Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.U  z  2019  r.  ze  zm.  -  Dz.U.2021.1129  t.j.  z  dnia  2021.06.24) 

na  czynność 

Zamawiającego podjętą w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

Odwołujący  zarzucił,  że  Zamawiający  swoim  działaniem  naruszył  przepisy  ustawy 

Pzp, 

a  w  szczególności  przepisu  art.  16  Pzp  oraz  art.  112  Pzp,  poprzez  umieszczenie  w 

SWZ 

–  IDW  wymogów  dotyczących  doświadczenia  osób  kierowanych  na  stanowisko 

Kierownika  Budow

y  oraz  Kierownika  Robót  Torowych  2  w  sposób  zbyt  szeroki  i 

nieproporcjonalny w stosunku do przedmiotu zamówienia i potrzeb Zamawiającego, co może 

doprowadzić  do  ograniczenia  uczciwej  konkurencji  i  zasady  równego  traktowania 

wykonawców  i  co  narusza  zasadę  proporcjonalności,  a  także  może  uniemożliwić 

Odwołującemu  złożenie  oferty,  co  stanowi  naruszenie  zasad  przewidzianych  w  ww. 

bezwzględnie obowiązujących przepisach ustawy;  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz: 

nakazanie Zamawiającemu modyfikacji treści SWZ, poprzez zmianę w zakresie wymogów 

dotyczących doświadczenia osoby na stanowisko Kierownika Robót Torowych 2 poprzez:  

a)  z

astąpienie zapisu znajdującego się w Rozdziale VIII. Ustęp 2. Punkt 1) litera d) drugi 

kwadrat punkt 4), następującym tekstem:  

Kierownik robót torowych 2 – wymagania:  

–  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  lub  z 

ograniczeniami w specjalności inżynieryjnej kolejowej zgodne z ustawą Prawo budowlane;  


–  co  najmniej  60-  miesięczne  doświadczenie  w  nadzorowaniu  /  kierowaniu  robotami 

budowlanymi w charakterze Kierownika budowy i / lub Kierownika 

Robót Branży torowej i/lub 

Kierownika Robót Branży Kolejowej i/lub Inspektora Nadzoru Robót Kolejowych  

–  doświadczenie  zawodowe  szczegółowe:  na  stanowisku  Kierownika  budowy  i  /  lub 

Kierownika  Robót  Branży  torowej  i/lub  Kierownika  Robót  Branży  Kolejowej  i/lub  Inspektora 

Nadzoru  Robót  Kolejowych  przy  realizacji  co  najmniej  1 roboty  budowlanej  polegającej  na: 

budowie,  rozbudowie  lub  przebudowie  linii  kolejow

ej  wraz  z  trakcją  o  wartości  robót  min. 

5.000.000,00 PLN brutto;  

b) z

astąpienie zapisu znajdującego się w Rozdziale XV. Ustęp 4. litera d) następującym 

tekstem:  

„osoba  wskazana,  jako  Kierownik  robót  torowych  2  posiada  doświadczenie  w  pełnieniu 

funkcji  Ki

erownika  budowy  i  /  lub  Kierownika  Robót  Branży  torowej  i/lub  Kierownika  Robót 

Branży Kolejowej i/lub Inspektora Nadzoru Robót Kolejowych przy realizacji:  

– 1 roboty budowlanej polegającej na: budowie, rozbudowie lub przebudowie linii kolejowej 

wraz  z  tra

kcją  o  wartości  robót  min.  5.000.000,00  PLN  brutto  (spełnienie  odpowiedniego 

warunku udzi

ału) – otrzyma 0 punktów;  

– 2 robót budowlanych polegających na: budowie, rozbudowie lub przebudowie linii kolejowej 

wraz z trakcją o wartości robót min. 5.000.000,00 PLN brutto każda – otrzyma 2 punkty;”  

.  nakazanie  Zamawiającemu  dokonanie  modyfikacji  postanowień  Specyfikacji  Warunków 

Zamówienia  w  zakresie  wymogów  dotyczących  doświadczenia  osoby  na  stanowisko 

Kierownika Budowy poprzez:  

a) Zastąpienie zapisu znajdującego się w Rozdziale VIII. Ustęp 2. Punkt 1) litera d) drugi 

kwadrat punkt 1), następującym tekstem:  

„Kierownik budowy – wymagania:  

–  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  w 

specjalności inżynieryjnej drogowej lub torowej zgodne z ustawą Prawo budowlane;  

–  co  najmniej  60  -  miesięczne  doświadczenie  w  nadzorowaniu  /  kierowaniu  robotami 

budowlanymi w charakterze Kierownika budowy i/lub Kierownika Robót Drogowych;  

–  doświadczenie  zawodowe  szczegółowe:  na  stanowisku  Kierownika  budowy  i/lub 

Kierownika Robót Drogowych podczas realizacji co najmniej 1 roboty budowlanej polegającej 

na budowie, rozbudowie lub przebudowie torowiska tramwajowego wraz z trakcją o długości 

co  najmniej  500m  wraz  z  trakcją  wraz  z  drogą  /  ulicą  o  nawierzchni  jezdni  z  mieszanki 

mineralno- 

asfaltowej  wraz  z  infrastrukturą  w  postaci  co  najmniej  oświetlenia  drogowego, 

kanalizacji  deszczowej  i  sieci  telekomunikacyjnej  o  wartości  robót  min.  30.000.000,00  PLN 

brutto

”  

b) Zastąpienie zapisu znajdującego się w Rozdziale XV. Ustęp 4. litera a) następującym 

tekstem:  


„osoba  wskazana,  jako  Kierownik  budowy  posiada  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji 

Kierownika budowy i/lub Kierownika Robót Drogowych przy realizacji:  

1  roboty  budowlanej  polegającej  na  budowie,  rozbudowie  lub  przebudowie  torowiska 

tramwajowego wraz z 

trakcją o długości co najmniej 500m wraz z trakcją wraz z drogą / ulicą 

o  nawierzchni  jezdni  z  mieszanki  mineralno- 

asfaltowej  wraz  z  infrastrukturą  w  postaci  co 

najmniej oświetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej i sieci telekomunikacyjnej o wartości 

r

obót min. 30.000.000,00 PLN brutto (spełnienie odpowiedniego warunku udziału) – otrzyma 

0 punktów;  

2  robót  budowlanych  polegających  na  budowie,  rozbudowie  lub  przebudowie  torowiska 

tramwajowego wraz z t

rakcją o długości co najmniej 500m wraz z trakcją wraz z drogą / ulicą 

o  nawierzchni  jezdni  z  mieszanki  mineralno- 

asfaltowej  wraz  z  infrastrukturą  w  postaci  co 

najmniej oświetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej i sieci telekomunikacyjnej o wartości 

ro

bót min. 30.000.000,00 PLN brutto każda – otrzyma 4 punkty”.  

Na wezw

anie Zamawiającego z dnia 24 maja 2022 r. do zgłoszenia przystąpienia do 

postępowania odwoławczego wraz z udostępnieniem kopii odwołania żaden wykonawca nie 

zgłosił  swojego  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  stosownie  do  wymogów 

wynikających z art. 525 ust. 1 - 3 Pzp 

Pismem z dnia 31 maja 2022 r. Zama

wiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której 

z

awarł  oświadczenie,  że  uwzględnia  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu  w  następującym 

zakresie: 

1. uznaje w cz

ęści zarzuty i żądania odwołania wskazane w pkt II.2.a) i b) i w tym zakresie 

dokona zmiany Specyfikacji Warunk

ów Zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu, 

2. uznaje w ca

łości zarzuty i żądania odwołania wskazane w pkt II.3.a) i b) i w tym zakresie - 

dokonuje zmiany Specyfikacji Warunk

ów Zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu. 

Zamawiaj

ący  wskazał,  że  na  podstawie  treści  uzasadnienia  odwołania  częściowo 

uzna

ł,  że  poniższe  zarzuty  odwołania  należy  uwzględnić.  W  związku  z  powyższym 

zapowiedział, że dokona zmiany SWZ i ogłoszenia o zamówieniu w następującym zakresie: 

a)  Rozdzia

ł  VIII.  Ustęp  2.  Punkt  1)  litera  d)  drugi  kwadrat  punkt  4)  Specyfikacji  Warunków 

Zam

ówienia  w  zakresie  wymogów  wobec  zespołu  osób,  który  Zamawiający  wymaga  aby 

Wykonawca skierowa

ł do realizacji zamówienia: 

4) Kierownik rob

ót torowych 2 – wymagania: 

–  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  lub  z 

ograniczeniami w specjalno

ści inżynieryjnej kolejowej zgodne z ustawą Prawo budowlane; 


–  co  najmniej  60  -  miesięczne  doświadczenie  w  nadzorowaniu  /  kierowaniu  robotami 

budowlanymi w charakterze Kierownika budowy i / lub Kierownika Rob

ót Branży torowej i/lub 

Kierownika Rob

ót Branży Kolejowej; 

–  doświadczenie  zawodowe  szczegółowe:  na  stanowisku  Kierownika  budowy  i  /  lub 

Kierownika Rob

ót Branży torowej i/lub Kierownika Robót Branży Kolejowej przy realizacji co 

najmniej  2rob

ót  budowlanych  polegających  1  roboty  budowlanej  polegającej  na:  budowie, 

rozbudowie lub przebudowie linii kolejowej wraz z trakcj

ą o wartości robót min. 5.000.000,00 

PLN brutto ka

żda; 

b)  Rozdzia

ł  XV.  Ustęp  4.  litera  d)  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  w  zakresie 

kryteri

ów oceny ofert: 

d)  osoba  wskazana,  jako  Kierownik  rob

ót  torowych  2  posiada  doświadczenie  w  pełnieniu 

funkcji  Kierownika  budowy  i  /  lub  Kierownika  Rob

ót  Branży  torowej  i/lub  Kierownika  Robót 

Bran

ży Kolejowej przy realizacji: 

– 1 roboty budowlanej polegającej na: budowie, rozbudowie lub przebudowie linii kolejowej 

wraz  z  trakcj

ą  o  wartości  robót  min.  5.000.000,00  PLN  brutto  (spełnienie  odpowiedniego 

warunku udzia

łu) – otrzyma 0 punktów; 

– 2 robót budowlanych polegających na: budowie, rozbudowie lub przebudowie linii kolejowej 

wraz z trakcj

ą o wartości robót min. 5.000.000,00 PLN brutto każda – otrzyma 2 punkty; 

Zamawiaj

ący oświadczył, że nie wyraża zgody na uwzględnienie odwołania w całości 

w  tej  cz

ęści  (nie  wyraża  zgody  na  uznanie  za  równoważne  doświadczenia  Inspektora 

Nadzoru  Rob

ót  Kolejowych),  ponieważ  w  ocenie  Zamawiającego  zakres  czynności 

wykonywanych przez inspektora nadzoru ca

łkowicie i znacząco różni się od charakteru pracy 

Kierownika rob

ót. 

Zamawiaj

ący,  z  uwagi  na  zakres  inwestycji,  w  szczególności  w  branży  torowej, 

wymaga  kierowania  nimi  przez  osob

ę  posiadającą  doświadczenie  na  analogicznym 

stanowisku tj. jako Kierownika budowy i/lub Kierownika rob

ót branży torowej i/lub Kierownika 

rob

ót branży kolejowej. 

W  opinii  Zamawiaj

ącego  doświadczenie  zdobyte  wyłącznie  jako  inspektor  nadzoru 

inwestorskiego nie wystarcza do kierowania robotami w tak du

żym zakresie. 

Zamawiaj

ący  na  podstawie  treści  uzasadnienia  odwołania  uznał  w  całości,  że 

poni

ższe  zarzuty  odwołania  należy  uwzględnić.  W  związku  z  powyższym  dokonał  zmiany 

SWZ i 

ogłoszenia o zamówieniu w następującym zakresie: 

a)  Rozdzia

ł  VIII.  ustęp  2.  punkt  1)  litera  d)  drugi  kwadrat  punkt  1)  Specyfikacji  Warunków 

Zam

ówienia  w  zakresie  wymogów  wobec  zespołu  osób,  który  Zamawiający  wymaga  aby 

wykonawca skierowa

ł do realizacji zamówienia: 

1) Kierownik budowy 

– wymagania: 


–  uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  w 

specjalno

ści inżynieryjnej drogowej lub torowej zgodne z ustawą Prawo budowlane  

–  co  najmniej  60  -  miesięczne  doświadczenie  w  nadzorowaniu  /  kierowaniu  robotami 

budowlanymi w charakterze Kierownika budowy i/lub Kierownika Rob

ót Drogowych; 

–  doświadczenie  zawodowe  szczegółowe:  na  stanowisku  Kierownika  budowy  i/lub 

Kierownika  Rob

ót  Drogowych  podczas  realizacji  co  najmniej  2  robót  budowlanych 

polegaj

ących,  1  roboty  budowlanej  polegającej  na  budowie,  rozbudowie  lub  przebudowie 

torowiska  tramwajowego  wraz  z  trakcj

ą o długości co najmniej 500m wraz z trakcją wraz z 

drog

ą / ulicą o nawierzchni jezdni z mieszanki mineralno- asfaltowej wraz z infrastrukturą w 

postaci co najmniej o

świetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej i sieci telekomunikacyjnej 

o warto

ści robót min. 30.000.000,00 PLN brutto każda; 

b)  Rozdzia

ł  XV.  ustęp  4.  litera  a)  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  w  zakresie  kryteriów 

oceny ofert: 

a)  osoba  wskazana,  jako  Kierownik  budowy  posiada  do

świadczenie  w  pełnieniu  funkcji 

Kierownika budowy i/lub Kierownika Rob

ót Drogowych przy realizacji: 

-  1  roboty  budowlanej  polegaj

ącej  na  budowie,  rozbudowie  lub  przebudowie  torowiska 

tramwajowego wraz z trakcj

ą o długości co najmniej 500m wraz z trakcją wraz z drogą / ulicą 

o  nawierzchni  jezdni  z  mieszanki  mineralno-  asfaltowej  wraz  z  infrastruktur

ą  w  postaci  co 

najmniej o

świetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej i sieci telekomunikacyjnej o wartości 

rob

ót min. 30.000.000,00 PLN brutto (spełnienie odpowiedniego warunku udziału) – otrzyma 

0 punkt

ów; 

-  2  rob

ót  budowlanych  polegających  na  budowie,  rozbudowie  lub  przebudowie  torowiska 

tramwajowego wraz z trakcj

ą o długości co najmniej 500m wraz z trakcją wraz z drogą / ulicą 

o  nawierzchni  jezdni  z  mieszanki  mineralno-  asfaltowej  wraz  z  infrastruktur

ą  w  postaci  co 

najmniej o

świetlenia drogowego, kanalizacji deszczowej i sieci telekomunikacyjnej o wartości 

rob

ót min. 30.000.000,00 PLN brutto każda – otrzyma 4 punkty 

Pismem  z  dnia  2 

czerwca  2022  r.  Odwołujący  złożył  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej oświadczenie, że cofa odwołanie w części nieuznanej przez Zamawiającego w 

odpowiedzi  na  odwołanie,  tj.  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  treści  Rozdziału  VII  ustęp  2 

punkt 

1)  litery  d)  drugi  kwadrat  punkt  4)  oraz  Rozdziały  XV  ustęp  4  litera  d)  SWZ, 

d

otyczącego uznania za równoważne doświadczenia Inspektora Nadzoru Robót Kolejowych. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba,  działając  na  podstawie  art.  522  ust.  3  Pzp, 

umorzyła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie. Zgodnie z treścią tego przepisu, w 


przypadku  uwzgl

ędnienia  przez  zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w 

odwołaniu  i  wycofania  pozostałych  zarzutów  przez  odwołującego,  Izba  może  umorzyć 

postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników 

postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod 

warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w 

terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie 

wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  części  zarzutów.  W  takim  przypadku  zamawiający 

wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.  

Izba  zważyła,  że  w  niniejszej  sprawie  Zamawiający  uwzględnił  zarzuty  odwołania  w 

części  oraz  Odwołujący cofnął  zarzuty  odwołania w  pozostałym  zakresie,  przy czym żaden 

wykonawca nie 

przystąpił do postepowania odwoławczego. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  568  ust.  3    w  zw.  z  art.  522  ust.  3  Pzp, 

postanowiła jak w sentencji, umarzając postępowanie odwoławcze.  

kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy z dnia 

11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień    publicznych  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  b) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zgodnie z którym, koszty, o 

których  mowa  w  §  5  pkt  2  znosi  się  wzajemnie,  jeżeli  przed  otwarciem  rozprawy 

zamawiający  uwzględnił  w  części  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu  i  pozostałe  zarzuty 

zostały  przez  odwołującego  wycofane,  a  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

za

mawiającego  nie  przystąpił  żaden  wykonawca  albo  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec 

uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  –  w 

takim  przypadku  Izba  orzeka  o  doko

naniu  zwrotu  odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  kwoty 

uiszczonej  tytułem  wpisu.  Stosownie  do  powyższego  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz 

Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej  tytułem 

wpisu 

od odwołania.  

Prze

wodniczący:      ………………….......